dilluns, 11 de novembre del 2024

Reflexionant sobre el món

"Der Wanderer über dem Nebelmeer" (1818) de Caspar David Friedrich (1774 - 1840)

Vivim en una lluita mundial que no és política ni ideològica sino espiritual: la del Be contra el mal 

Si l'home només és un animal evolucionat, la societat humana es pot tractar per part dels poderosos com una mena de granja, com ja va dir clarament George Orwell (1903 - 1950), desenganyat desprès de visitar la U.R.S.S. i veure la seva realitat, en la seva obra "Animal Farm" (1945), en la que desprès d'expulsar en una revolució als seus amos humans, és a dir més que ells, els mateixos animals crean un govern propi, dirigit pels seus líders revolucionaris, que ben aviat, sinó ja des del principi, és molt pitjor que el govern humà anterior, molt més moderat. El que es produeix en la granja animal autogovernada és una tirania brutal, que usant els mateixos lemes de l'aixecament produeixen una distopia total, tenint-los molt més enganyats, controlats, abusats i explotats que mai. 

I és que com deia Marx (1818 - 1883), en una de les seves poques aseveracions encertades, "Avui dia tota ideologia política està fortament prenyada del seu contrari", és a dir evoluciona clarament cap a just al contrari d'allò com es presenta i que pretén ser, dit d'altre manera a la manera dels fraus i de les estafes, usant la mentida, i dissimulant i amagant les seves veritables intencions, o senzillament resultant que per la seva pròpia naturalesa dinàmica acaben establint justament allò que deien combatre. 

De fa 50 anys ençà, la societat espanyola ha perdut centenars de llibertats que abans tenia. S'han guanyat unes quantes llibertats molt minoritàries i discutibles, que han estat esbombades per governs i mitjans de comunicació, i per cada una d'elles se n'han perdut centenars, fins aquell moment disponibles per a la població. La llei animalista n'és un bon exemple i n'hi ha desenes més. La gent del carrer ha estat progressivament cada cop més controlado i restringida, fins en coses mínimes i fins en la seva privacitat, segons la delirant idea "el privat és públic" que implica que "el públic és privat", ja que iguala a totes dues esferes. 

Un conegut meu ja difunt que va viure els anys 60s, 70s i 80s amb la transició política a Espanya, al cap de unes dècades va constatar "Aquells que llavors es manifestaven als carrers amb pancartes i crits de "Llibertat!", exigint més llibertat per a tothom, són els mateixos que ara que ja estan en el poder la restringeixen tant com poden, imposant lleis, prohibicions, obligacions, reglaments, controls i normes per a tot". 

Un altre, un activista polític per la democràcia amb el que vaig tenir diverses converses a principis dels anys 70s i del que no sé que se n'haurà fet, estava convençut, i em deia, que quan arribés la democràcia això seria una mena de paradís terrenal, en el que tothom seria tractat amb justícia, podria realitzar-se plenament i podria viure una vida segura i feliç, en un món per fi honest i en que el govern es preocuparia dels seus ciutadans vetllant pel seu benestar i es faria no el que volguessin els dirigents sinó la voluntat de la gent; avui dia suposo que estaria horroritzat veient que tot ha sortit justament a l'inrevés del que pretenien i creien ingenuament, el mínim que pensaria seria que se'ls va enganyar i traïr per part dels polítics, però crec que es deuria desilusionar pocs anys després, com a molt a principis o mitjans dels 80s. 

I és que com s'ha constatat repetidament, "La Revolució devora els seus propis fills", cosa que s'ha vist i demostrat en les Revolucions Francesa de 1789 i Russa de 1917, i que ha passat en pràcticament totes excepte en l'Americana de 1776, portant als pitjors crims, excessos, brutalitats, lluites, purgues i guerres civils i exteriors a gran escala, i instaurant quasi sempre tiranies com les de Napoleó i Stalin, quan no degenerant en veritables genocidis contra el mateix poble que diuen defensar com les massacres de la Vendée 1793, el regnat del Terror a França 1793-94, el Holomodor a Ucraïna i altres regions de la Unió Soviètica el 1932 - 34, la Gran Fam a Xina de 1958 - 62 provocada per la política del Gran Salt Endavant de Mao, la Revolució Cultural a Xina del 1966 a 1969/76, també obra de Mao, o el genocidi de Cambotja 1975 - 79, pel delirant règim comunista dels Khmers Roigs, provocat per idees dements i una aplicació terrorífica per part de Pol Pot, Khieu Samphan i altres amb un incomprensibles suports exteriors; en realitat tots els genocidis han estat revolucionaris, sortits de canvis totals i sobtats de la societat en que han ocorregut, i guiats per la idea de fer una societat millor, trencant l'experiència de segles d'evolució natural de la societat. "Les revolucions com les guerres destrueixen en un moment el que a les societats els hi ha costat molts segles construir" es diu, i el simpatitzant i afrancessat Goya (1746 - 1828) afirmava "El somni de la raó produeix monstres" i ho pintava tenebrosament com quasi tots el seus quadres del seu posterior desengany. I un revolucionari francès destacat que per la seva intel·ligència i habilitat va aconseguir sobreviure i fins reeixir en aquells trasbalssos, afirmava desprès de forma nostàlgica quan ja n'havia vist els resultats a curt, mitjà i llarg termini "Qui no ha conegut la vida abans de 1789 no sap el que és la dolçor de viure" i alguns diuen que amb la seva visió de la realitat tal com és, volia dir "i ja no ho coneixerà en endavant", retraient-se el que havien fet, com si 1789 hagués sigut el gran trauma que havia corromput i amargat el món, com una mica per l'estil, en un altre grau i àmbit, el 1968 ho va ser per Occident, quan el maig d'aquell any uns joves universitaris francesos es van rebel·lar contra un estat de coses que només uns pocs anys desprès ja els devia semblar idíl·lic en comparació a les noves situacions. I és que com es diu d'algunes medecines, aquests esclats, "arreglen una cosa, si es que ho fan, i n'espatllen 5 o 6". El millor consell: "Si funciona raonablement bé, no ho toquis" perquè volent millorar-ho el que aconseguiràs serà espatllar-ho, i els suposats progressos conduiran a retrocessos, avançant sí, però cap avall i cap enrera. 

