El nom Jesús, en hebreu Yeshua o Yehoshua, significa Déu salva, Déu salvador o Salvació de Déu. El Sant Nom de Jesús o el Dolç Nom de Jesús està molt relacionat amb el Nadal, perquè és el nom del Messies Fill de Déu i Senyor que com a Nen diví fill de la Verge Maria neix al pessebre de Betlem i és el nom que li ha sigut assignat a través de l'àngel, perquè és el seu nom propi, investit de poder i majestat.
El Sant Nom de Jesús està molt relacionat amb el Nadal i amb el Nen que hi neix |
És el mateix nom que Josuè (c. 1200 aC), el conqueridor de bona part de la Terra Promesa, que instal·la per primera vegada en ella al poble d'Israel.
I també de Jesús fill de Sira, autor cap el 185 aC del llibre anomenat Siràcida o Eclesiàstic, al que un seu descendent li va afegir un pròleg l'any 132 aC i que va ser traduït de l'hebreu original al grec koiné per a formar part com a inspirat i canònic de la Septuaginta cap a l'any 117 aC. És un important llibre de Saviesa, concretament el més extens de tots ells i els catòlics i els ortodoxos el segueixen reconeixent com a part del cànon de la Bíblia, mentre que jueus i protestants l'han abandonat però el segueixen usant com a llibre de devoció i eclesiàstic.
En la Bíblia és important quan uns personatges porten un mateix nom, ja que el nom era en el món semita com una crida a una determinada vocació, i per tant es poden comparar i establir paral·lelismes entre els que porten el mateix, així per exemple St. Josep amb el Josep a Egipte de l'Antic Testament, que tenen diversos punts en comú, com la importància en ells dels somnis, el mateix país d'Egipte i la protecció dels seus familiars. Comparar personatges bíblics de nom igual, si es fa amb la debida mesura, pot enriquir la comprensió i els matissos de tots ells, tot i que en ocasions les semblances només es veuen a posteriori, sabent-ho, i tampoc es poden equiparar directament.
Déu li ha donat a Ell aquell Nom que està per sobre de tot altre nom |
Com que el nom de Jesús va ser indicat divinament a través de l'àngel als Evangelis segons St. Mateu i St. Lluc, tant a la Verge Maria com a St. Josep, aquest nom és una manifestació divina i es considera que la seva invocació ja té un efecte, per exemple davant les temptacions, les dificultats i els perills, al sentir blasfemar o relatar quelcom terrible, en els exorcismes, així com en perill de mort o a l'hora de la mort. Al pronunciar el nom de Jesús es com si demanessim la seva presència, actuació o mirada en aquell moment, es a dir que el cridem que vingui, però també usem el seu nom com a defensa i protecció espiritual o com una jaculatòria o oració molt breu i ressumida a l'essencial i fins i tot pot ser una senzilla exclamació devota (1).
El nom de Jesús, Jesucrist o Senyor Jesús usat com una oració breu o jaculatòria ja té referències al mateix Nou Testament. A l'Evangeli Crist diu "No tothom qui digui "Senyor, Senyor!" entrarà al Regne del Cel sinó aquells qui facin la voluntat del meu Pare", senyal que una invocació així ja era una tendència en aquell mateix temps bíblic, com St. Pau diu "Tot aquell qui invoqui el nom de Jesús es salvarà!" i les dues afirmacions són complementàries i s'han d'entendre en el seu context.
La devoció al Nom de Jesús, que es considera que per sí sol ja té un poder especial, és molt antiga, ja des dels primers temps, i es manifesta en diverses formes, com en l'ortodoxa Oració de Jesús: "Jesús, Fill de Déu, Senyor, tingues pietat de mi que sóc un pecador!", que els hesicastes, una forma de devoció oriental, tenen per costum repetir moltes vegades cada dia, gairebé continuament. Al segle XI St. Anselm de Canterbury la citava i recomenava, als s. XIII i XIV ja es practicava als més alts nivells eclesiàstics, tenint l'aprovació de Papes, Concilis i teòlegs, al s. XV dos grans promotors de la devoció al Sagrat Nom de Jesús foren St. Bernardí de Siena (1380 - 1444) i el seu deixeble St. Joan de Capistrano (1386 - 1456), que la popularitzaren. i des del segle XVI la pràctica ja s'estengué a tota l'Església Catòlica, sobretot a través dels jesuïtes que adoptaren les molt antigues inicials IHS.
Ja sigui sol o acompanyat, com en "Jesús, Maria i Josep!" (2) l'enunciació del nom de Jesús ha sigut una pràctica pietosa pels cristians, i especialment pels catòlics, i ha estat molt recomanada per diversos sants i autors espirituals.
Una oració relacionada amb el nom de Jesús que vaig sentir de petit és la de "Jesús, sigues per a nosaltres Jesús!" o en variants semblants, que traduiria "Déu salvador, sigues el nostre Déu salvador!" passant del genèric universal al cas concret dels qui la diuen, és a dir acceptant i volent la salvació que ens ha vingut a portar i que ens ofereix.
És a dir, Jesús sigues el nostre Salvador diví!
(1) Com en altres ocasions podem usar el de María, com en "Maria Santíssima!" "Verge Santa!" o "Ave Maria Puríssima!"
(2) En ocasions abreujat en "Jesús, María!", en tots els casos tan sols o acompanyats per una breu jaculatìria..
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada