dimecres, 1 de març del 2023

Advertències per al present actual

Uns avisos i recomanacions als líders polítics mundials, que potser farien bé de tenir en compte. 


























Alguns llibres i articles:

De civitate Dei (426) - St. Agustí 
Discours sur l'histoire universelle (1681) - Jacques Benigne Bossuet 
Der Untergang des Abendlandes (1918, 1922) - Oswald Spengler
Doomsday Clock (1947 - ...) - butlletí dels científics nuclears de la Universitat de Chicago  
"The Paranoid Style in American Politics" (1964) - Richard Hofstadter
Tragedy and Hope (1966) - Carroll Quigley 
"Will the Soviet Union survive until 1984?" (1969) - Andrei Amalrik (1) 
Nomenklatura (1980) - Michael Voslensky (2)
The Anglo-American Establishment (1981) - Carroll Quigley
L'hivern nuclear mundial després de qualsevol guerra atòmica (1983) - Carl Sagan 
The Clash of Civilizations (1993, 1996) - Samuel P. Hungtinton 
Collapse: How Societies Choose to Fall or Succeed (2005) - Jared Diamond



Pel·lícules: 
















On the Beach (1959) - Stanley Kramer 
Dr. Strangelove (1964) - Stanley Kubrick 
Fail-Safe (1964) - Sidney Lumet
Planet of the Apes (1968) - Franklin J. Schaffner 
The Day After (1983) - Nicholas Meyer
A Bright Shining Lie (1998) - Terry George  
The Day After Tomorrow (2004) - Roland Emmerich  



Cançons: 

Where have all the flowers gone? (1962) - Pete Seeger 


https://youtu.be/1y2SIIeqy34



I algunes idees també:  

Discurs televisat de comiat del president nord-americà Dwight Eisenhower (1953 - 1961) el 17 de gener del 1961 denunciant el complex militar-industrial que domina el seu país i tot el món:


"El conflicte que avui amenaça el món (...) afrontem una ideologia hostil d'àmbit global, caràcter ateu, propòsit implacable i mètode insidiós i per desgràcia el perill sembla ser de duració inacabable (...) el que està en joc és la llibertat (,,,) amenaces noves sorgeixen constantment (...) com a novetat als Estats Units ara tenim una indústria armamentística permanent de grans proporcions i 3 milions i mig d'homes estan empleats en el sistema de defensa i gastem més anualment en seguretat militar que tots els ingressos nets de totes les empreses nord-americanes, aquesta combinació d'un inmens sistema militar i una gran industria d'armament és un fet nou en la història americana i la seva influència total, econòmica, política i fins i tot espiritual, és palpable a tot arreu. I tot i que pot ser necessaria aquesta evolució de les coses, hauríem d'estar ben segurs de que comprenem les seves greus conseqüències, doncs implica no sols els nostres esforços, recursos i treballs, sinó l'estructura mateixa de la nostra societat. En les reunions de govern hem d'estar alerta contra les influències indegudes, siguin buscades o no, del complex militar industrial. Les circumstàncies propicien que sortin poders en llocs indeguts, amb resultats desastrosos. Mai hem de permetre que el pes d'aquesta combinació posi en perill les nostres llibertats i procesos democràtics. Només una ciutadania entesa i alerta pot obligar a que es produeixi una correcta imbricació entre la immensa maquinaria defensiva industrial i militar i els nostres mètodes i objectius pacífics, de manera que la seguretat i la llibertat puguin prosperar juntes. Similar ha sigut la nostra revolució tecnològica en les dècades recents (...) la perspectiva que els acadèmics de la nació poden arribar a estar dominats pel govern federal, la concesió de projectes i el poder del diner està més que mai present i és un risc que ha de considerar-se molt seriosament. Hi ha el perill que la política que ha de vetllar pel benestar públic es vegi captiva d'una élite científico-tecnològica. És la feina dels homes d'Estat de formar, equilibrar i integrar aquestes i altres forces, antigues i noves, en el si del nostre sistema democràtic, sense perdre de vista mai els objectius superiors de la nostra societat lliure. Volem que la democràcia sobrevisqui, no explotar el present. Aquest món nostre que cada vegada es torna més petit ha d'evitar convertir-se en una comunitat d'horribles temors i odi (...) La taula de negociació no es pot abandonar escollint l'agonia segura del camp de batalla. El desarme amb honor i confiança segueix essent un imperatiu mutu. Junts hem d'aprendre com solucionar les nostres diferències no amb les armes sinó amb l'intel·lecte i les intencions decents. Abandono el meu càrrec de president decebut, he sigut testimoni de l'horror i tristor de la guerra i sé que una altre guerra podria destruir totalment aquesta civilització que s'ha construit tan lentament i amb tants sacrificis al llarg de milers d'anys. Desitjaria, però no puc, dir que hi ha una pau duradora davant nostre. Fins ara s'ha evitat la guerra afortunadament però queda molt per fer si es vol que el món avanci per aquest camí. Preguem Déu per tal que tots els pobles i nacions puguin tenir les seves necessitats humanes satisfetes, que tots tinguin llibertat i oportunitats, cal que tots aprenguem la caritat, que la pobresa, malaties i ignorància vagin desapareixent de la faç de la Terra i que amb bondat i temps tots els pobles arribem a viure junts en pau, una pau garantida per la força vinculant del respecte mutu i l'amor" (3).    


I el discurs del president nord-americà John F. Kennedy (1961 - 1963) del 27 d'abril de 1961 sobre les societats secretes i com l'élite domina el món i els seus mètodes, i com tot el món corre perill per les creixents exigències de seguretat: 

"La mateixa paraula secretisme és repugnant en una societat lliure i oberta; com a col·lectiu estem històricament essencialment oposats a societats secretes, juraments secrets i procediments secrets. A tot el món hi ha els qui ens oposem a una conspiració monolítica i despietada, que depèn de la cobdícia per expandir un temor infundat a les seves influències, la infiltració en lloc de la invasió, la subversió en lloc de les eleccions, la intimidació en lloc de la lliure elecció. Es tracta d'un sistema que ha reclutat una gran quantitat de recursos, materials i humans, en la construcció d'una ben unida i eficient màquina que combina operacions militars, diplomàtiques, d'intel·ligència, econòmiques, científiques i polítiques. Les seves preparacions s'amaguen, no són públiques. Els seus errors s'enterren, no obren titulars. Els seus dissidents són silenciats, no lloats. No es questionen les seves despeses, cap secret és revelat. Per això és pel que el legislador atenenc Soló va decretar com un crim que qualsevol ciutadà es tanqués al debat. Demano l'ajuda de tots en la gran feina d'informar i alentar a la gent d'Amèrica, amb la confiança que així l'home pot ser allò que va néixer per ser: lliure i independent". 

Es diu que va ser per aquest discurs i altres de similars i especialment el desaparegut que anava a fer públicament el mateix 22 de novembre de 1963 amb moltes grans propostes per acabar amb la guerra freda i evitar la guerra de Vietnam, i per tant tallant la raó de ser al negoci de la industria armamentística, que va ser assassinat aquell mateix dia, jusr abans de pronunciar-lo. Per això encara té més valor tot el que deia, especialment en els temps actuals, en que tot això denunciat per Eisenhower i Kennedy està més desbocat que mai. 

Poc podem fer més que prendre'n consciencia i resar a Déu que ens ajudi, guiï i protegeixi en la salvació de la Humanitat d'una autodestrucció cada vegada més possible.          

(1) Des de la caiguda del Mur de Berlín el 1989 i la dissolució del Pacte de Varsòvia, el COMECON i la mateixa U.R.S.S. paradoxalment això que abans s'aplicava al Bloc de l'Est ara és d'aplicació al Bloc de l'Oest (OTAN i UE). 
(2) Aquest llibre escrit en rus el 1970 i només difós com a samizdat en multicopista fins la seva publicació en francès i anglès a l'estranger es refereix a la situació de la URSS, però ara els papers semblen haver-se invertit i és l'Occident el que té una mena d'èlite similar a l'aqui denunciada.
(3) La traducció és meva. 

diumenge, 26 de febrer del 2023

Inici de la Quaresma 2023

El primer diumenge de Quaresma, la Paraula divina ens parla de les temptacions, el pecat i la gràcia de la salvació. I el primer acte té lloc al principi de tot, al Jardí del Paradís. 


En el el llibre del Genesi, l'episodi de la caiguda dels primers pares, Adam i Eva. Ho tenien tot, la relació directa amb Déu, el Jardí del Paradís, la felicitat més gran... i tot i així es deixaren temptar per la primera serp que va passar i els convidà a desconfiar, assegurant-los que encara podien tenir molt més i fer la seva voluntat desobeint la divina. I les conseqüències d'aquest primer pecat foren catastròfiques, doncs al tenir lloc a l'origen de la Humanitat, tots els seus descendents en foren tocats (1), ells decidiren trencar la relació privilegiada amb Déu, apartar-se d'Ell i viure en un món de pecat i mal (2), que per aquest motiu resultà dur, perillós i hostil (3). 


Imaginem uns nens que juguen al gran jardí de casa seva i als que els seus pares els hi han dit que podem menjar dels arbres fruiters, pomes, peres, figues i altres fruites, però que no toquin les boles del boix grèvol perquè són tòxiques i s'enveninarien i fins podrien morir. I ells ho fan perquè són bons, intel·ligents i confien en els seus pares. Però de sobte apareix, potser de l'altre banda de la valla al carrer, un personatge, la condició del qual es dedueix pels seus fets, que parla amb ells, es guanya la seva confiança i al final els hi pregunta de forma aparentment casual si ja que el jardí es de casa seva poden menjar de tot, i ells li responen que sí, excepte de les boletes del boix, que són verinoses. I el sinistre interlocutor els diu, amb tota la mala intenció, que els han enganyat i que són molt bones per menjar, però que les persones grans se les reserven per ells, de tan bones que són i de tan bon efecte que produeixen. Els nens dubten, però ja que el veuen seductor i simpàtic, i alguna cosa del que diu els hi ressona en ells, al final li fan cas i un rera altres les van provant. De seguida els hi fan mal, i quan arriben els seus pares i els veuen amb dolors intestinals, els porten al metge i a l'hospital, on els salven però queden amb seqüèles de per vida com una afectació del fetge o dels ronyons, que han quedat parcialment danyats. 


