dimecres, 1 de desembre del 2021

L' educació

Fa ja forces anys que vinc sentint que als Estats Units, i suposo que a molts països i potser arreu del món, les élites més riques, poderoses i instruïdes, incloent els informàtics de Silicon Valley, porten els seus fills a escoles de tipus tradicional. Amb classes magistrals, pissarres amb guixos, llibres de text, estudi memorístics, apunts en llibretes, exàmens i un mínim de mitjans audiovisuals, reduïts a alguna esporàdica projecció de diapositives i algun encara més rar documental filmat al llarg del curs, això sí amb aparells de so per a les classes d'idiomes, grans laboratoris de Física, Química i Biologia, una extensa biblioteca selecta, i una pràctica inexistència d'ordinadors i encara menys de connexió a Internet, excepte en alguna assignatura especialitzada. I és que volen que els seus fills aprenguin de veritat. 

I l'ensenyament tradicional funciona. S'ha portat a terme durant segles en sentit estricte i durant mil·lennis en sentit ampli. I sempre ha servit per formar persones informades, educades, amb capacitat de pensar i seguir aprenent per si mateixes, ha conduit a formar intel·lectuals, erudits, humanistes, científics, investigadors, tècnics i especialistes amb un bon coneixement general de base, cosa que els ha permès tenir una visió panoràmica i estar en primera línia del saber del seu temps. Connectats amb la tradició, no han de començar de zero sinó que ells comencen on les grans cimeres de la Humanitat i la labor de moltíssims ho ha deixat, i a més tenen tota la força dels estudis anteriors.  

En els meus anys de vida acadèmica he vist molts professors que, tot i que obligats per les circumstàncies a complir amb els nous plans, consideraven que la millor època dels estudis havien sigut els anys 50s i 60s i, com a molt, al principi dels 70s. Era l'època d'un Ingrès a Batxillerat, 4 cursos de Batxillerat Elemental, 2 de Batxillerat Superior i el curs Preuniversitari. En el meu cas aquests estudis em van ocupar des de 1963 a 1971 i hi havia a més exàmens de Revàlida a l'acabar 4t i a l'acabar 6è. No moltes assignatures, però serioses: Matemàtiques, Física i Química, Ciències Naturals, Literatura, Geografia, Història, Llengua estrangera (1), Religió, Llatí i Gimnàstica, per citar-les totes 10. Hi havia un progrès en moltes assignatures, per exemple a 1è de Batxillerat crec recordar que es feia Geografia d'Espanya i a 2n Geografia Universal, i si no vaig errat el mateix passava amb la Història i la Literatura, que es començava per l'espanyola i es seguia amb la universal. Més endavant, en el Batxillerat Superior, on hi havia només dos branques, la de Ciències i la de Lletres, i on hi havia menys assignatures però n'apareixien de noves, com Grec si triaves Lletres, o te les tornaves a trobar, però a un nivell molt més alt. Hi havia unes assignatures comunes, com Matemàtiques, Literatura, Història i Filosofia (2), i després els de Ciències feien Física i Química i Biologia, i els de Lletres Llatí, Història de l'Art, Grec... 

Tot era molt raonable i lògic, molt estructurat i ben organitzat, de forma clara i senzilla, anant a allò fonamental. Moltes assignatures eren molt concretes i descriptives, cosa que et feia tenir que exercitar l'estudi i la memòria, però després et servia molt per la vida (3) i no sols d'allò que havies estudiat, que et donava una visió molt completa del món en l'espai i en el temps, sinó també per altres estudis i fins fets de la vida, ja que era una veritable gimnàstica de la intel·ligència. Però a més, eren unes informacions realistes, que responien a la necessitat humana de saber i conèixer i la satisfeien, de manera que gaudies estudiant. I et permetia tenir una visió de conjunt de tot molt adequada. És clar que moltes coses se t'oblidaven, però d'altres no, mai, i a més, com ja es deia "cultura és que et queda quan allò que has après se t'ha oblidat". 

A això calia sumar-hi que els professors de moltes assignatures complementaven el seu ensenyament amb notícies importants (4), comentaris sobre temes molt diversos, d'actualitat o no, històries, anècdotes, vivències i reflexions personals, a vegades amb motiu d'alguna cosa de la lliçó, havent-hi assignatures que s'hi prestaven més que altres (5). Al llarg dels anys allà sortia de tot, cosa que complementava i enriquia la nostra visió del món (6). 

Hi havia professors, com el meu pare mateix (7), que eren veritables despertadors d'intel·ligències. Quan era encara molt petit em va explicar els nombres de l'1 al 9 amb un telefon dels de roda de marcar i el nombre de clics que feia la roda al tornar a lloc, i ho vaig entendre de seguida, a la primera, cosa que em va fer tan feliç, essent encara un infant, que em vaig posar a riure d'alegria pensant "ara ho entenc!", sorprès del fàcil que era allò. Més endavant, essent com era un bon aficionat a la filatèlia, ens cridava als fills més grans, ens ensenyava segells d'arreu del món, i aprofitava per parlar-nos de geografia, d'història, de cultura i altres temes relacionats. També quan vaig estar una temporada malalt, sense sortir de casa, ell m'ensenyava les assignatures, sobretot les de Ciències, i em va ensenyar em poc temps gairebé tot el programa de Matemàtiques de 5è de Batxillerat, de la manera més senzilla, clara i fàcil, sobre derivades, càlcul de possibilitats i sobretot les combinacions, variacions i permutacions, amb i sense ordre i amb repeticions o no. Jo, estranyat, un cop m'ho explicava i ho escrivia per fer-me uns apunts, em deia a mi mateix "i on està la dificultat?". Perquè explicat per ell tot semblava evident, fàcil, important, interessant i prometedor, molts altres alumnes seus ho havien vist i comprovat i l'apreciaven molt. I professors com ell n'hi havia alguns més (8). 

Transmetre la cultura, el nivell actual dels coneixements sobre un tema determinat i sobre el món en general, és el que l'educació ha de fer i sembla que els plans d'estudis tradicionals funcionaven més bé en aquest sentit i ho feien més bé que els d'ara. S'han fet molts experiments de noves pedagogies que molts professors i experts consideren fallits, ineficaços i contraproduents, perquè ho han pogut comprovar personalment, veient com el nivell baixava. La introducció de la informàtica i de les noves tecnologies no ha ajudat i en molts aspectes fins ho ha empitjorat clarament, pel mal ús que se'n fa. Des de fa molts anys diversos experiments que s'han fet o volgut fer, com "l'any natural" pels estudis universitaris, de l'1 de gener al 31 de desembre, que es va dir que volia racionalitzar l'ensenyament i unir-lo a l'any civil, que es va arribar a aplicar a Espanya i que afortunadament només va estar en vigor del gener al juny del 1974, perquè de seguida es va veure que era un disbarat, va dimitir el ministre que l'havia implantat i es va tornar al calendari normal i habitual. O d'una manera més seriosa però igualment fallida amb l'intent d'introduir les matemàtiques modernes, de conjunts, elements i relacions ja des de la infància (!) que va tenir lloc, recomanat per matemàtics i pedagogs, als anys 1970s i que tot i que s'hi va insistir durant anys, es va anar abandonant poc a poc, pels resultats desastrosos i la confusió que creava a la pràctica en les ments infantils i juvenils, que acabaven sense saber fer les operacions aritmètiques elementals, tot i que encara es va dir que ja les farien amb la calculadora si no les sabien fer manualment ni de cap i que no era estrictament necessari saber-les fer (!), i es va retornar en general a l'aritmètica, la geometria, la resolució de problemes i, en nivells més avançats, les porències, els logaritmes, les derivades i integrals i en general l'àlgebra lineal i el càlcul, tot i que abans es feien coses al Batxillerat superior, al Preu i encara al COU, que ara es fan als primers cursos d'Universitat. 

I tot això sense comptar el currículum ocult que és la televisió, els jocs d'ordinador, actualment Internet, i altres influències ambientals i dels mitjans de comunicació que han fet minvar molt el paper de la família i fins el dels centres educatius en totes les seves fases. Per les pel·lícules i cançons i altres mitjans arriba una molt determinada visió de la vida, en general made in USA i més encara francament de mentalitat hollywoodiana, plena de propaganda, publicitat, ideologia, materialisme i, el més sorprenent de tot, violència, antivalors i en moltes ocasions es podria dir que de clara incitació a tota mena de delictes al anar-los presentant com habituals i corrents, fent com un acostumament als mateixos, i en casos greus fins per imitació. Allò més antieducatiu possible, que es presenta com la distracció i diversió "normal" dels éssers humans, veure morts i assassinats, investigacions policials, judicis... El sociòleg Neil Postman (1931 - 2003) va fer notar aquesta incoherència social en llibres com Divertim-nos fins a morir (Amusing ourselves to death, 1985), La desaparició de la infància (The dissapearance of childhood, 1982) i  The end of education (1986), els mitjans de comunicació i molt especialment la TV no sols deseduquen per la seva falta de qualitat i la seva pràctica absència o inversió de valors, sinó que ha acabat amb l'existència del món infantil, perquè des d'edats molt primerenques els nens ja coneixen els secrets del món dels adults i la seva pitjor cara, cosa que abans només anaven descobrint progressivament entre els 14 i els 16 o 18 anys, fins i tot els 21, cosa que protegia les ments infantils i juvenils en formació, permeten desenvolupar-se i estabilitzar-se abans d'enfrontar-se amb les facetes més desagradables o amagades de l'existència. 

Avui dia hi ha massa desinformació, massa interessos polítcs, comercials o d'altres tipus, massa ideologia, propaganda i manipulació de masses, i és difícil a una persona jove, a la que li arriba per tot arreu i a sobre com a moda, o com modern, actual i comú, resistir-se a aquest influx ambiental, que arriba tan de forma subtil com descarada, i per molts mitjans aparentment deslligats i fins amb formes diferents però que en el fons segueixen el mateix patró i transmeten iguals continguts, gens valuosos quan no ben perjudicials. Un intel·lectual europeu deia l'any 1990, just quan havia arribat als 90 anys: "avui dia la gent sap molt menys que abans, perquè es desinformen llegint tonteries". La nord-americana Marilyn Vos Savant (1946), considerada una persona extremadament intel·ligent, afirma que només mira pel·lícules d'abans de l'any 1940, "per higiene mental", ja que es veu que considera que les posteriors venen totes molt carregades d'ideologia i propaganda i són desorientadores i estupiditzants, algunes fins embogidores. I els pronosticadors de la teoria que anem cap a una nova Edat Mitjana, com Alain Minc (1949) al seu llibre Le nouveau Moyen Age (1993) parla de que tant la falta com l'excés d'informació porten a la desinformació i finalment a la ignorància, en el segon cas per la incapacitat de destriar el gra de la palla, i allò important de l'irrellevant o dolent, i en això segueix a altres autors que ja havien apuntat aquesta tendència molts anys: el món sembla anar cap a una decadència, una degradació.  

Avui més que mai és necessaria l'educació, però una bona educació, amb valors, religiosa, i tradicional, que ha demostrat la seva eficàcia durant segles i ha recollit allò millor, ho ha seleccionat i ho ha transmès i convindria que seguís fent-ho. Perquè com deia Werner Heisenberg (1901 - 1976), un dels  grans revolucionaris de  la Física moderna i creadors de la Física quàntica: "En la Naturalesa el patró de l'èxit és ser el més conservador possible". I sembla ser que realment és així, i en alemany hi ha una paraula especial que vol dir "fer reformes que deixen les coses pitjor de com estaven abans". Caldria aprendre-ho.  


(1) La immensa majoria dels centres i dels alumnes feien Francès, però hi havia minories en alguns instituts que cursaven Alemany, Anglès o Italià, que eren opcions possibles i dels que n'havia conegut casos i fins grups sencers, i a més crec que també el Portuguès podia ser escollit, però d'això ja no n'estic tan segur. A més la Llengua estrangera es feia durant 8 anys, d'Ingrès a Preuniversitari, i s'aprenia bé o molt bé, sobretot el Francès, que hi ha tota una generació ara ja gran que de resultes dels estudis escolars l'entenen, el parlen, el llegeixen i fins i tot el saben escriure. Particularment, a mi saber francès m'ha servit molt a la vida sobretot, però no sols, als viatges a l'estranger.
(2) Era comuna a Ciències i Lletres als cursos més alts del Batxillerat: a 6è es feia un estudi general de les àrees i temàtiques de la Filosofia, il·lustrades amb exemples de grans filòsofs, i a Preuniversitari es feia Història de la Filosofia, amb les grans figures i corrents filosòfiques des de l'Antiguitat fins al segle XX. 
(3) Per exemple, a 1è de Batxillerat t'aprenies totes les regions i províncies d'Espanya, amb les seves capitals, ciutats més importants, rius, muntanyes i principal producció econòmica, clima, gent, monuments més importants, cultura...A 2n de Batxillerat es feia el mateix, però amb tots els països del món, començant els 5 continents per Europa i seguint tots els altres, amb unes descripcions que et feien volar la imaginació quan les llegies, ja que no sols incloïen extensió, població, capital, ciutats més importants i els seus habitants, rius i llacs, muntanyes, mars, situació en el mapa i fronteres, sinó també llengua i cultura, tipus físic i ètnies, flora i fauna, zones climàtiques i meteorologia, produccions més destacades - que en altres continents ens podien ser exòtiques - fins i tot se'ns parlava una mica de la seva història, a quin Bloc pertanyien, etc. Tot això amb mapes, atles, fotografies, dibuixos, petits símbols i algunes narracions que eren com pinzellades pintoresques, però que et situaven molt bé en l'ambient, com recordo alguna sobre els pobles nòmades d'Àsia Central o del bòlid de Tunguska del 30 de juny de 1908. Els llibres de text solien estar molt bé i els professors, que seguien el llibre, es notava que gaudien explicant-ho, perquè era una activitat que responia a la facultat exploradora i descobridora humana. 
(4) Recordo per exemple les morts de Schweitzer l'any 1965 i d'Adenauer el 1967. En la primera va ser un professor que ens va parlar de la importància del metge, teòleg i missioner alemany a Lambarene (Gabó) que havia sigut Premi Nobel de la Pau uns anys abans; del segon va ser el professor de Francès, que havia viscut a França i que de nen, com ens deia un dia, "havia vist passar els Panzer alemanys de Guderian a tota velocitat per la carretera", que ens va destacar l'admirable personalitat i coratge del molts anys canceller federal Konrad Adenauer, que era un catòlic devot, i que va aconseguir reconstruir l'Alemanya de l'Oest després de la Segona Guerra Mundial a base de bona voluntat i esforç, treballant fins a fer-la pròspera i rica, "el miracle econòmic alemany", de manera que els espanyols emigraven allà a guanyar-se la vida, perquè pagaven bons sous, que l'havia aconseguit democratitzar, fer-la independent i reconciliar-se amb la França de De Gaulle i amb el Regne Unit i Estats Units, i era un dels pares de la Comunitat Econòmica Europea, junt amb altres catòlics fervorosos com el francès Robert Schuman i l'italià Alcide De Gasperi, per tal d'evitar que mai més hi tornés a haver una guerra a Europa, que el perdó, la reconciliació i la pau havien sigut ràpides i totals, entre els governs i entre els pobles i que pocs anys després, als 1950s, ja estava tot superat i gairebé oblidat, perquè la gent preferia mirar al present i al futur més que al passat, i que ell, com se li notava, admirava molt a aquest autèntic cristià, demòcrata, europeïsta i home de pau que era Adenauer... I tot i això ens ho deia a nens de 12 i 13 anys, abans de començar la classe, i nosaltres l'escoltavem com si ens estigués explicant els secrets de l'Univers, de la vida, o almenys de la gent adulta i les seves preocupacions i interessos. I no crec que s'ho diguessin entre ells, però no solien estar repetits aquestes informacions i si alguna vegada havia passat, l'altre després ho feia molt breu, o li deiem amb confiança, si ja ens ho han dit, i el professor ens deia "ah, val..." i començava la classe normal.
(5)  Però fins i tot un professor de Química que havia tingut al curs 1963 - 64 o 1964 - 65, a l'Acadèmia Lepanto, que era suís i es deia Rheder, i que era un home molt xapat a l'antiga i molt germànic de mentalititat i personalitat, que ens explicava els principals elements químics fent-nos fer apartats sistemàtics a la llibreta, molt per l'estil del llibre universitari Química General Moderna de Babor-Ibarz, felicitant als que ho feien ben ordenat i amb lletra clara i bonica, tot i que personal, no necessàriament caligrafia, i sense faltes d'ortografia i amb ordre i mètode, i renyava als qui ho feien descuradament, o brut, amb lletra poc llegible o sense que s'hi veiés un fil conductor als apunts, recordo que un dia que estava explicant la teoria atòmica i les partícules fonamentals de la matèria, s'exclava d'un nen que no semblava tenir-hi massa interès a diferència de la majoria de la classe, "una cosa que apassiona al món avui dia, els secrets de la naturalesa, que per primer cop comencem a desxifrar...". Eren coses que et quedaven. Aquest professor, que com gairebé tots i en determinats anys tots, estava molt content amb mi, m'havia dit amb satisfacció un dels primers dies de classe que ell, molts anys abans, també havia sigut professor de la meva mare.  
(6) Es parlava sobretot de grans personatges històrics, com Atatürk, que havia fet grans reformes modernitzadores, europeïtzadores i occidentalitzadores a Turquia, per l'estil de les de Mutsuhito Meiji al Japó o Pere el Gran a Rússia. Però també podien sortir Zamenhof i l'esperanto, la pretesa llengua universal, Nobel i els seus premis, Dunant i la Creu Roja, Coubertin i els Jocs Olímpics, grans inventors com Edison, Lesseps que havia estat a Barcelona i del que la plaça Lesseps portava el seu nom per ell i el Canal de Suez, Eiffel i la seva torre a París, els germans Lumière i el cinema, els germans Wright i l'aviació i molts altres per l'estil, però també en podien sortir d'altres, i ben pintorescos, com Buffalo Bill... Era com una visió bastant completa del món la que hi afegien amb les seves observacions, motivades o casuals, oportunes o aparentment arbitràries, però sempre interessants i il·lustratives. D'aquelles que després ja no s'obliden mai, per l'interès amb que es van dir i escoltar, i més essent encara un nen, un noi o un jove. 