Com sortia en més d'un episodi de la sèrie de televisió britànica "Yes, Prime Minister" (1986 - 1987) si el primer ministre havia de fer una declaració revolucionària sortia  davant la TV molt ben vestit, elegant, amb corbata, i rodejat de símbols conservadors en el seu despatx, i si havia de fer una declaració molt conservadora ho feia vestit de forma molt més informal i rodejat de símbols progressistes en la taula i en les parets visibles. I això no era espontani, el propi primer ministre ho deia i ho feia preparar així, amb la plena conformitat i aprovació dels seus assesors i col·laboradors, que també li ho suggerien o li ho insinuaven, o com a mínim li ho recordaven si per un cas se'n oblidava.  

En dues ocasions els Estats Units han decidit no escollir una dona com a presidenta, el 2016 i el 2024, i a més són les úniques vegades en que una dona s'hi ha presentat en tota la seva història, perquè els Estats Units són un matriarcat, cosa que ja se sap des de força abans de que ho afirmés Alexis de Tocqueville a "De la démocratie en Amérique" (1835), i les dones no accepten que una altra dona les mani. I si això és així, una dona podrà ser presidenta dels EE.UU. quan aquests deixin de ser un matriarcat. 

Les coses no sempre són, y sovint no solen ser, el que aparenten i moltes vegades les veritables intencions s'amaguen presentant-se com justament el seu contrari, perquè com va dir el polític nord-americà Huey Long (1893 - 1935), assassinat en un confús incident, "Sí, a Amèrica triomfarà el feixisme, però aquí li diran antifeixisme"

Malgrat les ideologies imperants i oficials, la societat segueix funcionant perque la immensa majoria de la gent segueix veient les coses com abans i vivint segons les idees i valors de sempre, que són els que permeten funcionar amb normalitat i viure una vida més o menys sana, treballadora i eficaç, ja que si la majoria fes cas a les ideologies polítques que es volen imposar, està clar que senzillament no funcionaria ja que no són ni útils ni pràctiques ni intel·ligents ni realistes. I que ni els mateixos governants i ideòlegs de partits que les volen imposar se les acaben de creure, o millor dit les consideren només una ficció convenient als seus interessos d'enginyeria social, es veu és que sempre que els hi convé retornen explícitament o implícitament, directament o indirectament, a les concepcions tradicionals i assenyades, aquelles racionals i lògiques, per no haver de fer front a les incoherencies i contradiccions dels seus sistemes inviables. Per exemple, afirmen que l'ésser humà és bàsicament un animal, evolucionat però animal, sense diferències amb els altres animals, als qui paradoxalment protegeixen més que als propis humans, per exemple en el seu benestar, i ho afirmen amb tot desvergonyiment, com en el projecte que els pobles sense ambulància han de tenir-ne una de veterinària tot i que no en tinguin d'humana, o en la protecció dels ous de les àguiles i moltes altres espècies i la barra lliure en l'avortament humà. Però a part d'aquest absurd surt la contradicció essencial quan parlen d'espècies animals invasores i les combaten per preservar la identitat ecològica d'un país, cosa que de cap manera es permetria dir en el cas de l'animal humà, que pel que sembla és una excepció única, sense que es digui per quin motiu ni perquè s'estableix, a no ser la voluntat dels veritables poders del món, sobretot econòmics però també ideològics i polítics, veritables poders en les ombres, que no són votats i escollits, que segueixen fent directrius mani qui mani, i que molt sovint s'amaguen sota allò que aparentment és el seu contrari per tal de dissimular millor. 

