La Bíblia no parla gaire o quasi mai d'arguments de l'existència de Déu, perquè la considera evident, com un fet natural i donat, en efecte en la mentalitat semita la constatació de l'existència divina és abans i és el fonament de la consciència de l'existència humana, del propi jo i dels altres. I a més és Déu qui té la iniciativa i es manifesta i així l'home sap d'Ell, Déu parla i s'apareix i l'home escolta i contempla, i l'home el rep quan li fa cas i l'obeeix. Déu és una experiència real i vital, ja sigui directa o indirecta, externa o interna (1).
La terra d'Israel, escenari de la primera Revelació divina al poble escollit d'Israel a l'Antic Testament i de la nova i definitiva Revelació amb Jesucrist al Nou Testament |
St. Pau (segle I) ho explicita a la Carta als Romans: des de la Creació del món, la invisible naturalesa de Déu, és a dir el seu poder etern i divinitat, s'ha percebut clarament en les coses que han estat fetes.
Sant Agustí (354 - 430) ja diu que essent Déu la Veritat, no pot no existir. Perquè si la veritat no existís, llavors això seria veritat i per tant existiria, és una contradicció lògica. La veritat no sols existeix sinó que no pot no existir, i la veritat és Déu. Però fins i tot l'existència de la veritat ens porta a trobar l'existència de Déu per diverses vies. Així, per exemple, com la llum del Sol és necessària per a poder veure el món amb els ulls humans, veiem amb l'esperit a Déu com el Sol que il·lumina el coneixement intel·lectual humà, essent la raó per a la ment com la vista pels ulls. I així com no es possible mirar al Sol directament amb els ulls per la seva excessiva lluminositat, també per la ment humana és molt difícil mirar a Déu directament, excepte d'una manera espiritual o mística, però sí que pot deduïr que Déu és el que il·lumina el món intel·ligible, les idees i la raó. St. Agustí ja comença amb les comparacions matemàtiques, com els ens matemàtics i les seves proposicions. que són veritats absolutes, universals, immutables i eternes.
St. Anselm (1033 - 1109) fa veure que si existeix l'idea de Déu, fins i tot entre els que no el coneixen i el neguen, és que Déu existeix. En efecte, essent Déu l'ésser necessari, és necessari que existeixi. I essent Déu l'ésser més perfecte això també implica la seva existència, ja que sinó li mancaria la perfecció més bàsica. És a dir que si Déu és allò més gran pensable, no pot no existir, ja que no seria allò més gran. Encara que al mateix St. Tomàs d'Aquino no li va semblar del tot convincent, per la diferència entre la idea i la realitat, i Kant no el va acceptar pel mateix motiu, aquest argument ontològic, com se li diu, ha estat considerat vàlid per grans pensadors com Descartes, Hegel i Gödel. En la seva forma més moderna i convincent s'expressa: "Si l'Ésser necessari és possible, existeix. És evident que és possible, per tant existeix".
St. Tomàs d'Aquino (1225 - 1274) va proposar les 5 vies per argumentar l'existència de Déu. Són aquestes: 1. El moviment de les coses ens fa pensar en un primer motor immòbil que les mou totes. 2. El fet que els efectes siguin deguts a causes ens porta a deduïr que hi ha d'haver una primera causa incausada. 3. L'experiència de la contingència de les coses en el món, que no existien, apareixen com existents i després desapareixen, i el mateix fet que puguin existir o no, ens porten a pensar en que existeix un Ésser que no sols és possible sinó que és necessari que existeixi i que sigui etern i universal. 4. Els diferents graus de perfecció ens porten a que hi ha d'haver qui tingui la perfecció màxima i que més encara sigui l'origen o font de totes les altres perfeccions. 5. L'ordre de l'Univers porta a descobrir que hi ha algú que el manté i el fet que tots els éssers, fins i tot els irracionals i encara els inconscients, tinguin habilitats i finalitats, que hi ha un guia i director de tots. Són arguments intel·lectualment molt forts i difícilment rebatibles, tot i que costa d'entrar-hi ja que hi cal una preparació filosòfica per entendre'ls bé i en profunditat.
El cardenal Nicolau de Cusa (1401 - 1464), que va ser un dels primers en parlar de l'Univers infinit i de la il·limitada pluralitat de móns habitats per éssers intel·ligents , va fer diverses consideracions matemàtiques per intentar entendre Déu, com la de les rectes paral·leles que només convergeixen i es troben en l'infinit. Algunes de les consideracions matemàtiques següents procedeixen d'ell mateix, altres estan inspirades en el seu estil de trobar fets matemàtics que donin una idea de veritats de la fe o mostrin la seva raonabilitat.
Per exemple, del fet geomètric que una recta tangent a una circumferència només la toca en un sol punt, que és al mateix temps punt de la recta i punt de la circumferència, es pot fer una comparació, i aquesta crec que és d'ell mateix, amb l'únic home-Déu, Jesucrist, pertanyent, metafòricament parlant, tant a la infinita recta divina com a la limitada circumferència humana.
