![]() |
| Crist és el Rei de l'Univers, davant qui tots haurem de comparèixer |
diumenge, 20 de novembre del 2022
Nostre Senyor Jesucrist, Rei de l'Univers
dijous, 17 de novembre del 2022
Savis dels dos móns
![]() |
| St. Agustí, imatge del segle VI |
![]() |
| El papa Silvestre II en una imatge del seu temps |
![]() |
| El bisbe Robert Grosseteste |
![]() |
| Guillem d'Ockham, Lògica 1341 |
![]() |
| Nicole Oresme |
![]() |
| El cardenal Nicolau de Cusa |
dimecres, 16 de novembre del 2022
Una obra de teatre del món actual
El teatre ens representa com és el món.
Avui dia l'obra és bastant diferent del que havia sigut tradicionalment.
En aquesta obra de teatre actual hi ha moltes característiques peculiars.
Com exemple d'algunes, hi ha algunes actrius que fan papers masculins i alguns actors que en fan de femenins, i dins d'aquests m'hi ha que ho fan disfressant-se però d'altres ho fan sense fer-ho.
Més encara, hi ha personatges que en mig de la funció, o fins i tot al principi, canvien de masculí a femení i de femení a masculí, segons la seva voluntat. Alguns fan aquest canvi més d'un cop durant el temps de la funció.
I no són aquestes les úniques rareses, n'hi ha unes quantes d'altres per l'estil.
L'argument es basa en que hi ha un grup que vol prohibir de nou els duels, autoritzats des de fa dècades en contra d'una tradició de segles que els qualificava d'immorals, il·legals, condemnables i punibles. Però a partir d'uns certs casos extrems, en defensa pròpia segons es va al·legar, primer es van despenalitzar en certes condicions, després es van liberalitzar més, més tard es van legalitzar, es van generalitzar i es van fer massius, una autèntica moda. Els qui se n'adonaven que allò era una bestiessa i que per algun motiu havient estat prohibits i penats durant mil·lenis - fins que es va obrir la veda presentant-ho com a un progrès en la llibertat humana precisament, malgrat la propaganda de que hi havia més llibertat que mai, realment una de les poques que quedaven en un temps on cada cop més coses de tota mena estaven legislades, reglamentades i prohibides, ja que uns ideòlegs van establir que allò privat era públic i normativitzable i el govern s'hi havia de ficar en tot fins els més mínims detalls, si bé de rebot va resultar com era de preveure que allò públic va resultar cada cop més essent privat, propietat de poderosos, rics, grups de pressió, partits i mercats - no estaven gens d'acord en el postulat socil bàsic que ara deia que dos persones adultes amb els seus cossos podien fer el que vulguessin, si ho feien voluntàriament per la seva elecció, fins i tot a ferir o ser ferit i a matar o ser mort en un duel, i que els seus motius tindrien per fer-ho, i contra la resta de gairebé totes les altres normes i restriccions, ningú s'hi havia de ficar. Fins i tot les autoritats havien fet lleis prohibint que se'ls intentés dissuadir del seu propòsit i estaven previstes multes i fins presó pels que els preguessin que no ho fessin, que recapacitessin i ho reconsideressin, igual que per l'intent de resoldre pacíficament el problema, arribar a un acord, fer les paus i reconciliar-se, cosa que tenia la consideració d'abús, encalzament i intimidació, i significava l'arrest i la instrucció de càrrecs per un judici per duelfòbia i odi. I com que els governs, els mitjans de comunicació i la propaganda ideològica de la gran majoria de partits polítics estaven decididament i radicalment a favor de que la gent es pugués batre en duel, aquests que no ho veien bé eren titllats de retrògrads, reaccionaris, ultraconsevadors i ultrareligiosos, i aquests estigmes suposaven no sols ser molt mal vistos i ser marginats, sinó cada cop més la cancelació de les seves activitats, pèrdua d'empleus, càrrecs retrospectius per actuacions de dècades enrere, fins i tot quan la situació social i legal era una altre, i a l'extrem la mort civil. Aquesta era la presentació de l'argument.
