dijous, 28 d’agost del 2025

Llibres del meu pare

En la meva biblioteca, una bona part dels llibres eren del meu pare, que jo ja havia llegit de noi perquè ell em deixava i fins m'animava a fer-ho. Ara en faig una relació dels que considero més típics seus (1): 


Bíblia catòlica. (2). En diverses edicions, en castellà i català. 

Evaristo Acevedo. Carta a los celtíberos esposados (1969), El despiste nacional (3 vol, 1970 - 1972)

Manuel Arias-Paz. Manual del automòbil (1940 i moltes edicion

Aristòtil. Obras filosóficas (2ª meitat s. IV aC)

Isaac Asimov. Molts llibres, de divulgació científica com Enciclopedia biográfica de la ciencia y la tecnologia (1973), Introducción a la Ciencia (1977) i llibres de butxaca amb històries curtes, com El electrón es zurdo y otros ensayos científicos (1979),Los lagartos terribles y otros relatos,  La tragedia de la Luna, Civilizaciones extraterrestres (1981), Vida y tiempo (1981), ¡Cambio! 71 visiones del futuro (1984)  . 

Alonso Fernández de Avellaneda. Segundo tomo del Quijote (1614)  

Joseph A. Babor i José Ibarz. Química General Moderna (edició de finals dels 50s o primers 60s) 

Mercedes Ballesteros. 

Bernat Basset SJ. Un cura en el paraíso (1966)

Tom Berkley. Me meto en las películas (1958) 

Jean-Brun Ros. Como aprovechar el propio carácter (1964)

Joan Butler. 

Miguel Cabezas Serra i Ricard Lázaro Sanromà. Física y química 2º Bachillerato (1976)  

Achille Campanille. Si la Luna me trae fortuna (1958) 

Jean Claude Carrière. Mi tio (1958). Li agradaven molt les pel·lícules de Jacques Tati. 

Claude Cenac. Aventuras de Diógenes el basset (1961) 

C.W. Ceram. Dioses, tumbas y sabios (1949) 

Juli César. De bello gallico (50 aC) 

Miguel de Cervantes. El ingenioso hidalgo D. Quijote de la Mancha (2 vol, 1605, 1615) 

Raymond Chandler. Algunes novel·les policíaques. De jove li agradaven els llibres d'humor, de gran els de detectius.  

Henri Charrière. Papillon (1969) 

G.K. Chesterton. El club de los negocios raros (1905), El hombre que fue jueves (1908), La esfera y la cruz (1909), El candor del Padre Brown (1911), La sabiduria del Padre Brown (1914),  El hombre que sabia demasiado (1922), La incredulidad del Padre Brown (1926), El secreto del Padre Brown (1927), El escándalo del padre Brown (1935)

Gabriel Chevallier. Clochemerle (1934), Clochemerle Babilonia (1951), Clochemerle-les-Bains (1963)  

Joseph E. Chipperfield. Jefe gris (1960) 

Agatha Christie. Alguns llibres de novel·la de detectius. 

Ciceró. Algún llibre en llatí. 

Noel Clarasó. La majoria dels seus llibres, en tenia molts. 

Josep Comas Solà. Astronomia (1935) 

Richmal Crompton. La majoria, però no tots, dels 31 llibres de la sèrie Guillermo, des de Travesuras de Guillermo (1922) fins a l'últim llibre de la saga, aparegut el 1970. 

Columbano M. Cucurella. El Montserrat del espíritu (1953) 

Fernando Díaz Plaja. Manual del imperfecto viajero (1972) i els llibres de la sèrie Los 7 pecados capitales

Luis Díez Jiménez. Antologia del disparate (1971)

dd.aa. Antologia de humoristas ingleses contemporaneos (1952) 

dd.aa. Antologia de humoristas italianos contemporaneos (1943) 

Hildegarde Dolson. Perdonen que sea tan jovial, Salón de belleza para amas de casa 

Arthur Conan Doyle. Sherlock Holmes (a partir de 1887)

Jean Duché. Ella y él (1959), Historia de la Humanidad III. El dominio de la razón (1964) 

Albert Einstein (3). Comment je vois le monde (1934)

Nora Ephron. Ensalada loca (1975) 

J. Jefferson Farjeon. Rona sale pitando

Hans Joachim Flechtner. El mundo en la retorta (1942) 

André Frossard. Dios existe, yo me lo encontré (1969)

Julio Ganzo. Novedades en las aperturas desde 1965 (1969) 

Erle Stanley Gardner. Llibres de Perry Mason (diversos llibres des de 1933 a 1973), però li agradava més en la sèrie de TV

Alain Gerbault. Solo a través del Atlántico. La vuelta al mundo del navegante solitario (1944) 

Lewis Th. Girau. Método de inglés (1925) 

Enrique Gomis. El dolor y la fiebre, aliados del hombre (1950)

Giovanni Guareschi. El destino se llama Clotilde (1942), llibres de Don Camilo i altres. 

Carmen Guerra. "Pin-up", escuela de vampiresas (1959) 

Dashiell  Hammett. Alguna novel·la negra.   

Heinrich Harrer. Siete años en el Tibet (1952) 

Hergé. La majoria de llibres de la sèrie d'àlbums de Tintin (1930 - 1976). Com els altres llibres infantils i juvenils, ens els comprava per nosaltres, però ell també els llegia. 

E.T.A. Hoffmann. Opiniones del gato Murr sobre la vida (1944) 

Lancelot Hogben. La matemática en la vida del hombre (1941) 

Sydney Horler. El hombre que tenia tres esposas

Aldous Huxley. Los escándalos de Crome (1921) 

J.A. de Icaza Gil. Diez historietas de amor atómico (1959) 

W.W. Jacobs. A la caza del suegro (1946), ¡Vaya viudita! (1959), ¡Pobres maridos!, Un pobre diablo, Aprendiz de suicida, Me gustan todas 

Enrique Jardiel Poncela.  

Jerome K. Jerome. Tres hombres en una barca sin contar el perro (1889), Tres ingleses en Alemania (1900), Divagaciones sobre los bebés 

Erica Jong. Miedo a volar (1973) 

Carl G. Jung. Tipos psicológicos I i  II (1921). 

Robert Jungk. El futuro ha comenzado (1952) 

Werner Keller (1955). Y la Bíblia tenia razón (1955)

Ephraim Kishon. El zorro en el gallinero (1976), Mi familia al derecho y al revés (1980), Maullidos en do mayor (1982), El gran éxodo (1982), ¡Adelante leones de Judá! (1982)...

Álvaro de Laiglesia. ¡Que bien huelen las señoras! (1957) Yo soy fulana de tal (1963), Fulanita y sus menganos (1965)  

L.N. Lavolle. Nuno de Nazaré (1959) 

Ricard Lázaro Sanromà. Física i Química COU (1978). Autoeditat seu. 

Michel Lebrun. La peau du serpent (1964). Comprat com altres als Encants del Mercat de Sant Antoni de Barcelona, un dels diversos llibres que havia llegit en francès. 

Augustin-Michel Lemmonier. Tenebra i llum d'un guillotinat (1974)

Rolf Lennar. El acompañante inofensivo (1942), El candidato al matrimonio (1943) 

Jorge Llopis. 

Bernardino Llorca. Manual de Historia Eclesiástica (1942) 

Curzio Malaparte. Historia de mañana (1949) 

Joan Maragall. Obres completes (1947)  

Bruce Marshall. ¡Que venga la hermana Sally! (1983) i altres 

W. Somerset Maugham. El almuerzo.  

André Maurois. Los silencios del coronel Bramle (1918) 

Shepherd Mead. Como triunfar de las mujeres sin proponerselo (1957) 

Joaquín Merino. Londres para turistas ricos (1972)  

Miguel Mihura. 

Sor Maria Rosa Miranda. La epopeya bíblica (1957) 

Marcel Mithois. Mi mujer me vuelve loco (1959), Los buenos tiempos de Pamela (1959) 

Juan Montalvo. Capítulos que se le olvidaron a Cervantes (1895) 

Jerónimo de Moragas. Las oligofrenias (1961) 

Alain Moorehead. No hay sitio en el arca (1959) 

Axel Munthe. La historia de San Michele (1929), Lo que no conté en la historia de San Michele (1937)

M.M. Musselman. Me casé con una pelirroja (1958) 

Edgar Neville. 

Aron Nimzowitsch. Mi sistema (1925)

Alan E. Nourse. Mineros del espacio (1958), dels llibres que comprava pels fills.  

Antoni Paluzíe Borrell. Las maravillas del cielo. Astronomia y astronáutica (1965) 

José Paluzie Lucena. Manual de ajedrez (1931), Primer libro del ajedrecista (1935)  

August Panyella. Razas humanas (1961) 

C. Northcote Parkinson. La ley de Parkinson (1957), Al patrimonio por el matrimonio (1963), La ley de la señora Parkinson (1968) 

Linus Pauling. Química general (1941) 

Julio Penedo. La barraca de la risa. 

