L'amor és un misteri en la vida humana.
En el seu llibre "Els quatre amors", C.S. Lewis recorda que ja des d'antic, des de l'època dels grecs, s'han distingit 4 tipus d'amor: l'eros, philia, storge i l'agape.
L'eros és l'amor que per això es diu eròtic, l'atracció i la passió física i el desig per quelcom que es considera molt desitjable i superior a un mateix. La seva base és sexual, instintiva i impulsiva, però pot adoptar formes més sofisticades com l'enamorament, el romanticisme i el festeig. És l'únic tipus d'amor que involucra la sexualitat, i a més en ell aquesta és el motiu i l'objectiu principal.
La philia és l'amor d'amistat, aquell que ens fa simpatitzar amb algú, passar temps amb aquesta persona, compartir confidències, amb comprensió i confiança mútua, i amb interès per compartir coses, sense involucrar cap aspecte físic, fins i tot en persones de diferent sexe.
L'storge és l'amor familiar i fraternal, dels pares pels fills, dels fills pels pares, i dels germans entre sí, estenent-se a avis i nets, tiets i nebots i cosins entre sí i en diferent grau també a parents més llunyans. És l'amor paternal i maternal, el filial, el fraternal, i el seu component corporal consisteix en manifestacions d'afecte i tendressa, com petons, abraçades, somriures i altres mostres per l'estil, sense cap component sexual. Aquest tipus d'amor és per tota la vida.
Ningú té un Amor més gran... |
Finalment, el més alt dels amors, l'àgape, és l'amor de caritat, basat en la donació altruista i desinteresada de la pròpia persona i del seu temps i mitjans, cap a les persones necessitades o en dificultats per amor cap a elles i voluntat que ressolguin els seus problemes, mantinguin o recuperin la seva dignitat i siguin feliços. És un amor altruista i filantròpic que es basa en la compassió, la misericòrdia i el desig del bé de tothom, especialment aquells qui estan en situació pitjor. És l'amor cristià per excel·lència, ja que és l'Amor que Déu té a l'Humanitat i el que ens va demostrar, ensenyar i demanar Jesucrist als seus seguidors, i és l'amor que es preocupa i té cura dels pobres, dels marginats, dels malalts, de les persones que tenen fam o passen circumstàncies difícils, fins i tot per la seva culpa, pel sol fet de ser un ésser humà en problemes, tot i ser totals desconeguts o fins enemics o persones que ens han fet mal, a les que perdona i oblida les seves ofenses, no les té en compte, i està sempre obert a la reconciliació i vol i permet sempre començar de nou. Aquest amor pot arribar a extrems heroics de renúncia i sacrifici i fins de donar la pròpia vida pel proïsme, que és la mostra més gran de aquest amor més gran de tots, és l'amor que porta a la santedat i la manifesta.
I encara que tots els amors venen de Déu, perquè Déu és Amor, els éssers humans podem fer dolent principalment l'eros, que pot portar al pecat i a justificar-lo, podent caure en la fornicació i l'adulteri, i ser dominat per un component egoista i abusiu, i en alguns casos fins i tot la philia, com en les males companyies i influències, però en aquests casos l'amor o és sols una aparença o s'ha exagerat fent-ne un ídol, s'ha tornat desamor o fins i tot s'ha invertit. Només l'àgape, i normalment el sorge, que també sol ser incondicional, són amors sempre bons per la seva pròpia naturalesa, perquè són els més semblants a l'Amor de Déu, que comprèn també la philia en el seu sentit bo, el de les persones que s'aprecien i s'ajuden a ser més bones i millors, ja sigui mútuament o una d'elles a l'altre, que es deixa guiar cap al bé. Aquest amor diví també ens ensenya a viure l'eros bo, el que porta al compromís formal, el matrimoni, la paternitat i la família, i per tant obre a l'storge.
Que visquem sempre en l'Amor de Déu i que aprenguem a viure en l'amor més bo!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada