dimecres, 8 de març del 2023

Veus de dones

Déu ha volgut fer l'home i la dona com ajuda i complement l'un per l'altre, per tal que si s'escau, amb una vivència amorosa mútua contraguessin matrimoni indisoluble fins a la mort d'un d'ells i així, amb aquesta seguretat, fundar una família com la que els va veure néixer i els va acollir, i tenir fills per perpetuar la vida humana sobre la Terra. 

L'home i la dona es completen recíprocament, l'un és fort on l'altre és dèbil i vice versa. Així poden ser el sustent comú i la base de la societat, a més de col·laborar junts en fer la voluntat de Déu al món durant tot el seu temps de coexistència i col·laboració i fer-se millors conjuntament, corregint-se i comprenent-se i posant-se d'acord per anar transmetent allò més bo de la seva tradició familiar personal a la seva descendència. 

Per això els homes admiren i estimen en general a les dones, que sempre poden confiar en ells, i les dones al seu torn ho fan respecte als homes, que també es poden confiar igualment a elles. Això és el natural i bo, i per tant l'esperable. Com al mateix temps es poden ensenyar mútuament, obrint-se respectivament una més ample visió del món i per tant unes sorprenents noves perspectives sobre l'existència, la vida, la condició humana, les relacions socials i les coses realment importants a valorar. Alhora que tractant-se es descobreixen mútuament, també es conforten i s'obren horitzonts amb el seu tracte i converses. 

A continuació cito algunes veus de dones disposades a informar bé i formar millor encara als homes que se les vulguin escoltar i fer-lis cas, aportant la seva perspectiva femenina, i ho faig en una cronologia inversa, començant per allò més actual tant en el temps com en el contingut i el mitjà emprat: 


Andrea Sevilla

Andrea Sevilla (5.04. 2003), una noia mexicana, que de forma molt simpàtica parla de la seva relació de parella en uns curts a youtube; el seu germà, que també surt en els seus vídeos, és un youtuber molt famós. Els seus vídeos no sols són molt espontanis i verídics sinó que ella té una personalitat molt atractiva.


Maricel Troitiño

Maricel Troitiño (1999), que havent-se desenganyat per experiència pròpia de les falàcies del feminisme,  parla amb intel·ligència i estimació sobre els homes, la masculinitat i el seu paper amb les dones en vídeos instructrius de youtube; resident a Miami, té un projecte que es diu Born To Be Men, ja que manifesta, i es nota, que admira i estima els homes per les seves potencialitats i bones qualitats, i la seva bona disposició i vessant amorós cap a les dones. 


Altres dones que també han opinat amb sinceritat i autenticitat en els seus llibres (1): 

Eva Vlaardingerbroek (1996)

Feminismo sin complejos (2021) - Alicia Rubio 
Irreversible Damage (2020) - Abigail Shrier
"Houd de overheid uit uw slaapkamer" (2020) - Eva Vlaardingerbroek (2)
The Walls Are Talking: Former Abortion Clinic Workers Tell Their Stories (2016) - Abby Johnson 
Cuando nos prohibieron ser mujeres y os persiguieron por ser hombres (2016) - Alicia Rubio 
Vadia Nâo!: Setes vezes que fui traida pelo feminismo (2016) - Sara Winter   
La guerre secrète contre les peuples (2015) - Claire Séverac
Unplanned (2011) - Abby Johnson (3)
October Baby (2011) - Gianna Jessen (4) 
Man and Woman: A Divine Invention (2010) - Alice von Hildebrand
Culture of Corruption (2009) - Michelle Malkin   
Das Eva-Prinzip (2006) - Eva Herman 
The Female Brain (2006) - Louanne Brizendinne
Unhinged: Exposing Liberals Gone Wild (2005) - Michelle Malkin  
Fausse route (2003) - Élisabeth Badinter
The Privilege of Being a Woman (2002) - Alice von Hildebrand 
The War Against Boys (2000) - Christina Hoff Sommers
Heterophobia: Sexual Harassement and the Future of Feminism (1998) - Daphne Patai 
Why Men Don't Listen and Women Can't Read Maps (1998) - Barbara Pease (5) 
Feminism Is Not the Story of My Life (1996) - Elizabeth Fox Genovese 
Who Stole Feminism? (1994) - Christina Hoff Sommers
Vamps & Tramps (1994) - Camille Paglia 
Feminism Without Illusions (1991) - Elizabeth Fox Genovese   
Women on Top (1991) - Nancy Friday 
Sexual Personae (1990) - Camille Paglia
You Just Don't Understand (1990) - Deborah Tamen 
Crazy Salad (1975) - Nora Ephron
Forbidden Flowers (1975) - Nancy Friday 
Fear of Flying (1973) - Erica Jong
My Secret Garden (1973) - Nancy Friday    
Der dressierte Mann (1971) - Esther Vilar 

També Dorothy Day, Clare Boothe Luce, Muriel Spark, Flannery O'Connor, Elizabeth Kübler-Ross, Pilar Baselga, Angela Epstein... la gran majoria de les autores citades sòn feministes intel·ligents, que saben valorar les coses, no busquen falsos privilegis ni es deixen corrompre, no permeten que falses amigues les victimitzin i infantilitzin, no desitgen enemistar-se amb els homes ni odiar-los i no accepten deixar-se portar per una ideologia, més encara quan aquesta és cada cop més esbojarrada i absurda, sinó que opten per pensar de forma informada, realista i benevolent des de la seva condició i visió femenina i a més saben comunicar-ho bé. Elles són les autèntiques veus de dona del nostre món en el nostre temps. 

(1) No tots els llibres citats són recomanables en sentit estricte, però tots expressen idees positives o diferents i/o alhora vivències reals i per tant interessants, per coneixer els punts de vista femenins o per comprendre millor les relacions entre els dos sexes; la majoria són de tipus divulgatiu, biogràfic, d'assaig o d'opinió, però també n'hi ha de ficció. Tot i que la majoria han estat traduïts al castellà, els cito en l'idioma original amb l'any de la publicació. 
(2) No un llibre sinó un article en una revista, la traducció és "Manteniu el govern fora del vostre dormitori"
(3) D'aquest llibre es va fer una pel·lícula que és va fer molt més famosa, l'any 2019
(4) En aquest cas és una pel·lícula sobre la vida de l'autora, que va sobreviure a un intent d'avortament
(5) En col·laboració amb el seu marit Allan Pease  

dimarts, 7 de març del 2023

Sigues qui ets!

Tothom hem estat cridats a l'existència i la vida com a éssers humans en aquest món per Déu, que és la font de l'existència, la vida i la humanitat junt amb l'amor que necessitem i ho fa possible. I és Déu mateix qui ens ha triat si serem homes o dones i en quin lloc i època neixerem, quins seran els nostres pares i germans, tota la nostra família i el nostre ambient, les nostres qualitats físiques, mentals i socials i la nostra vocació, allò que ens farà plenament realitzats i feliços. 

Hem de ser qui som, aquell qui estem destinats per Déu a ser en aquesta vida pel seu
amor i bondat, convidats per Ell a la seva Creació. L'autor del blog a Vic, 23.02.1969

No tindria cap sentit, i el sol desig ens faria tremendament infeliços, de voler ser una altre persona diferent, com no ho tindria voler haver nascut en una altre època o lloc, o en una altre família, començant ja perque no seriem nosaltres mateixos, sinó uns altres. És la imaginació desviada, "la loca de la casa" com deia Sta. Teresa de Jesús, la que ens fa pensar que essent uns altres podriem alhora seguir essent nosaltres mateixos, com si això fos independent de totes les nostres condicions, una forassenyada creença de tipus gnòstic. Perquè no sols tenim un cos sinó que també som un cos i fins després de la mort esperem la resurrecció corporal, tal com Déu ens va donar en aquesta vida, amb un cos espiritualitzat i glorificat com el de Jesucrist ressuscitat, que és una continuació del nostre cos terrenal d'una manera recuperada i molt superior, dignificant al màxim la nostra corporalitat humana. 

