dimecres, 25 de maig del 2022

Maria, l'Auxili infal·lible dels Cristians

La festa de Maria Auxiliadora 







































La Verge i Mare de Déu és l'Auxili dels cristians. 

La devoció és molt antiga, ja dels primers segles cristians, trobant-se ja a l'oració "Sub tuum praesidium" del segle III. I així la va definir St. Joan Crisòstom (c. 347 - 407): "Auxili potentíssim, fort i eficaç dels qui segueixen a Crist". També ho va destacar Sr. Joan Damascè (675 - 749). 

El Papa Pius V (1504 /1566 - 1572), després de la victòria de Lepanto (1571) que va salvar a Europa de la invasió turca otomana, va afegir Auxilium Christianorum a les Lletanies Lauretanes, i es va estendre encara més, sobretot en terres germàniques però en general a tota Europa, després de la victòria cristiana sobre el segon setge turc de Viena (1683), atribuit a l'ajuda de la Verge.  I el Papa Pius VII (1742/1800 - 1823) va establir la festa de l'advocació a Maria Auxiliadora, que l'Orde dels Servents de Maria, els Servites, ja celebrava anualment al segle XVII,  el 24 de maig, la data en la que l'any 1814 va poder retornar en llibertat a Roma, després d'haver estat empresonat a França, i ho va fer l'any 1815 després d'un segon retorn a Roma. 

St. Joan Bosco (1815 - 1888), que va impulsar i popularitzar la devoció a aquesta advocació (1) de Maria com Auxiliadora, va composar l'oració: 

Oh Maria, Verge poderosa!
Tu, la gran i il·lustre defensora de l'Església;
Tu, Auxiliadora del poble cristià;
Tu, terrible com un exèrcit en ordre de batalla;
Tu, que sola destrueixes els errors del món,
defensa'ns en les nostres angoixes,
auxilia'ns en les nostres lluites,
socorre'ns en les nostres necessitats,
i a l'hora de la mort, 
rep-nos en l'etern goig.
Amén.    

Encomanem-nos sempre a Maria, Mare de Déu i Mare nostre celestial i al seu auxili en totes les lluites de la nostra vida, i molt especialment en les espirituals, sabent que sempre podem comptar amb ella i amb la seva protecció!  

(1) Molt estesa entre els Salesians, deixebles seus, i la branca Salesiana femenina, fundada el 1872, porta per nom Filles de Maria Auxiliadora.  Sant Joan Bosco també va fundar a Torí la Basílica de Maria Auxiliadora. 

dimarts, 24 de maig del 2022

Una santa molt miraculosa i amb molta devoció popular

Santa Rita de Càssia (1381 - 1457), la patrona dels impossibles, és una de les santes més populars i té molta devoció a tot el món catòlic, essent molts els miracles que es deuen a la seva intervenció sol·licitada, sobre tot en casos molt difícils. 


La imatge més antiga coneguda de Santa Rita (1457)

Amb tal motiu a l'ermita de Sant Julià de Vilatorta dedicada a ella es va celebrar la seva festa, aquest any el dilluns 23 de maig ja que el dia anterior era diumenge i canònicament es feia l'endemà. Va celebrar Mn. Francesc Pernau, rector en funcions de St. Julià, concelebrant també Mn. Ricard Lázaro, l'autor d'aquest Blog, que des de l'agost de 2021 fa les misses de dissabte al vespre a la localitat, comptant la Missa també amb la presència d'un ajudant. 



Hi van assistir molts fidels devots, que omplien la preciosa capella, havent-n'hi també que seguien la Missa des de fora. 

També es van beneir les tradicionals roses de Sta. Rita, que com cada any els fidels portaven amb tal motiu a la celebració de la Missa en honor de la santa. 


Fotos cortesia de Miquel Alsina 

Que Santa Rita, la patrona de les situacions difícils i complicades, i dels impossibles, pregui a Déu des del Cel per tal que se solucionin, segons la voluntat divina, els molts problemes del món actual!  

dilluns, 23 de maig del 2022

Escoltar i fer cas a Crist és estimar-lo

Maria guardava la paraula de Déu en el seu cor

"Qui m'estima m'escolta i fa cas de les meves paraules" diu el Senyor. 
I per tant qui escolta i fa cas de les paraules del Senyor, l'estima. 
I a aquests Déu Pare els estimarà com ells en Jesucrist estimen a Déu Pare. 
Perquè qui troba el Fill coneix el Pare! 

