diumenge, 10 d’octubre del 2021

Reflexions dominicals



La saviesa és molt més important per la vida que la riquesa. I no és l'únic que val més que tenir diners i possessions, també  són més valuosos l'amor, l'amistat, la salut i moltes coses més, i per sobre de tot la gràcia divina. Precisament tot allò més important de la vida és el que no es pot comprar amb diners ni amb riqueses. Per això cal no fer-ne un ídol, no confiar-hi gaire, saber-se administrador que ha rebut de Déu allò que és té, per usar-ho bé, i mai fer de l'economia el centre de la vida. Una dita recorda que "el diner és un bon servent, però un amo molt dolent" i una altre desitja "que no tinguem poc ni massa, sinó el just per viure bé". La riquesa sense saviesa porta a la ruïna moral humana, com desgraciadament ho veiem dia rere dia amb els casos de corrupció política. En canvi la saviesa pot viure perfectament, i potser encara millor, sense la riquesa, perquè la saviesa és buscar Déu i deixar-se trobar per Ell. 

Hem de llegir la Bíblia, inspirada per Déu, i deixar que el text, la Paraula de Déu ens llegeixi a nosaltres, ja que a través d'ell veiem en quina situació estem respecte del que diu. La Bíblia ja de per sí és una obra mestre de la literatura universal, amb històries entre les millors, amb poesia sublim, amb una força expressiva extraordinaria, però l'important de la Bíblia és que per ella descobrim la presència i acció de Déu en el món i la voluntat de Déu universal i eterna, que a més està dirigida concretament a cadascun de nosaltres i ens interpel·la personalment en el nostre aquí i avui. En la proclamació, escolta, lectura i meditació de la Bíblia i, sobretot, en la posta en pràctica del que ens diu, anem descobrint qui sóm, perquè davant d'ella anem veient qui som. Perquè som allò que Déu sap que som, i la seva Paraula ens ho va revelant. 

Que cal fer per anar a la vida eterna. Jesús respon aquesta pregunta: "Ja saps, no matis, no robis, no cometis adulteri, no acusis falsament ningú, no facis cap frau, honra el pare i la mare". Aquests són els estatuts de la vida definitiva i eterna, després d'aquest món de prova, en el que ens anem construint i decidim qui volem ser i qui sóm, sota la vigilància, l'ajuda, la inspiració i la providència divines, que ens fan possible assolir-ho. I si diem que tot això ja ho complim, Jesús ens convida a pujar encara més alt, al més alt: "Doncs encara et falta una cosa, vés, ven tot el que tens i dona-ho als pobres i tindràs un tresor al Cel, i després vine amb mi". És la proposta més gran, però només els que van lleugers de càrregues terrenals, estan desenganxats d'aquests lligams i són realment lliures, tenen facilitat per fer-ho. Però que es pot fer ho demostren els apòstols amb el seu seguiment decidit i immediat a la crida de Jesús, deixant-ho tot, família, feina, béns i ambient, sense mirar enrere. Però pels rics, pels enganxats a coses seves i pels lligats a les consideracions humanes i terrenals, és realment molt difícil, pràcticament impossible, a no ser que intervingui l'acció poderosa de Déu, perquè Ell ho pot tot. 

Reflexionem sobre els punts de l'Evangeli del jove ric, sobre allò que ens diu Jesús, que és la Veritat, i el que realment significa i implica. Podem començar per el donar-ho tot per tenir un tresor no en aquest món sinó al Cel. Perquè en l'altre vida no tindrem res d'allò que ens haguem quedat egoístament per a nosaltres sinó tan sols allò que haguem donat o compartit. Ho podem veure per exemple en allò que escribim, que només podrà tenir valor literari o d'altre tipus allò que publiquem, no allò que guardem en un calaix per a nosaltres mateixos i que finalment s'acabi perdent. Però un fet real, ocorregut fa uns anys, ho il·lustra ben clar. L'explico a continuació. 