Ramon D. Perés. Historia de las literaturas antiguas y modernas (1941)

Óscar Pin. 

Josep Pla. Humor honesto y vago (1942)  

Karl Rahner. Reflexiones sobre la Humanae Vitae

Richard Ratti-Kámeke (1873 - 1945), Ejercicios de terminologia química alemana  (1931) 

Richard Réti. Los grandes maestros del tablero (1930) 

Luigi M. Rossetti. Práctica de caracterologia (1963) 

Andrée Ruffat. La superstición a través de los tiempos (1951)

Santiago Rusiñol. Obres completes (1947) 

Dan Senseney i Frank Bolle. Austin, soldado del aire (1962) i Scanlon del servicio submarino (1963). Els va comprar l'any 1967 pel Jordi i per mi, que llavors erem nois. 

Jean-Jacques Servan-Schreiber. El desafio americano (1967), El desafio mundial (1980)  

Georges Simenon. Algunes novel·les policíaques.

Jesús Simón. A Dios por la ciencia (1954) 

H. Allen Smith. ¡Vamonos al Oeste! (1952), La jungla de papel (1952), Antologia completa del bromista (1961)

Mikhail Tal. Práctica de ajedrez magistral (1960) 

Booth Tarkington. Kate Fennigate (1943), De la piel del diablo (1959)  

José Terrero. Geografia de España (1958)

A.A. Thomson. 

Tono. 

Mark Twain. Los inocentes en el extranjero (1869), Pasando fatigas (1872), L'elefant blanc robat (1930), Los inocentes en su pais (1944), El hombre que corrompió a una ciudad (1947)...

Alessandroo Varaldo. La dinastia de los fantasmas

Jacint Verdaguer. Obres completes (1943)

Kurt Vonnegut. Esmorzar de campions (1989) 

Michael Voslensky. La Nomenklatura (1981)  

Mika Waltari.  Sinuhé el egípcio (1945)

Onoto Watana (4). Die Japanische Nachtigall (1901)

Morris West. Algun llibre de tema religiós. 

Yvert et Tellier. Catalogue, càtalegs de segells (Moltes edicions actualitzades a partir de 1895)  

Tenia molts llibres de les coleccions Al monigote de papel (1942 - 1957), Libros de humor El Gorrión, La Hosteria del buen humor, El Club de la alegria...


(1)  Dono el títol en castellà, que és com els llegia quasi tots, si bé en tenia alguns en català, en francès, en llatí i en alemany, que també llegia,, perquè el català era la seva llengua materna i familiar i perquè dominava molt bé tots els altres. Una anècdota que ho mostra és que en ocasions desprès de llegir tot un llibre, dies desprès no sabia del cert en quin idioma l'havia llegit i s'ho havia de pensar. .Ell assegurava que no sabia anglès, però en realitat en sabia prou per llegir revistes de Química nord-americanes i britàniques, com també en llegia d'alemanyes, a mitjans dels anys 1960s. La data que dono dels llibres és la de l'edició original, excepte en els casos en que no la conec. 
(2) Se l'havia llegit sencera des del principi fins al final almenys en tres ocasions, una de jove, una d'adult i una de gran. La consultava sovint i la recomanava sempre, fins i tot regalant-la com obsequi en ocasions senyalades. Li agradaven molt els escrits de Sant Pau.  
(3) Escrit en alemany, ell l'havia llegit i el tenia en francès, la mateixa llengua en que em va convidar a llegir-lo quan jo era un adolescent, sabent que ja podia fer-ho. . 
(4) Winnifred Eaton (1875 - 1954), que usava molt el pseudònim Onoto Watana, era una escriptora canadenca, d'ascendència britànica i xinesa, que va escriure el llibre en anglès. Però el meu pare el tenia i el va llegir en traducció alemanya.   .   

dilluns, 25 d’agost del 2025

Humor eclesiàstic

El bon humor entre els sants, preveres, religiosos i creients té una llarga tradició*. Des de St. Llorenç (+ 258) en el moment del seu martiri, passant per St. Tomàs More (1478 - 1535) i Sant Felip Neri (1515 - 1595) fins els temps actuals.. 

Sant Llorenç (225 - 258), diaca i màrtir 

Els citats junt amb St. Genesi (+ entre 286  i 306) i St. Ardalió (+ 306), són considerats els sants patrons dels humoristes, comediants, pallassos i de l'alegria i el bon humor. 

St. Genesi o Genís de Roma (+ 286 / 306)

Ja St. Francesc d'Assís (1181/82 - 1226) parlava de la "perfecta alegria", quan els flocs de neu li queien al cap i quan un porter no el deixava entrar en un convent, i fins i tot el sant Rector d'Ars, St. Joan Baptista Maria Vianney (1786 - 1859), deia que quan se sentia trist anava de seguida a confessar-se, per retrobar l'alegria. I una tradició popular diu que "un sant trist és un trist sant". 

St. Tomàs More (1478 - 1535)

Sant Felip Neri (1515 - 1595) 

Alguns escriptors com Erasme de Rotterdam (1466 - 1536) en el seu llibre Encomium moriae (1511) també mostren sentit de l'humor, en aquest cas satíric, i el P. Isla (1703 - 1781) fa una paròdia dels mals predicadors en el seu llibrre Fray Gerundio de Campazas (1758). El P. Luis Coloma (1851 - 1915), autor de contes infantils, té moltes observaccions divertides. I un laic com Josep Maria Folch i Torres (1880 - 1950) en els seus Els pastorets (1916) hi posa molts acudits i bromes. 

En un estil més suau hi ha llibres actuals com el de  Bernard Basset (1909 - 1988) amb Priest in Paradise; with God to Illinois (1966) i els dibuixos del franciscà Fred McCarthy (1918 - 2009) sobre Brother Juniper, iniciats el 1942, que entre 1958 - 1989 es van publicar en els principals diaris nordamericans i va haver una dotzena d'edicions de llibres de butxaca amb aquest simpàtic i humil protagonista basat de lluny en un company de St. Francesc, el germà Juníper (+ 1258), Fra Ginepro en italià, que es va incorporar a l'Orde el 1210, que era conegut com el pallasso o bufó de la congregació per les seves ocurrències i perquè semblava que li agradava que li fessin burles per la seva innocència i candor. El mateix St. Francesc, que l'apreciava molt, va dir d'ell fent un joc de paraules "Tant de bo germans tingués un bosc sencer de ginebrons com aquest". I d'aquest frare amb fama de santedat va rebre el seu nom St. Juníper Serra (1713 - 1784). I el germà Juníper dels dibuixos, tant catòlic i tan religiós, per la seva senzillesa i ingenua humanitat va triomfar durant tres dècades a tots els Estats Units, entre lectors de totes les confessions.  

Fins i tot el papa Joan Pau I (1912 - 1978), quan era patriarca de Venecia, va escriure ell llibre Illustrissimi (1976), aquí traduït com Ilustrísimos señores, una sèrie de breus lletres dirigides tant a personatges reals, vius i difunts, com a altres de ficció, amb el bon humor que li va guanyar el sobrenom popular de "el somriure de Déu". 

I es podrien citar més casos com aquests encara, però ja en són una mostra suficient abans de passar a uns quants exemples, començant per un que es podria dir "l'engany de la Lluna": . 

És un que ens toca de prop i que no és massa llunyà en el temps, va tenir lloc a finals de juliol i principis d'agost de 1969 quan diversos diaris catalans i alguns d'espanyols es van fer ressò de la notícia de que els astronautes de l'Apollo 11 havien portat i plantat en secret una bandera catalana, la senyera, a la Lluna, segons es deia per indicació de Werner von Braun o en homenatge a ell (!). La font de la notícia eren uns diaris francesos, de la zona catalana i occitana, que ho havien publicat. Uns periodistes de El Correo Catalán, que també ho havia publicat, van voler confirmar la notícia i van anar a la Catalunya Nord seguint-ne el rastre fins l'origen en un diari de Perpinyà. Preguntats els periodistes d'aquests els remeteren a una fulla parroquial (!) de la zona, i preguntat el rector els hi va dir que sí, que s'ho havia inventat ell, i que s'havia publicat com una mostra d'humor en el full, que publicava ocasionalment observacions humorístiques i acudits. El diari de Perpinyà l'hi va seguir el corrent i altres el van citar i s'ho van mig creure fins que finalment els diaris d'aquí s'ho van creure del tot. El Correo Catalán ho va desmentir una setmana desprès dient que pel que semblava s'havia malinterpretat aquesta mostra primerenca del nou "humor lunar". I molts, com qui això escriu, van passar uns quants dies convençuts de que això era cert i una noia em va arribar a dir "els catalans sempre som els primers a tot arreu!". Sort que en el fons era un humor blanc, parroquial...

Algunes mostres més d'humor eclesiàstic: 

Que Déu us perdoni, que em feu un retrat i em traieu així... (Sta. Teresa de Jesús al frare pintor que la va representar en un quadre) 

En el fons vostè i jo pertanyem al mateix grup humà, el dels grossos (resposta de St. Joan XXIII quan encara no era Papa i era nunci a França al líder socialista radical francès Édouard Herriot) 

Arriben dos bisbes junts al Cel, cosa ja rara de per si, i veuen un edifici amb gent menjant i bevent i pregunten qui són - Són membres d'una Orde molt ascètica i austera, de dejuni i abstinència continus, els hi diuen. En un altre edifici hi ha tot de gent xerrant, cantant i ballant - Aquests eren d'una Orde de silenci estricte. I en un tercer edifici hi ha tot de gent descansant estirada en llits i dormint - Aquests són sacerdots diocesans d'aquest bisbat... (comentari d'un conegut bisbe francès en una taula amb un altre bisbe i uns quants sacerdots) 

Ja es ben curiós, ja, que vostè celebri el seu aniversari el mateix dia que Herodes... Sí, però jo no faig tallar el cap de ningú (resposta d'un bisbe) 

L'Església anglicana està plena d'hipòcrites - Que va!, encara n'hi cabrien molts més... (resposta d'un important ministre anglicà en un debat públic amb un ateu) 

Els ateus francesos sols es solen convertir en el llit de mort davant la perspectiva paorosa d'anar a l'Infern. Als ateus alemanys els hi basta amb un bon tro proper (Georg Christoph Lichtenberg) 

Jo creuria en Déu si de sobte tot s'esquincés i una veu digués "Sóc Déu!" - Ni així!, un cop passat vostè diria "Hi ha hagut un terratrèmol i he patit una al·lucinació" (G.K. Chesterton en un debat radiofònic amb un polemista ateu) 

És a l'àtic on hi ha el calabós? - Però que diu, senyora! Com es sabut els calabossos sempre són al subterrani.. (resposta d'un membre de l'Opus Dei a una dona influïda pel llibre de Dan Brown, un llibre segons es diu ple d'afirmacions impossibles, almenys en la primera edició, com "un monjo de l'Opus Dei", "quan el Sol es ponia, Venus sorgia a l'altra extrem de l'horitzó" i "s'amagaren darrera un quadre" que resulta que és de dimensions bastant reduïdes, unes afirmacions que no sé si són totes certes o algunes eren una sàtira dels molts errors de la novel·la)  

Quan arribi al Cel el primer que preguntaré és quants Jaume hi havien... (un destacat biblista actual) 

Com veureu en aquest curs, quasi no sabem res de Déu - Podem posar a l'exàmen que no en sabem gairebé res? - Tu posa això i veuràs la nota que et poso... (Un professor de Teologia de l'assignatura  Misteri de Déu a una alumna)

Sinodalitat de sinodalitats i tot és sinodalitat (un mossèn) 

Vaja, així que penses que has aconseguit allò que ningú ha conseguit mai... (un sacerdot a un conegut seu ex-sacerdot autor d'un llibre sobre uns suposats descobriments estrafolaris que hauria fet)

Poca fe veig en els participants, ningú ha portat paraigües (un rector amb motiu d'una processó que es va fer en un temps de gran sequera persistent per implorar la pluja)**

Hi ha gent que sembla que no tinguin pressa per fer la trobada amb Déu (un sacerdot africà al saber d'un destacat personatge mundial que havia mort amb més de 100 anys) 

Estudiant Teologia t'arrisques a perdre la fe, estudiant Dret l'únic que perds és el temps, jo prefereixo perdre el temps a posar en risc la meva fe (un sacerdot de Senegal, estudiant a Europa). 

Igual com estudiant Filosofia hi ha el perill de tornar-te boig (una resposta d'un altre africà al precedent)

Vaig anar a una Missa on el mossèn ho va cantar tot, el glòria, el credo, el parenostre, la homilia... (una senyora)

Diumenge que ve és la Festa de la Bellesa, amb l'Homenatge a la Bellesa, oi? (una feligresa, que tot i que bellesa i vellesa sonen igual, per un moment em va fer pensar que ho deia amb b i no amb v, potser per allò de que Déu és el bé, la veritat, l'amor i la bellesa) 

"Mai he sigut casta..." (declaració d'una religiosa ficada en política, que en un primer moment no va entendre el riure del públic davant la seva afirmació que mai havia pertanyut a l'èlit governant, el malentès s'haguès evitat no estalviant el connector "de la") 

A partir d'una certa edat tots els homes ja som una mica prostatans (un membre de l'Església) 

Què és això d'amunt els cors, ho sabeu?  Sí, és el sursum corda!  Ah, ara  ho entenc! (diàleg d'una dona amb un feligrès al principi del canvi d'idioma a Missa) 

Lectura de la Carta de Sant Pau als cristians de la Galàxia... (un lector) 

El futur dels mossens del bisbat el veig negre, molt negre (un feligrès) 

Els bisbes sostenen el bàcul amb la mà esquerra, per això amb la mà lliure beneeixen cap a la dreta i amb l'altre fan moviments de bàcul cap al cantó esquerra (llegit o sentit a dir en algún lloc eclesial) 

És un que sembla tonto  - Aquí tots semblem tontos (resposta del porter d'un convent, a un que li demanava per un religiós del que no sabia el nom, anècdota citada pel P. Cándido Palacín en un llibret seu)*** 

Segons explicava un familiar meu, als anys 40s o primers 50s, un membre d'una congregació religiosa ensenyava als seus pupils una cançó que ell cantava començant per "Las banderas de Portugal..." i seguia de forma instrumental per ensenyar música i cants del món sense adonar-se'n encara que el que deia realment laa cançó era "Lavanderas de Portugal..."

"El paper ho aguanta tot, i Internet encara més" (avis d'un professor de l'ISCRV als seus alumnes de que no es creguessin tot el que llegissin, ni menys el que trobessin a les xarxes)

"Cumplimiento: cumplo y miento" (anàlisi del concepte per la paraula per un professor universitari)  

"Coneixeu el GPS de les relacions humanes? És gràcies, perdó i sisplau" (ideat per un sacerdot i aviat en boca de molts) 

"Bé, mossèn, ara ja ens hem guanyat el Purgatori" (un feligrès al seu rector desprès d'una Cerimònia comunitària de la Penitència amb confessions). "Lloat sigui Déu! És el Purgatori" (relacionat amb l'anterior, comentari d'un prevere sobre unes ànimes que arriben a l'altre món) 

"Encara que vostè s'equivoqui manant, nosaltres encertem obeïnt-lo" (resposta d'una delegació de sacerdots a principis del segle XX a un bisbe que tenia unes propostes que no eren compartides per la majoria del clergat de la diòcesi) 

"Tinc diversos germans - Tots vius? - Sí, tots vius excepte jo, que encara treballo" (observació d'un mossèn ja molt gran d'edat, preguntat per la seva família) 

"El que jo dic va a Missa! Jo no, però el que jo dic sí" (afirmació d'un personatge republicà i no creient d'una comèdia de Mihura. El fet recorda també a aquell poeta català del que es deia que encara que ell no anava a Missa els seus escrits sí que hi anaven, sobretot als casaments i fins i tot a alguns funerals)

"Aquí, com que ha baixat molt l'assistència, a l'hivern no tenim problema, si fa molt fred cremo alguns bancs de fusta de l'església com a calefacció" (declaracions d'un vell rector de poble a la televisió catalana)

"No volíem una Església pobre? Doncs ara ja la tenim..." (constatació d'un sacerdot ja molt gran d'edat uns quants anys desprès del Vaticà II) 

"Abans hi havia 6 mossens per una parròquia, ara hi ha un mossèn per a 6 parròquies" (un membre i col·laborador d'una parròquia, la seva constatació la vaig viure personalment quan desprès de ser 4 anys vicari em van rector d'aquest nombre de parròquies) 

"És com el cas d'un que anava a Missa a peu. Va adquirir una bicicleta i per la novetat alguns diumenges no va anar a Missa per voltar amb la bicicleta. Però ben aviat va tornar a assistir a Missa, ara anant-hi amb la bicicleta" (Enrique Miret Magdalena, 1914 - 2009) 

"El Papa, amb motu propia...   - Anda! El Papa té moto pròpia!" (un alumne de les classes de religió)

"El Papa de Roma... i qui és la Mama de Roma?" (una nena de classe de religió) 

"Els religiosos som comunistes, no de ideologia política sinó de pràctica de vida, perquè ho tenim tot en comú" (un religiós als seus alumnes de classe, en plena època del franquisme) 

"Feliços els perseguits per la justícia..." (entès malament per uns nois, avui dia és millot dir "per causa de la justícia" o "per voler ser justos")

"No li demaneu a Déu malalties, que pocs es santifiquen en elles" (fa força anys un mestre espiritual als seus deixebles)