Senyor, feu que us escoltem i fem cas de les vostres paraules, manteniu-nos en el vostre Amor! 

divendres, 20 de maig del 2022

Devoció al Nom de Jesús i l'IHS, i foguera de les vanitats

Sant Bernardí de Siena (1380 - 1444)


Sant Bernardí de Siena (dreta) amb el seu deixeble, company d'Orde, col·laborador i amic Sant Joan de Capistrano


























Franciscà menor, va ser un gran propagador de la devoció al Nom de Jesús i al trigramma IHS de les  inicials en lletres gòtiques sobre un Sol, un símbol ideat per ell. Va ser també el més gran orador i predicador del seu temps i de tot el segle XV, exercint com a missioner itinerant per tota Itàlia. En una època en que els sermons solien durar una hora, els seus sermons populars podien allargar-se fins a quatre hores, la gent els escoltava amb molta atenció i delectació i es produïen fruts generals de conversió, per exemple en les fogueres de les vanitats en les que voluntàriament la gent cremava els seus luxes, els llibres poc recomanbles i coses materials que els induïen o facilitaven els seus pecats. I ell els predicava dia rere dia, en una ocasió a Siena durant 7 setmanes seguides.
 

St. Bernardí Predicant a la Plaça del Camp de Siena, pintura per Sano di Pietro (1406 - 1481)  feta l'any 1445























































Va escriure un dels primers i dels més importants llibres teològics sobre economia, condemnant la usura i els seus practicants, així com també els fraus, els salaris baixos, els preus injustos i els guanys excessius, i abogant per gent emprenedora que es podia guanyar la vida i fins enriquir-se lícitament si ho feia de manera honesta i amb el seu treball de comerç o el seus productes feia coses d'utilitat social i beneficioses pel poble i reinvertia els seus guanys en noves actitvitats, dient que les qualitats d'un bon empresari eren l'eficàcia, la responsabilitat, la laboriositat i l'assumpció de riscos. 

I a  part de fer molts miracles, també es va dedicar molt a solucionar disputes, enfrontaments i baralles, aconseguint molts perdons mutus i reconciliacions, i un autèntic i durador fer les paus, entre particulars, famílies i grups i  pobles que eren hostils, sovint violentament, o estaven en guerra.

En dues grans ocasions separades per anys i en alguna menys important va ser acusat d'heretgia, sobretot per la Devoció al Santíssim Nom de Jesús, que alguns consideraven com una innovació religiosa, però després de veure el cas i escoltar-lo a ell els papes Martí V i Nicolau V el van absoldre de seguida, gairebé immediatament. També el va defensar Sant Joan de Capistrano i alguns teòlegs destacats. 

Per humilitat, en tres ocasions va renunciar a tres bisbats diferents que se li oferien. Després de la seva mort, en la que se li va fer una màscara mortuòria que va permetre que tothom conegués el seu rostre amb faccions molt ascètiques i es poguessin fer retrats molt acurats d'ell ja gran d'edat, van ser tanta la seva fama de santedat i els miracles que se li conexien tant en vida com després, que va ser canonitzat tot just sis anys més tard, el 1450. 

Que Sant Bernardí de Siena des de la Glòria demani a Déu que com ell siguem ben devots del dolcíssim nom de Jesús, bons predicadors de l'Evangeli de Jesucrist i bons pacificadors i reconciliadors, i que cremem de forma figurada i, si cal en algun cas també literal, totes les vanitats que ens impedeixin estar ben a prop de Crist i ser ben dòcils a l'Esperit Sant i així anar decididament pel camí de la santedat!   

dijous, 19 de maig del 2022

Un sant molt nostre i proper

Sant Francesc Coll (1812 - 1875) és el primer sant de la comarca del Ripollès i a més de la seva gran devoció pel Rosari, que propagà sempre i arreu, és conegut per haver fundat les Dominiques de l'Anunciata l'any 1856, que porten els populars col·legis del Pare Coll, avui dia dits Fundació Educativa Dominiques de l'Anunciata del Pare Coll (FEDAC). 

