dissabte, 4 d’octubre del 2025

El Purgatori

El Purgatori com a lloc de purificació prèvia a l'entrada al Cel surt diverses vegades a la Bíblia i és proclamat també per la tradició i el magisteri de l'Església Catòlica. 

Així al llibre dels Macabeus de l'Antic Testament es veu com els jueus pietosos, els de la revolta macabea de mitjans del segle II aC, preguen pels seus difunts al camp de batalla, perquè els hi siguin perdonats incompliments de la Llei que s'han posat de manifest al trobar-se amulets prohibits en la seva roba. Ho veuen com una falta greu, però no tan greu com per privar-los de la vida eterna, i per això preguen perquè els hi sigui perdonat i puguin ja entrar-hi. 

I si això ja es feia més de 150 anys abans de segur que es seguia fent en temps de Jesús al segle I, ja que a més està testimoniat entre els jueus i els cristians en els primers segles de l'Era Cristiana, i Jesús, que destapa i denuncia les pràctiques merament humanes, no d'origen diví, del seu temps, no hi té res a dir, és a dir que ho aprova, acceptant-ho com a normal i bo. 

També quan Jesús parla del pecat imperdonable contra l'Esperit Sant "que no es perdonarà ni en aquesta vida ni en l'altre", està suggerint que hi ha algunes coses que poden ser perdonades desprès d'aquesta vida. També s'hi pot entreveure una referència en el "estimeu els vostres enemics" i "pregueu per ells", ja que això no es pot fer ni amb el diable i els seus àngels caiguts ni amb els condemnats a l'Infern, enemics de Déu, però sí que té lògica amb uns pecadors recuperables, fins i tot a l'hora de la mort, cosa que implica que alguna cosa hauran de pagar en l'altre vida per satisfer la justícia divina i poder purificar-se per a ser finalment aptes d'estar amb Déu, els àngels, els màrtirs i els sants. 

Aquest pagar el que falta pels propis pecats, ja que per la major part i decisiva ja ha pagat Jesús per nosaltres, ho veiem també quan Jesús li diu al bon lladre, que està patint amb Ell el suplici de la creu i ho accepta resignat com a just pel que ha fet, "avui estaràs amb mi al Paradís". I és que cal pagar pel remanent que queda un cop la culpa principal ha estat perdonada, perquè Déu és just i misericordiós, misericordiós però just, i no pot tractar exactament igual al innocent que al culpable, a la víctima que al botxí, al bo que al dolent, i volent salvar-los a tots cal que hi hagi una reparació pels pecats comesos i el mal portat al món. I com que tots, exceptuant Jesús i Maria, som pecadors, el Purgatori cal passar-lo en aquesta vida o en l'altre, i es molt millor passar-lo en aquesta, amb proves, fracassos, injustícies, sofriments i dolors del cos i de l'ànima, i sobretot amb l'acceptació de la mort com vinguda de mans de Déu, quan i com Ell vulgui, amb totes les seves angoixes, penes i patiments. Això és el que va fer Jesús per tots nosaltres, assumint tots els pecats de la Humanitat i el seu infinit pes de culpa, càstig i maledicció, Ell que era l'únic que podia fer-ho, perquè a més d'home era Déu. El bon lladre accepta el càstig, la terrible tortura que sofreix, per satisfer la justícia, més la divina que la humana que li porta a la força, i a més prega humilment  a Jesús veient-lo innocent, bo i injustament crucificat, a diferència d'ell, i això li mereix no sols el perdó de Crist i la salvació sinó a més la santificació i l'entrada immediata al Ce, doncs a més està unit amb els sofriments de Crist patint amb Ell al seu costat. Per això diversos sants han sostingut que l'acceptació plena i perfecta de la mort com voluntat divina i per amot a Déu, no sols assoleix la salvació sinó també la santedat, com en el martiri o el bateig de sang.  

Sant Pau també ens diu en un dels seus escrits que "alguns se salvaran, però com passant pel foc", i això evidentment no es refereix a aquesta vida. 

Trobada de Jesús i el jove ric. Imatge catòlica xinesa, 1879

Però on es veu més clar el tema del Purgatori és en la paràbola del ric i Llàtzer. La Paraula de Déu s'explica per si mateixa i per això quan trobem un concepte com "ric" o "pobre" cal mirar els altres llocs on surt, i en el cas del ric la referència més propera és la del jove ric bo que va a veure Jesús perquè experimenta que tot i que haver-ho complet tot des de que té ús de raó, encara li falta alguna cosa - li falta la trobada amb Jesús i la seva proximitat - i Jesús el convida a ser deixeble, sant, potser apòstol i tot, però per això, i almenys en el seu cas (perquè hi ha hagut sants que sí que s'han sentit cridats a fer-ho, com St. Antoni abat, i altres que no han sentit aquesta crida i ho han sigut tota la vida, fent-ne un bon ús de les riqueses, cosa encara més difícil), ha de donat tots els seus béns als pobres i seguir-lo, i el jove ric bo no es decideix perquè és molt ric i no s'atreveix a deixar tota aquesta seguretat, temporal i mundana, limitada i passatgera, per l'arriscada aposta per Déu amb totes les seves conseqüències de sacrifici i donació en aquest món, perquè te fe, creu, obeeix tots els manaments i va a veure Jesús, però no en té tanta per a deixar-se transformar fent aquest pas trascendental i així se'n torna trist i capcot per covardia vital i espiritual. Per això Jesús diu "No podeu servir a Déu i a les riqueses", personificades en l'ídol Mammon, fals déu dels diners i l'abundància de béns materials. I quan Jesús els diu que és més fàcil que un camell passi pel forat d'una agulla (1) que no pas que un ric entri en el Regne del Cel i els deixebles, que en el fons encara creuen que la riquesa és signe de benedicció divina com aparentment ho sembla en diversos llocs de l'Antic Testament, s'espanten "Així doncs, Senyor, qui podrà salvar-se?" i Jesús els consola "Per als homes és impossible, però per a Déu tot és possible", o sigui no hi ha impossibilitat divina de salvar, podent actuar Déu en aquest món fins l'hora de la mort o potser en alguns casos desprès i tot si els pecats són lleus o essent greus han estat perdonats però no han estat prou dolguts o reparats. I això recorda allò de "I no en sortiràs fins que no hagis pagat fins l'últim cèntim", o sigui que si d'alguna manera es pot pagar tot el deute, per exemple per donacions exteriors d'amics del reu o de persones que se'n compadeixen d'ell, se n'acaba sortint. I moure el cor de la gent també depèn de Déu.

Però tornant a la paràbola del ric que banquetejava cada dia i el pobre nafrat a la porta de casa seva, del que fins els gossos se'n compadien, però els homes no, i el ric que podia socòrre'l potser ni s'hi fixava, no li donava importància al seu estat o havia fingit no veure'l. i potser al final ni se n'adonava a l'entrar i sortir de casa  D'aquest ric, apart d'això, d'aquesta duresa de cor o indiferència envers el necessitat, tan fàcil que hauria sigut dir-li als seus criats "doneu-li les sobres" o molt millor "ocupeu-vos d'ell, que tingui tot el necessari" com el bon samarità va fer amb l'home robat i apallissat en el camí, cosa que en el ric ja és una omissió greu per negligència o desinterès, més encara quan els jueus eren un poble més aviat petit i unit per raça, llengua, religió, cultura i sentiment de formar una comunitat diferent a la resta i escollida per Déu per a viure bé, estimant-se, defensant-se i ajundant-se mútuament entre ells com encara solen fer ara, a part d'aquesta inacció culpable no se'ns diu que fos particularment dolent, amb altres crims i pecats, sinó més aviat normal i potser fins i tot complidor, com el jove ric de la trobada amb Jesús, tot gira entorn del seu egoisme i despreocupació, i a sobre per un cas concret, no descartant-se que puguès donar algunes almoïnes, però no a aquell seu proïsme; potser fins i tot feia el bé en ocasions segons el seu gust, però no el bé que Déu volia que fes. Del pobre Llàtzer tampoc se'ns diu que fos particularment bo, ni perquè havia caigut en desgràcia, tan sols que passava fam i fred i tenia el cos cobert de nafres, és a dir que patia molt, com una mena de Job a la porta de casa d'un ric, que en lloc de discursos alliçonadors i en el fons retrets, perquè en els dos casos hi ha qui sembla pensar (2) que sofreix un càstig diví, potser per pecats seus o dels seus ancestres (3), només rep desinterès, indiferència i gairebé invisibilitat com si no existís o no valguès la pena interessar-se per ell, una cruel mort en vida socialment parlant (4). Del que es tracta, doncs, és de que el ric no se sent solidari del pobre, ni s'entristeix al veure infeliç - com pot ser feliç tenint un infeliç al seu costat i no fent res per posar-hi remei, podent-ho fer de sobres i sense esforç, dificultat ni perjudici propi, al contrari? - sinó que es considera a part d'ell i se'n separa psicològicament, sense adonar-se que, com que Déu està amb els pobres, les víctimes, els marginats, els fracassats i els que sofreixen, al separar-se del pobre s'està separant de Déu, que està amb ells i es pot dir que en ells: "El que feu a un d'aquests germans més petits, a mi m'ho feu" (5). 

Però a continuació Jesucrist sembla que dona la lliçó més gran sobre el Purgatori. A l'altre món i entre els turments merescuts, el ric no té els sentiments d'odi, ràbia, desesperació, blasfèmia i voluntat demoníaca de perdre els altres com ell s'ha perdut dels condemnats a l'Infern, sinó tot al contrari es mostra humil, suplica a Abraham i a Llàtzer al qui ara sí que coneix i reconeix el mal que en vida li ha fet i vol que el perdoni amb aquell gest del dit mullat a la llengua que recorda el passar una mica d'aigua pels llavis dels moribunds per refrescar-los en l'agonia, accepta el seu destí amb paciència, resignació i sentit d'estar expiant la seva mal vida, conformant-se amb la voluntat i decisió divina que li diu Abraham que ha de sofrir perquè en vida ell ja va tenir béns i Llàtzer malts i per això ell sofreix i Llàtzer gaudeix, la inversió escatològica que Jesucrist anuncia diverses vegades en els "Benaurats..." i en els "Ai..." i quan diu que el bé que puguin fer uns ho cobren en aquest món i d'altres en l'altre, i això últim és molt millor. Alhora el remanent del mal que haguem fet, fins i tot quan la culpa en si ja està perdona i sols falta netejar-nos, el podem pagar a l'altre món o en aquest, i això últim és molt millor. 

Que es tracta d'una ànima del Purgatori encara queda més clar quan, acceptant la seva sort i el seu càstig com a degudament merescut pel que ha fet en la vida, o millor dit pel que no ha fet, diu "Llavors et prego que enviis a Llàtzer a avisar 5 germans que encara tinc al món, que no vinguin a parar en aquest lloc", amb desig que es salvin, intercedint amb amor i afecte familiar i vetllant per ells i la seva sort, i de nou ho encomana que ho faci l'ofès, és a dir Llàtzer, per a més humiliació pròpia seva. I fins i  tot arriba a profetitzar "Si algú ressuscités d'entre els morts sí que el creuran" i el qui ressuscita d'entre els morts és Jesucrist, i efectivament per la seva resurrecció i la predicació sobre la mateixa molts van creure. I Abraham li diu "Si no fan cas de Moisès i dels profetes tampoc faran cas d'un ressuscitat" i també en part té raó, perquè tot i la resurrecció de Jesucrist, ben documentada i testimoniada per multituds, una part del poble jueu i d'altra gent no van voler creure. I és que l'Evangeli és sempre i tot ell una "bona notícia" fins i tot quan sembla que amenaci, perquè aquests punts són alarmes, són avisos i tocs d'atenció per advertir del perill real de perdre a Déu i la vida eterna per obstinació en el mal o incredulitat persistent, negant-se a acceptar el perdó que per bondat i amor Déu ens ofereix en Jesucrist i amb el do de l'Esperit Sant que actúa en l'Església universal fundada pel mateix Jesucrist i encarregada a St. Pere, i els seus successors "que també són Pere", com a cap dels apòstols, encarregats de la predicació, la litúrgia que actualitza sempre i arreu el sacrifici salvador i redemptor de Crist i que és la trobada amb Ell que tant necesitem i que ens mana fer pel nostre bé "feu això" i "jo estaré present sempre on sigueu vosaltres fins a la fi del món", i la caritat per amor de Déu també manada als pobres, necessitats, i de vetllar per la integritat i puresa de la fe. 

