dijous, 5 de desembre del 2024

Els contemporanis de Jesucrist

Una breu relació de gent que va viure en el temps de Jesucrist (6/4 aC - 30/33). 
S'ha calculat que cap a l'any 30 vivien al món uns 245 milions de persones.  

Estàtua d'August (27 aC - 14), feta c. 15-20

























Hillel (c. 70 aC - c. 10), rabí molt influent 

Estrabó (c. 64 aC - c. 24), geògraf 

Octavi August (63 aC - 14), emperador romà en temps de Crist, 27  aC - 14 

Tit Livi  (59 aC - 17), historiador 

Livia (57 aC - 29), emperadriu romana esposa d'August 

Juba II (c. 50 aC - 23), rei de Mauritània 25 aC - 23 

Shammai (c. 50 aC - c. 30), rabí influent  

Yohanan ben Zakkai (47 aC - 73), fundador del judaisme rabínic 

Publi Quintili Var (46 aC - 9), militar romà 

Wang Mang (45 aC - 23), emperador xinès 9 - 23, en temps de Crist 

Ovidi (43 aC - 17), escriptor 

Tiberi (42 aC - 37), emperador romà en temps de Crist, 14 - 37 

Tiberi (14 - 37), estàtua a Capri on es va retirar 




















Antònia la Jove (36 aC - 37), filla i mare d'emperadors romans

Marbod (30 aC - 37), rei dels marcomans 

Celsus (29 aC - 37) 

Artabà II (c. 27 aC - c. 40), rei part 12 - 40 

Abgar V d'Edessa (s. I aC - 50), rei d'Osrhoene  

Sejà (20 aC - 31), militar i prefecte 

Filó d'Alexandria (c. 20 aC - c. 50), filòsof jueu

Vel·lei Patèrcul (19 aC - 31), historiador 

Armini (17 aC - 21), líder germànic   

Germànic (15 aC - 19), militar romà

Fedre (c. 15 aC - c. 50s), faulista 

Agripina la Vella (14 aC - 33), membre de la família imperial romana 

Ma Yuan (14 aC - 49), general xinès vencedor de les germanes Trung 

Ponç Pilat (12 aC - 38), procurador romà a Judea (26 - 36), procés de Crist 

Claudi (10 aC - 54), emperador romà 41 - 54 

Han Guangwu (5 aC - 57), emperador xinès 25 - 57, en temps de Crist 

Sèneca (4 aC - 65), filòsof  

Galba (3 aC - 69), emperador romà 68 - 69 

Columela (4 - 70), agrònom 

Asconi (9 - 76), gramàtic 

Vespasià (9 - 79), emperador romà 69 - 79 

Heró d'Alexandria (c. 10 - c. 70), enginyer i inventor 

Calígula (12 - 41), emperador romà 37 - 41 

Germanes Trung Trac i Trung Nhi (c. 12 i 14 - 43), aixecament vietnamita (40 - 43) 

Agripina la Jove (15 - 59), emperadriu 49 - 54

Vitel·li (15 - 69), emperador romà l'any 69 

Apol·loni de Tiana (15 - 100), neopitagòric 

Mesalina (20 - 48), emperadriu 41 - 48 

Petroni (c. 20 - 66), arbiter elegantiarum, autor del "Satiricó" 

Plini el Vell (23 - 79), 

Tots aquests estaven vius, essent des d'un vell a un nen, en algun temps de quan Nostre Senyor va ser al món, ja fos en la seva vida discreta o bé en la seva vida pública, i alguns pocs visqueren des d'abans que vingués fins desprès de la seva mort, resurrecció i ascensió i donació de l'Esperit Sant.  Excepte en alguns molt pocs casos, com el de Ponç Pilat, és possible i molt probable que ni el coneixessin i ni tan sols n'haguessin sentit a parlar, sobretot en el cas dels de la seva vida inicial, o els que visqueren lluny. No obstant, i això és el destacable, compartiren part del temps d'existència de la seva vida terrenal.   

dilluns, 2 de desembre del 2024

Aforismes

1. Sense cita d'autor (no recordat, anònimes, comuns o pròpies): 

Sobre la petjada d'algú del passat també s'hi pot passar i deixar-hi la  pròpia petjada (1). 

 La frivolitat és un estat tràgic de vida (2)

Tingues fe en la teva fe, dubta dels teus dubtes (3). 

Crec perquè ho visc, ho visc perquè ho crec 

La prova de l'existència de l'ànima: sóm els mateixos des de la vida prenatal en el si de la mare fins a l'ancianitat i la mort, tot i que físicament i psicològicament som ben diferents en cada fase de la vida, és a dir hi ha una essència que perdura i ens identifica (4)

La llibertat és la capacitat de discernir el bé del mal i de poder evitar el mal i fer el bé 

La guerra és l'infern a la Terra

No som responsables del joc de cartes que ens ha tocat, però sí de com el juguem (5) 

El materialisme és absurd, la matèria sense res que l'animi és inert, inconscient i en molts casos morta

Ningú pot obligarte a fer allò que tu ja vols fer 

Les dones no volen ser estimades per ser belles, ni per ser bones, ni per ser amables i simpàtiques, ni per ser intel·ligents o alguna altra característica o circumstància seva bona o dolenta, sinó per ser qui són. 

Perquè el que realment importa  no és el que fas, ni encara menys el que tens, sinó el que ets.

No tenim a vegades la sensació estranya que ens hem oblidat d'alguna cosa important i que no sabem el que ès? No serà que estem oblidant que Déu és el més important a la vida i ha de ser el primer de tot sempre i arreu?   















2. Amb autor: 

Quan estem desperts vivim en un món comú, quan dormim cadascú està al seu món particular - Heràclit d'Èfes (c. 535 - c. 475 aC)

Ens governen ignorants i infames - Aristòfanes (444 - 385 aC) 

On regna l'amor, sobren les lleis - Plató (427 - 347 aC) 

Començar ja és més de la meitat de tot - Aristòtil (384 - 322 aC) 

El món va ser creat amb el temps, no en el temps - St. Agustí (354 - 430)

Dur la justícia al màxim és la màxima injustícia - St. Tomàs d'Aquino (1225 - 1274)

No hi ha injustícia més gran que tractar desigual als iguals i igual als desiguals - St. Tomàs d'Aquino

El cor té raons que la raó no comprèn - Blaise Pascal (1623 - 1662)

L'esperit de finesa i l'esperit geomètric - B. Pascal

L'ésser humà, que tanta tendència té a convertir-se en servent dels seus servents mecànics - B. Pascal 

La Humanitat és com un ésser humà que no mor i sempre aprèn - B. Pascal 

Ja és hora de que me'n vagi,  perquè començo a veure les coses tal com són - Fontenelle (1657 - 1757) als 99 anys i mig

Déu és la Veritat. Estimar Déu i estimar la veritat és el mateix - Silvio Pellico (1789 - 1854)

Ningú és més esclau que el qui no sap que ho és - Johann Wolfgang von Goethe (1749 - 1832) 

Llum, més llum! - J.W. von Goethe en el moment de la seva agonia.

Sofrir i ser infeliç no és sempre el mateix, igual que gaudir no és identic a la felicitat - Senancour (1770 - 1846) 

Ah, comprovo que la vida allarga bastant - Hokusai (1760 - 1849)

Dius que ets dèbil? Saps perquè és, perquè has caigut més de deu mil vegades. Així has arribat a ser joguina de les circumstàncies. Tu has arribat a donar-lis força sense que elles hagin sigut la causa de la teva debilitat - Henri-Frédéric Amiel (1821 - 1881) 

Tothom és el que arriba a ser, això és una veritat profunda. Tothom arriba a ser el que és, aquesta és una veritat encara més profunda - H F. Amiel 

La música ens fa sentir emocions que ens provoquen i que no sé que ens motiven fer - Lev Tolstoi (1828 - 1910), "Sonata a Kreutzer"

L'Univers ens està resultant estar fet de la mateixa matèria dels somnis - Arthur Eddington (1882 - 1944)

La violència és l'últim recurs de l'incompetent - Isaac Asimov (1920 - 1992) 

Obres els ulls i, estiguis on estiguis, estàs a Occident. Tanques els ulls i, estiguis on estiguis, estàs a Orient - Vicenç Ferrer (1920 - 2009) 

El meu pare em va dir que l'11 de novembre de 1918 per primera vegada des de feia 4 anys van cessar a les trinxeres el so de les bombes, dels trets i  dels crits de dolor. I que en aquell sobtat silenci solemne que portava la pau ell hi va reconèixer la veu de Déu - Kurt Vonnegut (1922 - 2007) 

Encara som pioners - Alan Shepard (1923- 1998), desprès del desastre del Challenger el gener de 1986

Mai més una guerra; passi el que passi i haguem de suportar el que sigui, mai més una guerra! - Ricard Lázaro Sanromà (1923 - 2008), que va viure de nen la Guerra Civil i va ser contemporani de jove de la Segona Guerra Mundial.

Tot s'arreglarà - R. Lázaro Sr, el meu pare   

La ciència crea problemes que necessiten més ciència per solucionar-los - Michio Kaku (1947) 


(1) Alguns pensen que aquesta frase és una humorada, però d'altres la consideren vàlida i fins profunda
(2) Perquè aquesta és temporal i passa, i - no sols els cristians - si posem la nostra esperança en aquest mon som els més desgraciats dels homes.  
(3) Molta gent fa justament a l'inrevès: dubta de la seva fe i té fe en els seus dubtes.
(4) I que no és sols la genètica perquè també ens formen l'experiència, l'educació i l'ambient, i perquè la genètica és la mateixa mentre el nostre físic, personalitat, vida intel·lectual i social, gustos i altres va canviant amb el temps
(5) Hi ha qui amb un joc de cartes ben bo ho juguen molt malament i perden, altres amb un de dolent ho juguen excel·lent i fins guanyen.  En tot cas cal defensar i treure el màxim profit a allò que ens ha tocat a la vida.

dissabte, 30 de novembre del 2024

Cançons entranyables de joventut

Aprofitant que fa poc va ser Sta. Cecília, patrona de la música, aprofito per recordar algunes cançons entranyables de la meva pubertat, adolescència i joventut: 