A Grècia vaig conèixer l'any 2019 a un senyor que havia sigut primer un destacat actvista i desprès un alt càrrec del partit socialista Pasok, que em va explicar com es va anar desenganyant cada cop més amb el pas dels anys i veient les consignes i els resultats reals, fins anar-se'n distanciant tant en la teoria com en la pràctica, dimitint finalment de tots els seus càrrecs i deixant el partit. "Me'n vaig adonar que la suposada política progressista que feiem no ho era de progressista sinó reaccionaria, com si volessim conduir a la societat grega a èpoques passades i afortunadament ja superades, fent-ho a base de suposats avenços que en realitat eren retrocessos, i que tot i que ho feiem veure, en el fons no sortien d'una voluntat popular ni d'un desig de progrès sinó de directrius i consignes de les èlites socioeconòmiques i politiques, ocultes al gran públic i que només començaves a albirar-les quan arribaves als llocs més alts del partit o a ser propers a ells, com en el meu cas. Amb el domini total de la politica, l'economia i els mitjans de comunicació, es feia el que aquests poders secrets, que no tenien cap responsabilitat ni havien de donar comptes a ningú, decretaven en cada situació i s'havia de fer el que ells proposaven tot i que fos diferent del que ells mateixos havien dictat uns anys abans i tot i que un veiés que allò no anava enlloc i era un disbarat, no s'admetien crítiques ni discrepàncies de la línia oficial de moda, tot i que fos diferent a l'habitual fins llavors i fins i tot ni que anés contra el sentit comú. Però el que em va decebre més va ser comprovar que les nostres suposades polítiques ultraprogressistes en realitat no en tenien res de progressistes, que el que feiem en realitat no anava gens en contra dels veritables prínceps d'aquest món, els autèntics amos i actors principals de tot, sinó que el que feiem senzillament amb el nostre activisme i les nostres polítiques era atacar a la classe mitjana del país, empobrint-la, controlant-la i marginalitzant-la de la vida sociopolítica i econòmica, i que anavem creant un món de cada cop més pobres en nombre i més sense recursos, i un món de rics cada cop més rics. Al anar-ho descobrint molts ens vam sentir enganyats, alguns van témer perdre els seus privilegis i van seguir a desgana i essent interiorment crítics i potser fins intentant paliar des de dins les barbaritats que es proposaven a la gent del carrer, al poble grec, que va patir moltíssim en la crisi primer financera i desprès econòmica, primer nord-americana i desprès mundial, a partir de 2008, amb polítiques de la UE que el que realment van fer va ser estendre, agreujar i perpetuar la crisi, ja que tots els remeis que proposaven eren contraindicats i contraproduents. I a més les imposaven sense contemplacions i amb una gran brutalitat, no tolerant cap crítica ni resistència, així va passar amb el referèndum del 2015 en que la població grega va rebutjar abrumadorament les condicions de rescat decidides per la direcció de l'UE, i el Pasok estava en contra de la realització del referendum, cosa que si encara hi hagués estat m'hagués fet sortir-ne immediatament, però ja l'havia abandonat uns anys enrere. I que va fer la UE davant d'això, doncs la canallada realment bestial d'endurir encara molt més les condicions, fent-s'ho pagar a tot el poble en general i a la classe mitjana en particular, castigant-los per haver-se atrevit a resistir-se i demostrant que la voluntat popular no els importava gens i que si ho feia era per anar-li a la contrària i fer-lis la guitza, perquè així veiessin com les gasten amb els qui s'atreveixen a resisistir-los i més si és públicament i democràticament. I el president llavors, el líder de l'esquerra més radical, va traír la voluntat popular i a tota la gent, acceptant just a continuació no ja les mateixes sinó unes noves condicions encara molt més dures imposades des de fora per castigar fort a la població per la seva negativa. L'únic que es pot dir és que com més a l'esquerra més a favor dels realment poderosos i més en contra de la gent a la que diuen defensar, això ja és més que ser falsos amics del poble, és ser la guineu a càrrec del galliner. És trist que sigui així però aquesta és la realitat, les veritables intencions.s'amaguen presentant-se hipòcritament com el seu contrari. Jo per això fa molts anys que he deixat la política i ara no sols no vull saber-ne res sinó que em sap greu realment tot el que vaig fer en els meus anys d'activista i de polític, perquè pensant ajudar-los en realitat vaig contribuir a perjudicar a la gran majoria. Me'n he donat compte tard, ho sento molt, però ja està fet". Una trista constatació d'haver viscut enganyat i fins traït en els seus ideals.   

diumenge, 10 de novembre del 2024

Observacions























Algunes observacions de tot tipus:

Pecat original: 
Quin escàndol ha precedit 
a l'adopció del vestit? 
I quins terribles fraus 
a la invenció de les claus?.

Consigna de vida: 
Quan tu vas néixer 
tothom somreia, 
sols tu ploraves; 
fés que quan moris
tothom plori, 
sols tu somriguis.

Si gaudiu del Modernisme no us quedeu a mig camí, arribeu al paroxisme de gaudir-ne amb el Gaudí! - Josep Carner (1884 - 1970)

El diner és un bon servent, però un amo molt dolent 

He tornat a creure en Déu pensant sobre l'energia, que no es crea ni destrueix, tan sols es transforma, llavors d'on va sortir, qui la va crear? - reflexió d'un científic 

El camí de l'Infern està empedrat de bones intencions (1)

Al diable li agrada la inversió, tot allò que altera l'orde diví i natural, fins a posar les coses cap per baix, per això incita a les revolucions i actua en elles

Els qui són capaços de grans coses poden fer grans bens o grans mals segons el que triin 

Per un clau mal posat i que va caure es va perdre una ferradura. Per una ferradura perduda es va perdre un cavall. Per un cavall perdut es va perdre un general. Per un general perdut es va perdre una batalla. Per una batalla perduda es va perdre una guerra. Per una guerra perduda es va perdre un país... Per un clau mal posat es va perdre un país (2)

L'efecte mosca en el pastís, un petit fet que espatlla tot el conjunt (3) 

En les guerres els humils viuen més temps i sobreviuen - Trelleg (1900 - 1990)

La guerra és l'infern.  A les guerres no hi ha bons i dolents, sinó dolents i pitjors. I sovint no se sap quin són uns i quins són els altres. Qui guanya i qui perd no és garantia de res. 