Déu és Amor infinit i etern i al Cel hi entren els qui ja estan prou purificats per poder acceptar aquest foc diví sense dany, tant si s'han purificat en aquest món, els sants pròpiament dits que al morir van directament al Cel, o si es purifiquen en l'altre i són sants perquè desprès ja són prou purs i hi poden accedir, i en el Cel cada cop veuen més i millor a Déu i gaudint d'Ell es van fent cada cop millors i més bons encara, en un progrès il·limitat cap al bé, perquè Déu és infinit i sempre se'l pot conèixer i veure millor, sense acabar de copsar totes les seves meravelles i perfeccions, a part que al Cel per un do de Déu i com resultat de la seva visió (6) les ànimes dels sants hi estan segures i no poden ser temptades ni molt menys cometre el més mínim pecat venial o falta, perquè totel seu desig, voluntat i essència del seu ésser és estar amb Déu i a la seva voluntat, gaudint de la visió beatífica i estant amb Ell, perquè això és el que desitja tota criatura seva dotada d'ànima racional i d'esperit, amb un poder i força irresistibles. I la diferència entre el Purgatori i l'Infern és que al Purgatori els sofriments que provoca en les ànimes no preparades la llum i el foc divins, és acceptat com a medicinal i curatiu, i va purificant l'ànima que els pateix, fent-la digna i transformant-la en digna de començar ja a poder veure Déu i estar en la seva presència. En canvi a l'Infern l'iifinit llum i foc divins que els aturmenten pels seus pecats i culpes, són rebutjats pel dolor que provoquen en unes ànimes particularment orgulloses i rebels, que no reconeixen ni accepten Déu, que es prefereixen a si mateixes i el seu benestar, i que no accepten aquest càstig que experimenten, qualificant-lo com inmerescut, injust, i en lloc de fer-se millors es fan pitjors, més dolentes i més enfrontades amb Déu i més enemigues i odiadores seves, i per això l'Infern és etern. 

Per això es pot dir que a l'Infern hi va qui vol o qui s'ho busca, negant a Déu o que Jesucrist sigui el seu Fill i el nostre salvador, l'únic camí,veritat i vida per accedir-hi, o no deixant que l'Esperit Sant ens guii, ens porti a Ell i ens vagi configurant a Ell, o no creient en el perdó, bondat i amor de Déu, o aferrant-se al pecat i preferint aquest i la pròpia voluntat a la divina, o altres motius semblants com rebutjant a Déu per ves a saber quin motiu, preferint les criatures al Creador i rebotant-se contra que les coses siguin així i que aquesta sigui la veritat i realitat, la Santíssima Trinitat, el Cel i la justícia divina inapelable. El condemnat s'ha tancat i es tanca, cada cop més, a la Salvació, per no voler reconèixer, acceptar i agraïr a Déu i a la seva voluntat amorosa salvadora, sinó rebutjar tot això i blasfemar contra Déu per no ser com ells voldrien i les coses com ells voldrien, entre altres com el diable i els dimonis, ser més que ningú i ser adorats ells en lloc de Déu, és a dir per no poder ser ells déus per la seva pròpia voluntat i poder i fent tot el que ells voldrien i no allò que Déu que ho ha creat tot i ho coneix tot perfectament ens diu de fer i ser per al nostre bé temporal i etern. A l'Infern hi van els qui s'autoadoren a si mateixos com a déus, i en el límit volen ser reconeguts i adorats, com els àngels caiguts i esperits malignes, i no volen adorar a Déu, que és a l'únic que li correspon l'adoració perquè Ell És el que És, i tot l'altre és contingent, creació seva, i a més en el súmmum de la supèrbia, maldat i audàcia en l'insult i la blasfèmia fins arribarien a pretendre que Déu els adori a ells, com en una de les 3 temptacions de Satanàs a Jesús en el desert. L'Infern, com s'ha dit, és la impossibilitat de tornar a Déu, a l'amor i fins i tot a la raó.   

I està més que clar que veiem que el ric de la paràbola ha millorat molt respecte a l'actitud que tenia en aquesta vida a partir dels sofriments que experimenta en l'altre món, per tant està en camí i procès de salvació i de retrobada amb Llàtzer, amb el que sembla que ja s'han reconciliat, perquè el reconeix i confia en ell, fins i tot el fa com un prototipus de Jesucrist per la seva resurrecció, com l'altre Llàtzer de la Bíbia, el real amic de Jesús i ressuscitat per Ell, pel qui també molts que sabien de la seva mort es van convertir per la seva resurrecció i per això els fariseus, exemples de l'enfrontament amb Jesús i per tant de candidats a la condemnació eterna, tot i que per Déu tot és possible i no deixa d'apel·lar-nos des del bressol fins al llit de mort, cridant-nos a convertir-nos i deixar-nos a salvar, fins a l'últim moment i suspir, potser fins i tot en un esforç últim i suprem deixant-los entreveure una mica de la realitat del món futur, i per una obcecació incomprensible, li diuen  cada cop "No, no, no, no...", obstinant-se en fer-se cas a si mateix o als que considera els seus, o bé li dona un "No!" radical, total i definitiu malgrat tot i temerariament disposat al passi el que passi, i siguin quines siguin les conseqüències que se'n derivin. Per això s'ha dit, i ho havia llegit en algún teòleg, que el diable és aquell que diu "No" a Déu, a la seva voluntat i al seu pla. 

Per acabar, unes consideracions humanes sobre el Purgatori. Els ortodoxos, els més propers als catòlics, el neguen com a lloc i estat de l'ànima, però tot i així reconeixen que desprès de la mort a l'ànima li cal fer un viatge cap al Cel, un camí més curt o més llarg, més fàcil o més difícil, que en el fons ve a ser un semblant, com el Purgatori de la Divina Comèdia de Dant de pujar una muntanya fent cercles i amb esforços, penes i dificultats (7), cosa que en el Catolicisme s'accepta però com un camí de purificació espiritual en vida, com en la "Pujada al Mt. Carmel" de St. Joan de la Creu, que també es podria considerar que si no s'ha completat en aquesta vida es podria tenir que acabar d'alguna forma en l'altre, per aconseguir l'anhelada visió i unió amb Déu, però en el cas dels ortdoxos amb menys fonament bíblic en les paraules de Jesús, com "i estant en un lloc de turments", i amb una base teològica feble perquè ve a suposar, o almenys ho arriba a semblar, que d'alguna manera l'ànima col·labora amb el seu esforç en la seva purificació i preparació per entrar al Cel, quan està clar que amb la mort es tanca la porta i l'ànima ja no pot ni canviar ni merèixer per si mateixa, encara que sí que pot intervenir pels altres, com les ànimes del Purgatori, ja amb la certesa de la salvació, poden pregar anticipadament pels encara vius, i en especial pels seus éssers estimats i en agraíment als qui les ajuden en els seus sofriments i dolors pregant per elles i oferint intencions de Missa per tal que pels mèrits d'aquesta puguin ja sortir-ne, o sinó que siguin escurçada la seva estança i alleujats els seus sofriments (8). 

Els protestants sí que no creuen en el Purgatori (9) i aquesta és una postura extremista de "o tot o res", com si les úniques alternatives a l'altra vida fossin o premis i honors o pena de mort (o si es vol, presó perpètua sense possibilitat de llibertat condicional) per fer-ne un símil mundà. Però això és d'un pessimisme terrible, perquè com feia notar Christoph Lichtenberg a Alemanya al segle XVIII "del centenar de persones que van morir a la meva ciutat l'any passat, una petita minoria es veia clar que haurien anat al Cel, per la seva vida de fe, pietat, oració, litúrgia i bondat amb els altres, i una altre minoria, es veia que era clar que estaven destinats a l'Infern, per incrèduls, blasfems, delinqüents, pecadors públics, malvats, injustos o inclinats al mal, sense penediment visible... però una gran majoria eren dubtosos, tenien coses bones i dolentes, creien en Jesús i en l'Església, però no se sap si hi creien de veritat o si hi creien prou, si tenien fe de la manera adequada o si estaven en la congregació correcta, i en conjunt la gent creia que no semblaven prou bons per anar al Cel, ni tan dolents per anar a l'Infern... on devia destinar Déu a tot aquesta majoria de gent?" (cita no literal i ampliada per especificar).  L'existència del Purgatori és la gran esperança que aquests i potser també bastants o tots de la minoria humanament condemnable, anessin finalment al Cel, desprès de la intensa i si calguès llarga purificació en una repesca de salvables. Sense el Purgatori es podria pensar que tots els ja condemnats pels homes i una bona majoria dels dubtosos acabarien a l'Infern, primer per la no existència d'aquesta misericòrdia divina i desprès per que acceptar que Jesús és el Salvador i seguir-lo no implicaria alts i baixos, ni algun daltabaix moral en una vida generalment normal i fins bona, sinó una vida estrictament cristiana i més aviat puritana. La Reforma protestant, perquè en el fons contra que protestaven realment?, va semblar posar en dubte moltes tesis bíbliques - com "això és el meu Cos... això és la meva Sang" o "Jo estaré amb vosaltres dia rera dia fins a la fi del món" -  i sostingudes un mil·leni i mig, en ares del lliure exàmen de cadascú, a més diferent i amb conclusions oposades i contradictòries, fins que necessariament es van convertir en noves ortodòxies i tot i així han seguit  dividint-se fins ara en que ja són diversos milers de denominacions i algunes d'elles ja s'han sortit de l'horitzó cristià, no reconeixent a Jesús com a Déu i home. 