El nus de l'obra era que aquesta situació no era tan universal com els seus partidaris haurien volgut i encara hi havia moltes reticències i resistències, gent que no acceptava un desafiament, altres que es declaraven pacifistes, no violents i objectors de la possibilitat, països en què encara estava prohibit o almenys molt limitat, molta gent que en el seu interior ho considerava un fet violent, odiós i brutal, criminal, però que no ho expressava per por a les conseqüències, ja que malgrat que es deia que hi havia total llibertat d'expressió, com mai n'hi havia hagut (!), en la pràctica qualsevol cosa que un digués podia ser malinterpretada com maliciosa i ofensiva per algú, començant pels propis duelistes i especialment els qui havien realitzat desenes o centenars, en alguns casos milers, de duels d'honor contra gent que suposaven que els havien ofés d'alguna manera, o senzillament que els feia nosa pels seus plans, eren rivals econòmics o sexuals, per algun motiu la seva presència els era molesta o fins i tot que només els trobaven antipàtics o desagradables i no volien compartir el món amb ells, i era fàcil provocar, desafiar, burlar-se, ofendre i fins arribar a l'agressió física (únic cas on era tolerada per la llei) per tal d'obtenir l'anhelat "o tu o jo, aquí sobra algú" i aconseguir que l'altre consentís en batre's. Però en el fons la immensa majoria veia que això era un despropòsit, un disbarat, i fins els polítics i governants n'eren conscients i s'excusaven amb un "ningú obliga a fer-ho" i que els que no ho vulguessin i no hi estiguessin d'acord, podien anar-se'n i amagar-se si les provocacions eren fortes i contínues. Però tot i així la contestació interior de molta gent del carrer era cada vegada més gran i no servien de res, o de molt poc, mesures com tipificar com delicte d'odi a les víctimes de duel precisament als qui n'estaven en contra de que es poguessin fer, i penalitzar també el record nostàlgic del temps en que això no estava permès i no es feia. La resiliència humana començava a arribar també a alguns governants, que començaven a dubtar de si s'estaria fent bé i pensaven que moria molta gent i que molts d'altres quedaven ferits o mutilats, i que no pocs assos d'aquesta activitat quan es feien grans se'n penedien de tot el que havien fet, o ja abans embogien o, un cop tastat el matar, es convertien en assassins i acabaven finalment pagant per tot el que havien fet en vida. La depressió era molt comuna tant en els victoriosos com en els derrotats supervivents, i molts familiars i amics es dolien igual que eventuals àrbitres, testimonis, metges i espectadors casuals o no. Però la ideologia dominant de moda presentava casos il·lustres com Évariste Galois, al qui la seva malograda mort en duel als 20 anys no li va impedir ser un dels matemàtics més grans de la història i haver fet contribucions decisives a la matèria, o Aleksandr Pushkin, que tot i ser mort en duel amb poc menys de 40 anys, era considerat l'escriptor més gran de la literatura russa, i uns quants casos més per l'estil, tant de tràgics perdedors com de homicides experts. Això sí, del seu destí posterior a la mort ningú en parlava. Però tot això no convencia, sinó tot al contrari, a les persones bones i intel·ligents, a les que els hi dolia per tots i als que les justificacions afegides els hi semblaven com a mínim un sarcasme del pitjor humor negre, quan no una apologia de l'odi, la violència, la destrucció i la mort, i pels creients un pecat dels més greus, potser irremissible pel qui tenia la desgràcia de morir en aquell assassinat i suïcidi. I no eren pocs els casos en que tots dos duelistes havien resultat morts, ja fos immediatament ja fos en poc temps.