(1)  Les bones intencions sense Déu no són suficients i  el dimoni és especialista en espatllar aquelles coses d'entrada bones, exagerant-les, tergiversant-les. desviant-les, fent-les absolutes, portant-les fins l'absurd i fent que finalment treballin pel mal
(2) La importància de les petites coses per la cadena de conseqüències com una bola rodant de neu, l'anomenat efecte papallona
(3) Això passa sovint amb narracions i fins i tot amb els seus autors, un sol punt prou dolent canvia el significat de tota l'obra o la valoració de l'escriptor, hi ha estudiants que per una frase desafortunada o malinterpretable prou greu els hi han suspès tot un exàmen, perquè allò sol canvia el sentit de tota la resta  

dilluns, 28 d’octubre del 2024

Idees de saviesa






































Déu perdona sempre, els homes a vegades, la naturalesa mai 

Si Déu no existís no podria existir res, ni tant sols el no-res 

Déu és en si mateix l'Amor, l'Amant i l'Amat 

Déu és Amor i l'amor no pot estar sol, és creador, unitiu i comunicatiu 

Al principi era la Paraula, és a dir el pensament expressat, creatiu i compartit  

L'únic necessari, el veritablement imprescindible, és Déu.  

Abans creuria que jo no existieixo que no que Déu no existeix 

Déu existeix, per tant podem existir 

Els éssers humans i totes les coses existim, Déu és (1)  

El qui gràcies a un do diví ha trobat la sortida, ho ha rebut de Déu per ell però també perquè pugui ajudar a trobar la sortida als altres

Cal saber que la vida humana és una lluita espiritual

Participem de la guerra còsmica entre el Bé i el mal

La batalla decisiva ja l'ha vençut Jesucrist, el resultat és ja irreversible i el bé triomfarà al final, però la lluita continua i seguirà fins a la fi dels temps

Com a lluitadors pel bé podem vèncer com els sants, o podem ser derrotats, retirar-nos, ser agafats presoners, tot dins del normal, però també, molt més greu, desertar i el pitjor de tot, traïr

En aquest món el bé i el mal estàn barrejats (2) però a la fi del món i abans en cada fi del món individual se separen i són destins diferents

Déu recull amb Ell tot el bé, però com que és sant i no accepta el mal, l'aparta de sí en la tria

Amb Déu hi ha tot el bé, sense Déu tot el mal 

Tant en aquest món com per a l'altre cal triar quin futur volem 

Més dura serà la caiguda com més alçada s'assoleixi, per això la caiguda dels àngels i dels orgullosos és la pitjor de totes

Quan l'òptim es corromp es converteix en pèssim 

El mal comença per ser luciferí és a dir pel dubte, la temptació i l'escepticisme; desprès proguessa a diabòlic, és a dir contradictor, separador i opositor; i finalment acaba per ser satànic, essent superb, violent, destructiu i autodestructiu - Ernst Jünger (1895 - 1998) 

Sentir temptacions és humà, caure en elles és demoníac 

L'escala del més alt al més baix és: caritat, esperança, fe, incredulitat, desesperació i odi

Arribarà un temps, abans del final, en que la gent serà tan perversa que primer els pares mataran els seus fills i desprès els fills mataran els seus pares - profecia medieval

Sense que ni nosaltres ni ningú se n'adoni i sense que es pugui saber si no és a posteriori i només per part dels altres, hi ha un moment en que passem el punt mig de la vida, és a dir que llavors ja hem viscut tants anys com ens queden per viure

Mentre hi ha vida hi ha esperança

Noti que està viu ara, no sent ganes de riure? - un psicòleg nord-americà

Fins ara no, mai, però per fi ara nosaltres! - actitud irracional i il·lògica que podrien dir totes les generacions

Alimentar els altres és un acte d'amor, com una mare que nodreix de si mateixa el nonat en les seves entranyes i el nadó del seu si, o com els pares que alimenten els seus fills perquè visquin, creixin i siguin éssers humans com ells. Alimentar-se també és un acte d'amor, és acceptar aquesta donació gratuïta i vital i acceptar viure, crèixer i ser com ells. 

L'Eucaristia és l'aliment espiritual amb el que Déu se'ns dona. I igual que en la vida biològica la falta d'aliment porta a l'enflaquiment, a la falta de forces, a les malalties, a l'anèmia, a l'anorèxia i en última instància a la mort. 

(1) Que és un grau molt més alt d'existència, existir és limitat i temporal, ser és universal i etern
(2) En nosaltres, en els altres, en l'ambient, en la societat i a tot el món, i com les aparences poden ser enganyoses sovint costa destriar-los, per fer-ho bé necessitem la saviesa i la guia divines 

divendres, 25 d’octubre del 2024

Una selecció de pel·lícules (II)

Una selecció personal de pel·lícules de ficció des de poc desprès del final de la Segona Guerra Mundial, abarcant tots els àmbits de la imaginació humana, agrupades en períodes: 


1949 - 1964 

In the Town (1949) 

All about Eve (1950)

Journal d'un curé de campagne (1951)

The Lavender Hill Mob (1951) 

Singin' in the Rain (1952)

This is Cinerama (1952) 

Les vacances de M. Hulot (1953)

Gentlemen Prefer Blondes (1953)

How to Marry a Millionaire (1953) 

Tokyo monogatari (1953)

Father Brown (1954)

La strada (1954)

Historias de la radio (1955)

The Seven Year Itch (1955) 

Guys and Dolls (1955) 

Biruma no tategoto (1956)

Marcelino pan y vino (1956)

Bus Stop (1956)

Forbidden Planet (1956)

Paths of Glory (1957)















Mon oncle (1958)

Muhomatsu no issho (1958) 

I soliti ignoti (1958)

Pillow Talk (1959)

Die Brücke (1959) 

Les 400 coups (1959) 

The Apartment (1960)

On the Beach (1960)

The World of Suzie Wong (1960)

Breakfast at Tiffany's (1961)

West Side Story (1961)

The Misfits (1961)

La notte (1961) 

Lover Come Back (1961)

A Kind of Loving (1962)

Boys Night Out (1962) 

Days of Wine and Roses (1962) 

The Wonderful World of the Brothers Grimm (1962) 

The Cardinal (1963)

Its a Mad, Mad, Mad, Mad World (1963) 

Man's Favorite Sport? (1964)

Send Me No Flowers (1964)

Fail Safe (1964)

Dr. Strangelove (1964)

My Fair Lady (1964)

Les parapluies de Cherbourg (1964) 




1965 - 1980

The Agony and the Ecstasy (1965)

Dr. Zhivago (1965)

Those Magnificent Men in their Flying Machines (1965)

The Great Race (1965) 

One Million Years BC (1966) 

Pharaoh (1966) 

Blow-Up (1966)

Three on a Couch (1966) 

Dr. Katajews chirurgische Eingriffe in das Seelenleben  des Dr. Igor Igorowitsch (1967)

Playtime (1967)

Les Demoiselles de Rochefort (1967) 

Barefoot in the Park (1967)

Guess Who's Coming to Dinner (1967)

Helga. Vom Werdem des menschliche Lebens (1967) 

Baisers volés (1968) 

Planet of the Apes (1968)

2001: A Space Odyssey (1968)

The Party (1968) 

Charly (1968)

Hell in the Pacific (1968) 

Nihonkai daikaisen (1969) 

Ma nuit chez Maud (1969) 

If It's Tuesday This Must Be Belgium (1969)

Easy Raider (1969) 

When Dinosaurs Ruled the Earth (1970) 

Zabriskie Point (1970)

The Out-of-Towners (1970) 

Ein kärlekshistoria (1970)

Tora! Tora! Tora! (1970)

Patton (1970)

Le genou de Claire (1970)

Love Story (1970)

Trafic (1971)

The Andromeda Strain (1971) 

Silent Running (1972) 

Solaris (1972) 

Sleeper (1973) 




The Little Prince (1974)

Bad Ronald (1974) 

Dersu Uzala (1975)

One Flew Over the Cuckoo Nest (1975) 

Murder by Death (1976) 

Close Encounters of the Third Kind (1977) 

Grease (1978)

Zulu Dawn (1979)

Moskva slezam ne verit (1979) 

The Gods Must Be Crazy (1980)

Shogun (1980)

Ni hyaku san kochi (1980) 

The Silk Road (1980)

Cosmos (1980)



1981 - 1996 

La Guerre du feu (1981)

Das Boot (1981) 

On Golden Pond (1981)

Koyaanisqatsi (1982)

Blade Runner (1982)

Cannery Row (1982)

The Outsiders (1983)

Zelig (1983) 

The Day After (1983)

WarGames (1983)

The Name of the Rose (1986)

Chechechela, una chica de barrio (1986)

Le Déclin de l'empire américain (1986) 

Hong gao liang (1987)

Babettes gaestebud (1987)

Cry Freedom (1987)

L'Ours (1988)

Amanece que no es poco (1989) 

Da hong denglong gaogao gua (1991)

























Much Ado About Nothing (1993)  

The Joy Luck Club (1993) 

The Wedding Banquet (1993)

Mu du du xanh (1993) 

Rapa Nui (1994) 

Babe, the Galant Pig (1995)

Contact (1997)

The Truman Show (1998) 

Deep Impact (1998) 

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Rings (2001)

Amelie (2001)

My Big Fat Greek Wedding (2002)

I Am David (2003)

Bruce Almighty (2003)

Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (2003)

Le chiavi di casa (2004) 

Millions (2004)















The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005)

The Boy in Striped Pyjamas (2006)

The Fox and the Child (2007)

Moon (2009)



2013 - 2028 

Gravity (2013)

Tokyo Kakozu (2013)

Interstellar (2014)

















Se Dio vuole (2015) 

The Martian (2015)

Aquests films ens diuen molt sobre la mentalitat de la seva època, d'allò que es pensava, creia, sentia, desitjava i somniava o senzillament es destacava o estava de moda, a part de portar molts records als que han viscut aquests temps, i com es veu hi ha de tot. 

dijous, 24 d’octubre del 2024

Una selecció de pel·lícules (I)

