divendres, 23 de juny del 2023

Recordant el meu germà Jordi, en el dia del seu aniversari

El 23 de juny és el dia del natalici del meu germà Jordi Joan Lázaro Medina, a qui Déu va cridar a fer la trobada amb Ell fa dos anys. Amb tal motiu faig com un recordatori d'alguns aspectes de la seva persona. 

El Jordi, a la dreta, junt al seu germà gran Ricard, l'autor d'aqust blog,
en la felicitació de La Salle Gràcia per la família el Nadal de 1966. 

El nom de Jordi Joan el portava per St. Jordi, el màrtir patró de Catalunya, i per St. Joan Baptista, ja que va néixer la vigília de la celebració del Precursor. I el cognom Lázaro, que porta la família, evoca diversos personatges bíblics, com algun Eleazar de l'Antic Testament, el Llàtzer germà de Marta i Maria, amics de Jesús, a qui aquest ressuscita quan ja feia quatre dies que era enterrat, aixi com també el Llàtzer pobre de la paràbola explicada pel mateix Jesucrist. I es pot dir que tots els d'aquest nom a la Bíblia fan molt bon paper, a part que en hebreu significa "Déu enforteix" o "Enfortit per Déu". I el més de juny en que va néixer és el més del Sagrat Cor de Jesús. 

El Jordi va estudiar primer al Col·legi del Cor de Maria dels claretians a Barcelona, després a l'Acadèmia Lepanto dirigida per una directora molt catòlica, la Mercè Boronat, i a continuació a La Salle Gràcia i La Salle Manlleu, passant més tard a l'Institut Jaume Callís de Vic i a continuació a la Facultat de Química de la Universitat Central de Barcelona, on va fer diversos anys abans de deixar la carrera per motius de salut.

Amb la família, a Barcelona va viure al carrer Sant Antoni Maria Claret i després al carrer València i a l'Avinguda República Argentina, a Manlleu al carrer Enric Delaris, nom d'un germà de La Salle, i a Vic al carrer Sant Miquel dels Sants, en un pis d'un edifici on durant la guerra civil s'havien guardat amagades les restes de Sant Antoni Maria Claret durant la Guerra Civil. A Barcelona durant un curs el pis d'estudiant el tenia al carrer Sant Ramon Nonat. No és difícil ni inusual a Barcelona, on hi ha tants noms religiosos catòlics, però és a destacar que va viure de nen al barri de Gràcia, de noi prop de Sant Gervasi i de jove estudiant universitari a tocar de Sants. A Folgueroles vivia al carrer Onze de Setembre, on va residir més de 50 anys. Li va tocar fer el servei militar a la Marina, fent la instrucció a Cartagena, però només hi va estar unes sermanes, ja que el van llicenciar per motius de salut. 

Va morir a Vic l'11 de maig de 2021, durant el més de Maria i en l'any de Sant Josep, patró de la bona mort, havent rebut la unció dels malalts uns dies abans. Que Déu li perdoni els pecats que la debilitat de la naturalesa humana li hagués fet cometre i li premiï tot allò bo que va fer al llarg de la seva vida i que la seva ànima ja gaudeixi de la visió beatífica de Déu al Cel i que en la resurrecció final pugui gaudir de la vida futura i eterna, tenint com Llàtzer el pobre un repòs etern!  

dissabte, 3 de juny del 2023

De Maria al Cor de Jesús

Maig és el mes de Maria, la Verge i Mare de Déu, i juny és el mes dedicat al Sagrat Cor de Jesús. 


El mes de maig és també el de moltes advocacions marianes i cap a la meitat del mateix, el dia 13, es celebra la festa de Nostra Senyora de Fàtima, una de les més grans aparicions marianes, i de les més recents, tot just fa un segle, ja que tingué lloc l'any 1917, i per tant fa sis anys es va celebrar el seu centenari. Altres festes destacades de la Verge en aquest mes són les de Maria Auxiliadora el 24 de maig, Maria Mare de l'Església el dia 29, i la Visitació de la Verge el 31 de maig. 


Al juny hi ha moltes festes molt relacionades amb Nostre Senyor Jesucrist, com la Santíssima Trinitat, que el 2023 es celebra el diumenge 4 de juny, el Santíssim Cos i Sang de Crist, el Corpus Christi, que correspondria al dijous dia 8, però al no ser festa civil es celebra el següent diumenge, dia 11, el Sagrat Cor de Jesús, al que tot el més està dedicat, que té la seva festa el 16 de juny, l'Immaculat Cor de Maria, l'endemà dia 17, és a dir el divendres i el dissabtes següents al Corpus, així com Sant Joan Baptista el dia 24 i els Sants apòstols Sant Pere i Sant Pau el dia 29. 

Aquests dos mesos de primavera i al final ja els primers dies de l'estiu, són doncs de gran exaltació de la Mare de Déu i del seu virginal Fill diví, Jesucrist, el Senyor i Salvador nostre. Especialment dels seus Sagrats Cors, els de Jesús i Maria. Siguem ben devots de Jesucrist i de la Verge Maria i especialment siguem-ho dels seus Cors, el Sagrat Cor de Jesús i l'Immaculat Cor de Maria, per tal que els nostres noms estiguin escrits en ells!  

La santa dels impossibles

Santa Rita de Cassia (1381 - 1457), una de les santes més populars i que tenen més devots, patrona dels impossibles, té una capella dedicada a Sant Julià de Vilatorta. 

Una imatge de Santa Rita, no la de St. Julià però semblant

Tot i que la capella està en el jardí d'una casa i per tant és privada, està oberta a la gent quan s'hi celebra alguna festa i s'hi fa Missa pública, cosa que succeeix en algunes ocasions, sobretot el dia de la santa, el 22 de maig, on hi va moltíssima gent, que omplen tots els seients d'aquella petita església tan bonica que és com un tast del Cel i encara n'hi ha més que ho segueixen amb les portes obertes i amb una instal·lació de megafonia, asseguts en cadires a l'exterior. 


Aquest any 2023 s'hi van fer dues misses, una al migdia, pleníssima de gent, celebrada per Mn. Andrei Castrillón, rector de les parròquies del Remei i de Lurdes de Vic, un jove sacerdot colombià radicat aquí. 


També es va fer un dinar de la celebració en que hi van assistir quatre mossens i diversos familiars, devots i feligresos acompanyants, que va oferir Miquel Alsina, el propietari, ell mateix, junt amb els seus familiars, molt devots de la santa. 

A la tarda a les 7 hi va haver una segona Missa, presidida per Mn. Pere Oliva, rector en funcions de Sant Julià de Vilatorta, i concelebrada per qui això escriu, Mn. Ricard Lázaro, que ja fa quasi dos anys que celebro a la parròquia de Sant Julià els dissabtes al vespre i des de fa un any també els diumenges al migdia, al que s'hi ha afegit fa més de mig any un cop al mes a la veïna població de Vilalleons. Aquesta Missa, tot i que no tant com la del matí, que va tenir una assistència extraordinària, també va estar molt plena, amb molts assistents. 

Missa del 23 de maig de 2022

L'any 2022 va oficiar la Missa Mn. Francesc Pernau, llavors rector en  funcions del poble, i també vaig concelebrar-la, ja que ja oficiava a Sant Julià. I és que com ens va comentar Miquel Alsina, quan monsenyor Josep Guix, bisbe de Vic entre els anys 1983 - 2003, va inaugurar la capella l'any 1994, li va expressar el seu desig que el dia de la santa oficiés el rector de la parròquia de Sant Julià on està situada, i per això durant molts anys la va fer Mn. Jaume Reixach, que ho va ser entre 1978 i la seva mort l'any 2021, ja amb 91 anys i havent estat actiu fins poc abans.

Acabades les misses, moltes persones porten les tradicionals roses de Santa Rita, per tal que el sacerdot les beneeixi en el dia de la santa. Amb aquesta santa es veuen molts miracles i se'n senten testimonis de primera ma que els han viscut, siguem-ne ben devots i acudi'm si mai cal a la seva intercessió!  

dimecres, 31 de maig del 2023

Ascensió i Pentecosta: Cel obert i do de l'Esperit Sant

El temps de Pasqua acaba amb la seva culminació en les dues grans festes de l'Ascensió del Senyor i  de la Pentecosta, el do de l'Esperit Sant a l'Església, que aquest any 2023 han sigut celebrades els diumenges 21 i 28 de maig, respectivament.

En l'Ascensió, un fet històric que va passar ara farà just dos mil anys, Nostre Senyor Jesucrist, que mai va fer un miracle per a Ell, sinó que sempre els va fer per als altres, fa aquest gest simbòlic per tal que els deixebles comprenguin que marxa, després d'unes setmanes d'aparicions sovintejades també pel bé d'ells, més enllà de l'Univers, a la Glòria del Cel, d'on ha baixat i on retorna, un cop acomplerta la seva missió aquí a la Terra i donades ja les últimes instruccions i esperances als seus deixebles, especialment prometent-los el do de l'Esperit Sant. I és que aquest miracle de l'Ascensió el fa per als apòstols i per a tots els cristians de tots els temps, simbolitzant amb ell la seva entrada en la Vida futura i eterna, preludi de la nostra pròpia en la resurrecció general a la fi dels temps, en el moment del Judici Universal per part seva. 

Jesucrist amb l'Anunciació i el Sí de la Verge Maria es va encarnar i es va fer home per tal que amb Ell la Divinitat s'unís indissolublement a la humanitat, de manera que l'aliança entre Déu i l'home fos ja definitiva i indissoluble i a més fos el més íntima possible, al ser Ell el Fill de Déu possibilita a tots els homes i dones que ho vulguin, l'acceptin i el segueixin, esdevenir fills adoptius de Déu pel baptisme. 

En la seva vida pública, Nostre Senyor Jesucrist, a més de fer molts miracles per donar resposta a la fe i per fer el bé a tothom amb el qui es trobava per la Providència divina que així ho havia disposat, sobretot ens va fer partícipes de la Saviesa divina, per tal que la mera saviesa humana es pugués alçar molt més amunt, compartint per un do inimaginable la mateixa Saviesa divina, si s'estava disposat a escoltar-lo i a fer-li cas. Amb  el Parenostre, amb les Benaurances i tot el Sermó de la Muntanya i amb tot el que Ell va fer i dir, i fins amb les reaccions que va suscitar en la gent durant la seva vida mortal, l'home Jesús de Natzaret va transparentar i comunicar contínuament a Déu, la Santíssima Trinitat, amb tots aquells amb qui es va trobar i també amb tots els qui, a través dels Evangelis i tot el Nou Testament, hem sentit i llegit sobre el qui era, el que va fer i el que va predicar, que és tot el que ens convé saber per tal de viure bé, en la presència i l'amistat de Déu, i salvar-nos després de la mort. Jesucrist és la Paraula definitiva de Déu adreçada a tots nosaltres, els homes de tots els temps i tots els llocs, per al nostre bé temporal i espiritual en aquesta vida i pel sobrenatural en l'altre, i per això Ell també, i molt principalment va instituir tots els set sagraments. Tot ho va fer per nosaltres i pel bé nostre.

Jesucrist, amb la seva Passió i mort a la Creu, paga per tots els nostres pecats, els de tota la Humanitat passada, present i futura que s'hi vulgui acollir a la Redempció. La voluntat de Déu és que tots els éssers humans, creats a la seva imatge i semblança, és a dir amb existència, vida, personalitat, consciència, llibertat, voluntat, intel·ligència, capacitat d'estimar i d'actuar... és a dir participants dels seus dons divins, per tal que en puguin fer el tast en aquesta vida temporal i lliurement i meritòriament es puguin construir ells mateixos amb les seves decisions, pensaments, paraules, obres i omissions, ho puguin fer, si així ho desitgen, amb l'ajuda, la companyia, el consòl, la llum, la guia i la força de Déu mateix, per tal d'encertar-ho, no pecant i evitant el mal, i vivint en la gràcia divina i fent el bé, però per això el necessiten a Ell, perquè sense Ell i la seva presència, sense estar-li units per l'Esperit Sant, això no és possible. Ningú pot plaure a Déu Pare si no mostra la semblança de Déu Fill, i és Déu Esperit Sant el qui ens hi va configurant. modelant-nos a la figura del Crist tot i mantenint plenament la nostra plena personalitat individual, tal com Déu la va pensar i crear i l'estimava i la volia des de tota l'eternitat, que la unió amb Crist potencia al màxim, tot desenvolupant tot allò nostre bo i impedint l'afegit desvirtuador del pecat, la malaltia i possible mort de l'ànima humana i fins i tot del cos humà. Amb Crist sóm els qui realment som, com erem previstos, volguts i estimats per Déu, realitzant-nos plenament i trobant el sentit i l'objectiu de la vida, és a dir anar-nos santificant per a poder viure en l'eternitat i l'infinit divins, en la Vida veritable i definitiva. 

Jesucrist, amb la seva resurrecció, va fer possible que el cos humà ressuscités de la mort. Això només ho podia fer Déu, per això va venir al món, perquè pels homes no era possible, però no hi ha res impossible per a Déu. Des de la seva resurrecció tenim l'esperança de que nosaltres, si tot va bé, podrem ressuscitar a la Vida eterna al Cel amb Déu i no haurem de participar de la mort eterna dels qui a Ell no s'acullen. 

I amb l'Ascensió, Jesucrist ens obre als humans, amb el cos ressuscitat i glorificat, les portes del Cel, perquè així allà on Ell, que és el cap, ha arribat, nosaltres com a membres del seu Cos místic, és a dir de l'Església, hi poguem finalment arribar. I això tan literalment com metafòricament. Literalment perquè on el Cap i Senyor ha arribat, nosaltres, deixebles seus, tenim la ferma esperança de, gràcies a Ell, poder arribar-hi també. I la primera en participar-ne ha estat la seva Mare, la Verge Maria, que va ser assumpta en cos i ànima al Cel, allà on el seu diví Fill Jesús havia ascendit amb els seus propis mèrits, i ella, la Immaculada sense pecat concebuda i sense cap ombra de pecat en tota la seva vida, després de la dormició, una mort atenuada i suau, hi va ser enlairada per l'Amor diví. Però també metafòricament, perquè com en el naixement d'un nadó, primer surt el cap i després el va seguint cap al seu nou destí tota la resta del cos, i els humans durant dos mil·lennis hem tingut el do de poguer-lo seguir en aquest naixement celestial, com a membres del seu Cos, que és l'Església, fins que s'acompleti el nombre dels escollits i tot el seu Cos vagi entrant ja en la nova existència realçada a un nivell molt superior al terrenal. 

L'Ascensió o marxa de Jesucrist, per un temps entre aquest món i l'altre, no és un allunyament sinó al contrari, perquè des del Cel Ell actua, invisible però real, en tota la Terra i en tota la Humanitat de tots els temps, complint allò que ens va prometre: "Jo estaré amb vosaltres, dia rera dia, fins a la fi del món". I així on hi ha dos o més reunits en el seu nom, Ell hi és present invisible però real, més real que nosaltres mateixos, enmig nostre. També està present per l'Esperit Sant, la gràcia divina en les nostres ànimes, que ens fa temples i sagraris vius de Déu en el món. I també és present materialment, tot i que en una forma velada per als ulls físics, però copsable pels ulls de la fe per l'ànima, en els sacraments i en la seva acció salvadora i benefactora sobre nostre, en l'Eucaristia per un miracle quotidià i il·limitadament repetit en el temps i en l'espai, allà on un ministre seu, cridat i escollit per Ell mateix, com instrument seu i de l'Esperit Sant el fa present amb Cos, Sang, Ànima i Divinitat en el pa i en el vi consagrats, a glòria de Déu Pare. I no sols es fa present, sinó que se'ns dona com aliment, com una mare alimenta de si mateixa el nen nonascut en les seves entranyes i després al nadó amb la llet dels seus pits, per tal de donar-li vida i salut i fer-lo humà, així Ell ens va fent participants de la seva condició humana perfecta i de la seva divinitat, humanament inassolible per altres mitjans. 

Finalment en la Pentecosta se'ns dona com a do gratuït i el més alt possible, l'Esperit Sant, és a dir Déu mateix. L'Esperit Sant és l'Amor que Déu Pare té a Déu Fill i que Déu Fill té a Déu Pare i que tots tres tenen a la seva Creació, ja que en Déu, que és Amor, aquest amor diví és una Persona. Perquè des de sempe Déu ha sigut en si mateix l'Amant, l'Amat i l'Amor, i aquesta dinàmica d'existència, de vida, d'energia, de creativitat i de comunicació, perquè l'amor no pot estar sol i la soledat no és una avantatge ni una perfecció i Déu les té totes, és el nucli mateix del dinamisme infinit i etern de la Santíssima Trinitat. I tot i que la Trinitat actua sempre conjuntament i a l'uníson, en plena i perfecta harmonia total, hi ha determinats aspectes que s'atribueixen més particularment a una determinada Persona divina, així el Pare és el Creador i la font i origen de tot, el Fill és el Salvador i Redemptor de la Humanitat i reconciliador de tot l'Univers, i l'Esperit Sant és el vivificador i santificador, com es veu en el Credo i el que segueix i s'associa més particularment a cada una de les tres Persones divines, com a tret més característic i propi de cadascuna d'elles. 

Ja abans de la Pentecosta, Jesús ressuscitat en una de les aparicions als deixebles els diu: "Rebeu l'Esperit Sant: a qui perdonareu els pecats els seran perdonats, però mentre no els perdoneu quedaran sense perdonar", afirmació que va en la mateixa línia de "allò que deslligueu a la terra serà deslligat al Cel, i allò que lligueu a la terra serà lligat al Cel". És a dir que, igual que Ell va ser enviat pel Pare al món, els deixebles, enviats per Ell per a continuar la seva missió fins a la fi del món, per tal que la seva col·laboració i esforç siguin meritòries i puguin tenir premi, tinguin la seva mateixa força divina, el poder de Déu amb ells, perquè se'ls dona el mateix Déu, és a dir allò més alt possible, de manera que en siguin instruments i administradors. I és que el perdó és el poder més gran de tot l'Univers visible i invisible, ja que fins i tot humanament parlant el perdó de delictes i penes queda reservat, en la majoria dels països del món per no dir en tots, a les més altes autoritats; el cap de l'Estat i el consell de ministres reunit en sessió amb el seu president. Denunciar, investigar, detenir, acusar, empresonar i jutjar ho pot fer qualsevol persona legalment autoritzada, policies, fiscals i jutges, però cap d'elles, ni tan sols els jutges, poden perdonar, poden sí trobar atenuants i eximents, rebaixar condemnes dins d'uns límits i fins i tot demanar a les instàncies més altres l'indult o l'amnistia pel reu, però no tenen prou poder com a perdonar pel seu compte. I a més, des d'un altre punt de vista, el perdó és l'únic que cura i allibera, tant al qui el rep com al qui el dona, perquè això no ho poden fer ni la justícia, ni la venjança o la revenja, ni el ressentiment i l'odi, que perpetuen en la víctima l'ofensa rebuda i el seu record i encara estenen en el temps les seves conseqüències. Només el perdó sincer de tot cor disculpa al malvat i allibera i sana la ferida a la víctima, i si bé és difícil, perquè en els sentiments no s'hi mana, en la voluntat sí, i un pot ser capaç de perdonar de la mateixa manera que ell mateix vol ser perdonat, per Déu i pels altres, de les seves injustícies, abusos i errors, com Nostre Senyor mateix ens ensenya a dir-li a Déu "perdoneu les nostres culpes com nosaltres també perdonem als nostres deutors/als qui ens ofenen i ens fan mal". Perquè Déu perdona sempre, però a canvi ens demana que nosaltres també perdonem a les persones que ens han agreujat, perquè Déu és misericordiós i just, just i misericordiós, i això demana Ell també de nosaltrres, ja que el perdó és manifestació segura de l'amor i la bondat, i Déu és amor i bondat infinites, i qui perdona fa com Déu i merita que Déu el perdoni a ell. 

I si això passa en les coses humanes, amb molt més motiu en les celestials i divines, en les que el pecat com ofensa a Déu és en sí molt més greu i punible, que el mer incompliment de les lleis i normes humanes, ja que el seu vessant és espiritual i sobrenatural, i tot i que en principi delictes i pecats anirien junts, perquè el pecat ofèn a Déu en la mesura que fa mal a l'home, hi ha en determinats llocs i èpoques alguns delictes segons la legislació particular que no són pecat, i fins i tot són virtuts i fins virtuts heroiques, igual que n'hi ha, i molt més en aquest altre cas, pecats, fins i tot gravíssims, que han deixat de considerar-se delictes o fins i tot són promoguts com estils de vida, drets, i encara en el límit d'orgulls, que a més l'orgull ja és de per sí pecat i dels més greus de tots perquè és el pecat dels àngels caiguts i rèprobes, sense que aquesta consideració legislativa i social els hi tregui gens ni mica la seva condició de pecat, i de pecat mortal i de pecat capital, font de tots els altres. La Llei divina és correlaciona amb la llei natural, posada pel mateix Déu en els nostres cors, però no sempre coincideix ni molt menys amb les legislacions pròpies de determinades regions de la terra i determinats temps, que poden ser ben aberrants i contràries, el veritable pecat estructural, font de perdició. 

Si perdonar un delicte ja és un poder humà dels més alts, perdonar un pecat només ho pot fer Déu mateix. Perquè quan Jesucrist deia "fill, et son perdonats els pecats" i els fariseus s'escandalitzaven: "que diu ara aquest, qui pot perdonar els pecats, sinó només Déu", tenien raó en aquesta afirmació, però al mateix temps fallaven lamentablement i del tot perquè no reconeixien, perquè estaven encegats, que Jesús era Déu i home, home i Déu, i si en lloc de superbs haguessin sigut humils i en lloc de tancats i incrèduls haguessin sigut receptius i oberts a les meravelles de Déu i creients, com els apòstols i deixebles, haurien dit en canvi en el seu interior: "Pot perdonar i perdona els pecats... és Déu!", i per això i per veure si reaccionaven i es convencien Jesús va afegir en aquella ocasió "que és més fàcil, dir els teus pecats són perdonats o aixeca't i camina? doncs perquè veieu que el Fill de l'home té el poder de perdonar els pecats..." i fa el miracle del paralític que manifesta físicament i exteriorment el perdó i la curació espiritual i interior d'aquell pecador. I perquè es pugui continuar aquesta obra seva de salvació dels pecadors, que som tots els humans, per la qual va venir Ell al món, des del Cel el Pare i Ell envien a l'Església i als seus membres, l'Esperit Sant, perquè els vivifiqui, els instrueixi i els ho faci comprendre tot, els santifiqui, els guiï, consoli, doni força i eficàcia, els dinamitzi i els vitalitzi, però sobretot per tal que l'oració sigui escoltada i atesa, puguin fer miracles com el mateix Jesucrist i els sagraments no siguin mers símbols i peticions sinó fonts de la gràcia i l'acció de Déu, i sobretot per que l'Església pugui perdonar els pecats i salvar a la gent de morir en pecat i anar a l'Infern en l'altre vida, perquè el pecat allunya i separa de Déu i l'eternitat amb Déu és el Cel, mentre que l'eternitat sense Déu ja és de per sí l'Infern. I aquest poder màxim, diví, del perdó dels pecats, l'Església, inspirada divinament perquè no són ells que ho escullen sinó Ell que els escull, ho dona, pel sacrament de l'Orde sacerdotal a uns elegits per tal que siguin instruments i administradors del perdó i la gràcia divines, i així tenen aquesta potestat en plenitud els bisbes i en la seva major part, excepte uns pocs casos, també per participació tots els preveres. Però ja que pel baptisme tots rebem l'Esperit Sant, tots tenim en potència, i més encara els confirmats, aquesta capacitat de perdonar davant Déu, tot i que en un altre grau i d'una altre manera, per exemple el perdó d'un religiós o un laic no sacerdots, home o dona, pot fer que Déu actuï i li doni a l'humanament perdonat, el desig, la capacitat, el valor i l'oportunitat de buscar i obtenir el perdó sacramental en cas de pecats greus o d'obtenir ell mateix el perdó en el cas dels venials i lleus, tant per la humiltat i el perdó rebut, com per la comunió, l'oració, les indulgències, l'almoina, el dejuni i els sacrificis i altres mitjans, com perdonar sincerament els altres, pels que Déu exerceix i mostra el seu perdó. Fins i tot en cas de perill de mort o altres circumstàncies molt greus, un pot obtenir per si mateix el perdó diví per mitjà d'un acte de contrició ben fet, idealment per un acte de contrició perfecte. Déu, com mostra la paràbola del fill pròdig, sempre estar obert a perdonar als seus fills pecadors i espera el mínim gest de retorn a Ell penedits per perdonar-los, i fins i tot és Ell qui surt a pregar-los que es deixin perdonar i entrin a les festes eternes, com en el cas del mateix pare que surt a suplicar al fill gran, que no es conscient del seu pecat, l'orgull, l'allunyament interior i l'enduriment del seu cor, tot i estar sempre físicament prop d'ell i al seu costat, cosa que encara és més greu. Des del naixement fins a l'hora de la mort, Déu que ens estima i ens coneix molt més que nosaltres mateixos, ens vol perdonar i salvar, i pressiona de moltes i molt variades maneres, per circumstàncies, inspiracions i per altres persones, per tal que demanem, obtinguem i acceptem el perdó que Ell ens vol concedir per tal que no ens perdem, i l'únic obstacle per tal que ens ho pogui donar és la nostra pròpia voluntat i llibertat humanes, que Déu respecta perquè ens les ha donat realment, de veritat. Som nosaltres els qui tot sovint sembla que ens volguem perdre i condemnar, preferint el pecat tot i els seus efectes, ja sigui per desobediència, orgull i rebeldia interiors, ja cedint a la temptació diabòlica, i és Déu el qui ens vol recuperar i salvar, ajudant-nos amb la seva gràcia i mostrant-nos uns il·limitats amor, paciència, afecte, tendressa i bondat envers nosaltres, del primer fins al darrer moment de les nostres vides. 

I per tal que poguem salvar-nos i ens ajudem els uns als altres a fer-ho, Déu Pare no sols va enviar el seu Fill al món sinó que tots dos ens donen l'Esperit Sant que habiti en nosaltres i així siguem fills de Déu, pedres vives en la construcció del seu Regne, temples i sagraris de Déu, el seu poble escollit, el seu reialme sacerdotal, la seva nació santa i de sants i molt especialment el perdó dels pecats, per tal que ni el diable ni el mal tinguin l'última paraula, perquè no compartim el seu terrible destí etern al que ens voldria arrossegar amb ell i els altres dimonis, i perquè sempre poguem començar de nou, perquè el perdó ens el va guanyar Jesucrist a la Creu, al clavar amb Ell els nostres pecats, i aquest perdó ens neteja espiritualment, ens allibera de l'esclavatge del maligne, del pecat i de la condemnació, ens reconcilia amb Déu, amb nosaltres mateixos, amb els altres i amb tota la Creació, i ens dona la pau, aquella pau que només Déu pot donar i que no s'assembla a cap cosa d'aquest món per la felicitat incomparable i inefable que l'acompanya, i tot això ens arriba pel do de l'Esperit Sant que actua en l'Església, que ens fa present i actuant la salvació de Crist i aquesta ens fa seguir-lo a Ell i ens porta cap a Déu Pare. 

Penedits, convertits, reconeixent humils aquest do immerescut, gratuït i tan gran i excels, i ben confiats en Déu, el mínim que podem fer és agraïr-li-ho de tot cor, tindre a Jesucrist com el nostre tresor i a l'Esperit Sant com defensor, i estimar a Déu sobre totes les coses, amb tot el cor, amb tota l'ànima i amb totes les nostres forces, fent-li cas, obeïnt-lo i guardant els seus manaments, vivint sempre en gràcia i en la llum, lloant-lo i beneint-lo, i segons la seva voluntat estimant també el nostre proïsme com a nosaltres mateixos per amor a Déu! I vulgui Déu que així sigui!

dijous, 11 de maig del 2023

Dos anys ja que el Jordi va ser cridat a trobar-se amb Déu

El meu germà Jordi Lázaro va morir a la UCI de l'Hospital de Vic al migdia de l'11 de maig de 2021, en el Mes de Maria i en l'Any de Sant Josep, el patró de la bona mort. Déu el va cridar a fer la trobada amb Ell als 64 anys d'edat, menys d'un mes i mig abans del seu natalici el 23 de juny, vigilia de Sant Joan Baptista. 

El Jordi amb 10 anys a Barcelonaa  la primavera de 1967, 
quan tot encara li somreia i se li suposava un gran futur per
les seves bones capacitats intel·lectuals i qualitats personals.

La seva vida no va ser fàcil, començant ja per que va quedar orfe de mare amb tant sols dos mesos i continuant amb una mala salut recorrent, que va fer els primers avisos en dues ocasions, quan tenia 16 i 18 anys i les crisis periòdiques de la qual van fer que tot i ser excepcionalment intel·ligent hagués de finalment abandonar inacabada la carrera de Ciències Químiques que cursava a la Universitat Central de Barcelona quan encara no havia fet 21 anys, a la primavera de 1977, i que al gener del 1979 el declaressin exclòs del servei militar que li havia tocat fer a la Marina a Cartagena després de només quinze dies d'estança, per motius de salut. Tot i que tenia èpoques bones, en que es trobava bé i se'l veia sa i feliç, les recaigudes es van perllongar durant dècades i van fer també per exemple que essent molt aficionat als escacs i amb un gran talent i força de joc, no pogués obtenir els resultats i els èxits que li haguessin correspost, potser entre els millors de Catalunya. 

El 23 de juny de 2019, celebrant en família la festa del seu aniversari

Prometia molt en tots els camps i tenia un bon caràcter, era popular, atractiu i simpàtic i quan estava bé irradiava confiança i entusiasme, però que el que tenia era seriós es va veure també en que encara relativament jove se li va donar la llarga malaltia i després la jubilació, i també que entre l'abril de 2014 i el gener/febrer de 2015 va estar més de 9 mesos seguits ingressat a l'Hospital de Vic, època en que va tenir una forta conversió religiosa que va mantenir fins a la seva mort. I al sortir va estar anímicament millor que mai en els següents anys, i es cuidava moltíssim, no fumava ni bevia, menjava sa, es va aprimar al seu pes normal i caminava molt, però tot i així després se li va detectar una malaltia autoimmune en els últims tres anys de la seva vida. 

En una altre ocasió em referiré a anècdotes seves, però en aquest segon aniversari del seu traspàs, el que considero que escau és, a més de recordar-lo, pregar per ell a Déu, que li hagi perdonat els pecats que per la debilitat de la naturalesa humana hagués comès a la seva vida i que li hagi premiat l'esforç, la fe i tot el bo que va fer, que havent compartit ja la mort de Jesucrist comparteixi també la seva resurrecció i que havent patit mals en aquesta existència terrena ara tingui, com el Llàtzer del seu cognom, per l'amor i benevolència divina els béns en la vida realment important, la definitiva i eterna! 

dimecres, 10 de maig del 2023

Amb roses a Maria

Maig és el mes de Maria.

El mes central de la primavera és el de la Mare de Déu i Mare nostre del Cel 

I maig és també el mes de les flors, quan tota la Natura es torna com un jardí i se'ns mostra lluminosa, suaument fragant i més bella que mai, sumant-se aixi ella també a donar honor a la Reina del Cel. 


Una costum que vinc practicant cada any com a mínim des del 1987, i potser ja un o dos anys abans, és la de portar cada dia 23 d'abril una rosa de Sant Jordi o més a la Verge Maria, posant-la al peu d'una imatge de la Mare de Déu, especialment una del Pilar que tinc a la meva habitació des de l'abril de 1985. I no recordo que hagi fallat mai en aquest ritual a la Mare del Cel.

La idea de portar flors a Nostra Senyora en mostra d'amor a ella i d'agraïment al seu amor molt més gran per a nosaltres i per a mi és encara més antiga, dels anys 1970s i en alguna ocasió que altre  fins i tot dels 1960s, quan anava al col·legi, però no era de forma sistemàtica ni el dia de St. Jordi sinó més aviat algun dia del mes de maig o en alguna altre ocasió de l'any, i la vaig aprendre de l'escola, de la família i d'algun company de la mili i tot, a qui un dia li vaig veure collir i després explicar-li el motiu a un comandament que el va veure tallant una o dues flors d'un petit jardí al recinte i li va demanar perquè ho feia i al dir-li que eren per a la Verge en homenatge el superior li va dir "Si és així no n'agafis només unes poques, ja li pots portar un bon ram!" cosa que ell va fer, ja que a les instal·lacions teniem una capella amb altar on es feia Missa els diumenges i festius i alguns dies de cada dia, i on un grup petit però constant de soldats ens trobavem cada dia per resar, fer una trobada i parlar amb el "pater" que era un sacerdot amb rang d'oficial o suboficiali amb el que xerravem distesament o senzillament desconnectar una estona de l'ambient militar de tot el dia i de tots els dies, anant-hi jo asiduament una bona temporada. 

I de l'escola, quan era petit, recordo aquella cançó en castellà que deia: 

Venim i anem tots
amb flors a porfia,
amb flors a Maria, 
que Mare nostra és!

Amb els éssers celestials la millor i quasi única bona relació que hi podem buscar i tenir és l'amorosa!

dilluns, 8 de maig del 2023

Els més grans personatges de la Història de la Humanitat

Algunes de les persones realment més importants i decisives de la Història de la Humanitat, per ordre cronològic del seu naixement en aquest món:

Possible imatge del rostre de Nostre Senyor Jesucrist en el moment de la resurrecció, negatiu del
rostre de la impressió del crucificat del Sant Sudari de Torí, obtingut per Secundo Pia l'any 1898.



Abraham i patriarques (1)

Melquisedec, el model de sacerdot

Moisès (2), teofania del Sinaí i els Deu Manaments  

David, els Salms  

Salomó, el Temple de Jerusalem i la seva proverbial saviesa  

Elies i profetes (3)

St. Josep  

Possible aspecte de la Immaculada Verge Maria, segons la imatge miraculosa del 
 mantell de Guadalupe (1531). Ella i el seu diví Fill Jesucrist són les dues persones
 més grans i  importants de tota el conjunt de la Humanitat passada, present i futura. 


Verge Maria, la Mare de Déu, la segona en importància i la més perfecta de totes les dones i que, a l'igual que el seu Fill i alguns sants, les seves aparicions la fan contemporània nostra i de sempre

St. Joan Baptista  

Jesucrist, Déu fet home, Salvador, Redemptor i Senyor, l'ésser humà més important de tots els temps, un cas únic, excepcional i extraordinari, present sempre i arreu del món entre els seus i tothom  

autors i protagonistes del Nou Testament (4)

Constantí el Gran, edicte de Milà (313), Concili de Nicea (325) i Nova Roma cristiana (330) 

Teodosi el Gran, decret fent del Cristianisme catòlic la religió oficial de l'Imperi Romà (380)

St. Agustí, conversió, Confessions (397) i La Ciutat de Déu (410 - 426)

Dionís l'Exigu, estableix l'Era Cristiana, a partir dels carolingis adoptada progressivament arreu 

St. Benet, monasticisme occidental, ora et labora, Regla benedictina (540), preservació cultural  

Justinià (5), ortodòxia catòlica i Imperi Romà cristià de Constantinoble  

St. Gregori Magne, un dels més grans papes i doctor de l'Església  

Carlemany, Imperi franc catòlic, col·laboració amb el Papa i renaixement carolingi, Era Cristiana 

Otó I el Gran, iniciador del Sacre Imperi Romà Germànic  

Innocenci III, apogeu temporal del Papat 

St. Domènec, predicadors, dominics, Inquisició en defensa de l'ortodòxia 

St. Francesc d'Assís, un dels sants més grans i atractius, pobresa, ecologisme, franciscans 

St. Tomàs d'Aquino, el punt més alt de l'Escolàstica, Summa Teologica, tomisme  

Enric el Navegant, exploració marítima sistemàtica, inici de l'època dels descobriments  

Gutenberg, inventor de la impremta a Europa i Occident, la Bíblia impresa 

Reis Catòlics, Ferran i Isabel, final de la reconquesta (1492) i arribada marítima a Amèrica 

Colom (6), travessia de l'Atlàntic fins Amèrica i retorn (1492 - 93), descobriment del Nou Món i iniciador de la cristianització d'Amèrica Central 

Leonardo, polímata, pintor i inventor, molt avançat al seu temps  

Copèrnic, descobridor modern del Sistema Solar i que la Terra és un planeta que rota i orbita el Sol i té a la Lluna com satèl·lit (1510/1543) 

Pizarro, conquesta de l'Imperi Inca i inici de la cristianització del Perú i Sudamèrica (1533)

H. Cortés, conquesta de l'Imperi Azteca  i inici de la cristianització de Nordamèrica (1521)

Miquel Àngel, arquitecte, pintor i esculptor, un dels més grans artistes de tots els temps 

Carles V, emperador romà-germànic i rei hispànic, campió catòlic contra turcs i protestats 

Vesali, anatomia humana moderna (1543) 

Gregori XIII (7), calendari gregorià més acurat (1582), paulatinament adoptat a tot el món 

Felip II, el rei en els dominis del qual no es ponia el Sol, campió catòlic

Shakespeare (8), el més gran escriptor de tots els temps, retrats molt acurats de l'ésser humà  

Galileo (9), iniciador de la Física i nova visió de l'Univers amb telescopi (1609) 

Descartes, filosofia i geometria cartesiana 

Pascal, geni precoç, matemàtic, físic, filòsof i escriptor, destacat en tots els camps   

Bach, el més gran músic de tots els temps, música sacra 

descobridors de l'electricitat (10)

Lavoisier, el pare de la Química moderna 

Mozart, un dels més grans músics 

Beethoven, un dels més grans músics  

Mendel, l'herència genètica (1865) 

Pasteur, els microbis com a causa de malalties, vacunes

Becquerel, descobridor de la radiactivitat.   

Fleming, descobridor de la penicilina, el primer antibiòtic 

Schrödinger, un dels descobridors de la mecànica quàntica amb l'equació d'ones (1926)  

Lemaître, descobridor del Big Bang com inici de l'Univers (1927) 

J. Kennedy, millor època d'Estats Units, impulsor (1961) de l'arribada humana a la Lluna (1968 - 1972)

Per fer aquesta relació he tingut en compte que estiguessin plenament en la veritat (11), excloent alguns molt importants perquè només ho estaven parcialment (Newton, Darwin, Maxwell, Mendeleiev, Planck, Heidegger, Hubble) o no ho estaven (Einstein, Bohr), que el seu influx fos positiu i mundial, que hagués sigut decisiu, portat a grans fites i perdurat, i que no patissin de l'anomenat efecte mosca en el pastís, és a dir d'algun fet que invalidés tot l'altre per bo que fos.

Tenen en comú que tots ells són cristians i pràcticament tots ells, excepte uns pocs (Bach i Faraday) catòlics, és a dir que a les seves grans contribucions i influència sumaven també la pertinència a l'Església universal fundada per Jesucrist i que s'ha mantingut des de l'inici al llarg dels segles. 

No he tingut en compte, en canvi, si eren més o menys sants, perquè això, a part dels canonitzats oficialment, només ho sap Déu, tot i que la santedat és el cim de tot i el sentit de la vida, perquè és haver descobert i viscut la vida de manera valuosa, bona i sàvia, arribant a la més gran excel·lència de totes i al principal i més gran objectiu d'haver sigut cridats per Déu a existir, a ser persones a la seva imatge i semblança i adoptats com a fills seus pel baptisme i romanent amb la gràcia santificant fins a l'èxit final i la felicitat eterna. En aquesta relació, però, destaco sobretot l'influx intel·lectual i social més que no pas el religiós i espiritual, tot i que en molts d'ells van molt estretament units fins a ser inseparables.  

La llista evidentment no pretèn ser exhaustiva, se'n podrien afegir d'altres (com John von Neumann i Allan Sandage, tots dos convertits al Catolicisme) i tot i que no m'hi estendré, les diverses absències notòries tenen la seva explicació sempre que no són senzillament oblits o desconeixements, però mostra la més gran excel·lència humana des del punt de vista de la veritat, la realitat i el progrès.  

(1) Amb Isaac, Jacob i fins Josep d'Egipte
(2) Amb Aaron, Miriam i Josuè
(3) Amb el precedent de Samuel i la continuació d'Eliseu, Isaïes, Jeremies, Ezequiel i els 12 profetes menors 
(4) Els 4 evangelistes, S. Mateu, S. Marc, S. Lluc i S. Joan, els 12 apòstols comptant S. Maties, S. Pau, S. Esteve, Sta. Maria Magdalena, Sta, Elisabet... 
(5) I la seva dona l'emperadriu Teodora i els seus generals Belisari i Narsés
(6) I els veritables descobridors de les Amèriques, Amerigo Vespuccio i Waldseemüller, que reconegueren el nou continent 
(7) Aplicant els càlculs de Clavius i altres 
(8) S'havia cregut que era filocatòlic i fins criptocatòlic però les noves investigacions el mostren catòlic declarat 
(9) Que en les seves cartes privades a la seva neboda es veu que era sincerament catòlic abans, durant i després dels seus judicis
(10) Volta, Galvani, Coulomb, Ampère, Faraday... 
(11) Estar en la veritat és coneixer, acceptar, proclamar i seguir a Nostre Senyor Jesucrist, que és el Camí, la Veritat i la Vida, i estar batejat i ser membre de l'Església per ell fundada sobre S. Pere i els apòstols, és a dir la catòlica, que ha mantingut la doctrina pura i la unitat sense participar de cismes (com l'Església ortodoxa) ni d'heretgies (com les Esglésies protestants).