"Un exemple de falta de desig d'esmena en el pecat: - Vaig robar uns sacs en un magatzem - Quants? - Quatre, però possi cinc, que demà m'emporto el que falta" (En un fulletó sobre la confessió d'un sacerdot andalús, inventat per mostrar-ho ben clar). "Miri, jo sóc de tal ciutat... - No segueixi per aquí, que això no és cap pecat sinó una desgràcia com qualsevol altre..." (Un altre per l'estil referent a la confessió)

"Mossèn, vaig comprar un llibre seu, una novel·la... però mossèn, quin llenguatge i quines coses d'escriure! - No sóc jo l'autor, és un meu nebot que es diu igual i que és professor d'Institut" (aclaració d'un mossèn ja molt gran edat a una feligresa que va comprar un llibre pensant que era seu)

"Jesús era tan humil que podent néixer a Bilbao, va preferir néixer a Betlem" (acudit sobre els bascos i l'orgull per la seva terra)

"Vaig anar al Monasterio de Piedra..." (dit pel meu pare, i jo que era un nen, o un noi, pensava "quina meravella, un monestir de pedra") 

Un futur mossèn quan feia el servei militar comentava amb uns companys que no tenia sort en buscar parella  i un li va dir "A tu el que et passa és que quan ets bo ho ets tant que avorreixes fins i tot a les ovelles i fas pensar que si mai ets dolent series terrible". També quan li preguntaven pel sexe a la mili o a l'esport ell deia la seva sincera opinió de que era per tenir fills i formar una família li deien "penses i parles com un mossèn, no has pensat mai en fer-te'n?". Fins i tot anys anys abans que entrés al seminari o ho pensés fer, molts amics i alguns coneguts ja li deien "mossèn" o "el mossèn", cosa que només li estranyava a ell, el pla del qual sempre havia sigut casar-se i tenir una família nombrosa. 

Un sacerdot estranger deia que va escollir el sacerdoci i es va ordenar perquè pensava que cap noia que li agradés, jove, simpàtica, atracctiva i bonica, el voldria per espòs essent com era pobre i no massa agraciat físicament., i ho deia humilment, cosa que remet a allò sabut de que Déu exalta els humils. I això recorda a un altre mossèn que en alguna ocasió havia dit "Vaig comprovar que tot i que ho vulguès i ho intentés no em sortia i no podia viure una vida ordinaria, per això vaig concloure que n'hauria de viure una d'extraordinària", probablement parodiant una frase de Kierkegaard que devia conèixer, com cito més endavant en un altre cas tan similar que sembla idèntic. 

"Primer hi havien els dinosaures, desprès va caure un meteorit i hi va haver una gran explosió, i això els va transformar en homes" (versió alternativa d'una nena a l'afirmació del professor de religió de que Déu va crear els ésses humans, home i dona) 

En una classe de religió un sacerdot africà va ser convidat pel professor a parlar del seu país i  la seva vocació i experiència com a seminarista i prevere i un alumne li va preguntar si era verge, "Per favor! - va contestar - No he estat mai casat i per tant no he fet mai el que fan les persones casades...". Aquest mateix al ser-li dit que un determinat feligrès afirmava que se li havia aparegut un sant es va mostrar escèptic "Un sant?, a un feligrès?... noo" amb un to d'escepticisme i un seminarista amic seu li va respondre "Quan tu siguis sant seràs dels que més t'apareixeras, i llavors diràs a la gent, "Veieu que fàcil és apareixer-se? No sigueu incrèduls, tingueu fe..."

"Que vinguin el C. i el R. Stop. Horrorrosa sequera. Stop" (telegrama que vam pensar  que ens  podrien enviar des de Rwanda quan retornessim a Europa. L'agost de 2007 el qui això esciu, llavors seminarista, vaig estar un mes a Rwanda i 3 dies a Burundi, amb en C. un sacerdot rwandès. Amb monòtona regularitat arribaven a un lloc que feia 4, 6 o 8 mesos que no poblia, molt més de l'usual, i això arreu de Rwanda i de Burundi. I quan hi arribavem, desprès de tant temps sense pluja, no fallava mai, l'endemà o a vegades el mateix dia de l'arribada, començaven a cada població unes pluges torrencials d'un dia sencer o dos. Això ens va passar cada vegada que arribavem a una població, 6 o 7  cops a Rwanda i 3 o 4 a Burundi, de manera que ja ens hi anaven acostumant i ho esperavem. En C., africà, ho atribuïa a que el temps estava destirotat i ja no era tan regular com abans. I jo li vaig dir que no, que era l'energia combinada de nosaltres dos junts la que ho povocava, cosa que de ser certa i si corria la veu podia provocar notificacions com la citada enviaddes al nostre bisbat: "Enviïns al C. i R. amb urgència, fa quasi un any que no ens plou...") 

El C. tenia anècdotes i comentaris molt bons. En una ocasió en un restaurant africà de Vic, portat per un senyor de Togo, on vam voler anar a menjar abans d'anar a l'Àfrica, li va preguntar a la recepcionista del esrabliment, una noia morena però no negre, "- Ets africana? - No, jo no, ens va dir somrient. - D'on ets? va demanar el C. -Del Marroc..." i quan vam anar cap al menjador, en C. em va dir resignat i pensatiu, "- Mira! És del Marroc i no és africana, mira...". 

Quan era un nen petit i estudiava en un col·legi religiós de Barcelona, un senyor ja gran que era sacerdot i religiós, un "padre", ens va dir un dia que havia anat a fer una visita convidat a un convent de religioses, no sé si de la seva mateixa Orde o d'una altre, i ens va dir que havia quedat sorprès pel joves i amables que eren, "Són unes mongetes" ens va dir "Unes mongetes tendres..." (potser traduïa directament del castellà ,que devia ser el seu idioma, "unas monjitas tiernas"... I és que en castellà aquesta confusió també és possible, però no amb les monges sinó amb les jueves)

"En un futur, el sacerdot abans de començar la Missa donarà uns copets a un pal o a l'ambó i ni ell ni els feligresos sabran que això ve de quan el sacerdot donava uns tocs suaus al micròfon per comprovar que funcionés" (un professor de litúrgia, potser el mateix que va dir també que "En el temps immediat al Concili quan vaig escoltar per primer cop "llibertat de cults" em va sonar molt malament" i no era pel concepte). I que potser es cert es veu en que anys desprès dels fets del 2020 i 2021 i d'aquell virus que era capaç d'escapar-se d'un laboratori de màxima seguretat però al que frenava una senzilla mascareta, i que pel que es deia en les notícies, i en les obligacions imposades de toc de queda, preferia sortir de nit com els vampirs de la mitologia, i que va desaparèixer dels partes diaris tan bon punt l'exèrcit rus va entrar a Ucraïna, molts sacerdots ens seguim rentant les mans amb gel hidtoalcòholic abans de donar la comunió.

"Quin plaer més gran dona rascar-te quan et pica... que rar que no sigui pecat" dit en una classe de Moral per un destacat moralista català actual, que en una altre ocasió també va dir "Quan arribem al Cel descobrirem: la teologia perfecta, la litúrgia molt bé, la religiositat molt bona, la moral... bastant despistats".  Recorda un sacerdot que deia que "fer-se tatuatges crec que és pecat, i si no ho fos ho hauria de ser". O un altre que desprès d'un llarg diàleg sobre un tema moral complicat i delicat que se li presentava va acabar "aquesta és la meva opinió, però per més seguretat ho hauries de consultar amb un sacerdot" (tot i que potser volia dir "amb el bisbe").

Dos mossens que s'ocupaven dels enterraments en una parròquia, un com a titular de la mateixa i l'altre com el seu substitut quan ell no podia, es van trobar que havien d'estar fora durant una setmana en les mateixes dates i d'entrada no trobaven ningú que els poguès reemplaçar: "Haurem de pregar perquè aquesta setmana no es mori ningú a la parròquia" va dir un, "Això ho hauriem de demanar sempre" va respondre l'altre. 

"En l'ampli ventall de la vida religiosa hi ha dos extrems: els que es creuen uns sants i són uns hipòcrites, i els que es creuen uns hipòcrites i són uns sants", observació que s'ha sentit més d'una vegada. I també la constatació "La modèstia és una gran virtut... llàstima que d'això no se'n pugui pressumir". 