Un bon amic estava fent la seva tesi doctoral. Era un sacerdot rwandès resident aquí al qui vaig ensenyar a conduir i amb el que després vaig fer un viatge d'una estança d'un mes a Rwanda, amb uns dies a Burundi. Quan vam tornar, li vaig demanar fotos i em va enviar, amb un llàpis de memòria, no sols aquelles en que hi sortia jo, sinó totes les que havia fet, uns centenars. Ens veiem i parlavem molt sovint i m'enviava, també impressos però sobre tot per e-mail, molts dels textos que anava fent de la seva tesi, per que jo li donès la meva opinió, li corregís errors d'ortografia o sintaxi o li fes suggeriments. Un dia m'el vaig trobar casualment caminant per Vic i el vaig veure que estava amb el cap baix i trist, i al preguntar-li em va dir que havia patit un accident inesperat que havia resultat catastròfic, un desastre per a ell, un llamp havia afectat el seu ordinador, afortunadament quan ell no hi era, i el disc dur havia quedat cremat i destruït. "Ho he perdut tot" em va dir dolgut i resignat. Era fa bastant anys i no havia tingut la precaució de fer còpies de seguretat i ni tant sols de guardar les proves, perquè confiava molt en la informàtica i no esperava que allò pogués passar. S'havia comprat un ordinador nou, però no hi tenia res encara. I va afegir: "Tot, anys de treball en la tesi, totes les fotos...". En aquell moment li vaig contestar "Tot no, les fotos que em vas passar les tinc i te les passaré" i se'm va ocórrer "també et puc enviar tot el que em vas passar del teu treball". Ell al principi semblava desanimat, però va escriure als seus professors, als companys d'universitat, als col·legues rwandesos i als seus amics, explicant el que li havia passat i demanant-los que si conservaven coses seves sisplau li reenviessin.En conjunt va recuperar, segons primer em va dir, un 80 % de la feina del seu treball, tot i que temps més tard ho va afinar en bastant menys, ja que hi havia duplicats, reescrits, textos que es sol·lapaven en part... però tot i així era molt, potser entre dos terços i tres quarts del que havia escrit. Ja no era començar de nou des de zero i va poder continuar i acabar la seva tesi i doctorar-se. També va recuperar la major part de les seves coses personals, ja que era molt donat a ensenyar-les. En resum, només va perdre allò que es va quedar només per ell, el que va compartir ho va recuperar gairebé tot. Tot un avís del que passa després de la mort. 

A la comparació de Jesús "és més fàcil que un camell passi pel forat d'una agulla que no pas que un ric entri al Regne de Déu", que evidentment significa una cosa enormement impossible, se li han donat per part dels exègetes bíblics diverses interpretacions de matís, tot i que amb el mateix significat. Així per exemple s'ha proposat que "camell" s'assembla molt en grec a una altre paraula que vol dir "cable de molt gruix", com els de vaixell, que està clar que no passa de cap manera pel forat d'una agulla de cosir. Però la interpretació que m'agrada més és la que em sembla que vaig sentir a un professor de l'ISCRV que ens la proposava a tall d'hipòtesi: en els temps bíblics les ciutats estaven rodejades de muralles i quan es feia fosc es tancava la gran porta d'entrada, però al costat d'aquesta hi havia unes torres de vigilància, com una mena de minarets, que es podien haver anomenat o almenys conegut popularment com "agulles", en les que una petita porta molt estreta, una obertura molt senzilla i vigilada per centinel·les, permetia entrar i sortir per exemple a la guàrdia, però que si una persona arribava de nit i anava molt lleuger d'equipatge també podia ser autoritzat a passar per elles, i ja un un cop revisat entrar a la ciutat sense haver d'esperar-se fora. Però si arribava un ric en camell, carregat d'equipatge i bagatges, s'havia de quedar fora, perquè si volia entrar hauria de deixar tant l'animal com les seves possessions a l'exterior i era molt difícil atrevir-se a fer aquest pas, deixant-ho tot i amb el risc de desprès no trobar-ho. Si era literalment així o l'associació de paraules ho suggeria, el cert és que il·lustra força bé el fet de la necessitat de deixar els béns per poder entrar.





















Finalment a l'observació de Jesús "qui ho deixa tot per mi ja reberà en aquest món el cent per u, i en l'altre tindrà la vida eterna", es pot dir que és una constatació evident per exemple en els membres del clergat o, i encara de forma més clara, d'Ordes religioses, que a canvi de deixar la família, pare i mare, germans, casa i els seus béns, es troben amb el Pare del Cel, i amb moltes mares, germans i germanes, gent amb la que tractar i cases on viure, els convents o monestirs, i que poden ser destinats a molts llocs d'arreu del món, als que segurament mai haguessin anat, i menys per viure-hi, si haguessin restat en la seva zona de confort de família, amics, veïns i ambient ja conegut.  De nou la paraula de Jesús és com sempre una veritat constatable i en la que s'hi pot confiar plenament. Era necessari tenir fe per creure-ho en els temps de l'Evangeli, però ara ja no cal, perquè és, i des de fa dos mil anys, una realitat viva i activa.















Que l'escolta de la Paraula de Déu, que ens és llum, consol, guia i aliment espiritual, i el poder de l'Amor de la trobada amb Jesús en l'Eucaristia, ens doni la força per a poder viure dignament i cristianament la vida en aquest món i de fer-nos dignes de tenir part en la vida futura i eterna amb Déu!

divendres, 8 d’octubre del 2021

Homes de Déu, cases de Déu

Avui per la ràdio, mentre conduïa el cotxe, he sentit part d'una entrevista a un missioner a Àfrica des de l'any 1992, el salesià Rafael Sabé, que havia estat a Costa d'Ivori, després a Togo i ara està a Guinea. Té un germà, Xavier, que també és missioner a Àfrica. 


El pare Rafael, de blanc, és missioner a Àfrica des de 1992

El pare Rafael explicava coses que li havien passat i m'he quedat molt amb una, dels seus temps a Costa d'Ivori. Els universitaris estaven de vaga i l'exèrcit va ocupar la Universitat. Poc després de succeïr els fets es va trobar, deia, amb un gran nombre d'estudiants davant la seva missió. 

"Busquem la protecció dels homes de Déu!" li van dir. Com que era una zona majoritàriament musulmana, ell els hi va dir que hi havia una mesquita a prop i que es podien dirigir a ella i parlar amb l'imam. 

"Busquem la protecció dels homes de Déu!" li van respondre els universitaris. Llavors, veient que eren molts, els va recordar que no massa lluny hi havia una missió protestant, i que potser podrien repartir-se...però els molts joves que estaven davant la missió catòlica no van ser receptius. 

"Busquem la protecció dels homes de Déu!" li van insistir. Llavors se'n va adonar que per a tot aquell jovent, de diferents religions i ideologies, els "homes de Déu" eren els sacerdots catòlics. Per tant els va permetre l'entrada i va dir a unes sagristanes que anessin a buscar dos sacs d'arròs al rebost i que preparessin sopar per a tots ells. 

Els joves ivorencs van entrar i es van mostrar feliços perquè s'havien refugiat a la casa de Déu i estaven sota la protecció dels homes de Déu, i això els feia sentir segurs, ben segurs. No els va passar res i al cap d'uns dies la situació es va normalitzar de forma prou satisfactòria per a ells i van poder tornar a la Universitat i als seus estudis. 


Resideix a Guinea-Conakry des del 2012 i ha tingut que fer front a amenaces
molt greus, com el jihadisme i el virus de l'èbola. A Àfrica són molt més pobres
però s'esforcen per sobreviure i són més feliços de viure que al món occidental.

I no era la única anècdota que explicava aquest missioner, en una altre ocasió el van cridar per una unció dels malalts per a un vell que s'estava morint. Va anar tot seguit a casa seva i el va trobar estirat a terra, com solen dormir allà. Va veure que gairebé estava a l'agonia i anava a procedir a donar-li el sagrament quan aquest li va dir "Espera! Abans que me'l donis vull que em prometis una cosa". "El que vulguis, si puc ho faré" li va respondre el missioner. "Et demano que mai desemparis ni deixis els meus tres fills" li va dir. "Ho faré" va respondre ell. "Mai!, eh?" li va repetir, "Si, mai" li va contestar. "Ara ja puc morir tranquil, vinga, ja em pots donar el sagrament". Ell li va administrar la unció dels malalts i al cap de poc l'ancià va expirar. Com havia promés, va recollir els tres fills a la parròquia i els va posar a estudiar molt seriosament, com també fan allà els qui tenen l`oportunitat. Al cap d'uns anys tots tres tenien la carrera universitària acabada i treball, dos eren professors, dels quals un ho era de Física, i el tercer era informàtic i tots ells es guanyaven bé la vida, a més d'haver tingut una bona formació religiosa i espiritual i ser com el seu pare catòlics practicants i devots. La promesa feta a les últimes voluntats d'un moribund havia estat acomplerta. 

Necessitem a tot el món molts sacerdots i religiosos catòlics, homes de Déu, que puguin guiar, consolar i ajudar a la gent, i a les cases de Déu, les esglésies, oficiar la litúrgia i administrar els sagraments de la vida eterna! 

dijous, 7 d’octubre del 2021

El dia del Rosari en el mes del Rosari

La Mare de Déu del Roser, celebrada el 7 d'octubre, és el dia del Rosari en el mes del Rosari. 




La Festa es va establir per part del Papa l'any 1572 en agraïment a la gran victòria naval de Lepant el 7 d'octubre de 1571 en que l'armada cristiana de la Santa Lliga, composta pels Estats Pontificis, Espanya i Venècia, principalment, va sol·licitar la protecció de la Verge Maria davant la terrible amenaça de l'Imperi turc otomà. Al mateix temps de la batalla a Roma es resava el rosari públicament, igual que a molts llocs de la Cristiandat. Les naus cristianes, amb l'ajut celestial, van obtenir una victòria decisiva. Era el dia de la celebració de la victòria de Maria i del rosari en el més d'octubre dedicat al rosari i a Maria. 

Uns anys més tard, un altre Papa va fer la festa extensiva a tota l'Església catòlica, reconeixent així públicament la gran ajuda de la Verge Maria i del res del rosari, amb el que aquesta devoció que es diu que té el seu origen en una aparició mariana l'any 1214 a St. Domènec de Guzmán, quan li demanava el seu socors en la lluita contra l'heretgia al sud de França i que van promoure inicialment els frares dominics com un  Salteri popular de la Verge i que a partir del segle XV es va anar generalitzant i al segle XVI ja va quedar ben establert. 

El cert és que el rosari és una arma molt eficaç, especialment contra els enemics de l'ànima humana, és a dir diable i dimonis, els pecats, les temptacions... La Mare de Déu que en va promoure la devoció, l'ha recomanat també en diverses ocasions, com en les famoses aparicions marianes de Lourdes l'any 1858 i de Fàtima el 1917. 

La Mare de Déu del Roser ens dona aquesta arma espiritual per tal de facilitar-nos obtenir la victòria en la lluita per la salvació, tant la pròpia com la d'aquelles persones per les que volguem pregar i intercedir i també per a l'oració de l'Església, la preservació de la societat i per progressar en la conversió del món sencer. 

Resem sempre el Rosari i fem-ho tan bé, amb tanta convicció i devoció com poguem, i si Déu vol veurem molts i grans fruits de les nostres oracions! 

dimecres, 6 d’octubre del 2021

La Terra gira, la Creu roman

El món gira, la Creu roman fixa i l'home troba Déu en la solitud i silenci del desert. 



Escut cartoixà; la Terra, la Creu i 7 estrelles


St. Bru (c. 1030 - 1101), prevere, nascut a Colònia, va seguir aquest camí vocacional, sentint la crida divina i després d'haver destacat en el món per la seva intel·ligència i qualitats humanes, va decidir retirar-se a un estil de vida monàstic gairebé eremita, vivint lliure i lluny del món i totalment de cara a l'infinit i l'eternitat, comprenent que l'oració, la litúrgia i la contemplació són junt amb l'amor a Déu i als altres les úniques coses que fem els humans en aquesta vida que no s'acaben amb la mort sinó que continuen i es potencien al màxim després en l'altre vida, la futura i eterna. 


El massís de la Chartreuse

L'any 1084 i amb el permís i l'ajut del bisbe St. Hug de Grenoble, que havia tingut una visió en somnis de 7 estrelles guiant  set pelegrins cap a les muntanyes de la Chartreuse i al poc se li van presentar, St. Bru i sis companys més es van instal·lar allà per viure en comunitat d'eremites, iniciant la seva aventura de vida solitaria, silenciosa i molt austera, en aquells paratges despoblats el dia de St. Joan Baptista d'aquell any. 


Serra San Bruno, Calàbria

El 1090 St. Bru va ser cridat pel Papa Urbà II a Roma i allà a Itàlia, així que pogué va fundar un segon eremitori a Calàbria, a l'actual Serra San Bruno, on va residir fins a ser cridat per Déu a anar amb Ell. 

St. Bru no va escriure cap regla, els cartoixans vivien segons el seu model de vida, va ser més tard quan les seves normes es van possar per escrit.  De l'Orde, una de les més estrictes, i  possiblement la que més, s'ha dit que mai va ser reformada, perquè mai havia estat deformada. Tot i que la seva màxima extensió la va tenir al segle XIV, a la Cartoixa mai li han faltat vocacions. 

Que no li faltin tampoc i sempre en tinguin fins a la fi del món i dels temps! 

dimarts, 5 d’octubre del 2021

Us donem gràcies, Senyor, perque tot ho rebem de Vós!

Déu sempre ens dona molt, ens ho dona tot, i per això ens reunim per agraïr-li-ho de tot cor. Ara és el temps propici, les Tèmpores d'acció de gràcies a Aquell qui ens vetlla provident.  


Estem en bones mans

I també temps de petició ja que alhora humilment li demanem que ens ho segueixi donant, perquè tot el bo ve d'Ell: la Creació, la Natura, l'existència, la vida, ser éssers humans a la seva imatge i semblança, l'adopció que ens fa com fills seus pel baptisme, l'elecció que ens ha fet del nostre temps i espai, dels nostres parents, tot allò bo que ens passa, les qualitats que tenim, tot el que som i vivim. Qui és agraït mereix que se li doni més, i Déu mateix ens diu que busquem i trobarem, demanem i ens donarà, truquem i ens obrirà...


Déu, Creador i Senyor de l'Univers, ens ha adoptat com a fills i vetlla amorosament per nosaltres


Tot ho rebem del Senyor, Déu de l'Univers, i és temps de que li ho agraïm de tot cor. Que el seu amor no ens deixi mai, aquesta és l'esperança que possem en Ell. Us donem gràcies, Senyor, perquè tot ho rebem de Vós, i us estem agraïts! 

La santa del Crist de la Misericòrdia


Santa Faustina Kowalska (1905 - 1938), canonitzada per St. Joan Pau II l'any 2000, tindrà un dia de celebració de la seva memòria al calendari litúrgic de l'Església Catòlica. 




En l'època entre les dues Guerres Mundials, aquesta monja polonesa va tenir aparicions de Nostre Senyor Jesucrist, que li va demanar que propagués el culte a la Misericòrdia Divina. El missatge que va rebre de Crist és que Ell ofereix la seva misericòrdia a tothom, fins als més grans pecadors, si es penedeixen i s'acullen a ella, però que qui no s'hi vulgui acollir voluntàriament, es trobarà amb la justícia divina. Les devocions a Crist misericordiós són diverses, principalment la Coroneta de la Misericòrdia, l'oració a les 3 de la tarda, l'hora de la seva mort en creu, i les jaculatòries "Misericòrdia divina, a vos m'acullo" i sobretot "Jesús, en vos confio" i inclouen també una imatge de les visions de Jesús que va tenir la santa per a ser venerada. La primera d'aquestes imatges i la única que Sta. Faustina va poder veure, era una de l'any 1934 del pintor Eugeniusz Kazimirowski, que la va fer per petició d'ella i seguint les seves indicacions, però que no la va convéncer del tot. Més tard se'n van fer d'altres per part de pintors que van seguir les descripcions del Diari de la santa i la més acceptada i difosa avui dia és la d'Adolf Hyla, que la va fer com una ofrena votiva en agraïment a Déu pel fet que tota la seva família havia sobreviscut a la Segona Guerra Mundial. Pot ser que sigui la que millor reflexi l'aspecte del Crist de la Misericòrdia tal com se li va aparèixer, tot i que hi ha altres versions. 

Santa Faustina Kowalska va ser cridada a la Casa del Pare un dia 5 d'octubre i per tant aquesta sembla la data més probable de la seva celebració, si bé això encara està per decidir per part de l'Església.  

dilluns, 4 d’octubre del 2021

Lloat sigueu, oh Senyor nostre!

Sant Francesc d'Assís (1181 - 1226) és un dels més grans sants i dels més coneguts, populars, admirats i reverenciats, i no sols pels catòlics, sinó per tots els cristians i també per gent d'altres religions, pels qui és un referent extern, i fins per molts no religiosos, que senten l'atractiu de la seva personalitat i la seva vida, així com de la seva espiritualitat . Va ser el primer dels sants que van tenir el do de rebre els estigmes de Crist, compartint així la seva Passió, junt amb moltes altres visions i miracles. 


La primera imatge conservada de St. Francesc d'Assís, feta c. 1228 - 1229

Parlar d'ell, ni que fos breument,  requeriria estendre's molt i a més és molt ben conegut, per la qual cosa basten aquí unes breu pinzellades. Va rebre del mateix Senyor l'encàrrec de reformar l'Església, que s'estava caient en el mateix inici del segle XIII en que aparentment estava en el seu apogeu vist d'una manera humana: el temps de les catedrals primer romàniques i després ja gòtiques, de l'Escolàstica filosòfica, d'importants concilis, de l'apogeu temporal del Papat amb Innocenci III (1161/1198 - 1216) i els seus immediats successors, de les Croades i les Ordes de Cavalleria, de l'ocasió en que tant Antioquia (1098 - 1268) i  Constantinoble (1204 - 1261) com Jerusalem i Terra Santa (1099 - 1187 i de nou 1229 - 1244) i fins breument zones properes a Alexandria (Damietta, 1219 - 1221 i  1249 - 1250) foren no sols cristianes sinó també catòliques, el temps també de molts i molt grans sants, entre ells reis sants com St. Ferran de Castella i St. Lluís de França... però la visió de Déu és diferent i molt més encertada que la visió temporal i mundana. 