(7) Ricard Lázaro Sanromà (Barcelona 1923 - Vic 2008), fill d'un ferroviari i una botiguera, que tenint una intel·ligència extraordinària i una capacitat de treball excepcional, va estudiar treient sempre les notes màximes al Batxillerat i a la carrera universitaria,  i els primers llocs en els exàmens i oposicions, recuperant diversos cursos perduts durant la guerra en un any, aprenent bé l'alemany en sis mesos, traient matrícules d'honor per poder tenir assignatures gratuïtes i així continuar la carrera i essent dels primers i més destacats de la seva promoció. Llicenciat en Ciències Químiques per la Universitat de Barcelona l'any 1947, va guanyar l'agregaduria de Matemàtiques en oposicions a Madrid el 1963 i la càtedra de Física i Química també per oposicions l'any 1966. Havia fet molts més estudis i investigacions, fins i tot alguns treballs ben diversos, com un dels anys 60s sobre els virus pel CSIC, però molts anys abans també n'havia fet d'altres, fins i tot algun humanístic, perquè els seus coneixements i la seva erudició eren universals. Fins i tot encara als anys 70s, ja en la cinquantena, es va treure el títol de professor d'autoescola el novembre de 1975 i de director d'autoescola el gener de 1977, i va ser contractar per Trànsit per fer durant uns quants anys les classes oficials de formació de professors d'autoescola a Barcelona. Perquè sabia molt de mecànica i moltes vegades s'arreglava ell mateix els cotxes treballant-hi físicament, i no sols això sinó que pintava les cases on anavem a viure, feia bricolatge, sabia arreglar avaries i reparar instruments espatllats, coses totes elles que per ell eren un hobby que el relaxava i l'ajudava a compensar l'esforç mental, i era autor de diverses patents d'invents, alguns d'ells portats a la pràctica per ell mateix, com una instal·lació de calefacció per casa amb caldera, que funcionava sense motors ni bombes, tan sols per la diferència de temperatura i pressió de l'aigua, que havia muntat a la casa familiar i que funcionava molt bé, i per la que s'hi havien interessat des d'algun pais europeu, la RFA o Suïssa. A tot això cal sumar-hi que de jove i almenys fins als anys 50s, en que encara va quedar primer d'un únic torneig català de primera línia en que va participar, era un fortíssim jugador d'escacs, un dels cofundadors del club UGA l'any 1940, que s'ho va deixar perquè va preferir dedicar-se plenament als estudis universitaris, els treballs de pluriempleu que va fer gran part de la seva vida, i la seva vida, que va arribar a ser nombrosa amb 7 fills, perì que  encara a primers-mitjans dels anys 1960s a Barcelona feia en diverses ocasions, quan li demanaven, simultànies d'exhibició a molts taulers, en les que hi participaven jugadors federats de totes les categories incloent-hi primeres i preferents, i guanyava quasi totes les partides, entaulant-ne poques i perdent-ne ben poques o cap, jo mateix n'havia anat a veure alguna i quedava sorprès, admirat i meravellat. I com que en tot el que li agradava era molt comunicatiu, ell mateix ens va ensenyar a jugar a escacs a  tots els fills i  a les dos filles que es van mostrar interessades i disposades a aprendre'n i ho va fer tan bé que tots ens vam estrenar fent ja bon paper, jo quedant 2n al torneig escolar La Salle Gràcia de Barcelona a la primavera de 1967, el meu germà Jordi fent molt  bon paper al Torneig escolar Sant Jordi a Sabadell l'octubre de 1970, i els altres per l'estil. I és que el nostre pare no sols sabia força de tot i estava molt ben informat de molts temes, sinó que podia aprendre molt ràpidament i molt bé en d'altres que per a ell eren nous i desconeguts. I a més, tot el que sabia, ho sabia transmetre d'una manera molt eficaç i convincent, amb ell aprenies una mica de tot, de gust i quasi sense esforç i et venien ganes de saber-ne més. 
(8) Recordo un professor de Francès, un altre diferent del d'abans, que era un home alt, prim, ja adult però encara relativament jove, una mica enigmàtic de personalitat, potser perquè era introvertit, i que sovint vestia amb una gabardina com si no li donés gaire importància a l'aspecte, que també era bon professor, però al que recordo sobretot perquè un dia ens va fer una aposta, figurada és clar, a tota la classe sobre una cosa que semblava ben clar que es podia fer i que ell deia que no, i que s'hi jugava el que volguéssim, també com experiment mental naturalment, a que era com deia. Ens va deixar uns dies per pensar-ho, com és que estava tan segur que guanyaria la juguesca, d'una cosa que tots veiem que la perderia.  Durant uns dies ens ho recordava i ens deia que ho pensessim bé a veure si descobriem quin era el truc, com si fos un truc de màgia, que canviava allò evident en l'oposat i aparentment impossible. Al final ens ho va dir i vam quedar parats: tenia raó ell, i no hi haviem caigut de cap manera tot i que erem molts i que alguns fins ho havien preguntat a altres. Em va donar la impressió que a molts ens va fer un clic, com si pugéssim un esglaó més en intel·ligència i capacitat de raonament. Es tractava de la forma com ho havia preguntat i en un detall de la pregunta que ens passava absolutament desapercebut tot i que l'havia dit ben clar i fins, donant-nos una pista, ho havia remarcat. Però per nosaltres fins llavors res. Molts anys més tard em va semblar, recordant-ho, que potser tenia un cert punt de koan Zen però en sentit intel·lectual i jo mateix els hi vaig fer als alumnes de les classes més altes d'ESO al finalitzar el curs 2011 - 2012, en que vaig deixar l'Institut Antoni Pous de Manlleu després de 5 cursos de fer-hi classes per anar a un altre destí, i amb el mateix resultat, incredulitat general, hipotètiques apostes molt elevades de que estaven segurs que si que tenien raó i s'hi jugarien metafòricament, i jo els hi deia "tant hi voldries perdre?" i els hi donava pistes per l'estil d'aquell professor una mica estrany per reservat i diferent a l'habitual, però igualment res, no hi atinaven i això que em van dir que, curiosos, van fer córrer la pregunta per tot l'Institut i després fins uns de Batxillerat em van venir a demanar la solució, perquè com va fer l'altre jo també vaig tardar uns dies a dir-la, ja que el pensar-hi i contrastar la certesa amb la sorpresa era el tot. Quan finalment la vaig començar a dir, perquè en el meu cas algun al final anava en bon camí per trobar-la o la intuïa sense saber-la, van quedar igual de sorpresos i admirats, i diria que a tots o quasi també els hi va fer el clic del suplement d'intel·ligència, com allò que en castellà se'n diu el moment "¡ajá!" i en català potser en diríem "ara!" o "vet aquí!". A mi m'havia servit i crec que als alumnes d'aquells últims dies del curs també, i per tant va ser com un regal de comiat que els hi vaig fer.   