Un altre diàleg entre dos sacerdots "A la teulada de l'església ens hi està creixent una figuera" - "Que bé, així tindrem figues". I un professor en una classe a l'ISCRV "Potser jo no sóc el més adequat per dir-ho però un defecte que cal evitar és el narcissisme" (un professor de nom Narcís) 

"A Montserrat molta gent no ho sap però hi ha uns subterranis, una cosa per l'estil dels que surten a "El Nom de la Rosa", bé, les intrigues i tot això no, però els subterranis si" (un famós monjo de Montserrar donant una conferència aa Vic cap a l'any 1997). Aquest monjo llavors em va semblar per l'aspeccte que era una persona jove, en la quarentena o com a molt de 50 anys, fins que va dir "Quan va esclatar la guerra civil el 18 de juliol de 1936 el meu pare em va dir "Nen, surt al carrer a veure que és tot aquest rebombori que se sent" i jo vaig pensar que quants anys tindria si havia nascut abans de l'inici de la guerra, i desprès vaig saber que en tenia 8. I és que com també he sentit a dir, així com els futbolistes i altres atletes solen semblar més grans, els sacerdots i religiosos sempre aparenten més joves, n'hi ha que semblen en la seixantena i en tenen vuitanta i tants. 

I això em recorda una feligresa que esrudiava en un curs de formació cristiana i que preguntada per un mossèn en un dinar quants anys tenia va dir "En tinc 80... bé, en realitat 84" - "Mira, encara n'amaga quatre..." 

Crec que era el mateix monjo de Montserrat que explicava una anècdota de molts anys enrere, quan un jove mestre de novícis va sorprendre'n a un que contra les regles havia sortit de nit a fora a passejar una estona i esbargir-se prenent l'aire, i quan li anava a esbroncar renyant-lo per la falta, el aprenent li va fer un gest de silenci posant el dit sobre la boca i va entrar de seguida a la seva habitació, tancant la porta. I sorprès per l'audàcia del jove no va saber reaccionar en aquell moment, pensant que ja li retrauria les dues coses l'endemà, però abans va voler consultar amb un superior seu, monjo expert que havia sigut també director de novicis, a veure que calia fer en aquest cas. - Quan ha sigut una falta tan greu i una actitud tan descarada... doncs potser el millor en aquests casos és fer veure que no ha passat res! (I potser ho deia per que no perdés autoritat i per no sentar un precedent) 

Als primers anys 70s un sacerdot espanyol als Estats Units va fer cent i escaig anys i un col·lega li va dir - Ara ja deveu pensar en fer aviat la trobada amb Déu... - No posem límits a l'omnipotència divina... Anècdota molt similar a la d'un sacerdot d'aquí, Mn B, que al fer 90 anys li van fer una festa d'homenatge i li van comentar que ara ja es podia retirar satisfet, i va contestar el mateix o molt semblant. I desprès d'un enterrament d'un senyor de 102 anys un sacerdot li va dir a Mn S. per si el coneixia, perquè eren veïns, i destacant la seva longevitat i aquesta va dir - No em sembla massa gran, perquè en tinc 82 i d'aquí 20 anys si Déu vol tindré aquesta edat i segur que voldré seguir fent coses. 

A un senyor també de 100 i escaig anys, en perfecte estat mental i en bones condicions físiques, i que, solter tota la vida, fins els 100 havia viscut sol a casa seva i que fins llavors encara pintava quadres com a hobby, un bisbe al visitar el Casal d'Avis d'una població, sorprès per tot això li va preguntar - Però vostè què menja? - El mateix que tothom...

Un sacerdot (dreta) parlant al tren amb un lladre al film "Father Brown, Detective" (1954),
on el famós personatge del Pare Brown de GK Chesterton esrà encarnat per Alec Guinness

Fa pocs anys a Osona un sacerdot va trobar un missatge de veu de l'aleshores vicari episcopal de la diòcesi en que li deia "Sisplau, truca'm de seguida que puguis, quan sentis el missatge, és molt urgent..." i estranyat va comentar als seus familiars - "Potser és que m'han nomenat bisbe de Solsona", una seu que llavors estava vacant. Desprès va resultar que era per fer una sustitució d'una Missa aquell mateix dia

Un bisbe d'una diocesi era a més temporalment administrador d'una altra de veïna que havia quedat vacant i per un temps, havent quedat just llavors vacant una altre diocesi veïna, es va dir que si el nomenarien bisbe no sols de la seva sinó titular també de les dues veïnes, i es va sentir a algú comentar - Això ja seria com un nou Imperi... 

A una persona castellana devota li va demanar que definís amb una sola paraula la missió rebuda pels cristians de Jesús i va contestar "Comodidad... Sí: Como dí, dad!" (anecdota citada per un ajudant a Missa, que també va citar en un altre tema que a un professor de secundària un que dubtava si ser-ho li va demanar que diguès amb només dues paraules perquè era bo ser docent "Juliol i agost", diu que va respondre. I en un cas diferent, un mestre deia "Cada dia haig d'anar al cole... com un nen petit")

Un sacerdot comentava que estava convençut que Déu vol, si li deixem, salvar totes les seves criatures humanes, i afegia - Sí, crec que vol conservar amb Ell fins i tot a un com jo...

Un altre sacerdot: Jesús va dir a la paràbola va dir que deixessim a les 99 ovelles en seguretat i anessim a cercar la perduda fins que la trobessim i la retornessim al ramat sana i estalvia.. però ara se n'han anat 99 i ens hem quedat a cuidar la que quedava

Un professor de l'ISCRV davant la frase de que l'Infern pot estar buit - d'éssers humans, s'entèn - afirmació que segons com pot portar al gravíssim pecat de presunció, va contestar a l'estudiant que la citava: - Sí, certament l'Infern pot estar buit, però cal pensar que potser jo l'inauguraré...

També d'un professor al centre, "La frase Jo vull salvar-me és equivocada i si es pren literalment herètica", cal dir "Deixar que Jesús em salvi"  o encara en plural "ens salvi". I deia que "Quan toca determinat text bíblic és quan més heretgies se senten en els comentaris al mateix". Ara que potser era el mateix professor que deia "Com diu un  gran filòsof: No ho diem bé, però tot i així ens entenem". 

A un conferenciant li vaig sentir dir: "Val més fer-se filòsof que teòleg, el filòsof, fins i tot el catòlic, té molta més llibertat de dir el que li sembla, sota el paraigües de la filosofia, que el que exerceix de teòleg" 

I un que era professor de Filosofia al mateix centre - Si St. Tomàs d'Aquino va ser capaç de cristianitzar a Aristòtil, és que es pot cristianitzar tot...

Un altre professor de l'ISCRV comentat els Salms en el punt de "a la tonada de" preguntat què significava "Ve a dir: això a ritme de cha-cha-cha..."

I encara un altre: "I segurament perquè no diguem Arri, arri, tatanet!, ara se'ns diu que en català s'ha de dir Ari" 

Finalment, un que parlant de l'emperadriu bizantina Irene, va dir que per manar ella sola va fer treure els ulls i empresonar al seu fill Constantí, co-emperador seu, i més tard, resumint sobre ella va dir "en fi, una figura femenina simpaticona..." davant d'una audiència de figures femenines escandalitzades perquè qualifiqués així a una mare que va fer cegar al seu fill, tot i que el professor ho deia per la seva iconodulia i per altres fets del seu mandat, com el projecte fallit de casament de Carlemany amb ella, que haguès unificat de nou l'Imperi Romà. 

I un estudiant del ISCR un cop ja era professor de Batxillerat els comentava als seus alumnes "Allà uns quants professors volien que coneguessim bé les opinions dels mestres de la sospita, Marx, Darwin, Freud, Nietzsche... perquè ens acostumessim a les crítiques"

- Ah, veig que portes una creu de Sant Pere - La camiseta me la van regalar i ni tan sols sé el que significa aquest símbol (diàleg entre un sacerdot i un jove aficionat al rock que portava una creu invertida a la roba)

Una història molt coneguda en mitjans eclesiàstics és la de la compatibilitat de fumar i resar. S'explica que dos superiors de congregacions, un jesuïta i un franciscà es trobaren en el tren anant a Roma i parlant van descobrir que anaven a veure al Papa pel mateix assumpte, el citat. Tots dos feren les gestions a la Cúria i a la tornada tornaren a coincidir en el mateix tren i comentaren el resultat de la seva consulta i tingueren la sorpresa que al franciscà li van dir que no, que de cap manera, i en canvi al jesuïta li havien autoritzat sense problemes. "Que li vau demanar al Papa?" li preguntà el jesuïta, "Doncs això, si es podia fumar mentre es resa...", "Ah, és que jo li vaig demanar si es podia resar mentre es fuma...". El mateix es podria dir de resar i menjar: evidentment no es pot menjar quan es resa, però sí que es pot resar mentre es menja. 