Una selecció de pel·lícules basades en fets reals o amb pretensió de verosimilitud històrica i psicològica, agrupades per períodes, des de fa tres quarts de segle: 


Anys 1949 - 1964 

Cielo sulla palude (1949) 

Francesco, giullare di Dio (1950) 

Guilty of Treason (1950) 

La Señora de Fátima (1951) 

Yokihi (1955) 

























Die Brücke (1959) 

Le dialogue des Carmélites (1960) 

Conspiracy of Hearts (1960) 

Fray Escoba (1961) 

The Reluctant Saint (1962) 

The Longest Day (1962)

Becket (1964)

El señor de La Salle (1964) 




Anys 1965 - 1980

The Agony and the Ecstasy (1965)

A Man for All Seasons (1966) 

Helga. Vom Verdem des menschlichen Lebens (1967) 

Nihonkai daikaisen (1969) 

Tora! Tora! Tora! (1970)

Patton (1970)

Woodstock (1970)  

Fratello sole, sorella luna (1972) 

The Exorcist (1973)

























Dersu Uzala (1975)  

Jesus of Nazareth (1977)

Al sur del Pacífico (1977)

El hombre que supo amar (1978) 

Zulu Dawn (1979) 

Shogun (1980)

Ni hyaku san kochi (1980) 

The Silk Road (1980)

Cosmos (1980) 




Anys 1981 - 1996

Das Boot (1981)

Koyaanisqatsi (1982)

The Year of Living Dangerously (1982) 

Missing (1982)

State buoni, se potete (1983) 

The Scarlet and the Black (1983) 

The Right Stuff (1983)

Teresa de Jesús (1984)  

The Killing Fields (1984)

Out of Africa (1985) 

The Assisi Underground (1985) 

The Mission (1986)

The Last Emperor (1987) 

Cry Freedom (1987) 

Gorillas in the Mist (1988) 

To Kill a Priest (1988) 

Mississipi Burning (1988) 

Romero (1989)

























Awakenings (1990) 

The First Emperor of China (1990) 

Baraka (1992)

Searching for Bobby Fischer (1993) 

Faustyna (1994) 

Apollo 13 (1995)

Dead Man Walking (1995) 



Anys 1997 - 2012

Seven Years in Tibet (1997)

Titanic (1997) 

A Bright Shinning Lie (1998) 

Molokai: The Story of Father Damian (1999) 

Padre Pio (2000)

A Beatiful Mind (2001)

Papa Giovanni - Ioannes XXIII (2002)

Il Papa buono (2003) 

Ingen Nulims (2003)

The Passion of the Christ (2004)

Der neunte Tag (2004) 

Hotel Rwanda (2004)

Die Grosse Stille (2004)


























Joyeux Noël (2005) 

Alla luce del sole (2005)

The Exorcism of Emily Rose (2005) 

Karol, un uomo diventato Papa (2005)  

Shooting Dogs (2005) 

Apocalypto (2006)

Letters from Iwo Jima (2006)

Papa Luciani: Il sorriso di Dio (2006) 

Paolo VI: Il Papa nella tempesta (2008) 

Vision: Aus dem Leben der Hildergard von Bingen (2009) 

Bakhita (2009) 

Popieluszko. Wolnosc jest w nas (2009) 

Sant'Agostino (2010) 

Prefirisco el paradiso (2010) 

Des hommes et des dieux (2010)

La última cima (2010) 

There Be Dragons (2011) 

Soul Surfer (2011) 

For Greater Glory: The True Story of Cristiada (2012) 




Anys 2013 -  2028  

Mary's Land (2013) 

Un Dios prohibido (2013)

Ben-Hur (2016)  

Silence (2016) 

American Made (2017)

Fatima (2020) 

























Amanece en Calcuta (2021)

Confio, viaje a la Esperanza (2021) 

Vivo (2021) 

Noche de Paz (2021) 

Lepanto (2021) 

Claret (2021) 

Medjugorje, la película (2021) 

Corazón de padre (2022) 

Mother Teresa: No Greater Love (2022) 

Sound of Freedom (2023) 

Cabrini (2024) 

 

Altres: Longford (2006), Heaven Is for Real (2014), Francisco, el padre Jorge (2015), Luz de Soledad (2016),  Les innocentes (2016), Miracles from Heaven (2016), Converso (2017), Pope Francis: A Man of His Word (2018), The Two Popes (2019), Parasceve, retrato de una Semana Santa (2021), Llegaron de noche (2022), Father Stu (2022),  Madre ven (2022),  Libres (2023), El Cielo no puede esperar (2023) i Apocalipsis de San Juan (2024)  

dimarts, 10 de setembre del 2024

Setembre, mes marià

El mes de setembre està dedicat a la Mare de Déu dels Dolors, però a més és un mes molt marià amb festes com 

La Nativitat de la Verge Maria, 8 de setembre



El Dolç Nom de Maria, 11 de setembre


I moltes altres, com la Mare de Déu de la Mercè i la Mare de Déu dels Dolors

Visquem intensament i amb molta devoció a la Mare de Déu aquest mes!

dimecres, 14 d’agost del 2024

Idees per pensar

Idees per pensar, sobretot en temes religiosos i espirituals: 

Amb autor:

Jo sóc el Camí, la Veritat i la Vida, ningú pot arribar al Pare sinó per mi  - Nostre Senyor Jesucrist (+ 30 o 33)