dimarts, 30 de novembre del 2021

El primer cridat

Jesús va passar, el va veure i el va cridar. I St. Andreu (s. I) ho va deixar tot de seguida i el va seguir. Era germà de St. Pere, tots dos pescadors de Cafarnaüm, i en els Evangelis sinòptics, Jesús crida a St. Pere i St. Andreu alhora, mentre que en l'Evangeli segons St. Joan, St. Andreu és el primer en seguir Jesús i és ell qui li diu a St. Pere que han trobat el Messies. Podria ser que hi haguessin hagut dues crides, una primera a ser seguidor i una segona al cercle més proper a Jesús i després a l'elecció dels 12 apòstols, entre ells St. Andreu. 



La Creu de Sant Andreu, molt utilitzada en banderes i escuts del món


St. Andreu porta un nom grec, Andreas, que ve d'andros (home) i andreia (masculinitat, virilitat), és a dir que significa valent, fort i lluitador. Essent pescadors, Jesús els hi diu a ell i al seu germà St. Pere, que deixin la feina i seran pescadors d'homes. Com a participant del cercle proper a Jesús, St. Andreu té un paper en diverses ocasions als Evangelis i com apòstol està en tots els moments importants. 

Una tradició diu que va predicar a Escítia, a les actuals Ucraïna i Rússia, i és possible que fos així si la primera predicació apostòlica va tenir una gran força expansiva, per tal de predicar fins els confins del món conegut: St. Jaume i St. Pau a Hispània a l'oest, St. Tomàs a la Índia a l'est, algun altre a Etiòpia al sud, St. Pere i St. Pau a Roma, el centre, i St. Andreu i algun altre al nord, anant més enllà de l'Imperi Romà i en alguns casos fins i tot fora del món civilitzat, en terres salvatges de bàrbars. En tot cas potser es van proposar predicar no sols a totes les zones de la Diàspora jueva, ja molt extenses, sinó anant més enllà i tot, fins a terres poc conegudes o desconegudes.

La mateixa tradició diu que St. Andreu, al que se li atribueix haver estat a la petita ciutat grega de Bizanci dos segles abans de la fundació allà de la gran ciutat de Constantinoble, va morir crucificat a Patràs, al noroest del Peloponès, potser cap a l'any 60, és a dir uns pocs anys abans que el seu germà St. Pere a Roma. I tot i que els documents més antics només diuen que va ser crucificat, una tradició posterior potser d'origen oral, va especificar que com el seu germà St. Pere va demanar, i obtenir, morir en una creu diferent, ja que no es considerava digne de morir en el mateix tipus de creu en que havia estat crucificat Nostre Senyor Jesucrist. I si en el cas de St. Pere va ser una creu cap per avall, en el de St. Andreu hauria sigut en una creu en forma d'aspa o X, la després coneguda arreu com "creu de Sant Andreu", a la que no hauria estat clavat sinó tan sols lligat, fins a la seva mort. 

St. Andreu és el sant patró de molts països, de Grècia, Romania, Ucraïna, Rússia, Geòrgia, Xipre i Escòcia, país aquest on la bandera és una creu de St. Andreu, i Barbados. L'Església Ortodoxa el considera el primer patriarca de Constantinoble. Moltes persones porten el seu nom, com també nombrosos pobles. Té grans santuaris a Patràs, Edimburg, Varsòvia i un parell a Itàlia. La creu de St. Andreu és molt usada en banderes i heràldiques i a part d'Escòcia, la tenen en les seves banderes el Regne Unit, Burundi i el País Basc (la ikurriña) i encara alguna més, i històricament l'han usat Borgonya, Gascunya i la Confederació, així com els exèrcits, sobretot les marines, de diversos països i especialment Rússia, que encara la usa actualment per a les seves forces navals. 