Siguem doncs, i el més perfectament que poguem, allò que Déu ens ha cridat a ser, en respecte i obediencia a Ell, que és qui veritablement ens coneix i qui més ens estima, i per això fer la seva voluntat i complir amb la nostra vocació i missió és allò que únicament ens pot fer realment feliços tan en aquesta vida com en l'altre! 

diumenge, 5 de març del 2023

En amorosa memòria de la meva primera mare

En record de la meva primera mare, en l'aniversari del seu naixement. 


La mare i el pare es coneixien com a mínim des del 1943, quatre anys abans d'aquesta foto, aviat es van
enamorar i es van prometre i sembla que van decidir casar-se al Congrés Eucarístic de Barcelona del 1952























Digna Medina Rigol (Sitges 5.03.1925 - Barcelona 08.09.1956), la primera a l'esquerra de la foto, amb unes amigues, el 30 de setembre de 1947, època en que devien començar a festejar, si no va ser abans i tot.  

Es va casar amb el meu pare, Ricard Lázaro Sanromà (1923 - 2008) el 16 de juliol de 1953, el matrimoni va durar tres anys i de la seva unió van tenir dos fills, Ricard (1954) i Jordi Joan (1956 - 2021), que la van perdre a causa d'una meningitis vírica causada per una poliomielitis quan el primer tenia dos anys i el segon dos mesos, i van quedar a càrrec del pare i de l'àvia paterna Àngela Sanromà Forés (1899 - 1977), que va viure amb ells fins a la seva mort. Dos anys després el pare es va tornar a casar amb la que va ser la meva segona mare, Nativitat Valls Costa (1929 - 2018) amb la que va tenir 5 fills més, Immaculada (1960), Xavier (1961 - 2022), Meritxell (1964), Mercè (1965) i Marta (1970), formant així una família nombrosa.

Prego Déu per tots els meus parents, ja que ens va encomanar mútuament els uns als altres en aquesta vida, i en aquest aniversari especialment per la mare biològica que Ell em va destinar, que la seva ànima ja hagi anat al Cel a gaudir de la visió beatífica de Déu en espera de la resurrecció final en la que sigui cridada a la vida eterna, com la del seu espòs Ricard i fill Jordi i de tots els altres familiars, i allà, si Déu vol, ja s'hi hagin retrobat i ens hi poguem retrobar tots! 

dissabte, 4 de març del 2023

Opinions d'intel·lectuals i de saviesa popular

"Els déus enceguen als qui volen perdre" - opinió comú a la Grècia clàssica, molt relacionada amb la crítica a la "hybris" o desmesura i la seva obcecació, que porta inevitablement al desastre. 

"Quan Déu vol destruir una societat, dona el poder en ella als seus rics, els quals moguts per la cobdícia i la cortedat de mires en benefici propi, s'equivoquen en tot i sempre i així la porten a la  ruïna" - refrany oriental 


"Tres-cents homes, que es coneixen entre ells, guien els destins econòmics d'Europa i busquen els successors en el seu entorn" - Walther Rathenau (1867 - 1922), jueu-alemany que va arribar a ser ministre d'Economia d'Alemanya i va morir assassinat per uns sicaris; l'afirmació la va fer en l'article "Geschächtlifer Nachwus" a la revista Neue Freie Presse (1909)

"Els tres-cents que realment manen el món són tots oligarques, líders del món empresarial" - Walther Rathenau en una carta de l'any 1921 (1)  

"La decadència d'Occident" - Oswald Spengler (1880 - 1936), tesi i títol del seu principal llibre, escrit i publicat just després d'acabada la Gran Guerra Europea, després coneguda com a Primera Guerra Mundial. 

"A Amèrica tot degenera" - opinió de diversos intel·lectuals referint-se als USA, citada i feta seva per Martin Heidegger (1889 - 1976), qui també es va fer ressò de la constatació que "Nord-Amèrica és la terra de la catàstrofe".

"A Estats Units acabarà triomfant el feixisme, però aquí li diran antifeixisme" - Huey Long (1893 - 1935), polític nord-americà, primer governador i després senador per Louisiana, assassinat en un confús atemptat mai ressolt. 

"Ningú té ni idea ni entén res del que passa" - Max Aub (1903 - 1972), en una entrevista que li van fer a la redacció de la revista setmanal "Mundo Internacional" del grup Dopesa, el desembre de 1969. 
 
"Si vingués a veure'ns un visitant del futur, no li preguntariem sobre el seu temps, sinó que li diriem que ens digués que està passant ara mateix en el nostre temps, del que nosaltres no en sabem res" - Evaristo Acevedo (1915 - 1997), cap l'any 1971

"La història és cíclica: després dels intel·lectuals amb les seves concessions de llibertat i democràcia prenen el poder els multimilionaris, els quals n'abusen i  acaben creant tal caos que inevitablement donen lloc a guerres i al domini dels militars" -  Prabhat Ranjan Sarkar (1921 - 1990), autor indi del Cicle Social (2).  

"Si vols ser feliç, el meu consell és que et converteixis en catòlic i aprenguis castellà" - Vaclav Smil (1943), canadenc d'origen txec autor de Numbers Don't Lie: 71 Things You Need to Know About the World (2021), al constatar que entre els països on la gent és més feliç n'hi ha molts de catòlics i d'hispans, superant a molts de major PIB i fins major qualitat de vida que ells.   

(1) Serien un consell internacional molt relacionat amb l'aristocràcia britànica però multinacional, que controla el poder i organitza la política, el comerç, la banca, els mitjans de comunicació i els exèrcits, i que hauria estat fundat l'any 1727. Molts dels integrans serien jueus, com el propi Rathenau que ho denunciava i que els seus opositors polítics van pensar que ell mateix hi pertanyia i per això ho sabia. 
(2) Seguint en això a altres macrohistoriadors com Ibn Khaldun i les perspectives d'Sri Aurobindo. 

dijous, 2 de març del 2023

La inversió total

Quam jo era jove hi havia uns països del món que eren el model i exemple de la democràcia i la llibertat: Estats Units, Regne Unit, Canadà, Austràlia, Nova Zelandia, R.F. d'Alemanya, Suïssa, Holanda, Suècia, Dinamarca, Noruega, Finlàndia, Islàndia, França, Israel... almenys aparentment, com ara sabem. Tots voliem emmirallar-nos en aquests països, dels quals els escandinaus i els dominis britànics de Canadà i Oceania semblaven els més purs. 


El meu pare havia somniat en alguna ocasió en emigrar a Noruega o Nova Zelandia, dos dels seus països preferits, o sinó a Austràlia o Canadà. Molt jovent tenia l'ideal de Suècia o Estats Units (1) o del Regne Unit i Holanda (2). Persones ja més adultes veien com l'ideal a Finlàndia o somniaven amb el Japó. I també hi havia qui admirava molt a Irlanda (3), o els microestats sobretot europeus, mentre que dels països hispans tan sols Costa Rica i Panamà, i en un altre ordre de coses Brasil, es van mantenir com un pol d'atracció, mentre que d'altres com Uruguai, Argentina i Xile van decaure ràpidament amb el terrorisme i cops d'Estats dels anys 70s. Per motius religiosos alguns haurien desitjat poder viure a Israel, la Terra Santa, tot i la seva situació inestable de lluites. I finalment un somni recurrent era poder emigrar a viure a  la Polinèsia, les paradisíaques illes dels Mars del Sud, Hawaii, Tahití, Samoa, Tonga, les Marqueses (4)...

Era el desig de trobar un món de pau, de llibertat, de comfort i qualitat de vida, de progrès i d'obertura al futur, aquell any 2000 o més enllà del 2000 que semblava tan prometedor, totes les esperances en un segle XXI molt millor que el terrible segle XX de dues guerres mundials, diversos genocidis (armeni, jueu, dels Grans Llacs africans...), altres grans guerres (Algèria, Corea, Vietnam...), crisis econòmiques (1929, 1973), crisis socials (1968, 1995) i lleis disparatades com la de l'avortament a USA o la política del fill únic a Xina, tot un embogiment polític, social, econòmic i bèl·lic que es pensava que s'aniria superant, tot i que la dècada dels 1970s va pintar molt malament després dels feliços anys 60s (5) 

En aquest panorma el previst segle XXI d'avenços científics, meravelles tecnològiques, viatges espacials pel Sistema Solar, racionalisme i una creixent justícia i pau social amb la progressiva minva i desaparició de guerres, lluites i conflictes de tota mena gràcies a una intel·ligència en alça i a la  educació de gran qualitat , excel·lent formació cristiana i bona informació asequible a tothom, ha resultat no ser en absolut així i ha estat una enorme decepció en tots els camps, començant pel terrorisme a gran escala i les guerres internacionals començades el 1999 i 2001, és a dir just en el canvi de segle i de mil·lenni, cosa que pot ser casualitat o delatar una manipulació i fins una programació oculta interessada per motius polítcs, ideològics, socials i econòmics ara ja a nivell global i amb una implementació totalitària ja possible per als poderosos i influents d'aquest món i per a les seves ments maestres de plans ja no internacionals sinó planetaris i que aconsegueixen afectar a tothom, fins en els llocs més recòndits. 

I en aquestes perversions ha resultat que els països capdavanters i més corruptes ideològicament i legislativament han estat precisament aquells que es consideraven modèlics i exemplars i que potser ja no eren ni tan sols llavors, vist la rapidesa i facilitat amb que han arribat als extrems més totalitaris sobre les seves respectives societats, que han resultat ser els que han aplicat les polítiques més dures i antidemocràtiques contra la seva pròpia població, com el Canadà regit per Justin Trudeau, la Nova Zelandia de Jacinta Ardern, Austràlia,els Estats Units amb Joe Biden, els suposats paradisos de la llibertat i la democràcia convertits en els totalitarsmes més radicals i camps d'experimentació de les idees més absurdes, delirants i nocives mai proposades, i molt menys aplicades, en els últims mil·lennis de la Història de la Humanitat amb molt poques excepcions que no obstant eren limitades en el temps i l'espai i tampoc anaven tan lluny en la direcció equivocada ni arribaven a tant en la capacitat d'imposar-les i aplicar-les (6).  

El nostre món actual està en una crisi molt seriosa i que comporta un perill molt gran i greu, per l'obcecació i l'enduriment dels líders, en la seva majoria de molt poca categoria personal i potser humana i tot, i per unes ideologies absolutament aberrants i demencials que es presenten com a salvadores i milloradores del món quan no fan més que perpetuar, agreujar i estendre els problemes existents i crear-ne altres de nous i molt difícils, això sí presentant-se en nom d'uns ideals tan extremats que són irrealitzables i contraris a la mateixa naturalesa humana. Uns i altres ho compliquen tot cada vegada més, i darrera aquesta curtedat de mires i irrealisme hi ha unes ideologies molt d'esquerres, és a dir negatives i sinistres com el propi nom indica, que tot i haver fracassat un i altre cop en els seus intents d'aplicació i provocat les majors desgràcies en les diverses ocasions en que han triomfat, intenten resorgir i tornar a aplicar-se de forma repetitiva i sense cap experiència del passat ni haver escarmentat gens ni mica, pel que sembla, sinó proposant dosis majors del seu interès ideològic i dels seus plans, tot i que això comporti una degradació i degeneració quasi totals de les societats així afectades i molt probablement acabi portant, de turpitud en turpitud,  d'ignorància en ignorància, d'error en error i de  maldat en maldat, fins a una Tercera Guerra Mundial de la que els promotrs es declararan irresponsables, i ho seran però no en el sentit que ells volen sinó en el literal, i encara culparan de tot als altres sense admetre ni la més mínima equivocació ni imprudència seva, de tan fanatitzats d'ideologia com estan.  

I és que al diable li agrada i proposa incesantment la inversió de la naturalesa de les coses per capgirar-ho tot i posar-ho de cap per avall i així ser ell el líder dels condemnats que es deixen arrossegar per les seves suggestions, però a més ja en aquest món això fa mal a la gent, perquè a la naturalesa només se la domina obeïnt el seu ordre i respectant-la i com deia una de les persones més intel·ligents del segle XX, "en quant a la vida el més adequat és ser el més conservador possible" (7). Però també la saviesa popular va dir, després de la guerra civil espanyola i després de la Segona Guerra Mundial, "ni que haguem de suportar el que sigui... mai més una guerra!". 

(1) Els USA dels anys 1950s i primera meitat dels 60s sobretot, però també en certa forma de tots els anys 60s i molt al principi dels 70s, però en la dècada dels 70s les coses s'hi començaren a espatllar i s'agreujaren molt en les anys 80s i següents. 
(2) També altres com Bèlgica, Àustria, Itàlia... però d'aquests per algun motiu se'n parlava poc, tot i que es reconeixia que formaven part del grup lliure i democràtic.   
(3) Tot i el problema d'Irlanda del Nord. 
(4) I la mateixa Nova Zelandia o l'enigmàtica illa de Pasqua i moltes més
(5) Igual que als feliços anys 20s els va succeir la Gran Depressió dels 30s
(6) Una altre gran decepció ha sigut l'esperança que hi havia en una major igualtat entre els sexes masculí i femení, la mà femenina en la política i aquella dita popular antiga de "si les dones manessin, el món seria una bassa d'oli" perquè hi regnaria la pau i la no-violència. Els casos de Margaret Thatcher, Indira Gandhi, Golda Meir, Angela Merkel i moltes altres com Madeleine Albright, Consdolezza Rice, Victoria Nuland, Kamala Harris, Christine Lagarde, Ursula von der Leyden i semblants en els llocs més alts han demostrat que no, i que un cop ficades en política les dones poden ser tant o més bel·licoses, dures, equivocades, insensibles i partidistes que els homes i molt recentment estan els casos de Magdalena Anderson a Suècia, que ha tirat per la borda en un no res 200 anys de neutralitat i pacifisme, i Sanna Marin a Finlàndia, que ho ha fet amb 75 anys d'equidistància i bones relacions del seu país amb Rússia, totes dues amb una visió a molt curt termini, apuntant-se al carro del militarisme i la bel·licositat de l'aparentment guanyador, potser amb la idea de treure'n pingües beneficis , però comprometent  del tot les tradicions i polítiques més bones dels seus països, i sense considerar que pot ser una mala jugada i que els hi sorti el tret per la culata i el mateix podem dir de Jacinta Ardern que en pocs anys ha convertit el paradís de Nova Zelandia en un veritable infern ideològic totalitari.
(7) Werner Heisenberg (1901 - 1976), un dels grans pares de la Física Quàntica i descobridor del fonamental Principi d'Incertesa, que deia que ho afirmava no des de pressupòsits morals sinó merament naturals.    

dimecres, 1 de març del 2023

Advertències per al present actual

Uns avisos i recomanacions als líders polítics mundials, que potser farien bé de tenir en compte. 


























Alguns llibres i articles:

De civitate Dei (426) - St. Agustí 
Discours sur l'histoire universelle (1681) - Jacques Benigne Bossuet 
Der Untergang des Abendlandes (1918, 1922) - Oswald Spengler
Doomsday Clock (1947 - ...) - butlletí dels científics nuclears de la Universitat de Chicago  
"The Paranoid Style in American Politics" (1964) - Richard Hofstadter
Tragedy and Hope (1966) - Carroll Quigley 
"Will the Soviet Union survive until 1984?" (1969) - Andrei Amalrik (1) 
Nomenklatura (1980) - Michael Voslensky (2)
The Anglo-American Establishment (1981) - Carroll Quigley
L'hivern nuclear mundial després de qualsevol guerra atòmica (1983) - Carl Sagan 
The Clash of Civilizations (1993, 1996) - Samuel P. Hungtinton 
Collapse: How Societies Choose to Fall or Succeed (2005) - Jared Diamond



Pel·lícules: 
















On the Beach (1959) - Stanley Kramer 
Dr. Strangelove (1964) - Stanley Kubrick 
Fail-Safe (1964) - Sidney Lumet
Planet of the Apes (1968) - Franklin J. Schaffner 
The Day After (1983) - Nicholas Meyer
A Bright Shining Lie (1998) - Terry George  
The Day After Tomorrow (2004) - Roland Emmerich  



Cançons: 

Where have all the flowers gone? (1962) - Pete Seeger 


https://youtu.be/1y2SIIeqy34



I algunes idees també:  

Discurs televisat de comiat del president nord-americà Dwight Eisenhower (1953 - 1961) el 17 de gener del 1961 denunciant el complex militar-industrial que domina el seu país i tot el món:


"El conflicte que avui amenaça el món (...) afrontem una ideologia hostil d'àmbit global, caràcter ateu, propòsit implacable i mètode insidiós i per desgràcia el perill sembla ser de duració inacabable (...) el que està en joc és la llibertat (,,,) amenaces noves sorgeixen constantment (...) com a novetat als Estats Units ara tenim una indústria armamentística permanent de grans proporcions i 3 milions i mig d'homes estan empleats en el sistema de defensa i gastem més anualment en seguretat militar que tots els ingressos nets de totes les empreses nord-americanes, aquesta combinació d'un inmens sistema militar i una gran industria d'armament és un fet nou en la història americana i la seva influència total, econòmica, política i fins i tot espiritual, és palpable a tot arreu. I tot i que pot ser necessaria aquesta evolució de les coses, hauríem d'estar ben segurs de que comprenem les seves greus conseqüències, doncs implica no sols els nostres esforços, recursos i treballs, sinó l'estructura mateixa de la nostra societat. En les reunions de govern hem d'estar alerta contra les influències indegudes, siguin buscades o no, del complex militar industrial. Les circumstàncies propicien que sortin poders en llocs indeguts, amb resultats desastrosos. Mai hem de permetre que el pes d'aquesta combinació posi en perill les nostres llibertats i procesos democràtics. Només una ciutadania entesa i alerta pot obligar a que es produeixi una correcta imbricació entre la immensa maquinaria defensiva industrial i militar i els nostres mètodes i objectius pacífics, de manera que la seguretat i la llibertat puguin prosperar juntes. Similar ha sigut la nostra revolució tecnològica en les dècades recents (...) la perspectiva que els acadèmics de la nació poden arribar a estar dominats pel govern federal, la concesió de projectes i el poder del diner està més que mai present i és un risc que ha de considerar-se molt seriosament. Hi ha el perill que la política que ha de vetllar pel benestar públic es vegi captiva d'una élite científico-tecnològica. És la feina dels homes d'Estat de formar, equilibrar i integrar aquestes i altres forces, antigues i noves, en el si del nostre sistema democràtic, sense perdre de vista mai els objectius superiors de la nostra societat lliure. Volem que la democràcia sobrevisqui, no explotar el present. Aquest món nostre que cada vegada es torna més petit ha d'evitar convertir-se en una comunitat d'horribles temors i odi (...) La taula de negociació no es pot abandonar escollint l'agonia segura del camp de batalla. El desarme amb honor i confiança segueix essent un imperatiu mutu. Junts hem d'aprendre com solucionar les nostres diferències no amb les armes sinó amb l'intel·lecte i les intencions decents. Abandono el meu càrrec de president decebut, he sigut testimoni de l'horror i tristor de la guerra i sé que una altre guerra podria destruir totalment aquesta civilització que s'ha construit tan lentament i amb tants sacrificis al llarg de milers d'anys. Desitjaria, però no puc, dir que hi ha una pau duradora davant nostre. Fins ara s'ha evitat la guerra afortunadament però queda molt per fer si es vol que el món avanci per aquest camí. Preguem Déu per tal que tots els pobles i nacions puguin tenir les seves necessitats humanes satisfetes, que tots tinguin llibertat i oportunitats, cal que tots aprenguem la caritat, que la pobresa, malaties i ignorància vagin desapareixent de la faç de la Terra i que amb bondat i temps tots els pobles arribem a viure junts en pau, una pau garantida per la força vinculant del respecte mutu i l'amor" (3).    


I el discurs del president nord-americà John F. Kennedy (1961 - 1963) del 27 d'abril de 1961 sobre les societats secretes i com l'élite domina el món i els seus mètodes, i com tot el món corre perill per les creixents exigències de seguretat: 

"La mateixa paraula secretisme és repugnant en una societat lliure i oberta; com a col·lectiu estem històricament essencialment oposats a societats secretes, juraments secrets i procediments secrets. A tot el món hi ha els qui ens oposem a una conspiració monolítica i despietada, que depèn de la cobdícia per expandir un temor infundat a les seves influències, la infiltració en lloc de la invasió, la subversió en lloc de les eleccions, la intimidació en lloc de la lliure elecció. Es tracta d'un sistema que ha reclutat una gran quantitat de recursos, materials i humans, en la construcció d'una ben unida i eficient màquina que combina operacions militars, diplomàtiques, d'intel·ligència, econòmiques, científiques i polítiques. Les seves preparacions s'amaguen, no són públiques. Els seus errors s'enterren, no obren titulars. Els seus dissidents són silenciats, no lloats. No es questionen les seves despeses, cap secret és revelat. Per això és pel que el legislador atenenc Soló va decretar com un crim que qualsevol ciutadà es tanqués al debat. Demano l'ajuda de tots en la gran feina d'informar i alentar a la gent d'Amèrica, amb la confiança que així l'home pot ser allò que va néixer per ser: lliure i independent". 

Es diu que va ser per aquest discurs i altres de similars i especialment el desaparegut que anava a fer públicament el mateix 22 de novembre de 1963 amb moltes grans propostes per acabar amb la guerra freda i evitar la guerra de Vietnam, i per tant tallant la raó de ser al negoci de la industria armamentística, que va ser assassinat aquell mateix dia, jusr abans de pronunciar-lo. Per això encara té més valor tot el que deia, especialment en els temps actuals, en que tot això denunciat per Eisenhower i Kennedy està més desbocat que mai. 

Poc podem fer més que prendre'n consciencia i resar a Déu que ens ajudi, guiï i protegeixi en la salvació de la Humanitat d'una autodestrucció cada vegada més possible.          

(1) Des de la caiguda del Mur de Berlín el 1989 i la dissolució del Pacte de Varsòvia, el COMECON i la mateixa U.R.S.S. paradoxalment això que abans s'aplicava al Bloc de l'Est ara és d'aplicació al Bloc de l'Oest (OTAN i UE). 
(2) Aquest llibre escrit en rus el 1970 i només difós com a samizdat en multicopista fins la seva publicació en francès i anglès a l'estranger es refereix a la situació de la URSS, però ara els papers semblen haver-se invertit i és l'Occident el que té una mena d'èlite similar a l'aqui denunciada.
(3) La traducció és meva. 

diumenge, 26 de febrer del 2023

Inici de la Quaresma 2023

El primer diumenge de Quaresma, la Paraula divina ens parla de les temptacions, el pecat i la gràcia de la salvació. I el primer acte té lloc al principi de tot, al Jardí del Paradís. 