Un laic casat i pare de família nombrosa i crític amb els solters li va dir en una ocasió a un d'ells "Hi ha gent que sembla que quan se'n vagin d'aquest món només deixaran un esquelet", segurament sense recordar que a més d'un o més fills també es pot escriure un llibre i plantar un arbre. Però en aquest sentit de crítica a les persones sense descendència, fins i tot un sacerdot, Àlvar Maduell, va arribar a escriure un llibre titolat  Si el celibat fos un pecat... (1980), potser sense caure en compte que el matrimoni no és cosa d'un sinó de dos i per tant si un no es casa normalment no té la culpa ell sol, molt especialment si ho ha intentat. Per experiència meva pròpia puc dir que la meva primera opció sempre havia sigut casar-me i tenir fills, a poder ser una família nombrosa com la del meu pare, pare de set fills. Ho vaig intentar un parell o tres de vegades però no va sortir, per això penso que ja vaig complir, i que era que Déu em cridava per un altre camí, com deia Kierkegaard "vaig comprovar que no podia dur una vida ordinària, per tant vaig acceptar que n'hauria de viure una d'extraordinària". I això d'haver estat molt enamorat i no haver reeixit a l'èxit és com una vacuna que immunitza i garanteix la fidelitat al celibat promès: "si no em vaig casar amb aquella de que n'estava tan enamorat...". I el celibat sacerdotal té motius teològics i religiosos, però també humans i practics com la disponibilitat i la llibertat, i altres de més complicats referents a les relacions humanes, com un sacerdot anglicà li va dir a un monjo catòlic "No sabeu la sort que teniu: nosaltres tenim uns problemes!...en ocasions no estem enemistats dos de nosaltres, sinó les respectives dones". I per acabar de rematar tot aquest assumpte la broma que el dia 28 de desembre de 2022 alguns mitjans de comunicació van publicar afirmant que s'havia filtrat que el Papa Francesc aviat declararia el matrimoni obligatori per a tot el clergat catòlic, en el context de la lluita contra els abusos sexuals, i amb la justificació teòlogica de Gn 1,28 i Gn 2,18 i alguns avisos de St. Pau, i tenint en compte que el celibat obligatori no és tant una qüestió teològica com disciplinar, i que per tant decretava que tots els sacerdots entre 25 i 60 anys tindrien 4 mesos de termini (!), a partir de la publicació del motu propio, per escollir una muller adequada i casar-s'hi i si no la troba o s'excusa per aquest motiu, seria el bisbe de la diòcesi l'encarregat de buscar-li en un temps raonable, i si no es volen casar se'ls instruiria procès penal per excloure's del sacerdoci, i que això seria un veritable pas en la lluita contra la pederàstia i la revolució més important del últim mil·lenni. I recordo que en els breus instants que força sorprès vaig considerar si podia tenir cap fonament aquesta barbaritat - un total disbarat es mirès com es mirès, començant pel fet que tot casament obligat és invàlid de ple dret, tant eclesiàsticament com civilment - vaig arribar a pensar "bé, a mi ja no m'afecta per l'edat, però potser als grans d'edat els hi ho recomenaran molt". Bé, aquesta no és una inocentada eclesial sinó periodística, però de tema eclesial, una presa de pèl a tot el personal tant creient com no creient que haguès picat ni que fos momentàniament i donant-li  una credibilitat minsa, mínima, tot i no caure d'entrada en el dia que era. Que el tema està present, però, es veu en dos sacerdots que en un dinar de germanor parlaven que si un determinat bisbe haguès ordenat il·legalment, l'ordenació no seria vàlida, i l'altra espontàniament va comentar "Mira, doncs es podrien casar...". I per tancar el tema recordo que quan per primer cop vaig llegir allò de les condicions "que sigui marit d'una sola dona, que els fills siguin creients, que tota la família l'obeeixi, que sigui una persona de prestigi i influència en la societat" vaig pensar que en el meu cas "ni una...". 

Afirmacions provocatives de  sacerdots. - Avui tinc cita amb una noia a la que vaig de tant i que sempre que hi vaig em pren el pèl i els quartos... - !? - Sí, amb la perruquera del poble, i li dic que em faci un complet - !? - Sí, cabells, barba i pèls de les orelles, és que ja començava a semblar un Papà Noel. 
I una altre de tema diferent en un dinar de clergues - A vegades a Internet entro a pàgines no recomanables... - !? - Sí, a pàgines de cotilleo clerical, com G.G., I.V., La C. de la T... - Ah, mires notícies i xafarderies dels nostres...  

I és que tots els homes solen ser prudents i previnguts amb les dones, i més avui dia, i no sabria dir si més els promesos i casats o els solters. Un d'aquests en una conferència va explicar com anècdota els problemes que havia tingut amb una dona amb càrrec d'autoritat i com se n'havia sortit bé amb tacte i diplomàcia al tractar-la i acabada la conferència vaig sentir que a dos oients al sortir "Pot ser això de que les dones amb poder sobre tu, segons com poden ser bastant empipadores?" comentava el més inexpert, "El 99 per cent..." li digué l'altre, que ell sí que tenia un càrrec.

En l'època del Vaticà II un periodista que cobria una conferència sobre un tema ramader va acabar la nota dient que el públic va sortir convençut que desprès del Concili el més important era el que havia proposat l'expert en la seva ponència (citat per Evaristo Acevedo a El despiste nacional II, 1971). Del mateix recull és també una nota en que es ressenyava que en un comiat de curs va prendre la paraula el director del col·legi, San Jerónimo Castaño, el qual va dir que no sent orador llegiria unes quartilles, i l'autor segueix el corrent a l'errata dient "com ha canviat l'Església, ara ja prenen la paraula en els actes fins i tot els sants" i cita l'entrada com Jerónimo Castaño (San). 

I un que ja tenia la costum de fer broma, més benintencionada i pietosa, com convidant a ser-ho o desitant que un futur ho fos, que no pas lleugerament irreverent, de qualificar "avui és sant Tal, professor d'universitat, casat i pare de família" el dia de l'aniversari del tal Tal, amic seu, quan forces anys més tard ja era sacerdot tenia dos companys i amics sacerdots als que alguna vegada felicitava, aquests sí el dia del seu sant, el 29 de juny, dient-los "i no descarto que algun dia en el futur, l'Església no celebri també la festa conjunta de St. Pere A i de St. Paul B". 

Això dels sants, en castellà, també va fer que un estudiant de japonès pensés que el fet que els japonesos possin "- san" com títol honorífic desprès del nom de les persones podria venir del temps dels missiones portuguesos, italians i espanyols al Japó, quan van veure que als personatges més apreciats per ells els hi antepossaven la partícula "San" i haurien decidit generalitzar-la a tothom, però posposant-la segons les normes de la seva gramàtica.

I crec que era St. Francesc Xavier (1506 - 1552), o sinó un altre missioner primerenc a l'Extrem Orient qui deia que l'extrema dificultat per a un europeu dels idiomes japonès i xinès li arribava a semblar una argúcia del diable per impedir o obstaculitzar que s'hi prediqués l'Evangeli. 

I per acabar un acudit sobre un missioner en una revista aliena i realment lluny de la temàtica: 

Uns indígenes es cansen d'un missioner que els predica, i incitats pel seu cap i líder religiós es disposen a capturar-lo i matar-lo. El missioner fuig corrent perseguit per tota la tribu i quan veu que l'estan a punt d'atrapar es para, gira cap a ells la mirada i sense saber què fer no se li ocurreix altre cosa que girar-se envers ells i encendre un metxero a veure si la visió de que pot fer foc els dissuadeix de fer-li mal. Només encés, els perseguidors començant pels primers i seguint successivament pels altres cauen de genolls i criden en el seu idioma "Miracle! miracle!", desistint de la seva intenció de fer-li mal i començant a convèncer-se del seu poder, tirant les armes i fins i tot suplicant-li perdó. El cap de la tribu, indignat amb aquesta actitud, els reprèn "Però no veieu que és un encenedor?", però és en va, perquè els de la tribu li repliquen "Sí, jefe... però se li ha encès a la primera!". Humor de visió externa del tema sí, però il·lustratiu. 

I recordant sempre que Déu ens vol feliços i alegres, no tristos. 

* En la mateixa Bíblia hi ha llibres amb un cert to humorístic, com el llibre de Jonàs. 

** Tenia molta més raó del que podria semblar. Fa molts anys una processó al santuari de Puiglagulla de Sant Julià de Vilatorta va pujar amb un Sol radiant i un cel clar i al baixar els va agafar un intens ruixat. I fa ben pocs anys en una Missa a l'ermita de St. Marc de Calldetenes una època de forta i duradora sequera, a la tornada els feligresos van quedar xops per la pluja. I pocs anys abans en una situació d'extrema sequera de molts mesos i amb els pantans buits i les reserves d'aigua sota mínims a Catalunya, un conseller de la Generalitat va anar públicament a Montserrat a demanar una ajuda amb la pluja a la Mare de Déu alhora que tots els bisbes feien fer misses amb pregàries Ad petendam pluviam i al cap de pocs dies va començar a ploure i no va parar de ploure cada dia al territori fins al cap d'un mes i mig, quan els pantans ja estaven ben plens. Una cosa semblant va passar aquells mateixos anys amb el R.C.E. Espanyol de fútbol que, anant l'últim de la Lliga i destacat, a distància del penúltim, el president, el capità i alguns dels principals ugadors van anar a Montserrat i van fer la promesa d'un peregrinatge a peu si mantenien la categoria; just a partir d'aleshores l'equip abans sempre derrotat va començar a guanyar partit rera partit i va començar a ascendir en la taula de classificació com un Soyuz sinó que va salvar la categoria, va quedar al final entre els primers i a punt va estar de classificar-se per jugar la Copa i evidentment els membres del club van complir poc desprès la promesa. Tot això és fàcilment comprovable a les hemeroteques per la qual cosa qui no creu és perquè no vol. 