Adam i Eva podien haver menjat de l'altre arbre especial del Paradís, aquest permès, el de la Vida, però no ho van fer i, temptats, van escollir fer-ho de l'únic prohibit, el del Coneixement del Bé i el Mal. Coneixement, en hebreu bíblic, té diverses acepcions a més de l'evident de saber, fins i tot en una d'aquestes s'usa com indicatiu de que un home ha tingut relacions sexuals plenes amb una dona, és a dir que l'ha "conegut" a fons, el més íntimament possible. Però aquest concepte també pot voler indicar, i sembla que és el cas aquí, que un "coneix" i per tant decideix ell mateix, en algun tema, en aquest cas sobre el bé i el mal. És a dir que en lloc de seguir les lleis divines o les lleis naturals i humanes sanes, pot establir que vol que estigui bé i què vol que estigui malament, fent l'elecció de forma totalment artificial i al seu gust. Jesús s'ho retreu als fariseus: "Vosaltres canvieu la Llei de Déu pels vostres preceptes humans!", perquè les adaptaven i entenien segons la seva conveniencia i voluntat. Aquest pecat també està molt present avui dia, quan la legalitat tradicional de sempre, la de la consciència i el cor humans, es vol canviar per decisió del legislador, que fa que allò que sempre s'havia considerat un crim horrible passi progressivament primer a despenalitzar-se, després a legalitzar-se, més tard a tenir acceptació social, i encara a convertir-se en un "llibertat", en un estil de vida, en un dret, en un dret humà i finalment, quan la inversió ja és completa, a penar als qui objecten, s'hi oposen o aporten arguments per recuperar la intel·ligència i la racionalitat pel que sembla perdudes, i encara està molt més extraviada la bondat natural i la integritat humanes quan tota aquesta evolució perversa es va acceptant com si no passés res, més encara com si fos un progrés i que l'anterior fos opressió, arribant-se a un veritable món a l'inrevés (4).  

Sant Pau ens diu que aquesta situació no és irreversible, perquè ja des del Genesi, en el petit Evangeli, se'ns va prometre la salvació per mitjà del fill d'una dona, que vencerà a Satanàs i ens salvarà a tots, si accepten acollir-nos a la redempció que Ell ens porta i entrar en aquest món nou, en que Ell és el nou Adam i la Verge Maria, la seva Mare, la nova Eva, en una Creació renovada, lliure, santificada ja que el diable i el pecat han sigut vençuts definitivament. Amb Jesucrist, i molt especialment amb la seva Passió i Pasqua, la batalla decisiva entre el Bé i el Mal ja ha estat lliurada i el Bé ha guanyat, i ara el resultat ja és irrevocable, tot i que la lluita persistirà al món i en cada consciència humana fins a la fi dels temps. 

Perquè allà on Adam i Eva van caure en la prova al Jardí, i igualment el poble d'Israel va caure al desert tot i haver vist les obres de Déu, en canvi Jesucrist va triomfar i així el món ha entrat ja en la fase final, per molts mil·lennis encara que la Providència divina el pugui fer durar. Hi ha, com en el calendari, un temps abans de Crist, des dels origens humans, i un temps després de Crist, a partir de la Pasqua i la Pentecosta. I encara que petit a escala cronològica, trenta i escaig anys, i limitat a nivell geogràfic, la Terra de Jesús i de la Bíblia, és a dir Judà, Galilea, Samaria i algunes regions veïnes com el Delta del Nil, la costa fenícia i alguns llocs de Transjordània, mentre que les notícies sobre Ell s'estenien a tota Síria, hi ha un temps de Crist, d'unes poques dècades, des de l'Anunciació fins a l'Ascensió, que no obstant la seva petitesa espaciotemporal és el punt central i els fets més importants de tota la Història de la Humanitat, creient i no creient.

I cal tenir en compte que el qui el tempta és el mateix enigmàtic personatge, astut i d'una maldat sense límits, absolutament contrari a Déi i els homes, que per enveja, gelos i ràbia vol la perdició de tots els humans, per odi impotent i desesperat a Déu i pel desig de que no se salvin, sinó que siguin condemnats com ell, tots aquests éssers humans, preferits de Déu, crets a la seva imatge i semblança, destinats a la felicitat infinita i eterna del Cel amb la visió beatífica de Déu, i que el Maligne i els seus àngels caiguts voldrien que compartissin la seva condició espantosa per allà a l'Infern tenir-los per esclaus, torturar-los i fer-los sofrir eternament, compartint així la seva desgràcia il·limitada. Es parla de Diable per referir-se al cap, o a un dels pocs caps, dels esperits malignes, és a dir Satanàs i Llucifer, els més poderosos i malvats de tots, mentre que dimonis són la resta dels esperits abans angèlics i després caiguts i condemnats, arrosegats per la rebel·lió del diable, però de menys poder i d'una maldat no tan absoluta tot i que sí immensament gran. I així com els dimonis solen temptar des de l'interior de les persones, les temptacions del diable normalment sempre són exteriors. Per això es parla d'endimoniats i de temptacions diabòliques, i  Jesús, de qui els dimonis s'espantaven i fugien gairebé només veure'l, no podia tampoc ser temptat interiorment, i quan els fariseus l'acusaven de tenir el dimoni, Ell els hi contestava que pensar i dir això era el pitjor dels pecats, l'irreparable per les seves conseqüències. Per tant Jesús només podia ser temptat de forma absolutament externa, pel diable, el més poderós i intel·ligent, el cap de la rebel·lió i l'amo de l'Infern, dels dimonis i dels condemnats. En resum es pot dir que els dimonis són diables subordinats i menors, mentre que el diable és el cap i el pitjor dels dimonis. 

I les molt astutes temptacions que li fa són tres, aprofitant l'ocasió, doncs el diable coneix les nostres hores baixes i els seus moments oportuns, i essent el gran estafador és un mestre en presentar el mal com si fos bé, o com si no passés res cometent-lo, i en buscar concupiscències si les troba (5).

Jesucrist havia fet el miracle de poder passar 40 dies i nits sense menjar ni beure res, un miracle que no va fer en profit propi, perquè en aquest sentit no em va fer mai cap, tots els va fer a favor dels altres i sobretot responent a la fe que mostraven i que no podia quedar defraudada, sinó que aquest miracle del dejuni extrem al desert el va fer per preparar-se bé per la seva missió a la vida pública i també precisament per tal que l'ésser humà pogués vèncer les temptacions diabòliques, fent-ho en la seva pròpia persona. Per això es pot dir que el Diable, tant astut i expert en temptar i tant perillosament i perversament intel·ligent, va caure en la seva pròpia trampa a l'atrevir-se a temptar-lo. 

Les tres temptacions són les tres més grans i definitives i podem reflexionar sobre quin paper tenen en les nostres vides o en la societat humana. 

La primera, estant extenuat de fam i esgotat físicament al límit de la consumpció i de la mort, el diable li suggereix a Jesús que faci un miracle per a si mateix i mengi, que ja és hora. És com si li digués que és absurd que potent-ho fer, no ho faci, ja que ho necessita i és un bé per la seva naturalesa física. És la temptació de fer miracles per a la vida d'un mateix. Com si diguessim, fer màgia per satisfer les seves necessitats i desigs i la seva voluntat, de mirar per si mateix, posant les seves naturalesa i capacitats divines al servei de la seva condició humana. Però Jesús mai va fer això, va voler ser un home de veritat amb tots els seus inconvenients, privacions i sofriments, va passar fam, sed, fred, calor, cansament, soledat, angoixa, dubtes, dolors... volent compartir la nostra condició humana, es va fer en tot semblant a nosaltres, excepte en el pecat. I cal destacar que les temptacions no són pecat, sentir temptacions és humà, és caure en elles el que és demoníac. I alguns sants han arribat a dir que si no sentim i vencem temptacions no anirem al Cel, segurament volent dir que a qui el diable aparentment no tempta és perquè ja el té ben subjecte, ni que sigui per orgull. Al diable Jesús li respon que no amb una cita de la Paraula divina, l'home no viu només d'aliments terrenals sinó que viu principalment de tota paraula procedent de Déu, començant ja per la que ens cridà a l'existència i la vida, per la contínua que ens hi manté, i per totes les que ens donen tot allò que necessitem, igual com un nadó i un infant ho reben tot, sense saber-ho, dels seus pares. I està clar que en lloc de buscar els dons de Déu hem de buscar al Déu dels dons, cal buscar primer a Déu i tot l'altre se'ns donarà d'afegiment (6). 

En la segona, el diable se'l emporta, amb el seu poder espiritual i físic, però perquè Jesús li ho permet, al sostre del Temple de Jerusalem i li proposa d'accelerar i fer triomfar la seva missió fent-la immediatament eficaç, allà on el precursor St. Joan Baptista aparentment va fracassar - perquè realment va complir la seva missió com Déu volia, i ja preveia que seria degut a la llibertat humana - i allà on Ell hauria de trobar innombrables oposicions, burles, fracassos, abandonaments i sofriments i fins una aparent derrota final del tot satisfactoria per a l'enemic de Déu i de la seva obra, que en realitat va ser la gran victòria divina deixant al diable del tot derrotat i aniquilat amb les seves pròpies decisions, perquè com diu St. Pau, "si ho habessin sabut, mai haurien crucificat al Senyor de la Glòria". Però el diable es va perdre ell mateix per la seva maldat i ignorància disfressada de saviesa de criatura, però la saviesa divina, molt més alta el va anorrear a ell, que volia anorrear a Jesús, just de la manera amb que havia calculat fer-ho per aniquilar-lo del tot, va ser ell el qui en va rebre les conseqüències, mentre Crist triomfava complint la voluntat de Déu Pare, pagant per nosaltres tots els nostres pecats i redimint a la Humanitat. I amb això el diable no hi comptava, tot i que potser ho sospitava, donat que va induir a les màximes autoritats jueves que estaven al peu de la Creu a proferir la més grans de totes les blasfèmies i la pitjor de les temptacions a Déu, "Si ets el Fill de Déu baixa de la creu i creurem en tu!", oferta realment infernal que comportava que no es complís la voluntat de Déu ni es redimís la Humanitat tal com ho havien profetitzat en molts llocs les Escriptures, i que fos Déu el qui obeís als homes i no els homes a Déu - en una situació molt més benintencionada però semblant, Jesús li va retreure a St. Pere que li deia que ells, els seus apòstols, nio permeterien que el crucifiquessin, pensant-se que li donava suport i li feia un bé però es va trobar amb la tallant resposta: "Fuig d'aquí Satanàs, perquè no penses com Déu sinó com els homes" - però que tot i la més terrible per ser la temptació final que era, també va ser en va. 

I en aquesta segona temptació el diable usa una treta que resulta molt instructiva per a nosaltres. Pensant-se que això fa la seva proposta irresistible, usa una cita bíblica. Però per a sorpresa seva, que potser ja es veia triomfant, Jesús li respon amb una altra cita bíblica, per no confrontar la paraula inspirada divinament amb una paraula merament humana, tot i que en el fons divina, sinó amb una altre d'igual que ensenya la veritable interpretació quina ha de ser. Això hauria de ser un recordatori per a tots aquells que, com els protestants, pensen que la interpretació personal de l'Escriptura és la bona i que poden usar-la tal com l'entenen, i no com diu la tradició i el magisteri de l'Església, perquè el diable també usa fragments de l'Escriptura per temptar i per temptar amb més força (7). El que preten la segona temptació és que Jesús faci un miracle tant espectacular que hagin de creure en Ell i així s'estalvia totes les asprors, incomprensions, malentesos, oposicions i hostilitats. Però elegir aquest camí fàcil, ample i còmode és entrar en la manera de decidir que porta als pecadors humans a triar el pecat i enfonsar-s'hi cada cop més i així van cap a l'abisme, mentre que com el mateix Jesús ens diu, el camí correcte cap al Pare i el Cel, és estret, fa pujada, i és pedregós i cansat, cal esforç i molta voluntat per recórre'l seguint cadascú amb la seva pròpia creu a Jesús, que és l'únic camí cap al Cel, com és també la veritat i la vida, amb la seva pròpia Creu, segons el seus ensenyaments i exemple. La facilitat, la comoditat, la mandra no són la manera, sinó que poden esdevenir vicis i pecats. A més amb un miracle irresistible, no hi hauria lloc per a la llibertat humana ni per el mèrit. En aquest sentit Pascal deia que, per voluntat divina "en el món hi ha prou llum i prou foscor; hi ha prou llum perquè qui vulgui creure pugui creure i prou foscor per tal que qui vulgui no creure pugui no creure; d'aquesta manera l'ésser humà és veritablement lliure de decidir creure o no creure, i creure té mèrit i així té premi". I Déu proposa però no s'imposa, vol el convenciment i no pas l'obligació d'acceptar, vol la resposta confiada i amorosa i no la rendició a una força irresistible. 

I la resposta de Jesús en la segona temptació és molt més profunda del que sembla: "També diu l'Escriptura: no temptaras al Senyor, el teu Déu". És a dir, en primer lloc que l'Escriptura s'ha de contrastar i interpretar segons ella mateixa, no traient-ne extractes i independitzant-los a veure què passa. Al respecte G.K. Chesterton deia ja durant el primer terç del segle XX "El nostre món actual està ple d'antigues virtuts cristianes que s'han deslligat de la seva font divina, s'han separat unes d'altres, s'han fet absolutes... i s'han tornat boges!", i això que aquest autor ja detectava ara ja fa cent anys, amb  una insòlita previsió quan era encara només incipient, ara en el nostre temps és una trista, tràgica i molt absurda realitat: intencions i lleis aparentment benintencionades que exagerades al màxim i fetes absolutes porten a conseqüències tant absurds com ridícules i al final perturbadores i perverses. Per que una virtut ho sigui realment ha d'estar fermament fonamentada en el seu origen diví (8) que no s'ha de perdre mai de vista ni deixar de tenir-lo present en el pensament, ha de compaginar-se amb totes les altres virtuts, moderant-se unes a altres (9), han de ser sempre el que són, és a dir una part d'un tot i no un objectiu per si soles, i s'han de mantenir sempre en els límits de la intel·ligència, de la raó, de la lògica i del sentit comú, també donats per Déu i que Ell vol que usem per entendre i per guiar-nos en l'aplicació mesurada i honesta. Hi ha excepcions com l'amor a Déu, del que mai se'n pot tenir massa, perquè Déu és Amor "i la mesura de l'amor és estimar sense mesura" (St. Agustí).  

En segon lloc la resposta de Jesús deixa clar que és temptar a Déu demanar-li que faci un miracle davant una situació que es pot evitar, on és innecesari o que es pot resoldre de forma normal per l'activitat humana. L'home no pot condicionar Déu, posar-lo al seu servei en lloc de servir-lo ell, ni demanar-li que faci accions extraordinàries per motius fútils o molt menys de vanagloria del que les demana, i ni tant sols per obtenir un resultat bo, tampoc es pot exigir o obligar-lo, que és el que es fa quan s'intenta forçar la seva intervenció a base de posar-se en perill un mateix o altres i esperar un miracle que ho arregli. Diferent és quan es resa, en que es demana però no s'exigeix, i se sap que la petició pot ser atesa o no, o contestada d'una manera diferent i més bona de la que nosaltres proposavem. A més en l'oració es demanen no tan miracles, que a vegades també es poden demanar en determinats casos com curacions o conversions, sinó accions espirituals divines, que Ell hi faci més que nosaltres, però sobretot inspirant o actuant providencialment d'una manera "normal", com quan es demana el do de la pluja o s'implora el fi d'una guerra, cosa que Déu pot fer sense recorrer a miracles sinó donant gràcies, inspirant bones voluntats o movent i canviant els cors o, almenys fomentant-ho o creant les circumstàncies adequades i les disposicions necessàries. Però sempre ho fa d'una manera que el creient ho pot entendre com un miracle i el no creient no veure-hi cap miracle, perquè realment referit als miracles es certa l'afirmació "o tot és miracle o res és miracle" (10).   

En tercer lloc, en la 2ª resposta, li diu al diable que no tempti a Déu, és a dir que no el tempti a Ell. Per això aquesta temptació podria anar al final de les temptacions o com a l'Evangeli segons Sant Mateu, en el centre de les temptacions. I el diable veient-se vençut i burlat usa la seva major temptació, la final. 

En la tercera i última temptació (11), enduient-se'l metafòricament, com es desprén del context, al cim d'una muntanya molt alta, és a dir fent-lo veure el món des de dalt, li ensenya els regnes i les societats de la Terra i els hi ofereix, sabent que el Fill de Déu ha vingut a alliberar-los, rescatar-los i salvar-los. El diable li fa una proposta que creu irresistible: com que els homes són pecadors, ell el diable és el seu senyor, ja que és l'amo dels pecadors i els té sota el seu poder, i així és el senyor del món pecador i dels condemnats, als qui te com esclaus ja que ells voluntariament s'han allunyat de Déu, se li han acostat amb la seva conducta i obres, i aparentment l'han elegit com aquell a qui serveixen amb els seus mals pensaments i obres. El diable li proposa a Jesús un tracte que inclou una tremenda perversió: li dona tota aquella gent, a la que prefereix concedir la llibertat i així que es compleixi la missió que Jesús ha vingut a fer el món, de forma immediata. fàcil i total, però no segons la voluntat de Déu Pare i la llibertat humana, sinó per aquell tracte amb ell. Tot això per si sol ja és molt greu, gravíssim, és com si li suggerís a Jesús que arreglés espiritualment i sanés corporalment tothom màgicament, com fent un gest amb la ma i prou, una veritable barbaritat, negant la sobirania de Déu i la llibertat humana. Així no hi haurà oposició, enfrontaments, fracassos, enemistats i mort en creu per a Jesús, que en aquest tracte ho obtindrà tot d'entrada i sense cap esforç. Però essent això ja una temptació monstruosa, el pitjor ve després, quan el que li demana a canvi d'aquesta aparent i falsa rendició el diable és l'inimaginable, que sigui Ell, que és Déu, el que es prosterni davant d'ell, el rebel, el rèprobe i el condemnat, i l'adori, perquè el diable és l'imitador, "el mico de Déu", i vol ser adorat com Déu és adorat, perquè li correspon. En aquesta temptació de "vendre l'ànima" s'insinua que el diable accepta alliberar i deixa anar tota la resta de la Humanitat a canvi de tenir en el seu poder a una única persona, a Jesús, evidentment ni que sigui només en la seva humanitat. Però si no és així, aquest intercanvi d'un per tots, però prescindit de Déu i d'una manera innoble i pecadora, implica com a mínim que li mostri reverència i submissió, ja que si no el pot tenir amb ell i sota el seu poder a l'Infern, perquè les dues naturaleses humana i divina de Jesús formen una unitat inseparable, almenys que el Fill de Déu s'humili davant d'ell i li reti adoració, és a dir que accepti fer ni que sigui un sol gest de culte satànic sense més conseqüències que el propi fet en sí. Però Jesús, que sí que anirà a la Creu i a una aparent maledicció divina, per carregar sobre seu tots els pecats humans, pagant i expiant per ells per a la salvació de molts, és a dir de tots els qui acceptin acollir-s'hi, no ho fa ni fora del pla diví, ni d'una manera espiritual com li demana el diable, ni invertint tot el sentit de les coses i de tota la Creació. I per això li respon contundentment "Fuig Satanàs! Cal adorar només a Déu i donar-li culte tan sols a Ell!", citant de nou l'Escriptura. I llavors veient-se del tot vençut el diable es va retirar de moment, esperant la seva ocasió, el moment deles tenebres, al final de la vida pública de Jesucrist, que llavors va ser la més gran i definitiva derrota del diable i els seus dimonis, la irreparable per al seu domini i pretensions. 

I a continuació vingueren uns àngels enviats per Déu i serviren a Jesús. Véncer les temptacions sempre té premi, no sols la pròpia victòria que és la major de tots els premis, el no haver caigut, sinó també altres premis tant naturals com humans i sobretot divins. Jesús com a home es va deixar  temptar, i temptar de veritat, no només per aconseguir aquesta victòria divina i derrota del diable, que fins al Calvari no seria la definitiva, sinó per tal que un home vencés les temptacions i així els éssers humans poguessin resistir-les, superar-les i triomfar d'elles, seguint els ensenyaments de Jesús i posant-los en pràctica, és a dir seguint-lo i imitant-lo a Ell. I ja que se'ns ha donat un tant gran do per a la nostra salvació, no el desaprofitem ni menyspreem, ans bé acceptem-lo, valorem-lo i vivim la vida que per ell se'ns proposa, no sense temptacions sinó podent-les superar sempre recorrent a l'ajuda divina per afrontar-les. Si ho fem així viurem en santedat, veurem miracles en la nostra vida i el món tindrà una dimensió meravellosa de bondat i de presència divina. Tant de bo que Déu ho així vulgui! 

(1) Perquè si els nostres pares haguessin decidit emigrar a un altre país i nosaltres hi haguessim nascut, la nostra vida seria molt diferent per a bé o per a mal, i en aquest cas del pecat original la situació originada no sols es molt dolenta sinó universal i perenne.
(2) Estaven cridats per Déu a ser els seus preferits de tota la Creació, fets a la seva imatge i semblança a diferència de les altres criatures. sobre les quals els hi havia donat domini, per tal que en fossin administradors. Però temptats pel diable, en lloc d'adorar al Creador decidiren posar-se en primer lloc ells mateixos i fer la seva voluntat, com si fossin el seu propi fonament, el pecat diabòlic de l'orgull desobedient i rebel.  
(3) Igual que en la societat humana aquells que cometen un o diversos delictes es troben que el món se'ls fa hosti, el delinquent es troba en que hi ha víctimes, són denunciats, perseguits, eventualment arrestats, acusats, jutjats i condemnats a penes, de la mateixa manera passa en el món espiritual, que pel pecat es torna per al pecador un món negatiu per a ell, de vindicació i de justícia, i ell no pot reparar allò que ha fet i que l'ha enemistat i fet trencar amb Déu, amb els altres, amb si mateix i amb la mateixa Natura, doncs el pecat mortal és com una lepra, el dany seu, primer insidiós es va agreujant cada cop més, portant a més a la repetició i a nous pecats, perpetuant una situació anòmala, que va a pitjor i que pronostica un final terrible.  
(4) És una forma del pecat contra l'Esperit Sant la rebeldia humana total i demoníaca de dir-li al bé mal i al mal bé, al bo dolent i al dolent bo, invertint per supèrbia tot allò que ens ve donat no sols com a do diví, sinó també per la condició humana i per a llei natural. Com es podrà penedir i convertir-se qui ha integrat en la seva ment i la seva vida aquest capgirament total i absolut de tot seny i de tota bona voluntat, comptat amb que ho fa perquè ho pot fer-ho i perquè és lliure i perquè així, saltant-s'ho tot, es creu encara més lliure, quan ja s'ha endurit en aquest absurd caos infernal? I està clar que d'aquest món giravoltat el tirà és el diable, l'enemic de Déu i del gènere humà, a qui els qui prefereixen aquesta via de perdició temporal i eterna tenen com el seu ídol i maltractats i per ell ja aquí en són els seus esclaus, fins a l'horrorós, realment terrorífic, destí final que els espera per pròpia elecció. 
(5) En Jesús, humanament l'home perfecte tal com Déu el volia, el vol i el voldrà, no n'hi havia cap ni en podia per tant trobar cap, a més que Jesús és alhora Déu, és Déu Fill fet home, i per tant al temptar-lo estava intentant temptar a Déu, com el mateix Jesús li deixa ben clar en una de les seves respostes. Per tant totes les temptacions havien de ser purament externes, perquè no podien tenir ni la més ínfima ressonància interior en Ell. Però en nosaltres, degut al pecat original i als seus remanents, sí que hi ha aquesta predisposició a escoltar i a ser influits pel mal i a considerar-lo desitjable. I tots els éssers infernals coneixen els nostres punts dèbils i els nostres moments dolents, la manera més eficaç de suggerir-nos-ho, i com a éssers espirituals la seva intel·ligència és molt superior a la nostra i sap com induir-nos al mal i al pecat sense que ni ho notem quasi. Per això necessitem l'ajuda de Déu per poder vèncer el mal, perquè sense Ell res podem. Recòrrer a Jesucrist, a l'Esperit Sant, a Déu Pare o a l'ajuda de la Mare de Déu i, si és el cas, dels àngels i dels sants, que actuen representant a Déu, és la única manera que tenim de resistir les temptacions i vèncer, i per això hem de resar i el Parenostre, l'oració de Jesús, ens ho diu "no permeteu que caiguem en la temptació i deslliureu-nos del mal" i a l'Avemaria també li diem a la nostra Mare del Cel, la Verge: "Santa Maria, Mare de Déu, pregueu per nosaltres pecadors ara i en l'hora de la nostra mort" . El beat Carlo Acutis ho va entendre molt bé quan deia que la santedat era fàcil, ja que consistia en "alçar la vista al Cel", s'enten que buscant la relació i demanant presència i ajuda. 
(6) El diable és vençut, fent un símil, en aquest primer round i per tant ja no insisteix en el tema sinó que en busca d'altres progressivament, que li sembla que encara poden ser més temptadors. 
(7) Ho haurien d'haver tingut en compte Luter, Zwingli, Enric VIII, Calví i tots els altres que decidiren, basant-se en precedents des de Pere Valdo, Wyclef i Hus, interpretar-ho no segons el sentir tradicional i majoritari de l'Església, sinó en les seves pròpies interpretacions, és a dir al seu gust, com ho va fer el mateix diable al desert, i això porta invariablement a que sigui segons els seus interessos, quan al mateix Nou Testament en el cas de l'eunuc etíop que llegeix a Isaïes quan St. Esteve li pregunta si entèn allò que llegeix, respon amb tota humilitat i sinceritat "com ho puc entendre si ningú m'ho explica?" i que això mereix que el seu interlocutor no només li expliqui que es refereix a Jesús sinó que es decideix ja a batejar-lo quan li ho demana, veient-lo prou preparat per la seva bona disposició a ser ensenyat. I no recordant tampoc es líders protestants que és el mateix St. Agustí, tan valorat com malentès per ells, qui diu que no és la Bíblia la que ens fa creure en l'Església, sinó que és l'Església la que ens fa creure en la Bíblia, aquest és l'ordre correcte, perquè és l'Esperit Sant qui ens porta cap a Jesucrist i ens fa entendre'l bé i és aquest qui ens porta cap a Déu Pare.
(8) La Revolució Francesa va usar el que sembla ser un antic lema cristià dels primers segles, "Llibertat, fraternitat i igualtat" - que vindria d'igualtat com a fills tots del mateix Pare, fraternitat com a germans tots del mateix Fill i llibertats com a participants tots del mateix Esperit" - caigut en desús i bastant oblidat, i el que va fer va ser privar-lo de tota connexió divina, amb la qual cosa no s'entenia perquè eren 3 i no 1, 2 o molts, i proposar-lo "perque si", que tampoc deixava clar d'on sortia ni el perquè ni els objectius que es proposava. Sense el seu sentit en Déu i havent-les independitzat de tot l'altre com un lema complet i total, aquestes aparentment inofensives i benèvoles idees van portar a la guillotina dels opositors i de la gran majoria dels propis revolucionaris, a una gran tirania i a guerres internes i externes continues durant un quart de segle. 
(9) Ja havia observat Aristòtil que en la vida humana la virtut equilibrada solia estar en el mig de dos extrems viciosos i desequilibrats i hi ha poques o molt poques excepcions a això. 
(10) En un debat radiofònic amb un intel·lectual ateu destacat, aquest veient-se vençut en els arguments li va dir exasperat a Chesterton "Jo creuria si de sobte tota la realitat es sacsegés, el cel s'obrís i una veu digués: Sóc Déu!" al que el gran apologista catòlic li va contestar "No! Quan ja hagués passat vostè es diria: Hi ha hagut un terratrèmol i he sofert una alucinació". El qui vol creure ho fa fins i tot sense veure, que té més mérit, i al qui no vol creure ni que baixés un àngel del Cel o algú ressuscités d'entre els morts i ho veiessin , no se'l creurien, com va passar amb Nostre Senyor Jesucrist. No és tant que els miracles portin a la fe, tot i que en ocasions pot succeir així, com que la fe porta a que hi hagin miracles a la vida, "si tinguessin un bri de fe...". 
(11) En la mentalitat jueva, repetir una afirmació o acció simbòlica tres vegades indicava un compromís total, absolut i irrevocable amb allò, ja fos negar com St. Pere o temptar com el diable. Però Déu sap vèncer aquestes impossibilitats humanes, i a St. Pere li permet revocar-ho pel senzill i inesperat mètode de preguntar-li, ja després de ressuscitat, si l'estima i permetent que St. Pere ho repeteixi tres vegades, és a dir s'impliqui de forma irreversible en que l'estima i més que els altres. I el mateix Jesús li diu també 3 vegades "Pastura les meves ovelles", confirmant-lo també definitivament en el seu càrrec de cap de l'Església, contra la qual no prevaldran les envestides de l'Infern, tot i que les haurà de suportar i sofrir fins a la fi del món. En la narració el diable també s'afirma ell mateix sense volta enrere com a temptador dels sants i de tots els éssers humans, al repetir-li tres cops la temptació. 

divendres, 24 de febrer del 2023

No a la guerra!

Qui això escriu quan encara era laic, en una excursió quan gent de tot el món protestava massivament a tot
arreu contra la intenció d'anar a la guerra dels dirigents politics amb la invasió d'Iraq, primers de l'any 2003

Al llarg dels anys he conegut persoalment molts ucraïnesos, començant pel sacerdot greco-catòlic Volodymyr Kalabishka i la seva esposa Natalia (1), seguint per dues alumnes molt intel·ligents, educades, treballadores i bones persones (2) i una col·laboradora molt simpàtica, agradable i amable de la parròquia de Sta. Maria de Corcó quan durant quatre anys hi vaig ser vicari i hi residia a la rectoria (3), seguint per un gran àrbitre i jugador d'escacs, professor de matemàtiques a la Universitat, Vladimir Zaiats, que em va convèncer de retornar a la pràctica dels escacs un cop em vaig jubilar (4), i encara alguns altres entre joves escaquistes i alguns alumnes més, amb la majoria dels quals he tingut interessants converses i una bona relació.

L'autor, quan era vicari a Sta. Maria de Corcó, amb una ucraïnesa col·laboradora de la parròquia 

En canvi, tot i que aficionat des de jove a la llengua i literatura russa (5) i també a la seva música, cants i danses, de les que el meu pare era un gran admirador i en tenia molts discs (6) i jo també les escoltava, i el seguiment de la Cosmonàutica (7) i els grans campions d'escacs (8) i fins una revista en rus sobre escacs que vaig comprar en una ocasió en un torneig (9),  he tingut molt poques coneixences amb russos, com assistir a les simultànies del campió del món Anatoly Karpov a Barcelona i Centelles l'any 1976, que em va sorprendre molt al veure'ltant prim, fi i elegant, diferent de com ho pensava, i del sots-campió del món Viktor Korchnoi a Centelles el 1978, quan ja era un desertor i enfrontat als soviètics, n'he conegut molts pocs més, un d'ells un conductor d'un vehicle que va xocar per un error seu prop de Granollers al nostre cotxe d'autoescola just quan estava estudiant rus, cosa que he fet en diverses ocasions en la meva vida i en aquest cas  en uns fascicles setmanals als quioscs (10) , uns ajudants d'hípica russos, que em van semblar molt pagesos, al Montanyà quan vaig fer de voluntari olímpic (11), una dona també de Sta. Maria de Corcó i una jove alumna d'autoscola simpàtica, intel·ligent i de molt bon tracte (12), no he conegut personalment gaires russos. Tot i que, això sí, tot i que molt breument, encara no un dia, he estat a Rússia i concretament a St. Petersburg durant un creuer pel Bàltic l'estiu de 2012, i en canvi no he estat mai a Ucraïna. 


Per això les meves relacions personals han sigut més nombroses i més intenses amb ucraïnesos, que m'han explicat moltes coses del seu pais o bé me les han mostrat indirectament. Així tenia uns alumnes de la part occidental d'Ucraïna que eren de la ciutat de Chortkiv, que em van dir que en eslau significa "la capital del diable" i de les que he descobert que està propera a un poble que es diu Satanavsky o així, cosa veritablement sorprenent, que atribuïem a malifetes dels soviètics però que resulta que es anterior i ve de motius històrics. Uns amb els que vaig parlar molt em van dir que volien col·laborar amb la "Evropa Soyuz" però no hi volien entrar perquè havien comprovat que la UE quan un país hi entrava el desindustrialitzava, s'enduia comprant a preus barats els seus millors productes i els inundava de productes cars i de baixa qualitat d'Holanda, el Regne Unit (que llavors hi formava part) i altres països del grup i d'alguns de fora com els d'Estats Units, a més que ho començava a controlar i dirigir tot, aplicava lleis, normes i reglaments molt exigents i estrictes que no eren beneficioses pel pais que s'hi integrava i molt menys per la seva gent i es quedava lligat a tot això, però que en canvi era molt beneficiós tenir-hi relacions de comerç des de l'exterior com Noruega o Suïssa, i que això sí que els hi interessava. I que una altra cosa que feia la UE era exigir la prèvia entrada en l'OTAN, amb la qual cosa la nació acabava de perdre la poca soberania que li quedava, quedant amb un govern titella supeditat en les seves decisions a instàncies més altes, que tenien que acatar tant si les veien bé com malament, per ser clarament perjudicials. I el capitalisme extremat dels Estats Units i la UE donava tot el poder als oligarques i no sols als nacionals sinó també i més als estrangers, i tot això conduia a un expoli, un veritable robatori de recursos naturals i de tota mena, si el país no era independent i sobirà. Per això, deien, acostament sí però integració no, mai, tot i que poders fàctics mundials molt poderosos i interessos globalistes amb tot el seu aparell de propaganda i coacció els induissin primer i els exigissin després fer-ho, com a Espanya,  i i el temps els hi ha donat la raó quan Noruega ha tornat a dir que no, Suïssa ha retirat la sol·licitud d'ingrès i el Regne Unit se n'ha sortit. Potser per haver viscut molts anys sota la tirania soviètica i haver viscut fets molt durs com la guerra civil russa, el Holomodor, les grans purgues, la Segona Guerra Mundial, el col·laboracionisme, Babi Yar i moltes d'altres, tenien força interès i coneixement de la política i de la situació mundial i del joc d'interessos geoestratègics, econòmics i polítics. També coneixien molt bé el seu país i la seva problemàtica, dient-me que hi ha 3 zones d'Ucraïna, la pròpiament ucraïnesa central que és la més extensa i amb la capítal Kyiv o Kiev, la de l'Est i el Sud molt vinculada amb Rússia (13) i l'occidental, que és una història diferent molt relacionada amb Polònia, Lituània, Hongria, Eslovàquia, Romania i fins i tot amb Alemanya i Àustria (14). I que la història està molt relacionada amb Rússia i Belarús, amb les que Ucraïna forma el triplet dels eslaus orientals, diferents dels eslaus occidentals (Polònia, Txèquia, Eslovàquia) i dels eslaus del sud (Eslovènia, Croàcia, Bòsnia, Sèrbia, Montenegro, Macedònia del nord i Bulgària), tot i que tots els eslaus tenen un parentesc linguïstic i cultural bastant proper entre ells i fins i tot amb els pobles bàltics (Lituània i Letònia). 

Per això d'aquests i molts altres ucraïnesos, així com de polonesos i romanesos que també n'he conegut i tractat molts com també alguns búlgars i hongaresos, alguns amb visions clarament discrepants de l'anterior i partidaris de la plena integració amb l'Occident actual , em van fer observacions interessants que ajuden a entendre el nostre món d'ara, com que en temps soviètic, com més absurda i il·lògica era alguna afirmació i proposta ideològica, més abassegadora era la propaganda al respecte, per mirar de compensar-ho i per intentar almenys mig convèncer a partir d'un conegut efecte psicològic de conformitat amb la majoria. I això ho veiem ja des de fa molts anys a Espanya, que com més delirant és un concepte o una idea que des del poder volen que la gent tragui, més repetitiva, inapropiada, pesada, empipadora i barroera és la propaganda i publicitat que en fan a totes hores per qualsevol motiu o fins i tot sense cap motiu. 

Ja fa molts anys, a l'inici de quan la crisi econòmica mundial finalment va arribar a Espanya, degut a les mesures totalment contraproduents que des del poder politic i seguint instàncies europees s'aplicaren suposadament per prevenir i combatre aquesta mateixa crisi, amb el resultat contradictori però potser buscat d'introduïr-la, estendre-la, agreujar-la i perpetuar-la, com els mateixos líders van haver de reconèixer anys després quan ja era tard i el mal ja estava fet i era quasi irreparable, que potser era l'objectiu que realment es pretenia, un expert mundial independent que va tenir paraula en els mitjans de comunicació pel seu gran prestigi, era Nobel d'Economia o similar, va dir públicament que a ell allò li semblava un experiment i que només ho podia entendre si Espanya era un camp de proves de l'enginyeria social, amb el ple coneixement i la complicitat i cooperació activa dels seus governants i polítics. I això ens assembla a Ucraïna, que per molt diversos motius sembla haver estat escollida, i ja anys abans del 2014, per ser en aquest cas el camp de batalla en la lluita del poder mundial contra les nacions rebels o no plenament sotmeses al seu poder, com Rússia, Belarús, Xina, Corea del Nord, Iran i potser la Índia i tot, i en aquest cas específicament contra Rússia, després que Occident hagués estat expandint i ampliant la seva aliança militar, que en lògica s'hauria d'haver dissolt o reduït al mínim, per innecesària i perillosa de mantenir en un context mundial ja unipolar, no massa després de la dissolució del Pacte de Varsòvia el 1991. Però se li van trobar altres aplicacions i de defensiva i com un mal necessari va passar a ser ofensiva i expansiva, i contra el que es va prometre diplomàticament al més alt nivell  després de l'entrada gairebé inevitable de l'ex-RDA a la mateixa OTAN amb la reunificació alemanya del 1990, es va anar expandint no sols als països antics membres del Pacte de Varsòvia sinó a països que havien format part de la URSS. I encara que ara es diu que hi van entrar voluntàriament i fins que ho van demanar, basta amb consultar les hemeroteques per comprovar que a tots aquests països se'ls va exigir que s'integressin a l'OTAN abans de poder entrar a la UE, cosa a la que molts d'entrada no hi estaven predisposats o no havien considerat fer-ho, i per engrescar-los i per fer-los veure el significat i les conseqüències irreversibles de la seva entrada, ja que cap país se n'ha sortit -  tot i que França ho va intentar i va estar en una mena de llimb durant molts anys i Espanya va jugar també uns anys a estar en l'organització política però no en la militar degut a les promeses del PSOE de sortir-ne - i els va demostrar de que anava ara la cosa amb la primera acció bèl·lica de l'Organització del Tractat de l'Atlàntic Nord l'any 1999 (15), que no va ser defensiva sinó ofensiva, atacant i bombardejant tota Sèrbia durant moltes setmanes pel cas de Kosovo, en el que van intervenir perquè sí al·legant motius humanitaris, ocasió en que van arribar a bombardejar l'ambaixada de Xina a Belgrad causant-ne morts i ferits entre els diplomàtics, un veritable crim de guerra, que van esquivar dient que va ser un error seu i danys col·laterals, i que no va tenir més conseqüències perquè els tribunals per jutjar-ho, tant meticulosos i estrictes contra els serbis, segons ells els únics culpables, els portaven ells mateixos i la resta del món no tenia prou força per a portar-los a judici, en uns tribunals alternatius, ni que fossin simbòlics com el Tribunal Russell, només moral i sense aplicar conseqüències penals, però que tot i així avui dia seria gairebé impensable. Però fins i tot en aquesta guerra otanera sobre un pais en desintegració, al moment final tropes russes des de Bòsnia van entrar a Pristina, la capital de Kosovo, abans que les aliades, prenent i establint-se en l'aeroport amb un petit contingent, i ho van fer en defensa de la legalitat iugoslava i dels seus tradicionals amics serbis i en aquell moment el general cap de l'OTAN el nord-americà Wesley Clark (1944), comandant suprem de les forces aliades a Europa, va voler expulsar.los com fos i si era necessari amb l'ús de la força en un enfrontament armat, a la qual cosa el seu subordinat  que ho havia de fer executar, el britànic Michael Jackson (1944),  en una forta bronca telefònica li va respondre que no obeiria l'ordre "Si vostè vol ser responsable d'iniciar la 3ª Guerra Mundial, jo no!" li va cridar i va penjar el telefon, i en una altre trucada en que li va tornar a ordenar fer-ho es va tornar a negar i va ser ell qui li va suggerir a Clark una solució més pacífica, a la que aquest va acabar accedint, donat que també el capità britànic i actualment músic James Blunt (1974) que dirigia el batalló britànic que va arribar a l'aeroport de Pristina i va rebre l'ordre directa de Clark de desallotjar els russos també se li va negar responent "prefereixo una cort marcial que enfrontar-me als russos i desencadenar la 3ª Guerra Mundial". Davant d'aquesta oposició, el cap de l'OTAN, que segons sembla tenia instruccions de Javier Solana, va desistir, evitant-se una tragèdia irreparable. Ni Blunt ni Jackson van tenir cap consell de guerra i pel contrari va ser Clark qui, tot i que durant tot el conflicte se'l va presentar com un heroi i un gran protagonista de la proesa bèl·lica (!), poc després va ser destituït. Aquest incident poc conegut és una de les ocasions en que la irresponsabilitat i l'estultícia podien haver iniciat una guerra mundial, i en que uns veritables herois, aquests sí, la van evitar. Potser els responsables van treure la conclusió de que per fer entrar voluntàriament i acríticament al món en la Tercera Guerra Mundial (pel que sembla prevista i programada com a mínim des dels temps d'Albert Pike (1809 - 1891), ex-general confederat i maçó del grau 33, si són reals les seves cartes a Giuseppe Mazzini (1805 - 1872) en les que afirma que en el futur hi haurien tres guerres mundials, cadascuna amb uns objectius diferents però convergents per al final domini de tot el món)  s'havia de preparar el terreny durant molts més anys fins que es donessin tota una sèrie de condicions, ja que les armes nuclears i la possibilitat d'una destrucció generalitzada havien canviat les opcions disponibles, si bé no les idees, i s'hi havia d'entrar de forma lenta i paulatina, quasi imperceptible, i carregant-se de raons i d'aliats, i no de forma sobtada, directa i brutal, cosa que podria ser contestada per una resposta atòmica tàctica o limitada que si no triomfava podia portar a una escalada fins a una guerra total de destrucció mútua assegurada, sense vencedors, i un posterior hivern nuclear que acabaria de rematar-ho tot. El cas d'Ucraïna pot ser aquesta entrada en una tercera gran guerra, aquest cop global (18) i que podria comportar conseqüències encara molt pitjors a les previstes (19) o bé podria ser un assaig més en aquesta direcció, però el que està clar és que el comportament d'uns i altres no és ni normal ni raonable, però que aquesta irresponsabilitat i jugar amb foc i a fer d'aprenent de bruixot, desencadenant terribles forces incontrolables i destructives a un nivell mai vist, ara per ara està més en un bàndol que en l'altre. 

Per això ara més que mai s'hauria de dir "No a la guerra!", tot i que a diferència d'ocasions anteriors com la invasió d'Iraq del 2003 (20) amb el pretext d'unes suposades armes de destrucció massiva del règim baasista en les que ningú creia tot i les declaracions oficials de l'ONU i la intensa propaganda al respecte, l'opinió pública occidental sembla no veure-ho o no importar-li (!) i està com al.letargada i atordida, potser de tants cops estranys i tantes mentides, falsedats i enganys que ha anat rebent, o per una sensació depressiva d'impotència i fatalisme. Però sempre es pot pregar i demanar a Déu que ho eviti i que Ell faci més que nosaltres en una situació mundial que sembla haver perdut la intel·ligència i la raó i estar obcecada, realment encegada. Demanem-ho amb fe tots, que Déu doni seny, saviesa i prudència a tots els actuals governants per tal que recapacitin i ho evitin, que és l'últim recurs que ens queda! 

(1) El conec des de l'any 2006, quan ell acabava d'arribar i vam coincidir a València a la Jornada de les Famílies del Papa Benet XVI. 
(2) Que vaig tenir a l'Aula d'Acollida durant anys, quan era professor d'Institut. 
(3) No recordo ara el seu nom, per falles de memòria, però era una col·laboradora de la parròquia.
(4) Que va ser l'any 2018, els meus germans Jordi i Xavier el coneixien encara més que jo, ja que ells estaven en actiu en els escacs.  
(5) De noi, allà cap a l'any 1970, llegia els contes de Txekhov, que trobava molt banals i sense moralina però molt ben escrits tot i que també d'una manera bastant plana, i el relat humorístic  El comte del Mediterrani d'Ilf i Petrov, un intrigant retrat de la mentalitat de l'època sovièrica primerenca, i la narració aparentment de riure L'amor al proïsme de Leonid Andreiev, d'una crítica social molt forta,  i també L'aspirador dels imbècils d'Arkadi Avertxenko, relats curts i divertit, també d'un sarcasme bastant fort. Cap el 1981 vaig llegir Les ànimes mortes de Gogol, que vaig trobar molt divertida tot i que només molts anys després vaig comprendre el seu rerafons tràgic i molt trist,  que d'entrada només havia mig copsat en l'inacabat final, inesperat i contrastant, a primers dels 1980s una obra que em va agradar molt va ser Niuada de gentilhomes d'Ivan Turguenev,  i l'estiu de 1986 vaig llegir L'idiota de Dostoievsky, que tot i que em va interessar i agradar i m'el vaig llegir sencer en poc temps, em va impactar molt fins a arribar a pertorbar-me durant uns dies, i crec que va ser entremg d'aquests dos que vaig llegir La jove pagesa d'Aleksandr Pushkin, amb una Akulina que enamorava per com intuïes la seva bellesa i feminitat natural i sana, i com recuperava i donava sentit a la vida a un jove confós i desorientat. I és que llegia i escrivia molt des de nen i tot allò nou, diferent i estranger m'atreia i i m'interessava molt, conèixer altres situacions, visions del món i experiències, i encara m'entrava millor si estava fet amb unes pinzellades d'humorisme intel·ligent, ja que en les lectures solia buscar bona informació, comprensió i explicacions de la realitat, i una actitud més aviat d'alegria i optimisme, ja que en superar les dificultats i problemes de la vida, trobar-ne el sentit i arribar a un bon port hi trobava la felicitat. Però si parlo de coneixement de la literatura russa, i d'altres, haig de citar diverses Historia de la Literatura Universal i especialment la Història de les Literatures Antigues i Modernes de Ramon D. Perés, que llegia amb fruïció ja als anys 1960s, sobretot en les per mi més exòtiques, com l'alemanya, la russa, la xinesa i la japonesa, tot i que evidentment també m'agradaven molt l'espanyola, francesa i anglesa. Més tard i més a prop en el temps només he llegit, quasi sencer, l'Oblomov de Goncharov.Així el meu coneixement de Rússia és més que res teòric i abstracte i desfasat en el temps, mentre que el d'Ucraïna és del tracte personal i del temps recent, havent-me sorprès que uns quants d'ells no volien conèixer compatriotes, perquè em deien que havien tingut algunes males experiències al respecte i preferien evitar-ho, cosa que tot i ser pocs em va estranyar força, si bé eren pocs i sobretot en algunes dones esteuropees.
(6) Recordo especialment els discos de Glinka, Tchaikovsky (El llac dels cignes, El trencanous), Mussorgski (Una nit al mont pelat, Quadres d'una exposició), Rimsky-Korsakov (El vol del moscardó), obres de música clàssica que al meu pare li fascinaven i que jo, seguint-lo a ell, evaluava que eren d'una altíssima qualitat, així com alguns autors posteriors com Shostakovich (Segon Vals) i també i destacats els Cors de l'Exèrcit Roig i el seu conjunt de dansa Aleksandrov, que van fer una actuació a Barcelona el 1964 o 1965 i el meu pare va comprar-ne el disc amb cançons de melodies inoblidables com Nits de Moscou,  Els batelers del Volga, El temps de les flors, Una campana, Dubinushka, Troika i una, Posem-nos en camí (Pora v put' dorogu) que em vaig aprendre sencera de memòria, que cantava amb lletra i tot en rus, tot i no saber el que deia, només per la impressió que em donava, cosa que per altre part era el que ens passava a la majoria amb les cançons en altres idiomes.
(7) Els soviètics van portar la davantera en l'exploració espacial per sondes, tant no tripulades com no tripulades, des del llançament de l'Spurnik 1 l'octubre del 1957 fins pràcticament a la mort del seu gran impulsor i geni a l'ombra, l'ucrainès Serhiy Koroliov el gener del 1966. Els casos de la gosseta Laika en òrbita, del primer impacte a la Lluna d'un artefacte terrestre, de les primeres fotos de la cara  no visble de la Lluna, les primeres naus tripulades en òrbita dels programes Vostok amb el primer humà en òrbita, Yuri Gagarin, i  també la primera dona, Valentina Tereshkova, i després el Voskhod amb la primera nau politripulada, amb Komarov, Yegorov i Feoktistov, i la primera sortida de la càpsula en òrbita realitzada per Aleksei Leonov... però amb a partir de 1965 i 1966 els nord-americans amb les naus del programa Gemini començaren a donar-li la volta a l'anomenada cursa espacial. Encara el Luna 9 el febrer del 1966 fou el primer en aterrar suaument a la Lluna i enviar fotos de la superfície com també foren els primers en naus orbitant la Lluna, però ja pràcticament igualats amb els americans, que els anaven superant cada cop més. Després, tot i que el Soyuz 1 va començar el seu programa l'abril de 1967, l'estavellament de la nau al seu retorn a la Terra i la mort de Vladimir Komarov, fou un cop molt dur. La represa del Soyuz, una nau tant sòlida i fiable que encara s'usa ara, no va ser fins finals d'octubre de 1968 amb Georgi Beregovoi, quan els astronautes d'USA ja havien iniciat unes setmanes abans el programa Apollo que els portaria molt ràpid a la Lluna, amb l'Apollo 8 en òrbita lunar els dies de Nadal de 1968 i sobretot amb l'Apollo 11 el juliol de 1969, amb els dos primers éssers humans a la superfície del satèl·lit terrestre, i seguirien portant astronautes a la superfície lunar fins l'Apollo 17 el desembre de 1972. Tot i que els cosmonautes de la URSS, molts dels quals no eren russos sinó d'altres nacions de la Unió Soviètica, sobretot molts ucraïnesos, van tenir encara èxits com el primer rendez-vous, trobada de dues naus Soyuz en òrbita i pas de tripulants d'una a l'altre el gener de 1969, van perdre la cursa tripulada a la Lluna, de la que de totes maneres la URSS no va dessistir fins tant tard com 1974 o 1976, i els seus èxits van ser amb naus no tripulades com dues Luna del 1970, una que va aterrar suaument i va retornar a la Terra portant una mica de pols lunar, i l'altre que un parell de mesos més tard va depositar a la superfície lunar el primer robot explorador no tripulat, el Lunokhod 1, i encara van avançar-se amb la primera estació tripulada en òrbita, la Salyut 1, l'any 1971, la mort dels seus tres primers tripulants, Dobrovolsky, Volkov i Patsaiev al seu retorn a la Terra, perquè una vàlvula no es va tancar hermèticament i es va obrir provocant la pèrdua de l'aire interior quan la nau Soyuz 11 encara estava a uns 80 km d'alçada i els cosmonautes anaven sense escafandres ni vestits d'exterior, sinó sols amb granotes de treball, de tanta confiança que es tenia en la nau Soyuz i per que n'hi cabessin tres i no dos, va significar ja pràcticament un punt final a les primacies soviètiques en òrbita terrestre, i tot i que el Apollo-Soyuz Test Projecte conjunt d'americans i soviètics va ser un èxit de cooperació i superació de la guerra freda  a partir de l'acord de 1972 entre Nixon i Kosygin, els seleccionats entrenaren junts al Centre Johnson de Texes i a la Ciutat de les Estrelles de Moscou, i finalment es trobaren el 17 de juliol de 1975, quab les naus Soyuz 19 amb Leonov i Kubasov i  Apollo 18  amb Stafford, Slayton en Brand s'ensamblaren en òrbita terrestre i cada equip de cosmonautes passà i visità la nau dels altres, Estats Units no va voler o no va poder seguir amb aquest programa que la URSS si volia continuar amb més entrenaments compartits i encontres de col·laboració orbital. Però finalment, mentre els Estats Units paradoxalment abandonaven l'Astronàutica tripulada entre 1976 i 1980, la Unió Soviètica va apostar per estratègies d'èxit a llarg termini com la sortida de cosmonautes internacionals, començant per membres de nacions del Pacte de Varsòvia i del Bloc de l'Est, a partir de març de 1978, després obrint-se també a astronautes de nacions del Tercer Món i d'Occident, i també amb la segona dona a l'espai, Svetlana Savitskaya, el 1982, avnçant-se en un any a la primera americana, i encara la primera dona en fer un passeig espacial, la mateixa Savitskaya l'any 1984 i la primera estació espacial veritablement útil, duradora i oberta internacionalment, la Mir entre 1986 i 1999, avançant-se en una dècada a l'Estació Espacial Internacional, successora seva, en que Rússia també hi participà. Tot això ho vaig seguir amb gran interès i almenys dels primers astronautes USA i cosmonautes URSS em sabia els seus noms i fets de memòria com a mínim fins a 1976, quan ja començaven a ser massa nombrosos i jo anava perdent l'entusiasme juvenil per aquesta temàtica. Cal destacar també que el pare dels viatges espacials va ser un rus, Konstantin Tsiolkovski (1857 - 1935), a finals del segle XIX i inicis del segle XX. 
7) Als escacs els russos hi tenien molta afició des dels temps de Petrov i Tchigorin al segle XIX, però quan van dominar gairebé totalment el món dels escacs va ser al segle XX, primer amb el rus blanc exiliat Aleksandr Aliokhin (el seu nom real, tot i que més conegut com Alexandre Alekhine), campió del món des que va vèncer al mític Capablanca el 1927 fins a la seva pròpia i sospitosa mort el 1946, exceptuant el breu període 1935 - 1937 en que va perdre el títol front a Euwe i li va recuperar en el matx de revenja, però va ser encara més i sobretot soviètic més que rus, perquè molts no ho eren, entre 1948 i 1972, amb Mikhail Botvinnik, Vassili Smyslov, Mikhail Tal, Tigran Petrosian i Boris Spassky, que el va perdre contra el nord-americà Fischer. En aquests 24 anys seguits també destacaren molt els campions sense corona David Bronstein i Paul Keres i altres grans mestres d'una força excepcional. El títol tornà a ser soviètic entre 1975 i la dissolució de la URSS el 1991, amb Anatoly Karpov, Garry Kasparov i altres com el dos o tres cops, segons es compti, sotscampió mondial  Viktor Korchnoi (1978, 1981 i 1975?), disident fugit a Holanda el 1976 i exiliat a Suïssa, que va tenir que competir com apàtrida, i altres com Vladimir Kramnik; a més l'equip de la URSS solia guanyar durant aquelles les Olimpiades d'Escacs i  també els escacs femenins van ser dominats per soviètiques després de la Segona Guerra Mundial, especialment per Nona Gaprindashvili (1962 - 1978) i Maia Chiburdanidze (1978 - 1991), campiones del món, i l'aspirant  el 1975 i 1981 Nana Aleksandria, totes elles georgianes, i la russa Ala Kushnir que disputà el títol el 1965, 1969 i 1972 i que l'any 1974 emigrà a Israel, ja que era jueva. Però tots aquests èxits estaven basats en promotors i impulsors dels escacs com el tsar Nicolau II i el boltxevic Krylenko, purgat i afusellat per diversos càrrecs entre ells per massa dedicat als escacs, i teòrics com Ilyin-Zhenevsky, Panov, Sokolsky i altres, i entrenadors com el mateix Botvinnik, Smyslov, Ragozin, Makogonov, Simagin,  Kasparian, Koblencs, Zak, Tolush, Bondarevsky, Krogius, Zlotnik, Kotov, Geller, Gufeld, Furman,  Dzindzichasvili, Dvoretsky, Yusupov ... que excepte els primers i els  últims han quedat més a l'ombra però que van ser les veritables eminències grises darrera les bambalines. 
(9) A l'Open de Calella de 1980, una de les més prestigioses revistes russes del temps, no recordo quina, que estava exposada i a la venda en la sala del torneix. Les revistes en rus aportaven tantes partides, teoria i novetats teòriques, estudis i actualitat que el mateix Bobby Fischer confessava que va tenir que aprendre rus per poder llegir-les, informar-se i estar al dia. 
(10) Un Curso de Ruso de Planeta Agostini del 1991 - 1992 amb fascicles i casettes, en vaig comprar uns quants i em vaig estudiar els primers, però aviat vaig abandonar la col·lecció. 
(11) A l'estiu del 1992 quan els Jocs Olímpics de Barcelona, als de l'equip rus dee hípica els vaig veure pobres materialment en relació a altres equips participants i una mica com nouvinguts i fora de lloc, aquesta és la impressió que em van donar els ajudants dels genets i cuidadors dels cavalls, una mica com "de poble". 
(12) Era cap a l'any 2006 o principis del 2007. Recordo dues observacions seves, una que si les aurores boreals al cel de la seva ciutat eren verdes ja no se solien mirar, de tant habituals que eren, i l'altre que mai havia passat tant fred com aquí ja que allà a l'hivern a la seva ciutat situada molt al nord la calefacció feia que l'interior de les cases fos molt calent i quan sortien al carrer, amb temperatures de molts graus sota zero, anaven vestits com d'esquimals, però que aquí tot i que fes fred a la primavera i a la tardor la gent no encenia la calefacció perquè encara no tocava fer-ho i quan sorties al carrer en dies freds fins i tot a l'hivern si anavés molt abrigat cridaves l'atenció, perquè la gent anava molt menys protegida, ni gorro, ni guants, ni abric gruixut ni botes forrades, sinó amb senzills abrics o annoraks, com a molt una bufanda, i poca cosa més i li estranyava aquesta resistència i indiferència al fred tan corrent aquí, perquè si un es vestia com allà es pensarien que anava a esquiar o a alta muntanya. Però també vaig conèixer uns quants russos quan vaig estar un dia a St. Petersburg amb motiu d'un creuer pel Bàltic l'agost de 2012.
(13) Des de la Rus de Kiev, on va nèixer la futura Rússia al segle IX i que va perdurar com el centre dels russos fins la seva destrucció pels mongols al segle XIII. És clar que aleshores no era més que un poble eslau oriental governat per una èlite escandinava de guerrers varegs suecs, la dinastia de Rurik,  i cristianitzat a finals del segle X per l'influx de l'Imperi Bizantí de Constantinoble i el seu patriarca ortodox i molt influït també per la Gran Moràvia, evangelitzada peks apòstols dels eslaus, els sants Cirili i Metodi al segle IX i destruida al segle X, i encara més per Bulgària, d'on va sortir l'alfabet ciríl·lic, i per Grècia, per exemple pel monasticisme del Mont Athos. Aquesta Rus original era veïna de l'Imperi Khàzar jueu, al que els russos destruiren entre els segles X i XI. La ciutat de Moscou no fou fundada fins al segle XII i el trasllat de la Rus més cap al nord per evitar l'excessiva influència mongola tingué lloc als segles XIV i XV amb el sorgiment de Moscòvia i amb el trasllat del patriarcat allà. 
(14) Perquè la veritable separació de la terra de frontera i dels cossacs com a homes lliures no té lloc fins als segles XVI i XVII en les lluites contra l'Imperi Otomà musulmà i amb la influència del catòlic Gran Regne de Lituània i Polònia i del Sacre Imperi Romà Germànic des de Viena, és a dir el futur Imperi Austro-Hongarès. La història d'aquesta zona és realment molt complicada i entrecreuada, per exemple Crimea fou turca fins 1783 en que fou conquerida per l'Imperi Rus per la tsarina Caterina II la Gran i el seu general Potiomkin, allà tingué lloc a mitjans del segle XIX la salvatge Guerra de Crimea del Regne Unit, França, Turquia i alguns petits païssos més contra Rússia, que és ben coneguda pel Setge de Sebastopol, per evitar que es desfés l'Imperi Turc, i quan Ucraïna s'independitzà amb la caiguda de l'Imperi Rus el 1917 va seguir essent russa fins que Nikita Krushchov, líder de la URSS i ucraïnès la traspassà a Crimea el 1954. També una altra zona, poblada per russos, va ser coneguda com Novorossiya, és a dir Nova Rússia, al segle XIX. I destacats ucraïnesos escrigueren la major part de la seva obra, si no tota, en rus, com Nikolai Gogol, que no obstant exalçà als cossacs i a Ucraïna en la seva novel·la Taras Bulba. Al segle XX, amb la Revolució de febrer de 1917 i la segona Revolució de l'octubre del mateix any i la subsequent Guerra Civil Russa entre blancs i rojos, la situació es tornà realment complicada i això perdurà i s'agreujà amb les polítiques soviètiques amb la Segona Guerra Mundial, que en el front de l'Est tingué lloc principalment o al nenys en la major part a l'actual Ucraïna, tant en la invasió alemanya com en el contraatac soviètic. I el moviment de fronteres va ser continu amb Polònia, Txecoslovàquia, Hongria i Romania. Una situació històrica realment difícil i fins i tot enrevessada que encara té conseqüències avui dia.  
(15) I que no seria la última, també va tenir participació en les invasions d'Afganistan el 2001 i d'Iraq el 2003 i molt notòriament en la guerra contra Líbia del 2011 que va acabar amb l'assassinat de Gaddafi i que va consistir en donar suport a uns rebels sortits ex-profés com a bolets en l'anomenada "Noruega d'Àfrica" que si bé també havia tingut participació en atemptats terroristes també n'havia sofert com la destrucció d'un avió comercial italià ple de passatgers per un caça de l'OTAN al ser confós amb l'avió presidencial de Gaddafi l'any 1980 i l'atac aeri nord-americà contra el mateix Gaddafi el 1986, uns rebels que van resultar ser extremistes islàmics majoritàriament no libis, d'Al Qaeda i altres grups terroristes com l'ISIS, i que van agraïr l'ajuda assassinant a l'ambaixador nord-americà a Líbia l'11 de setembre de 2012 després d'atacar l'ambaixada, i els resultats de la intervenció de l'OTAN foren  la divisió en diverses zones del país, algunes controlades per terroristes, una guerra permanent i el caos i l'anarquia en el país que havia sigut el més ric i pròsper del continent africà, cosa que no invita a confiar gaire en una intervenció occidental enlloc, vist també el resultat de l'invasió d'Afganistan entre 2001 i 2021 que ha acabat amb un govern talibà tant o més salvatge que abans, o la guerra de Síria iniciada el mateix 2011 amb motiu de les "primaveres àrabs" d'Obama, el president premi Nobel de la Pau que ha sigut el president americà que més guerres, intervencions militars i execucions a l'estranger ha fet en els últims 50 anys, més que el propi Bush Jr tan cristicat i combatut, mentre que el denostat Trump no en va fer cap, i l'actual Biden ja en porta diverses, la més grossa de les quals és l'actual, i que a Síria encara dura però ja somorta, però en aquest país va ser la intervenció russa, amb els seus avenços i retrocessos la que finalment va decidir a favor del govern de Bashar al-Assad, amb Israel, Estats Units i Europa, Turquia i els kurds en contra i només amb el suport també de l'Iran, i finalment ha aconseguit estabilitzar la situació en un impasse no satisfactori, però que al menys porta a una certa calma i treva o pau. 
(17) Com a l'octubre del 1962 amb la crisi dels míssils de Cuba en que ho evitaren el Papa St. Joan XIII que va fer la seva crida radiofònica a la pau, el catòlic president nord-americà John F. Kennedy i l'ucraïnès Nikita Krushchov que saberen transigir i cedir, i també el capità d'un submarí nuclear soviètic prop de Cuba que quan l'armada americana que aïllava l'illa estava tan embogida que li va començar a tirar càrregues de profunditat per enfonsar-lo es va negar a usar les seves càrregues atòmiques per destruir els atacants i va preferir amagar-se i fugir, cosa en la que afortunadament va tenir èxit. El 1972 va ser tan sols la providència la que ho va evitar, quan un gran bòlid que aparentment anava a impactar en una regió de l'Oest dels Estats Units, va acabar rebotant a l'atmosfera i retornant a l'espai exterior; en aquell moment qualsevol gran explosió desconeguda en territori nordamericà hagués sigut considerada un atac soviètic i activat el sistema de resposta nuclear automàtica dels silos d'aquella mateixa zona, cosa que ara ja no passaria. Un altre militar soviètic va evitar una guerra mundial el 1983 quan una fallida del sistema va indicar que els Estats Units havien disparat uns míssils de tipus intercontinental atòmic contra Rússia i es va negar a activar el sistema de resposta fins que hi hagués una confirmació més segura de l'atac i efectivament va resultar una falsa alarma. 
(18) Hi ha massa punts calents ara mateix al món, Xina - Taiwan, Israel - Iran, Índia - Pakistan, Sèrbia - Kosovo, Marroc - Algèria, Turquia - kurds i altres i a més els casos actius o latents de Líbia, Síria, Afganistan, Somàlia, i la pròpia crisi interna dels Estats Units, com també el fet que Turquia podria donar la sorpresa retirant-se de l'OTAN i acostant-se a Rússia per interessos coincidents, així com molts països volen unir-se al BRICS i sortir del patró dolar,. I com va passar amb el sistema d'aliances "per garantir la pau" de principis del segle XX, molts països que no hi tenien cap interès es van veure obligats a participar en una guerra que no era la seva, convertint el 1914 un conflicte que podia haver sigut limitat entre Àustria-Hongria i Sèrbia en la Primera Guerra Mundial. Com també la Segona Guerra Mundial en que s'hi va entrar per garantir les fronteres de Polònia va mostrar que això només era una excusa o un pretext, perquè França i el Regne Unit van declarar la guerra a Alemanya quan va envair la major part, però no a la URSS quan aquesta va envair la part oriental de Polònia i els 3 països bàltics ni tampoc quan va declarar la guerra a Finlàndia... i al final de la 2ª Guerra Mundial les fronteres de Polònia van canviar més que qualsevol altre país, i la llibertat i independència de Polònia que es deia que es volia garantir va acabar amb l'ocupació soviètica considerada alliberadora i amb l'entrada obligada del pais, i d'altres, contra la seva voluntat a l'altre cantó del Teló d'Acer. Com sempre en política però més que mai quan impliquen una confrontació cal desconfiar totalment de la propaganda, els suposats motius i les proclames, que molt sovint amaguen les intencions diametralment oposades a les manifestades. 
(19) Pot ser no només una guerra mundial de conflictes coincidents agrupats en blocs, com l'OTAN en un cantó i Rússia i Xina en l'altre amb els seus respectius aliats, sinó descontrolar-se i esdevenir primer nuclear tàctica, després nuclear estratègica i finalment de destrucció mútua i total amb ús generalitzat d'armes no sols nuclears de tot tipus, bombes atòmiques, d'hidrògen, de cobalt, de neutrons... sinó també amb ús d'armes químiques i biològiques, de producció de tsunamis i terratrèmols i qui sap quins "avenços" més.
(20) En aquest cas, el motiu que es va adduir per iniciar una guerra resultarà irrellevant del tot, perquè a més la desinformació i la propaganda serien totals, vivint en un cúmul de falsedats i enganys. Una guerra avui dia seria molt pitjor que les distopies d'Aldous Huxley i George Orwell, podria comportar senzillament la destrucció total de la Humanitat i la seva extinció, o en el cas més favorable la supervivència per un temps d'alguns en les zones més allunyades dels conflictes, per l'estil del On the Beach de Nevil Shute (llibre de 1957) i pel·lícula de Stanley Kramer de  1959, i avortar-la un cop començada potser comportaria quelcom tant inesperat com en la pel·lícula Fail-Safe de Sidney Lumet del 1964, en que un grup de bombardeig atòmic nord-americà a l'Àrtic per un error informàtic rep ordres aparentment vàlides de bombardejar Moscou amb una bomba d'hidrogen, i un avió del grup ho aconsegueix malgrat la cooperació nord-americana amb els soviètics per abatre'ls tots, i per evitar una 3ª Guerra Mundial un cop Moscou ha estat destruit, el president nord-americà ordena bombardejar amb una altre bomba d'hidrogen Nova York prenent com epicentre l'Empire State Building i així les dues superpotències queden igualades en la desgràcia, perdent les dues la seva ciutat més poblada i emblemàtica. 

dijous, 23 de febrer del 2023

Perdona'ns Senyor!

El Dimecres de Cendra, 22 de febrer és l'inici del temps de Quaresma 2023, època penitencial i de purificació com a preparació per la Setmana Santa i la Pasqua. 

Els tres pilars de l'exercici quaresmal són l'oració, el dejuni i l'almoïna i són molt importants també en aquests 40 dies, que recorden i reviuen els 40 dies de Jesús al desert abans de començar la seva vida pública, les celebracions penitencials i la confessió dels pecats, per a poder ser-ne deslliurats  i lluitar amb èxit contra les temptacions. 


La imposició de la cendra, tradicionalment fent una creu al front, ens recorda que som pols i a la pols tornarem, i que hem de convertir-nos i creure en l'Evangeli.

Bona aventura de la Quaresma!

diumenge, 19 de febrer del 2023

Estima!

Et trobis amb el que et trobis a la vida i al món 




Estima sempre
Si veus santedat, estima
Si veus pecat, estima
Si veus amor, estima
Si veus odi, estima
Si veus bondat, estima
Si veus maldat, estima
Si veus bellesa, estima
Si veus lletjor, estima
Sempre estima






Aquest és el camí del món i de la vida. 

dissabte, 18 de febrer del 2023

Una cosa encara molt pitjor

Hi ha un fet pitjor que l'opressió de les minories per la majoria 























 que és l'opressió de la majoria per les  minories

divendres, 17 de febrer del 2023

Bones i males lleis

Les bones lleis, les que van d'acord amb la llei natural i divina, ajuden a la gent i miren pel seu bé, les lleis dolentes, les que són fetes al caprici dels qui manen, l'esclavitzen i de forma tirànica sotmeten a tothom a una ideologia despòtica i inhumana. 

























"No necessitem tant bones lleis que ens defensin dels homes dolents com necessitem homes bons que ens defensin de les lleis dolentes" - G.K. Chesterton (1874 - 1936)