dimecres, 29 de juny del 2022

Lluitant per la Veritat: sant, màrtir i doctor de l'Església

Sant Ireneu de Lió (c. 130 - c. 202), bisbe i màrtir, lluitador per la veritat de la fe i la seva puresa, contra un món que veia molts errors pressumptuosos i atrevits fins a la desmesura i la inversió, que amenaçaven ofuscar-la i desvirtuar-la amb aberracions de tot tipus. Des d'aquest any 2022 ha passat a ser oficialment Doctor de l'Església, destacant el seu paper en la senzillesa i claredat de la doctrina i en la unitat de tots els creients, sense falses separacions herètiques, sectàries, cismàtiques i ni tan sols socials o psicològiques, seguint el manament de Nostre Senyor: "Que tots siguin u, com el Pare i jo som U". Als falsos coneixements producte de meres especulacions i imaginacions humanes, St. Ireneu oposa el veritable coneixement de Déu en la Revelació de la Sagrada Escriptura, sense afegits ni interpretacions abusives al gust de cadascú sinó segons la tradició i magisteri dels apòstols i els seus successors, transmissors fidels i que no treuen, canvien ni afegeixen al que ens ha sigut revelat en Jesucrist, el Fill de Déu fet home i la Paraula eterna, única i definitiva de Déu a la Humanitat. 


Cal cenyir-se del tot a la Paraula de Déu, ben trasmesa per l'Escriptura,
la tradició apostòlica i el magisteri de l'Església i  sants: ni més ni menys,
perquè en Jesucrist Déu ens ha dit tot el que tenia que dir a la Humanitat

Perquè el segle II va veure el més gran atac contra el Cristianisme de tota la Història, va ser el segle de l'expansió i apogeu del Gnosticisme, que pervertia el missatge evangèlic adulterant-lo i corrompent-lo, i que era molt pitjor que les persecucions anticristianes, perquè era un enemic insidiós i que actuava des de dins i dissimuladament. Fins i tot es presentava com una profundització intel·lectual de la doctrina, un coneixement especial i esotèric, propi d'una élite.

Tot i que el Gnosticisme era un moviment no exclusivament cristià, ja que també existia en el Judaisme i fins en el paganisme filosòfic i tenia arrels en religions i cosmovisions orientals, va atacar amb especial força al Cristianisme. Perquè al segle I els cristians inicials eren molt oberts i acollidors, i acceptaven tothom que es volgués convertir i batejar, creien que era el bé i no pas el mal el que s'encomanava i que la força de la Veritat divina s'imposava per si mateixa i transformava als provinents del paganisme i altres religions, a part que havien trobat que no era necessari seguir les prescripcions mosaiques, doncs la vinguda al món de Déu fet home, Jesucrist, inaugurava, després de la seva passió, mort i ressurrecció, una nova Creació on Déu i els humans, lligats indissolublement en la figura de Crist, eren amics, més encara que Déu els adoptava com a fills en el seu Fill propi Jesucrist. 

Per això al principi els cristians no desconfiaren d'entrada dels primers gnòstics, acostumats com estaven a no jutjar al proïsme, a acceptar i estimar tothom, fins i tot els enemics, a creure en la bona voluntat i bones intencions com eren les seves, i potser van considerar d'entrada que eren experiencies i opinions personals i fins i tot potser revelacions privades. Però ben aviat es va anar veient que el Gnosticisme canviava el missatge de Jesucrist, la senzillesa evangèlica, la doctrina transmessa i fins la Revelació de les Escriptures, fent-les tota una altre cosa diferent i en el fons radicalment incompatible. Amb la visió gnòstica tot el Cristianisme era devaluat, tergiversat, barrejat amb altres concepcions religioses i canviat completament, tot i que, i això era el més greu, molts dels gnòstics es seguien dient, i fins alguns considerant-se ells mateixos en el fons, cristians, i pitjor encara aquestes doctrines atreien i esgarriaven cristians de bona fe. Tot això va quedar cada cop més clar a mesura que creixien i es diversificaven les escoles i sectes gnòstiques, diferents unes d'altres i fins incompatibles també entre si, i s'arribava a extrems clarament erronis i fins diabòlics, com els d'aquells que reivindicaven totes les figures negatives, els qui consideraven fals al Déu de l'Escriptura, o els qui animaven a pecar perquè sobreabundés la gràcia o perquè els pecats corporals eren segons ells indiferents, coses ja combatudes enèrgicament pel propi Sant Pau. I en el Nou Testament apareix ja molt aviat un gnòstic com Simó el Mag, que pretenia comprar per diners els poders miraculosos dels seguidors de Jesucrist i especialment els dels apòstols, considerant-los com una mena de màgia, i que va ser reprovat enèrgicament per Sant Pere per aquesta actitud tan anticristiana. També Sant Joan ja reprèn en els termes més forts aquests que pensaven ser molt savis, però que no entenien res, tenien l'enteniment ofuscat i anaven a parar ben sovint a coses demoníaques. Per orgull, per autosuficiència, per presunció i vanitat o pel que fos, els gnòstics estaven tancats a la Veritat, creient-ne ser els posseïdors perfectes. Per això mai hi va haver un atac més gran contra el Cristianisme. 

No tots els gnòstics ni els simpatitzants amb algunes idees gnòstiques, que n'hi havia fins i tot entre alguns monjos tan tard com al segle IV quan a Egipte es van amagar els textos de Nag Hammadi, composats en copte entre els segles III i IV, per tal que no fossin destruïts, per part d'alguns que consideraven que contenien veritats esotèriques o almenys algunes coses valuoses. 

Per això molts sants, i destacadament Sant Ireneu (c. 130 - c. 202), nascut a Esmirna i deixeble del Pare apostòlic St. Policarp d'Esmirna, i que havent anat a viure a Occident va ser bisbe de Lió, van denunciar els absurds, incoherències i opinions no cristianes ni compatibles amb el missatge evangèlic d'aquest moviment que es pretenia cristià. La seva obra més coneguda és l'avui anomenada Contra les heretgies, que originalment en grec es deia Ἔλεγχος καὶ ἀνατροπὴ τῆς ψευδωνύμου γνώσεως (Elenchos kai anatropi tes pseudonymou gnoseoses a dir Detecció i refutació del pretés coneixement ja que gnosis vol dir coneixement, i era el que els gnòstics pretenien tenir, un coneixement especial, ocult i reservat a uns pocs iniciats i negat a una immensa majoria de creients, que consideraven no tan perfectes, escollits i mereixedors com ells, que es creien una mena d'aristocràcia intel·lectual i espiritual. Al principi del llibre, St. Ireneu mostra el que el preocupa "Alguns, rebutjant la veritat, introdueixen falsos discursos" i segueix denunciant que aquests mitjançant argúcies intenten enganyar als cristians senzills, manipulen el sentit de la Paraula divina, menteixen sobre el Creador, presumeixen d'un coneixement reservat a ells que els eleva per sobre el Creador fins un Pare desconegut de tots i totalment desconnectat del món, el seu mètode és el d'encobrir-se en el secret reservat als iniciats i així pel secretisme i l'aparença de coneixement la seva doctrina exerceix fascinació sobre els ingenus". Per tant St. Ireneu els desenmascara i mostra obertament el que pensen i així els seus errors, invencions i contradiccions són descoberts i queden en evidència.  

La crítica de St. Ireneu als despropòsits i arbitrarietats gnòstics, diferents els uns dels altres ja que tots els seus líders pugnen per ser superiors als altres, és molt encertada i aguda. Fa notar els orígens històrics, els elements d'altres religions i els processos psicològics que hi ha darrera de les creences gnòstiques. Per exemple, la creença en tres tipus d'éssers humans, els materials, el grau més baix i destinat a desapareixer, els psíquics, els normals que intenten portar una vida de fe i moral i que tindran un destí etern intermedi amb una supervivència i una felicitat moderada, i els espirituals, aquests últims coneixen la veritat i se salven malgrat tots els pecats que cometin, que ja no els afecten, arribant a allò més alt. Tot això en el fons és judici dels altres i autojustificació adaptada a les situacions i possibilitats dels líders i militants gnòstics. El que fa més decisivament St. Ireneu és la classificació de tots els sistemes gnòstics com heretgies, és a dir creences heterodoxes, que se separen tan espiritualment i intel·lectualment de l'ortodòxia de l'Església com ho fan socialment, apartant-se en sectes que segueixen les seves pròpies interpretacions.