En el el llibre del Genesi, l'episodi de la caiguda dels primers pares, Adam i Eva. Ho tenien tot, la relació directa amb Déu, el Jardí del Paradís, la felicitat més gran... i tot i així es deixaren temptar per la primera serp que va passar i els convidà a desconfiar, assegurant-los que encara podien tenir molt més i fer la seva voluntat desobeint la divina. I les conseqüències d'aquest primer pecat foren catastròfiques, doncs al tenir lloc a l'origen de la Humanitat, tots els seus descendents en foren tocats (1), ells decidiren trencar la relació privilegiada amb Déu, apartar-se d'Ell i viure en un món de pecat i mal (2), que per aquest motiu resultà dur, perillós i hostil (3). 


Imaginem uns nens que juguen al gran jardí de casa seva i als que els seus pares els hi han dit que podem menjar dels arbres fruiters, pomes, peres, figues i altres fruites, però que no toquin les boles del boix grèvol perquè són tòxiques i s'enveninarien i fins podrien morir. I ells ho fan perquè són bons, intel·ligents i confien en els seus pares. Però de sobte apareix, potser de l'altre banda de la valla al carrer, un personatge, la condició del qual es dedueix pels seus fets, que parla amb ells, es guanya la seva confiança i al final els hi pregunta de forma aparentment casual si ja que el jardí es de casa seva poden menjar de tot, i ells li responen que sí, excepte de les boletes del boix, que són verinoses. I el sinistre interlocutor els diu, amb tota la mala intenció, que els han enganyat i que són molt bones per menjar, però que les persones grans se les reserven per ells, de tan bones que són i de tan bon efecte que produeixen. Els nens dubten, però ja que el veuen seductor i simpàtic, i alguna cosa del que diu els hi ressona en ells, al final li fan cas i un rera altres les van provant. De seguida els hi fan mal, i quan arriben els seus pares i els veuen amb dolors intestinals, els porten al metge i a l'hospital, on els salven però queden amb seqüèles de per vida com una afectació del fetge o dels ronyons, que han quedat parcialment danyats. 


Adam i Eva podien haver menjat de l'altre arbre especial del Paradís, aquest permès, el de la Vida, però no ho van fer i, temptats, van escollir fer-ho de l'únic prohibit, el del Coneixement del Bé i el Mal. Coneixement, en hebreu bíblic, té diverses acepcions a més de l'evident de saber, fins i tot en una d'aquestes s'usa com indicatiu de que un home ha tingut relacions sexuals plenes amb una dona, és a dir que l'ha "conegut" a fons, el més íntimament possible. Però aquest concepte també pot voler indicar, i sembla que és el cas aquí, que un "coneix" i per tant decideix ell mateix, en algun tema, en aquest cas sobre el bé i el mal. És a dir que en lloc de seguir les lleis divines o les lleis naturals i humanes sanes, pot establir que vol que estigui bé i què vol que estigui malament, fent l'elecció de forma totalment artificial i al seu gust. Jesús s'ho retreu als fariseus: "Vosaltres canvieu la Llei de Déu pels vostres preceptes humans!", perquè les adaptaven i entenien segons la seva conveniencia i voluntat. Aquest pecat també està molt present avui dia, quan la legalitat tradicional de sempre, la de la consciència i el cor humans, es vol canviar per decisió del legislador, que fa que allò que sempre s'havia considerat un crim horrible passi progressivament primer a despenalitzar-se, després a legalitzar-se, més tard a tenir acceptació social, i encara a convertir-se en un "llibertat", en un estil de vida, en un dret, en un dret humà i finalment, quan la inversió ja és completa, a penar als qui objecten, s'hi oposen o aporten arguments per recuperar la intel·ligència i la racionalitat pel que sembla perdudes, i encara està molt més extraviada la bondat natural i la integritat humanes quan tota aquesta evolució perversa es va acceptant com si no passés res, més encara com si fos un progrés i que l'anterior fos opressió, arribant-se a un veritable món a l'inrevés (4).  

Sant Pau ens diu que aquesta situació no és irreversible, perquè ja des del Genesi, en el petit Evangeli, se'ns va prometre la salvació per mitjà del fill d'una dona, que vencerà a Satanàs i ens salvarà a tots, si accepten acollir-nos a la redempció que Ell ens porta i entrar en aquest món nou, en que Ell és el nou Adam i la Verge Maria, la seva Mare, la nova Eva, en una Creació renovada, lliure, santificada ja que el diable i el pecat han sigut vençuts definitivament. Amb Jesucrist, i molt especialment amb la seva Passió i Pasqua, la batalla decisiva entre el Bé i el Mal ja ha estat lliurada i el Bé ha guanyat, i ara el resultat ja és irrevocable, tot i que la lluita persistirà al món i en cada consciència humana fins a la fi dels temps. 

Perquè allà on Adam i Eva van caure en la prova al Jardí, i igualment el poble d'Israel va caure al desert tot i haver vist les obres de Déu, en canvi Jesucrist va triomfar i així el món ha entrat ja en la fase final, per molts mil·lennis encara que la Providència divina el pugui fer durar. Hi ha, com en el calendari, un temps abans de Crist, des dels origens humans, i un temps després de Crist, a partir de la Pasqua i la Pentecosta. I encara que petit a escala cronològica, trenta i escaig anys, i limitat a nivell geogràfic, la Terra de Jesús i de la Bíblia, és a dir Judà, Galilea, Samaria i algunes regions veïnes com el Delta del Nil, la costa fenícia i alguns llocs de Transjordània, mentre que les notícies sobre Ell s'estenien a tota Síria, hi ha un temps de Crist, d'unes poques dècades, des de l'Anunciació fins a l'Ascensió, que no obstant la seva petitesa espaciotemporal és el punt central i els fets més importants de tota la Història de la Humanitat, creient i no creient.

I cal tenir en compte que el qui el tempta és el mateix enigmàtic personatge, astut i d'una maldat sense límits, absolutament contrari a Déi i els homes, que per enveja, gelos i ràbia vol la perdició de tots els humans, per odi impotent i desesperat a Déu i pel desig de que no se salvin, sinó que siguin condemnats com ell, tots aquests éssers humans, preferits de Déu, crets a la seva imatge i semblança, destinats a la felicitat infinita i eterna del Cel amb la visió beatífica de Déu, i que el Maligne i els seus àngels caiguts voldrien que compartissin la seva condició espantosa per allà a l'Infern tenir-los per esclaus, torturar-los i fer-los sofrir eternament, compartint així la seva desgràcia il·limitada. Es parla de Diable per referir-se al cap, o a un dels pocs caps, dels esperits malignes, és a dir Satanàs i Llucifer, els més poderosos i malvats de tots, mentre que dimonis són la resta dels esperits abans angèlics i després caiguts i condemnats, arrosegats per la rebel·lió del diable, però de menys poder i d'una maldat no tan absoluta tot i que sí immensament gran. I així com els dimonis solen temptar des de l'interior de les persones, les temptacions del diable normalment sempre són exteriors. Per això es parla d'endimoniats i de temptacions diabòliques, i  Jesús, de qui els dimonis s'espantaven i fugien gairebé només veure'l, no podia tampoc ser temptat interiorment, i quan els fariseus l'acusaven de tenir el dimoni, Ell els hi contestava que pensar i dir això era el pitjor dels pecats, l'irreparable per les seves conseqüències. Per tant Jesús només podia ser temptat de forma absolutament externa, pel diable, el més poderós i intel·ligent, el cap de la rebel·lió i l'amo de l'Infern, dels dimonis i dels condemnats. En resum es pot dir que els dimonis són diables subordinats i menors, mentre que el diable és el cap i el pitjor dels dimonis. 

I les molt astutes temptacions que li fa són tres, aprofitant l'ocasió, doncs el diable coneix les nostres hores baixes i els seus moments oportuns, i essent el gran estafador és un mestre en presentar el mal com si fos bé, o com si no passés res cometent-lo, i en buscar concupiscències si les troba (5).

