dissabte, 16 de juliol del 2022

Stella Maris

La festa de la Mare de Déu del Carme, patrona de marins i mariners, pescadors, gent del mar i pobles costaners, entre d'altres, es celebra cada any el 16 de juliol. És una de les advocacions de la Verge Maria amb una major devoció popular i sobretot és la festa més gran dels Carmelites. 


Imatge a Montesquiu, foto Joan Arimany


Goigs de la Mare de Déu del Carme de Montesquiu, foto Joan Arimany

L'Orde Carmelita venera a la Mare de Déu del Mont Carmel, lloc de la seva fundació i base de la seva espiritualitat, la festa de la qual és el 16 de juliol.  En una aparició a Sant Simó Stock el 16 de juliol de 1251 la mateixa Verge Maria li va lliurar l'escapulari del Carme, amb les promeses associades com a protecció i seguretat, en les lluites espirituals de la vida i de cara al destí etern. I aquest escapulari està molt estés i molts el portem, possant-nos així sota la protecció de Maria Santíssima i associant-nos a l'Orde Carmelita. 

També, per la seva gran relació amb el món del mar, del que el Mt. Carmel és a prop, a aquesta advocació mariana se la coneix com Stella Maris i se li canta l'himne "Salve, estrella dels mars...", essent la patrona també de l'Apostolat del Mar. 

Felicitats a totes les que porten el molt bonic nom de Maria del Carme i als qui en són fills religiosos o devots. Que la Verge Maria, Mare de Déu i Mare nostra del Cel pregui i intercedeixi per nosaltres i ens protegeixi sempre! 

divendres, 15 de juliol del 2022

L'Apostolat del Mar

Des de l'any 2013 fins al 2019, almenys fins ara, he fet serveis de capellà de vaixell en creuers, amb Stella Maris, l'Apostolat del Mar. En ells he fet misses en castellà i en francès pels passatgers i misses en anglès per la tripulació, així com altres activitats pastorals. 

Amb el passatge: 

Navegant pel Mar de Màrmara, primers novembre 2013



























Pel Mediterrani occidental, juliol 2019


























I amb la tripulació: 

Amb uns membres filipins de la tripulació, juny 2019  


























Amb alguns dels assistents a una Missa bilingüe en anglès i tagalo, novembre 2019




















Alguns bons records! 

dijous, 14 de juliol del 2022

Sacerdots del segle XX

Alguns sacerdots notables del segle XX (1), que destacaran en diversos camps (2): 

Jacint Verdaguer (1845 - 1902), escriptor, el màxim autor català 

Josep Torras i Bages (1846 - 1916), bisbe, La nacionalitat catalana i frase sobre Catalunya

Giuseppe Mercalli (1850 - 1914), sismòleg i vulcanòleg 

Luis Coloma (1851 - 1915), contes

Miquel Costa Llobera (1854 - 1922), poeta i gramàtic

Antoni Maria Alcover (1862 - 1932), gramàtic i autor d'un diccionari

Antonin-Dalmace Sertillanges (1863 - 1948) 

Théophile Moreux (1867 - 1954), astrònom i divulgador astronòmic 

Thomas Byles (1870 - 1912), sacerdot del Titanic 

Josef Peruschitz (1871 - 1912), sacerdot del Titanic 

Robert Hugh Benson (1871 - 1914), escriptor apocalíptic 

Luigi Sturzo (1871 - 1959), fundador de la Democràcia Cristiana 

Karl Adam (1876 - 1966), teòleg  

Henri Breuil (1877 - 1961), prehistoriador 

Réginald Garroigou-Lagrange (1877 - 1964)

Francis Browne (1880 - 1960)  

Pierre Teilhard de Chardin (1881 - 1955), paleontòleg i teòric de l'evolució 

Juozas Montvila (1885 - 1912), sacerdot del Titanic

Romano Guardini (1885 - 1968), teòleg 

Manuel García Morente (1886 - 1942), convers, filòsof

Edward Flanagan (1886 - 1948), la Ciutat dels Nois 

Jozef Tiso (1887 - 1947), president d'Eslovàquia

Ronald Knox (1888 - 1957), escriptor

Sebastian Englert (1888 - 1969), sacerdot més de 30 anys de l'illa de Pasqua  

Francis Spellman (1889 - 1967), cardenal 

Dietrich von Hildebrand (1889 - 1977), teòleg, "l'opció fonamental"

József Mindszenty (1892 - 1975), cardenal refugiat 15 anys a l'ambaixada USA a Budapest 

Josyf Slipyj (1892 - 1984), cardenal ucranià de l'Església del silenci 

Leonardo Castellani (1899 - 1981), jesuïta i escriptor argentí

Charles Coughlin (1891 - 1979), programes de ràdio de gran èxit popular 

Georges Lemaître (1894 - 1966), jesuïta i cosmòleg, descobridor del Big Bang 

Fulton J. Sheen (1895 - 1979), cardenal, xerrades a la nació

Marie-Dominique Chenu (1895 - 1990), teòleg

Henri de Lubac (1896 - 1991), teòleg 

Aloizije Stepinac (1898 - 1960), iugoslau

Hugh O'Flaherty (1898 - 1963), irlandès que salvà molts aliats i jueus a Roma 

Stefan Wyszynski (1901 - 1981), cardenal polonès 

I.M. Bochenski (1902 - 1995), filòsof

Manuel Mindán Manero (1902 - 2006), filòsof i divulgador  

Karl Rahner (1904 - 1984), teòleg 

Yves Congar (1904 - 1995), teòleg

Pere Tarrés (1905 - 1950), metge  

Jean Daniélou (1905 - 1974), teòleg

Hans Urs von Balthasar (1905 - 1988), teòleg

Segundo Llorente (1906 - 1989), jesuïta missioner durant dècades entre els esquimals d'Alaska  

Bernard Basset (1909 - 1988), Viatge amb Déu a Illinois  

Patrick Peyton (1909 - 1992), promotor de la Croada del rosari en família

Hélder Câmara (1909 - 1999), important bisbe brasiler 

Manuel Serinanell (1909 - 2001), astrònom 

Louis Évely (1910 - 1985), secularitzat, llibres de religió i espiritualitat "moderna" 

Abbé Pierre (1912 - 2007), molt famós a França per la seva activitat caritativa 

Edward Schillebeeckx (1914 - 2009), teòleg

Fred McCarthy (1918 - 2009), dibuixant de pastoral als mitjans de comunicació

Raimon Panikkar (1918 - 2010), teòleg i filòsof influit pel seu origen hindú

Vicenç Ferrer (1920 - 2009), missioner jesuïta secularitzat a la Índia

Josep Maria Ballarín (1920 - 2016), personatge popular, llibres senzills i divertits 

Jesús Urteaga (1921 - 2009), revista religiosa i aparicions en TV

Jorge Loring (1921 - 2013), jesuïta, gran evangelitzador de la gent 

Corrado Balducci (1923 - 2008), exorcista i interessat en els ovnis 

Serafín Madrid (1925 - 1972), telèfon de l'esperança

Gabriele Amorth (1925 - 2016), exorcista famós 

Ernesto Cardenal (1925 - 2020), polític i ministre nicaragüenc 

Benet XVI (1927), Papa que abans, essent Joseph Ratzinger, havia estat teòleg 

Rutilio Grande (1928 - 1974), màrtir 

François-Xavier Nguyen Van Thuan (1928 - 2002), empresonat molts anys, convertia els carcellers

Johann Baptist Metz (1928 - 2019), teòleg  

Pere Casaldàliga (1928 - 2020), bisbe popular i famós per la seva dedicació a indis i pobres

Hans Küng (1928 - 2021), teòleg

Gustavo Gutiérrez (1928), teòleg, iniciador de la teologia de l'alliberament  

Camilo Torres (1929 - 1966), sacerdot que es feu membre de la guerrilla i fou mort de seguida 

Ignacio Ellacuria (1930 - 1989), jesuïta màrtir junt amb altres 

Jean-Pierre Jossua (1930 - 2021), escriptor Encarnació o misteri pascal? (1968) 

Michel Schooyans (1930 - 2022), desvelador dels punts foscos de grans organismes mundials i l'ONU 

Francesc Nicolau (1930), matemàtic, escriptor i gran divulgador científic i sobretot astronòmic

Lluís Espinal (1932 - 1980), màrtir 

Lluís Maria Xirinacs (1932 - 2007), activisme social, polític, secularitzat 

Vicente Mundina (1932), el sacerdot televisiu de les plantes i les flors  

Antoni Llidó (1936 - 1974), màrtir 

Leonardo Boff (1938), teologia de l'alliberament 

Jon Sobrino (1938), teologia de l'alliberament 

Joan Alsina (1942 - 1973), màrtir 

Jerzy Popieluszko (1947 - 1984), membre de Solidarnosc, màrtir 

Esperem que per l'amor, bondat i misericordia de Déu, manifestada en N.S. Jesucrist, puguin arribar tots ells a la Glòria i que participin de la resurrecció per a la vida eterna, que algun dia ens poguem trobar tots al Cel i que tant si ja hi estan com si alguns formen part de les ànimes del Purgatori així com els que encara militen en l'Església pelegrina a la Terra, preguin i intercedeixin per nosaltres, per tots els sacerdots com ells i pel món sencer! 

(1) Comptant els que visqueren en algun any del segle XX i especialment els nascuts abans de la meitat d'aquest
(2) És a dir que a més de la seva activitat religiosa, litúrgica i pròpiament eclesiàstica, destacaren també per algun altre motiu, o dintre de la seva activitat tingueren una actuació especial i/o es feren famosos. D'entrada reservo els sants per una altre ocasió, per afegir-los aquí o en una nova entrada. 

dimecres, 13 de juliol del 2022

Amb grans responsabilitats es pot ser sant

Sant Enric (973 - 1024), emperador del Sacre Imperi Romà 

Coronació de St. Enric, imatge feta c. 1002 - 1014, en vida del rei

Va ser rei d'Alemanya des de l'any 1002, rei d'Itàlia des del 1004 i emperador des del 1014, en cada  cas fins a la seva mort. Tot i les seves grans responsabilitats polítiques i militars, va saber viure el camí de la santedat, i per la seva pietat personal i el seu entusiasta suport a l'Esglésica catòlica i a la reforma monàstica, va ser canonitzat pel Papa l'any 1146.

Jesucrist beneïnt el matrimoni imperial, St. Enric i Sta. Cunegunda, c. 1007 - 1012

És a destacar que la seva esposa, l'emperadriu Santa Cunegunda (c. 975  - 1040), també va viure una vida molt religiosa i devota com ell, i va ser canonitzada l'any 1200, essent un cas molt poc habitual de dos emperadors sants. 

Que Sant Enric i també Sta. Cunegunda preguin i intercedeixin per nosaltres, sobretot per Europa, on van néixer i viure, i pels governants d'aquest continent i de tot el món per tal que tots sapiguem viure cristianament i complint bé les nostres responsabilitats arribem a poder ser sants com ells!

dilluns, 11 de juliol del 2022

Pare i patró sant d'Europa, la primera Cristiandat

Sant Benet de Núrsia (c. 477 - 547), abat, fundador de l'Orde Benedictina i patró d'Europa. 


Un cantó de la medalla de Sant Benet, que és un 
sacramental fet pel sant per als seus monjos i reconegut
per l'Església Catòlica, amb un gran poder d'exorcisme. 

El que ara en diem Europa va ser durant molts segles la Cristiandat o bé la Ciutat de Déu - o la Societat de Déu - el mateix nom que va rebre aleshores el que després se'n va dir l'Edat Mitjana. Europa i el Cristianisme van estretament units, des que diversos apòstols hi predicaren la fe de Jesucrist i hi fundaren esglésies i comunitats creients ja a mitjans del segle I, quan tota la part sud i central del continent, des del Mar Negre fins a l'Oceà Atlàntic i aviat també l'illa de Gran Bretanya, formaven part de l'Imperi Romà, centrat en el Mar Mediterrani i que incloïa territoris al nord d'Àfrica i a l'Àsia més occidental, la capital del qual estava a Roma, el gran centre europeu de l'Antiguitat tardana (1). 

Com que el concepte d'Europa va lligat a la seva cristianització, que tingué lloc ja des dels inicis de l'Era Cristiana però que es va estendre molt a l'Imperi Romà entre els segles III - V, sobretot a partir del triomf legal del Cristianisme al segle IV després de segles de persecucions, i essent Sant Benet el patró principal d'Europa, podem citar els que en podríem anomenar els pares d'Europa: 

Constantí el Gran (280 - 337), amb la batalla del pont Milvi (312), l'Edicte de Milà (313), el I Concili Ecumènic de Nicea (325) i la inauguració de la nova capital de l'Imperi, la Nova Roma cristiana, Constantinoble (330). Constantí va ser també el primer emperador romà en fer-se públicament cristià (2), essent batejat en el seu llit de mort. El seu temps veié el Credo de Nicea i el càlcul de la data de la Pasqua del mateix Concili. 

Teodosi el Gran (347 - 395), cristià i catòlic convençut, que començar a governar en part de l'Imperi Romà a partir de l'any 379, que amb el Decret del seu nom (380) va fer del Cristianisme catòlic - "la fe de St. Pere en Jesucrist tal com la transmeten els bisbes de Roma i d'Alexandria" - la religió oficial de l'Imperi, començant per la part que ell regia, que va veure el II Concili ecumènic de Constantinoble (381) amb l'establiment definitiu del Credo niceno-constantinopolità, la unificació de l'Imperi sota el seu domini l'any 391, amb el vigor universal del seu Decret i a la seva mort la separació definitiva dels Imperis Romans d'Orient i Occident, amb els seus fills i successors. 

Sant Agustí (354 - 430), convertit per l'influx de la seva mare Sta. Mònica i l'ensenyament de St. Ambròs de Milà principalment. Després d'haver estat pagà i maniqueu però buscant sempre la veritat, la trobà en Crist, l'Església Catòlica i la Bíblia, va ser batejat l'any 387, i essent molt intel·ligent i de gran personalitat, va ser escollit bisbe d'Hipona a Àfrica, d'on era, i va progressar molt en la defensa de la puresa de la fe i en la seva explicació, així com va assolir una gran santedat de vida. El seu llibre Confessions (397) és probablement la primera autobiografia en sentit modern de la Història, i amb La Ciutat de Déu (410 - 426) va defensar el Cristianisme i va establir la primera i més encertada filosofia de la Història. Aquestes, junt amb les seves homilíes i altres obres seves de tipus religiós i teològic, van influir molt en la cultura europea i occidental i no sols en l'Edat Mitjana, sinó que el seu influx arriba ben viu fins avui dia. 

Dionís l'Exigu (c. 470 - c. 544), monjo escita, resident a Roma des de l'any 500, versat en grec i llatí i traductor entre les dues llengües, que va establir el més exitós intent de fer una Era Cristiana per numerar els anys - ja n'hi havia hagut algun abans - tot i que sembla que va cometre un error de càlcul d'uns 4 a 6 anys, però que ja ha quedat establert així. Va publicar el seu calendari l'any 525, però aquest, tot i que conegut, no es va popularitzar fins el segle VIII, primer al adoptar-lo St. Beda el Venerable per al seu llibre d'Història del Cristianisme a Anglaterra (731) i després al fer-lo oficial per a les seves terres els reis francs del Renaixement carolingi de finals del s. VIII. A partir de llavors va ser adoptat cada cop més i al segle XX l'Era Cristiana és usada mundialment, si bé alguns països i religions mantenen al mateix temps les seves Eres pròpies per a ús intern, com els musulmans, els jueus, el Japó, Taiwan... tots els quals coneixen i usen també l'Era Cristiana i no sols per les relacions internacionals sinó també en assumptes interns quan els convé o per comoditat. Però com que l'Era Cristiana va començar i va ser adoptada primer a Europa i la va configurar en els seus segles encara formatius, es pot considerar al seu inventor d'un dels pares del continent.  

Sant Benet de Núrsia (c. 477 - 547), que va fundar el monestir de Montecassino l'any 529 sobre les restes d'un dels últims temples pagans rurals i que el 540 va establir la Regla benedictina per als seus monjos, plena de bons consells i de disposicions pràctiques i útils per al be de l'ànima i del cos, entre elles el famós "Ora et labora", és a dir "prega i treballa" i moltes més. Sota el seu impuls els monestirs benedictins van contribuir a evangelitzar tota Europa i alhora van ser focus on es van conservar la religió cristiana, la civilizació i la cultura. 
Tot i que hi havia precedents d'eremitisme i monacat i fins de vida cenobítica des del segle III si no abans, aquests eren més propis de la vida al desert de Síria i Egipte, tot i que també van arribar aviat a Europa, però la gran expansió de la vida monacal a Europa, sobretot a les zones rurals i encara poc o gens cristianitzades, va tenir lloc amb els monjos que seguien la Regla de Sant Benet. Fins i tot es parla dels Segles Benedictins, per la gran importància de l'Orde en tot allò més important, noble i educat i en l'expansió de la fe cristiana i la conservació del valuós del llegat clàssic de l'Antiguitat greco-romana, amb els copistes i els comentaristes dels monestirs benedictins, i aquests segles van des de l'inici de l'Orde al segle VI fins al segle XIII, és a dir pràcticament tot el període de l'Edat Mitjana, amb aportacions com les reformes de Cluny, iniciada l'any 910, i d'una gran expansió als segles X - XIII, i la reforma del Císter, iniciada el 1098, i de nou també molt expansiva en els segles següents, i aquestes onades cobriren tota Europa de nord a sud i d'est a oest. 
Amb els benedictins arribaren també, en gran part, l'arquitectura i art romànic i després el gòtic, així com la pelegrinació del Camí de Santiago que uní a Europa en una meta religiosa comú, alhora que seguien les pelegrinacions a Roma i, en la mesura del possible segons èpoques i llocs, a Terra Santa. Però també la Reforma eclesiàstica gregoriana del segle XI va tenir com a gran protagonistes benedictins cluniacens, sobretot el monjo Hildebrand (c. 1015 - 1085) que va arribar a Papa com St. Gregori VII (1073 - 1085). I les Croades i Ordes de Cavalleria tingueren també un gran predicador benedictí cistercenc, St. Bernat de Claravall (1090 - 1153). 
Tot i que hi havia altres Ordes religioses, com l'agustina, la cartoixana i diverses més, la primacía benedictina s'estén indiscutible fins l'aparició de les Ordes mendicants dels frares dominics i franciscans a principis del segle XIII, amb una altre manera de fer i més urbanes, d'acord amb les necessitats de la nova època que anava sorgint a Europa, però l'Orde benedictina persistí desenvolupant la seva funció i encara al segle XVII va veure l'evolució d'una nova i important branca, la Trapa (1664), i en conjunt ha arribat amb vitalitat fins els nostres dies i a les nostres terres té una història molt important i decisiva amb monestirs com el benedictí de Ripoll (880) i el benedictí femení de Sant Joan de les Abadesses (887), els cistercencs de Poblet (1150) i Santes Creus (1160) i sobretot el benedictí de Montserrat (des del segle XI).  

Essent que la història de l'Orde benedictina, a l'igual que la història del Papat i en general la de l'Església està en tots els llocs i en tots els segles d'Europa i és una part molt important i decisiva d'ella, no és d'estranyar que amb tota la raó Sant Benet, el fundador de l'Orde i el que li va donar la Regla, hagi estat considerat el primer sant patró d'Europa. Després d'ell els copatrons han estat proclamats St. Ciril i St. Metodi, apòstols dels eslaus (segle IX), Sta. Brígida de Suècia i Sta. Caterina de Siena (s. XIV) i Sta. Edith Stein, en religió Sta. Teresa Benedeta de la Creu (s. XX). 

Quant als pares d'Europa, que han de ser antics i haver tingut una importància primordial en el continent, després de St. Benet en podem considerar encara alguns més, com: 

Justinià (482 - 565), emperador romà oriental 527 - 565, que junt amb la seva esposa l'emperadriu Teodora (c. 500 - 548) defensà el Cristianisme catòlic i recuperà per un temps la iniciativa, l'expansió i l'esplendor de l'Imperi Romà, ja que llavors era únic (el d'Occident havia desaparegut el 476 i el d'Orient era l'únic emperador romà i ho seguiria essent fins l'any 800). 

St. Gregori Magne (c. 540 - 604), Papa del 590 al 604. 

Carlemany (c. 742 - 814), rei franc molt exitós, que va seguir la defensa del Cristianisme catòlic i de la mentalitat i independència europea, com els seus predecessors francs Carles Martell i Pepí el Breu, el primer vencedor d'una gran invasió sarraïna a Poitiers (732) i el segon, el qui va establir la col·laboració estreta amb el Papa de Roma atorgant-li el domini temporal dels Estats Pontificis (754 - 1870). Carlemany va seguir amb aquesta col·laboració amb el Papa, va expandir el Regne Franc per Europa Central, va obligar als saxons a fer-se cristians, va acabar amb l'amenaça àvar al destruir el seu regne a Europa centro-oriental, va unificar una gran extensió d'Europa occidental i central, fins i tot amb una expedició a Saragossa (778) i l'establiment de la Marca Hispànica amb Girona (785) i Barcelona (801) com a comtats francs de frontera, i amb el Renaixement cultural carolingi, amb Alcui de York i altres, va donar un impuls a la civilització i la cultura europea cristiana, amb avenços com l'adopció de l'Era Cristiana o l'establiment de les lletres minúscules, dites carolines. Va ser coronat Emperador romà pel Papa a Roma a la Missa de Nadal de l'any 800 i des d'aleshores el seu prestigi i fama van créixer encara molt més. El títol d'emperador va durar fins l'any 924 i la dinastia carolíngia va durar a Alemanya fins l'any 911 i a França fins el 987, però l'Europa carolíngia com a concepte va durar encara més. 