Estàtua de St. Francesc Coll a les Dominiques de l'Anunciata de Gombrèn, el seu poble natal

Va nèixer al petit poble de Gombrèn, situat a la zona pirenaica de la comarca del Ripollès, on ara a la seva casa natal hi ha un convent de les Dominiques de l'Anunciata fundades per ell, i va entrar a l'Orde Dominica e el 1830, en temps molt difícils per l'anticlericalisme dominant, va estudiar al Seminari de Vic pagant-se els estudis treballant ensenyant als nens a la masia de Puigseslloses de Folgueroles, i va cantar Missa l'any 1836 a l'Ermita de Sant Jordi també de Folgueroles i al costat de l'anterior, on anys més tard també faria la seva primera Missa Mn. Jacint Verdaguer, fill de Folgueroles. 


Com deia St. Francesc Coll "una persona sense oració és com una planta sense regar"

St. Francesc Coll, que tot i la seva fama de santedat va ser beatificat tardanament el 1979 i canonitzat el 2009, per la qual cosa les Escoles fundades per ell se solien conèixer com "Pare Coll", va estar tota la seva vida molt relacionat amb Vic, on va tornar moltes vegades i on va morir,  i on hi ha les relíquies del seu cos a la Casa Mare de les Dominiques de l'Anunciata, amb la Casa Museu del sant. I com la també centrada a Vic de St. Antoni Maria Claret, amb qui va col·laborar, la seva obra s'ha estès per tot el món.  

Ja es va dir en diverses ocasions que ens fan falta moltes persones com ell per tal que torni la pau a les nostres contrades. Que St. Francesc Coll intercedeixi per tal que Déu ens concedeixi molts sants com ell, que mantinguin viva la veritable fe, la prediquin a Catalunya, Espanya, Europa i el món i eduquin be a les noves generacions, que ho necessitem molt! 

dimarts, 17 de maig del 2022

Tres sants de maig

A mig mes de maig es celebren tres sants: St. Isidre Llaurador, St. Simó Stock i St. Pasqual Bailón. 


























Sant Isidre Llaurador (c. 1080  - c. 1170), agricultor molt pietós, del qual la seva dona amb la que resaven junts també és santa, patró de Madrid i dels pagesos, molt venerat a Espanya i a Hispanoamèrica i Filipines, que va fer miracles documentats ja en vida i després de mort, i del que l'any 1212 el seu cos es va trobar incorrupte, el 15 de maig. 


































Sant Simó Stock (1164/65 - 1265), carmelita, que el diumenge 16 de juliol de 1251 tingué una aparició de la Mare de Déu que li donà l'escapulari fent-li la promesa "Aquest és el privilegi per vosaltres i els vostres, qui mori portant-lo serà salvat" i des d'aquest miracle s'establí la devoció a la Mare de Déu del Carmel. La festa d'aquest sant és el 16 de maig. 







Sant Pasqual Bailón (1540 - 1592), franciscà espanyol asceta i místic, nascut i mort un diumenge de Pentecosta, d'una gran devoció fervorosa pel Cos i la Sang de Crist en l'Eucaristia, és patró dels Congresos Eucarístics, les Associacions Eucarístiques i dels cuiners, ja que com a germà llec s'ocupava del refectori i també va fer un miracle d'obtenir i multiplicar pa pels pobres. Se li demana la seva intercessió per obtenir de Déu un gran amor a la comunió i a les visites al sagrari i el Santíssim Sacrament i un gran desig i estimació per la Missa. La celebració és el 17 de maig. 

Que tots ells preguin a Déu per nosaltres i des del Cel ens ajudin! 

dilluns, 16 de maig del 2022

L' Amor diví















El manament nou de Nostre Senyor Jesucrist: "Estimeu-vos els uns als altres com Jo us he estimat". 


Mirem el que Crist va fer per amor per nosaltres. 

Viure en l'amor ho és tot, perquè Déu és Amor.  I com en el cas de les ales dels ocells per volar, l'amor té dues parts: ser estimat i estimar (1). 


La Verge Maria, la més estimada per Déu i la que més estima a Déu

Tot i que el que sovint temem i creiem que ens falta ser estimats, això és totalment erroni. La Santíssima Trinitat divina ens estima infinitament a cadascú de nosaltres, per tant aquesta vessant la tenim totalment assegurada i completa, a part de que si som aquí és per que els pares i la família ens van estimar i ens estimen, així com els amics i persones properes. Mai estem sols ni som víctimes de desamor, almenys per part dels qui necessitem i ens importen. 