(1) Normalment es parla d'una exageració semita o com a molt s'ha citat que hi ha una paraula semblant a camell en arameu i que correspon a una corda molt gruixuda i que es podia haver confós. Però la versió que trobo més ajustada al que Jesús volia dir és la que vaig sentir una vegada d'un estudiós bíblic: en les ciutats jueves, rodejades de muralles, hi havia una o  més portes principals, que per motius de seguretat de nit es tancaven. Però sembla ser que a banda i banda de la porta hi havia unes construccions com torres amb unes portes petites, per les que només passava una persona, i encara just, que es podien haver dit "agulles" ni que fos popularment. Si un ric arribava de nit amb camell, mercaderies i altres coses  i trobava la porta tancada per ser tard, si ho deixava tot a fora, potser sota la vigilància d'algú o dels propis centineles, podia passar per la petita obertura individual sota la vigilància d'un centinela i entrar a la ciutat, però havia de deixar el camell amb els seus béns a fora, perquè evidentment ni el camell ni la càrrega passaven de cap manera pel forat de l'agulla que servia d'entrada. I potser la gent estava acostumada a veure rics que no se'n fiaven i es quedaven la nit a fora esperant que es tornés a obrir, amb la llum del dia, la porta gran d'entrada. No sé si és cert, però correspon molt bé al que Jesús volia dir. 
(2) Com els jueus, els calvinistes i altres congregacions de l'èxit i el benestar econòmic, i en un altre ordre de coses els hindús amb la llei del karma. Un professor català ens va explicar en una ocasió que qualsevol veleïtat o simpatia pel orientalisme se li va passar del tot quan estant a la Índia va veure la major misèria al costat de palaus de la major riquesa i luxe, i que els seus interlocutors ho trobaven normal, més encara quan en una ocasió, compadit d'una persona, li anava a donar unes quantes monedes i el seu amfitrió li va dir "No! Ho pots fer si vols però li faràs un perjudici, aquest home està purgant el seu karma, i si l'ajudes interfereixes en el procès". Amb això em va tenir proi. Quan va tornar de la Índia i li van preguntar per les seves experiències diu que va contestar "Allà he descobert que sóc cristià. I catòlic!" i va deixar ben sorpresos als seus companys de la Universitat perquè sabien que no havia anat a veure la Mare Teresa, ni cap fundació cristiana, i que el seu interès per anar-hi havia sigut el d'interessar-se per les antigues religions i filosofies de la Índia. 
(3) "Qui va pecar, ell o els seus pares?" pregunten els deixebles respecte al cec de naixement i Jesús els hi respon "Ni ell, ni els seus pares, és perquè es manifesti la glòria de Déu" respecte a ell, i a més del miracle de la curació cal pensar que Déu també vol actuar a travès nostre (caritat, avenços mèdics i tecnològics, l'invent de l'alfabet Braille o el cas d'Ann Sullivan amb Helen Keller) i que com diu St. Ireneu "La glòria de Déu és que l'home visqui, i la vida de l'home és la visió de Déu".  Fins i tot pot ser que de forma incomprensible per a nosaltres Déu usi aquests casos per a la salvació de l'afectat i d'altres. 
(4) Com salvant les distàncies sembla que pretengui la moda de les cancel·lacions, els comiats i les denúncies que arruïen la vida de persones, tant culpables com innocents, i que en casos extrems porten al suïcidi de l'acusat, tant amb base com de forma arbitrària o per beneficis personals de l'acusador, des de la venjança a actualment avantatges legals. Quan Déu diu "No jutgeu i no sereu jutjats, perdoneu i sereu perdonats, la mateixa mesura que feu s'us farà" i també "Meva és la justícia".
(5) Pel que sembla es refereix en primer lloc als cristians, als batejats i membres de l'Església, germans tots en Crist i fets fills de Déu i per tant de la seva família i amb el do de l'Esperit Sant per la gràcia, però com que tot ésser humà està fet a imatge i semblança de Déu i a més és cristià en potència, en sentit ample es refereix a tots els éssers humans, homes i dones. 
(6) Per obviar aquesta dificultat, alguns teòlegs han arribat a especular que abans de la prova els àngels oïen a Déu però no el veïen i els que van ser lleials a Déu van ser admesos a veure'l mentre que els altres, expulsats, van perdre eternament aquesta possibilitat. Però això és nomès una suposició i també es podria admetre que essent esperits purs, tot i veient Déu,aquest els va concedir amb un caràcter excepcioal que d'una vegada i per sempre poguessin tot i així decidir ells mateixos la seva eternitat, amb Déu o sense, i foren molts dels de grau més alr, com ho era Lucifer abans de la caiguda, els que per orgull, supèrbia i vanaglòria, es rebel·laren contra Déu i no volgueren acceptar el pla que Déu els hi proposava i al negar-se acceptar-ho ells mateixos van llaurar la seva pròpia desgràcia, perquè el fonament de tot està en Déu i nomès en Ell, i al sepaar-se'n per desobediència  i voluntat d'independència, es van trobar que fora de Déu ells no eren res i sobretot no hi havia en ells rees de bé i de bo, coses totes que nomès venen de Déu, però alhora que Déu no destrueix res del que ha creat, sinó que ho conserva, i aquesta situació radicalment anòmala, dolenta, violenta i de culpable malaltia essencial de l'ésser, com una mort eterna, és el que s'anomena Infern. En aquest cas el record, si el conservessin i no se'ls hi haguès desaparegut o anès desvaneixent-se constantmrnt, no els produeix alegria sinó al contrari el més terrible sofriment, per haver-ho perdut, i per haver de constatar que d'aquest Déu tan meravellós, admirable i desitjable, que atrau irresistiblement, eno sols la visió, la companyia i la proximitat els hi està negada per sempre per culpa d'ells mateixos i a més ara en són enemics, i per tant no els hi produeix cap felicitat  sinó que els tortura amb el pitjor dels sofriments, allò que els experts en diuen la pena de dany, agreujat per haver-lo vist i haver-lo perdut per la seva arrogància i desafiament totalment insensats, absurds i gens intel·ligents, que els en va separar, cosa que al dolor essencial de la separació els hi afegeix un dolor més entre d'altres que es van provocant per la seva pròpia malícia, la pena de sentit del remordiment espiritual per l'estúpids i ximples que van ser creient precisameny ser els més llestos i mereixedors de més, perquè en el fons van pretendre ser ells déus, o com Déu, `per sobre de Déu i enfrontamt-se a Ell, i es van trobar burlats i, encara pitjor, burlats per la seva dolenteria és a dir per culpa seva.  . 
(7) Dant era catòlic i com a tal la seva visió és catòlica o compatible amb ella, potser és una concepció poètica per poder parlar de coses espirituals i per distingir-lo de l'Infern i com una metàfora de l'ascens de l'ànima cap a Déu, igual com un parla d'un Cel de 7 planetes i cercles, i de l'esfera de les estrelles fixes i Déu que n'està per sobre, segons els coneixements i visió del seu temps, els segles XIII i XIV. Curiosament en relació a això les 3 parts del seu llibre acaben amb una cita de les estrelles, des de "vam sortir a l'exterior i en la nit vam poder veure al cel les estrelles" fins a la molt coneguda de "l'Amor, que mou el Sol, la Lluna i les estrelles", potser per indicar que la vocació de l'ésser humà és celestial, i el que més s'assembla en aquest món al Cel, la nostra Pàtria definitiva, o ens fa pensar en ell, és és el cel amb els seus astres,amb el que comparteix nom tot i ser dues coses diferents.
(8) Una pietosa creença popular, que a més ha sigut expressada per alguns sants,  ostè que quan  es diu una Missa per una ànima del Purgatori, per moltes o per totes, no sols els hi fa un efecte bo intens i perdurable sino que aquells per a qui es fa, sigui un, uns pocs o tots, deixen d'experimentar cap sofriment durant tot el temps que dura la Missa, pel sacrifici de Crist pel be dels per qui s'ofereix que aquesta comporta, i això és un alleujament extraordinàri per als receptors d'aquest benefici, que els ajuda i dona forces d'una manera inimaginable, tot i que desprès si fos el cas retornin al patiment, però ja més alleujat i amb la duració escurçada  per l'efecte benèfic de la Missa. Fins i tot s'ha arribat a dir per part d'alguns sants i teòlegs que una sola Missa té el poder de buidar tot el Purgatori i així és, almenys en certs casos i circumstàncies, que poden ser tots, la gran majoria, alguns o un. 
(9) Potser perquè van sorgir en primer lloc i entre altres coses per la protesta contra els abusos en la tramitació de les indulgències, malinterpretant alhora el que consideravan excessiva bondat,  perdó i facilitats de les autoritats de l'Església envers els pecats i maldats de la gent, que al no atribuir-la a l'amor per la gent i especialment pels difunts temporalment sofrents, ho atribuïren solament a un afany de diners, que sí que en part es podia donar i més en aquella època tan convulsa i complicada de la mentalitat del Renaixement, barreja del millor i del pitjor, d'un Cristianisme viscut i d'un retorn per part de molts al paganisme o a una mena de nostàlgia per tot allò paganitzant, vist en l'art i creences de l'època, i en que s'arribés a qualificar el que sempre s'havia anomenat com la Crisriandat o la Ciutat de Déu (en el sentit de la Societat de Déu o la Civilització de Déu), com a Edat Mitjana, de transició entre l'admirat Classicisme grecoromà i el Renaixement d'ells, o pitjor encara d'Edat Fosca, com si ser cristians, fills de Déu, estimats d'Ell i destinats al Cel desprès del pas, més o menys breu, pel gran teatre d'aquest món, per descobrir qui som, formar-nos com a seguidors de Crist i decidir què volem ser desprès d'aquest món de pas, i fer-ho segons la nostra relació amb Jesucrist i amb l'Església, on més actua l'Esperit Sant, per arribar a la Casa del Pare en el Cel, i tenint també l'ajut valuosíssim de la Mare de Déu, dels cors dels àngels, de Sany Josep i de tots els sants, i fins de les persones d'aquest món que per do de Déu ens estimen i fan el bé i/o els hi fem ells a nosaltres, com familiars, amics, companys i benefactors o beneficiaris coneguts i desconeguts... com si aquesta situació fos un estat de foscor intel·lectual i d'ignorància (!), sols pel fet, a més discutible i fàcilment rebatible, que pensaven que l'art i la ciència i l'organització seves eren millors que les dels mil cinc-cents anys cristians transcorreguts ja que ells ara despertaven i eren cada cop més il·luminats - amb una il·luminació luciferina pel que es veu - en lloc dels medievals que, segons ells suposaaven, vivien temps oscurs i a les fosques en allò que a ells els hi agradava (!) , orgull agreujat pel fet real que alguns efectivament eren genis en els seus camps, que podien ser molts i molt variats, com en els casos de Leonardo o Miquel Àngel i també Copèrnic, Galileo, Vesali i uns quants més eren genis especialistes, Enric el Navegant, Shakespeare, Cervantes, Lope de Vega, Colom, Velázquez, quasi tots ells catòlics com tots els citats, i la societat començava a gaudir de l'invent d'un altre catòlic, Gutenberg, amb una impremta que ben usada haguès pogut fer molt bé, però que també va aprofitar el diable per als seus fins, com sembrar dubtes, discòrdies, rebel·lions i revolucions, i disputes de tota mena. I als protestants davant d'aquesta situació d'un cert retorn al paganisme i de canvis fonamentals, la caiguda de Constantinoble, el descobriment d'Amèrica, l'arribada europea a les civilitzades costes de l'Àfrica Oriental, a la Índia, Xina, les Illes de les Espècies i Japó, i la comprovació de l'esfericitat del món per la circunnavegació realitzada, sempre cap a l'Oest fins a tornar a l'origen, per l'expedició de Magallanes i Elcano, catòlics també, igual que Vespucci i Waldseemüller que van identificar Amèrica com un nou continent que va rebre el nom d'un d'ells, o com quan un Papa amb l'ajut de jesuïtes, ho encertava i els països catòlics s'avançaven en segles als altres amb el Calendari Gregorià, ara usat per tot el món almenys en les relacions internacionals, en un panorama així al moviment iniciat per Luter no se li ocurreix altre cosa que oposar-se al Catolicisme! per un assumpte d'indulgències que ells consideraven que no valien i que els va portar a qüestionar-ho cada cop més tot, i les autoritats catòliques van perdre incomprensiblement unes dècades decisives no convocant el Concili de Trento fins 1545 i no acabant-lo fins 1563, un retard inexplicable i que va posar-ho molt fàcil als protestants per no participar-hi i ja no fer-ne cas. Com a resultat de la imprudència revisionista d'uns i de la reserva i inacció dels altres, deixant el cas als polítics i als naixents Estats moderns,  la Cristiandat com a concepte des del segle V, (anterior per tant a la Umma musulmana, concepte aparegut entre els segles VII - IX).es comença a trencar al segle XVI i molts historiadors consideren que el seu veritable final no ve el 1555 amb el descarat "cuius regio, eius religio" de la Pau d'Augsburg, que enacara es devia considerar provisional i limitada, sinó força més tard a la Pau de Westfalia del 1648 on s'abandona definitivament per part de governants i polítics, no per la gent en general, la idea i l'ideal d'una unitat de tots els cristians.      

divendres, 3 d’octubre del 2025

Catalans d'influència mundial


Com va dir una vegada una sociòloga en una conferència a la que vaig assistir "És català qui vol ser-ho, i el carnet d'identitat és parlar la llengua" i per altra banda és ben coneguda també la frase de Jordi Pujol "Català és tot aquell que viu i treballa a Catalunya". Amb aquestes premises faig una llista de catalans d'influència internacional. 

Una breu relació dels catalans més destacats a nivell mundial: 

Ramon Llull (1232 - 1316) 

Roger de Llúria (1245 - 1305), almirall 

Roger de Flor (1267 - 1305) 

Arnau de Vilanova (c. 1340 - 1311) 

St. Vicent Ferrer (1350 - 1419)

Calixt III Borgia (1378 - 1458), Papa 1455 - 1458  * 

Ausiàs March (c. 1400 - 1459) **

Alexandre VI Borgia (1431 - 1503), Papa 1492 - 1503*** 

Cristòfor Colom (1451 - 1506), possiblement català, escrivia castellà amb molts catalanismes i frasses senceres en català i va donar noms catalans, com Montserrat, a diversos descobriments geogràfics 

Ferran el Catòlic (1452 - 1516) 

César Borgia (1475 - 1507) 

Lucrecia Borgia (1480 - 1519) 

St. Ignasi de Loyola (1491 - 1556), basc de naixement i espanyol de formació, fou a Catalunya on es convertí i forjà l'idea de l'Orde jesuïta, Montserrat, Manresa i Barcelona foren molt importants a la seva vida i encara segueixen essent centres jesuïtes 

Joan Lluís Vives (1492 - 1540) 

St. Francesc de Borja (1510 - 1572) 

Antoni de Montserrat (1536 - 1600) 

St. Pere Claver (1580 - 1654) 

Hyacinthe Rigaud (1659 - 1743) 

Virrey Manuel d'Amat (1707 - 1782) 

St. Juníper Serra (1713 - 1784), evangelitzador de Califòrnia  

Gaspar de Portolà (1716 - 1786) 

Pere Fagès (1730 - 1794) 

Pere d'Alberní (1747 - 1802), governador de les Califòrnies 

Josep de Ribas (1751 - 1800)

Jordi Farragut (1755 - 1817) 

Domènec Badia (1767 - 1818), viatger, arabista, escriptor i espia per França

François Arago (1786 - 1853), científic francès, en un incident en que el van creure un espia francès, va salvar la vida al parlar català 

David Farragut (1801 - 1870) 

St. Antoni Maria Claret (1807 - 1870), fundador dels Missioners de l'Immaculat Cor de Maria (1849) 

Jaume Balmes (1810 - 1848) 

Llorenç Batlle (1810 - 1887), president d'Uruguai 1868 - 1872, fill d'un immigrant català  

Tadeu Amat (1811 - 1878),  bisbe de Monterrey (1853 - 1859), bisbe de Monterrey - Los Angeles (1859 - 1878) 

Facund Bacardí (1813 - 1886) 

Josep Sadoc Alemany (1814 - 1888), bisbe de Monterrey (1850 - 1853) i primer arquebisbe de San Francisco (1853 - 1884) 

Francesc Mora (1827 - 1905), bisbe de Monterrey-Los Angeles 

St. Pere Almató (1830 - 1861), màrtir a Vietnam  

Gabriel de Avilés (1735 - 1810), el famós virrei del Perú 

Josep de Ribas (1749 - 1800), català, de pare barceloní i mare irlandesa, nascut a Nàpols, almirall rus, fundador de la ciutat d'Odessa i administrador de la Nova Rússia

Jacint Verdaguer (1845 - 1902) 

Àngel Guimerà (1845 - 1924) 

Lluís Domènech i Montaner (1850 - 1923) 

Antoni Gaudí (1852 - 1926)

Joseph Joffre (1852 - 1931) 

José Martí (1853 - 1895), independentista cubà d'origen valencià i canari, parlava català amb els catalans, valencians i mallorquins 

Ernest Fenollosa (1853 - 1908) 

José Batlle (1856 - 1929), president d'Uruguai 1903 - 1907 i 1911 - 1915, de família catalana, parlava  català 

Isaac Albéniz (1860 - 1909) 

Santiago Rusiñol (1861 - 1931) 

Aristides Maillol (1861 - 1944) 

Joaquin Sorolla (1863 - 1923) 

Ramon Casas (1866 - 1932) 

Enric Granados (1867 - 1916) 

Josep Comas Solà (1868 - 1937)

Josep Maria Sert (1874 - 1945) 

Pau Casals (1876 - 1973) 

Pablo Picasso (1881 - 1973), nascut a Màlaga, format a Catalunya, parlava català amb els visitants catalans a França 

Ignasi Barraquer (1884 - 1965) 

Zenobia Camprubí (1887 - 1956) 

Margarida Xirgu (1888 - 1969) 

José Raul Capablanca (1892 - 1942), campió del món d'escacs (1921 - 1927), nascut a Cuba d'ascendència catalana, parlava català amb la seva família materna 

Joan Miró (1893 - 1983) 

Josep Maria de Sagarra (1894 - 1961)

Charlie Rivel (1896 - 1983)  

Josep Trueta (1897 - 1977) 

Francesc Duran i Reynals (1899 - 1958) 

Xavier Cugat (1900 - 1990), músic als Estats Units 

Felipe Alfau (1902 - 1999) 

Anaïs Nin (1903 - 1977) 

Frankie Carbó (1904 - 1976)

Salvador Dalí (1904 - 1989) 

Frederic Duran (1905 - 1957) 

Antoni Puigvert (1905 - 1990), uròleg de renom mundial  

Josep Figueres Ferrer (1906 - 1990), president de Costa Rica 1948-49, 1953-58 i 1970 -74, es diu que a alguns consells de ministres es parlava català, suprimí l'exèrcit el 1948, el 1970 va fer una visita oficial a Catalunya i parlà públicament en català  

Maria Branyas (1907 - 2024) 

Joan Pujol (1912 - 1988), espía britànic

Josep Ferrater Mora (1912 - 1991) 

Carmen Amaya (1913 - 1963)  

Ramon Mercader (1914 - 1978) 

Mel Ferrer (1917 - 2008), actor i director nordamericà 

Ramon Margalef (1919 - 2004) 

Francesc Boix Campo (1920 - 1951) 

Joan Antoni Samaranch (1920 - 2010), ambaixador a la URSS i Mongòlia (1977 - 1980), president del Comitè Olímpic Internacional (1980 - 2001)

Joan Oró (1923 - 2004) 

Antoni Tàpies (1923 - 2012) 

Montserrat Caballé (1933 - 2018) 

Peter Garriga (1937) 

Vicenç Navarro (1937) 

Til Stegmann (1941) 

Valentí Fuster (1943), cardiòleg 

Josep Carreras (1946) 

Joseph Bonnemain (1948) 

Xavier Sala i Martin (1962)

Alexandre Cao de Benós (1974) 

Pau Gasol (1980), jugador de l'NBA

Marc Gasol (1985), jugador de l'NBA 

Rosalia (1992) 

Pot ser interessant també recordar que l'idioma català apareix en la llista dels 20 idiomes més importants i útils del Ministeri de Cultura Francès del 2022: 1 anglès, 2 francès, 3 espanyol, 4 alemany, 5 rus, 6 italià, 7 suec, 8 romanès, 9 portuguès, 10 polonès, 11 neerlandès, 12 català, 13 txec, 14 croata, 15 xinès mandarí... En la mateixa llista de l'any 2010, on els 4 primers eren els mateixos, el català també hi apareixia, però en 20à posició, la última del ranking dels 20 primers idiomes en importància del món, per tant ha guanyat 8 posicions i ha avançat a idiomes com el japonès (que el 2010 era el 6è i ara és el 18è) i quasi atrapa al neerlandès (11è, que el 2010 era el 5è) i ara supera a molts idiomes com el xinès mandarí, l'àrab, hebreu, hongarès, bahasa indonesi, grec, danès, noruec, finès...

* "Oh, Dio! La Chiesa romana in mani dei catalani!" comentaven alguns cardenals. I Massimo Miglio (1942) historiador medievalista italià, president del Istituto Storico Italiano per il Medio Evo (ISIME) de 2001 a 2023 afirma que "Calixt III va catalanitzar l'Església i Alexandre VI va voler catalanitzar Europa", i el sacerdot i historiador valencià Miquel Navarro (1954), rector de Corpus Christi i especialista en la família Borja i en la història eclesiàstca de València especialment als segles XV i XVI,  corrobora que "la llengua dels papes Borja era el català". I Miquel Batllori (1909 - 2003), historiador jesuïta autor de De Valencia a Roma. El catalán en la Corte romana i Los Borja, estableix que el català era d'ús comú en la Cúria papal, plena de familiars, amics i altres, en aquests dos pontificats i que fins es redactaven cartes i documents oficials en català, i que de 64 cartes d'Alexandre VI, 58 eren escrites en català, 3 en castellà, 2 en italià i 1 en llatí. . 
** Un document contemporani seu el cita com "escriptor valencià de la nació catalana" i ja molt abans, l'any 1325, Ramon Muntaner escrivia a la seva Crònica que els habitants de  València, Múrcia "són vers catalans i parlen del pus bell catalanesc del món"
*** A la seva mort els italians cridaven "fuori i catalani!" (fora els catalans!) 

dimarts, 30 de setembre del 2025

Éxits darwinians

A partir de les observacions i anotacions de la seva volta al món amb el vaixell Beagle (1831 - 1836) la descripció del qual va publicar en un llibre el 1839, El viatge del Beagle,  i en el que va visitar regions de flora i fauna tan diversa com les illes Cap Verd, tota Amèrica del Sud, les illes Galapagos, Tahití, Nova Zelanda, Austràlia i les illes Keeling i Maurici, Charles Darwin (1809 - 1882) va anar madurant la teoria de l'evolució de les espècies al llarg del temps geològic, que va publicar en el llibre L'origen de les espècies (1859), que portava com a subtítols "per mitjà de la selecció natural" i "la preservació de les races afavorides en la lluita de la vida", amb els conceptes claus de la supervivència del més apte i l'èxit reproductiu. 

Tot i que com a teoria científica no hi ha res que dir, tot i els seus punts foscos encara avui dia, ja que això forma part de la investigació científica, això implicava necessàriament que també s'aplicava a l'ésser humà, al que ja Carl Linneu (1707 - 1778) va classificar com un animal més en el grup dels primats amb la nomenclatura Homo sapiens en el seu Sistema de la Natura (1758), que Darwin mateix va especificar detalladament en un altre llibre, L'origen de l'home i la selecció sexual (1871), i això tenia implicacions antropològiques, filosòfiques, teològiques i polítiques, ja que capgirava la procedència humana de dalt, per creació de Déu a la seva imatge i semblança segons un pla diví, una dignitat extraordinària, i proposava una procedència des de baix, a partir de la matèria i l'animalitat, per una evolució cega i atzarosa, una situació molt baixa de la condició humana, passant de l'optimisme religiós d'origen, viida i destí, al pessimisme materialista i ateu, d'una vida sols terrenal i biològica i una mortalitat insuperable. I més greu va ser encara quan alguns a partir d'ell ho van aplicar a les societats humanes, el darwinisme social, que juntant-ho amb el precedent de Thomas Malthus (1766 - 1834) en el seu Assaig sobre el principi de població (1798) va portar molt ràpidament, tan d'hora com c. 1860, a les idees i treballs de Herbert Spencer (1820 - 1903), Francis Galton (1822 - 1911) i Ernst Haeckel (1834 - 1919), deterministes i en les que la selecció natural era la que evitava la catàstrofe malthusiana en les poblacions humanes, prescidint totalment de la Providència divina ja que quasi tots ells eren agnòstics o ateus. 

Cal tenir en compte que si l'evolució natural és una teoria científica vàlida, l'evolucionisme aplicat als homes, la societat i la història, és una extrapolació abusiva i injusta, més encara quan vol ser exclusiu com a causa, i els seus fruits ho mostren: racisme, imperialisme, colonialisme, eugenèsia i en general la imposició dels forts sobre els dèbils i dels afortunats sobre els sense sort, fins arribar al superhome de Friedrich Nietzsche (1844 - 1900) i al nazisme, aberracions absolutes que mostren l'erroni d'aquesta aplicació del darwinisme al cas humà, fet ja denunciat des del principi per l'Església catòlica. De la mateixa manera, igual com la Creació divina de l'Univers, la vida i l'home és una veritat teològica i una realitat religiosa, la seva extensió al camp de la ciència, el creacionisme, és una equivocació contradictòria i contraproduent, cada tipus de coneixement, revelat i experimental, té el seu propi camp i són complementaris i destinats a la col·laboració per una cosmovisió més àmplia, depurada i completa, i no pas a competir entre sí, intentant apropiar-se del camp propi de l'altre i en el límit intentar anul·lar-lo.  

