Sant Atanasi (c. 297 - 373), que com arquebisbe d'Alexandria va establir el cànon bíblic en la seva Carta pasqual de l'any 367, va ser tota la seva vida un gran defensor de la Revelació divina de la Santíssima Trinitat.
La raó i la intel·ligència humanes poden arribar a deduïr l'existència de Déu i també que és únic.
Però la intimitat de Déu només la podem conèixer si Ell ens la revela i encara millor si el veiem en una forma assequible per a nosaltres, cosa que Ell va fer en Jesucrist: qui el veu, veu a Déu Pare.
Per això religions monoteistes com la jueva, que té una part de la Revelació divina, però no tota, només l'Antic Testament, faltant-li allò més important, el compliment de totes les profecies i promeses en Jesucrist, amb l'Evangeli i tot el Nou Testament, que només posseim els cristians, no la coneixen. El Judaisme ressalta la unicitat de Déu, un fet real, però ignora la seva intimitat, ja que el veu de lluny. Només els cristians, que seguim a Jesucrist, tenim Déu a prop nostre i Ell mateix per l'Amor que ens té ens revela qui i com és, Trinitat, Pare, Amor, Veritat...
"Abraham va veure als tres, i a un va adorar" (Sant Agustí), imatge a Sant Vital de Ràvena, 475 |
I això que a l'Antic Testament la Trinitat ja apareix en alguns llocs, i dels més importants. Així a l'inici del Gènesi, amb la Creació, apareix la paraula Elohim - plural de Déu - però seguida d'un verb en singular. I això al principi de tot, en la primera frase, "Bereshit bara Elohim", una afirmació que es podria traduir com "Al principi Poders creà...". I a continuació Déu diu "Fem a l'home a la nostra imatge i semblança". També a l'alzina de Mambré, quan Abraham té una aparició divina, es troba amb 3 àngels, que prefiguren, representen o són la mateixa Trinitat divina. I encara hi ha altres llocs.
Però no és fins al Nou Testament quan es revela plenament aquesta intimitat divina per tal que l'Humanitat la conegui. A l'Anunciació Déu envia a l'arcàngel Gabriel a la Verge Maria per dir-li que és l'escollida entre totes les dones per a ser la mare virginal del Fill de Déu que ve a salvar a la Humanitat, i després del "Sí" amorós de Maria, aquest és concebut en les seves entranyes de forma miraculosa i misteriosa, sense intervenció humana ni física, per obra de l'Esperit Sant. I al Baptisme de Jesús al Jordà, l'Esperit Sant en forma de colom baixa sobre seu mentre des del Cel se sent la veu de Déu Pare: "Aquest és el meu Fill, el meu estimat, escolteu-lo!". I encara a la creu, quan Jesucrist mor, diu "Pare, a les vostres mans encomano el meu esperit" i exhala el seu alè, que és una forma de donació de l'Esperit Sant. Ja ressuscitat encomanarà als apòstols i deixebles: "Aneu per tot el món, convertint a tots els pobles i batejant-los en el nom del Pare, del Fill i de l'Esperit Sant". I s'hi poden trobar també altres llocs.
La raó i la intel·ligència poden també entendre, tot i que no comprendre, aquest misteri de Déu U i Tri. Primer per comparacions ja molt antigues com l'arbre de 3 branques, o bé els 3 moments, passat, present i futur, del temps únic. O en la famosa afirmació medieval "Abans que per Creació seva existissin el món i el temps, Déu, que és Amor, ja era en si mateix l'Amor, l'Amant i l'Amat". I és que l'Amor necessita estimar i comunicar-se i no pot estar sol, la mateixa Creació és una obra lliure de l'Amor diví, i a més la soledat no és cap avantatge ni perfecció: Déu és únic, però no està sol, perquè són 3 persones, el Pare estima el Fill i aquest estima al Pare i l'Amor que tots dos es tenen entre sí i a tota la seva Creació, és la 3ª Persona, l'Esperit Sant. Déu existeix i és viu, personal, o millor tripersonal tot i que la Trinitat sempre actua conjuntament fins i tot quan un fet determinat és propi d'una de les 3 Persones divines, i no és estàtic, sinó un dinamisme infinit i etern d'existència, vida, energia, felicitat i Amor, al que ens convida a participar-hi primer per la relació amb Ell i després i ja plenament per la visió beatífica, en la que serem semblants a Déu perquè el veurem tal com és, i això com l'alegria i la lloança per la seva bondat, és un procés infinit i etern com Déu mateix.
Donem-li moltes gràcies a Déu perquè ja en aquesta vida en aquest món temporal se'ns manifesti i ens deixa entreveure la seva interioritat més íntima, el misteri de la Santíssima Trinitat, que per Ell ens ha estat revelat!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada