dimecres, 22 de setembre del 2021

L'existència de Déu

La Bíblia no parla gaire o quasi mai d'arguments de l'existència de Déu, perquè la considera evident, com un fet natural i donat, en efecte en la mentalitat semita la constatació de l'existència divina és abans i és el fonament de la consciència de l'existència humana, del propi jo i dels altres. I a més és Déu qui té la iniciativa i es manifesta i així l'home sap d'Ell, Déu parla i s'apareix i l'home escolta i contempla, i l'home el rep quan li fa cas i l'obeeix. Déu és una experiència real i vital, ja sigui directa o indirecta, externa o interna (1). 


La terra d'Israel, escenari de la primera Revelació divina al poble escollit d'Israel a
l'Antic Testament i de la nova i definitiva Revelació amb Jesucrist al Nou Testament

St. Pau (segle I) ho explicita a la Carta als Romans: des de la Creació del món, la invisible naturalesa de Déu, és a dir el seu poder etern i divinitat, s'ha percebut clarament en les coses que han estat fetes. 

Sant Agustí (354 - 430) ja diu que essent Déu la Veritat, no pot no existir. Perquè si la veritat no existís, llavors això seria veritat i per tant existiria, és una contradicció lògica. La veritat no sols existeix sinó que no pot no existir, i la veritat és Déu. Però fins i tot l'existència de la veritat ens porta a trobar l'existència de Déu per diverses vies. Així, per exemple, com la llum del Sol és necessària per a poder veure el món amb els ulls humans, veiem amb l'esperit a Déu com el Sol que il·lumina el coneixement intel·lectual humà, essent la raó per a la ment com la vista pels ulls. I així com no es possible mirar al Sol directament amb els ulls per la seva excessiva lluminositat, també per la ment humana és molt difícil mirar a Déu directament, excepte d'una manera espiritual o mística, però sí que pot deduïr que Déu és el que il·lumina el món intel·ligible, les idees i la raó. St. Agustí ja comença amb les comparacions matemàtiques, com els ens matemàtics i les seves proposicions. que són veritats absolutes, universals, immutables i eternes. 

St. Anselm (1033 - 1109) fa veure que si existeix l'idea de Déu, fins i tot entre els que no el coneixen i el neguen, és que Déu existeix. En efecte, essent Déu l'ésser necessari, és necessari que existeixi. I essent Déu l'ésser més perfecte això també implica la seva existència, ja que sinó li mancaria la perfecció més bàsica. És a dir que si Déu és allò més gran pensable, no pot no existir, ja que no seria allò més gran. Encara que al mateix St. Tomàs d'Aquino no li va semblar del tot convincent, per la diferència entre la idea i la realitat, i Kant no el va acceptar pel mateix motiu, aquest argument ontològic, com se li diu, ha estat considerat vàlid per grans pensadors com Descartes, Hegel i Gödel. En la seva forma més moderna i convincent s'expressa: "Si l'Ésser necessari és possible, existeix. És evident que és possible, per tant existeix". 

St. Tomàs d'Aquino (1225 - 1274) va proposar les 5 vies per argumentar l'existència de Déu. Són aquestes: 1. El moviment de les coses ens fa pensar en un primer motor immòbil que les mou totes. 2. El fet que els efectes siguin deguts a causes ens porta a deduïr que hi ha d'haver una primera causa incausada. 3. L'experiència de la contingència de les coses en el món, que no existien, apareixen com existents i després desapareixen, i el mateix fet que puguin existir o no, ens porten a pensar en que existeix un Ésser que no sols és possible sinó que és necessari que existeixi i que sigui etern i universal. 4. Els diferents graus de perfecció ens porten a que hi ha d'haver qui tingui la perfecció màxima i que més encara sigui l'origen o font de totes les altres perfeccions. 5. L'ordre de l'Univers porta a descobrir que hi ha algú que el manté i el fet que tots els éssers, fins i tot els irracionals i encara els inconscients, tinguin habilitats i finalitats, que hi ha un guia i director de tots. Són arguments intel·lectualment molt forts i difícilment rebatibles, tot i que costa d'entrar-hi ja que hi cal una preparació filosòfica per entendre'ls bé i en profunditat. 

El cardenal Nicolau de Cusa (1401 - 1464), que va ser un dels primers en parlar de l'Univers infinit i de la il·limitada pluralitat de móns habitats per éssers intel·ligents , va fer diverses consideracions matemàtiques per intentar entendre Déu, com la de les rectes paral·leles que només convergeixen i es troben en l'infinit. Algunes de les consideracions matemàtiques següents procedeixen d'ell mateix, altres estan inspirades en el seu estil de trobar fets matemàtics que donin una idea de veritats de la fe o mostrin la seva raonabilitat.

Per exemple, del fet geomètric que una recta tangent a una circumferència només la toca en un sol punt, que és al mateix temps punt de la recta i punt de la circumferència, es pot fer una comparació, i aquesta crec que és d'ell mateix, amb l'únic home-Déu, Jesucrist, pertanyent, metafòricament parlant, tant a la infinita recta divina com a la limitada circumferència humana. 

Un altre fet matemàtic ben conegut és que l'infinit multiplicat per zero dona qualsevol nombre, degut a que qualsevol nombre dividit per infinit és zero (i que qualsevol nombre dividit per zero dona infinit) i per tant dona lloc a tots i cadascun dels nombres. S'hi veu un clar equivalent matemàtic amb un Déu infinit creador que crea totes i cadascuna de les coses a partir del no-res, mostrant no sols la racionalitat d'aquest fet sinó la seva presència en les mateixes matemàtiques. 

René Descartes (1596 - 1650), el filòsof i matemàtic, basava la seva prova de l'existència de Déu en el concepte d'infinit: en el món no hi ha res infinit i no obstant la ment humana té aquesta noció i cal preguntar-se d'on li pot venir. Descartes considera que només pot venir de la intuició de l'existència d'un infinit, és a dir Déu. 

Blaise Pascal (1623 - 1662) va fer notar que si no sabessim si Déu existeix o no existeix, allò intel·ligent i racional seria apostar per la seva existència, per si de cas.  Ho va explicitar molt bé en la seva coneguda aposta, que porta el seu nom. 

Georg Cantor (1845 - 1918), que va obrir un nou horitzó a les matemàtiques amb els diversos infinits, ja que va trobar que, per paradoxal que pugui semblar, alguns tipus d'infinit són més grans que altres i els va definir per la lletra hebrea aleph (aleph 0, aleph 1...), va arribar a la conclusió que hi havia d'haver un infinit suprem i va considerar que aquest infinit de tots els infinits es podia, com ell mateix pensava, relacionar amb Déu.  

Kurt Gödel (1906 - 1978), el més gran lògic i un dels més grans matemàtics del segle XX, va trobar una demostració matemàtica de l'existència de Déu. Tot i que la va descobrir cap als anys 1940s no ho va comunicar per primera vegada fins l'any 1970 i encara a un cercle reduït, entre d'altres coses perquè la demostració matemàtica és molt complicada i molt difícil de seguir, encara que sembla ser que és irrefutable. Si no m'equivoco, pel que he pogut entendre es tracta de que amb una sèrie de deduccions s'arriba a la conclusió que en els sistemes (i móns) hi ha unes qualitats positives i unes de negatives i d'aquí que en aquestes condicions en tot sistema o món hi ha un element que té totes les qualitats positives i cap de les negatives, que en tots ells és un element únic i que a més resulta que és el mateix en tots ells, per molt diferents que siguin. 

A misteris com la Trinitat divina, un sol Déu en 3 persones, Pare, Fill i Esperit Sant, se'ls ha trobat comparacions que no l'expliquen però sí que fan veure la seva possibilitat i verosimilitut, com el famós ja citat des de l'Antiguitat cristiana de l'arbre de les 3 branques, cada branca és diferent a les altres, però totes elles són un sol arbre. O el temps, que és passat, present i futur.  

La Física, sobretot la moderna, també ha trobat l'estructura ternaria en moltes coses fonamentals de l'Univers i de la matèria, per exemple les 3 generacions de partícules elementals o les 3 partícules constituents dels àtoms i la matèria, protons, neutrons i electrons. Un altre exemple poden ser els 3 quarks, inseparables, que formen els protons i els neutrons. 

Per la fe sabem que Déu és Amor i des de l'Edat Mitjana sinó abans s'ha comparat l'amor com una analogia de Déu: l'amor no es veu, però existeix i els que l'experimenten ho saben, i el que sí que es veuen són els seus efectes. O que l'amor no pot estar sol, que necessita comunicar-se i compartir-se, i és creador d'existència i de vida (2). I també que l'Amor és en sí mateix l'Amant, l'Amat i l'Amor.