Però això a part, la concepció darwiniana ja falla des del principi, perquè si l'home és nomès un animal evolucionat i racional, la societat humana pot ser tractada pels seus dirigents com una granja, amb totes les connotacions d'explotació, aprofitament i utilitat, directrius ideològiques i domini tirànic, com ja va veure i denunciar en el cas del marxisme el desenganyat George Orwell (1903 - 1950) en la seva obra dita aquí Rebel·lió en la granja o La revolta dels animals (Animal Farm, 1945) en que posa de manifest la realitat i els veritables objectius del comunisme soviètic a la U.R.S.S., l'esclavització de la gent en ares al treball i la productivitat com a únic valor, fins arribar a l'exaltació de l'stakhanovisme, dit així pel record de producció del miner  Aleksei Stakhanov (1906 - 1977) que un  dia de l'any 1935 quan el normal era l'extracció de 7 tones va aconseguir extraure 102 tones, 14 vegades més, essent proposat com a model i condecorat més tard com a heroi del treball, i que al mateix temps va comportar l'exigència als obrers d'un major rendiment, objectius més alts a les empreses i disparitat salarial i problemes entre els treballadors, i la fi paradoxalment dels kolkhozos industrials, mantenint-se sols els agrícoles. L'adopció voluntària d'una mentalitat així d'esforç i treball màxims per part dels japonesos va portar a l'aparició d'un altre terrible resultat, el "karôshi" o mort per excés de treball, per atacs de cor, ictus o esgotament, stress i cansanci extrem, detectat mèdicament as anys 1970s, reconegut oficialment com a risc laboral per les autoritats del Japó l'any 1987, alhora que aquestes excessivs hores extres també portaven a problemes familiars, laborals i socials, depressions i altres alteracions mentals i fins suïcidis. L'ésser humà no pot ser tractat ni convençut de comportar-se com un animal de càrrega, perquè no ho és i perquè té una dignitat inherent en la seva naturalesa que no permet reduírlo a un mer objecte, nombre o animal.   

Però per veure que és el darwinisme quan s'aplica a l'ésser humà, bastarà amb 4 casos d'un èxit exxtraordinari en termes darwinistes de transmissió dels propis gens a les generacions futures, per l'estil del mateix èxit descrit per Richard Dawkins (1941) a El gen egoista (1976):  


Família nombrosa, un ideal de vida humana realitzada i feliç, sempre que es faci segons la llei divina

Gengs Khan (c. 1162 - 1227), el gran líder mongol, que va tenit centenars de fills, tots els quals van tenir molts fills i així successivament, entre altres coses perque els gengiskhanides van governar a Xina amb la dinastia Yuan (1271 - 1368), a Pèrsia amb l'Il-Khanat, a Àsia Central amb la Horda Chagatai i a Rússia amb l'Horda d'Or i successores, i més tard una branca, els Mogols, també va governar a Afganistan i la Índia, on els mogols governaren entre 1526 - 1858. De manera que es calcula que en 16 països d'Àsia un 8 %  de la població són descendents directes seus, i a tot el món són un 0'5 %, uns 16 milions. Comptant branques més allunyades, podrien ser molts milions més, alguns estimen que fins a 40 o 45 milions de persones al món podrien tenir avui dia alguna relació amb ell. Un extraordinari èxit reproductiu darwinià. 

Giocangga (1526 - 1583), líder jürchen i avantpassat de la dinastia manxú Qing (1636 - 1912) de Xina, va tenir moltes esposes i concubines i molts fills i nets. Un estudi ha conclós que 1 500 000 persones del N.E. de Xina són descendents seus, un altre gran èxit perpetuat en la Història, que és el segon mèrit perquè l'Àsia Oriental es molt propensa a grans catàstrofes amb una enorme pèrdua de vides i l'extinció de molts llinatges sencers, com els terratrèmols xinesos i japonesos, des del de Shansi el 1556 amb unes 830 000 víctimes mortals fins el de Tangshan el 1976 amb 650 000 morts, tots dos a Xina, i això sense comptar altres desastres com guerres, inundacions, epidèmies com la de Justinià a partir del 541 i la Pesta Negra a partir de 1347, fams, com la Gran Fam de Xina del 1958 - 1962 provocada per la política del Gran Salt Endavant i que va causar la mort a uns 35 milions, i altres més limitats com  el càstig xinès de l'execució de les 9 branques familiars, tots els llinatges del pare, de la mare i del cònjugue de la persona castigada, cosa que tot i que més limitada suposava la mort de centenars de persones i podia comportar l'extinció de línies senceres de descendents directes, pena amb la que es castigaven 10 grans delictes a les dinasties xineses Ming (1368 - 1644) i Qing, que almenys en una ocasió en temps de l'emprador Ming Yongle (1402 - 1424) va comportar també l'extermini d'un 10 grup, tots els  alumnes i coneguts del reu, i també a la Corea de la dinastia Joseon (1392 - 1897) que seguia el Codi Ming, i al Vietnam, i de forma independent a Tailàndia on existia el castig de l'extermini de les 7 generacions, dels besavis als besnéts. Per això per ser un èxit darwinià no sols calia reproduïr-se molt extensament durant moltes generacions sinó també tenir posteriorment sort històrica, si bé la diseminació en grans extensions i molts països reduïa aquests riscos.  

Mulay Ismail ibn Sharif (c. 1645 - 1727), soldà de Marroc de 1672 a 1727, va tenir un harem de 500 dones i 888 fills bioològics ben documentats, si bé algunes estimacions proposen que en podria haver tingut més de 1 000, hi ha càlculs que ho situen en 1171, al llarg de 32 anys . 

Fiodor Vassiliev (1704/1707 - 1790), camperol rus, que amb la seva primera dona Valentina Vasilieva (c. 1707 - 1782) va tenir 69 fills entre 1726 i 1766, amb 16 parells de bessons, 7 conjunts de trigèmins i  4 de quàdruples, dels quals 67 van sobreviure a la infància. I un cop vidu es va tornar a casar i amb la seva segona dona Anna va tenir 18 fills més, 6 bessons de dos i 2 bessons de tres, un total de 87 fills, dels quals 82 sobrevisqueren a la infància i per tant foren potencialment capaços de reproduïr-se. Una gran família per a ell i els seus descendents. Per la mateixa època un altre agricultor veí seu, Yakov Kirillov va tenir 72 fills vius, 57 amb la seva primera esposa i 15 amb la segona, i el fet està documentat perquè foren presentats a la Cort imperial de Caterina II (1762 - 1795) a Sant Petersburg davant la família reial, nobles i diplomàtics i la primera notícia publicada a Europa ja va ser el 1783, en vida d'ells i ha sigut corroborat per diversos estudis i el cas de Valentina acceptat en el Llibre Guiness dels Records com la dona amb més fills. I en la Rússia tsarista i imperial era normal que les famílies pobres i treballadores tinguessin entre 7 i 12 fills i moltes arribaven a tenir-ne més de 20. I també l'aristocràcia solia tenir molts fills, el tsar Alexei Mikhailovich en va tenir 16 i el gran escriptor Lev Tosltoi en va tenir 13. I a la URSS entre 1944 i la seva dissolució el 1991 es va cooncedir l'honor oficial de Mare Heroïna a les dones que donaven a llu i criaven 10 fills o més, havent de ser tots vius en el moment de rebre el premi, i n'hi van arribar a haver 431 000 a les que es va atorgar aquesta distinció. Alhora hi havia la medalla de la Glòria Materna atorgada n el període 1944 - 1995 a les que havien criat 7, 8 o 9 fills fins l'edat adulta, que van rebre més de 5 500 000 dones, i les medalles de la Maternitat a les que havien donat a llu i criat 5 o 6 fills, rebuda per 13 150 000 dones també entre 1944 i 1995. Aquestes distincions i medalles s'han recuperat a Rússia a partir de l'any 1996 i ampliades el 2022, afegint-ne una de nova pels pares atorgada des del 2009 als pares, pares i mares, bilògics o adoptius, que han criat 7 o més fills d'una manera digna, fent-los bons ciutadans russos. Tot i que més restringides en nombre, aquestes igual que les famílies nombroses del franquisme - i jo mateix en vaig conèixer una que tenia 17 fills, que durant un temps va ser veïna nostra - també són èxits familiars darwinians (1). 

Finalment, al Canadà, el testament d'un excèntric, Charles Vance Millar (1854 - 1926), va donar lloc al que es va conèixer com a Great Stork Derby, és a dir el Gran Derby de Cigonyes. La seva gran fortuna s'havia de guardar durant 10 anys, al cap dels quals seria lliurada a la dona de Toronto que haguès tingut més fills en aquell període, especificant que en cas d'empat a nombre de fills en el primer lloc el premi se'l repartirien les guanyadores. Moltes dones de la ciutat i voltants hi van optar i al final van guanyar 4 que havien tingut 9 fills en el període 1926 - 1936, que van rebre cadascuna 110 000 dolars canadencs de l'època, equivalents a quasi 2 milions de dòlars canadencs actuals, quelcom com 1 100 000 euros. I no va ser la única extravagància d'aquest personatge tan ric com bromista tant en la seva vida com en el llegat en el que sembla que va voler estimular la natalitat en la seva ciutat.

Aquests són els exitosos en el sentit darwinià del concepte, deixar descendència biològica en el món, i confiar en la fertilitat dels descendents. Però és un èxit molt terrenal, biològic (2). 

(1) A la meva família erem 7 germans, ja que el nostre pare va casar-se primer i va tenir 2 fills i al cap de dos anys d'enviudar es va tornar a casar i va tenir 5 fills més, amb un total de 3 fills i 4 filles. La descendència inclou 9 nets i de moment 4 besnéts, erem una família nombrosa en la que jo sóc el gran, i desprès de morir dos germans, als 64 i 60 anys, quedem vius les 4 germanes i jo. 
(2) I que es pot acoonseguir per medis poc ètics com els donants d'esperma amb molts fills, fins i tot un metge d'Holanda amb un clínica de fertilitat, que inseminaba a les pacients amb el seu propi semen. I actualment a l'holandès Jonathan Jacob Meijer (1981), donant d'esperma amb 550 fills confirmats i que s'especula que podrien ser molts més a tot el món, per això se l'ha dit "l'home dels 1 000 fills", un èxitt reprooductiu màxim. 

dimarts, 23 de setembre del 2025

Estils de vida i d'espiritualitat

Estils de vida i d'espiritualitat, un camí òctuple: 


El lluitador (1)
David, St. Pere, St. Jordi, Sta. Joana d'Arc, St. Ignasi de Loyola 

El reformador (2)
St. Francesc d'Assís, Sta. Teresa de Jesús, St. Joan XXIII, St. Pau VI 

El profeta que clama en el desert i atrau multituds (3)
St. Joan Baptista, St. Antoni Abat, St. Simeó Estilita, St. Rector d'Ars 

La conversió i l'autoritat (4)
Abraham, Moisès, St. Pau, Constantí, St. Agustí, Al-Ghazali, St. Joan de Capistrano, Hilaire Belloc, G.K. Chesterton, C.S. Lewis, John Von Neumann, Allan Sandage  

El mestre (5) 
Sta. Caterina de Siena, St. Joan Fisher, St. Josep de Calassanç, St. Joan Baptista de La Salle 

La vida interior, el silenci i els somnis (6)
Josep, St. Josep, Rumi, St. Miquel dels Sants, St. Josep de Cupertino, Pascal, St. Joan Bosco   

El pelegrinatge (7)
Adrià, St. Benet, St. Domènec de Guzmán, Marco Polo, Ibn Battuta, St. Francesc de Paula, St. Benet Josep Labre, St. Antoni Maria Claret, St. Joan Pau II 

La saviesa (8) 
Salomó, Tales, Daniel, Aristòtil, Justinià, Carlemany*, Yaroslav el Savi, Alfons X el Savi, St. Tomàs d'Aquino, Matteo Ricci, Giambattista Vico 

En ocasions, però, un no es dedica a allò pel que està més dotat i que és el millor per ell, però tot i que rarament també aconsegueix sobresortir i destacar, sobretot si escull un estil veï al seu personal, pel qual té més facilitat, tenint en compte que el lluitador i el savi també son propers, però en canvi és problemàtic si escull la temàtica de l'estil totalment oposat, cosa possible ja que la predisposició no condiciona. 