*** El sacerdot José Luis Martin Descalzo (1930 - 1991) té el llibre Dios es alegre. Antologia del humor español posconciliar (1971) on cita nombrosos acudits dels anys del Concili (1962 - 1965) i sobretot els inmediatament posteriors. Com també els llibres Mossèn Tronxo (1989) i El bon Déu dels bolets (1999) de Mn. Josep Maria Ballarín (1920 - 2016) estan plens d'anècdotes divertides de la vida sacerdotal, la majoria del propi autor o de coneguts seus. I Tísner (1912 - 2000) en el llibre Mèxic: una radiografia i un munt de diapositives (1981) explica el cas d'un artista republicà espanyol molt anticlerical que ja a Mèxic va acceptar l'encàrrec de construir una capella, per part d'una dona mexicana rica i creient que el volia ajudar econòmicament donant-li feina; quan la capella va estar construida, la dona va quedar molt agradablement sorpresa pel bonica que era, amb tot de molt bon gust i en l'interior una cúpula i sostres de color blau cel amb estrelles platejades, creant un ambient celestial, i li va dir al constructor que per fer una cosa tant bella havia de tenir fe encara que no ho volgués reconèixer  i aquest li va respondre "m'he inspirat en una igual que vaig cremar a Espanya". 

divendres, 22 d’agost del 2025

Els pitjors pecats

Els més greus pecats, interior i exterior. 

El pecat de l'ésser més abominable és l'orgull, la supèrbia, la vanaglòria, com si el nostre fonament fossim nosaltres i no Déu, que és el qui realment ho és. 

El petó de Judes (c. 1305) de Giotto. 

I el pecat del fer més terrible és la traïció, defraudar la confiança, enganyar i vendre algú, o un país, una institució, una causa. 

Fer-se cas a un mateix i no a Déu i preferir la pròpia voluntat a la voluntat divina per un cantó i la deslleialtat, infidelitat, falsedat i perjudici a aquell que se'ns ha confiat o s'ha confiat a nosaltres, essent-ne realment enemic i contrari sota aparença d'amistat i simpatia, són els pecats més terribles.

El primer és el pecat del diable i dels dimonis i esperits malignes i de tots els qui es creuen superiors i més que ningú altre fins a fer de la seva voluntat, desigs i capricis la llei i norma de la seva vida i en el límit intentar imposar-ho als altres. El segon és el pecat de Judes, qui havia conviscut amb Jesús, havia compartit la vida durant molts anys amb Ell, coneixia la seva personalitat i autoritat, les seves ensenyamces excelses i els seus miracles impressionans,  tot i així es va decebre d'Ell perquè es va deixar convèncer que tot i que era clar que venia de Déu, no era el Messies que ell i molts altres del seu poble esperaven.

El diable no pot tornar a Déu, a l'amor ni a la raó, va fer una elecció en l'eternitat i per això el resultat, la seva condemna, és eterna, i el sofriment que això li comporta, en lloc de fer-lo recapacitar, el fa encara més dolent, amb més odi, ràbia, gelos, enveja i desigs de venjança. I Judes va ser de tots els deixebles el que més va sentir remordiments, és a dir dolor de l'ànima, pel que havia fet, adonant-se'n i penedint-se realment, si bé és cert que ell era el que més grossa l'havia fet, però com que no va voler, saber o poder connectar amb Jesús, aquests autoretrets en lloc de portar-lo a la conversió i a la humilitat, el van portar a la desesperació i l'autoodi, fins a l'autodestrucció del suïcidi i, potser possiblement a l'Infern, ja que el diable s'havia apoderat d'ell, no ho va poder suportar i va morir pecant, si bé no sabem el que va poder passar en els seus últims instants de consciència, si en l'últim moment va voler, saber i poder tornar a Déu i demanar-li perdó, ajuda i salvació a Jesús, que ell coneixia tant bé, on si es va obstinar en un autocàstig inútil, fals i contraproduent, en el primer cas potser en lloc de l'Infern pot estar en el Purgatori fins a la fi del món i el Judici Final. Però el cert és que Jesús té paraules molt dures sobre ell com "el que havia de perdre's" o "més li valdria no haver nascut". I no sabem si es referia al seu destí en aquest món o en l'altre, si bé sembla això darrer perquè tots els apòstols - excepte St. Joan, precisament l'únic que estava al peu de la Creu al Calvari amb Maria i les dones - van morir màrtirs i en mig de tortures i sofriments, tot i que una cosa és morir així en gràcia, amb l'esperança del Cel i veient-lo obert i disposat a acollir-los, i una altre fer-ho amb la perspectiva d'un paorós destí etern.  

dijous, 21 d’agost del 2025

Una llista de grans llibres de la Humanitat per entendre el món


Les llengües necessàries per llegir els originals són el grec, llatí, francès, anglès, castellà...

Stoikheia (300 aC) - Euclides  

De rerum natura (1ª meitat s. I aC) - Lucreci 

Les dues Apologies (156, 161) - St. Justí 

Dialogus cum Tryphone iudaeo (Episis o pros Tryphona ioudaion, c. 161) - St. Justí 

Adversus haereses (180) - St. Ireneu de Lió 

Contra Celsum  (Kata Kelsou, 248) - Orígenes 

Ekklesiastike Historia (c. 320) - Eusebi de Cesarea 

Bíblia catòlica (cànon s. IV) 

Confessiones (c. 400) - St. Agustí 

Regula pastoralis (590) - St. Gregori Magne 

Etymologiae (c. 628) - St. Isidor de Sevilla 

Summa contra gentiles (1265) - St. Tomàs d'Aquino 

Summa Theologica (1274) - St. Tomàs d'Aquino 

De imitatione Christi (c. 1423) - Tomàs de Kempis 

Introduction à la vie dévote (1609, 1619) - St. Francesc de Sales 

Pensées (1670) - Blaise Pascal 

Systema Naturae (1735, 1758) - Carl von Linné 

Génie du Christianisme (1802) - François-René de Chateaubriand 

Enchiridion symbolorum (1854 i moltes edicions fins ara) - Heinrich Denzinger 

Apologia pro vita sua (1864) - St. Joan Enric Newman 

Die Fragmente der Vorsokratiker (1903, 1922) - Hermann Diels i Walther Kranz

Heretics (1905) - G.K. Chesterton 

Orthodoxy (1908) - G.K. Chesterton  

The everlasting man (1925) - G.K. Chesterton 

The story of  Philosophy (1926) - Will Durant 

Histoire de la philosophie (1926) - Émil Brehier 

A study of History (12 vol, 1934 - 1961) - Arnold Toynbee 

Eine kurze Weltgeschichte (1935) - Ernst Gombrich 

The story of Civilisation (11 vol, 1935 - 1975) -  Will i Ariel Durant 

Men of Mathematics (1937) - E.T. Bell 

The unity of philosophical experience (1937) - Etienne Gilson 

Lecciones preliminares de Filosofia (1938) - Manuel García Morente 

A mathematician's apology (1940) - G.H. Hardy 

Mathematics and the imagination (1940) - Edward Kasner 

The problem of pain (1940) - C.S. Lewis 

What is Mathematics? (1941) - Richard Courant i Herbert Robbins 

Historia de la Filosofia (1941) - Julián Marías 

The Screwtape letters (1942) - C.S. Lewis 

The case for Christianity (1943) - C.S. Lewis 

History of Western Philosophy (1946) - Bertrand Russell 

A History of Philosophy (9 vol, 1946 - 1975) - Frederick Copleston 

The story of art (1950) - Ernst Gombrich 

The common sense of science (1951) - Jacob Bronowski 

Mere Christianity (1952) - C.S. Lewis 

Presocratic philosophers (1957) - Geoffrey Kirk, John Raven i Malcolm Schofield  

Wege zum philosophische Denken (1959) - Józef Maria Bochenski 

The Western intellectual tradition (1960) - Jacob Bronowski i Bruce Mazlish

Historia de la filosofia y de las ciencias (1964) - Manuel Mindán Manero 

The lessons of History (1968) - Will i Ariel Durant 

The ascent of man (1973) - Jacob Bronowski 

Gödel, Escher, Bach: an eternal golden braid (1979) - Douglas Hofstadter 

Sofies verden (1991) - Jostein Gaarder 

The Western Canon (1994) - Harold Bloom 

Guns, germs and steel (1997) - Jared Diamond 

A short history of nearly everything (2003) - Bill Bryson 

diumenge, 17 d’agost del 2025

La meva biblioteca (II)

Desprès de la relació dels llibres de no-ficció, que considero els principals i més importants, ara faig una relació molt més breu de llibres de ficció de la meva biblioteca, donant aquesta vegada el títol i la publicació originals, tot i que quasi tots els he llegit en traducción castellana: 


Aristòfanes. Pràcticament tota la seva obra, un dels més autors preferits. 