Jesucrist havia fet el miracle de poder passar 40 dies i nits sense menjar ni beure res, un miracle que no va fer en profit propi, perquè en aquest sentit no em va fer mai cap, tots els va fer a favor dels altres i sobretot responent a la fe que mostraven i que no podia quedar defraudada, sinó que aquest miracle del dejuni extrem al desert el va fer per preparar-se bé per la seva missió a la vida pública i també precisament per tal que l'ésser humà pogués vèncer les temptacions diabòliques, fent-ho en la seva pròpia persona. Per això es pot dir que el Diable, tant astut i expert en temptar i tant perillosament i perversament intel·ligent, va caure en la seva pròpia trampa a l'atrevir-se a temptar-lo. 

Les tres temptacions són les tres més grans i definitives i podem reflexionar sobre quin paper tenen en les nostres vides o en la societat humana. 

La primera, estant extenuat de fam i esgotat físicament al límit de la consumpció i de la mort, el diable li suggereix a Jesús que faci un miracle per a si mateix i mengi, que ja és hora. És com si li digués que és absurd que potent-ho fer, no ho faci, ja que ho necessita i és un bé per la seva naturalesa física. És la temptació de fer miracles per a la vida d'un mateix. Com si diguessim, fer màgia per satisfer les seves necessitats i desigs i la seva voluntat, de mirar per si mateix, posant les seves naturalesa i capacitats divines al servei de la seva condició humana. Però Jesús mai va fer això, va voler ser un home de veritat amb tots els seus inconvenients, privacions i sofriments, va passar fam, sed, fred, calor, cansament, soledat, angoixa, dubtes, dolors... volent compartir la nostra condició humana, es va fer en tot semblant a nosaltres, excepte en el pecat. I cal destacar que les temptacions no són pecat, sentir temptacions és humà, és caure en elles el que és demoníac. I alguns sants han arribat a dir que si no sentim i vencem temptacions no anirem al Cel, segurament volent dir que a qui el diable aparentment no tempta és perquè ja el té ben subjecte, ni que sigui per orgull. Al diable Jesús li respon que no amb una cita de la Paraula divina, l'home no viu només d'aliments terrenals sinó que viu principalment de tota paraula procedent de Déu, començant ja per la que ens cridà a l'existència i la vida, per la contínua que ens hi manté, i per totes les que ens donen tot allò que necessitem, igual com un nadó i un infant ho reben tot, sense saber-ho, dels seus pares. I està clar que en lloc de buscar els dons de Déu hem de buscar al Déu dels dons, cal buscar primer a Déu i tot l'altre se'ns donarà d'afegiment (6). 

En la segona, el diable se'l emporta, amb el seu poder espiritual i físic, però perquè Jesús li ho permet, al sostre del Temple de Jerusalem i li proposa d'accelerar i fer triomfar la seva missió fent-la immediatament eficaç, allà on el precursor St. Joan Baptista aparentment va fracassar - perquè realment va complir la seva missió com Déu volia, i ja preveia que seria degut a la llibertat humana - i allà on Ell hauria de trobar innombrables oposicions, burles, fracassos, abandonaments i sofriments i fins una aparent derrota final del tot satisfactoria per a l'enemic de Déu i de la seva obra, que en realitat va ser la gran victòria divina deixant al diable del tot derrotat i aniquilat amb les seves pròpies decisions, perquè com diu St. Pau, "si ho habessin sabut, mai haurien crucificat al Senyor de la Glòria". Però el diable es va perdre ell mateix per la seva maldat i ignorància disfressada de saviesa de criatura, però la saviesa divina, molt més alta el va anorrear a ell, que volia anorrear a Jesús, just de la manera amb que havia calculat fer-ho per aniquilar-lo del tot, va ser ell el qui en va rebre les conseqüències, mentre Crist triomfava complint la voluntat de Déu Pare, pagant per nosaltres tots els nostres pecats i redimint a la Humanitat. I amb això el diable no hi comptava, tot i que potser ho sospitava, donat que va induir a les màximes autoritats jueves que estaven al peu de la Creu a proferir la més grans de totes les blasfèmies i la pitjor de les temptacions a Déu, "Si ets el Fill de Déu baixa de la creu i creurem en tu!", oferta realment infernal que comportava que no es complís la voluntat de Déu ni es redimís la Humanitat tal com ho havien profetitzat en molts llocs les Escriptures, i que fos Déu el qui obeís als homes i no els homes a Déu - en una situació molt més benintencionada però semblant, Jesús li va retreure a St. Pere que li deia que ells, els seus apòstols, nio permeterien que el crucifiquessin, pensant-se que li donava suport i li feia un bé però es va trobar amb la tallant resposta: "Fuig d'aquí Satanàs, perquè no penses com Déu sinó com els homes" - però que tot i la més terrible per ser la temptació final que era, també va ser en va. 

I en aquesta segona temptació el diable usa una treta que resulta molt instructiva per a nosaltres. Pensant-se que això fa la seva proposta irresistible, usa una cita bíblica. Però per a sorpresa seva, que potser ja es veia triomfant, Jesús li respon amb una altra cita bíblica, per no confrontar la paraula inspirada divinament amb una paraula merament humana, tot i que en el fons divina, sinó amb una altre d'igual que ensenya la veritable interpretació quina ha de ser. Això hauria de ser un recordatori per a tots aquells que, com els protestants, pensen que la interpretació personal de l'Escriptura és la bona i que poden usar-la tal com l'entenen, i no com diu la tradició i el magisteri de l'Església, perquè el diable també usa fragments de l'Escriptura per temptar i per temptar amb més força (7). El que preten la segona temptació és que Jesús faci un miracle tant espectacular que hagin de creure en Ell i així s'estalvia totes les asprors, incomprensions, malentesos, oposicions i hostilitats. Però elegir aquest camí fàcil, ample i còmode és entrar en la manera de decidir que porta als pecadors humans a triar el pecat i enfonsar-s'hi cada cop més i així van cap a l'abisme, mentre que com el mateix Jesús ens diu, el camí correcte cap al Pare i el Cel, és estret, fa pujada, i és pedregós i cansat, cal esforç i molta voluntat per recórre'l seguint cadascú amb la seva pròpia creu a Jesús, que és l'únic camí cap al Cel, com és també la veritat i la vida, amb la seva pròpia Creu, segons el seus ensenyaments i exemple. La facilitat, la comoditat, la mandra no són la manera, sinó que poden esdevenir vicis i pecats. A més amb un miracle irresistible, no hi hauria lloc per a la llibertat humana ni per el mèrit. En aquest sentit Pascal deia que, per voluntat divina "en el món hi ha prou llum i prou foscor; hi ha prou llum perquè qui vulgui creure pugui creure i prou foscor per tal que qui vulgui no creure pugui no creure; d'aquesta manera l'ésser humà és veritablement lliure de decidir creure o no creure, i creure té mèrit i així té premi". I Déu proposa però no s'imposa, vol el convenciment i no pas l'obligació d'acceptar, vol la resposta confiada i amorosa i no la rendició a una força irresistible. 

I la resposta de Jesús en la segona temptació és molt més profunda del que sembla: "També diu l'Escriptura: no temptaras al Senyor, el teu Déu". És a dir, en primer lloc que l'Escriptura s'ha de contrastar i interpretar segons ella mateixa, no traient-ne extractes i independitzant-los a veure què passa. Al respecte G.K. Chesterton deia ja durant el primer terç del segle XX "El nostre món actual està ple d'antigues virtuts cristianes que s'han deslligat de la seva font divina, s'han separat unes d'altres, s'han fet absolutes... i s'han tornat boges!", i això que aquest autor ja detectava ara ja fa cent anys, amb  una insòlita previsió quan era encara només incipient, ara en el nostre temps és una trista, tràgica i molt absurda realitat: intencions i lleis aparentment benintencionades que exagerades al màxim i fetes absolutes porten a conseqüències tant absurds com ridícules i al final perturbadores i perverses. Per que una virtut ho sigui realment ha d'estar fermament fonamentada en el seu origen diví (8) que no s'ha de perdre mai de vista ni deixar de tenir-lo present en el pensament, ha de compaginar-se amb totes les altres virtuts, moderant-se unes a altres (9), han de ser sempre el que són, és a dir una part d'un tot i no un objectiu per si soles, i s'han de mantenir sempre en els límits de la intel·ligència, de la raó, de la lògica i del sentit comú, també donats per Déu i que Ell vol que usem per entendre i per guiar-nos en l'aplicació mesurada i honesta. Hi ha excepcions com l'amor a Déu, del que mai se'n pot tenir massa, perquè Déu és Amor "i la mesura de l'amor és estimar sense mesura" (St. Agustí).  