I per acabar, uns quants sants fundadors d'escola i d'Ordes religioses: 

St. Antoni Abat (250 - 356), monaquisme 
St. Agustí (354 - 430), agustins 
St. Benet de Núrsia (480 - 547), benedictins
St. Benet d'Aniana (c. 750 - 821) i St. Bernó (c. 850 - 927), cluniacencs 
St. Romuald (951 - 1027), camaldulencs
St. Robert de Molesmes (c. 1027 - 1111), cistercencs  
St. Bru (c. 1030 - 1101), cartoixans 
St. Norbert (c. 1080 - 1134), premostratencs 
St. Joan de Mata (c. 1150 - 1213), trinitaris 
St. Simó Stock (1165 - 1265), un dels fundadors dels carmelites 
beat Teodor de Celles (c. 1166 - 1236) i altres, crucífers 
St. Domènec de Guzmán (1170 - 1221), dominicans 
St. Ramon de Penyafort (1175 - 1275) i St. Pere Nolasc (c. 1180 - 1256), mercedaris 
St. Francesc d'Assís (1181/82 - 1226), franciscans 
St. Francesc i Sta. Clara d'Assís (1194 - 1253), clarisses 
beat Eusebi d'Esztergom (1200 - 1270), paulins 
St. Aleix Falconieri (1200 - 1310) i 6 sants més, servites 
Sta. Brígida de Suècia (1303 - 1373), brigidines 
St. Francesc de Paula (1416 - 107), mínims
Sta. Beatriu de Silva (c. 1424 - 1492), concepcionistes 
St. Gaità (1480 - 1547), teatins 
St. Jeroni Emiliani (1486 - 1537), somascs 
St. Ignasi de Loyola (1491 - 1556), jesuïtes
St. Joan de Déu (1495 - 1550), hospitalaris de St. Joan de Déu 
St. Antoni Maria Zaccaria (1502 - 1539). barnabites 
Sta. Teresa de Jesús (1515 - 1582) i St. Joan de la Creu (1542 - 1591), reformadors dels carmelites
St. Felip Neri (1515 - 1595), l'oratori 
St. Joan Leonardi (1541 - 1609), leonardins 
St. Camil de Lel·lis (1550 - 1614), camils 
St. Josep de Calassanç (1567 - 1648), escolapis 
St. Francesc Caracciolo (1563 - 1608), caracciolins 
St. Francesc de Sales (1567 - 1622) i Sta. Joana de Chantal (1572 - 1641), visitadines 
Armand Jean L.B. de Rancé (1626 - 1700), trapencs 
St. Joan Bpta. de La Salle (1651 - 1719), germans de les escoles cristianes 
St. Pau de la Creu (1694 - 1775) i Joan Bpta. de St. Miquel (1695 - 1765), passionistes
St. Alfons Maria de Ligori (1696 - 1787), redemptoristes 
St. Marcel·lí Champagnat (1789 - 1840), maristes 
Sta. Joana Jugan (1792 - 1879), germanetes dels pobres 
St. Joan Bosco (1815 - 1888), salesians
Sta. Àngela de la Creu (1846 - 1932), germanes de la creu 
Sta. Teresa de Calcuta (1910 - 1997), germanes de la caritat   

Perquè si algú es planteja fer vida religiosa i entrar en una congregació de vida consagrada, ha de mirar molt bé abans el carisma del fundador i l'estil de vida, espiritualitat, objectius i activitats dels membres, i portar-ho també en oració davant del sagrari i demanant l'ajut de l'Esperit Sant, per tal de no equivocar-se i encertar en aquella que correspon a les seves disposicions, aptituts i formació, que és allà on el crida la vocació divina. I aquest encert degut al discerniment inspirat és fonamental per a l'èxit en la vida, la salvació i la santificació, pròpia i del proïsme. . 

(1) En altres àmbits això inclou Mahoma, el Guru Nanak, Luter, Enric VIII, David Koresh 
(2) També al seu estil propi, Calví, Janseni, Richelieu, Cromwell 
(3) En aquest grup també hi ha místics com Sta. Caterina Labouré, Sta. Gemma Galgani 
(4) Incloent-hi les conversions forçades o fingides, com Sabbatai Zevi i Jacob Frank
(6) També el filòsof Berkeley i el científic Cavendish 
(7) A vegades aquest perlegrinatge pot ser interior com St. Joan de la Creu i la "subida al Monte Carmelo" 
(8) Aquest grup inclou també conqueridors i militars, que saben què fer i com fer-ho per tenir èxit, com Alexandre Magne,  Juli César, Otó I, H. Cortés, Pizarro, Pere I el Gran, el Rei Sergent, Clausewitz, Moltke, Mutsuhito... i persones en sintonia ab l'Extrem Orient, com Enric el Navegant, St. Francesc Xavier, el mateix Ricci, el comodor Perry, Mata Hari, Alexandra David-Néel...

(*) El Renaixement Carolingi i el seu desig de saber tot i les seves limitacions educatives

dijous, 18 de setembre del 2025

Els USA que van poder ser


Desprès de la Segona Guerra Mundal, 1949 va ser un any particularment important i decisiu, que va marcar tota una època i generació, fins a mitjan dels anys 1960s. 

El programa Case Study Houses, 1945 - 1966, sobretot a Califòrnia. Foto del 1960.

Aixi el 25 de gener de 1949 es constituia a Moscou el COMECON. A l'abril de 1949 es constituïa la NATO, organització que va entrar en vigor l'agost d'aquest mateix any. El mateix mes d'abril Irlanda es constituïa en república, i el maig s'establia el Consell d'Europa, al mateix mes en que Mònaco elegia al píncep Rainier. Al juny es va fundar la República Federal d'Alemanya, seguida al més d'octubre per la República Democràtica Alemanya.  A l'agost la URSS va fer esclatar la seva primera bomba atòmica, i els Estats Units van perdre l'exclusiva de l'armament nuclear.  També a l'agost s'estableix Corea del Sud, seguida al setembre per Corea del Nord. El setembre la independència d'Indonèsia era reconeguda pels Països Baixos. A l'octubre es proclamava la Xina comunista a Pequín, al que va seguir poc desprès la Xina nacionalista a Taiwan, i dies desprès es signava la Convenció de Ginebra. I el desembre la Constitució de Costa Rica confirmava aquest país com a desmilitaritzat.

Interior d'una casa, Califòrnia 1960

No van ser sols fets puntuals sinó determinatius, les seves conseqüències encara perduren avui dia en molts casos. Neixia un altre món, diferent del de les dues guerres mundials i que s'esperava que a més de nou fos més bo i millor. El seu predomini i vigència el podem situar entre 1949 i 1964 aproximadament, i en alguna conferència he parlat d'ell com "el temps del futur", quan semblava que el futur ja era aquí, abans que vinguès la gran desilusió quan tot es va començar a torçar i a adquirir aspectes regresius, no ja del món contemporani sinó en moltes coses com la reaparició de temps passats que ja semblaven superats, però que per algun motiu grups de gent molt poderosa va voler tornar a inocular a la societat, i molt especialment a la occidental, tot i que va ser un procès extremadament lent i progressiu, tot i que amb sobresalts forts, per tal que no es notès, potser seguint aquella indicació ja antiga de "que s'aconsegueixi l'efecte sense que es noti la intervenció artificial", és a dir que la gent s'hi acostumés poc a poc, quasi imperceptiblement, i que si de cas es pensès que era una cosa natural, volguda i sense manipular. Però és inverossímil que fent la prova d'un sistema es preferís l'altre, com bé saben els que ho han viscut.

L'any emblemàtic d'aquella bona època va ser el 1960, pels seus assoliments. El 23 de gener el batiscaf Trieste amb dos tripulants arribava al fons de la Fossa de les Marianes, a 10 911 m de profunditat. Del 24 de febrer al 10 de maig el submarí Tritó va donar la volta al món en immersió.  L'1 d'abril es va posar en òrbita el Tiros 1, el primer satèl·lit meteorològic. El 16 de maig va entrar en funció el primer làser. El 12 d'agost es posava en òrbita l'Echo 1, el primer satèl·lit de telecomunicacions passiu. El 16 d'agost un ésser humà va saltar des d'un globus a l'estratosfera a 31 333 m d'altitud. Entre el 25 d'agost i l'11 de setembre, als Jocs Olímpics de Roma, té lloc el miracle dels triomfs en velocitat de Wilma Rudolph, "la gasela negra", antiga malalta de polio. El 8 de setembre el president Eisenhower inaugura oficialment el Centre Marshall de Vols Espacials a Huntsville, Alabama. El 8 d'octubre es batejat i botat el superportaavions Constellation. El 8 de novembre a les eleccions era escollit president John F. Kennedy, el primer catòlic i el més jove, un gran signe de canvi i renovació. El 13 de desembre un avió A-5 estableix un nou record d'altura de vol en 27 870 m. I tot i que no als Estats Units, però sí a Amèrica, i dins de la tònica de tots aquests fets, el 21 d'abril s'inaugurava la ultramoderna Brasília, la nova capital del Brasil a l'interior del país, amb el seu aspecte futurista, que simbolitzava molt bé un aspecte del continent americà. I totes aquestes fites, en uns Estats Units que ja venien de la recent incorporació l'any anterior 1959 d'Alaska (3 de gener) i Hawaii  (21 d'agost) com a 49è i 50è Estats dels Estats Units, el mateix any de la presentació per la NASA dels "Mercury seven" (9 d'abril) que el 1960 estaven en ple entrenament per sortir a òrbita i es van fer la icònica foto junts amb vestits d'astronauta,  feien semblar un desenvolupament i un progrès continu i qui sap si fins accelerat de la gran nació. I no es podia sospitar que s'espatllaria en anys posteriors. 

La Terra vista des de la Lluna. Foto des de l'Apollo 8 en òrbita lunar, Nadal 1968

Un dels més grans assoliments dels Estats Units d'Amèrica en aquells anys va ser el seu programa espacial, i tot i quee al principi van anar per poc a remolc dels èxits de la Unió Soviètica, amb el projecte Gemini el 1965 - 1966, els nordamericans van prendre la iniciativa i van guanyar la carrera a la Lluna amb l'Apollo 8 en òrbita lunar els últims dies de 1968 i amb l'Apollo 11 a la superfície de la Lluna el juliol de 1969, complint així la promesa feta pel president Kennedy el 1961, comprometent el país en la fita. Però de nou per l'involució americana Rússia va torrnar a estar en cap dècades desprès.

A la superfície de la Lluna, 20-21 juliol 1969

Està clar que la gran superpotència d'aquell temps eren els Estats Units d'Amèrica, que semblaven apuntar que podrien corregir els seus múltiples errors i esdevenir per fi un veritable referent mundial. Però amb el temps no va ser així per complicacions tant internes com externes i tant ideològiques com de fets. 

I el gir que va truncar un futur prometedor de vida amb rostre humà alhora que de gran qualitat, va ser perpretat no sols amb polítiques, ideologies, mitjans de comunicació i molts diners, sinó també amb molta violència, com els assassinats del president Kennedy el 1963, de M.L. King i de Robert Kennedy el 1968 i molts altres, així com el sacrifici col·lectiu de tota una generació amb la intervenció americana a la guerra de Vietnam (1965 - 1973), que va generar la resposta popular dels famosos Moratorium Day de novembre i desembre de 1969. Però també hi va tenir molta part el fet que un grup de multinacionals americanes, seguint qui sap quins foscos interessos, decidissin promoure l'orientalisme, ocultisme i irracionalismes de tot tipus, especialment l'astrologia i altres tendències esotèriques, l'any 1966, el mateix any de la visibilització i normalització del satanisme. Aquest triomf de les supersticions va tenir el seu punt culminant amb l'accident de l'Apollo 13 el 13 d'abril de 1970 que, ja fos fortuit o previst, va venir a significar el domini d 'aquestes idees demoníaques sobre la intel·ligència, la informació, la lògica i la racionalitat de la ciència i la tecnologia. Diversos programes de TV i algunes pel·lícules van contribuir també a aquesta promoció i acceptació d'allò negatiu i els contravalors, presentats com a simpàtics i "moderns", i tot això citat va fer més mal encara que altres esdeveniments concomitants, com el fenòmen del hippisme, les drogues ja llavors tot i que no en l'escala i gravetat posteriors, l'anomenada revolució sexual dels anys 1960s... tot hi va contribuir però el cop definitiu va ser la legalització de l'avortament el 1973, que dins del mateix pocès d'inverrsió i capgirament en quasi tots els temes, com el feminisme absurd del 1963, va ser allò més greu, tràgic i terrible, les repercusions del qual han perdurat com a mínim mig segle. Va ser un gran moviment de conjunt i segurament orquestrat i dirigit pels grans poders fàctics que per primera vegada tenien el suficient poder en tots els camps, la riquesa, els mitjans i ells coneixements adequats de psicologia de masses i enginyeria social, i ajudats pel fet de ser menys evidents i més dissimulats van resultar més efectius que mai, aconseguint allò que no havien pogut assolir ni revolucions, ni guerres civils ni règims dictatorials. 