Blat sóc de Crist i he de ser molgut per les dents dels lleons per esdevenir pa blanc de Crist - St. Ignasi d'Antioquia (+ c. 110?), mostrant el martiri com el suprem seguiment de Crist  

La glòria de Déu és que l'home visqui, i la vida de l'home és la visió de Déu - Sant Ireneu de Lió  (c. 130 - c. 202) 

Déu permet que l'orgull ocult o no reconegut es mostri en la luxúria manifesta - Sant Agustí (354 - 430) 

Si caminant pel camp veiés un sacerdot a un cantó del camí i un àngel a l'altre, primer m'agenollaria davant del sacerdot i desprès davant de l'àngel, perquè l'àngel és un missatger celestial de Déu però el sacerdot porta a Déu amb ell - Sant Francesc d'Assís (1181/82 - 1226)

Fer-se mal a si mateix és encara pitjor que fer mal als altres  - Sant Tomàs d'Aquino (1224 - 1274)

Qualsevol pecat és lleuger comparat amb la blasfèmia, perquè aquesta és ofendre directament i expressament a Déu pel fet de ser Déu  - St. Tomàs d'Aquino

No hi ha major injustícia que tractar desigual als iguals i igual als desiguals - St. Tomàs d'Aquino

Portar la justícia al màxim és la màxima injustícia - St. Tomàs d'Aquino 

L'Amor que mou el Sol i les estrelles... - Dant Alighieri (1265 - 1321) a la seva Comèdia, les 3 parts de l'obra  acaben amb  "... i les estrelles"

Obres, obres vol el Senyor! - Santa Teresa de Jesús (1515 - 1582) 

Aquesta vida és una mala nit en una posada dolenta - Sta. Teresa de Jesús  

Tingues paciència amb tot i sobretot amb tu mateix - Sant Francesc de Sales (1567 - 1622)

El cor té raons que la raó no comprèn - Blaise Pascal (1623 - 1662)

Cap a on caurà l'arbre quan el tallin? Cap a on s'inclina! Cap a on anirem a l'altre vida? Cap a on ens inclinem en aquesta! - Sant Alfons Maria de Liguori (1696 - 1787)

Qui fa de petiteses pecats greus acaba fent de pecats greus petiteses - St. Alfons Maria de Liguori 

El primer pas cap a la saviesa és trobar qui té la culpa, el pas final és reconciliar-s'hi - adaptat de Georg Christoph Lichtenberg (1742 - 1799) 

Si veiessim l'ànima d'un pecador mortal moririem de l'horror  - St. Joan Bpta. Mª Vianney (1786 - 1859)

El sacerdot és l'amor del Cor de Jesús - St. Joan B. Mª Vianney

En la nostra època totes les polítiques i ideologies estan fortament prenyades del seu contrari - una de les poques idees encertades de Karl Marx (1818 - 1883) 

Dius que ets dèbil? Saps perquè és: perquè has cedit més de déu mil vegades, així has arribat a ser joguina de les circumstàncies, tu has arribat a donar-lis força sense que elles hagin sigut la causa de la teva debilitat - Henri Frédéric Amiel (1821 - 1881)

Una temporada a l'Infern (Une saison en enfer, 1873), títol d'un llibre psicològic autobiogràfic d'un molt jove Arthur Rimbaud (1854 - 1891)

Qui no coneix a Jesucrist no entèn ni la vida ni la mort - G.K. Chesterton (1874 - 1936) 

La bona notícia és el fet del pecat original - G.K. Chesterton 

El món d'avui està ple d'antigues virtuts cristianes que s'han independitzat de la seva font divina, s'han separat unes d'altres, s'han absolutitzat i s'han tornat boges - G.K. Chesterton 

No necessitem tant bones lleis que ens protegeixen d'homes dolents com necessitem homes bons que ens protegeixin de lleis dolentes - G.K. Chesterton

Hi ha gent que no se'n dona compte però que en el fons actúa com si visquès en un món en que els altres fossin déus o diables, d'àngels i dimonis - Carl Gustav Jung (1875 - 1961)

Creient-ho natural i normal hi ha qui pensa que la bellesa és, i l'atracció emana, del objecte i no de la seva visió d'ell - Carl Jung  

Els caràcters nerviosos molt inactius per tal de poder mobilitzar-se per mitjà d'una sacsejada emotiva, el seu únic recurs, solen recòrrer al dimoni de la perversitat, ja que en ells el negatiu i dolent els afecta molt més que allò positiu i bo, i en el límit buscant l'estímul cada cop més fort poden arribar al satanisme - René Le Senne (1882 - 1954) i deixebles 

Si veiessim la bellesa meravellosa d'una ànima en gràcia de Déu, tots voldriem estar-hi (St. Pius de Pietrelcina, 1887 - 1968)

Com es veu en la història de l'endimoniat de Gerasa, quan el dimoni poseeix un home el porta a la nuesa, a la violència i a la bogeria, espantant als altres i fent-lo insociable - Fulton J. Sheen (1895 - 1979) 

L'home neix amorf i mor apàtic, entremig passa per successius períodes tenyits dels altres sis caràcters (1) - Gaston Berger (1896 - 1960) 

Els sentimentals poden caure en la impuresa per tristesa, els apassionats per humiliacions que fereixen el seu amor propi o per passar èpoques difícils de la seva vida - Luigi Maria Rossetti O.M.I. (1897 - ?)