Otó I (912 - 973), rei alemany des de 936 i també italià des del 951, defensor de la fe i cultura cristianes, va crear un gran regne amb Alemanya i Itàlia i territoris veïns i sobretot va derrotar decisivament als magiars pagans a Lechfeld (955), posant fi definitivament a l'amenaça que les seves terribles incursions representaven per tota l'Europa central i occidental, arribant fins i tot a Catalunya en alguna ocasió. L'any 962 va ser coronat Emperador d'Occident pel Papa a Roma, iniciant així una dinastia imperial molt més exitosa que la carolingia, el que després seria anomenat Sacre Imperi Romà Germànic (962 - 1806), sobrevivint en 8 segles als seus immediats i més directes successors, els Otons, Otó II (+ 983) i Otó III (+ 1002).Així com els carolingis van tenir el seu estil propi d'arquitectura i art, també el van tenir els otons. 

I encara en podríem dir molts més, com el monjo benedictí Gerbert d'Orlhac (c. 946 - 1003), occità i estudiant a Ripoll i a Vic, futur Papa Silvestre II (999 - 1003), un introductor de la ciència a Europa. Del llavors més avançat món àrab (pel seu contacte més directe i intens amb Grècia, Egipte, Síria, Bizanci, la Índia i fins i tot Xina) va portar a Europa els nombres decimals indoaràbics i el zero, que amb la seva notació posicional i clara eren molt més útils que els nombres llatins a base de lletres, que feien molt difícil i complicat fer operacions matemàtiques sense ajudes externes com les de l'àbac. També va ser inventor i se li atribueix haver ideat el primer rellotge mecànic l'any 996. Va ser el Papa de l'any 1000. 

Però amb aquests ja queden clars els pares d'Europa i el paper molt principal exercit per antiguitat i influència per Sant Benet de Núrsia. Que ell pregui i intercedeixi per tal que Europa segueixi essent cristiana fins a la fi dels temps i mantingui la flama de la veritat i de la fe que ell tant va predicar i contribuir a expandir!     

(1) Cert que el Cristianisme va néixer a una zona d'Àsia, Galilea i Judea i terres veïnes, on va viure, predicar, morir i ressuscitar Nostre Senyor Jesucrist, però de seguida es va expandir en totes direccions, i molt notòriament, gràcies a St. Pere, St. Pau, St. Jaume i altres apòstols, cap a Europa i especialment a la capital imperial Roma, on els dos primers van morir màrtirs i hi han les seves tombes i on el bisbe de la ciutat és el successor de St. Pere i per tant el centre de l'Església segons el mandat de Jesucrist. També es va expandir per Àsia i Àfrica i així un rei Abgar d'Edessa es va convertir cap a l'any 200 tot i que no va ser durador, i el primer país oficialment cristià va ser Armènia, convertits el rei i el poble per St. Gregori Fotistes cap a l'any 301 i aquest sí que ha durat fins ara, però Armènia precisament per això i com la seva veïna Geòrgia que la va seguir poc després c. 326, tot i que situades a Àsia es poden considerar Europa per religió, civilització i cultura. Clar que poc després també es va convertir el que ara és Etiòpia amb el seu rei Ezana, c. 333, i aquest poble africà també es pot dir que per la seva religió cristiana té una connexió europea. Però és que a més a partir del s. V - VI, amb el nestorianisme i el monofisisme, el Cristianisme afroasiàtic es va fer en la seva versió majoritària "oriental", proper al grec ortodox però amb creences pròpies i distintes. La Cristiandat unida, amb una primera fisura ja l'any 858, però que no es va separar en dos fins el 1054, va ser a Europa. Per això almenys fins al segle XVI Europa i Cristianisme van ser gairebé sinònims, si bé la cristianització total de tota Europa no es va completar fins la conversió dels lituans, els últims europeus pagans, al voltant del 1400. I molts historiadors consideren que la ruptura definitiva de la Cristiandat com a ideal i aspiració d'Europa no va tenir lloc fins el 1648, amb la Pau de Westfàlia. Tot això ja dona una idea de la gran unió entre Europa i religió cristiana, tot i que l'evolució posterior amb la cristianització d'Amèrica, d'Oceania, de gran part d'Àfrica i de Filipines i de Sibèria a Àsia ha canviat la situació territorial i humana i ara el Cristianisme té més extensió i més creients fora d'Europa que a aquesta, però això es degut a la relativament petita grandària i població d'Europa, que segueix tenint-ne l'origen i l'evolució històrica i cultural.
 
(2) Hi ha dubtes sobre si l'emperador del segle III Felip l'Àrab era criptocristià, és a dir cristià en secret, i també hi hagueren emperadors filocristians, simpatitzants amb el Cristianisme o cristians a mitges, com Alexandre Sever, i el cert és que a la 2ª meitat del s. III hi hagué mig segle de tolerància amb el Cristianisme, just entre la persecució general iniciada per Deci l'any 251 i continuada durant uns anys fins que va cessar, i la més gran i terrible persecució de totes, la de Dioclecià a partir del 305 i fins com a mínim l'any 311. 

diumenge, 10 de juliol del 2022

Portadors de Crist

Sant Cristòfor (+ 251), al que s'atribueix haver portat a les esquenes per passar un riu a un nen que ell no sabia qui era i que va resultar ser Jesús. És el sant patró dels automobilistes i viatgers. 

Pintura del segle XVII que vol representar el miracle d'aquest sant, d'Orazio Gentileschi (1563 - 1639)




























Dues coses relacionades amb aquest sant: 

El seu model ens mostra que som portadors de Crist i amb Ell portem el món, alguns sense esser-ne conscients i altres descobrint-ho, acceptant-ho i agraïnt-ho, fins arribar a donar la vida per aquesta missió, com aquest sant que la tradició afirma que va morir màrtir. 

Cristòfor Colom (1451 - 1506), que el 1492 - 1493 va travessar l'Oceà Atlàntic fins arribar a les illes del Carib i va retornar, fent públic el seu descobriment i essent rebut pels Reis Catòlics a Barcelona, on va mostrar les persones i coses que va portar amb ell d'aquelles "Índies" a les que havia arribat buscant la ruta occidental a Àsia i que va morir sense saber que havia descobert el Nou Món, porta el nom d'aquest sant del pas d'un cantó a l'altre de l'aigua i, més encara, el seu nom evoca "colom portador de Crist", essent el colom el símbol de l'Esperit Sant, de la pau i de l'amor i també dels missatges. I efectivament ell va portar la notícia i la fe en Crist a les Amèriques i va obrir el camí a portar-lo a Oceania i a tot el món. 

Que St. Cristòfor ens ensenyi i ajudi a ser portadors de Crist i del món sencer, a tots els éssers humans, però sobretot als batejats i cristians i molt especialment als sacerdots i religiosos que el fan present i el prediquen a la gent arreu del món, i que també ens protegeixi en els nostres viatges per arribar al punt on hem de ser en cada moment de la nostra existència seguint la voluntat de Déu! 

dissabte, 9 de juliol del 2022

L'Evangeli del Bon Samarità

En temps de Jesús, fa uns dos mil anys, jueus i samaritans venien a ser, salvant les distàncies, com els israelites i els palestins d'avui. Així ho podem entendre millor nosaltres avui dia. 

I per fer una analogia amb el sacerdot i el levita, actualment podriem usar la comparació, no exacta però d'alguna manera dinàmicament equivalent i instructiva, amb un polític israelià i un membre important de la societat israeliana. Tots dos tenen pressa i consideren que no és assumpte seu, tot i que veuen que és un compatriota, i la covardia i els respectes socials els poden i els fan passar de llarg com aliens a aquella situació, potser confiant en que tard o d'hora hi aniria la policia o uns sanitaris, qui sap si la funerària, perquè no saben si es viu o mort. Però ells no se'n senten responsables ni concernits, no han estat ells i qui sap si encara hi hauria malentesos i donarien una mala imatge. Per això no es detenen ni tan sols a mirar-lo, no fos cas que per culpa d'aquell incident arribessin tard als seus compromisos seriosos o es veiessin d'alguna manera involucrats. No és cap familiar, amic, veí ni conegut, i no val la pena al seu parer trencar el seu programa del dia (1). 

Però passa un palestí i tot i que veu que es un israelià no pensa en termes d'ètnia, cultura o situació política o social. Veu una persona ferida i se'n compadeix i l'atèn com si fos una persona del seu poble, més encara com si fos un conegut, veí, amic o familiar seu, tot i que no és res d'això. Aquest palestí, tant si és cristià com si és musulmà, té un gran concepte de la Humanitat i de la condició humana i se'n considera responsable quan veu una persona com ell en aquella mala situació i totalment desemparat. Pensa que no pot passar sense fer res, i vaja si fa, en té cura com d'un pare, un germà o un fill! És el bon palestí, que sap estimar al proïsme de forma desinteressada i abnegada, sap que a aquella víctima no la veura probablement més, però no sols li fa una cura d'urgència, sinó que el puja al seu propi vehicle i el porta a un lloc on l'atenguin, pagant ell les despeses de la visita i l'ingrès si cal, i sortint fiador de que si encara falten diners, ell mateix ho cobrirà, quan torni a passar de tornada. Una persona així et fa reconciliar amb la Humanitat i, ho sapiga o no, encarna la presència de Déu que ajuda a la víctima ferida a través seu. Estima a Déu en els altres i reconeix l'excelsa dignitat humana d'èsser a imatge i semblança de Déu i amb això en te prou per saber el que ha de fer. És tot un exemple i model de com Déu ens vol que siguem i ens comportem els uns amb els altres. 

Crist està alhora en el qui ajuda i en el qui és ajudat, no ho oblidem mai!
























La paràbola del Bon Samarità de l'Evangeli del diumenge 15è de durant l'any del Cicle C, ens permet reflexionar molt, per anar bé ho podem fer, recordant-lo i meditant-lo, durant tota la setmana iniciada amb aquest primer dia festiu, que en marca la tònica. 

Hem de veure en el bon samarità al mateix Crist que ens atèn i té cura amorosa de nosaltres, quan som víctimes i estem necessitats, ja sigui d'una manera miraculosa o, molt més comunament, a través d'una persona que ens veu, ens compadeix i ens socorre, inspirat pel mateix Crist a fer-ho, un tipus de bona gent que, gràcies a Déu, en el món n'hi ha molta. També, en altres ocasions, hem de veure al mateix Crist en la víctima que ens necessita, quan per un do diví, nosaltres podem fer de bon samarità i atendre'l com l'atendriem a Ell en tals circumstàncies, essent tot un do dels més alts que Crist ens consideri dignes de poder-lo ajudar, en la figura de la pobre víctima amb la que Ell s'identifica, per tal que aquesta rebi bondadosament tota l'ajuda que li cal i nosaltres tinguem el gran mèrit de poder ser els seus instruments caritatius, un signe de gran predilecció i confiança si Crist ens escull com el qui el pot ajudar en aquell mal tràngol, encarnat en una persona ferida i humiliada, i cal recordar el seu avís "el que vau fer o vau deixar de fer a un d'aquests pobres i petits, a mi m'ho fereu o m'ho negàreu!". Si veiem l'acció de Crist en qui ens salva la vida, veiem també la passió de Crist en qui nosaltres li podem salvar-la. Essent l'amor allò més bàsic i necessari en el seguiment de Crist, i si veiem la presència de Crist en els altres éssers humans, especialment en els batejats, que estan més units i conformats a Ell, però no únicament en aquests, sinó en tots, tenim la base adequada per seguir a Crist i entrar en el camí de salvació. 

Aquest Evangeli ens dona material per reflexionar tota la setmana i per viure'l tota la vida! 

(1) Tot al contrari al que va passar amb la novícia Teresa de Calcuta, que tenia el temps just per agafar un tren per anar a uns importants exercicis espirituals que li havien manat i pel camí va veure a un costat de la via a un moribund sol i abandonat. Va preferir quedar-se a acompanyar al moribund en els seus últims moments per donar-li companyia i l'escalf d'una presència humana amiga en aquell trànsit. La futura monja va perdre el tren i no va poder anar a l'important recés, però va descobrir la seva vocació i va iniciar el seu camí de santedat.