Assassinat d'estudiants per la Guàrdia Nacional a la Kent State University d'Ohio el 4 maig de 1970


Els Estats Units que podrien haver sigut, exemplificats en uns quants personatges principals: 

Henry Ford (1863 - 1947), capitalista inte·ligent, producció en sèrie, cadenes de muntatge i bons salaris als seus empleats "perquè així puguin comprar els productes", autor del cotxe Ford T (1908 - 1927) que va motoritzar Amèrica 

Warren G. Harding (1865 - 1923), president USA 1921 - 1923, americanista 

Ann Sullivan (1866 - 1936), va conseguir enseyar a la sordcega i muda Helen Keller 

Calvin Coolidge (1872 - 1933), president USA 1923 - 1929, americanista 

Robert Edmondson (1872 - 1959), periodista a contracorrent de les ideologies dominants

Emily Post (1872 - 1960), mestre de la bona educació, l'etiqueta i bones maneres 

Gilbert N. Lewis (1875 - 1946), un dels més grans químics de la història, mereixia guanyar el Nobel de Química per moltes coses diferents i el podia haver guanyat merescudament diversos cops, i va ser nominat a obtenir-lo 42 vegades però mai li van donar, tot i que el van rebre alumnes i col·laboradors seus per treballs conjunts dirigits per ell i també codescobridors amb ell o desenvolupadors dels seus descobriments, per culpa de l'enemistat aferrissada de diversos membres del Comitè Nobel. 

Louis McFadden (1876 - 1936), crític de la deriva de l'economia americana 

William H. Hays (1879 - 1954), el Codi del seu nom, d'efectes beneficiosos pel sèptim art, la indústria del cinema i la societat occidental 

Henry Klein (1879 - 1955), patriota nordamericà, "en un món governat per Mammon, jo he intentat servir el meu proïsme"

Helen Keller (1880 - 1968), sordmuda i cega gairebé de naixement, que amb l'ajuda de la professora extraordinària Ann Sullivan no sols es va poder comunicar, sinó que va estudiar arribant a la universitat i va donar conferències, essent un exemple de superació

Edward Hopper (1882 - 1967), pintor de la vida americana 

George Patton (1885 - 1945), "ens hem equivocat d'enemic", mort molt sospitosa, probablement assassinat 

Edward J. Flanagan (1886 - 1948), fundador del Boys Town (1917), iniciativa de la que l'any 1938 es va fer una famosa pel·lícula del mateix nom que va guanyar dos Oscars i que el cap de la MGM, el jueu Louis B. Mayer considerava la millor producció de la seva empresa i la seva pel·lícula favorita

Alfred Kohlberg (1887 - 1960), ferm partidari de Chiang Kai-shek i de la Xina nacionalista de Taiwan 

Daniel A. Lord (1888 - 1955), jesuïta i escriptor influent 

Dale Carnegie (1888 - 1955), llibre How to win friends and influence people (1936), sobre comunicació humana intel·ligent  

Martin Quigley (1890 - 1964), productor cinematogràfic, un dels editors del Codi Hays en el cine 

Dwight D. Eisenhower (1890 - 1969), president USA 1953 - 1961, va denunciar el compleix militar industrial en el seu discurs de comiat, els bons 10 anys d'Amèrica 1953 - 1963, promotor d'Atoms for Peace en un discurs davant l'ONU el 1953 i fundador de la NASA el 1958, va deixar que les coses funcionessis soles sense massa interferències, "el president que millor governa és el que menys governa" 

Benjamin Freedman (1890 - 1984), empresari jueu convertit al Catolicisme, llibre Facts are facts (1954) i conferència a l'hotel Willard de Washington el 1961 

James Forrestal (1892 - 1949), anticomunista intransigent, assassinat 

Huey Long (1893 - 1935), "sí:  el feixisme triomfarà a Amèrica, però aquí li diran antifeixisme"

Lawrence Dennis (1893 - 1977), llibre A trial on trial: The great sedition trial of 1944 (1946) 

Harold Urey (1893 - 1981), el deuteri (1931) i, amb G. Lewis, l'aigua pesada (1932) 

Elizabeth Dilling (1894 - 1966),  The red network (1934), The red betrayal of the churches (1938) i The plot against Christianity (1964) 

Norman Rockwell (1894 - 1978), il·lustrador d'una vida americana idíl·lica, idealitzada segons el gusr americà 

Fulton J. Sheen (1895 - 1979), bisbe catòlic molt influent, programa de ràdio The Catholic Hour (1930 - 1950) a la NBC i desprès a la TV amb els programes Life is worth living (1952 - 1957) en un horari de màxima audiència i The Fulton Sheen Program (1961 - 1968), tots ells amb molta difusió, molt èxit i molta repercusió social, entre altres coses va aconseguir moltes i destacades conversions  

George Gershwin (1898 - 1937), compositor, tant de bo que música com la seva i altres músiques de qualitat, fins i tot de la cançó lleugera, haguessin sigut promocionades amb tot el suport, i no les de baixa qualitat que triomfaren gràcies a campanyes de marketing, publicitat i mitjans 

William J. Sidis (1898 - 1944), considerat una de les persones amb el C.I. més alt conegudes

Robert W. Welch (1899 - 1985), fundador de la John Birch Society (1958)  

Gerald Winrod (1900 - 1957), evangelista i activista 

Martin Dies (1900 - 1972), The Trojan Horse of America (1940), "els 20 anys de traïció: 1933 - 1953"

Charles Lindbergh (1902 - 1974), primer pilot en creaur l'Atlàntic en avió, el 1927 

Claire Boothe Luce (1903 - 1987), escriptora, política i diplomàtica convertida al Catolicisme el 1946 per Fulton J. Sheen, un exemple també de bon feminisme 

Glenn Miller (1904 - 1944), un determinat ambient musical i social, mort en accident d'avió 

Bella Dodd (1904 - 1969), dirigent comunista nord-americana, convertida pel bisbe Fulton J. Sheen, va denunciar l'origen comunista del feminisme nord-americà dels anys 60s, que ella mateixa havia promogut i dirigit  i l'infiltració comunista a l'Església als Estats Units i a tot el món

Joseph McWilliams (1904 - 1996), activista  

Dag Hammarskjöld (1905 - 1961), suec i secretari general de l'ONU, amb base a New York, entre 1953 i la seva mort el 1961 quan el seu avió va ser abatut sobre el Congo 

Joseph McCarthy (1908 - 1957), se'l va demonitzar quan moltes coses que denunciava eren certes 

Bernard Basset (1909 - 1988), jesuïta, llibre Priest in paradise. With God to Illinois (1966), quan Estats Units, malgrat tot, encara es podia veure globalment com una mena de paradís  

Patrick Peyton (1909 - 1992), sacerdot catòlic, Croada Mundial de l'Oració, amb trobades multitudinàries a tot el món per pregar públicament i promotor del res del rosari, especialment en família, "família que prega unida, roman unida"

Barry Goldwater (1909 - 1998) , si haguès estat escollit president el 1964, la conspiració de l'assassanit del president J.F. Kennedy i la implicació de LB Johnson en ella haguessin sortit a la llum i la guerra de Vietnam no hagués tingut lloc, Amèrica haguès sigut un lloc diferent i molt més feliç

Carroll Quigley (1910 - 1977), historiador, anàlisi molt encertada sobre la situació mundial i dels Estats Units i món occidental 

Wernher von Braun (1912 - 1977), coet Saturn V (1967) i programa Apollo per portar éssers humans a la Lluna (1968 - 1972)

Dorothy Kilgallen (1913 - 1965), periodista, tenia un ampli i clarificador dossier sobre el magnicidi de JFK que estava a punt de publicar i que va desaparèixer quan se la va trobar morta a casa seva en circumstàncies estranyes, probablement fou assassinada 

Richard Nixon (1913 - 1994), va tenir molts errors però també molts encerts i va fer coses molt bones, una veritable conxorxa entre 1972 i 1974 el va obligar a plegar molt abans de temps, el seu mandat expirava el 1977, desprès d'haver fet dimitir el seu vicepresident l'any anterior, ja que tampoc era de l'agrat del deep state

Charles Townes (1915 - 2015), el màser (1953)

John F. Kennedy (1917 - 1963), president USA 1961 - 1963, primer president catòlic del país, mandat il·lusionant, decisió de portar un home a la Lluna abans de 1970, el seu magnicidi en el que sembla que va estar implicat el seu vicepresident, va commocionar tota la nació i la va marcar per moltes dècades, si no haguès estat assassinat hauria estat president fins 1965 i molt probablement fins 1969 i potser inaugurat una dinastia Kennedy de presidents. Un exemple del que els Estats Units podrien haver sigut i es va impedir que fossin, quelcom molt diferent i millor.

Spiro T. Agnew (1918 - 1996), apuntava bones i grans maneres i segurament havia sigut un bon president si tot haguès seguit el seu curs normal, i especialment tenia una gran visió de futur (1)

Edward L. Beach (1918 - 2002), capità del submarí atòmic Tritó, primer en realitzar la volta al món en immersió, seguint la ruta magallànica

Billy Graham (1918 - 2018), el més exitós i sensat dels telepredicadors evangelistes 

William R. Anderson (1921 - 2007), capità del submarí atòmic Nautilus que va creuar en immersió sota el gel el Pol Nord (1958) 

Charles Yeager (1923 - 2020), primer home en superar la barrera del so, amb un avió X-1 a 13 700 m d'alçada (1947)

Phyllis Schlafly (1924 - 2016), un veritable feminisme sa i intel·ligent en lloc de l'altre feminisme, molt pitjor, imposat artificialment pels poders econòmics i ideològics

Robert Kennedy (1925 - 1968), germà de JFK i candidat presidencial el 1968, assassinat, sinó molt probablement haguès estat el president 1969 - 1973 i molt probablement fins 1977, i restaurat la dinastia presidencial Kennedy, que podria haver sigut continuada eventualment pel seu germà Edward. Un exemple del que els Estats Units van poder ser i no els van deixar ser.  

Theodore H. Maiman (1927 - 2007), el làser (1960) 

Sidney Poitier (1927 - 2022), una integració correcta en la societat occidental, personalment i amb el model d'una de les seves pel·lícules, Guess who's coming to dinner (1967) i alguna altre (2) on demostrava una possibilitat real pels negres si haguessin volgut i pogut seguir-la (3)

Joseph Kittinger (1928 - 2022), salt des de l'estratosfera a 31 km d'alçada, on havia ascendit amb un globus (1960) 

Frank Borman (1928 - 2023), comandant de l'Apollo 8, la primera nau tripulada en viatjar a la Lluna i orbitarla, el Nadal de 1968 

James Lovell (1928 - 2025), membre de l'Apollo 8 (1968) va fer un segon vol orbital a la Lluna amb l'Apollo 13 (1970)

M.L. King (1929 - 1968), una bona manera d'alliberament afroamericà i de la seva integració en la societat nordamericana, assassinat  

Grace Kelly (1929 - 1982), una vida que va ser com una mena de somni de conte de fades pel jovent, i sobretot femení, per la seva bellesa i elegància, la seva admiració com a estrella de cinema i el seu destí de princesa en un petit principat europeu al casar-se amb el príncep Raiinier de Mònaco el 1956 

Stanley Miller (1930 - 2007), experiment sobre l'origen de la vida (1953)

Neil Armstrong (1930 - 2012), primer ésser humà a la superfície de la Lluna, amb el mòdul lunar de l'Apollo 11 (1969) 

Michael Collins (1930 - 2021), membre de l'Apollo 11 (1969), mentre orbitava la Lluna esperant el retorn dels seus companys va ser, per primer cop, l'home més solitari del món 

Edwin Aldrin (1930), segon home en trepitjar la superfície lunar amb l'Apollo 11 (1969) i el que surt a les icòoniques fotos 

Philippa Schuyler (1931 - 1967), pianista. periodista i autora, va morir a Da Nang, al Vietnam del Sud

Don Walsh (1931 - 2023), amb el batiscaf Trieste va ser un dels dos primers homes en arribar al fons de la Fossa de les Marianes (1960) a 11 km de profunditat sota la superfície de l'oceà . 