Un altre fet matemàtic ben conegut és que l'infinit multiplicat per zero dona qualsevol nombre, degut a que qualsevol nombre dividit per infinit és zero (i que qualsevol nombre dividit per zero dona infinit) i per tant dona lloc a tots i cadascun dels nombres. S'hi veu un clar equivalent matemàtic amb un Déu infinit creador que crea totes i cadascuna de les coses a partir del no-res, mostrant no sols la racionalitat d'aquest fet sinó la seva presència en les mateixes matemàtiques.
René Descartes (1596 - 1650), el filòsof i matemàtic, basava la seva prova de l'existència de Déu en el concepte d'infinit: en el món no hi ha res infinit i no obstant la ment humana té aquesta noció i cal preguntar-se d'on li pot venir. Descartes considera que només pot venir de la intuició de l'existència d'un infinit, és a dir Déu.
Blaise Pascal (1623 - 1662) va fer notar que si no sabessim si Déu existeix o no existeix, allò intel·ligent i racional seria apostar per la seva existència, per si de cas. Ho va explicitar molt bé en la seva coneguda aposta, que porta el seu nom.
Georg Cantor (1845 - 1918), que va obrir un nou horitzó a les matemàtiques amb els diversos infinits, ja que va trobar que, per paradoxal que pugui semblar, alguns tipus d'infinit són més grans que altres i els va definir per la lletra hebrea aleph (aleph 0, aleph 1...), va arribar a la conclusió que hi havia d'haver un infinit suprem i va considerar que aquest infinit de tots els infinits es podia, com ell mateix pensava, relacionar amb Déu.
Kurt Gödel (1906 - 1978), el més gran lògic i un dels més grans matemàtics del segle XX, va trobar una demostració matemàtica de l'existència de Déu. Tot i que la va descobrir cap als anys 1940s no ho va comunicar per primera vegada fins l'any 1970 i encara a un cercle reduït, entre d'altres coses perquè la demostració matemàtica és molt complicada i molt difícil de seguir, encara que sembla ser que és irrefutable. Si no m'equivoco, pel que he pogut entendre es tracta de que amb una sèrie de deduccions s'arriba a la conclusió que en els sistemes (i móns) hi ha unes qualitats positives i unes de negatives i d'aquí que en aquestes condicions en tot sistema o món hi ha un element que té totes les qualitats positives i cap de les negatives, que en tots ells és un element únic i que a més resulta que és el mateix en tots ells, per molt diferents que siguin.
A misteris com la Trinitat divina, un sol Déu en 3 persones, Pare, Fill i Esperit Sant, se'ls ha trobat comparacions que no l'expliquen però sí que fan veure la seva possibilitat i verosimilitut, com el famós ja citat des de l'Antiguitat cristiana de l'arbre de les 3 branques, cada branca és diferent a les altres, però totes elles són un sol arbre. O el temps, que és passat, present i futur.
La Física, sobretot la moderna, també ha trobat l'estructura ternaria en moltes coses fonamentals de l'Univers i de la matèria, per exemple les 3 generacions de partícules elementals o les 3 partícules constituents dels àtoms i la matèria, protons, neutrons i electrons. Un altre exemple poden ser els 3 quarks, inseparables, que formen els protons i els neutrons.
Per la fe sabem que Déu és Amor i des de l'Edat Mitjana sinó abans s'ha comparat l'amor com una analogia de Déu: l'amor no es veu, però existeix i els que l'experimenten ho saben, i el que sí que es veuen són els seus efectes. O que l'amor no pot estar sol, que necessita comunicar-se i compartir-se, i és creador d'existència i de vida (2). I també que l'Amor és en sí mateix l'Amant, l'Amat i l'Amor.
A vegades fets relativament senzills poden donar una gran ajuda per a fer possible una conversió. Així per exemple un enginyer amb el que vaig parlar a Londres l'any 2011 em va dir que ell es va convèncer de la veritat de la fe, reflexionant sobre el fet que l'energia ni es crea ni es destrueix, tan sols es transforma, "llavors d'on va sorgir l'energia?" es preguntava, arribant a la conclusió que l'havia d'haver creat un Creador, Déu.
(1) Igual que algunes religions, com la musulmana, per la que no hi ha ateus perquè els qui així es diuen són politeistes que tenen molts petits déus en que confien o ni que siguin pocs o un de sol (com els diners i les riqueses), en el món bíblic no hi ha pròpiament ateus perquè tothom dona per descomptat l'existència de Déu, o sinó de déus, i del que es tracta és de reconèixer quin és el Déu únic real, viu i veritable, i no creure ni confiar en falsos déus que són ídols inexistents o dimonis que enganyen. El més semblant a l'ateu que hi ha a la Bíblia, i especialment a l'Antic Testament, és el qui creu que Déu no considera els actes dels homes o no actua.
(2) També s'ha fet notar que la soledat no és un bé i que Déu no està sol, essent en si mateix Déu Pare, Déu Fill i Déu Esperit Sant, a part de la seva Creació. I que la inacció o la passivitat tampoc són coses positives, però que això no succeeix en la intimitat divina perquè al ser Trinitat és un dinamisme infinit d'existència, de vida, de coneixement, de felicitat i d'amor, a la que convida a participar-hi als àngels i els éssers humans, els sants i salvats, per la contemplació en la visió beatífica i per la participació en aquesta mateixa vida divina.