Que el valor, l'ensenyament, l'apostolat i el testimoni del martiri de St. Andreu ens mantingui ben forts i ferms en la fe cristiana i catòlica!

dilluns, 29 de novembre del 2021

Catòlics d'Àfrica

A Mali ha tingut lloc recentment un pelegrinatge a Kita del 20 al 21 de novembre. 

És el 50è Pelegrinatge Nacional del país, que s'ha fet amb el lema: 
"Amb Maria, tots units per un Mali fraternal". 






































Unes fotos de l'esdeveniment de la jove i dinàmica Església catòlica de Mali.

Preguem per ells i, si podem, mirem també d'ajudar-los en la bona labor que realitzen en aquesta nació que participa del Sàhara, el Sahel i el Sudan occidental!  

diumenge, 28 de novembre del 2021

Vivim l'arribada del Nadal!

Som a l'inici del nou any litúrgic, del cicle C, Evangeli de St. Lluc, i del temps d'Advent que prepara el Nadal. 

L'any civil acaba el 31 de desembre i comença l'1 de gener, però hi ha altres inicis d'any, com l'acadèmic, que comença al setembre i acaba al juny o al setembre, segons es miri. 

El calendari litúrgic comença sempre a finals de novembre o primers de desembre, perquè el seu inici són les dues grans festes de la Immaculada Concepció el 8 de desembre i, sobretot el Nadal el dia 25, que després de la Pasqua és la festa més gran de l'any. Pasqual i Nadal són les dues grans celebracions litúrgiques, essent el Nadal l'inici i la Pasqua la culminació. 

I el calendari litúrgic no comença amb un temps normal, de durant l'any, sinó amb una època de preparació, l'Advent, que després de la Quaresma, és una de les dues èpoques penitencials de l'any, és a dir de conversió. 

Quan acabem un any el primer que hem de fer és donar gràcies a Déu pel any que ja ha passat i que se'ns ha permès acabar, i el segon, encomanar a Déu el nou any vivent, demanant-li la seva guia, protecció, consol i ajuda pel nou temps que se'ns dona i que tenim davant, un futur obert. 


Al món que estava a les fosques hi està arribant una gran Llum divina 

I precisament el nom d'Advent ve d'aquí. Els romans distingien dos tipus de futur, un de predeterminat, normal, i que era continuació del present, al que en llatí anomenaven futurus, i un altre de novetat, de canvi i de sorpresa al que li deien adventurus, com en la nostra paraula aventura. El futurus era per exemple que si es plantaven les llavors en un camp, al seu temps es colliria el gra, o que si una dona estava embarassada, al cap d'uns mesos tindria un fill. L'adventurus en canvi era l'aparició d'un fet extraordinari, la irrupció de la novetat, com també l'expectació de quelcolm excepcional, encara que estigués més o menys anunciat i previst, com l'arribada de quelcom diferent a l'habitual. 

D'aquest sentit d'arribada d'un fet nou i sorprenent, d'adveniment d'alguna realitat molt important i decisiva, ve el nom d'Advent, que també té una connotació d'espera de la mateixa. És el temps que tenim per preparar-nos-hi adequadament i del que es tracta és d'allò més important i decisiu en la Història de la Humanitat, la vinguda de Déu fet home entre nosaltres, les seves criatures, que no sols és una visita, sinó també un compartir, un entrar de Déu en la Creació, fet un dels nostres, adquirint la nostra naturalesa humana sense deixar la seva divina.

I ho podem viure aquí i ara  tot i que històricament va succeïr fa més de dos mil anys i en un lloc a milers de quilòmetres, perquè la litúrgia i els sagraments ens permeten viure-ho espiritualment com si tingués lloc ara, i cada any, i arreu del món. És a dir que espiritualment és com si estiguessim allà i llavors o com si succeïs en el nostre ambient i en els nostres temps. És per tant un gran do, el que se'ns concedeix, de poder-hi participar litúrgicament. 

I aquest Advent comença cada any el diumenge més proper al 30 de novembre, perquè són 4 diumenges abans de Nadal, no quatre setmanes, de manera que depenent de quin dia de la setmana sigui Nadal en un any determinat, pot començar entre el 27 de novembre, si el Nadal cau en diumenge, i el 3 de desembre, si cau en dilluns.  Aquest any que Nadal és un dissabte, es comença força aviat, el 28 de novembre, per la qual cosa tenim gairebé quatre setmanes per a fer una bona preparació. 

Perquè com més bé fem la preparació, més goig, joia i alegria tindrem al celebrar el Nadal. Hem de procurar recuperar la il·lusió que en teníem a la infància, per poder viure'l amb netedat de cor i agraïment, amb sorpresa i admiració, vivint-ne la felicitat que significa, fent-nos de nou nens de cor, per així poder entrar al Regne de Déu. Que així sigui! 

dissabte, 27 de novembre del 2021

La Medalla Miraculosa de la Verge Maria

El 27 de novembre és la festa de la Mare de Déu de la medalla miraculosa. 

La història d'aquest sacramental ve d'una aparició de la Verge a Sta. Caterina Labouré (1806 - 1876), monja de les Filles de Caritat de St. Vicenç de Paül (1)  i molt devota de Maria, la nit del 18 de juliol de 1830 a París.




En una segona aparició el 27 de novembre del mateix any, va veure a la Mare de Déu en un cercle oval, que va poder contemplar per davant i darrere, amb una imatge de la Verge Maria amb raigs, trepitjant la serp, sobre l'esfera del món i la inscripció al voltant "Oh Maria, sense pecat concebuda, pregueu per nosaltres que recurrim a Vos" en francès;  per l'altre cantó hi havia una gran M enllaçada a una Creu, les siluetes del Sagrat Cor de Jesús i l'Immaculat Cor de Maria i 12 estrelles al voltant. La Verge li va demanar que prengués nota i que ho ensenyés al seu confessor, perquè desitjava que s'encunyessin medalles així en honor de la seva Immaculada Concepció i amb la promesa que els qui la portessin "rebrien moltes gràcies". 



































El confessor, el pare Jean-Marie Aladel C.M. (1800 - 1865) va tardar en acceptar l'encàrrec, perquè primer va voler observar i tractar a la santa per un temps, però després, convençut, va informar a l'arquebisbe, que ho va acceptar i es va decidir fer-ho com la Verge havia dit a través de la humil monja. Es van fabricar les medalles i es van posar en circulació, i van tenir molta acceptació entre la gent, que de seguida va començar a comprovar i comentar que aquella medalla feia miracles, d'on amb el temps se la va conèixer com a la Medalla Miraculosa, distribuint-se'n milions arreu del món. 

Un dels miracles més espectaculars i coneguts va tenir lloc al 1842 amb la conversió d'un fill de banquers jueus, que per suggeriment d'un seu amic, havia portat la medalla i havia resat el "Recordeu-vos" a Maria, i que a continuació a Roma va tenir una aparició de la Verge, a partir de la qual va conèixer de forma infusa totes les veritats de la fe cristiana i catòlica, que ignorava absolutament, i el mateix any es va convertir i batejar com Marie-Alphonse Ratisbonne (1814 - 1884) i el 1848 es va fer sacerdot jesuïta, miracle que va ser reconegut oficialment per l'Església.  Però ja des de l'aparició de la medalla el seu ús havia obrat miracles en molta gent, com en una epidèmia de còlera que hi va haver el 1832. La medalla, així, es va popularitzar per si sola, així com la jaculatòria "Oh Maria, sense pecat concebuda, pregueu per nosaltres que recurrim a vos" de la inscripció (2).  

Perquè a més ni el seu confessor, ni Sta. Caterina fins poc abans de morir, van dir res de qui era la vident que havia rebut l'encarrec de la Verge Maria, de forma que el secret va quedar entre ells dos i ni les seves pròpies germanes de comunitat ho sabien. De 1830 a 1876 la santa va fer oficis ben humils, treballant a la cuina, atenent a ancians i com a portera, i també escombrant i rentant roba. 

I tot i que va sortir un llibre, escrit pel mateix confessor, que explicava tots els detalls del disseny també miraculós de la medalla per una aparició de la Mare de Déu a una monja i les promeses que comportava el seu ús, el secret va estar tan ben guardat que ningú ho va saber i ni tan sols sospitar, i Sta. Caterina Labouré va seguir vivint en l'anonimat, com una religiosa més i aparentment sense relació amb la medalla que tenia tant poder de fer miracles i s'havia fet tan popular.  

Fins i tot el Papa Pius IX, coneixedor del lema de la medalla i de la voluntat de la Verge de que s'honorés la seva Immaculada Concepció, es va decidir a establir-ne el dogma el 8 de desembre de 1854, ja uns anys abans de l'aparició de Nostra Senyora a Lourdes a Sta. Bernadette Soubirous (1844 - 1879) en que la Verge es va presentar a si mateixa dient-li en occità "Jo sóc la Immaculada Concepció".

Només uns mesos abans de morir la santa religiosa va confessar a la seva superiora que ella era la monja que havia tingut les aparicions de la Verge Maria i a la que se li havia encomenat fer aquella medalla i fer-la circular entre el poble fidel. Va ser només llavors que es va començar a saber qui era la vident de la Medalla. El cos de Sta. Caterina Labouré es conserva incorrupte, una mostra més de la seva especial santedat i de la realitat de la seva vidència i encàrrec. 

(1) Ja hi va entrar-hi perquè en un somni havia vist un ancià sacerdot que ella no coneixia, que l'animava a fer-ho. Un cop allà va veure pintat en un quadre un sacerdot que s'assemblava molt al que ella havia vist i va resultar que era el mateix St. Vicenç de Paül. 
(2) En un exorcisme a un endimoniat, en un moment del mateix l'exorcista repetia la jaculatòria "Oh Maria, sense pecat concebuda, pregueu per nosaltres que recorrim a Vos", i el diable, per boca de la persona poseïda, va cridar "Basta, basta!", i al conminar-lo l'exorcista a que pel poder diví contestés la veritat, li va preguntar "Perquè et fa tan mal aquesta pregària?" i el diable va contestar "Perquè no és obra vostra". I en aquesta i altres ocasions semblants, al ser preguntat perquè temia tant la invocació de la Verge, va respondre "Perquè m'humilia més ser vençut per ella". 

divendres, 26 de novembre del 2021

Patró i model de la joventut

Sant Joan Berchmans (1599 - 1621), jove jesuïta, és un gran exemple de vida pels joves de tots els temps que desitgen un món millor, començant per ser millors ells mateixos,  deixant actuar a Déu en la seva persona i el seu ambient. 



Junt amb St. Lluís Gonzaga (1568 - 1591) i St. Estanislau Kotska (1550 - 1568), també jesuïtes i quasi coetanis seus, però una mica anteriors, és un dels patrons de la joventut. Tots tres van morir molt joves i això va impedir que fossin contemporanis, alhora que mostra com és la santedat en l'adolescència i primers anys de la joventut (1). St. Joan Berchmans és patró especialment dels joves estudiants, dels novicis i dels escolans o acòlits. 

Vulgui Déu que per les seves pregàries i intercessió els joves trobin la via cap un una vida i un món nets i clars, plens de la bondat i l'amor divins!  

(1) Un altre patró de la joventut és St. Gabriel de la Dolorosa (1838 - 1862), jove passionista dos segles posterior.   

dijous, 25 de novembre del 2021

La gran màrtir auxiliadora

Sta. Caterina d'Alexandria (c. 285 - 305), verge i màrtir, de la que se'n tenen poques notícies històriques, però se sap que es va convertir al Cristianisme de molt joveneta, va convertir a molts i va ser martiritzada essent encara molt jove, amb menys de 20 anys.  

El que sí que està molt ben establert és el gran ressò que la seva figura va tenir ja des dels primers segles. En la Història eclesiàstica d'Eusebi de Cesàrea (c. 262 - 340), escrita en grec entre els anys 323 i 325, és a dir ben poc després, és cita una noia anònima amb les mateixes circumstàncies del punt central de la vida, una conversa cristiana molt bella i sàvia, a la que pretenia l'emperador romà -  probablement Maximí Daia (305 - 313), però que també podia ser Maxenci -  quan estava a Alexandria i com aquesta el va rebutjar per motius religiosos i va ser castigada per ell. El traductor d'aquest llibre al llatí, Rufí d'Aquilea (345 - 410), va identificar aquesta noia amb Sta. Caterina d'Alexandria (1).  


Monestir de Sta. Caterina del Sinaí, construit a mitjan s. VI, les reliquies de la santa hi van arribar cap a l'any 800

La seva vida es va escriure, a partir de tradicions orals, com molt tard al segle VI (2), hi ha ben documentat el seu culte ja al s. VII i al segle VIII la santa ja era famosa arreu del món cristià. Al monestir de la Transfiguració fet construir per l'emperador Justinià (527 - 565) al peu de la muntanya del Sinaí, van arribar-hi les seves restes al mateix segle VIII i a partir d'aleshores aquest es va convertir en un centre de peregrinació de devots de la santa, i la devoció i les peregrinacions assoliren aviat tal magnitud que a partir del segle IX el monestir adoptà el nom de Sta. Caterina del Sinaí, que ha mantingut posteriorment. 

El nom de Caterina, de significat etimològic poc clar, però que per semblança evoca "sempre pura", ha sigut molt posat en honor d'ella i ja a l'Edat Mitjana el van portar grans santes com Sta. Caterina de Siena (1347 - 1380) i Sta. Caterina de Bolonya (1413 - 1463). 

L'Església ortodoxa considera a Sta. Caterina d'Alexandria una "gran màrtir" i la inclou en el grup d'aquests, que són els que reuneixen diverses condicions: haver estat martiritzats abans del 313, no ser primers màrtirs d'algun tipus, com d'un pais o un determinat estament, ja que aleshores serien "protomàrtirs", i ser laics, ja que si fossin eclesiàstics o religiosos estarien entre els "màrtirs sagrats", i finalment, i aquest és el punt històricament més important en aquest cas, que la seva devoció i culte hagi sigut molt conegut i popular ja poc després del seu martiri. 

I en el món catòlic al s. XIV a Alemanya, durant la Pesta Negra de 1348 - 1352, se la va incloure per part del poble fidel entre els "14 sants auxiliadors", en haver comprovat la gent que la seva invocació era particularment eficaç contra les malalties i per la curació. I Sta. Joana d'Arc (1412 - 1431) va afirmar que entre els sants que se li havien aparegut, estava Sta. Caterina d'Alexandria.

La seva celebració litúrgica va ser de memòria obligada a l'Església Catòlica, fins l'any 1969, quan es va retirar la festa (3) excepte en aquells jocs on el seu culte estigués molt arrelat, però mai va ser retirada del santoral (4), i a partir de l'any 2002 s'ha tornat a permetre la celebració a tot el món catòlic, però com a memòria lliure (5).

És la patrona dels filosòfs, estudiants, escolars, de les noies i dones no casades, i ha estat escollida patrona de la Universitat de París i la de Pàdua.  

Sta. Caterina és tot un model i exemple, que ella ens ensenyi a saber compaginar la saviesa divina revelada i els estudis i investigacions científiques d'aquest món, i que pregui per nosaltres amb la seva intercessió auxiliadora!  

(1) L'equivalència no es tan senzilla, doncs Eusebi diu que l'emperador la va castigar amb l'exili, però historiadors posteriors han considerat que primer podia haver estat exiliada temporalment i després, un cop retornada a Alexandria, al persistir en la seva actitud i guanyar els debats amb els filòsofs que l'emperador feia que discutissin amb ella per convèncer-la, va ser primer torturada a la roda i després decapitada. En alguna tradició aquesta noia cristiana apareix amb un altre nom, però ja el mateix Rufí va explicar-ho com el fet que un era el nom de naixement i l'altre el nom que va rebre al ser batejada. 
(2) El problema és que les hagiografies d'ella donen poques dades històriques, la qual cosa podria explicar-se per la seva vida breu, i en canvi, i sobretot en el martiri, està plena de miracles. Alguns crítics també han adduït que la seva vida s'assembla a la de Hipàtia d'Alexandria (c. 360 - 415), amb la diferència que aquesta era pagana i un segle posterior, però el fet que Eusebi (c. 325) i Rufí, mig segle més tard, citin a Sta. Caterina d'Alexandria, tot i que un sense dir el nom i l'altre amb un altre nom, però ja arguïnt la possibilitat dels dos noms pre i postbaptismal, fa que la semblança no vulgui dir res, i que en tot cas sigui la pagana Hipàtia la que s'assembli a la cristiana Sta. Caterina, i no a l'inrevès. La cosmopolita i rica megalòpolis d'Alexandria, seu de la Biblioteca, el Museu i el Far, lloc de cultura, erudició, investigació i idees, hauria vist a les dues sàvies, amb preeminència cronològica de la cristiana. 
(3) Per la seva historicitat poc documentada.
(4) Altres sí que ho foren, ja que es va voler evitar casos llegendaris, confusions, duplicats i similars. 
(5) És a dir que l'existència real de la santa sembla prou demostrada, un cop destriada la seva biografia, i tenint-ho tot en compte.