A vegades fets relativament senzills poden donar una gran ajuda per a fer possible una conversió. Així per exemple un enginyer amb el que vaig parlar a Londres l'any 2011 em va dir que ell es va convèncer de la veritat de la fe, reflexionant sobre el fet que l'energia ni es crea ni es destrueix, tan sols es transforma, "llavors d'on va sorgir l'energia?" es preguntava, arribant a la conclusió que l'havia d'haver creat un Creador, Déu. 

(1) Igual que algunes religions, com la musulmana, per la que no hi ha ateus perquè els qui així es diuen són politeistes que tenen molts petits déus en que confien o ni que siguin pocs o un de sol (com els diners i les riqueses), en el món bíblic no hi ha pròpiament ateus perquè tothom dona per descomptat l'existència de Déu, o sinó de déus, i del que es tracta és de reconèixer quin és el Déu únic real, viu i veritable, i no creure ni confiar en falsos déus que són ídols inexistents o dimonis que enganyen. El més semblant a l'ateu que hi ha a la Bíblia, i especialment a l'Antic Testament, és el qui creu que Déu no considera els actes dels homes o no actua.  
(2) També s'ha fet notar que la soledat no és un bé i que Déu no està sol, essent en si mateix Déu Pare, Déu Fill i Déu Esperit Sant, a part de la seva Creació. I que la inacció o la passivitat tampoc són coses positives, però que això no succeeix en la intimitat divina perquè al ser Trinitat és un dinamisme infinit d'existència, de vida, de coneixement, de felicitat i d'amor, a la que convida a participar-hi als àngels i els éssers humans, els sants i salvats, per la contemplació en la visió beatífica i per la participació en aquesta mateixa vida divina.

dimarts, 21 de setembre del 2021

Buscat i cridat per Crist, de publicà a sant, apòstol, evangelista i màrtir

St. Mateu (segle I) va ser un dels 12 apòstols de Jesucrist i un dels 4 evangelistes del Nou Testament. 

Quan era publicà, recaptador d'impostos, a Cafarnaüm, va ser cridat per Jesucrist quan passava per allà: "Segueix-me!", i ell deixant-ho tot, es va aixecar i el va seguir, convertint-se en deixeble i en apòstol.
Sembla ser que el seu nom era Leví i que va rebre el nou, i aixi va ser conegut després de la seva conversió, de Mateu, que significa "do de Déu". 

Una de les primeres coses que va fer va ser convidar a Jesús a menjar a casa seva, moment en el qual els fariseus, que s'oposaven a Ell, van dir-li als deixebles que el seu Mestre menjava amb un pecador a la seva casa, ocasió en que Jesús va dir "No tenen necessitat de metge els sans sinó els malalts. No he vingut a cridar els justos, sinó els pecadors". 

Cripta de la catedral de Salerno amb les relíquies de St. Mateu

Com els altres apòstols fidels al Senyor va ser testimoni de la Pasqua, l'Ascensió i la Pentecosta. 
No es sap gaire cosa més de la seva vida posterior, la tradició diu que va predicar a Judea i entre els jueus i després va anar a evangelitzar altres terres, on sembla que va morir màrtir com tots els altres apòstols, excepte St. Joan, que va ser confessor de la fe, torturat i exiliat. Es diu que va morir a Etiòpia cap als anys 70s i les seves relíquies es conserven a la catedral de Salerno. 

Una tradició molt antiga i comuna ha associat sempre a St. Mateu apòstol amb l'autor que va escriure l'Evangeli segons St. Mateu, i no hi ha cap prova concloent de que no sigui així. St. Mateu era relativament jove, devia néixer als inicis de l'Era Cristiana, i tenia una bona formació, com ho demostra el fet de la seva professió abans del seu canvi de vida. L'Evangeli de St. Mateu en grec va ser escrit molt probablement cap a l'any 60 i en tot cas abans del 65, però diverses fonts coincideixen que aquest era una segona versió ja que primer va escriure un primer Evangeli "en llengua hebrea", que probablement volia dir en la llengua dels jueus de l'època, és a dir en arameu, que es suposa escrit cap a l'any 40 o fins i tot el 35, és a dir pocs anys després de la mort i resurrecció de Nostre Senyor i de l'inici de l'Església i del Cristianisme, que hauria tingut lloc a l'any 30 o 33. 

L'Evangeli de St. Mateu està dirigit especialment als jueus i mostra com Jesús compleix totes les promeses i profecies de l'Antic Testament respecte al Messies, que en total són unes 200. Insisteix en que el Salvador no ha vingut a abolir la Llei sinó a perfeccionar-la i portar-la a la seva plenitud. Sembla clar que es va escriure a Israel, o menys probablement a Antioquia, i diversos autors dels primers segles, com el Pare apostòlic Papies, Orígenes, St. Climent d'Alexandria i St Jeroni diuen que l'Evangeli de St. Mateu en hebreu era l'únic que usaven els natzarens, un grup judeocristià del segle I.  

Per les seves característiques l'Evangeli de St. Mateu és un dels 3 Sinòptics, és a dir "paral·lels" per tenir un contingut i estructura semblants, junt amb el de St. Marc i de St. Lluc, a diferència del de St. Joan que té una estructura i estil diferenciat. I si bé l'Evangeli de Mateu en grec sembla a parer dels especialistes posterior al de St. Marc i més o menys contemporani del de St. Lluc, potser una mica anterior, en canvi l'Evangeli de Mateu en la seva primera versió en arameu, avui perduda, pot ser contemporani o fins i tot anterior al de St. Marc.  

Que com St. Mateu la trobada amb Crist ens faci passar de pecadors a perdonats, escollits, sants, evangelitzadors i testimonis i transmissors de la fe que hem rebut a tot el món actual i a les generacions futures!

dilluns, 20 de setembre del 2021

Sants màrtirs de Corea

El 20 de setembre és la festa de Sant Andreu Kim Taegon (1821 - 1846) i Sant Pau Chong Hasang (c. 1794 - 1839) i 101 més sants màrtirs coreans, companys seus. 


Sant Andreu Kim Taegon i Sant Pau Chong Hasang 

Sant Andreu Kim va ser el primer sacerdot catòlic coreà i recentment, el 21 d'agost, s'ha celebrat el 200 aniversari del seu naixement. Els seus pares eren conversos catòlics de l'alta noblesa coreana i el seu pare també va morir màrtir. Ell va poder sortir del país, ser batejat als 15 anys, estudiar com a seminarista al Macao portugués i ser ordenat sacerdot per un bisbe francès a Shanghai l'any 1845 i a continuació va tornar a Corea a predicar i evangelitzar. L'any següent va morir decapitat a Seul per ser cristià i les seves últimes paraules foren: 

"En aquesta última hora de la meva vida escolteu-me atentament: si he mantingut comunicació amb estrangers ha sigut per la meva religió i pel meu Déu. És per Ell que jo moro. La meva vida immortal està en el seu punt inicial. Convertiu-vos al Cristianisme si desitgeu la felicitat després de la mort, perquè Déu alberga càstig etern per a aquells que rebutjaren coneixer-lo"   

St. Andreu Kim és el sant patró del clergat coreà, de Corea i molt especialment de Corea del Sud, desprès de la patrona principal, la Mare de Déu en la seva advocació de la Immaculada Concepció, i junt amb St. Pau Chong i els altres sants coreans màrtirs.  

Sant Pau Chong era fill del màrtir Agustí Chong (1760 - 1801) i nebot del gran filòsof coreà Jeong Yankyong (1762 - 1836), conegut com Dasan, un dels més grans experts neoconfucians i conseller reial, que fou també un dels primers coreans en convertir-se al Catolicisme i que si bé va mantenir la seva fe en privat, gairebé en secret, va ser exiliat durant molts anys.  St. Pau Chong com a intèrpret oficial d'una missió governamental va anar a Beijing, la capital xinesa, l'any 1825 i allà va poder parlar amb el bisbe catòlic de Beijing demanant-li missioners i sacerdots per Corea i a través del bisbe de Beijing va escriure al Papa de Roma sol·licitant que establís una diòcesi a Corea. Però la dinastia coreana Joseon (1392 - 1910), molt confuciana, era violentament hostil al Cristianisme i especialment al Catolicisme, perseguint-lo i volent-lo exterminar, i tot i el precedent d'un sacerdot xinès (1), Jacob Zhou Wenmo (1752 - 1801) que va celebrar la primera Missa al país l'any 1795 quan els catòlics ja eren uns 4 000, que hi visqué amagat i que morí màrtir a Corea l'any 1801, es pot dir que en general per a la majoria dels catòlics coreans els primers sacerdots, uns francesos, no van arribar  al país fins 1836.  El 1839 St. Pau Chong, quan essent seminarista estava a punt de ser ordenat sacerdot va ser detingut com a cristià, va ser interrogat per les autoritats i mentre estava empresonat va escriure un text explicant i defensant la religió cristiana, que va lliurar al jutge, que un cop ho va haver llegit li va dir que tenia raó en tot el que deia però que els reis de Corea prohibien aquesta religió en el seu país i per tant era el seu deure renunciar-hi, a la qual cosa ell va contestar "Ja us he dit que sóc cristià, i ho seré fins a la meva mort". Aleshores va ser torturat i finalment lligat en una creu sobre un carro, on enmig els sofriments va morir content i alegre, doncs savia que anava a la felicitat eterna.  



El Cristianisme a Corea, concretament el Catolicisme, té la particularitat que inicialment va ser de laics, que es convertiren espontàniament i decididament al arribar-lis des de Xina i poder llegir textos bíblics, especialment dels Evangelis i del Nou Testament, escrits en xinès (2). Coneixer-los va ser per molts d'ells una autèntica revelació, allò que sempre havien estat esperant, van reconèixer la veritat així que la van llegir, trobant-la molt superior a les especulacions confucianes, budistes i taoistes i a les creences xamàniques, i van adherir-se de tot cor a Jesucrist, Déu fet home per redimir a la Humanitat, que va morir en creu i ressuscitar per tal que els homes també puguessin ressuscitar i tinguessin una eternitat feliç al Cel amb Déu. Tot i que inicialment no van ser predicats oralment ni instruïts i que el seu coneixement de la fe era allò més bàsic i no tenien més sacrament a la seva disposició que el Baptisme, s'hi van fer tan forts que davant de l'oposició dels sobirans, governants i poderosos del seu país van preferir ser màrtirs abans que abandonar la veritat i el secret i el sentit de la vida per fi trobades i conegudes. 

Hi ha documentats uns 9 000 màrtirs coreans, cristians catòlics, dels quals 103, entre ells St. Andreu Kim i St. Pau Chong, foren canonitzats pel Papa Joan Pau II l'any 1984. Més tard, l'any 2014 el Papa Francesc en va beatificar 123 més. Van ser torturats i martiritzats entre els anys 1791 - 1888 (3), essent el primer d'ells el beat Pau Yun Ji-chung (1759 - 1791) qui malgrat les amenaces i tortures es va negar a apostatar com li exigien, i va morir decapitat. 

No és gaire conegut que Corea és, des de l'any 1984, el 4t país del món en nombre de sants catòlics.  Avui dia el Cristianisme és la major religió de Corea del Sud, practicada per un 30 % de la població (4), mentre que la segona religió, el Budisme, només la practica un 15'5 %, si bé els qui es defineixen com a no religiosos o indiferents són un 45 %. A Corea del Nord es calcula que hi ha uns 5 000 cristians, però allà el Cristianisme està pràcticament prohibit pel govern, i han de viure amagats, mantenint en secret la seva fe, per por de ser detinguts i enviats a camps de treball o fins i tot executats, l'entrada de sacerdots està prohibida a aquest país. 

(1) I encara sembla que hi hagué un precedent més antic, el jesuïta espanyol Gregorio Céspedes, que amb les tropes japoneses que envaïen Corea, ja que residía al Japó i estava al servei d'un daimyo convertit que va participar en l'expedició, va estar al país els anys 1593-94 i va poder predicar als coreans presoners, alguns dels quals s'haurien convertit. També es diu que el 1603 uns diplomàtics coreans van portar notícies del Cristianisme, catòlic, des de Xina i Japó, on el van conèixer i que també en aquesta ocasió hi hagué gent que va creure, alguns historiadors situen aquí l'inici del Cristianisme a la península. 
(2) El primer coreà batejat va ser Pere Yi Seung-hun (1756 - 1801), que ho va estar a Beijing l'any 1784, quan era membre d'una ambaixada, i que ho va fer instat per un altre convers, Yi Byeok (1754 - 1785), que havia conegut el Catolicisme estudiant llibres dels coneixements occidentals escrits en xinès per Matteo Ricci. Un cop batejat va tornar al seu país amb bíblies, crucifixos i objectes de devoció catòlics.
(3) El 1899 encara van morir assassinats en una zona del país uns 600 catòlics coreans, però no van ser màrtirs de les autoritats sinó d'una revolta popular d'inspiració confuciana que els va agafar com a víctimes. D'altra banda un coreà convertit ja va ser matat pel govern en un cas únic l'any 1784 en que els van trobar en una reunió cristiana, però va ser executat per no ser aristòcrata, tots els altres, que eren nobles i fins membres de la Cort van ser respectats de moment.
(4) Un 19'5 % protestant i un 11 % catòlic.  Però hi ha estudis que diuen que un terç de coreans simpatitzen amb el Catolicisme i un nombre encara més gran amb el Cristianisme en general. 

diumenge, 19 de setembre del 2021

Salvadora de vaixells i una patrona de Barcelona i dels navegants

Santa Maria de Cervelló (1230 - 1290), nascuda i morta a Barcelona, és la primera religiosa mercedaria i la fundadora de la branca femenina. És una de les patrones de la ciutat de Barcelona i també dels vaixells i dels mariners. 

Que Sta. Maria de Cervelló pregui
per tots nosaltres i ens ajudi a evitar
per sempre els naufragis espirituals, 
molt pitjors que els físics a la mar. 

Tot i que vaig nèixer a Barcelona i que vaig viure-hi fins als 13 anys, és una santa que fins al dia d'avui desconeixia. Si mai havia sentit el nom, em pensava que era una advocació de la Mare de Déu i del poble d'aquest nom. Al vespre del 18 de setembre vaig sentir per Ràdio Estel mentre anava en cotxe per un trajecte curt un tros d'una Missa especial, concretament una part de l'homilia, en que es parlava dels mercedaris i d'una santa que encara que no anava a rescatar captius perquè no era prudent essent dona, sí que els acollia quan arribaven rescatats amb diners o per intercanvi, "acollir i servir" deia el predicador que va ser la seva santedat. Tot i així encara no vaig lligar caps i no savia de qui parlava. Ha estat el 19 de setembre, dia de la seva celebració, quan havent llegit a la Litúrgia de les Hores que era la festa de Sta. Maria de Cervelló he sentit curiositat per conèixer com era el que jo pensava que era una imatge mariana i m'he trobat i he descobert aquesta santa catalana, mercedaria, una de les patrones de Barcelona, la seva ciutat, i que a més és patrona dels mariners i se l'invoca contra els naufragis, perquè es diu que en diverses ocasions en vaixells que corrien un greu perill per una forta turmenta o algun altre motiu, se'ls va aparèixer la santa, assegurant-los que estaven en seguretat i que no els passaria res, com així va ser. Per això se la sol representar amb un vaixell al braç. 

Per mi ha sigut un descobriment, que ha ampliat el meu món, tan l'espiritual com el cultural, i d'una santa ben propera, barcelonesa com jo, cosa que encara fa més estrany i sorprenent que la desconegués, o com a mínim no la recordés si en alguna ocasió me n'havien parlat quan d'infant era alumne del Col·legi Claret, de nen de l'Acadèmia Lepanto portada per una directora catòlica molt devota, i de noi de La Salle Gràcia, tots tres a Barcelona. Si algun cop l'havien citat, com és probable, no en recordava res. Però ara sí i en dono gràcies. Una de les patrones de Barcelona, la seva santedat es va assumir pel poble a partir de la seva mort i va ser confirmada pel Papa l'any 1692 autoritzant-ne el culte, el seu cos està a la basílica de la Mercè de Barcelona i es conserva incorrupte. 

Que Santa Maria de Cervelló, dita també del Socors, ajudi amb les seves pregàries a Barcelona, Catalunya, Espanya i Europa i a tot el món a mantenir-se cristians i catòlics ara i sempre! 

dissabte, 18 de setembre del 2021

El patró dels estudiants, aviadors i astronautes



























Sant Josep de Cupertino (1603 - 1663), místic franciscà que va experimentar nombrosos èxtasis i levitacions és el patró dels estudiants, dels exàmens, dels pilots d'aviació, personal de vol i passatgers d'avió, dels paracaigudistes i dels astronautes.  Tot i que s'hi esforçava molt, tenia poca aptitud pels estudis i va tenir la sort providencial per arribar a ser sacerdot que en un exàmen decisiu li preguntessin, obrint l'examinador la Bíblia i llegint el primer text que va veure, la única pregunta la resposta de la qual coneixia bé i que en un altre exàmen, el definitiu, el bisbe, veient l'excel·lent preparació de tots els que havia examinat abans que ell decidís aprovar a tot el grup en bloc, suposant que tots anaven igual. Per això és el sant patró dels estudiants, sobretot els qui troben els estudis dificultosos, i dels qui s'examinen, sobretot d'exàmens difícils. 



En realitat semblava que se n'assebentava poc d'aquest món i que gairebé vivia ja en l'altre, almenys espiritualment i mentalment i en ocasions gairebé físicament, d'aquí els seus molts miracles, sobretot les freqüents levitacions, essent el sant que més i més destacadament ha mostrat aquest fenòmen, en ple segle XVII i comprovat pels seus companys d'Orde i superiors i per la gent, així com per inquisidors, bisbes i el mateix Papa, com també per nobles, ambaixadors, gent d'altres confessions religioses i  per escèptics o incrèduls, fins i tot un príncep protestant que el va veure levitar es va convertir al Catolicisme després de l'experiència. Per aquest fet és el sant patró de l'aviació i l'astronàutica. 