Prenent consciència cada vegada més la gent del disbarat que aquesta legalització ja de per si i encara més el seu caràcter massiu suponien, van començar per fi unes certes restriccions. Es volia retornar a que s'haguessin d'explicar i acceptar els motius, donar un temps de reflexió abans d'autoritzar-ho, obligar com en les capses de cigarretes a veure fotos dels efectes com persones ferides o mortes abans de començar, fer un intent de conciliació previ o proposar alternatives no letals, però els qui van proposar i legislar això van ser difamats pels més partidaris, amb insults i amb qualificatius com liberticides, contraris al progrès, moguts per creences i volent-les imposar als altres, antiquats i similars. "Però mor molta gent, que no ho veieu?" deien els partidaris de limitar-ho al màxim fins al final poder arribar a l'ideal de cap desafiament a mort, o que fossin considerats delictes d'assassinat si succeïen, com a mínim d'homicidi culpable i punible. I llavors els qui estaven a favor d'aquest avenç social, tan durament obtingut i ja consolidat, bastant imposat ja com a habitual i fins normal en l'imaginari col·lectiu, que segons ells era com un mal menor, que ningú feia per gu sinó forçats per les circumstàncies, que no s'estava en la pell dels qui ho decidien, que a vegades era per motius que valien més que la pèrdua d'una vida humana, etc. van decidir considerar-ho un estil de vida, un dret humà com el de portar armes, una mena d'autodefensa com la defensa pròpia i fins i tot un orgull, és a dir usant arguments sofistes, que igual valdrien per justificar qualsevol delicte o crim, i van acusar de fòbics i autors de delictes d'odi als qui no els semblava bé que hi hagués persones que ho volguessin fer i fins s'hi dediquessin gairebé com una professió.
Els provida eren els que fastidiaven, no els qui es jugaven la vida per intentar matar-se o ferir-se l'un a l'altre, que aquests estaven fent una acció legal, moderna (!), progressista, que era un dret per a tothom, i en alguns tipus d'ambient gairebé un deure, si no es volia ser desqualificat com covard, indigne, miserable, sense honor ni sentit de la pròpia vàlua... Quan cada cop més l'onada va canviar i més i més ciutadans se'n distanciaven i fins protestaven, i trobaven ressò en els polítics més humans, ben disposats i de bon cor, que ho anaven restringint amb la intenció última i llunyana de tornar-ho a prohibir del tot com era lògic, natural, coherent i tradicional en relació a un tema semblant, va començar a aflorar un altre motiu dels partidaris de mantenir-lo, estendre-ho, popularitzar-ho i garantir-ho: sí, moria molta gent, essent una costum tant estesa i repetida ja, després de mig segle o un segle de polítiques cada cop més permisives i de pràctiques més afavoridores, així com de la presència tan constant i presentada com tan heroica en pel·lícules, sèries, relats, comentaris d'opinió, cançons i declaracions d'afortunats d'haver-ho pogut fer per resoldre els seus problemes, tota una immersió feta inicialment segons la coneguda tàctica de buscar l'efecte desitjat sense que s'hi notés l'interès, però després ja incitant-ho obertament i descaradament i negant-ho tot als detractors d'aquest dret, originariament més masculí però després ja, gràcies a la fluidesa i els canvis tan fàcils, ja accessible a tots... però resulta, i era inevitable i necessari que al final que sortís la motivació política i ideològica tapada, tant temps amagada, que la base més profunda del permís de fer-ho era que hi havia massa habitants al món i en creixement continu, l'explosió demogràfica, i calia buscar tota mena de recursos per a posar-hi fre, ja que no sols feien responsable a aquesta superpoblació del canvi climàtic, ara afirmat amb la mateixa rotunditat que els mateixos governants l'havian negat no feia ni tan sols 15 o 20 anys, quan decidiren passar-se a l'altra extrem, però mantenint l'estructura de no poder discutir-ho ni debatre-ho ja que era un fet indubtable ahir que no i avui que sí que existia i era causat pels éssers humans, l'esgotament de recursos no renovables, la contaminació i al final ja es pronosticava que no hi cabrien tots a la superfície terrestre: podria tardar 500, 1 000, 5 000 o 10 000 anys o més, però seguint així arribaria un moment en que el planeta Terra estaria literalment ple d'éssers humans, amb tot l'espai ocupat, com ja havia avançat la ciència-ficció i havien predit ja de molt temps diversos informes, algun dels quals no desmereixia gens d'aquell d'un expert malthusià que al segle XIX va avisar que en poques dècades tota la superfície terrestre estaria coberta de fems d'animals com cavalls i vaques, per l'ús que se n'hauria de fer per transport i aliment. Així anaven, passaven els anys, les dècades i els segles i el que es repetia un i altre cop eren les mateixes prediccions catastròfistes. I se'ls feia tan cas que algun país molt important havia implantat durant més de 35 anys, fins que ho van haver de retirar pels seus desastrosos resultats, la política de "mínim un duel a la vida" per a tothom, sota fortes represàlies si no es feia en un temps raonable, tot i que als polítics més radicals i d'idees més avançades això els hi semblava molt poc i proposaven anar al "un a l'any" com a mínim i l'aplicació de l'eutanàsia si un cop detectat que no s'havia fet, no es recuperava en un determinat límit de temps tot el no complet i amb escreix, com a màxim en uns pocs anys.
Els qui tot això ho dels duels, les justificacions i les polítiques promotores dels mateixos, ho veien com un malson, gairebé irreal, una cosa demoníaca que anava fent infernal el món, eren cada cop més ridiculitzats, menystinguts, cancel·lats, separats i marginats, arribant-se a fer-lis "la guerra de la fam". Però tot i així hi havia esperançadors avenços que presagiaven una recuperació del seny i la salut mental individual i col·lectiva, i això feia redoblar els combats, sobtretot per part dels qui no volien perdre els "beneficis" associats a la pràctica, no sols de contenció de la població, sinó també d'altres com fabricants i venedors d'armes per a la pràctica, entrenadors i preparadors en la lluita, llogadors de terrenys autoritzats per fer-ho, àrbitres titulats, permisos de diversos tipus per a testimonis i espectadors, ideòlegs i divulgadors de la temàtica, i encara uns quants més
I el desenllaç? Encara estava obert en l'obre de teatre, però hi ha forces molt poderoses enfrontades, el respecte a la vida i a la dignitat humanes per un cantó i la raó d'Estat i les polítiques a nivell global per l'altre, i mentre els primers parlen a les clares defensant la vida i el no matar, els segons usen subterfugis, eufemismes i arguments sofístics o de segon i tercer ordre en la seva pròpia visió que interessadament presenten com els més importants. L'obra de teatre deixa en suspens el desenllaç, perquè el que pretèn és mostrar la situació i que els qui la vegin i l'entenguin s'hi posicionen.
Perquè ningú pot restar indiferent o neutral, tothom ha de prendre partit a favor o en contra, sense terme mitjà.
Perquè en el fons és una lluita espiritual del bé contra el mal, que es lliura en la societat humana en conjunt i en el cor de cada home i dona dels que habiten el món.
I d'escollir depèn el futur etern o el present aquí i un hipotètic futur terrenal.
El gran teatre del món, en la versió d'avui dia.
dilluns, 14 de novembre del 2022
La fi del món
![]() |
| Crist llum del món, romànic de St. Climent de Taüll (1123) |
diumenge, 13 de novembre del 2022
Les religions humanes i l'autèntica religió
divendres, 11 de novembre del 2022
La religiositat humana
![]() |
Estela de la Victòria de Piye i la seva tomba amb piràmide a l'actual El-Kurru, Sudan |
![]() |
| Una representació de Nabònid, feta en el seu regnat, en actitud oferent davant la Lluna, el Sol i Venus |




.jpg)