Tothom haurà de passar per mi, els qui busquin i demanin la meva misericòrdia la trobaràn, però els qui no la vulguin, es trobaran amb la meva justícia - Jesucrist en una aparició a Santa Faustina Kowalska (1905 - 1938) 

La majoria dels que estan en l'Infern són gent que no creia que existís l'Infern - Sta. Faustina Kowalska 

El mateix foc de l'Amor diví que fa les delícies dels sants en el Cel és el que purifica a les ànimes del Purgatori i el que tortura i desespera a les de l'Infern, que no l'accepten - Alan Watts (1915 - 1973) 

L'Encarnació, la Resurrecció, l'Ascensió... són les veritables lleis de la Física i la Biologia  - Flannery O'Connor (1925 - 1964)

Per al científic que ha viscut de la seva en el poder de la raó, la història acaba com un mal somni. Ha escalat les muntanyes de la ignorància, està a punt de conquerir el cim més alt i mentre puja a la roca final és rebut per un grup de teòlegs que han estat asseguts allà des de fa segles - Robert Jastrow (1925 - 2008)

El món és massa complex i està massa ben interconectat perquè hagi pogut ser producte de l'atzar - Allan Sandage (1926 - 2010)

El món no és tant hostil com alguns es pensen (d'un llibre d'autoajuda) 

A la vida hi ha 3 coses: religió, ciència i vida social (un científic nord-americà del segle XX) 

L'aparell de TV és l'altar satànic entronitzat en totes les famílies - Anton Szandor LaVey (1930 - 1997), satanista ateu 

Quan no es té en compte el seu paper reproductiu, pels homes joves les dones adquireixen una importància exagerada - Mn. Bernat Bauzà (1940 - 1993) 

Lluita contra el món, perquè el món lluita contra tu - part d'un text de cançó de Salvatore Adamo (n. 1943)

Les cançons d'amor actuals serien molt més adequades si es referissin a  Déu -  Henry Makow (n. 1949)

A partir dels anys 1960s a les pel·lícules nord-americanes les dones començaren a comportar-se com a homes gais - H. Makow

Els avions volen perquè Déu vol i els helicòpters només Déu sap per què volen  - observació a l'inici d'un curs de pilot 



I algunes més d'anònimes o, en alguns casos, meves: 

Vanitat de vanitats, i tot és vanitat - Qohelet, llibre de l'Antic Testament 

El Cristianisme és més que una religió, és una relació personal, individual i col·lectiva, amb Jesucrist

Déu es manifesta a tots en la mesura que cadascú n'és capaç

L'àngel et parla de la justícia abans i de la misericòrdia desprès, el dimoni et parla de la misericòrdia abans i de la justícia desprès 

Fent camí s'alegrava a les pujades i s'entristia a les baixades, pensant en el que vindria desprès - observació sobre un antic filòsof grec

Que nomès tenen valor les afirmacions empíricament demostrables no és una afirmació empíricament demostrable 

Hi ha gent que quan s'enamora el primer que fa és protegir el seu jo

Alguns viuen una vida falsa pensant que és autèntica, perquè no en saben cap altre 

El pecat és la lepra de l'ànima 

La frivolitat és un estat tràgic de vida 

La impuresa és causa i efecte de l'allunyament de Déu

La impuresa és temps amb el diable 

La impuresa és el diable, la condemnació, l'Infern, les seves fantasies són dimonis

Els pecadors obstinats ja comencen a fer un tast de l'Infern en aquesta vida

La blasfèmia és el pecat infernal dels condemnats 

Perquè és tan difícil deixar el pecat? Perquè era molt fàcil no entrar-hi! 

El pecat sexual quasi sempre és pseudosexe, en realitat es tracta de gelos, enveja, avidesa, pretensió, rebeldia, fracàs, frustració, ràbia, preocupacions, por, soledat, odi i autoodi....

No ens tempten les coses externes, perquè vist i usat segons Déu ens diu, tot és bo (2); és el mal desig intern el que quan s'hi cedeix fa buscar l'ocasió externa (3)

La misoginia és diabòlica: "posaré enemistat entre tu [la serp] i la dona..." (4)

Molts pecadors obstinats i repetitius sovint ho fan en un và intent de superar o assumir alguna cosa de la seva vida o del seu passat que no poden acceptar de cap manera

No es pot intentar apagar el foc amb alcohol 

L'Infern no és pels pecadors sinó pels no penedits 

(1) Successivament sanguini, colèric, nerviós, sentimental, apassionat i flegmàtic, segons la terminologia de Le Senne
(2) La bellesa, l'atracció sexual, el cos humà, el sexe... tot ha estat creat per Déu i en principi tot és bo, sempre que s'usi tal com Ell ens indica i no pas posant la nostra voluntat i caprici per sobre de la saviesa divina
(3) Com bé diu Jesús, el mal no ens ve de fora sinó que surt del propi interior, el pecat és allò fals i dolent que hi afegim nosaltres al que en sí és bo i normal en el pla de Déu, espatllant-ho i degradant-ho
(4) L'altra cara és la misandria, que també és demoníaca; les dos són manifestacions de la misantropia, que és el més contrari a la caritat.