dimarts, 30 de setembre del 2025

Éxits darwinians

A partir de les observacions i anotacions de la seva volta al món amb el vaixell Beagle (1831 - 1836) la descripció del qual va publicar en un llibre el 1839, El viatge del Beagle,  i en el que va visitar regions de flora i fauna tan diversa com les illes Cap Verd, tota Amèrica del Sud, les illes Galapagos, Tahití, Nova Zelanda, Austràlia i les illes Keeling i Maurici, Charles Darwin (1809 - 1882) va anar madurant la teoria de l'evolució de les espècies al llarg del temps geològic, que va publicar en el llibre L'origen de les espècies (1859), que portava com a subtítols "per mitjà de la selecció natural" i "la preservació de les races afavorides en la lluita de la vida", amb els conceptes claus de la supervivència del més apte i l'èxit reproductiu. 

Tot i que com a teoria científica no hi ha res que dir, tot i els seus punts foscos encara avui dia, ja que això forma part de la investigació científica, això implicava necessàriament que també s'aplicava a l'ésser humà, al que ja Carl Linneu (1707 - 1778) va classificar com un animal més en el grup dels primats amb la nomenclatura Homo sapiens en el seu Sistema de la Natura (1758), que Darwin mateix va especificar detalladament en un altre llibre, L'origen de l'home i la selecció sexual (1871), i això tenia implicacions antropològiques, filosòfiques, teològiques i polítiques, ja que capgirava la procedència humana de dalt, per creació de Déu a la seva imatge i semblança segons un pla diví, una dignitat extraordinària, i proposava una procedència des de baix, a partir de la matèria i l'animalitat, per una evolució cega i atzarosa, una situació molt baixa de la condició humana, passant de l'optimisme religiós d'origen, viida i destí, al pessimisme materialista i ateu, d'una vida sols terrenal i biològica i una mortalitat insuperable. I més greu va ser encara quan alguns a partir d'ell ho van aplicar a les societats humanes, el darwinisme social, que juntant-ho amb el precedent de Thomas Malthus (1766 - 1834) en el seu Assaig sobre el principi de població (1798) va portar molt ràpidament, tan d'hora com c. 1860, a les idees i treballs de Herbert Spencer (1820 - 1903), Francis Galton (1822 - 1911) i Ernst Haeckel (1834 - 1919), deterministes i en les que la selecció natural era la que evitava la catàstrofe malthusiana en les poblacions humanes, prescidint totalment de la Providència divina ja que quasi tots ells eren agnòstics o ateus. 

Cal tenir en compte que si l'evolució natural és una teoria científica vàlida, l'evolucionisme aplicat als homes, la societat i la història, és una extrapolació abusiva i injusta, més encara quan vol ser exclusiu com a causa, i els seus fruits ho mostren: racisme, imperialisme, colonialisme, eugenèsia i en general la imposició dels forts sobre els dèbils i dels afortunats sobre els sense sort, fins arribar al superhome de Friedrich Nietzsche (1844 - 1900) i al nazisme, aberracions absolutes que mostren l'erroni d'aquesta aplicació del darwinisme al cas humà, fet ja denunciat des del principi per l'Església catòlica. De la mateixa manera, igual com la Creació divina de l'Univers, la vida i l'home és una veritat teològica i una realitat religiosa, la seva extensió al camp de la ciència, el creacionisme, és una equivocació contradictòria i contraproduent, cada tipus de coneixement, revelat i experimental, té el seu propi camp i són complementaris i destinats a la col·laboració per una cosmovisió més àmplia, depurada i completa, i no pas a competir entre sí, intentant apropiar-se del camp propi de l'altre i en el límit intentar anul·lar-lo.  

Però això a part, la concepció darwiniana ja falla des del principi, perquè si l'home és nomès un animal evolucionat i racional, la societat humana pot ser tractada pels seus dirigents com una granja, amb totes les connotacions d'explotació, aprofitament i utilitat, directrius ideològiques i domini tirànic, com ja va veure i denunciar en el cas del marxisme el desenganyat George Orwell (1903 - 1950) en la seva obra dita aquí Rebel·lió en la granja o La revolta dels animals (Animal Farm, 1945) en que posa de manifest la realitat i els veritables objectius del comunisme soviètic a la U.R.S.S., l'esclavització de la gent en ares al treball i la productivitat com a únic valor, fins arribar a l'exaltació de l'stakhanovisme, dit així pel record de producció del miner  Aleksei Stakhanov (1906 - 1977) que un  dia de l'any 1935 quan el normal era l'extracció de 7 tones va aconseguir extraure 102 tones, 14 vegades més, essent proposat com a model i condecorat més tard com a heroi del treball, i que al mateix temps va comportar l'exigència als obrers d'un major rendiment, objectius més alts a les empreses i disparitat salarial i problemes entre els treballadors, i la fi paradoxalment dels kolkhozos industrials, mantenint-se sols els agrícoles. L'adopció voluntària d'una mentalitat així d'esforç i treball màxims per part dels japonesos va portar a l'aparició d'un altre terrible resultat, el "karôshi" o mort per excés de treball, per atacs de cor, ictus o esgotament, stress i cansanci extrem, detectat mèdicament as anys 1970s, reconegut oficialment com a risc laboral per les autoritats del Japó l'any 1987, alhora que aquestes excessivs hores extres també portaven a problemes familiars, laborals i socials, depressions i altres alteracions mentals i fins suïcidis. L'ésser humà no pot ser tractat ni convençut de comportar-se com un animal de càrrega, perquè no ho és i perquè té una dignitat inherent en la seva naturalesa que no permet reduírlo a un mer objecte, nombre o animal.   

Però per veure que és el darwinisme quan s'aplica a l'ésser humà, bastarà amb 4 casos d'un èxit exxtraordinari en termes darwinistes de transmissió dels propis gens a les generacions futures, per l'estil del mateix èxit descrit per Richard Dawkins (1941) a El gen egoista (1976):  


Família nombrosa, un ideal de vida humana realitzada i feliç, sempre que es faci segons la llei divina

Gengs Khan (c. 1162 - 1227), el gran líder mongol, que va tenit centenars de fills, tots els quals van tenir molts fills i així successivament, entre altres coses perque els gengiskhanides van governar a Xina amb la dinastia Yuan (1271 - 1368), a Pèrsia amb l'Il-Khanat, a Àsia Central amb la Horda Chagatai i a Rússia amb l'Horda d'Or i successores, i més tard una branca, els Mogols, també va governar a Afganistan i la Índia, on els mogols governaren entre 1526 - 1858. De manera que es calcula que en 16 països d'Àsia un 8 %  de la població són descendents directes seus, i a tot el món són un 0'5 %, uns 16 milions. Comptant branques més allunyades, podrien ser molts milions més, alguns estimen que fins a 40 o 45 milions de persones al món podrien tenir avui dia alguna relació amb ell. Un extraordinari èxit reproductiu darwinià. 

Giocangga (1526 - 1583), líder jürchen i avantpassat de la dinastia manxú Qing (1636 - 1912) de Xina, va tenir moltes esposes i concubines i molts fills i nets. Un estudi ha conclós que 1 500 000 persones del N.E. de Xina són descendents seus, un altre gran èxit perpetuat en la Història, que és el segon mèrit perquè l'Àsia Oriental es molt propensa a grans catàstrofes amb una enorme pèrdua de vides i l'extinció de molts llinatges sencers, com els terratrèmols xinesos i japonesos, des del de Shansi el 1556 amb unes 830 000 víctimes mortals fins el de Tangshan el 1976 amb 650 000 morts, tots dos a Xina, i això sense comptar altres desastres com guerres, inundacions, epidèmies com la de Justinià a partir del 541 i la Pesta Negra a partir de 1347, fams, com la Gran Fam de Xina del 1958 - 1962 provocada per la política del Gran Salt Endavant i que va causar la mort a uns 35 milions, i altres més limitats com  el càstig xinès de l'execució de les 9 branques familiars, tots els llinatges del pare, de la mare i del cònjugue de la persona castigada, cosa que tot i que més limitada suposava la mort de centenars de persones i podia comportar l'extinció de línies senceres de descendents directes, pena amb la que es castigaven 10 grans delictes a les dinasties xineses Ming (1368 - 1644) i Qing, que almenys en una ocasió en temps de l'emprador Ming Yongle (1402 - 1424) va comportar també l'extermini d'un 10 grup, tots els  alumnes i coneguts del reu, i també a la Corea de la dinastia Joseon (1392 - 1897) que seguia el Codi Ming, i al Vietnam, i de forma independent a Tailàndia on existia el castig de l'extermini de les 7 generacions, dels besavis als besnéts. Per això per ser un èxit darwinià no sols calia reproduïr-se molt extensament durant moltes generacions sinó també tenir posteriorment sort històrica, si bé la diseminació en grans extensions i molts països reduïa aquests riscos.  

Mulay Ismail ibn Sharif (c. 1645 - 1727), soldà de Marroc de 1672 a 1727, va tenir un harem de 500 dones i 888 fills bioològics ben documentats, si bé algunes estimacions proposen que en podria haver tingut més de 1 000, hi ha càlculs que ho situen en 1171, al llarg de 32 anys . 

Fiodor Vassiliev (1704/1707 - 1790), camperol rus, que amb la seva primera dona Valentina Vasilieva (c. 1707 - 1782) va tenir 69 fills entre 1726 i 1766, amb 16 parells de bessons, 7 conjunts de trigèmins i  4 de quàdruples, dels quals 67 van sobreviure a la infància. I un cop vidu es va tornar a casar i amb la seva segona dona Anna va tenir 18 fills més, 6 bessons de dos i 2 bessons de tres, un total de 87 fills, dels quals 82 sobrevisqueren a la infància i per tant foren potencialment capaços de reproduïr-se. Una gran família per a ell i els seus descendents. Per la mateixa època un altre agricultor veí seu, Yakov Kirillov va tenir 72 fills vius, 57 amb la seva primera esposa i 15 amb la segona, i el fet està documentat perquè foren presentats a la Cort imperial de Caterina II (1762 - 1795) a Sant Petersburg davant la família reial, nobles i diplomàtics i la primera notícia publicada a Europa ja va ser el 1783, en vida d'ells i ha sigut corroborat per diversos estudis i el cas de Valentina acceptat en el Llibre Guiness dels Records com la dona amb més fills. I en la Rússia tsarista i imperial era normal que les famílies pobres i treballadores tinguessin entre 7 i 12 fills i moltes arribaven a tenir-ne més de 20. I també l'aristocràcia solia tenir molts fills, el tsar Alexei Mikhailovich en va tenir 16 i el gran escriptor Lev Tosltoi en va tenir 13. I a la URSS entre 1944 i la seva dissolució el 1991 es va cooncedir l'honor oficial de Mare Heroïna a les dones que donaven a llu i criaven 10 fills o més, havent de ser tots vius en el moment de rebre el premi, i n'hi van arribar a haver 431 000 a les que es va atorgar aquesta distinció. Alhora hi havia la medalla de la Glòria Materna atorgada n el període 1944 - 1995 a les que havien criat 7, 8 o 9 fills fins l'edat adulta, que van rebre més de 5 500 000 dones, i les medalles de la Maternitat a les que havien donat a llu i criat 5 o 6 fills, rebuda per 13 150 000 dones també entre 1944 i 1995. Aquestes distincions i medalles s'han recuperat a Rússia a partir de l'any 1996 i ampliades el 2022, afegint-ne una de nova pels pares atorgada des del 2009 als pares, pares i mares, bilògics o adoptius, que han criat 7 o més fills d'una manera digna, fent-los bons ciutadans russos. Tot i que més restringides en nombre, aquestes igual que les famílies nombroses del franquisme - i jo mateix en vaig conèixer una que tenia 17 fills, que durant un temps va ser veïna nostra - també són èxits familiars darwinians (1). 

Finalment, al Canadà, el testament d'un excèntric, Charles Vance Millar (1854 - 1926), va donar lloc al que es va conèixer com a Great Stork Derby, és a dir el Gran Derby de Cigonyes. La seva gran fortuna s'havia de guardar durant 10 anys, al cap dels quals seria lliurada a la dona de Toronto que haguès tingut més fills en aquell període, especificant que en cas d'empat a nombre de fills en el primer lloc el premi se'l repartirien les guanyadores. Moltes dones de la ciutat i voltants hi van optar i al final van guanyar 4 que havien tingut 9 fills en el període 1926 - 1936, que van rebre cadascuna 110 000 dolars canadencs de l'època, equivalents a quasi 2 milions de dòlars canadencs actuals, quelcom com 1 100 000 euros. I no va ser la única extravagància d'aquest personatge tan ric com bromista tant en la seva vida com en el llegat en el que sembla que va voler estimular la natalitat en la seva ciutat.

Aquests són els exitosos en el sentit darwinià del concepte, deixar descendència biològica en el món, i confiar en la fertilitat dels descendents. Però és un èxit molt terrenal, biològic (2). 

(1) A la meva família erem 7 germans, ja que el nostre pare va casar-se primer i va tenir 2 fills i al cap de dos anys d'enviudar es va tornar a casar i va tenir 5 fills més, amb un total de 3 fills i 4 filles. La descendència inclou 9 nets i de moment 4 besnéts, erem una família nombrosa en la que jo sóc el gran, i desprès de morir dos germans, als 64 i 60 anys, quedem vius les 4 germanes i jo. 
(2) I que es pot acoonseguir per medis poc ètics com els donants d'esperma amb molts fills, fins i tot un metge d'Holanda amb un clínica de fertilitat, que inseminaba a les pacients amb el seu propi semen. I actualment a l'holandès Jonathan Jacob Meijer (1981), donant d'esperma amb 550 fills confirmats i que s'especula que podrien ser molts més a tot el món, per això se l'ha dit "l'home dels 1 000 fills", un èxitt reprooductiu màxim. 

dimarts, 23 de setembre del 2025

Estils de vida i d'espiritualitat

Estils de vida i d'espiritualitat, un camí òctuple: 


El lluitador (1)
David, St. Pere, St. Jordi, Sta. Joana d'Arc, St. Ignasi de Loyola 

El reformador (2)
St. Francesc d'Assís, Sta. Teresa de Jesús, St. Joan XXIII, St. Pau VI 

El profeta que clama en el desert i atrau multituds (3)
St. Joan Baptista, St. Antoni Abat, St. Simeó Estilita, St. Rector d'Ars 

La conversió i l'autoritat (4)
Abraham, Moisès, St. Pau, Constantí, St. Agustí, Al-Ghazali, St. Joan de Capistrano, Hilaire Belloc, G.K. Chesterton, C.S. Lewis, John Von Neumann, Allan Sandage  

El mestre (5) 
Sta. Caterina de Siena, St. Joan Fisher, St. Josep de Calassanç, St. Joan Baptista de La Salle 

La vida interior, el silenci i els somnis (6)
Josep, St. Josep, Rumi, St. Miquel dels Sants, St. Josep de Cupertino, Pascal, St. Joan Bosco   

El pelegrinatge (7)
Adrià, St. Benet, St. Domènec de Guzmán, Marco Polo, Ibn Battuta, St. Francesc de Paula, St. Benet Josep Labre, St. Antoni Maria Claret, St. Joan Pau II 

La saviesa (8) 
Salomó, Tales, Daniel, Aristòtil, Justinià, Carlemany*, Yaroslav el Savi, Alfons X el Savi, St. Tomàs d'Aquino, Matteo Ricci, Giambattista Vico 

En ocasions, però, un no es dedica a allò pel que està més dotat i que és el millor per ell, però tot i que rarament també aconsegueix sobresortir i destacar, sobretot si escull un estil veï al seu personal, pel qual té més facilitat, tenint en compte que el lluitador i el savi també son propers, però en canvi és problemàtic si escull la temàtica de l'estil totalment oposat, cosa possible ja que la predisposició no condiciona. 

I per acabar, uns quants sants fundadors d'escola i d'Ordes religioses: 

St. Antoni Abat (250 - 356), monaquisme 
St. Agustí (354 - 430), agustins 
St. Benet de Núrsia (480 - 547), benedictins
St. Benet d'Aniana (c. 750 - 821) i St. Bernó (c. 850 - 927), cluniacencs 
St. Romuald (951 - 1027), camaldulencs
St. Robert de Molesmes (c. 1027 - 1111), cistercencs  
St. Bru (c. 1030 - 1101), cartoixans 
St. Norbert (c. 1080 - 1134), premostratencs 
St. Joan de Mata (c. 1150 - 1213), trinitaris 
St. Simó Stock (1165 - 1265), un dels fundadors dels carmelites 
beat Teodor de Celles (c. 1166 - 1236) i altres, crucífers 
St. Domènec de Guzmán (1170 - 1221), dominicans 
St. Ramon de Penyafort (1175 - 1275) i St. Pere Nolasc (c. 1180 - 1256), mercedaris 
St. Francesc d'Assís (1181/82 - 1226), franciscans 
St. Francesc i Sta. Clara d'Assís (1194 - 1253), clarisses 
beat Eusebi d'Esztergom (1200 - 1270), paulins 
St. Aleix Falconieri (1200 - 1310) i 6 sants més, servites 
Sta. Brígida de Suècia (1303 - 1373), brigidines 
St. Francesc de Paula (1416 - 107), mínims
Sta. Beatriu de Silva (c. 1424 - 1492), concepcionistes 
St. Gaità (1480 - 1547), teatins 
St. Jeroni Emiliani (1486 - 1537), somascs 
St. Ignasi de Loyola (1491 - 1556), jesuïtes
St. Joan de Déu (1495 - 1550), hospitalaris de St. Joan de Déu 
St. Antoni Maria Zaccaria (1502 - 1539). barnabites 
Sta. Teresa de Jesús (1515 - 1582) i St. Joan de la Creu (1542 - 1591), reformadors dels carmelites
St. Felip Neri (1515 - 1595), l'oratori 
St. Joan Leonardi (1541 - 1609), leonardins 
St. Camil de Lel·lis (1550 - 1614), camils 
St. Josep de Calassanç (1567 - 1648), escolapis 
St. Francesc Caracciolo (1563 - 1608), caracciolins 
St. Francesc de Sales (1567 - 1622) i Sta. Joana de Chantal (1572 - 1641), visitadines 
Armand Jean L.B. de Rancé (1626 - 1700), trapencs 
St. Joan Bpta. de La Salle (1651 - 1719), germans de les escoles cristianes 
St. Pau de la Creu (1694 - 1775) i Joan Bpta. de St. Miquel (1695 - 1765), passionistes
St. Alfons Maria de Ligori (1696 - 1787), redemptoristes 
St. Marcel·lí Champagnat (1789 - 1840), maristes 
Sta. Joana Jugan (1792 - 1879), germanetes dels pobres 
St. Joan Bosco (1815 - 1888), salesians
Sta. Àngela de la Creu (1846 - 1932), germanes de la creu 
Sta. Teresa de Calcuta (1910 - 1997), germanes de la caritat   

Perquè si algú es planteja fer vida religiosa i entrar en una congregació de vida consagrada, ha de mirar molt bé abans el carisma del fundador i l'estil de vida, espiritualitat, objectius i activitats dels membres, i portar-ho també en oració davant del sagrari i demanant l'ajut de l'Esperit Sant, per tal de no equivocar-se i encertar en aquella que correspon a les seves disposicions, aptituts i formació, que és allà on el crida la vocació divina. I aquest encert degut al discerniment inspirat és fonamental per a l'èxit en la vida, la salvació i la santificació, pròpia i del proïsme. . 

(1) En altres àmbits això inclou Mahoma, el Guru Nanak, Luter, Enric VIII, David Koresh 
(2) També al seu estil propi, Calví, Janseni, Richelieu, Cromwell 
(3) En aquest grup també hi ha místics com Sta. Caterina Labouré, Sta. Gemma Galgani 
(4) Incloent-hi les conversions forçades o fingides, com Sabbatai Zevi i Jacob Frank
(6) També el filòsof Berkeley i el científic Cavendish 
(7) A vegades aquest perlegrinatge pot ser interior com St. Joan de la Creu i la "subida al Monte Carmelo" 
(8) Aquest grup inclou també conqueridors i militars, que saben què fer i com fer-ho per tenir èxit, com Alexandre Magne,  Juli César, Otó I, H. Cortés, Pizarro, Pere I el Gran, el Rei Sergent, Clausewitz, Moltke, Mutsuhito... i persones en sintonia ab l'Extrem Orient, com Enric el Navegant, St. Francesc Xavier, el mateix Ricci, el comodor Perry, Mata Hari, Alexandra David-Néel...

(*) El Renaixement Carolingi i el seu desig de saber tot i les seves limitacions educatives

dilluns, 15 de setembre del 2025

La veritat ens fa lliures


El recent assassinat  per motius ideològics i polítics de l'activista conservador nord-americà Charlie Kirk (1993 - 2025) el passat 10 de setembre a l'Universitat de Utah Valley (Utah) i el precedent de poc abans de l'assassinat aparentment per odi racista anti-blanc de la refugiada ucraïnesa Iryna Zarutska (2002 - 2025) el 22 d'agost a un tren a Charlotte (Carolina del Nord) mostra una situació terrible per a la nostra societat occidental en general i especialment als Estats Units. 


Una conferència del P. Coughlin als Estats Units als anys 1930s o 40s, amb uns 26 000 assistents



























Els dos casos tenen punts foscos notoris. La noia ucraïnesa havia arribat als Estats Units el 2022 amb la seva família que fugia de la guerra al seu país buscant seguretat i un futur, i va acabar assassinada de manera incomprensible per un delinquent afroamericà desquiciat, que acumulava moltes detencions per fets delictius i que una jutgessa afroamericana com ell va deixar en llibertat fent-li confiança, amb el tràgic resultat conegut, un resultat previsible del bonisme ideològic imperant en molts cercles americans, especialment greu per la víctima però de rebot també pel agressor al que per no voler que estigués detingut provisionalment o que afrontés unes penes de presó lleus, ara es veurà davant la cadena perpètua o fins i tot potser la pena de mort. I pels mateixos dies, no sé si abans o desprès del fet, una dona activista esquerrana declarava que la violència era un dret de les antigues víctimes històriques; tant ella com la jutgessa són en certa manera còmplices d'aquest assassinat brutal, així com en general l'ambient que podia haver imbuït la idea a una persona conflictiva i amb problemes mentals. .

El cas del dialogant promotor de les idees conservadores és encara més estrany. No sols per les incoherències i contradiccions del relat oficial, on un tret d'estil professional s'atribueix a un jove radicalitzat i a més al sospitós se'l veu saltar sense l'arma des del terrat des d'on pressuntament va disparar i en canvi el fusell es troba desprès en un bosc, tot i que això encara es podria explicar si va tirar el fusell a terra, cosa que no es veu que faci, ni tampoc sembla que un cop a terra es pari a recollir res sinó que se'l veu inmediatament sortir corrent, i no són les úniques coses rares sobre el terreny, alguns vídeos mostren un home amb gorra just al costat de la víctima fent dos o tres gests inmediatament abans del tret. Però les circumstàncies més rares són externes: el primer digital en donar la notícia no és cap mitjà nord-americà com semblaria lògic i normal sinó un d'estranger, però sobretot que Amazon tenia a la venda amb data del 9 de setembre, és a dir un dia abans, el llibre The shooting of Charlie Kirk: A comprehensive account of the Utah Valley University attack, the aftermath and America's response d'una desconeguda autora anomenada Anastasia J. Casey, de la que no hi ha cap referència ni abans ni desprès de la publicació. Amazon ha dit que va ser un error de data i que el llibre va ser publicat unes hores desprès del tiroteig, cosa també inverossímil per la impossibilitat material d'escriure'l, imprimir-lo i posar-lo a la venda en tant poc temps, i que a més si fos així no explica perquè a continuació el llibre va ser retirat de la venda per la pròpia Amazon, essent tant oportú. I per acabar-ho d'embolicar, el primer ministre d'un país amic i aliat dels Estats Units, molt protegit per aquests, i amb el que sembla una particular sintonia amb l'actual president i govern nordamericà, surt a declarar públicament que ells no han estat els autors de l'assassinat polític (!). Per aquestes i altres rareres més, tot evoca una conspiració per acabar amb la vida d'aquest jove de gran talent i fermes conviccions cristianes en els que alguns analistes veien el successor natural i exitós del propi Trump, i que ara ha visr així truncada la seva prometedora carrera que li augurava un gran futur.(1). 

Els Estats Units tenen una llarga tradició de violència política i d'assassinats, o intents d'assassinat, de polítics destacats des de Lincoln el 1865 fins a Trump el 2024. Alguns d'ells potser fets puntuals però altres molt misteriosos: així ja en el cas de Lincoln es va parlar d'una conspiració ja en el seu moment, i sobretot l'estrany magnicidi del president John F. Kennedy el 1963, amb sospites d'una conspiració i d'una versió oficial falsificada, a part que el pressumpte autor va ser al seu torn assassinat inmediatament mentre estava en custodia policial per un altre personatge que va morir a la presó només 3 anys desprès, i això sense comptar les contínues morts durant anys de testimonis presencials i veus dissidents, ni l'intent de fer un judici parcial independent el 1969, acusant només a una persona, i que tampoc va tenir èxit. Caldria pensar perquè passen aquestes coses a la superpotència americana i qui o què hi ha al darrera si hi ha una connexió o un fil conductor.  

És molt trista aquesta situació política del món actual i potser l'únic que podem fer és recordar aquells polítics o intel·lectuals que a la mateixa Nordamèrica ja van avisar sense que se'ls fes prou cas i alguns dels quals fins i tot van ser silenciats. En cito uns quants de destacats: 

Louis Th. McFadden (1876 - 1936), el desastre econòmic americà i els seus motius

Smedley Butler (1881 - 1940), el general més popular dels Estats Units, llibre War is a racket (1935)

Dwight D. Eisenhower (1890 - 1969), general i president nordamericà, denuncia del complex militar-industrial i de la seva força desconeguda mai abans, en el seu discurs de comiat com a president 

Benjamin H. Freedman (1890 - 1984), empresari jueu convertit al Catolicisme, llibre Facts are facts (1954) i discurs a l'hotel Willard de Washington del 1961

Charles Coughlin (1891 - 1979), sacerdot catòlic canadenc, molt popular i escoltat als Estats Units en les seves conferències de ràdio, als anys 1930s uns 30 milions de nord-americans, d'un total de 120, sintonitzaven semanalment les seves emissions setmanals, però el van fer callar: el 1940 l'Associació Nacional d'Emissores va fer cancelar el seu programa radiofònic Golden Hour, i el 1942 se li va fer tancar la seva revista Social Justice i també se'n va prohibir la distribució privada per correu.   

Huey Long (1893 - 1935), polític molt popular, assassinat pel seu propi metge en un episodi molt confús, va deixar dit "El feixisme triomfarà als Estats Units, però aquí se li dirà antifeixisme" 

John F. Kennedy (1917 - 1963), president nordamericà molt popular, assassinat durant el seu mandat, discurs sobre les societes secretes que influeixen i volen dominar el país i que no tenen cabuda en una societat moderna i lliure  

Ara cal afegir-hi a Charlie Kirk (1993 - 2025), assassinat per expressar públicament les seves idees amb claredat, lògica i intel·ligència, i fer cas dels seus avisos. 

Com diu Nostre Senyor Jesucrist, "la veritat us farà lliures". Per això hi ha qui busca silenciar als qui diuen obertament la veritat, primer per mantenir el domini i el control i no deixar canviar a la societat ni al món, i a més perquè proclamar la veritat ho qualifiquen d'odi aquells que odien la veritat (2). 

(1) I per si fos poc els mateixos dies  al Brasil l'expresident conservador Jair Bolsonaro (1955) era condemnat a l'extravagant pena de 27 d'anys de presó (!) per la seva suposada participació en uns aldarulls populars quan molta gent al Brasil va pensar que les eleccions presidencials havien sigut robades o manipulades, considerant-lo segons sembla, ja que no conec gaire el cas, com l'inductor intel·lectual o en grau de benefici de les protestes, una condemna a totes vistes insòlita i desproporcionada en un judici en el que la majoria pensaven que acabaria en absolució del dirigent, aparentment no implicat directament. Però això ja seria anar massa lluny, tot i que podria tenir relació amb els Estats Units per la semblança dels fets amb l'ocupació del Congrès nord-americà el gener de 2021 i per tant ser un avís clar cap a Trump, del que li podria haver passat si no haguès estat escolllit president, i potser fins i tot del que li podria passar, donada la condició de prestigiós ex-president de Bolsonaro, quan acabi la seva presidència si no vigila molt i va amb peus de plom, al menys en determinats assumptes.
(2) A vegades amb arguments ben puerils com "i perquè ha de ser la teva?, quan no és d'un ni d'un altre, sinó de Déu, que és la veritat, i sort n'hi ha que ens l'hagi revelat, de forma que almenys alguns la posseeixin, i com en el cas de St. Agustí cal cercar on és i qui la té, fins a trobar-la i així ja poder reposar en ella, i és que com també diu Déu, el qui busca troba, i quan hi ha sinceritat Ell mateix ens ajuda i es fa trobadís: "Tu no em buscaries si no m'haguessis ja trobat". 

dijous, 28 d’agost del 2025

Llibres del meu pare

En la meva biblioteca, una bona part dels llibres eren del meu pare, que jo ja havia llegit de noi perquè ell em deixava i fins m'animava a fer-ho. Ara en faig una relació dels que considero més típics seus (1): 


Bíblia catòlica. (2). En diverses edicions, en castellà i català. 

Evaristo Acevedo. Carta a los celtíberos esposados (1969), El despiste nacional (3 vol, 1970 - 1972)

Manuel Arias-Paz. Manual del automòbil (1940 i moltes edicion

Aristòtil. Obras filosóficas (2ª meitat s. IV aC)

Isaac Asimov. Molts llibres, de divulgació científica com Enciclopedia biográfica de la ciencia y la tecnologia (1973), Introducción a la Ciencia (1977) i llibres de butxaca amb històries curtes, com El electrón es zurdo y otros ensayos científicos (1979),Los lagartos terribles y otros relatos,  La tragedia de la Luna, Civilizaciones extraterrestres (1981), Vida y tiempo (1981), ¡Cambio! 71 visiones del futuro (1984)  . 

Alonso Fernández de Avellaneda. Segundo tomo del Quijote (1614)  

Joseph A. Babor i José Ibarz. Química General Moderna (edició de finals dels 50s o primers 60s) 

Mercedes Ballesteros. 

Bernat Basset SJ. Un cura en el paraíso (1966)

Tom Berkley. Me meto en las películas (1958) 

Jean-Brun Ros. Como aprovechar el propio carácter (1964)

Joan Butler. 

Miguel Cabezas Serra i Ricard Lázaro Sanromà. Física y química 2º Bachillerato (1976)  

Achille Campanille. Si la Luna me trae fortuna (1958) 

Jean Claude Carrière. Mi tio (1958). Li agradaven molt les pel·lícules de Jacques Tati. 

Claude Cenac. Aventuras de Diógenes el basset (1961) 

C.W. Ceram. Dioses, tumbas y sabios (1949) 

Juli César. De bello gallico (50 aC) 

Miguel de Cervantes. El ingenioso hidalgo D. Quijote de la Mancha (2 vol, 1605, 1615) 

Raymond Chandler. Algunes novel·les policíaques. De jove li agradaven els llibres d'humor, de gran els de detectius.  

Henri Charrière. Papillon (1969) 

G.K. Chesterton. El club de los negocios raros (1905), El hombre que fue jueves (1908), La esfera y la cruz (1909), El candor del Padre Brown (1911), La sabiduria del Padre Brown (1914),  El hombre que sabia demasiado (1922), La incredulidad del Padre Brown (1926), El secreto del Padre Brown (1927), El escándalo del padre Brown (1935)

Gabriel Chevallier. Clochemerle (1934), Clochemerle Babilonia (1951), Clochemerle-les-Bains (1963)  

Joseph E. Chipperfield. Jefe gris (1960) 

Agatha Christie. Alguns llibres de novel·la de detectius. 

Ciceró. Algún llibre en llatí. 

Noel Clarasó. La majoria dels seus llibres, en tenia molts. 

Josep Comas Solà. Astronomia (1935) 

Richmal Crompton. La majoria, però no tots, dels 31 llibres de la sèrie Guillermo, des de Travesuras de Guillermo (1922) fins a l'últim llibre de la saga, aparegut el 1970. 

Columbano M. Cucurella. El Montserrat del espíritu (1953) 

Fernando Díaz Plaja. Manual del imperfecto viajero (1972) i els llibres de la sèrie Los 7 pecados capitales

Luis Díez Jiménez. Antologia del disparate (1971)

dd.aa. Antologia de humoristas ingleses contemporaneos (1952) 

dd.aa. Antologia de humoristas italianos contemporaneos (1943) 

Hildegarde Dolson. Perdonen que sea tan jovial, Salón de belleza para amas de casa 

Arthur Conan Doyle. Sherlock Holmes (a partir de 1887)

Jean Duché. Ella y él (1959), Historia de la Humanidad III. El dominio de la razón (1964) 

Albert Einstein (3). Comment je vois le monde (1934)

Nora Ephron. Ensalada loca (1975) 

J. Jefferson Farjeon. Rona sale pitando

Hans Joachim Flechtner. El mundo en la retorta (1942) 

André Frossard. Dios existe, yo me lo encontré (1969)

Julio Ganzo. Novedades en las aperturas desde 1965 (1969) 

Erle Stanley Gardner. Llibres de Perry Mason (diversos llibres des de 1933 a 1973), però li agradava més en la sèrie de TV

Alain Gerbault. Solo a través del Atlántico. La vuelta al mundo del navegante solitario (1944) 

Lewis Th. Girau. Método de inglés (1925) 

Enrique Gomis. El dolor y la fiebre, aliados del hombre (1950)

Giovanni Guareschi. El destino se llama Clotilde (1942), llibres de Don Camilo i altres. 

Carmen Guerra. "Pin-up", escuela de vampiresas (1959) 

Dashiell  Hammett. Alguna novel·la negra.   

Heinrich Harrer. Siete años en el Tibet (1952) 

Hergé. La majoria de llibres de la sèrie d'àlbums de Tintin (1930 - 1976). Com els altres llibres infantils i juvenils, ens els comprava per nosaltres, però ell també els llegia. 

E.T.A. Hoffmann. Opiniones del gato Murr sobre la vida (1944) 

Lancelot Hogben. La matemática en la vida del hombre (1941) 

Sydney Horler. El hombre que tenia tres esposas

Aldous Huxley. Los escándalos de Crome (1921) 

J.A. de Icaza Gil. Diez historietas de amor atómico (1959) 

W.W. Jacobs. A la caza del suegro (1946), ¡Vaya viudita! (1959), ¡Pobres maridos!, Un pobre diablo, Aprendiz de suicida, Me gustan todas 

Enrique Jardiel Poncela.  

Jerome K. Jerome. Tres hombres en una barca sin contar el perro (1889), Tres ingleses en Alemania (1900), Divagaciones sobre los bebés 

Erica Jong. Miedo a volar (1973) 

Carl G. Jung. Tipos psicológicos I i  II (1921). 

Robert Jungk. El futuro ha comenzado (1952) 

Werner Keller (1955). Y la Bíblia tenia razón (1955)

Ephraim Kishon. El zorro en el gallinero (1976), Mi familia al derecho y al revés (1980), Maullidos en do mayor (1982), El gran éxodo (1982), ¡Adelante leones de Judá! (1982)...

Álvaro de Laiglesia. ¡Que bien huelen las señoras! (1957) Yo soy fulana de tal (1963), Fulanita y sus menganos (1965)  

L.N. Lavolle. Nuno de Nazaré (1959) 

Ricard Lázaro Sanromà. Física i Química COU (1978). Autoeditat seu. 

Michel Lebrun. La peau du serpent (1964). Comprat com altres als Encants del Mercat de Sant Antoni de Barcelona, un dels diversos llibres que havia llegit en francès. 

Augustin-Michel Lemmonier. Tenebra i llum d'un guillotinat (1974)

Rolf Lennar. El acompañante inofensivo (1942), El candidato al matrimonio (1943) 

Jorge Llopis. 

Bernardino Llorca. Manual de Historia Eclesiástica (1942) 

Curzio Malaparte. Historia de mañana (1949) 

Joan Maragall. Obres completes (1947)  

Bruce Marshall. ¡Que venga la hermana Sally! (1983) i altres 

W. Somerset Maugham. El almuerzo.  

André Maurois. Los silencios del coronel Bramle (1918) 

Shepherd Mead. Como triunfar de las mujeres sin proponerselo (1957) 

Joaquín Merino. Londres para turistas ricos (1972)  

Miguel Mihura. 

Sor Maria Rosa Miranda. La epopeya bíblica (1957) 

Marcel Mithois. Mi mujer me vuelve loco (1959), Los buenos tiempos de Pamela (1959) 

Juan Montalvo. Capítulos que se le olvidaron a Cervantes (1895) 

Jerónimo de Moragas. Las oligofrenias (1961) 

Alain Moorehead. No hay sitio en el arca (1959) 

Axel Munthe. La historia de San Michele (1929), Lo que no conté en la historia de San Michele (1937)

M.M. Musselman. Me casé con una pelirroja (1958) 

Edgar Neville. 

Aron Nimzowitsch. Mi sistema (1925)

Alan E. Nourse. Mineros del espacio (1958), dels llibres que comprava pels fills.  

Antoni Paluzíe Borrell. Las maravillas del cielo. Astronomia y astronáutica (1965) 

José Paluzie Lucena. Manual de ajedrez (1931), Primer libro del ajedrecista (1935)  

August Panyella. Razas humanas (1961) 

C. Northcote Parkinson. La ley de Parkinson (1957), Al patrimonio por el matrimonio (1963), La ley de la señora Parkinson (1968) 

Linus Pauling. Química general (1941) 

Julio Penedo. La barraca de la risa. 

Ramon D. Perés. Historia de las literaturas antiguas y modernas (1941)

Óscar Pin. 

Josep Pla. Humor honesto y vago (1942)  

Karl Rahner. Reflexiones sobre la Humanae Vitae

Richard Ratti-Kámeke (1873 - 1945), Ejercicios de terminologia química alemana  (1931) 

Richard Réti. Los grandes maestros del tablero (1930) 

Luigi M. Rossetti. Práctica de caracterologia (1963) 

Andrée Ruffat. La superstición a través de los tiempos (1951)

Santiago Rusiñol. Obres completes (1947) 

Dan Senseney i Frank Bolle. Austin, soldado del aire (1962) i Scanlon del servicio submarino (1963). Els va comprar l'any 1967 pel Jordi i per mi, que llavors erem nois. 

Jean-Jacques Servan-Schreiber. El desafio americano (1967), El desafio mundial (1980)  

Georges Simenon. Algunes novel·les policíaques.

Jesús Simón. A Dios por la ciencia (1954) 

H. Allen Smith. ¡Vamonos al Oeste! (1952), La jungla de papel (1952), Antologia completa del bromista (1961)

Mikhail Tal. Práctica de ajedrez magistral (1960) 

Booth Tarkington. Kate Fennigate (1943), De la piel del diablo (1959)  

José Terrero. Geografia de España (1958)

A.A. Thomson. 

Tono. 

Mark Twain. Los inocentes en el extranjero (1869), Pasando fatigas (1872), L'elefant blanc robat (1930), Los inocentes en su pais (1944), El hombre que corrompió a una ciudad (1947)...

Alessandroo Varaldo. La dinastia de los fantasmas

Jacint Verdaguer. Obres completes (1943)

Kurt Vonnegut. Esmorzar de campions (1989) 

Michael Voslensky. La Nomenklatura (1981)  

Mika Waltari.  Sinuhé el egípcio (1945)

Onoto Watana (4). Die Japanische Nachtigall (1901)

Morris West. Algun llibre de tema religiós. 

Yvert et Tellier. Catalogue, càtalegs de segells (Moltes edicions actualitzades a partir de 1895)  

Tenia molts llibres de les coleccions Al monigote de papel (1942 - 1957), Libros de humor El Gorrión, La Hosteria del buen humor, El Club de la alegria...


(1)  Dono el títol en castellà, que és com els llegia quasi tots, si bé en tenia alguns en català, en francès, en llatí i en alemany, que també llegia,, perquè el català era la seva llengua materna i familiar i perquè dominava molt bé tots els altres. Una anècdota que ho mostra és que en ocasions desprès de llegir tot un llibre, dies desprès no sabia del cert en quin idioma l'havia llegit i s'ho havia de pensar. .Ell assegurava que no sabia anglès, però en realitat en sabia prou per llegir revistes de Química nord-americanes i britàniques, com també en llegia d'alemanyes, a mitjans dels anys 1960s. La data que dono dels llibres és la de l'edició original, excepte en els casos en que no la conec. 
(2) Se l'havia llegit sencera des del principi fins al final almenys en tres ocasions, una de jove, una d'adult i una de gran. La consultava sovint i la recomanava sempre, fins i tot regalant-la com obsequi en ocasions senyalades. Li agradaven molt els escrits de Sant Pau.  
(3) Escrit en alemany, ell l'havia llegit i el tenia en francès, la mateixa llengua en que em va convidar a llegir-lo quan jo era un adolescent, sabent que ja podia fer-ho. . 
(4) Winnifred Eaton (1875 - 1954), que usava molt el pseudònim Onoto Watana, era una escriptora canadenca, d'ascendència britànica i xinesa, que va escriure el llibre en anglès. Però el meu pare el tenia i el va llegir en traducció alemanya.   .   

dilluns, 25 d’agost del 2025

Humor eclesiàstic

El bon humor entre els sants, preveres, religiosos i creients té una llarga tradició*. Des de St. Llorenç (+ 258) en el moment del seu martiri, passant per St. Tomàs More (1478 - 1535) i Sant Felip Neri (1515 - 1595) fins els temps actuals.. 

Sant Llorenç (225 - 258), diaca i màrtir 

Els citats junt amb St. Genesi (+ entre 286  i 306) i St. Ardalió (+ 306), són considerats els sants patrons dels humoristes, comediants, pallassos i de l'alegria i el bon humor. 

St. Genesi o Genís de Roma (+ 286 / 306)

Ja St. Francesc d'Assís (1181/82 - 1226) parlava de la "perfecta alegria", quan els flocs de neu li queien al cap i quan un porter no el deixava entrar en un convent, i fins i tot el sant Rector d'Ars, St. Joan Baptista Maria Vianney (1786 - 1859), deia que quan se sentia trist anava de seguida a confessar-se, per retrobar l'alegria. I una tradició popular diu que "un sant trist és un trist sant". 

St. Tomàs More (1478 - 1535)

Sant Felip Neri (1515 - 1595) 

Alguns escriptors com Erasme de Rotterdam (1466 - 1536) en el seu llibre Encomium moriae (1511) també mostren sentit de l'humor, en aquest cas satíric, i el P. Isla (1703 - 1781) fa una paròdia dels mals predicadors en el seu llibrre Fray Gerundio de Campazas (1758). El P. Luis Coloma (1851 - 1915), autor de contes infantils, té moltes observaccions divertides. I un laic com Josep Maria Folch i Torres (1880 - 1950) en els seus Els pastorets (1916) hi posa molts acudits i bromes. 

En un estil més suau hi ha llibres actuals com el de  Bernard Basset (1909 - 1988) amb Priest in Paradise; with God to Illinois (1966) i els dibuixos del franciscà Fred McCarthy (1918 - 2009) sobre Brother Juniper, iniciats el 1942, que entre 1958 - 1989 es van publicar en els principals diaris nordamericans i va haver una dotzena d'edicions de llibres de butxaca amb aquest simpàtic i humil protagonista basat de lluny en un company de St. Francesc, el germà Juníper (+ 1258), Fra Ginepro en italià, que es va incorporar a l'Orde el 1210, que era conegut com el pallasso o bufó de la congregació per les seves ocurrències i perquè semblava que li agradava que li fessin burles per la seva innocència i candor. El mateix St. Francesc, que l'apreciava molt, va dir d'ell fent un joc de paraules "Tant de bo germans tingués un bosc sencer de ginebrons com aquest". I d'aquest frare amb fama de santedat va rebre el seu nom St. Juníper Serra (1713 - 1784). I el germà Juníper dels dibuixos, tant catòlic i tan religiós, per la seva senzillesa i ingenua humanitat va triomfar durant tres dècades a tots els Estats Units, entre lectors de totes les confessions.  

Fins i tot el papa Joan Pau I (1912 - 1978), quan era patriarca de Venecia, va escriure ell llibre Illustrissimi (1976), aquí traduït com Ilustrísimos señores, una sèrie de breus lletres dirigides tant a personatges reals, vius i difunts, com a altres de ficció, amb el bon humor que li va guanyar el sobrenom popular de "el somriure de Déu". 

I es podrien citar més casos com aquests encara, però ja en són una mostra suficient abans de passar a uns quants exemples, començant per un que es podria dir "l'engany de la Lluna": . 

És un que ens toca de prop i que no és massa llunyà en el temps, va tenir lloc a finals de juliol i principis d'agost de 1969 quan diversos diaris catalans i alguns d'espanyols es van fer ressò de la notícia de que els astronautes de l'Apollo 11 havien portat i plantat en secret una bandera catalana, la senyera, a la Lluna, segons es deia per indicació de Werner von Braun o en homenatge a ell (!). La font de la notícia eren uns diaris francesos, de la zona catalana i occitana, que ho havien publicat. Uns periodistes de El Correo Catalán, que també ho havia publicat, van voler confirmar la notícia i van anar a la Catalunya Nord seguint-ne el rastre fins l'origen en un diari de Perpinyà. Preguntats els periodistes d'aquests els remeteren a una fulla parroquial (!) de la zona, i preguntat el rector els hi va dir que sí, que s'ho havia inventat ell, i que s'havia publicat com una mostra d'humor en el full, que publicava ocasionalment observacions humorístiques i acudits. El diari de Perpinyà l'hi va seguir el corrent i altres el van citar i s'ho van mig creure fins quee finalment els diaris d'aquí s'ho van creure del tot. El Correo Catalán ho va desmentir una setmana desprès dient que pel que semblava s'havia malinterpretat aquesta mostra primerenca del nou "humor lunar". I molts, com qui això escriu, van passar uns quants dies convençuts de que això era cert i una noia em va arribar a dir "els catalans sempre som els primers a tot arreu!". Sort que en el fons era un humor blanc, parroquial...

Algunes mostres més d'humor eclesiàstic: 

Que Déu us perdoni, que em feu un retrat i em traieu així... (Sta. Teresa de Jesús al frare pintor que la va representar en un quadre) 

En el fons vostè i jo pertanyem al mateix grup humà, el dels grossos (resposta de St. Joan XXIII quan encara no era Papa i era nunci a França al líder socialista radical francès Édouard Herriot) 

Arriben dos bisbes junts al Cel, cosa ja rara de per si, i veuen un edifici amb gent menjant i bevent i pregunten qui són - Són membres d'una Orde molt ascètica i austera, de dejuni i abstinència continus, els hi diuen. En un altre edifici hi ha tot de gent xerrant, cantant i ballant - Aquests eren d'una Orde de silenci estricte. I en un tercer edifici hi ha tot de gent descansant estirada en llits i dormint - Aquests són sacerdots diocesans d'aquest bisbat... (comentari d'un conegut bisbe francès en una taula amb un altre bisbe i uns quants sacerdots) 

Ja es ben curiós, ja, que vostè celebri el seu aniversari el mateix dia que Herodes... Sí, però jo no faig tallar el cap de ningú (resposta d'un bisbe) 

L'Església anglicana està plena d'hipòcrites - Que va!, encara n'hi cabrien molts més... (resposta d'un important ministre anglicà en un debat públic amb un ateu) 

Els ateus francesos sols es solen convertir en el llit de mort davant la perspectiva paorosa d'anar a l'Infern. Als ateus alemanys els hi basta amb un bon tro proper (Georg Christoph Lichtenberg) 

Jo creuria en Déu si de sobte tot s'esquincés i una veu digués "Sóc Déu!" - Ni així!, un cop passat vostè diria "Hi ha hagut un terratrèmol i he patit una al·lucinació" (G.K. Chesterton en un debat radiofònic amb un polemista ateu) 

És a l'àtic on hi ha el calabós? - Però que diu, senyora! Com es sabut els calabossos sempre són al subterrani.. (resposta d'un membre de l'Opus Dei a una dona influïda pel llibre de Dan Brown, un llibre segons es diu ple d'afirmacions impossibles, almenys en la primera edició, com "un monjo de l'Opus Dei", "quan el Sol es ponia, Venus sorgia a l'altra extrem de l'horitzó" i "s'amagaren darrera un quadre" que resulta que és de dimensions bastant reduïdes, unes afirmacions que no sé si són totes certes o algunes eren una sàtira dels molts errors de la novel·la)  

Quan arribi al Cel el primer que preguntaré és quants Jaume hi havien... (un destacat biblista actual) 

Com veureu en aquest curs, quasi no sabem res de Déu - Podem posar a l'exàmen que no en sabem gairebé res? - Tu posa això i veuràs la nota que et poso... (Un professor de Teologia de l'assignatura  Misteri de Déu a una alumna)

Sinodalitat de sinodalitats i tot és sinodalitat (un mossèn) 

Vaja, així que penses que has aconseguit allò que ningú ha conseguit mai... (un sacerdot a un conegut seu ex-sacerdot autor d'un llibre sobre uns suposats descobriments estrafolaris que hauria fet)

Poca fe veig en els participants, ningú ha portat paraigües (un rector amb motiu d'una processó que es va fer en un temps de gran sequera persistent per implorar la pluja)**

Hi ha gent que sembla que no tinguin pressa per fer la trobada amb Déu (un sacerdot africà al saber d'un destacat personatge mundial que havia mort amb més de 100 anys) 

Estudiant Teologia t'arrisques a perdre la fe, estudiant Dret l'únic que perds és el temps, jo prefereixo perdre el temps a posar en risc la meva fe (un sacerdot de Senegal, estudiant a Europa). 

Igual com estudiant Filosofia hi ha el perill de tornar-te boig (una resposta d'un altre africà al precedent)

Vaig anar a una Missa on el mossèn ho va cantar tot, el glòria, el credo, el parenostre, la homilia... (una senyora)

Diumenge que ve és la Festa de la Bellesa, amb l'Homenatge a la Bellesa, oi? (una feligresa, que tot i que bellesa i vellesa sonen igual, per un moment em va fer pensar que ho deia amb b i no amb v, potser per allò de que Déu és el bé, la veritat, l'amor i la bellesa) 

"Mai he sigut casta..." (declaració d'una religiosa ficada en política, que en un primer moment no va entendre el riure del públic davant la seva afirmació que mai havia pertanyut a l'èlit governant, el malentès s'haguès evitat no estalviant el connector "de la") 

A partir d'una certa edat tots els homes ja som una mica prostatans (un membre de l'Església) 

Què és això d'amunt els cors, ho sabeu?  Sí, és el sursum corda!  Ah, ara  ho entenc! (diàleg d'una dona amb un feligrès al principi del canvi d'idioma a Missa) 

Lectura de la Carta de Sant Pau als cristians de la Galàxia... (un lector) 

El futur dels mossens del bisbat el veig negre, molt negre (un feligrès) 

Els bisbes sostenen el bàcul amb la mà esquerra, per això amb la mà lliure beneeixen cap a la dreta i amb l'altre fan moviments de bàcul cap al cantó esquerra (llegit o sentit a dir en algún lloc eclesial) 

És un que sembla tonto  - Aquí tots semblem tontos (resposta del porter d'un convent, a un que li demanava per un religiós del que no sabia el nom, anècdota citada pel P. Cándido Palacín en un llibret seu)*** 

Segons explicava un familiar meu, als anys 40s o primers 50s, un membre d'una congregació religiosa ensenyava als seus pupils una cançó que ell cantava començant per "Las banderas de Portugal..." i seguia de forma instrumental per ensenyar música i cants del món sense adonar-se'n encara que el que deia realment laa cançó era "Lavanderas de Portugal..."

"El paper ho aguanta tot, i Internet encara més" (avis d'un professor de l'ISCRV als seus alumnes de que no es creguessin tot el que llegissin, ni menys el que trobessin a les xarxes)

"Cumplimiento: cumplo y miento" (anàlisi del concepte per la paraula per un professor universitari)  

"Coneixeu el GPS de les relacions humanes? És gràcies, perdó i sisplau" (ideat per un sacerdot i aviat en boca de molts) 

"Bé, mossèn, ara ja ens hem guanyat el Purgatori" (un feligrès al seu rector desprès d'una Cerimònia comunitària de la Penitència amb confessions). "Lloat sigui Déu! És el Purgatori" (relacionat amb l'anterior, comentari d'un prevere sobre unes ànimes que arriben a l'altre món) 

"Encara que vostè s'equivoqui manant, nosaltres encertem obeïnt-lo" (resposta d'una delegació de sacerdots a principis del segle XX a un bisbe que tenia unes propostes que no eren compartides per la majoria del clergat de la diòcesi) 

"Tinc diversos germans - Tots vius? - Sí, tots vius excepte jo, que encara treballo" (observació d'un mossèn ja molt gran d'edat, preguntat per la seva família) 

"El que jo dic va a Missa! Jo no, però el que jo dic sí" (afirmació d'un personatge republicà i no creient d'una comèdia de Mihura. El fet recorda també a aquell poeta català del que es deia que encara que ell no anava a Missa els seus escrits sí que hi anaven, sobretot als casaments i fins i tot a alguns funerals)

"Aquí, com que ha baixat molt l'assistència, a l'hivern no tenim problema, si fa molt fred cremo alguns bancs de fusta de l'església com a calefacció" (declaracions d'un vell rector de poble a la televisió catalana)

"No volíem una Església pobre? Doncs ara ja la tenim..." (constatació d'un sacerdot ja molt gran d'edat uns quants anys desprès del Vaticà II) 

"Abans hi havia 6 mossens per una parròquia, ara hi ha un mossèn per a 6 parròquies" (un membre i col·laborador d'una parròquia, la seva constatació la vaig viure personalment quan desprès de ser 4 anys vicari em van rector d'aquest nombre de parròquies) 

"És com el cas d'un que anava a Missa a peu. Va adquirir una bicicleta i per la novetat alguns diumenges no va anar a Missa per voltar amb la biciclecta. Però ben aviat va tornar a assistir a Missa, ara anant-hi amb la bicicleta" (Enrique Miret Magdalena, 1914 - 2009) 

"El Papa, amb motu propia...   - Anda! El Papa té moto pròpia!" (un alumne de les classes de religió)

"El Papa de Roma... i qui és la Mama de Roma?" (una nena de classe de religió) 

"Els religiosos som comunistes, no de ideologia política sinó de pràctica de vida, perquè ho tenim tot en comú" (un religiós als seus alumnes de classe, en plena època del franquisme) 

"Feliços els perseguits per la justícia..." (entès malament per uns nois, avui dia és millot dir "per causa de la justícia" o "per voler ser justos")

"No li demaneu a Déu malalties, que pocs es santifiquen en elles" (fa força anys un mestre espiritual als seus deixebles)

"Un exemple de falta de desig d'esmena en el pecat: - Vaig robar uns sacs en un magatzem - Quants? - Quatre, però possi cinc, que demà m'emporto el que falta" (En un fulletó sobre la confessió d'un sacerdot andalús, inventat per mostrar-ho ben clar). "Miri, jo sóc de tal ciutat... - No segueixi per aquí, que això no és cap pecat sinó una desgràcia com qualsevol altre..." (Un altre per l'estil referent a la confessió)

"Mossèn, vaig comprar un llibre seu, una novel·la... però mossèn, quin llenguatge i quines coses d'escriure! - No sóc jo l'autor, és un meu nebot que es diu igual i que és professor d'Institut" (aclaració d'un mossèn ja molt gran edat a una feligresa que va comprar un llibre pensant que era seu)

"Jesús era tan humil que podent néixer a Bilbao, va preferir néixer a Betlem" (acudit sobre els bascos i l'orgull per la seva terra)

"Vaig anar al Monasterio de Piedra..." (dit pel meu pare, i jo que era un nen, o un noi, pensava "quina meravella, un monestir de pedra") 

Un futur mossèn quan feia el servei militar comentava amb uns companys que no tenia sort en buscar parella  i un li va dir "A tu el que et passa és que quan ets bo ho ets tant que avorreixes fins i tot a les ovelles i fas pensar que si mai ets dolent series terrible". També quan li preguntaven pel sexe a la mili o a l'esport ell deia la seva sincera opinió de que era per tenir fills i formar una família li deien "penses i parles com un mossèn, no has pensat mai en fer-te'n?". Fins i tot anys anys abans que entrés al seminari o ho pensés fer, molts amics i alguns coneguts ja li deien "mossèn" o "el mossèn", cosa que només li estranyava a ell, el pla del qual sempre havia sigut casar-se i tenir una família nombrosa. 

Un sacerdot estranger deia que va escollir el sacerdoci i es va ordenar perquè pensava que cap noia que li agradés, jove, simpàtica, atracctiva i bonica, el voldria per espòs essent com era pobre i no massa agraciat físicament., i ho deia humilment, cosa que remet a allò sabut de que Déu exalta els humils. I això recorda a un altre mossèn que en alguna ocasió havia dit "Vaig comprovar que tot i que ho vulguès i ho intentés no em sortia i no podia viure una vida ordinaria, per això vaig concloure que n'hauria de viure una d'extraordinària", probablement parodiant una frase de Kierkegaard que devia conèixer. 

"Primer hi havien els dinosaures, desprès va caure un meteorit i hi va haver una gran explosió, i això els va transformar en homes" (versió alternativa d'una nena a l'afirmació del professor de religió de que Déu va crear els ésses humans, home i dona) 

En una classe de religió un sacerdot africà va ser convidat pel professor a parlar del seu país i  la seva vocació i experiència com a seminarista i prevere i un alumne li va preguntar si era verge, "Per favor! - va contestar - No he estat mai casat i per tant no he fet mai el que fan les persones casades..."

"Que vinguin el C. i el R. Stop. Horrorrosa sequera. Stop" (telegrama que vam pensar  que ens  podrien enviar des de Rwanda quan retornessim a Europa. L'agost de 2007 el qui això esciu, llavors seminarista, vaig estar un mes a Rwanda i 3 dies a Burundi, amb en C. un sacerdot rwandès. Amb monòtona regularitat arribaven a un lloc que feia 4, 6 o 8 mesos que no poblia, molt més de l'usual, i això arreu de Rwanda i de Burundi. I quan hi arribavem, desprès de tant temps sense pluja, no fallava mai, l'endemà o a vegades el mateix dia de l'arribada, començaven a cada població unes pluges torrencials d'un dia sencer o dos. Això ens va passar cada vegada que arribavem a una població, 6 o 7  cops a Rwanda i 3 o 4 a Burundi, de manera que ja ens hi anaven acostumant i ho esperavem. En C., africà, ho atribuïa a que el temps estava destirotat i ja no era tan regular com abans. I jo li vaig dir que no, que era l'energia combinada de nosaltres dos junts la que ho povocava, cosa que de ser certa i si corria la veu podia provocar notificacions com la citada enviaddes al nostre bisbat: "Enviïns al C. i R. amb urgència, fa quasi un any que no ens plou...") 

El C. tenia anècdotes i comentaris molt bons. En una ocasió en un restaurant africà de Vic, portat per un senyor de Togo, on vam voler anar a menjar abans d'anar a l'Àfrica, li va preguntar a la recepcionista del esrabliment, una noia morena però no negre, "- Ets africana? - No, jo no, ens va dir somrient. - D'on ets? va demanar el C. -Del Marroc..." i quan vam anar cap al menjador, en C. em va dir resignat i pensatiu, "- Mira! És del Marroc i no és africana, mira..."

Quan era un nen petit i estudiava en un col·legi religiós de Barcelona, un senyor ja gran que era sacerdot i religiós, un "padre", ens va dir un dia que havia anat a fer una visita convidat a un convent de religioses, no sé si de la seva mateixa Orde o d'una altre, i ens va dir que havia quedat sorprès pel joves i amables que eren, "Són unes mongetes" ens va dir "Unes mongetes tendres..." (potser traduïa directament del castellà ,que devia ser el seu idioma, "unas monjitas tiernas"... I és que en castellà aquesta confusió també és possible, però no amb les monges sinó amb les jueves)

"En un futur, el sacerdot abans de començar la Missa donarà uns copets a un pal o a l'ambó i ni ell ni els feligresos sabran que això ve de quan el sacerdot donava uns tocs suaus al micròfon per comprovar que funcionés" (un professor de litúrgia, potser el mateix que va dir també que "En el temps immediat al Concili quan vaig escoltar per primer cop "Llibertat de cults" em va sonar molt malament" i no era pel concepte) 

"A Montserrat molta gent no ho sap però hi ha uns subterranis, una cosa per l'estil dels que surten a "El Nom de la Rosa", bé, les intrigues i tot això no, però els subterranis si" (un famós monjo de Montserrar donant una conferència aa Vic cap a l'any 1997). Aquest monjo llavors em va semblar per l'aspeccte que era una persona jove, en la quarentena o com a molt de 50 anys, fins que va dir "Quan va esclatar la guerra civil el 18 de juliol de 1936 el meu pare em va dir "Nen, surt al carrer a veure que és tot aquest rebombori que se sent" i jo vaig pensar que quants anys tindria si havia nascut abans de l'inici de la guerra, i desprès vaig saber que en tenia 8. I és que com també he sentit a dir, així com els futbolistes i altres atletes solen semblar més grans, els sacerdots i religiosos sempre aparenten més joves, n'hi ha que semblen en la seixantena i en tenen vuitanta i tants. 

I això em recorda una feligresa que esrudiava en un curs de formació cristiana i que preguntada per un mossèn en un dinar quants anys tenia va dir "En tinc 80... bé, en realitat 84" - "Mira, encara n'amaga quatre..." 

Crec que era el mateix monjo de Montserrat que explicava una anècdota de molts anys enrere, quan un jove mestre de novícis va sorprendre'n a un que contra les regles havia sortit de nit a fora a passejar una estona i esbargir-se prenent l'aire, i quan li anava a esbroncar renyant-lo per la falta, el aprenent li va fer un gest de silenci posant el dit sobre la boca i va entrar de seguida a la seva habitació, tancant la porta. I sorprès per l'audàcia del jove no va saber reaccionar en aquell moment, pensant que ja li retrauria les dues coses l'endemà, però abans va voler consultar amb un superior seu, monjo expert que havia sigut també director de novicis, a veure que calia fer en aquest cas. - Quan ha sigut una falta tan greu i una actitud tan descarada... doncs potser el millor en aquests casos és fer veure que no ha passat res! (I potser ho deia per que no perdés autoritat i per no sentar un precedent) 

Als primers anys 70s un sacerdot espanyol als Estats Units va fer cent i escaig anys i un col·lega li va dir - Ara ja deveu pensar en fer aviat la trobada amb Déu... - No posem límits a l'omnipotència divina... Anècdota molt similar a la d'un sacerdot d'aquí, Mn B, que al fer 90 anys li van fer una festa d'homenatge i li van comentar que ara ja es podia retirar satisfet, i va contestar el mateix o molt semblant. I desprès d'un enterrament d'un senyor de 102 anys un sacerdot li va dir a Mn S. per si el coneixia, perquè eren veïns, i destacant la seva longevitat i aquesta va dir - No em sembla massa gran, perquè en tinc 82 i d'aquí 20 anys si Déu vol tindré aquesta edat i segur que voldré seguir fent coses. 

A un senyor també de 100 i escaig anys, en perfecte estat mental i en bones condicions físiques, i que, solter tota la vida, fins els 100 havia viscut sol a casa seva i que fins llavors encara pintava quadres com a hobby, un bisbe al visitar el Casal d'Avis d'una població, sorprès per tot això li va preguntar - Però vostè què menja? - El mateix que tothom...

Fa pocs anys a Osona un sacerdot va trobar un missatge de veu de l'aleshores vicari episcopal de la diòcesi en que li deia "Sisplau, truca'm de seguida que puguis, quan sentis el missatge, és molt urgent..." i estranyat va comentar als seus familiars - Potser és que m'han nomenat bisbe... Desprès va resultar que era per fer una sustitució d'una Missa aquell mateix dia

Un bisbe d'una diocesi era a més temporalment administrador d'una altra de veïna que havia quedat vacant i per un temps, havent quedat just llavors vacant una altre diocesi veïna, es va dir que si el nomenarien bisbe no sols de la seva sinó titular també de les dues veïnes, i es va sentir a algú comentar - Això ja seria com un nou Imperi... 

A una persona castellana devota li va demanar que definís amb una sola paraula la missió rebuda pels cristians de Jesús i va contestar "Comodidad... Sí: Como dí, dad!" (anecdota citada per un ajudant a Missa, que també va citar en un altre tema que a un professor de secundària un que dubtava si ser-ho li va demanar que diguès amb només dues paraules perquè era bo ser docent "Juliol i agost", diu que va respondre. I en un cas diferent, un mestre deia "Cada dia haig d'anar al cole... com un nen petit")

Un sacerdot comentava que estava convençut que Déu vol, si li deixem, salvar totes les seves criatures humanes, i afegia - Sí, crec que vol conservar amb Ell fins i tot a un com jo...

Un altre sacerdot: Jesús va dir a la paràbola va dir que deixessim a les 99 ovelles en seguretat i anessim a cercar la perduda fins que la trobessim i la retornessim al ramat sana i estalvia.. però ara se n'han anat 99 i ens hem quedat a cuidar la que quedava

Un professor de l'ISCRV davant la frase de que l'Infern pot estar buit - d'éssers humans, s'entèn - afirmació que segons com pot portar al gravíssim pecat de presunció, va contestar a l'estudiant que la citava: - Sí, certament l'Infern pot estar buit, però cal pensar que potser jo l'inauguraré...

I un que era professor de Filosofia al mateix centre - Si St. Tomàs d'Aquino va ser capaç de cristianitzar a Aristòtil, és que es pot cristianitzar tot...

Un altre professor de l'ISCRV comentat els Salms en el punt de "a la tonada de" preguntat què significava "Ve a dir: això a ritme de cha-cha-cha..."

I encara un altre: "I segurament perquè no diguem Arri, arri, tatanet!, ara se'ns diu que en català s'ha de dir Ari" 

Finalment, un que parlant de l'emperadriu bizantina Irene, va dir que per manar ella sola va fer treure els ulls i empresonar al seu fill Constantí, co-emperador seu, i més tard, resumint sobre ella va dir "en fi, una figura femenina simpaticona..." davant d'una audiència de figures femenines escandalitzades perquè qualifiqués així a una mare que va fer cegar al seu fill, tot i que el professor ho deia per la seva iconodulia i per altres fets del seu mandat, com el projecte fallit de casament de Carlemany amb ella, que haguès unificat de nou l'Imperi Romà. 

En l'època del Vaticà II un periodista que cobria una conferència sobre un tema ramader va acabar la nota dient que el públic va sortir convençut que desprès del Concili el més important era el que havia proposat l'expert en la seva ponència (citat per Evaristo Acevedo a El despiste nacional II, 1971). Del mateix recull és també una nota en que es ressenyava que en un comiat de curs va prendre la paraula el director del col·legi, San Jerónimo Castaño, el qual va dir que no sent orador llegiria unes quartilles, i l'autor segueix el corrent a l'errata dient "com ha canviat l'Església, ara ja prenen la paraula en els actes fins i tot els sants" i cita l'entrada com Jerónimo Castaño (San). 

Això dels sants, en castellà, també va fer que un estudiant de japonès pensés que el fet que els japonesos possin "- san" com títol honorífic desprès del nom de les persones podria venir del temps dels missiones portuguesos, italians i espanyols al Japó, quan van veure que als personatges més apreciats per ells els hi antepossaven la partícula "San" i haurien decidit generalitzar-la a tothom, però posposant-la segons les normes de la seva gramàtica.

I crec que era St. Francesc Xavier (1506 - 1552), o sinó un altre missioner primerenc a l'Extrem Orient qui deia que l'extrema dificultat per a un europeu dels idiomes japonès i xinès li arribava a semblar una argúcia del diable per impedir o obstaculitzar que s'hi prediqués l'Evangeli. 

I per acabar un acudit sobre un missioner en una revista aliena i realment lluny de la temàtica: 

Uns indígenes es cansen d'un missioner que els predica, i incitats pel seu cap i líder religiós es disposen a capturar-lo i matar-lo. El missioner fuig corrent perseguit per tota la tribu i quan veu que l'estan a punt d'atrapar es para, gira cap a ells la mirada i sense saber què fer no se li ocurreix altre cosa que girar-se envers ells i encendre un metxero a veure si la visió de que pot fer foc els dissuadeix de fer-li mal. Només encés, els perseguidors començant pels primers i seguint successivament pels altres cauen de genolls i criden en el seu idioma "Miracle! miracle!", desistint de la seva intenció de fer-li mal i començant a convèncer-se del seu poder, tirant les armes i fins i tot suplicant-li perdó. El cap de la tribu, indignat amb aquesta actitud, els reprèn "Però no veieu que és un encenedor?", però és en va, perquè els de la tribu li repliquen "Sí, jefe... però se li ha encès a la primera!". Humor de visió externa del tema sí, però il·lustratiu. 

I recordant sempre que Déu ens vol feliços i alegres, no tristos. 

* En la mateixa Bíblia hi ha llibres amb un cert to humorístic, com el llibre de Jonàs. 

** Tenia molta més raó del que podria semblar. Fa molts anys una processó al santuari de Puiglagulla de Sant Julià de Vilatorta va pujar amb un Sol radiant i un cel clar i al baixar els va agafar un intens ruixat. I fa ben pocs anys en una Missa a l'ermita de St. Marc de Calldetenes una època de forta i duradora sequera, a la tornada els feligresos van quedar xops per la pluja. I pocs anys abans en una situació d'extrema sequera de molts mesos i amb els pantans buits i les reserves d'aigua sota mínims a Catalunya, un conseller de la Generalitat va anar públicament a Montserrat a demanar una ajuda amb la pluja a la Mare de Déu alhora que tots els bisbes feien fer misses amb pregàries Ad petendam pluviam i al cap de pocs dies va començar a ploure i no va parar de ploure cada dia al territori fins al cap d'un mes i mig, quan els pantans ja estaven ben plens. Una cosa semblant va passar aquells mateixos anys amb el R.C.E. Espanyol de fútbol que, anant l'últim de la Lliga i destacat, a distància del penúltim, el president, el capità i alguns dels principals ugadors van anar a Montserrat i van fer la promesa d'un peregrinatge a peu si mantenien la categoria; just a partir d'aleshores l'equip abans sempre derrotat va començar a guanyar partit rera partit i va començar a ascendir en la taula de classificació com un Soyuz sinó que va salvar la categoria, va quedar al final entre els primers i a punt va estar de classificar-se per jugar la Copa i evidentment els membres del club van complir poc desprès la promesa. Tot això és fàcilment comprovable a les hemeroteques per la qual cosa qui no creu és perquè no vol. 

*** El sacerdot José Luis Martin Descalzo (1930 - 1991) té el llibre Dios es alegre. Antologia del humor español posconciliar (1971) on cita nombrosos acudits dels anys del Concili (1962 - 1965) i sobretot els inmediatament posteriors. Com també els llibres Mossèn Tronxo (1989) i El bon Déu dels bolets (1999) de Mn. Josep Maria Ballarín (1920 - 2016) estan plens d'anècdotes divertides de la vida sacerdotal, la majoria del propi autor o de coneguts seus. I Tísner (1912 - 2000) en el llibre Mèxic: una radiografia i un munt de diapositives (1981) explica el cas d'un artista republicà espanyol molt anticlerical que ja a Mèxic va acceptar l'encàrrec de construir una capella, per part d'una dona mexicana rica i creient que el volia ajudar econòmicament donant-li feina; quan la capella va estar construida, la dona va quedar molt agradablement sorpresa pel bonica que era, amb tot de molt bon gust i en l'interior una cúpula i sostres de color blau cel amb estrelles platejades, creant un ambient celestial, i li va dir al constructor que per fer una cosa tant bella havia de tenir fe encara que no ho volgués reconèixer  i aquest li va respondre "m'he inspirat en una igual que vaig cremar a Espanya".