Tu serás mi baby (1964) - Les Surfs 

https://youtu.be/4u1SttulqaY?t=3


Dowtown (1964) - Petula Clark 

https://youtu.be/Zx06XNfDvk0



Norwegian Wood (1965) - The Beatles 

https://youtu.be/Y_V6y1ZCg_8



Penny Lane (1967) - The Beatles

https://youtu.be/u4a357burgA


You don't have to say you love me (1967) - Dusty Springfield 

https://youtu.be/QR4vE9xL3yk


Quiero abrazarte tanto (1970) - Victor Manuel 

https://youtu.be/cvGLfBB0Na4?t=1



Close to you (1970) - Carpenters 

https://youtu.be/iFx-5PGLgb4



Rose Garden (1970)  de Lynn Anderson 

https://youtu.be/KXHsWBKKNbI?t=3



Another day (1971) - Paul McCartney 

https://youtu.be/hFzEA7ZAfZQ



Top of the World (1972)

https://youtu.be/M1u6628Rdqs?t=2



Butterfly (1971) de Danyel Gerard 

https://youtu.be/A15traUGsbo?t=2



Mamy Blue (1971) dels Pop Tops 

https://youtu.be/nwVfci-YtMM?t=2



Pop Corn (1972) de Hot Butter 

https://youtu.be/uS3_SgILyy8



Whitout you (1973) - Harry Nilsson 

https://youtu.be/8dnUv3DUP4E?t=4



Killing me softly with his song (1973) - Roberta Flack
 
https://youtu.be/d6ErPsOC_Pk



Tie a yellow ribbon around the ole oak tree (1973) - Tony Orlando and the Dawn 

https://youtu.be/3Gu8GLJo3UE?t=8



Yesterday once more (1974) - Carpenters 

https://youtu.be/wIPcVkxDb0Y



Crocodile Rock (1974) d'Elton John 

https://youtu.be/75r0nQu-hMs?t=4



Kodachrome (1974) - Paul Simon 

https://youtu.be/N4ltLp30KVs?t=6


Ding-a-dong (1975) de Teach Inn 

https://youtu.be/XlFKtpghG3g?t=2

Són sols una mostra, però poden servir per conèixer com era l'ambient d'aquells anys i que em va influir en aquell meu temps formatiu. 

divendres, 29 de novembre del 2024

De la vida humana en general

I en particular sobre l'amor, les parelles, el matrimoni i la formació d'una nova família 



     Les parelles unides en l'amor han de mirar juntes i fer camí de la mà en la mateixa direcció transcendent 

Hi ha persones que, havent estat enamorades en la seva joventut, encara que no hagués arribat a res la seva relació, han establert amb aquella possible parella de vida, per algun motiu enigmàtic, una mena de com entrellaçament quàntic mental indestructible tant per la distància com per el temps així com per totes les altres circumstàncies de la vida. És un misteri, però és així. I això ens parla de la grandesa de l'atracció amorosa, fins i tot en les seves primeres etapes.

Els enamorats experimenten com un brillar diví en la mirada amorosa de l'altre quan es miren intensament als ulls, perquè Déu és Amor i qui viu en l'amor viu en Déu i per això no és estrany intuïr com una guspira de la Divinitat en el fons de la pupil·la de l'amant i l'amat quan hi resplandeix l'amor, que sempre és d'origen diví. Però també hi ha qui, fins i tot havent-ho experimentat personalment, prefereix a partir d'aquesta vivència commovedora, decidir-se a buscar directament el Déu que hi ha darrera i no quedar-se simplement en el seu reflex en la intimitat de l'altre que, com ell mateix, en viu i participa. És una decisió potser arriscada per no tenir llavors aquest suport de l'intermediari humà que n'és finestra, per això cal prendre-la en tot cas humilment, pregant, buscant si és aquesta la voluntat de Déu i acceptant l'acompanyament, els consells i la guia. D'aquesta manera l'amor envers que n'ha sigut instrument no es perd sinó que encara s'enlaira molt més, a alçades místiques i celestials, com l'amor molt cast i pur de Sant Francesc i Santa Clara. I és que cal estar agraïts no sols a Déu sinó també a aquell que Ell ha volgut usar com instrument per ajudar-nos a trobar-lo o, si ja l'havíem trobat, a profunditzar encara més en la radicalitat de l'amor crisrià de caritat. I en el Cel els dos estaran molt feliços de retrobar-se ja en el goig de la visió beatífica i sense els perills i temptacions d'aquest món, igual que amb tots els salvats, perquè com inspiradament Sant Pau, aleshores l'amor serà molt més gran que mai.  

Quan un home i una dona se senten atrets sexualment és, com havia sentit a dir quan encara era petit, perquè algún nen vol néixer, ha de venir a aquest món. Per això l'home i la dona deixen les seves famílies d'origen i formen la seva pròpia família per donar-li acollida, seguretat i vida. Déu els fa copartíceps de la capacitat de crear vida, i no senzillament vida sinó vida humana com la seva pròpia, essent un esglaó més en la cadena de transmissió d'aquest do tan gran que és la vida, amb l'afegit del seu dret i deure de tenir-ne cura i escollir-ho tot per ells, com es diran, on viuran, què menjaran, on estudiaran i quina educació rebran, començant per la més important, la dels primers anys en el propi ambient familiar. I així quan és concebut el primer fill, neixen també un pare i una mare. I el seu primer deure és mirar de deixar salvar-se ells, el cònjugue, els fills i els altres familiars passats i futurs, d'avis a nets i més. I per això és fonamental pregar per ells i encara millor pregar junts i ensenyar a fer-ho així, cosa que té beneficis no sols espirituals i pel més enllà sinó també per aquesta vida: "La família que resa unida roman unida" proclamava sempre públicament, probablement tant per inspiració com per experiència, el P. Patrick Peyton (1909 - 1992), el de la Croada de l'Oració que patrocinava el res del rosari en família, al qui vaig conèixer de lluny anant amb el meu col·legi, l'Acadèmia Lepanto, dirigida per una mestra molt catòlica, la Mercè Boronat, a la Missa multitudinària que va fer a Barcelona, a la Avinguda Diagonal, el 28 de febrer de 1965, quan jo tenia 10 anys, i en la que recordo haver resat el rosari amb els assistents, i que va ser per mi tota una experiència de fe i pregària. 

Sant Pau recomana no buscar parella matrimonial a no ser  que la vida - en el fons Déu - te la porti i ho reconeguis com la vocació a la que estàs cridat. I tot i que és lícit fer-ho, i fins avisa que és millor casar-se que cremar-se en el foc de la luxúria satisfeta o insatisfeta, diu que és millor no fer-ho per no tenir el cor dividit entre agradar a Déu i agradar a l'espòs o esposa, cosa més difícil de portar bé que no pas una entrega total a l'amor diví. I aquest consell és molt pràctic, fins i tot humanament parlant, perquè la vida de solteria, sobretot la laical, sense la sobrecompensació sobrenatural de les vocacions sacerdotal, religiosa o missionera, és com un purgatori,  però la vida matrimonial pot ser un paradís o un infern en aquest món, per això cal pregar molt per escollir bé la parella i esbrinar si és realment aquesta la vocació a la que estem destinats divinament per a la nostra realització i felicitat en aquest món i l'altre. Llavors, la crida a formar famílies verament cristianes, és equiparable a les altres tres vocacions, més encara tenint en compte que és d'aquestes famílies d'on surten totes quatre. 

Una dita popular catalana ben encertada diu "matrimoni i mortalla, del Cel davalla". I en un pla més encertat encara, en les amonestacions catòliques es proclama "mitjançant la gràcia de l'Esperit Sant han decidit contraure matrimoni...". I el matrimoni és de per vida fins a la mort d'un dels dos cònjugues perquè el que Déu ha unit l'home no ho pot separar. A diferència de l'ordenació sacerdotal i la consagració religiosa, el sacrament matrimonial és només per a la vida terrena, i a la mort d'un d'ells, tots dos en queden deslligats. És una vocació funcional perquè la família ha de ser com una petita església d'igual manera com l'Església és una gran família. I com Sant Pau ens recorda, l'amor matrimonial d'home i dona és com un reflex en aquest món de l'amor de Jesucrist per la seva Església. I en la Sagrada Família de Natzaret, amb Jesús, Maria i Josep, tenim la imatge més semblant en aquesta Terra de la Trinitat celest. 

Els que aspiren a grans coses poden també tenir fracassos igualment grans. Les advertències de que més dura seria la caiguda com més alt hagis arribat i de que allò millor si es corromp es converteix en el pitjor, "corruptio optimi pessima" és l'adagi llatí que s'atribueix a  St. Gregori Magne, no val sols per les excel·lències de la vida sacerdotal, religiosa i missionera, sinó que també s'aplica en totes les circumstàncies de la vida: qui cau de poca alçada es fa poc mal, al contrari del qui cau des d'una gran altura, però això no ens ha de fer desistir de pujar i d'intentar arribar als cims de l'experiència humana, només ens ha de fer molt prudents i encara més com més amunt estiguem. 

Alguns experts pensen que la castedat matrimonial no és tan fàcil com semblaria, més encara que en ocasions pot ser la castedat més difícil per l'equilibri, la sintonia i l'harmonia que requereix dels dos cònjugues, per tal que les relacions sexuals siguin no sols legals i beneïdes per Déu sinó també obertes a la vida i realitzades en l'amor mutu i en la vivència compartida.

I això sense considerar els horrorosos pecats de la fornicació, la falta o pèrdua d'amor que pot arribar a l'odi, l'adulteri, l'avortament, el divorci i l'eutanàsia, tant greus i tant perjudicials per a elsqui els cometen i per a tots. Sant Pius de Pietrelcina deia que el divorci era el passaport a l'Infern, perquè era trencar el compromís del sagrament. I l'adulteri és un antisigne molt fort per a la vida humana i per a la imatge de Déu en nosaltres. I com s'ha fet notar l'avortament és allò més diametralment oposat a la sagrada comunió, ja que Jesucrist en l'Eucaristia diu "Això és el meu Cos entregat per vosaltres per tal que tingueu la vida eterna" i l'avortament, matar un fill encara nonat just allà on hauria d'estar més protegit i per decisió d'aquells que l'haurien de protegir, estimar i portar a viure, no sols és un fet terrorífic, la intervenció assassina des de la vida postnatal en la vida prenatal, sinó que és la inversió total de la donació amorosa de si mateix de Crist lliurant-se Ell a la mort per salvar-nos i per tal que nosaltres visquem. La dona, un cop embarassada, sempre pareix, pot escollir parir vida o parir mort. Però fins i tot aquests pecats tant inconcebibles tenen perdó si els autors se'n penedeixen del que han fet i recorren amb sinceritat al perdó diví, i en aquest cas desprès de purificar-se en el Purgatori moltes mares coneixeran els seus fills nonats en el Cel. Perquè és Déu qui decideix quan i on vindrem al món, quins seran els nostres pares i germans, i si abans es considerava que en aquests casos les ànimes nonates anaven a uns Llimbs sense penes, ara es tendeix a pensar que haven sigut matats complint el designi de Déu de venir a existir al món, igual que els Sants Innocents morts per causa de Jesús, tenen el baptisme de sang, i per tant l'entrada al Cel.  I també l'eutanàsia és un suïcidi i en moltes ocasions també un parricidi, d'aquí la seva extrema gravetat, pecar en el moment de morir o fer morir un pare o mare, sempre que sigui activa i volguda i no merament paliativa i passiva, cosa que és natural. 

Sempre hi ha hagut pecats i pecadors, però el més greu de la situació actual és que abans qui pecava sabia que estava fent mal i això era bo - i ja Plató li feia dir a Sòcrates en un dels seus Diàlegs que el qui fa mal sense saber-ho és pitjor encara que el qui fa mal sabent-ho, cosa que en principi podria sorprendre, sobretot per allò de "no ho sabia, no ho volia fer" però que és raonable - primer perquè estaven en la veritat i segon perquè essent-ne conscients sempre es podien penedir i demanar perdó a Déu, ni que fos a l'hora de la mort, al veure's en l'umbral de l'eternitat i del judici diví i considerar el seu futur definitiu. Però com es podrà penedir aquell que, en contra de la seva consciència i de la tendència natural, se l'ha convençut per part de la societat que el seu pecat no és tal, que és normal, un estil de vida, que és decisió seva i la seva voluntat és norma absoluta, el demoníac "fes el que vulguis", que ara és legal i per tant permès, tot i que fos un delicte des de sempre per a la llei divina, natural i humana, que ningú n'ha de fer res, que no se n'ha de sentir culpable, que és socialment acceptat actualment i fins i tot "un dret humà" (!) i encara més un "orgull" (sic), a part de que per altre banda l'orgull en si mateix ja és el pitjor dels pecats. A aquest que s'ho creu tot això, perquè ha crescut així, perquè se li ha inculcat aquesta mentalitat i perquè ho ha vist així en el govern, les lleis, la propaganda i els mitjans de comunicació i en el seu ambient, se li nega l'accès a la veritat, se'l fa viure en la mentida i en una vida falsa, i se li tanquen les portes del penediment i de la salvació, a no ser que per sort seva Déu li doni gràcies extraordinàries com un profund remordiment per a ell d'entrada incomprensible, un dolor de consciència, una angoixa inexplicable davant del futur, potser una depressió o un pànic a la mort, i que per si mateix o amb l'ajut d'algú que el vulgui bé, trobi el camí a la penitència, la confessió i la reconciliació, i no ha de desesperar igual que abans no hauria d'haver presumit de que tot anava bé i en tot cas de salvar-se de totes maneres, sense cap esforç i seguint pecant fins el final. I això ja abans de l'extrem d'arribar a dir-li mal al bé i bé al mal, el pecat imperdonable contra l'Esperit Sant, imperdonable no perquè no pugui ser perdonat divinament sinó perquè no buscarà i fins rebutjarà el perdó, qui pensa així, i s'obstina en la impenitència final. L'Infern no és pels pecadors, perquè tots ho som en major o menor grau de pecadors, sinó pels obstinats que fan del pecat una part fonamental de la seva pròpia personalitat, no es deixen salvar per Crist, i refusen convertir-se, és a dir pels que trien lliurement, voluntàriament i conscientment aquest allunyament del Déu que a tothom proposa, però no imposa a ningú contra la seva voluntat personal, la salvació, la vida i la felicitat per sempre. "Déu que t'ha creat sense tu, perquè no podia demanar-te si ho volies quan no eres res i no existies encara, no et salvarà sense el teu sí, ara que existeixes i t'ha dotat de coneixement, personalitat, voluntat pròpia i llibertat" deia Sant Agustí. 

Hi ha un agnosticisme intel·ligent i prudent, que encara no és la veritable fe però que sí que és un progrès respecte a l'ateisme, l'agnosticisme, les idolatries i la indiferència i està en camí cap a ella com un pas intermedi, que consisteix en plantejar-se "no sé si és així, però per si de cas millor tenir aquest tema bé", és a dir estar ben coberts i preparats per si és veritat. I hi ha molts motius per pensar que ho pot ser, tants que quasi indicarien la certesa. Però l'home no es pot quedar estancat en aquesta posició, que indica una fe real però dèbil. Cal fer el pas, que alguns qualifquen de salt en el buit, cap a la fe forta, basada en l'amor a Jesucrist i en la constatació agraïda de que ens ha creat, ens estima i ens salva, per arribar a la fe forta, la fe que mou muntanyes, la dels màrtirs, dels sants i dels miracles a la vida.

Un dia una senyora em deia que el moment de la mort el veia així: unes portes obertes i Jesucrist amb els braços oberts abraçant-te amb molt amor i fent-te entrar en el seu Regne. Altres ho veuen com Jesucrist mirant-te somrient i dient-te "Fill/a com t'has esforçat a la vida! Entra ara al goig del premi etern!". O variants similars del mateix. Tant de bo que per a tothom fos així! 

dijous, 28 de novembre del 2024

El sacerdoci, cara i creu


El sacerdoci és un gran do de Déu tant pels que Ell escull per ser-ho com per la gent a qui els hi dona. Però portem aquest immens tresor en atuells de terrissa. 

Sonrianos padre, sonria (2009), Misioneros de Guadalupe, Mèxic  

https://youtu.be/8n2uZ5KOF3Y

Sant Francesc d'Assís (1181 - 1226), que va preferir ser sols diaca, deia que si anant per un camí veia a un cantó un sacerdot i a l'altre un àngel, primer s'agenollaria davant el sacerdot i desprès davant l'àngel, perquè l'àngel és un missatger de Déu però el sacerdot porta a Déu amb ell.  I Sant Joan Bpta. Maria Vianney, el sant Rector d'Ars (1786 - 1859) afirmava que el sacerdoci és l'Amor del Cor de Jesús. I altres han dit que desprès de l'Encarnació del Fill de Déu en Jesucrist i de la Immaculada Verge Maria, el major regal que Déu ha fet a la Humanitat és el del sacerdoci, ministres dels sagraments i molt especialment de la consagració de l'Eucaristia i del perdó diví amb la reconciliació i la unció, facultats reservades a ells pel do de l'Esperit Sant que han rebut, i que - junt amb els altres sagraments del baptisme i del matrimoni, també administrats per ells però oberts als diaques i en el cas del baptisme excepcionalment en algun cas límit als laics, mentre que l'ordenació sacerdotal pel seu caràcter està reservada únicament al bisbe, que té la plenitud del sacerdoci, igual que la confirmació però que en aquest cas el bisbe pot delegar en un sacerdot com a ministre extraordinari - fan possible la salvació i santificació dels fidels, perquè són instruments de Nostre Senyor Jesucrist, que actua mitjançant les seves paraules i els seus gests. És un do immensament gran, indeleble i que no acaba en aquest món, i que implica una gran responsabilitat per a la qual tenim de la Santíssima Trinitat tota l'ajuda que sigui necessària. 

Ara bé, com molts sants també han fet notar, cosa que s'ha atribuit des de St. Ignasi de Loyola (1491 - 1556) a St. Antoni Maria Claret (1807 - 1870) i St. Joan Bosco (1815 - 1888), i que va afirmar públicament el P. Emiliano Tardif  (1928 - 1999) de la Renovació Carismàtica, el sacerdot és com el burret que porta a Jesús en l'entrada a Jerusalem el Diumenge de Rams, i això cal no oblidar-ho mai, perquè Jesús l'ha escollit per la seva humil condició, senzilla i pacífica, i  representant de l'instint terrenal humà que Jesús el Senyor condueix cap a la salvació i amb ell els qui els segueixen. Personalment he pensat en ocasions que Crist em va cridar al sacerdoci perquè compadit de mi em volia tenir ben a prop seu per tal de que no em perdés si fora d'aquesta proximitat m'anès allunyant i anés fent de les meves, i així, com un do per a la meva debilitat, d'aquesta manera Ell estaria sempre amb mi, guiant-me i protegint-me; desprès vaig descobrir que si no igual alguna cosa semblant ja la va expressar Sant Felip Neri (1515 - 1595): "Senyor queda't sempre amb mi i no em deixis, que sinó aquest teu servent en faria una de grossa".  I és que la humilitat, junt amb l'amor, és la base de tota la relació amb Déu i el veritable sentit de la vida. Cal tenir-ho sempre present, no oblidar-ho mai. 

dimarts, 26 de novembre del 2024

L'art de Santa Cecília: cantar a Déu de tot cor

La música, els cants i les dances tenen, com moltes altres activitats humanes, un origen religiós. El primer exemple conservat és un himne hurrita de cap al 1500 aC. I seguiren essent preferentment religiosos durant mil·lennis, i no és fins fa pocs segles que la música no sacra tingué una ample autonomia i acceptació com tal. 

Aquest tant destacat aspecte humà està sota el patronatge de Santa Cecília (180 - 230) una verge i màrtir romana, segons sembla pels sons celestials que es sentiren en la seva execució, anunciant la seva victòria sobre les forces del mal, com una mena de palma sonora en el seu honor. 

I el cert és que les millors músiques i cançons han estat, i encara ho són, les de tipus sacre, i molt especialment, però no exclusivament, les cristianes, i amb un destacat paper en elles de les catòliques, dominant durant els dos mil·lennis de l'Era Cristiana, sense per això tenir en menys les grans aportacions de les Esglésies orientals, ortodoxes i protestants, que també hi han contribuit amb el seu propi estil de lloança al Creador de tot, fet home en Jesucrist per revelar-se Ell mateix i salvar-nos. 

Històricament el més important i decisiu en l'evolució no sols de la música sacra sinó de tota  ellaen general  fou el cant gregorià, anomenat així per Sant Gregori Magne, Papa entre els anys 590 - 604, que recopilà himnes de la salmodia antifonal del s. IV i de l'Schola Cantorum de Roma del s. V, del cant anomenat romà, tot i que el seu desenvolupament fou a partir del segle VIII, quan el Papa Sant Gregori II (715 - 731) li donà un nou impuls, cosa que reafirmà encara més el nom "gregorià", i sobretot a partir del 754 en temps del Renaixement carolingi quan el cant litúrgic romà antic es barrejà amb el cant gal·licà. i Carlemany (768 - 814) amb la seva autoritat l'imposà en els seus dominis, com a part d'una sèrie de reformes eclesiàstiques amb ressonància civil, com l'adopció de l'Era Cristiana. I un altre pas decisiu per a la música i fins per a l'intel·lecte humà, amb una nova comprensió del pas del temps més acurada, a la que van contribuir en la mateixa època els rellotges de torre que van començar a ser comuns a les esglésies, fou la polifonia, sorgida en un ambient eclesiàstic allà pel segle XIV, igual que a invenció per eclesiàstics de la notació moderna de les partitures a partir del s. XI i altres. És molt el que la música, fins i tot l'actual, li deu a l'Església Catòlica, que l'ha usat sempre de forma preeminent.   


Algunes mostres de cant religiós cristià d'ara poden ser les 8 que he seleccionat, de tot el món: 


1 - Quan envieu el vostre alè, cant de Missa 

https://youtu.be/gC0xqOZAsVA


2 - I si vivim, cant de Missa, When we are living (2011) 

https://youtu.be/NKImco_1SWM


3 - Si creiem que és vivent, cant de comunió a Missa (2018) 

https://youtu.be/yt4-OBNPsPM


4 - Cant cristià de la Kabilia, Iyaw a necnut 

https://youtu.be/NiDUclgAMgA


5 - Cant cristià d'Algèria per Saliha l'oranesa, Safani min el khatia

https://youtu.be/pOhlHTf2OUw


6 - Resistiré (2020), coreografia de les Missioneres Dominiques de l'Anunciata de Lleó

https://youtu.be/sFDPpOhTr2U o be https://youtu.be/f-4cpyduLIU


7 - Jerusalema challenge (2020) de les Missionary Sisters of the Precious Blood de KwaZulu-Natal, Sudafrica

https://youtu.be/_9RzWPlA35A



8 - Krist Do Raja Kanae, festa de Crist Rei a la Índia (2024)

https://youtu.be/XudPE7UxI2E

I és que com s'ha dit des de ja fa molt temps la bellesa musical és un dels més forts indicis, gairebé proves, de que Déu existeix. I per nosaltres és l'expressió de la nostra alegria per la trobada amb Déu i per la seva bondat, amor i dons, el primer dels quals i base de tots els altres és el de la vida, com a convidats a la seva Creació. 

dilluns, 25 de novembre del 2024

Música i cançons del món

Música de qualitat

Tot i que sóc un negat pels estudis musicals i no entenc el pentagrama ni les partitures, i que tampoc indentifico bé les notes, sempre m'ha agradat molt la música, sobretot la clàssica, però també l'ambiental, la instrumental, el jazz amb la seva sensació d'intimitat, i la música en general quan transmet sentiments. És com si t'obrís un món diferent i en moltes coses millor, ple d'encís i fins de misteri. I tot i que aquest món m'apassiona i m'intriga, tampoc tinc gaire bona oïda musical i no canto massa bé, i tampoc sé tocar cap instrument musical (1). Això em fa aquest món encara més enigmàtic i especial, que em supera i m'atrau, determinades melodies o ritmes m'evoquen emocions i sentiments molt especials i indescriptibles, però agradables i confortants a més d'acompanyar i distreure. Faig una selecció d'aquest tipus de música suggeridora i que m'encanta oïr, ja sigui per distreure'm, per aserenar-me per compensar dies durs, per animar-me o per somniar . El cert és que en gaudeixo molt, però a l'estil d'un nen admirat al descobrir un nou món desconegut i interessant. En aquesta selecció deixo de banda de moment la música religiosa, a la que per la seva importància li dedicaré una entrada a part.  


Música, cançons i dances de la dinastia xinesa Tang (618 - 907)
https://www.youtube.com/watch?v=4iF6XJWEcog


Greensleves (s. XVI) - popular anglesa 

Canon (1680) -   Pachelbel 

Aria de corda en G (1720) -  Bach 

Concerts de Brandenburg (1721) -  Bach 

Les 4 estacions (1723) - Vivaldi 

Sonata per a dos pianos K 448 (1781) - Mozart 

Marxa turca (1784) - Mozart

Petita serenata nocturna (1787) - Mozart 

Sonata 16 K 545 (1788) - Mozart 

Simfonia 40 (1788) - Mozart 

Quinta Simfonia (1808) - Beethoven 

Per a Elisa (1810) - Beethoven 

Nocturns (1827 - 1845) - Chopin 

Obertura de Guillem Tell (1829) - Rossini 

Marxa Radetzky (1846) - Johann Strauss Sr 

Cavalleria lleugera (1866) - Von Suppé 

El bell Danubi blau (1867) - Johann Strauss Jr 

Carmen (1875) - Bizet 

Peer Gynt (1876) - Grieg 

El llac dels cignes (1877)  - Txaikovski (2)

https://youtu.be/km3XRd3r7to 

Aloha 'Oe (1878) - Lili'uokalani 

Sobre las olas (1888) - Juventino Rosas 

Clar de Lluna (1890/1905) - Debussy 

El trencanous (1892) - Txaikovski 

Simfonia del Nou Món (1893) - Dvorak 

El vol del borinot (1900) - Rimsky-Korsakov 

Hava Nagila (1918) - popular jueva 

Rhapsody in Blue (1924) - Gershwin 

Bolero (1928) - Ravel 

Lili Marleen (1939) - Hans Leip, Norbert Schultze i Lale Andersen 

Concierto de Aranjuez (1939) - Rodrigo

In the Mood (1940) - Glenn Miller 

Kangding qingge (Paomao liuliude shanshang, tradicional de Sichuan, popular 1940s)
https://youtu.be/3ZDqP7VSXLQ

Pora v put' dorogu (1945) - V. Solovyov-Sedoy i S. Fogelson 

Podmoskovnye vechera (1956) - V. Solovyov-Sedoy i M. Matusovsky 

Second Waltz (1956) - Shostakovich 

Adagio d'Albinoni (1958)  - Remo Giazotto 

Hawaiian paradise (1963) - Al Caiola

Pájaro chogüi (1975)  - Rigo Tovar 

Balada per Adelina (1977) - Richard Clayderman 

Chinese garden (1999) - Richard Clayderman i Shao Rong 

Paradís hawaiià, Al Caiola
https://www.youtube.com/watch?v=aDNBr4rxsis

Al servei miitar i en altres tests psicològics que em van fer sempre sortia entre les conclusions "grans aptituds per a la música" quan conec que no tinc una oïda afinada, ni bona veu, ni coneixements del tema, però si una gran afició a la bona música, que ronda entre l'aspiració, el reconeixement i l'alegria. Per exemple un dels meus programes favorits de la TV, tot i que no el vaig poder veure gaire sovint, era "Jazz entre amigos" (1984 - 1991), pel seu ambient intimista, nostàlgic i sentimental, suau i nocturn, com de recer, que era presentat per Juan Claudio Cifuentes (1941 - 2015) i Javier Díez Moro (1951). Aquesta delicadesa i sensibilitat m'eren un descans, amb la seva individualitat, discreció i com resignació, d'una estètica en estil poètic. Però en general el meu amor per la música és unidireccional com oient i diletant, no com a practicant o participant. (3)

(1) Al meu pare li feia il·lusió que aprenguès a tocar un instrument, per això de nen m'en va comprar, sempre de joguina, diversos, com un violí, una harmònica, un xilofó, un acordió, guitarra i altres, alguns em van impressionar més com una trompeta de relluents daurats i algun altre, però cap el vaig saber tocar bé, a no ser a nivell infantil, i la cosa va acabar en no-res. Però el meu pare era molt amant de la música clàssica en general i dels compositors russos en concret (Mussorgski, Txaikovski, Rimsky-Korsakov...) i també dels Cors de l'Exèrcit Roig, així com els valsos (Danubi blau, Sobre les ones, Segon vals de Shostakovich) i això em va deixar una empremta, una afició indeleble cap aquest tipus de música, que mai m'ha defraudat si bé alguna vegada m'ha arribat a inquietar i fins asustar com "Una nit en el Mont Pelat" de Mussorgski . 
(2) La marxa del Llac dels Cignes de Txaikovski és una de les que sempre m'ha agradat més, junt amb la marxa del Trencanous del mateix autor, i molt especialment un fragment que trobava especialment del meu gust, com molt acompanyant i expressant els meus sentiments, i l'escoltava molts cops i especalment quan em semblava que ho necessitava, i vaig quedar molt sorprès quan una meva tieta que sabia de música quan li vaig dir em va comentar "saps que aquest tros que t'agrada tant és just quan apareix el cisne negre?". 
(3) Des de l'any 1986 també vaig assistir molt sovint al Festival de Música de Cantonigròs, amb els seus participants estrangers. La unió de música, cançons i dances tradicionals i típiques de diversos països i de l'ambient internacional era doblement atractiu per a mi. Fins i tot a casa vam acollir participants, dos en cada ocasió, poloneses el 1986, sueques el 1987, poloneses el 1989, turcs el 1990 i hongaresos el 1991, i també vam acompanyar i tenir moltes activitats conjuntes amb unes txeques l'any 1996. Van ser uns temps i uns records molt bonics.