En segon lloc la resposta de Jesús deixa clar que és temptar a Déu demanar-li que faci un miracle davant una situació que es pot evitar, on és innecesari o que es pot resoldre de forma normal per l'activitat humana. L'home no pot condicionar Déu, posar-lo al seu servei en lloc de servir-lo ell, ni demanar-li que faci accions extraordinàries per motius fútils o molt menys de vanagloria del que les demana, i ni tant sols per obtenir un resultat bo, tampoc es pot exigir o obligar-lo, que és el que es fa quan s'intenta forçar la seva intervenció a base de posar-se en perill un mateix o altres i esperar un miracle que ho arregli. Diferent és quan es resa, en que es demana però no s'exigeix, i se sap que la petició pot ser atesa o no, o contestada d'una manera diferent i més bona de la que nosaltres proposavem. A més en l'oració es demanen no tan miracles, que a vegades també es poden demanar en determinats casos com curacions o conversions, sinó accions espirituals divines, que Ell hi faci més que nosaltres, però sobretot inspirant o actuant providencialment d'una manera "normal", com quan es demana el do de la pluja o s'implora el fi d'una guerra, cosa que Déu pot fer sense recorrer a miracles sinó donant gràcies, inspirant bones voluntats o movent i canviant els cors o, almenys fomentant-ho o creant les circumstàncies adequades i les disposicions necessàries. Però sempre ho fa d'una manera que el creient ho pot entendre com un miracle i el no creient no veure-hi cap miracle, perquè realment referit als miracles es certa l'afirmació "o tot és miracle o res és miracle" (10).   

En tercer lloc, en la 2ª resposta, li diu al diable que no tempti a Déu, és a dir que no el tempti a Ell. Per això aquesta temptació podria anar al final de les temptacions o com a l'Evangeli segons Sant Mateu, en el centre de les temptacions. I el diable veient-se vençut i burlat usa la seva major temptació, la final. 

En la tercera i última temptació (11), enduient-se'l metafòricament, com es desprén del context, al cim d'una muntanya molt alta, és a dir fent-lo veure el món des de dalt, li ensenya els regnes i les societats de la Terra i els hi ofereix, sabent que el Fill de Déu ha vingut a alliberar-los, rescatar-los i salvar-los. El diable li fa una proposta que creu irresistible: com que els homes són pecadors, ell el diable és el seu senyor, ja que és l'amo dels pecadors i els té sota el seu poder, i així és el senyor del món pecador i dels condemnats, als qui te com esclaus ja que ells voluntariament s'han allunyat de Déu, se li han acostat amb la seva conducta i obres, i aparentment l'han elegit com aquell a qui serveixen amb els seus mals pensaments i obres. El diable li proposa a Jesús un tracte que inclou una tremenda perversió: li dona tota aquella gent, a la que prefereix concedir la llibertat i així que es compleixi la missió que Jesús ha vingut a fer el món, de forma immediata. fàcil i total, però no segons la voluntat de Déu Pare i la llibertat humana, sinó per aquell tracte amb ell. Tot això per si sol ja és molt greu, gravíssim, és com si li suggerís a Jesús que arreglés espiritualment i sanés corporalment tothom màgicament, com fent un gest amb la ma i prou, una veritable barbaritat, negant la sobirania de Déu i la llibertat humana. Així no hi haurà oposició, enfrontaments, fracassos, enemistats i mort en creu per a Jesús, que en aquest tracte ho obtindrà tot d'entrada i sense cap esforç. Però essent això ja una temptació monstruosa, el pitjor ve després, quan el que li demana a canvi d'aquesta aparent i falsa rendició el diable és l'inimaginable, que sigui Ell, que és Déu, el que es prosterni davant d'ell, el rebel, el rèprobe i el condemnat, i l'adori, perquè el diable és l'imitador, "el mico de Déu", i vol ser adorat com Déu és adorat, perquè li correspon. En aquesta temptació de "vendre l'ànima" s'insinua que el diable accepta alliberar i deixa anar tota la resta de la Humanitat a canvi de tenir en el seu poder a una única persona, a Jesús, evidentment ni que sigui només en la seva humanitat. Però si no és així, aquest intercanvi d'un per tots, però prescindit de Déu i d'una manera innoble i pecadora, implica com a mínim que li mostri reverència i submissió, ja que si no el pot tenir amb ell i sota el seu poder a l'Infern, perquè les dues naturaleses humana i divina de Jesús formen una unitat inseparable, almenys que el Fill de Déu s'humili davant d'ell i li reti adoració, és a dir que accepti fer ni que sigui un sol gest de culte satànic sense més conseqüències que el propi fet en sí. Però Jesús, que sí que anirà a la Creu i a una aparent maledicció divina, per carregar sobre seu tots els pecats humans, pagant i expiant per ells per a la salvació de molts, és a dir de tots els qui acceptin acollir-s'hi, no ho fa ni fora del pla diví, ni d'una manera espiritual com li demana el diable, ni invertint tot el sentit de les coses i de tota la Creació. I per això li respon contundentment "Fuig Satanàs! Cal adorar només a Déu i donar-li culte tan sols a Ell!", citant de nou l'Escriptura. I llavors veient-se del tot vençut el diable es va retirar de moment, esperant la seva ocasió, el moment deles tenebres, al final de la vida pública de Jesucrist, que llavors va ser la més gran i definitiva derrota del diable i els seus dimonis, la irreparable per al seu domini i pretensions. 

I a continuació vingueren uns àngels enviats per Déu i serviren a Jesús. Véncer les temptacions sempre té premi, no sols la pròpia victòria que és la major de tots els premis, el no haver caigut, sinó també altres premis tant naturals com humans i sobretot divins. Jesús com a home es va deixar  temptar, i temptar de veritat, no només per aconseguir aquesta victòria divina i derrota del diable, que fins al Calvari no seria la definitiva, sinó per tal que un home vencés les temptacions i així els éssers humans poguessin resistir-les, superar-les i triomfar d'elles, seguint els ensenyaments de Jesús i posant-los en pràctica, és a dir seguint-lo i imitant-lo a Ell. I ja que se'ns ha donat un tant gran do per a la nostra salvació, no el desaprofitem ni menyspreem, ans bé acceptem-lo, valorem-lo i vivim la vida que per ell se'ns proposa, no sense temptacions sinó podent-les superar sempre recorrent a l'ajuda divina per afrontar-les. Si ho fem així viurem en santedat, veurem miracles en la nostra vida i el món tindrà una dimensió meravellosa de bondat i de presència divina. Tant de bo que Déu ho així vulgui! 

(1) Perquè si els nostres pares haguessin decidit emigrar a un altre país i nosaltres hi haguessim nascut, la nostra vida seria molt diferent per a bé o per a mal, i en aquest cas del pecat original la situació originada no sols es molt dolenta sinó universal i perenne.
(2) Estaven cridats per Déu a ser els seus preferits de tota la Creació, fets a la seva imatge i semblança a diferència de les altres criatures. sobre les quals els hi havia donat domini, per tal que en fossin administradors. Però temptats pel diable, en lloc d'adorar al Creador decidiren posar-se en primer lloc ells mateixos i fer la seva voluntat, com si fossin el seu propi fonament, el pecat diabòlic de l'orgull desobedient i rebel.  
(3) Igual que en la societat humana aquells que cometen un o diversos delictes es troben que el món se'ls fa hosti, el delinquent es troba en que hi ha víctimes, són denunciats, perseguits, eventualment arrestats, acusats, jutjats i condemnats a penes, de la mateixa manera passa en el món espiritual, que pel pecat es torna per al pecador un món negatiu per a ell, de vindicació i de justícia, i ell no pot reparar allò que ha fet i que l'ha enemistat i fet trencar amb Déu, amb els altres, amb si mateix i amb la mateixa Natura, doncs el pecat mortal és com una lepra, el dany seu, primer insidiós es va agreujant cada cop més, portant a més a la repetició i a nous pecats, perpetuant una situació anòmala, que va a pitjor i que pronostica un final terrible.  
(4) És una forma del pecat contra l'Esperit Sant la rebeldia humana total i demoníaca de dir-li al bé mal i al mal bé, al bo dolent i al dolent bo, invertint per supèrbia tot allò que ens ve donat no sols com a do diví, sinó també per la condició humana i per a llei natural. Com es podrà penedir i convertir-se qui ha integrat en la seva ment i la seva vida aquest capgirament total i absolut de tot seny i de tota bona voluntat, comptat amb que ho fa perquè ho pot fer-ho i perquè és lliure i perquè així, saltant-s'ho tot, es creu encara més lliure, quan ja s'ha endurit en aquest absurd caos infernal? I està clar que d'aquest món giravoltat el tirà és el diable, l'enemic de Déu i del gènere humà, a qui els qui prefereixen aquesta via de perdició temporal i eterna tenen com el seu ídol i maltractats i per ell ja aquí en són els seus esclaus, fins a l'horrorós, realment terrorífic, destí final que els espera per pròpia elecció. 
(5) En Jesús, humanament l'home perfecte tal com Déu el volia, el vol i el voldrà, no n'hi havia cap ni en podia per tant trobar cap, a més que Jesús és alhora Déu, és Déu Fill fet home, i per tant al temptar-lo estava intentant temptar a Déu, com el mateix Jesús li deixa ben clar en una de les seves respostes. Per tant totes les temptacions havien de ser purament externes, perquè no podien tenir ni la més ínfima ressonància interior en Ell. Però en nosaltres, degut al pecat original i als seus remanents, sí que hi ha aquesta predisposició a escoltar i a ser influits pel mal i a considerar-lo desitjable. I tots els éssers infernals coneixen els nostres punts dèbils i els nostres moments dolents, la manera més eficaç de suggerir-nos-ho, i com a éssers espirituals la seva intel·ligència és molt superior a la nostra i sap com induir-nos al mal i al pecat sense que ni ho notem quasi. Per això necessitem l'ajuda de Déu per poder vèncer el mal, perquè sense Ell res podem. Recòrrer a Jesucrist, a l'Esperit Sant, a Déu Pare o a l'ajuda de la Mare de Déu i, si és el cas, dels àngels i dels sants, que actuen representant a Déu, és la única manera que tenim de resistir les temptacions i vèncer, i per això hem de resar i el Parenostre, l'oració de Jesús, ens ho diu "no permeteu que caiguem en la temptació i deslliureu-nos del mal" i a l'Avemaria també li diem a la nostra Mare del Cel, la Verge: "Santa Maria, Mare de Déu, pregueu per nosaltres pecadors ara i en l'hora de la nostra mort" . El beat Carlo Acutis ho va entendre molt bé quan deia que la santedat era fàcil, ja que consistia en "alçar la vista al Cel", s'enten que buscant la relació i demanant presència i ajuda. 
(6) El diable és vençut, fent un símil, en aquest primer round i per tant ja no insisteix en el tema sinó que en busca d'altres progressivament, que li sembla que encara poden ser més temptadors. 
(7) Ho haurien d'haver tingut en compte Luter, Zwingli, Enric VIII, Calví i tots els altres que decidiren, basant-se en precedents des de Pere Valdo, Wyclef i Hus, interpretar-ho no segons el sentir tradicional i majoritari de l'Església, sinó en les seves pròpies interpretacions, és a dir al seu gust, com ho va fer el mateix diable al desert, i això porta invariablement a que sigui segons els seus interessos, quan al mateix Nou Testament en el cas de l'eunuc etíop que llegeix a Isaïes quan St. Esteve li pregunta si entèn allò que llegeix, respon amb tota humilitat i sinceritat "com ho puc entendre si ningú m'ho explica?" i que això mereix que el seu interlocutor no només li expliqui que es refereix a Jesús sinó que es decideix ja a batejar-lo quan li ho demana, veient-lo prou preparat per la seva bona disposició a ser ensenyat. I no recordant tampoc es líders protestants que és el mateix St. Agustí, tan valorat com malentès per ells, qui diu que no és la Bíblia la que ens fa creure en l'Església, sinó que és l'Església la que ens fa creure en la Bíblia, aquest és l'ordre correcte, perquè és l'Esperit Sant qui ens porta cap a Jesucrist i ens fa entendre'l bé i és aquest qui ens porta cap a Déu Pare.
(8) La Revolució Francesa va usar el que sembla ser un antic lema cristià dels primers segles, "Llibertat, fraternitat i igualtat" - que vindria d'igualtat com a fills tots del mateix Pare, fraternitat com a germans tots del mateix Fill i llibertats com a participants tots del mateix Esperit" - caigut en desús i bastant oblidat, i el que va fer va ser privar-lo de tota connexió divina, amb la qual cosa no s'entenia perquè eren 3 i no 1, 2 o molts, i proposar-lo "perque si", que tampoc deixava clar d'on sortia ni el perquè ni els objectius que es proposava. Sense el seu sentit en Déu i havent-les independitzat de tot l'altre com un lema complet i total, aquestes aparentment inofensives i benèvoles idees van portar a la guillotina dels opositors i de la gran majoria dels propis revolucionaris, a una gran tirania i a guerres internes i externes continues durant un quart de segle. 
(9) Ja havia observat Aristòtil que en la vida humana la virtut equilibrada solia estar en el mig de dos extrems viciosos i desequilibrats i hi ha poques o molt poques excepcions a això. 
(10) En un debat radiofònic amb un intel·lectual ateu destacat, aquest veient-se vençut en els arguments li va dir exasperat a Chesterton "Jo creuria si de sobte tota la realitat es sacsegés, el cel s'obrís i una veu digués: Sóc Déu!" al que el gran apologista catòlic li va contestar "No! Quan ja hagués passat vostè es diria: Hi ha hagut un terratrèmol i he sofert una alucinació". El qui vol creure ho fa fins i tot sense veure, que té més mérit, i al qui no vol creure ni que baixés un àngel del Cel o algú ressuscités d'entre els morts i ho veiessin , no se'l creurien, com va passar amb Nostre Senyor Jesucrist. No és tant que els miracles portin a la fe, tot i que en ocasions pot succeir així, com que la fe porta a que hi hagin miracles a la vida, "si tinguessin un bri de fe...". 
(11) En la mentalitat jueva, repetir una afirmació o acció simbòlica tres vegades indicava un compromís total, absolut i irrevocable amb allò, ja fos negar com St. Pere o temptar com el diable. Però Déu sap vèncer aquestes impossibilitats humanes, i a St. Pere li permet revocar-ho pel senzill i inesperat mètode de preguntar-li, ja després de ressuscitat, si l'estima i permetent que St. Pere ho repeteixi tres vegades, és a dir s'impliqui de forma irreversible en que l'estima i més que els altres. I el mateix Jesús li diu també 3 vegades "Pastura les meves ovelles", confirmant-lo també definitivament en el seu càrrec de cap de l'Església, contra la qual no prevaldran les envestides de l'Infern, tot i que les haurà de suportar i sofrir fins a la fi del món. En la narració el diable també s'afirma ell mateix sense volta enrere com a temptador dels sants i de tots els éssers humans, al repetir-li tres cops la temptació.