Preguem per tal que St. Josep de Cupertino intercedeixi per nosaltres, protegeixi tots els qui volen en aeronaus o astronaus i ajudi als estudiants que per aquests dies comencen el nou curs escolar i acadèmic a esforçar-se en aprendre per tal de progressar intel·lectualment i enlairar-se a la vida! 

divendres, 17 de setembre del 2021

Bisbe i catedral de Vic

El 14 de setembre, dia de l'Exaltació de la Santa Creu, és l'aniversari de l'ordenació episcopal del bisbe de Vic, Romà Casanova (Deltebre,  1956) que va tenir lloc en aquesta data de l'any 2003, quan tot just acabava de complir 47 anys. Ordenat sacerdot a Tortosa el 17 de maig de l'any 1981, nomenat pel Papa Joan Pau II va ser consagrat bisbe per l'arquebisbe de Barcelona Ricard Maria Carles (1926 - 2013) i des del 23 d'agost de 2021 és també administrador apostòlic de la diocesi vacant de Solsona, veïna de la de Vic. El seu lema episcopal és una frase de les Cartes de St. Ignasi d'Antioquia, "El meu amor està crucificat". 


El bisbe de Vic Romà Casanova celebrant a l'altar de la catedral
de Vic davant d'una imatge del dominic Sant Francesc Coll en la
Missa d'ordenació de 3 nous sacerdots, el 5 de setembre de 2010

I el 17 de setembre és la celebració de l'aniversari de la consagració de l'actual catedral de St. Pere de Vic. La seva història té més de mil anys, en realitat més de mil cinc-cents, i l'edifici actual, que fou declarat Bé d'Interès Artístic i Patrimoni Nacional l'any 1931, en conserva les diferents aportacions al llarg dels segles. 

























D'una primera església de l'any 516, destruïda per la invasió sarraïna el 713 i reconstruida a partir de l'any 886 només es conserven els capitells de la cripta. Una nova edificació d'estil romànic fou construïda per l'abat Oliba, bisbe de Vic de 1018 al 1046 i famós propulsor de la Pau i la Treva de Déu, així com de la sagrera, i va ser consagrada per l'arquebisbe de Narbona l'any 1038, de la que es conserven el campanar i la cripta i alguns relleus al Museu episcopal de Vic i altres. D'estil gòtic són el claustre del 1318 i el retaule de l'altar major del 1427, obra de Pere Oller. I algunes capelles són del Barroc. 

Però la gran remodelació de la catedral tingué lloc a partir del 1781 en estil neoclàssic, essent consagrada el setembre de 1803. A partir del segle XX la catedral de Vic és famosa per les pintures a les parets de Josep Maria Sert (1874 - 1945) que després que una primera versió que va fer entre 1926 -1930 i que va ser destruïda quan la catedral fou cremada a l'inici de la guerra civil de 1936 - 1939, en va fer una segona versió diferent entre els anys 1940 - 1945. 

Han estat, entre molts altres, bisbes de Vic: 

-   Ató (+ 971), bisbe de Vic del 957 al 971, va ser nomenat arquebisbe pel Papa però fou assassinat al  seu retorn de Roma.
-  L'abat Oliba (971 - 1046), considerat un dels fundadors espirituals de Catalunya, que entre moltes   més coses erigí el monestir de Sta. Maria de Montserrat (1025),  i una gran figura europea per la seva influència a Occitània i Hispània
-  St. Bernat Calbó (1080 - 1243) que ho fou entre 1223 - 1243
-  Alfons de Tous (+ 1421), de 1410 a 1417 i que fou president de la Generalitat del 1396 al 1413
-  Llucià Casadevall (1785 - 1852),  de 1848 a 1852
-  Josep Morgades (1826 - 1901), de 1882 a 1899, en que passà a ser bisbe de Barcelona
-  Josep Torras i Bages (1846 - 1916), de 1899 a 1916
-  Joan Perelló (1870 - 1955), de 1927 a 1955
-  Ramon Masnou  (1907 - 2004), de 1955 a 1983 
-  Josep Maria Guix (1927 - 2009), del 1983 a 2003
-  I l'actual, Romà Casanova (1956), que ho és des del 2003 

També estan molt relacionats amb Vic i la seva catedral: 

-  St. Miquel dels Sants (1591 - 1625), gran contemplatiu osonenc nascut a Vic
-  L'arquitecte Josep Morató (1748 - 1826) autor de la remodelació neoclàssica de la catedral amb la façana
- Sta. Joaquima de Vedruna (1783 - 1854), de Barcelona però molt relacionada amb Vic on visqué, fundadora, el seu cos està a Osona  
-  L'escultor Josep Bover (c. 1800 - 1866) autor del monument a Balmes instal·lat a la catedral l'any   1865
-  St. Antoni Maria Claret (1803 . 1870), arquebisbe, que fundà la Congregació dels Missioners Fills de  l'Immaculat Cor de Maria, coneguts com a Claretians, a Vic el 16 de juliol de 1849 i que està enterrat a la casa mare, l'església de la Mercè al costat de la catedral
-  El sacerdot i destacat filòsof Jaume Balmes (1810 - 1848), que està enterrat i té un monument amb la  seva estàtua al centre del claustre de la catedral
- St Francesc Coll (1812 - 1875), de Gombrén, fundador, mort a Vic, on està el seu cos  
- El també sacerdot i gran escriptor Jacint Verdaguer (1845 - 1902) nascut a Folgueroles, i del que una   bona part de la seva vida i del seu ministeri tingué lloc a Osona  
- Jaume Collell (1846 - 1932), canonge 
- Sta. Carme Sallés (1848 - 1911), vigatana i fundadora 
- Josep Gudiol (1872 - 1931), sacerdot, conservador del Museu Episcopal entre 1898 i 1931
- El pintor Josep Maria Sert (1874 - 1945) ja citat...

La diocesi de Vic també té molts beats i màrtirs. 

Vic van ser seu d'un conegut Seminari, obert el 1749, que al segle XIX va arribar a tenir més de mil seminaristes i que després de la guerra civil a mitjan segle XX encara en tenia centenars, però que avançada la 2ª meitat del s. XX va anar deixant de tenir activitat, passant els seminaristes de la diocesi al Interdiocesà de Barcelona. També té un important Museu Episcopal fundat l'any 1891. No és d'estranyar que se l'hagi anomenat "La Ciutat dels Sants" i a la diocesi de Vic "Terra de Sants", com la va qualificar el papa Benet XVI després d'ordenar en pocs anys dos nous sants de la mateixa.   

Vic i la seva diocesi, que de 2019 a l'any vinent està celebrant un Sínode diocesà per a la renovació i el renaixement cristià i per una evangelització eficaç,  han estat tradicionalment un gran centre de religiositat catòlica i de cultura catalana, preguem Déu perquè ho segueixin essent al llarg de tot el nostre segle XXI i més enllà encara!  

Santa i sant i doctors de l'Església

Santa Hildegarda von Bingen (1098 - 1179) i Sant Robert Bellarmino (1542 - 1621), que es celebren el 17 de setembre, han sigut proclamats entre els 36 doctors de l'Església, primer ell el 1931 i després ella el 2012. Comparteixen dia de celebració i diverses coses més com la seva obra polifacètica en molts camps, potser més destacada encara en la santa, d'interessos i realitzacions variadíssims, i un comú interès de tots dos per la ciència.  





Tots dos molt grans sants, amb un reconeixement relativament tardà i recent, l'arquebisbe St. Robert Bellarmino, jesuïta italià, fou beatificat el 1923 i canonitzat el 1930 pel papa Pius XI i l'abadessa Sta. Hildegard von Bingen, benedictina alemanya, que ja havia sigut considerada santa de forma més o menys general, va ser canonitzada de forma extraordinària, o "equivalent", per Benet XVI el 2012. Això sí, per la excepcional valua de la seva obra i els seus escrits, tots dos foren declarats doctors de l'Església tot seguit, St. Robert Bellarmino un any després de ser proclamat sant i Sta. Hildegard al mateix any, junt amb St. Joan d'Àvila. La labor de tots dos és immensa i difícil de resumir, havent d'anar a les seves biografies per tenir-ne una breu ullada. Com amb tots els altres que ho són, se'ls pot aplicar el "doctors té l'Església" per a consultar, decidir i aprofundir en les qüestions dubtoses, la teologia, la religiositat i la fe. 

Que ells ens ajudin en l'ortodòxia i la santedat, que preguin i intercedeixin per nosaltres i per tot el món i que així poguem seguir el seu camí i la seva doctrina del seguiment de Crist!