El Crist de l'església de Sant Damià

Així St. Francesc, després de la revelació divina davant el Crist de St. Damià,  inicià una renovació religiosa fundant l'Orde mendicant franciscana l'any 1208 i aprovada pel Papa el 1209, on ell i els seus companys procuraven viure una vida radicalment cristiana i literalment evangèlica, estimant la pobresa, vivint sense cap be propi i confiant en la Providencia divina, practicant l'oració i la caritat envers els pobres, malalts i necessitats, i dedicant-se a la predicació de l'Evangeli a la gent, tant amb el model de vida com la paraula ("convé evangelitzar sempre i si és necessari també amb paraules") i gests simbòlics però alhora molt concrets, com el primer betlem o pessebre, pel temps de Nadal,  festivitat a la que tenia gran estima, del 1223. Amb Sta. Clara d'Assís, a la que apreciava molt, va fundar la branca franciscana femenina, les Clarisses, i aviat hi hauria també una Orde terciaria per a laics que volguessin viure l'espiritualitat franciscana. Ell, per humilitat, no va voler ser mai més que diaca, ja que tenia un enorme respecte per la funció sacerdotal i creia que només pertocava als cridats per Déu a exercir-la, i que no era el seu cas. I a més com a diaca va poder ser servidor de tots els seus germans d'Orde i del seu proïsme. 


La Mare de Déu de St. Francesc, de Cimabue, considerada una de les imatges més fidels del sant

St. Francesc va ser també un viatger que va anar a Síria i Egipte el 1212, el 1214 i de nou el 1219 i es va arribar a entrevistar amb el soldà d'Egipte, al-Kamil, intentant persuadir-lo de fer-se cristià ell i el seu poble. Impresionat per la seva personalitat i força religiosa tan especials i intenses, el soldà el va tractar bé i el va deixar marxar, "de poc em convences" es diu que li va dir. A més d'evangelitzar a la gent amb el seu model i exemple i amb la predicació sobretot urbana, St. Francesc també va tenir una gran cura dels animals i de la Natura, de la Creació divina. L'amor i la tendressa franciscanes s'estenien a tots els éssers vivents i fins i tot als inanimats, "la germana aigua" i encara aquells aparentment enemics, com "la germana mort". I és que St. Francesc, que podia ser un excel·lent legislador com quan el 1221 a petició va compondre la nova i definitiva Regla de l'Orde,  també va ser un gran poeta, que a finals de 1224 va compondre el famós i meravellós Càntic del germà Sol o Càntic de les Criatures, quan a causa d'una malaltia dels ulls ja estava cec i les veia i admirava amb els ulls de l'esperit i de la ment. Aquesta obra, escrita en el dialecte umbre de l'italià, és una de les primeres obres de la literatura italiana, si no la primera, i una de les més grans, tot i no estar escrita en el dialecte florentí que Dant popularitzaria com a futur italià estandard un segle més tard, i no és la única de gran bellesa que va escriure St. Francesc, que té pels seus escrits un lloc d'honor en la literatura italiana. Com també en el món científic se l'ha considerat el primer ecologista, en el millor sentit de la paraula, i se l'ha fet patró de la Natura i dels animals.  

Va voler morir a la Porciúncula, i al morir a aquest món i nèixer a la vida eterna del Cel amb Déu, va conservar impressos els seus estigmes com ho van constatar els qui l'acompanyaven i l'enterrament. La constatació de la seva santedat era tan evident i tan general que fou canonitzat pel Papa menys de dos anys després, el 1228.  Moltes coses d'ell i dels seus immediats seguidors com St. Antoni de Pàdua i en general dels franciscans han passat al coneixement popular i general, com "la veritable joia", sobretot a partir de la seva vida, els seus escrits i narracions com l'anònima "Fioretti" (Floretes de St. Francesc) de la 2ª meitat del segle XIV, una hagiografia del gran sant. Ell que va voler ser sempre tan petit i humil ha sigut una de les més grans figures de l'Edat Mitjana, de la Cristiandat i de la Humanitat, perquè com diu el Magnificat de la Verge Maria "Déu derroca els poderosos del soli i exalça els humils" i fent-se voluntariament ben poca cosa i dels últims de tots, "el Poverello d'Assis", Déu l'ha exaltat a la major grandesa fins a posar-lo entre els primers. 

Que St. Francesc i tots els sants i família franciscana vetllin sempre per nosaltres i el nostre món!