Gràcies a St. Ireneu i els ja citats St. Pere, St. Pau i St. Joan, i també d'altres com Tertul·lià i en general tots els sants i creients autèntics, la gran crisi gnòstica del segle II va poder ser superada, tot i que el Gnosticisme antic encara perduraria un parell de segles, ja en franca decadència, reapareixeria en algunes religions i moviments fins i tot a l'Edat Mitjana, amb els bogomils i càtars, i de nou en l'època contemporània amb creences neognòstiques, moltes d'elles agrupades en els moviments New Age. I si l'Església va poder vencer l'atac intern del Gnosticisme és que gràcies a Déu pot superar tots els atacs de tota mena que se li facin. Però el radicalisme, les exageracions, les fantasies i les falses pretensions gnòstiques van portar a una actitud més prudent i a la defensiva dels cristians, menys oberta a totes les aportacions i novetats, més vigilant i acurada amb la doctrina i la preparació, amb llargues catequèsies, exàmens dels candidats, insistència en la senzillesa de l'Evangeli i de la realitat del que diu Jesús: "Us dono gràcies Pare perquè heu revelat als humils i senzills allò que heu negat als savis i entesos d'aquest món". La Veritat divina és clara i assequible a tothom, no a uns pocs i no té components com els gnòstics estranys i fins estrambòtics, a part que la veritat és una i en canvi les equivocacions són molt variades i de tota mena. La humilitat és necessaria també en la vida intel·lectual, com reconeixia Sant Agustí al principi de la seva conversió: "Per entrar en la Bíblia cal abaixar el cap...", perquè la humilitat porta a la veritat i en forma part.  

Déu vulgui que com Sant Ireneu i tots els altres sants que van lluitar per ella i la van defensar, també nosaltres ens mantinguem sempre en l'esplendor de la veritat, i no ens deixem ofuscar per les tenebres de l'error. I que ells ens hi ajudin! 

dimarts, 28 de juny del 2022

La Verge Maria, Mare de Déu

Sant Ciril d'Alexandria (c. 375 - 444), patriarca d'Alexandria des de l'any 412, quan va succeir al seu oncle Teòfil, i Doctor de l'Església.




Va presidir el 3è Concili ecumènic d'Efes del 431 i va tenir un gran paper en l'afirmació del reconeixement general de la Verge Maria com a Mare de Déu, superant l'oposició dels nestorians que no la reconeixien com a tal, sinó sols com la mare de Crist. 

dilluns, 27 de juny del 2022

La crida universal a la santedat

Sant Josepmaria Escrivá de Balaguer (1902 - 1975) va ser l'instrument de Déu al segle XX per recordar la crida universal a la santedat, que no és només la vocació d'uns pocs sinó la general dels creients. Naixem per a ser sants. 


St. Josepmaria va fundar l'Opus Dei (1928) i va ser un avançat al seu temps en el paper dels laics en l'Església




















Perquè com diu Jesucrist "sigueu perfectes, com el vostre Pare celestial és perfecte", és a dir "sigueu sants, com Déu és sant". I està molt clar com es fa perquè Jesús mateix ens ho diu: estimant Déu sobre totes les coses i al proïsme com a un mateix, per amor a Déu. I es pot, perquè el mateix Déu ens hi ajuda, amb la Redempció, amb la gràcia, amb l'Església, amb els sacraments, amb els manaments, l'oració, la consciència, la llei natural... Si es vol recórrer aquest camí, es pot fer i no és difícil perquè on hi ha dificultats, temptacions, pecat i mal, Jesucrist mateix actua a favor nostre...

Un altre do que va fer Déu a aquest sant del segle XX és la inspiració de que es pot santificar la vida quotidiana, oferint el treball, la vida de família, l'estudi i fins el descans i les vacances com ofrena i oració a Déu. En un món corrupte, no es tracta tant de ser una de les poques flors que neixen i creixen en mig de la corrupció general, per molt bó que això sigui també, sinó de convertir el femer en un jardí de flors, i això requereix esforç, voluntat i dedicació constant, però és possible quan som instruments de Déu, perquè per a Déu res és impossible. Miracles més grans veurem si en lloc d'intentar arreglar les coses al nostre gust deixem que Déu ens usi com eines en les seves mans. 

També diu la Saviesa divina que "pels seus fruits els coneixereu", perquè aquests fruits bons i bonics només apareixen quan estem implantats en Jesucrist, ja que sense Ell res no podem. Per això l'arbre bo dona fruits bons que perduren, com en el cas dels sants. 

Que Déu que per intercessió de la Santíssima Verge Maria va atorgar incomptables gràcies a Sant Josepmaria, sacerdot i fundador, i el va fer un instrument seu molt fidel, ens ensenyi també a tots a saber santificar la nostra vida quotidiana i saber convertir tota la nostra vida en una ofrena d'amor i servei a Déu i la seva Església, estimant-lo en el proïsme, especialment donant testimoni, transmetent la fe i practicant la caritat, i a fer-ho amb la veritable alegria cristiana de fills de Déu i deixebles de Nostre Senyor Jesucrist. Que així sigui!   

diumenge, 26 de juny del 2022

Els dos camins

Hi ha dos camins, el camí de la vida, que es recorre amb Déu i segons Déu, i el camí de la mort, que es recorre sense Déu i desobeint Déu. 

Els camins coexisteixen, quin triem?

La nostra societat occidental fa dècades que ha escollit el camí de la mort, que es materialitza en fets com l'avortament i l'eutanàsia, intervencions humanes contra la santedat de la vida. Però tot i que els éssers humans, homes i dones, ens equivoquem i errem, la Providència divina segueix exercint-se i ens crida a adonar-nos-en i a retornar per a seguir el camí de la vida. I la gent intel·ligent i la bona gent en són sensibles, recapaciten, i en fan cas. I així es salven. 

Tant de bó que així sigui per a tota la societat, ara tan esgarriada, i si Déu vol ho serà! 

dissabte, 25 de juny del 2022

El Cor de Maria

L'Immaculat Cor de Maria 




A l'Evangeli segons St. Lluc ja es cita que l'ancià Simeó va profetitzar que una espasa travessaria el cor de la Verge Maria, significant els dolors que havia de patir, sobretot a la Passió. També es diu als Evangelis que Maria conservava aquelles coses referents al seu diví Fill Jesús en el seu cor, i les meditava. Perquè, com diuen els comentaristes d'aquest text bíblic, allò que s'estima no s'oblida i es porta al cor, amb la vida interior formada de goigs i penes, pensaments i sentiments, i sobretot el seu amor a Déu i a tota la Humanitat.

La devoció a l'Immaculat Cor de Maria ja es troba en el Pare de l'Església St. Gregori Taumaturg (c. 213 - 270) i en el màrtir St. Teodot d'Ancira (+ 303). En temps moderns va ser St. Joan Eudes (1601 - 1680) qui va escriure sobre el Cor de Maria i va popularitzar la devoció als Sagrats Cors de Jesús i María. Diversos sants i fundadors han estat inspirats a difondre aquesta devoció, destacant en terres catalanes St. Antoni Maria Claret (1807 - 1870) que el 16 de juliol de 1849 va fundar a Vic la congregació dels Missioners Fills de l'Immaculat Cor de Maria.   

Des que la Verge Maria mateixa ho va demanar a partir de les seves aparicions a Fàtima el 1917, diversos Papes han consagrat el món a l'Immaculat Cor de Maria, començant per Pius XII el 31 d'octubre de 1942, i seguint per Pau VI (1964), Joan Pau II (1982, i de nou el 1984 en unió amb tots els bisbes catòlics) i Francesc (2013, i el 2022 amb especial esment a Rússia i Ucraïna). 

Molts països han estat consagrats també a l'Immaculat Cor de Maria, començant per Puerto Rico (1863) i Equador (1892). Espanya ho ha estat més d'una vegada, la primera el 12 d'octubre de 1954, i després el 2005. Es pot destacar també Portugal (1931), França (1940 i 1943), Holanda i Bélgica (1943), Polònia (1946, 1979 i 2017), Xile (1946, 2019), Japó (1947), Àustria (1947), Canadà (1947 i 2017), Argentina (1948), Austràlia (1948), Anglaterra i Gal·les (1948 i 2017), Bolívia (1948 i 2018)... que ho van fer de forma primerenca, i avui dia ja són molts a tot el món.   