Isaac Asimov. Alguns llibres seus de ciència-ficció, tot i que encara que m'agrada molt com a divulgador científic en canvi m'agrada cada cop menys com a autor de ficció (1). 

Roberto Bolaño. La literatura nazi en América (1996) 

Anthony Boucher. The quest for Saint Aquin (1951) 

Pierre Boulle. La planète des singes (1963) 

Marc Camoletti. Boeing Boeing (1960) 

Jean-Claude Carrière. Les vacances de M. Hulot (1958) 

G.K. Chesterton. Tots els seus llibres de ficció creen un ambient molt especial, estrany, diferent i atractiu, com a sèrie del Father Brown, The innocence of Father Brown (1911), The wisdom of Father Brown (1914), The incredulity of Father Brown (1926), The secret of Father Brown (1927) i The scandal of Father Brown (1935), i altres com The club of queer trades (1905), The man who was Thursday (1908), The man who knew too much (1922)...

Gabriel Chevallier. Clochemerle (1934), Clochemerle-Babylone (1954), Clochemerle-Les Bains (1963)

Arthur C. Clarke. Rendez-vous with Rama  (1973) 

Arthur Conte. Les étonnements de Mr. Newborn (1955) 

Julio Cortázar. Historias de cronopios y de famas (1962) 

Richmal Crompton. Tota la sèrie de llibres de William (23 vol,  1922 - 1970) 

Pierre Daninos. Les carnets du Major Thompson (1954)

Alphonse Daudet. La sèrie de Tartarin de Tarascon i Lettres de mon moulin (1869), . 

Daniel Defoe. Robinson Crusoe (1719), Moll Flanders (1722)  

Armin Joseph Deutsch. A subway named Moebius (1950) 

Charles Dickens. Pickwick papers (1837), Oliver Twist (1838), David Copperfield (1850)

Fiodor Dostoievsky, Idiot (1869) 

Jean Duché. Elle et lui (1951) 

Nora Ephton. Crazy salad: Some things about women (1975)  

Georges Feydeau. L'hôtel du libre échange (1894), Le dindon (1896), La dame de chez Maxim (1899), La puce à l'oreille (1907), Occupe-toi d'Amélie! (1908) 

Nikolai Gogol. Miortviye dushi (Les ànimes mortes, 1842) 

Joe Haldeman. The forever war (1974) 

Nathaniel Hawthorne. The scarlett letter (1850) 

Hergé. Les bijoux de la Castafiore (1963) 

Eugène Ionesco. Rhinocéros (1959)

Erica Jong. Fear of  flying (1973)  

Ephraim Kishon. Kishon's beste Geschichten (1968), Der Fuchs im Hühnerstall (1969), My family right or wrong (1977) 

Eugène Labiche. Un jeune homme pressé (1848), Un chapeau de paille d'Italie (1851), Le voyage du Monsieur Perrinchon (1860), Le plus hereux des trois (1870) 

Stanislaw Lem. Dzienniki gwiazdowe (1971)

Thomas Mann. Der Zauberberg (1924) 

Walter M. Miller Jr. A cantiicle for Leibowitz (1959) 

Kenzaburo Oe. Kojinteki na taiken (1964). Somniant amb anar a Àfrica a mitjans dels 1960s

Petroni. El Satiricón (mitjan s. I) 

Jules Renard. Poil de carotte (1894) 

J-H Rosny ainé. Les Xipéhuz (1887), La guerre du feu (1911) 

Williaam Shakespeare. Much ado about nothing (1600) i altres comèdies (2)

Henryk Sienkiewicz. W pustyni i w puszczy (1911). De noi em va fer imaginar molt. 

Dan Simmons. Hyperion (1989), una novel·la terrible, però que tot i així vaig llegir fins el final 

Norman Spinrad. A World between (1979) 

Stendhal. Lamiel (1889) 

Jonathan Swift. Gulliver's Travels (1726). Tinc sentiments enfrontats sobre aquest autor i obra. 

Theodore L. Thomas. The far look (1956)

Ivan Turgenev. Dvoryanskoye gnezdo (1859)  

Mark Twain. Les seves històries lleugeres però no les principals i més conegudes (3), que fins em desagraden. És com si aquest autor tingués dues personalitats. 

John Varley. In the hall of the martian kings (1977)

Jules Verne. De la Terre à la Lune (1865), Les enfants du capitaine Grant (1868), Autour de la Lune (1870), Le Tour du monde en quatre-vingt jours (1873), L'Île mystérieuse (1874), Un capitaine de quinze ans (1878), Les tribulations d'un chinois en Chine (1879), L´Etoile du Sud (1884), Deux ans de vacances (1888),  Le château des Carpathes (1892), Le superbe Orénoque (1898), Le testament dun excentrique (1899), Les frères Kip (1902), Le phare du bout du monde (1905)

Fernando Vizcaíno Casas. ...y al tercer año resucitó (1978), Un año menos (1979), Zona roja (1986), La chapuza nacional (1993)  

Oscar Wilde. Lady Wintermere's fan (1892),  An ideal husband (1895), The importance of beig earnest (1895)  

Ralph Williams. Business as usual during alterations (1958) 

P.G. Wodehouse. Cicles de Mulliner, de Jeeves, d'Ukridge, de lord Emsworth i el castell de Blandings i moltes novel·les més, gairebé tota la seva obra

Banana Yoshimoto. Kitchen (1988) 

Robert F. Young. Hopsoil  (1961) 

Johann David Wyss. Der Schweizerische Robinson (1812) 

He d'aclarir que aquesta llista de novel·les de ficció és també una mica de ficció, ja que inclou diversos títols que no tinc ni he llegit, però que m'atrauen i m'agradaria llegir, o veure o tornar a veure en el cas de les obres de teatre. 

(1) Moltes novel·les que m'havien agradat, ara em deceben, ja en conjunt o bé per algun episodi concret que ho espatlla tot al meu parer. 
(2) Tot i que més que en llibre, en la versió de la pel·lícula del mateix nom de 1993
(3) Com les de Tom Sawyer, Huckleberry Finn i Un yanqui a la Cort del rei Artur, ni m'agraden ni gairebé les he llegides, al contrari que quasi totes les altres seves. 


divendres, 15 d’agost del 2025

La conversió

Jesús diu "Convertiu-vos i creieu en l'Evangeli!"

Convertir-se és deixar-se sanar i salvar per Déu, i suposa una veritable transformació interior. .
Implica un retorn a la raó i a la veritable intel·ligència, una obertura a la fe, l'esperança i la caritat, un canvi de vida al bo i millor, i el viure en la veritat i la realitat: ser realista és creure en Déu, perquè Déu és real. El resultat de la conversió és viure en l'amor, perquè Déu és Amor. 

Exemples de conversions: 

Abraham (1ª meitat del II mil·leni aC) 

Moisès (s. XIII aC)

Maria Magdalena (s. I) 

St. Pau (c. 30s) 

St. Antoni abat (250 - 356) 

St. Agustí (354 - 430) 

St. Vladimir (958 - 1015) 

St. Francesc d'Assís (1181/82 - 1226) 

St. Joan de Capistrano (1386 - 1456) 

St. Ignasi de Loyola (1491 - 1556) 

St. Carles de Foucauld (1858 - 1916) 

G.K. Chesterton (1874 - 1936)

Eugenio Zolli (1881 - 1956) 

Sigrid Undset (1882 - 1949) 

Sta. Edith Stein (1891 - 1942) 

C.S. Lewis (1898 - 1963)

John von Neumann (1903 - 1957)

André Frossard (1915 - 1995)  

Avery Dulles (1918 - 2008) 

Allan Sandage (1926 - 2010) 


I el contrari de la conversió és la perversió, que no és sols pervertir-se, deixar el bo per anar al dolent, sinó també l'hipocresia religiosa, el fingiment i el fariseisme, com també preferir els diners i les riqueses o altres ídols en lloc de Déu, l'apostasia, l'inversió dels valors, el gust pel mal, l'orgull de pecar, l'autodestrucció i el suïcidi. L'únic exemple clar d'això és Judes i tots aquells que s'oposaren a Jesús i cometeren el pecat contra l'Esperit Sant, acusant-lo falsament, fent-lo condemnar injustament a mort, i una mort de creu, i negant desprès l'evidència de la seva resurrecció i exaltació divines, i encegadament es resistiren obstinadament a convertir-se, preferint persistir en l'error i fer la seva voluntat en lloc de la divina. D'ells diu Jesucrist "es diuen jueus però no ho són, són la sinagoga de Satanàs".