El filòsof Descartes estava equivocat quan afirmava "Penso, per tant existeixo". Això no sols és parcial i molt limitat sinó que bàsicament és erroni. No existim perquè pensem i ni tant sols perquè tinguem consciència, en realitat la causa de la nostra existència és molt més profunda: "Sóc estimat, per tant existeixo", perquè sóm creats i cridats a l'existència, la vida i la condició humana per l'Amor diví, el mateix que ens manté i acompanya al llarg de la vida, i que, si no ho obstaculitzem, ens acollirà definitivament amb Ell al final de la mateixa (2). I també humanament "M'estimen, per tant existeixo", perquè tots hem necessitat una mare i un pare i una llar amorosa que ens acollís, perquè sinó no seríem vius. 

El que pot fallar es que nosaltres no estimem, o que almenys no estimem prou. Aquí ve la falla que ens coarta, allò que realment manca a la nostra vida. Rebem l'Amor que ve de Déu i aquest Amor si l'acceptem ens omple del tot i l'hem d'agrair molt i a més repartir-lo també al nostre voltant, al nostre proïsme, sense cap por perquè és sobreabundant i perquè l'amor és com el foc, que com més un en dona, no en perd sinó que més n'hi ha i més en té. 

Per això Crist insisteix tant en l'amor: "El primer manament és estimar a Déu sobre totes les coses i amb tot el cor". Primer perquè Déu s'ho mereix perquè és Déu i és Amor, i l'amor busca amor i només es paga amb amor, i la única autèntica relació possible amb Déu és l'amorosa, però també perquè estimar així ens fa bé a nosaltres mateixos, i Déu ens estima i vol el nostre bé. Estimar a Déu ens fa plenament humans i més encara ens aixeca al món dels àngels i els sants. Estem creats per Amor i destinats a l'Amor que és la nostra vocació essencial i només Déu pot amb el seu Amor calmar la nostra sed d'amor a la vida. Déu ens el dona sempre, però respecta la nostra llibertat, voluntat i personalitat, i aquest Amor creix en nosaltres quan l'acceptem, l'agraïm i li corresponem amb el nostre. Llavors hem trobat el sentit de la nostra vida, perquè com diu St. Agustí "Ens has creat per a Tu i el nostre cor està assedegat d'amor fins que reposa en Tu". Déu amb el seu Amor infinit és l'únic que pot satisfer el nostre il·limitat anhel, essencial a la nostra condició humana, d'estimar i ser estimats. 

I segueix Jesús: "El segon manament és estimar al proïsme com a tu mateix, per amor a Déu". Perquè com diu inspiradament St. Joan "Com pots estimar a Déu, a qui no veus, si no estimes als éssers humans, als qui veus?". Es tracta d'estimar a Déu en els altres, en el proïsme, en els més necessitats d'amor, de respecte, d'atenció, de tendressa i d'ajut espiritual o material. Segueix St. Joan: "Estimeu-vos els uns als altres, això és l'únic necessari per salvar-se". I ho recorda St. Joan de la Creu: "Al capvespre de la vida sen's examinarà de l'amor". 

Perquè l'únic que ens pot fallar i faltar és estimar nosaltres a Déu i als altres, perquè això depèn de la nostra llibertat i voluntat. Sense aquesta ala no podem enlairar-nos fins al Cel, sabent sempre que l'altre la tenim més que assegurada per Déu mateix, tot i que com més receptius ens esforcem a ser, més en rebrem de l'il·limitat cabdal diví, l'Esperit Sant. Com diu el símil, Déu ens omple el que li portem, si anem amb un  recipient petit o molt petit ens el dona ple, igual que ho fa si anem a Ell amb un de gran o molt gran. Això depèn de nosaltres i del nostre esforç. Per això encertadament diu St. Agustí: "La mesura de l'amor és estimar sense mesura". 

I hi ha molts motius per estimar al proïsme: perquè Déu ho vol, perquè estimar ens fa feliços ja en aquest món i és un tast anticipat del Cel, perquè tots sóm criatures de Déu i Ell desitja que ens portem bé entre nosaltres, perquè tots els éssers humans estem fets a imatge i semblança de Déu, perquè tots pertanyem a la gran família humana, perquè els cristians sóm fets fills adoptius de Déu pel baptisme en el seu Fill propi Jesucrist, perquè aquest ens va dir "allò que fereu a un d'aquests a Mi m'ho fereu", perquè allà on hi ha caritat i amor allí hi ha Déu, perquè si tot va bé estem destinats a retrobar-nos i estimar-nos a la Glòria, perquè se'ns va manar pel mateix Crist "estima també els enemics, no sols els amics", perquè seriem molt injustos si essent estimats nosaltres no ho fessim d'estimar...i encara podríem trobar molts més motius per l'amor al proïsme.  

A més el manament nou de Nostre Senyor és: "Estimeu-vos els uns altres com Jo us he estimat". I si se'ns mana és perquè podem fer-ho, perquè amb l'ajut diví res és impossible. Però podem estimar com Jesús ens va estimar i ens estima? En termes absoluts no, perquè Ell és Déu i home, i no tenim la seva capacitat divina, però sí que ens hi podem anar acostant sempre més i més, tendint a aquest ideal infinit, si ho demanem i inspirats per Déu ho practiquem i procurem ser cada vegada més dòcils i oberts a l'acció de l'Esperit Sant en nosaltres i deixar-nos santificar per Ell. Però en termes relatius sí que podem estimar com Crist ens va estimar: vivint per estimar i fent-ho amb totes les nostres forces. El mateix Crist ens ho ensenya: "Ningú té un amor més gran que qui dona la vida pels seus amics", com Ell mateix va fer per la Humanitat. I aquí els amics, reals i potencials, és tothom, perquè Ell mateix ho va fer per la Humanitat quan aquesta encara era pecadora, en vistes a salvar-la. Per Amor Nostre Senyor va morir per molts i per tothom: en principi per a tots però d'una manera eficaç pels qui per do diví ho accepten i a Ell s'acullen, reconeixent-lo com a Senyor i Salvador. 

A més, per Amor, el Fill de Déu ens dona la seva Paraula i el seu Cos i la seva Sang, que trobem junts quan anem a Missa. Amb la seva Paraula Ell se'ns dona i amb l'Eucaristía ens alimenta amb el Pa de vida eterna i amb el Calze de la salvació. I així com Ell ens dona el millor de si mateix, la seva intimitat i saviesa, i ens alimenta amb Ell mateix, amb el seu Cos i la seva Sang, també nosaltres, d'aquesta manera guiats, nodrits i enfortits hem de sortir a donar el millor de nosaltres mateixos i disposats voluntàriament i de bon grat a ser aliment i vida pels altres, donant-lis les possibilitats que necessiten per poder viure i donant-nos amorosament nosaltres mateixos per tal que puguin existir, viure, creixer i tenir o retrobar la dignitat d'imatges divines i de fills del Déu viu. I no tinguem por a fer-ho perquè "És millor donar que rebre", ja que quan ho fem actuem com fa Déu que fa sortir el Sol i fa ploure sobre bons i dolents, sobre justos i injustos. I és que no cal esperar que l'altre sigui bó, amable, digne o ens estimi per estimar-lo sinó que l'hem d'estimar abans, per tal que pugui arribar a tenir aquestes qualitats i a estimar-nos i estimar ell també. Així farem com veritables fills de Déu, que no ens estima perquè som bons, sinó que ens estima perquè siguem bons, perquè és Déu que ens estima primer i gratuïtament, quan no ho mereixem, i és el seu Amor el que ens salva i ens fa bons. 

Estimem doncs i visquem sempre en l'amor, perquè com recalca Jesucrist: "Tothom coneixerà que sou deixebles meus si us estimeu com a germans".

(1) Com imatge de la Trinitat, l'amor té una tercera part que és anar-nos fent cada vegada més amor en nosaltres mateixos, en la nostra essència més íntima, per l'Amor diví, la presència de l'Esperit Sant en nosaltres, la gràcia i la santedat. És a dir anar-nos convertint en amor, que en el fons és el nostre nucli més íntim, la nostra vocació, el sentit de la nostra vida i el nostre destí immortal, i l'ajut diví necessari i indispensable per fer-ho no ens faltarà mai perquè se'ns dona sobreabundant, amb escreix. Així participem del mateix dinamisme diví intratrinitari, al que sóm cridats a participar cada vegada més ja aquí però sobretot a la Glòria. Essent estimats i estimant ens anem modelant a Déu, que és Amor. 
(2) En l'Amor ens movem, vivim i sóm, podem dir com St. Pau. El dinamisme de l'Amor és rebre'l, acceptar-lo, agraïr-lo, omplir-nos-en i donar-lo, transmetre'l i repartir-lo. L'amor no és estàtic sinó una força com un foc i és comunicatiu, necessita ser correspost i compartit.