dilluns, 28 d’octubre del 2024

Idees de saviesa






































Déu perdona sempre, els homes a vegades, la naturalesa mai 

Si Déu no existís no podria existir res, ni tant sols el no-res 

Déu és en si mateix l'Amor, l'Amant i l'Amat 

Déu és Amor i l'amor no pot estar sol, és creador, unitiu i comunicatiu 

Al principi era la Paraula, és a dir el pensament expressat, creatiu i compartit  

L'únic necessari, el veritablement imprescindible, és Déu.  

Abans creuria que jo no existieixo que no que Déu no existeix 

Déu existeix, per tant podem existir 

Els éssers humans i totes les coses existim, Déu és (1)  

El qui gràcies a un do diví ha trobat la sortida, ho ha rebut de Déu per ell però també perquè pugui ajudar a trobar la sortida als altres

Cal saber que la vida humana és una lluita espiritual

Participem de la guerra còsmica entre el Bé i el mal

La batalla decisiva ja l'ha vençut Jesucrist, el resultat és ja irreversible i el bé triomfarà al final, però la lluita continua i seguirà fins a la fi dels temps

Com a lluitadors pel bé podem vèncer com els sants, o podem ser derrotats, retirar-nos, ser agafats presoners, tot dins del normal, però també, molt més greu, desertar i el pitjor de tot, traïr

En aquest món el bé i el mal estàn barrejats (2) però a la fi del món i abans en cada fi del món individual se separen i són destins diferents

Déu recull amb Ell tot el bé, però com que és sant i no accepta el mal, l'aparta de sí en la tria

Amb Déu hi ha tot el bé, sense Déu tot el mal 

Tant en aquest món com per a l'altre cal triar quin futur volem 

Més dura serà la caiguda com més alçada s'assoleixi, per això la caiguda dels àngels i dels orgullosos és la pitjor de totes

Quan l'òptim es corromp es converteix en pèssim 

El mal comença per ser luciferí és a dir pel dubte, la temptació i l'escepticisme; desprès proguessa a diabòlic, és a dir contradictor, separador i opositor; i finalment acaba per ser satànic, essent superb, violent, destructiu i autodestructiu - Ernst Jünger (1895 - 1998) 

Sentir temptacions és humà, caure en elles és demoníac 

L'escala del més alt al més baix és: caritat, esperança, fe, incredulitat, desesperació i odi

Arribarà un temps, abans del final, en que la gent serà tan perversa que primer els pares mataran els seus fills i desprès els fills mataran els seus pares - profecia medieval

Sense que ni nosaltres ni ningú se n'adoni i sense que es pugui saber si no és a posteriori i només per part dels altres, hi ha un moment en que passem el punt mig de la vida, és a dir que llavors ja hem viscut tants anys com ens queden per viure

Mentre hi ha vida hi ha esperança

Noti que està viu ara, no sent ganes de riure? - un psicòleg nord-americà

Fins ara no, mai, però per fi ara nosaltres! - actitud irracional i il·lògica que podrien dir totes les generacions

Alimentar els altres és un acte d'amor, com una mare que nodreix de si mateixa el nonat en les seves entranyes i el nadó del seu si, o com els pares que alimenten els seus fills perquè visquin, creixin i siguin éssers humans com ells. Alimentar-se també és un acte d'amor, és acceptar aquesta donació gratuïta i vital i acceptar viure, crèixer i ser com ells. 

L'Eucaristia és l'aliment espiritual amb el que Déu se'ns dona. I igual que en la vida biològica la falta d'aliment porta a l'enflaquiment, a la falta de forces, a les malalties, a l'anèmia, a l'anorèxia i en última instància a la mort. 

(1) Que és un grau molt més alt d'existència, existir és limitat i temporal, ser és universal i etern
(2) En nosaltres, en els altres, en l'ambient, en la societat i a tot el món, i com les aparences poden ser enganyoses sovint costa destriar-los, per fer-ho bé necessitem la saviesa i la guia divines 

divendres, 25 d’octubre del 2024

Una selecció de pel·lícules (II)

Una selecció personal de pel·lícules de ficció des de poc desprès del final de la Segona Guerra Mundial, abarcant tots els àmbits de la imaginació humana, agrupades en períodes: 


1949 - 1964 

In the Town (1949) 

All about Eve (1950)

Journal d'un curé de campagne (1951)

The Lavender Hill Mob (1951) 

Singin' in the Rain (1952)

This is Cinerama (1952) 

Les vacances de M. Hulot (1953)

Gentlemen Prefer Blondes (1953)

How to Marry a Millionaire (1953) 

Tokyo monogatari (1953)

Father Brown (1954)

La strada (1954)

Historias de la radio (1955)

The Seven Year Itch (1955) 

Guys and Dolls (1955) 

Biruma no tategoto (1956)

Marcelino pan y vino (1956)

Bus Stop (1956)

Forbidden Planet (1956)

Paths of Glory (1957)















Mon oncle (1958)

Muhomatsu no issho (1958) 

I soliti ignoti (1958)

Pillow Talk (1959)

Die Brücke (1959) 

Les 400 coups (1959) 

The Apartment (1960)

On the Beach (1960)

The World of Suzie Wong (1960)

Breakfast at Tiffany's (1961)

West Side Story (1961)

The Misfits (1961)

La notte (1961) 

Lover Come Back (1961)

A Kind of Loving (1962)

Boys Night Out (1962) 

Days of Wine and Roses (1962) 

The Wonderful World of the Brothers Grimm (1962) 

The Cardinal (1963)

Its a Mad, Mad, Mad, Mad World (1963) 

Man's Favorite Sport? (1964)

Send Me No Flowers (1964)

Fail Safe (1964)

Dr. Strangelove (1964)

My Fair Lady (1964)

Les parapluies de Cherbourg (1964) 




1965 - 1980

The Agony and the Ecstasy (1965)

Dr. Zhivago (1965)

Those Magnificent Men in their Flying Machines (1965)

The Great Race (1965) 

One Million Years BC (1966) 

Pharaoh (1966) 

Blow-Up (1966)

Three on a Couch (1966) 

Dr. Katajews chirurgische Eingriffe in das Seelenleben  des Dr. Igor Igorowitsch (1967)

Playtime (1967)

Les Demoiselles de Rochefort (1967) 

Barefoot in the Park (1967)

Guess Who's Coming to Dinner (1967)

Helga. Vom Werdem des menschliche Lebens (1967) 

Baisers volés (1968) 

Planet of the Apes (1968)

2001: A Space Odyssey (1968)

The Party (1968) 

Charly (1968)

Hell in the Pacific (1968) 

Nihonkai daikaisen (1969) 

Ma nuit chez Maud (1969) 

If It's Tuesday This Must Be Belgium (1969)

Easy Raider (1969) 

When Dinosaurs Ruled the Earth (1970) 

Zabriskie Point (1970)

The Out-of-Towners (1970) 

Ein kärlekshistoria (1970)

Tora! Tora! Tora! (1970)

Patton (1970)

Le genou de Claire (1970)

Love Story (1970)

Trafic (1971)

The Andromeda Strain (1971) 

Silent Running (1972) 

Solaris (1972) 

Sleeper (1973) 




The Little Prince (1974)

Bad Ronald (1974) 

Dersu Uzala (1975)

One Flew Over the Cuckoo Nest (1975) 

Murder by Death (1976) 

Close Encounters of the Third Kind (1977) 

Grease (1978)

Zulu Dawn (1979)

Moskva slezam ne verit (1979) 

The Gods Must Be Crazy (1980)

Shogun (1980)

Ni hyaku san kochi (1980) 

The Silk Road (1980)

Cosmos (1980)



1981 - 1996 

La Guerre du feu (1981)

Das Boot (1981) 

On Golden Pond (1981)

Koyaanisqatsi (1982)

Blade Runner (1982)

Cannery Row (1982)

The Outsiders (1983)

Zelig (1983) 

The Day After (1983)

WarGames (1983)

The Name of the Rose (1986)

Chechechela, una chica de barrio (1986)

Le Déclin de l'empire américain (1986) 

Hong gao liang (1987)

Babettes gaestebud (1987)

Cry Freedom (1987)

L'Ours (1988)

Amanece que no es poco (1989) 

Da hong denglong gaogao gua (1991)

























Much Ado About Nothing (1993)  

The Joy Luck Club (1993) 

The Wedding Banquet (1993)

Mu du du xanh (1993) 

Rapa Nui (1994) 

Babe, the Galant Pig (1995)

Contact (1997)

The Truman Show (1998) 

Deep Impact (1998) 

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Rings (2001)

Amelie (2001)

My Big Fat Greek Wedding (2002)

I Am David (2003)

Bruce Almighty (2003)

Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (2003)

Le chiavi di casa (2004) 

Millions (2004)















The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005)

The Boy in Striped Pyjamas (2006)

The Fox and the Child (2007)

Moon (2009)



2013 - 2028 

Gravity (2013)

Tokyo Kakozu (2013)

Interstellar (2014)

















Se Dio vuole (2015) 

The Martian (2015)

Aquests films ens diuen molt sobre la mentalitat de la seva època, d'allò que es pensava, creia, sentia, desitjava i somniava o senzillament es destacava o estava de moda, a part de portar molts records als que han viscut aquests temps, i com es veu hi ha de tot. 

dijous, 24 d’octubre del 2024

Una selecció de pel·lícules (I)

Una selecció de pel·lícules basades en fets reals o amb pretensió de verosimilitud històrica i psicològica, agrupades per períodes, des de fa tres quarts de segle: 


Anys 1949 - 1964 

Cielo sulla palude (1949) 

Francesco, giullare di Dio (1950) 

Guilty of Treason (1950) 

La Señora de Fátima (1951) 

Yokihi (1955) 

























Die Brücke (1959) 

Le dialogue des Carmélites (1960) 

Conspiracy of Hearts (1960) 

Fray Escoba (1961) 

The Reluctant Saint (1962) 

The Longest Day (1962)

Becket (1964)

El señor de La Salle (1964) 




Anys 1965 - 1980

The Agony and the Ecstasy (1965)

A Man for All Seasons (1966) 

Helga. Vom Verdem des menschlichen Lebens (1967) 

Nihonkai daikaisen (1969) 

Tora! Tora! Tora! (1970)

Patton (1970)

Woodstock (1970)  

Fratello sole, sorella luna (1972) 

The Exorcist (1973)

























Dersu Uzala (1975)  

Jesus of Nazareth (1977)

Al sur del Pacífico (1977)

El hombre que supo amar (1978) 

Zulu Dawn (1979) 

Shogun (1980)

Ni hyaku san kochi (1980) 

The Silk Road (1980)

Cosmos (1980) 




Anys 1981 - 1996

Das Boot (1981)

Koyaanisqatsi (1982)

The Year of Living Dangerously (1982) 

Missing (1982)

State buoni, se potete (1983) 

The Scarlet and the Black (1983) 

The Right Stuff (1983)

Teresa de Jesús (1984)  

The Killing Fields (1984)

Out of Africa (1985) 

The Assisi Underground (1985) 

The Mission (1986)

The Last Emperor (1987) 

Cry Freedom (1987) 

Gorillas in the Mist (1988) 

To Kill a Priest (1988) 

Mississipi Burning (1988) 

Romero (1989)

























Awakenings (1990) 

The First Emperor of China (1990) 

Baraka (1992)

Searching for Bobby Fischer (1993) 

Faustyna (1994) 

Apollo 13 (1995)

Dead Man Walking (1995) 



Anys 1997 - 2012

Seven Years in Tibet (1997)

Titanic (1997) 

A Bright Shinning Lie (1998) 

Molokai: The Story of Father Damian (1999) 

Padre Pio (2000)

A Beatiful Mind (2001)

Papa Giovanni - Ioannes XXIII (2002)

Il Papa buono (2003) 

Ingen Nulims (2003)

The Passion of the Christ (2004)

Der neunte Tag (2004) 

Hotel Rwanda (2004)

Die Grosse Stille (2004)


























Joyeux Noël (2005) 

Alla luce del sole (2005)

The Exorcism of Emily Rose (2005) 

Karol, un uomo diventato Papa (2005)  

Shooting Dogs (2005) 

Apocalypto (2006)

Letters from Iwo Jima (2006)

Papa Luciani: Il sorriso di Dio (2006) 

Paolo VI: Il Papa nella tempesta (2008) 

Vision: Aus dem Leben der Hildergard von Bingen (2009) 

Bakhita (2009) 

Popieluszko. Wolnosc jest w nas (2009) 

Sant'Agostino (2010) 

Prefirisco el paradiso (2010) 

Des hommes et des dieux (2010)

La última cima (2010) 

There Be Dragons (2011) 

Soul Surfer (2011) 

For Greater Glory: The True Story of Cristiada (2012) 




Anys 2013 -  2028  

Mary's Land (2013) 

Un Dios prohibido (2013)

Ben-Hur (2016)  

Silence (2016) 

American Made (2017)

Fatima (2020) 

























Amanece en Calcuta (2021)

Confio, viaje a la Esperanza (2021) 

Vivo (2021) 

Noche de Paz (2021) 

Lepanto (2021) 

Claret (2021) 

Medjugorje, la película (2021) 

Corazón de padre (2022) 

Mother Teresa: No Greater Love (2022) 

Sound of Freedom (2023) 

Cabrini (2024) 

 

Altres: Longford (2006), Heaven Is for Real (2014), Francisco, el padre Jorge (2015), Luz de Soledad (2016),  Les innocentes (2016), Miracles from Heaven (2016), Converso (2017), Pope Francis: A Man of His Word (2018), The Two Popes (2019), Parasceve, retrato de una Semana Santa (2021), Llegaron de noche (2022), Father Stu (2022),  Madre ven (2022),  Libres (2023), El Cielo no puede esperar (2023) i Apocalipsis de San Juan (2024)  

dimarts, 10 de setembre del 2024

Setembre, mes marià

El mes de setembre està dedicat a la Mare de Déu dels Dolors, però a més és un mes molt marià amb festes com 

La Nativitat de la Verge Maria, 8 de setembre



El Dolç Nom de Maria, 11 de setembre


I moltes altres, com la Mare de Déu de la Mercè i la Mare de Déu dels Dolors

Visquem intensament i amb molta devoció a la Mare de Déu aquest mes!

dimecres, 14 d’agost del 2024

Idees per pensar

Idees per pensar, sobretot en temes religiosos i espirituals: 

Amb autor:

Jo sóc el Camí, la Veritat i la Vida, ningú pot arribar al Pare sinó per mi  - Nostre Senyor Jesucrist (+ 30 o 33)

Blat sóc de Crist i he de ser molgut per les dents dels lleons per esdevenir pa blanc de Crist - St. Ignasi d'Antioquia (+ c. 110?), mostrant el martiri com el suprem seguiment de Crist  

La glòria de Déu és que l'home visqui, i la vida de l'home és la visió de Déu - Sant Ireneu de Lió  (c. 130 - c. 202) 

Déu permet que l'orgull ocult o no reconegut es mostri en la luxúria manifesta - Sant Agustí (354 - 430) 

Si caminant pel camp veiés un sacerdot a un cantó del camí i un àngel a l'altre, primer m'agenollaria davant del sacerdot i desprès davant de l'àngel, perquè l'àngel és un missatger celestial de Déu però el sacerdot porta a Déu amb ell - Sant Francesc d'Assís (1181/82 - 1226)

Fer-se mal a si mateix és encara pitjor que fer mal als altres  - Sant Tomàs d'Aquino (1224 - 1274)

Qualsevol pecat és lleuger comparat amb la blasfèmia, perquè aquesta és ofendre directament i expressament a Déu pel fet de ser Déu  - St. Tomàs d'Aquino

No hi ha major injustícia que tractar desigual als iguals i igual als desiguals - St. Tomàs d'Aquino

Portar la justícia al màxim és la màxima injustícia - St. Tomàs d'Aquino 

L'Amor que mou el Sol i les estrelles... - Dant Alighieri (1265 - 1321) a la seva Comèdia, les 3 parts de l'obra  acaben amb  "... i les estrelles"

Obres, obres vol el Senyor! - Santa Teresa de Jesús (1515 - 1582) 

Aquesta vida és una mala nit en una posada dolenta - Sta. Teresa de Jesús  

Tingues paciència amb tot i sobretot amb tu mateix - Sant Francesc de Sales (1567 - 1622)

El cor té raons que la raó no comprèn - Blaise Pascal (1623 - 1662)

Cap a on caurà l'arbre quan el tallin? Cap a on s'inclina! Cap a on anirem a l'altre vida? Cap a on ens inclinem en aquesta! - Sant Alfons Maria de Liguori (1696 - 1787)

Qui fa de petiteses pecats greus acaba fent de pecats greus petiteses - St. Alfons Maria de Liguori 

El primer pas cap a la saviesa és trobar qui té la culpa, el pas final és reconciliar-s'hi - adaptat de Georg Christoph Lichtenberg (1742 - 1799) 

Si veiessim l'ànima d'un pecador mortal moririem de l'horror  - St. Joan Bpta. Mª Vianney (1786 - 1859)

El sacerdot és l'amor del Cor de Jesús - St. Joan B. Mª Vianney

En la nostra època totes les polítiques i ideologies estan fortament prenyades del seu contrari - una de les poques idees encertades de Karl Marx (1818 - 1883) 

Dius que ets dèbil? Saps perquè és: perquè has cedit més de déu mil vegades, així has arribat a ser joguina de les circumstàncies, tu has arribat a donar-lis força sense que elles hagin sigut la causa de la teva debilitat - Henri Frédéric Amiel (1821 - 1881)

Una temporada a l'Infern (Une saison en enfer, 1873), títol d'un llibre psicològic autobiogràfic d'un molt jove Arthur Rimbaud (1854 - 1891)

Qui no coneix a Jesucrist no entèn ni la vida ni la mort - G.K. Chesterton (1874 - 1936) 

La bona notícia és el fet del pecat original - G.K. Chesterton 

El món d'avui està ple d'antigues virtuts cristianes que s'han independitzat de la seva font divina, s'han separat unes d'altres, s'han absolutitzat i s'han tornat boges - G.K. Chesterton 

No necessitem tant bones lleis que ens protegeixen d'homes dolents com necessitem homes bons que ens protegeixin de lleis dolentes - G.K. Chesterton

Hi ha gent que no se'n dona compte però que en el fons actúa com si visquès en un món en que els altres fossin déus o diables, d'àngels i dimonis - Carl Gustav Jung (1875 - 1961)

Creient-ho natural i normal hi ha qui pensa que la bellesa és, i l'atracció emana, del objecte i no de la seva visió d'ell - Carl Jung  

Els caràcters nerviosos molt inactius per tal de poder mobilitzar-se per mitjà d'una sacsejada emotiva, el seu únic recurs, solen recòrrer al dimoni de la perversitat, ja que en ells el negatiu i dolent els afecta molt més que allò positiu i bo, i en el límit buscant l'estímul cada cop més fort poden arribar al satanisme - René Le Senne (1882 - 1954) i deixebles 

Si veiessim la bellesa meravellosa d'una ànima en gràcia de Déu, tots voldriem estar-hi (St. Pius de Pietrelcina, 1887 - 1968)

Com es veu en la història de l'endimoniat de Gerasa, quan el dimoni poseeix un home el porta a la nuesa, a la violència i a la bogeria, espantant als altres i fent-lo insociable - Fulton J. Sheen (1895 - 1979) 

L'home neix amorf i mor apàtic, entremig passa per successius períodes tenyits dels altres sis caràcters (1) - Gaston Berger (1896 - 1960) 

Els sentimentals poden caure en la impuresa per tristesa, els apassionats per humiliacions que fereixen el seu amor propi o per passar èpoques difícils de la seva vida - Luigi Maria Rossetti O.M.I. (1897 - ?)

Tothom haurà de passar per mi, els qui busquin i demanin la meva misericòrdia la trobaràn, però els qui no la vulguin, es trobaran amb la meva justícia - Jesucrist en una aparició a Santa Faustina Kowalska (1905 - 1938) 

La majoria dels que estan en l'Infern són gent que no creia que existís l'Infern - Sta. Faustina Kowalska 

El mateix foc de l'Amor diví que fa les delícies dels sants en el Cel és el que purifica a les ànimes del Purgatori i el que tortura i desespera a les de l'Infern, que no l'accepten - Alan Watts (1915 - 1973) 

L'Encarnació, la Resurrecció, l'Ascensió... són les veritables lleis de la Física i la Biologia  - Flannery O'Connor (1925 - 1964)

Per al científic que ha viscut de la seva en el poder de la raó, la història acaba com un mal somni. Ha escalat les muntanyes de la ignorància, està a punt de conquerir el cim més alt i mentre puja a la roca final és rebut per un grup de teòlegs que han estat asseguts allà des de fa segles - Robert Jastrow (1925 - 2008)

El món és massa complex i està massa ben interconectat perquè hagi pogut ser producte de l'atzar - Allan Sandage (1926 - 2010)

El món no és tant hostil com alguns es pensen (d'un llibre d'autoajuda) 

A la vida hi ha 3 coses: religió, ciència i vida social (un científic nord-americà del segle XX) 

L'aparell de TV és l'altar satànic entronitzat en totes les famílies - Anton Szandor LaVey (1930 - 1997), satanista ateu 

Quan no es té en compte el seu paper reproductiu, pels homes joves les dones adquireixen una importància exagerada - Mn. Bernat Bauzà (1940 - 1993) 

Lluita contra el món, perquè el món lluita contra tu - part d'un text de cançó de Salvatore Adamo (n. 1943)

Les cançons d'amor actuals serien molt més adequades si es referissin a  Déu -  Henry Makow (n. 1949)

A partir dels anys 1960s a les pel·lícules nord-americanes les dones començaren a comportar-se com a homes gais - H. Makow

Els avions volen perquè Déu vol i els helicòpters només Déu sap per què volen  - observació a l'inici d'un curs de pilot 



I algunes més d'anònimes o, en alguns casos, meves: 

Vanitat de vanitats, i tot és vanitat - Qohelet, llibre de l'Antic Testament 

El Cristianisme és més que una religió, és una relació personal, individual i col·lectiva, amb Jesucrist

Déu es manifesta a tots en la mesura que cadascú n'és capaç

L'àngel et parla de la justícia abans i de la misericòrdia desprès, el dimoni et parla de la misericòrdia abans i de la justícia desprès 

Fent camí s'alegrava a les pujades i s'entristia a les baixades, pensant en el que vindria desprès - observació sobre un antic filòsof grec

Que nomès tenen valor les afirmacions empíricament demostrables no és una afirmació empíricament demostrable 

Hi ha gent que quan s'enamora el primer que fa és protegir el seu jo

Alguns viuen una vida falsa pensant que és autèntica, perquè no en saben cap altre 

El pecat és la lepra de l'ànima 

La frivolitat és un estat tràgic de vida 

La impuresa és causa i efecte de l'allunyament de Déu

La impuresa és temps amb el diable 

La impuresa és el diable, la condemnació, l'Infern, les seves fantasies són dimonis

Els pecadors obstinats ja comencen a fer un tast de l'Infern en aquesta vida

La blasfèmia és el pecat infernal dels condemnats 

Perquè és tan difícil deixar el pecat? Perquè era molt fàcil no entrar-hi! 

El pecat sexual quasi sempre és pseudosexe, en realitat es tracta de gelos, enveja, avidesa, pretensió, rebeldia, fracàs, frustració, ràbia, preocupacions, por, soledat, odi i autoodi....

No ens tempten les coses externes, perquè vist i usat segons Déu ens diu, tot és bo (2); és el mal desig intern el que quan s'hi cedeix fa buscar l'ocasió externa (3)

La misoginia és diabòlica: "posaré enemistat entre tu [la serp] i la dona..." (4)

Molts pecadors obstinats i repetitius sovint ho fan en un và intent de superar o assumir alguna cosa de la seva vida o del seu passat que no poden acceptar de cap manera

No es pot intentar apagar el foc amb alcohol 

L'Infern no és pels pecadors sinó pels no penedits 

(1) Successivament sanguini, colèric, nerviós, sentimental, apassionat i flegmàtic, segons la terminologia de Le Senne
(2) La bellesa, l'atracció sexual, el cos humà, el sexe... tot ha estat creat per Déu i en principi tot és bo, sempre que s'usi tal com Ell ens indica i no pas posant la nostra voluntat i caprici per sobre de la saviesa divina
(3) Com bé diu Jesús, el mal no ens ve de fora sinó que surt del propi interior, el pecat és allò fals i dolent que hi afegim nosaltres al que en sí és bo i normal en el pla de Déu, espatllant-ho i degradant-ho
(4) L'altra cara és la misandria, que també és demoníaca; les dos són manifestacions de la misantropia, que és el més contrari a la caritat. 