Edward Kennedy (1932 - 2009), nomès fins al 1969, durant un any va mantenir l'esperança de que el canvi seguia essent possible a Amèrica fins l'accident de Chappaquiddick del juliol en que va morir ofegada la seva secretària Mary Jo Kopechne i ja no va tornar a simbolitzar-ho més (4) 

Alan Stang (1932 - 2009), jueu convertit, llibre It's very simple (1965) 

William Anders (1933 - 2024), membre de l'Apollo 8 (1968), icònica foto del planeta Terra sortint sobre l'horitzó de la Lluna 

Gary Allen (1936 - 1986), None dare call it conspiracy (1971)  

Larry Abraham (1937 - 2008) coautor de None dare call it conspiracy (1971)  

Wilma Rudolph (1940 - 1994), la "gasela negra" dels Jocs Olímpics de Roma 1960, un miracle de resiliencia i de superació, afectada de nena per una polio que li va deixar una cama poc funcional, a base d'esforç i voluntad va ser campiona de les proves de velocitat d'atletisme olímpic 

Aaron Russo (1943 - 2007), cineasta i activista 

Bobby Fischer (1943 - 2008), jueu i campió del món d'escacs 1972 - 75, una alternativa intel·ligent per les aficions del jovent USA, va denunciar un gran complot mundial liderat i orquestrat per correligionaris seus 

Marilyn Vos Savant (1946), una de les persones amb C.I. més alt registrat, afirma que per higiène mental no veu pel·lícules posteriors a 1939 ja que a partir d'aquell any tot és propaganda 

I ens podem preguntar: com s'ha passat d'una cosa a l'altre? 

(1) Específicament a principis dels anys 1970s ja va va pronosticar situacions geopolítiques que llavors semblaven inverossímils i tot i que algunes es van veure ja tan d'hora coom el 1973, la gran majoria no es van materialitzar fins dècades més tard 
(2) El Codi Hays, vigent entre 1934 i 1968, va ser una autocensura saludable que va fer molt bé a la qualitat, elegància i creativitat del cinema nord-americà, al evitar allò més groller, grotesc, pervers i obscè i destacar allò intel·ligent, en genneral i fins i tot per saltar-se les normes!, i allò bo i bell, fent-lo més atractiu, els films autocontinguts i ampliament acceptables d'aleshores tenien prestigi i per tant poder social, cosa que desprès han perdut del tot, excepte per a incitar al mal. 
(3) Hi ha molts més exemples iguals o superiors al seu, tot i que no nord-americans: Léopold Sédar-Senghor (1906 - 2001), Félix Houphouët-Boigny (1905 - 1993), Nelson Mandela (1918 - 2013), Julius Nyerere (1922 - 1999), Ken Saro-Wiwa (1941 - 1995)...
(4) )D'ell quasi es podria dir allò tan dur que va dir per a casos semblants un professor meu referint-se a un altre: "va morir als 40 anys, l'enterraren als 80"

dilluns, 15 de setembre del 2025

La veritat ens fa lliures


El recent assassinat  per motius ideològics i polítics de l'activista conservador nord-americà Charlie Kirk (1993 - 2025) el passat 10 de setembre a l'Universitat de Utah Valley (Utah) i el precedent de poc abans de l'assassinat aparentment per odi racista anti-blanc de la refugiada ucraïnesa Iryna Zarutska (2002 - 2025) el 22 d'agost a un tren a Charlotte (Carolina del Nord) mostra una situació terrible per a la nostra societat occidental en general i especialment als Estats Units. 


Una conferència del P. Coughlin als Estats Units als anys 1930s o 40s, amb uns 26 000 assistents



























Els dos casos tenen punts foscos notoris. La noia ucraïnesa havia arribat als Estats Units el 2022 amb la seva família que fugia de la guerra al seu país buscant seguretat i un futur, i va acabar assassinada de manera incomprensible per un delinquent afroamericà desquiciat, que acumulava moltes detencions per fets delictius i que una jutgessa afroamericana com ell va deixar en llibertat fent-li confiança, amb el tràgic resultat conegut, un resultat previsible del bonisme ideològic imperant en molts cercles americans, especialment greu per la víctima però de rebot també pel agressor al que per no voler que estigués detingut provisionalment o que afrontés unes penes de presó lleus, ara es veurà davant la cadena perpètua o fins i tot potser la pena de mort. I pels mateixos dies, no sé si abans o desprès del fet, una dona activista esquerrana declarava que la violència era un dret de les antigues víctimes històriques; tant ella com la jutgessa són en certa manera còmplices d'aquest assassinat brutal, així com en general l'ambient que podia haver imbuït la idea a una persona conflictiva i amb problemes mentals. .

El cas del dialogant promotor de les idees conservadores és encara més estrany. No sols per les incoherències i contradiccions del relat oficial, on un tret d'estil professional s'atribueix a un jove radicalitzat i a més al sospitós se'l veu saltar sense l'arma des del terrat des d'on pressuntament va disparar i en canvi el fusell es troba desprès en un bosc, tot i que això encara es podria explicar si va tirar el fusell a terra, cosa que no es veu que faci, ni tampoc sembla que un cop a terra es pari a recollir res sinó que se'l veu inmediatament sortir corrent, i no són les úniques coses rares sobre el terreny, alguns vídeos mostren un home amb gorra just al costat de la víctima fent dos o tres gests inmediatament abans del tret. Però les circumstàncies més rares són externes: el primer digital en donar la notícia no és cap mitjà nord-americà com semblaria lògic i normal sinó un d'estranger, però sobretot que Amazon tenia a la venda amb data del 9 de setembre, és a dir un dia abans, el llibre The shooting of Charlie Kirk: A comprehensive account of the Utah Valley University attack, the aftermath and America's response d'una desconeguda autora anomenada Anastasia J. Casey, de la que no hi ha cap referència ni abans ni desprès de la publicació. Amazon ha dit que va ser un error de data i que el llibre va ser publicat unes hores desprès del tiroteig, cosa també inverossímil per la impossibilitat material d'escriure'l, imprimir-lo i posar-lo a la venda en tant poc temps, i que a més si fos així no explica perquè a continuació el llibre va ser retirat de la venda per la pròpia Amazon, essent tant oportú. I per acabar-ho d'embolicar, el primer ministre d'un país amic i aliat dels Estats Units, molt protegit per aquests, i amb el que sembla una particular sintonia amb l'actual president i govern nordamericà, surt a declarar públicament que ells no han estat els autors de l'assassinat polític (!). Per aquestes i altres rareres més, tot evoca una conspiració per acabar amb la vida d'aquest jove de gran talent i fermes conviccions cristianes en els que alguns analistes veien el successor natural i exitós del propi Trump, i que ara ha visr així truncada la seva prometedora carrera que li augurava un gran futur.(1). 

Els Estats Units tenen una llarga tradició de violència política i d'assassinats, o intents d'assassinat, de polítics destacats des de Lincoln el 1865 fins a Trump el 2024. Alguns d'ells potser fets puntuals però altres molt misteriosos: així ja en el cas de Lincoln es va parlar d'una conspiració ja en el seu moment, i sobretot l'estrany magnicidi del president John F. Kennedy el 1963, amb sospites d'una conspiració i d'una versió oficial falsificada, a part que el pressumpte autor va ser al seu torn assassinat inmediatament mentre estava en custodia policial per un altre personatge que va morir a la presó només 3 anys desprès, i això sense comptar les contínues morts durant anys de testimonis presencials i veus dissidents, ni l'intent de fer un judici parcial independent el 1969, acusant només a una persona, i que tampoc va tenir èxit. Caldria pensar perquè passen aquestes coses a la superpotència americana i qui o què hi ha al darrera si hi ha una connexió o un fil conductor.  

És molt trista aquesta situació política del món actual i potser l'únic que podem fer és recordar aquells polítics o intel·lectuals que a la mateixa Nordamèrica ja van avisar sense que se'ls fes prou cas i alguns dels quals fins i tot van ser silenciats. En cito uns quants de destacats: 

Louis Th. McFadden (1876 - 1936), el desastre econòmic americà i els seus motius

Smedley Butler (1881 - 1940), el general més popular dels Estats Units, llibre War is a racket (1935)

Dwight D. Eisenhower (1890 - 1969), general i president nordamericà, denuncia del complex militar-industrial i de la seva força desconeguda mai abans, en el seu discurs de comiat com a president 

Benjamin H. Freedman (1890 - 1984), empresari jueu convertit al Catolicisme, llibre Facts are facts (1954) i discurs a l'hotel Willard de Washington del 1961

Charles Coughlin (1891 - 1979), sacerdot catòlic canadenc, molt popular i escoltat als Estats Units en les seves conferències de ràdio, als anys 1930s uns 30 milions de nord-americans, d'un total de 120, sintonitzaven semanalment les seves emissions setmanals, però el van fer callar: el 1940 l'Associació Nacional d'Emissores va fer cancelar el seu programa radiofònic Golden Hour, i el 1942 se li va fer tancar la seva revista Social Justice i també se'n va prohibir la distribució privada per correu.   

Huey Long (1893 - 1935), polític molt popular, assassinat pel seu propi metge en un episodi molt confús, va deixar dit "El feixisme triomfarà als Estats Units, però aquí se li dirà antifeixisme" 

John F. Kennedy (1917 - 1963), president nordamericà molt popular, assassinat durant el seu mandat, discurs sobre les societes secretes que influeixen i volen dominar el país i que no tenen cabuda en una societat moderna i lliure  

Ara cal afegir-hi a Charlie Kirk (1993 - 2025), assassinat per expressar públicament les seves idees amb claredat, lògica i intel·ligència, i fer cas dels seus avisos. 

Com diu Nostre Senyor Jesucrist, "la veritat us farà lliures". Per això hi ha qui busca silenciar als qui diuen obertament la veritat, primer per mantenir el domini i el control i no deixar canviar a la societat ni al món, i a més perquè proclamar la veritat ho qualifiquen d'odi aquells que odien la veritat (2). 

(1) I per si fos poc els mateixos dies  al Brasil l'expresident conservador Jair Bolsonaro (1955) era condemnat a l'extravagant pena de 27 d'anys de presó (!) per la seva suposada participació en uns aldarulls populars quan molta gent al Brasil va pensar que les eleccions presidencials havien sigut robades o manipulades, considerant-lo segons sembla, ja que no conec gaire el cas, com l'inductor intel·lectual o en grau de benefici de les protestes, una condemna a totes vistes insòlita i desproporcionada en un judici en el que la majoria pensaven que acabaria en absolució del dirigent, aparentment no implicat directament. Però això ja seria anar massa lluny, tot i que podria tenir relació amb els Estats Units per la semblança dels fets amb l'ocupació del Congrès nord-americà el gener de 2021 i per tant ser un avís clar cap a Trump, del que li podria haver passat si no haguès estat escolllit president, i potser fins i tot del que li podria passar, donada la condició de prestigiós ex-president de Bolsonaro, quan acabi la seva presidència si no vigila molt i va amb peus de plom, al menys en determinats assumptes.
(2) A vegades amb arguments ben puerils com "i perquè ha de ser la teva?, quan no és d'un ni d'un altre, sinó de Déu, que és la veritat, i sort n'hi ha que ens l'hagi revelat, de forma que almenys alguns la posseeixin, i com en el cas de St. Agustí cal cercar on és i qui la té, fins a trobar-la i així ja poder reposar en ella, i és que com també diu Déu, el qui busca troba, i quan hi ha sinceritat Ell mateix ens ajuda i es fa trobadís: "Tu no em buscaries si no m'haguessis ja trobat".