La consagració personal a l'Immaculat Cor de Maria que va fer St. Lluís Maria Grignion de Montfort (1673 - 1716) comença per les paraules Totus tuus que el Papa St. Joan Pau II (1920/1978 - 2005) va adoptar com a lema del seu pontificat i resa "Totus tuus ego sum, et omnia mea tua sunt. Accipio te in mea omnia. Praebe mihi cor tuum, Maria". Que tots nosaltres li ho poguem dir a la Verge Maria, Mare de Déu i Mare nostra del Cel! 

divendres, 24 de juny del 2022

El Cor de Déu

El Sagrat Cor de Jesús


La solemnitat del Sagrat Cor es celebra sempre el divendres de la 3ª setmana després de Pentecosta i el 2022 correspon al 24 de juny, pel que excepcionalment la festa del naixement de St. Joan Baptista ha passat al 23 de juny. 

La devoció al Sagrat Cor de Jesús és antiga, però es va generalitzar i popularitzar sobretot a partir de les aparicions que la monja salesa francesa Sta. Margarida Maria d'Alacoque (1647 - 1690) va tenir de Nostre Senyor Jesucrist entre els anys 1673 i 1675, en que aquest li va mostrar el seu Cor inflamat d'Amor per als éssers humans i li va dir el dolor i sofriment que li causava la poca resposta humana al seu Amor diví, molt sovint freda i indiferent, quan no de menyspreu i desdeny i les autèntiques blasfèmies i sacrilegis en contra seu. I revifant a través d'ella, com instrument escollit, aquesta devoció, Jesús li va confiar que volia donar una nova i més gran taula de salvació als homes, amb unes promeses pels qui corresponguessin a l'Amor diví infinit del seu Cor a través d'ella. 

Perquè l'amor busca amor, fins i tot humanament, i només es pot pagar amb amor. Tots sabem el dolor, la decepció i el sofriment que causa quan l'amor que tenim i donem no és correspost o ho és de forma molt minsa i com ens alegra i fa feliços quan ens veiem correspostos. Per això davant el Sagrat Cor hem de respondre amb molt amor, tant com poguem, acceptant, agraïnt i visquent el seu Amor i estimant-lo nosaltres a Ell amb tot el nostre cor, la nostra ànima i les nostres forces, primer perquè Déu s'ho mereix i així estem en una relació justa amb Ell, després perquè Déu és Amor i allà on hi ha caritat i amor allà hi és, i finalment perquè estimar-lo ens fa bé a nosaltres mateixos, ens posa en camí de salvació eterna i ens enlaira espiritualment superant l'esclavatge del pecat, cremat per l'Amor diví, i fent-nos créixer i superar-nos, tendint cada cop més cap allò més alt i per sobre nostre, cap a on ens crida l'Amor i Bondat divines.  

Des del moment de les aparicions del segle XVII aquesta devoció s'ha anat estenent i avui dia ja és universal, amb els 9 primers divendres de mes, l'imatge del Sagrat Cor de Jesús a casa, els actes de consagració i reparació, i altres models de pietat relacionats amb aquest culte. 

I en la solemnitat d'aquest dia podem resar: "Senyor Déu totpoderós, en aquesta celebració en honor del Cor del vostre Fill estimat recordem la immensitat del seu Amor, feu que rebem l'abundor de gràcies que brolla d'aquesta font celestial. Per Crist Senyor nostre, amén!".  

dijous, 23 de juny del 2022

El profeta precursor, bisagra dels dos Testaments

Sant Joan Baptista

Imatge de St. Joan Baptista a l'església de St. Quirze de Besora. Foto Joan Arimany.

Aquest any St. Joan Baptista, el precursor del Senyor, es celebra el 23 de juny, perquè el divendres 24 enguany és el Sagrat Cor de Jesús.

Que Sant Joan Baptista ens ajudi a descobrir i trobar a Jesús, Nostre Senyor!