dimecres, 7 d’agost del 2024

Una visió de caràcters humans (II)

La segona part dels caràcters humans està dedicada a les santes, i com que la teoria i els motius ja estan explicats en el primer article, passo directament a la classificació: 

Dues santes en una: Sta Teresa de Lisieux (1873 - 1897) fent de Sta. Joana d'Arc (c. 1412 - 1431)
 en una obra de teatre quan era jove. És curiós que la monja carmelita de clausura exemple de la 
infància espiritual tingués tota la seva vida a la donzella d'Orléans com un model i referència, més
 encara quan aquesta no va ser oficialment beatificada fins el 1909 ni canonitzada fins 1920, tot i
que ja tenia una secular fama popular de santedat, i mostra que totes dues eren sforça emblants.  


1 Sta. Joana d'Arc, Sta. Teresa de Lisieux

2 Sta. Caterina de Bolònia, Sta. Teresa de Jesús, Sta. Faustina Kowalska, Lucia Dos Santos

3 Sta. Caterina de Ricci, Sta. Maria Magdalena de Pazzi, Maria Magdalena de l'Encarnació, Sta. Caterina Labouré, Sta. Gemma Galgani, Sta. Anna Schäffer, Teresa Neumann   

4 Anna Caterina Emmerich, Sta. Francesca Xaviera Cabrini, Sta. Maria Goretti, Sta. Teresa de Calcuta, Sta. Gianna Beretta Molla, 

5 Sta. Caterina de Siena, Sta. Joaquima de Vedruna, Sta. Maria Rosa Molas, Sta. Teresa de Jesús Jornet, Sta. Clelia Barbieri, Dorothy Day   

6 Sta. Margarida Maria d'Alacoque, Sta. Paula Montal, Sta. Maria Micaela del Santíssim Sacrament, Sta. Edith Stein, Chiara Luce Badano 

7 Sta. Elisabet Anna Seton, Sta. Bernadeta Sobirós, Chiara Corbella-Petrillo 
 
8 Sta. Joana Jugan, Caterina Coromina, Sta. Àngela de la Creu 

De nou, com en l'altre classificació, no es tracta de l'estil d'una determinada persona, que pot tenir peculiaritats i fins estar mal tipificada per mi, sinó de la impressió que dona el conjunt d'un determinat tipus. 

Si ho comparem amb els seus equivalents masculins veiem que hi ha alguns matissos, per exemple les del tipus 3 són unes grans místiques i les del 8 unes dones capaces de tot i, tractant-se de santes, d'allò més bo i millor, sobretot en la vida activa d'ajudar al proïsme. Aquests dos grups són molt clars, les contemplatives de gran vida interior i les caritativament actives que posen en pràctica al màxim la frase teresiana de "Obres, obres vol el Senyor!".  I com en el cas masculí les 1 són lluitadores i les 5 educadores, però en les altres no és tan fàcil definir-les per un tret distintiu que resumeixi globalment la seva personalitat: "A les dones no se'ns coneix tan fàcilment" com també deia Sta. Teresa de Jesús. 

dimarts, 6 d’agost del 2024

Una visió dels caràcters humans

Una classificació dels caràcters humans, tots ells útils i necessaris, basada lliurement en la de Luigi Maria Rossetti O.M.I. (1) i començant per grans figures religioses: 

Portada d'una edició d'un llibre de Luigi Maria Rossetti, en ell
si veuen representants típics segons ell dels 8 caràcters humans
principals: tot i que no per ordre hi surten els sants Benet Josep
Labre, Bernardí de Siena, Ignaci de Loyola, Francesc d'Assís, 
Joan Bpta. Maria Vianney, Tomàs d'Aquino, Pere Canisi i Josep
de Cupertino. En el peu de foto els 4 primers citats són primàris
 i els 4 següents són secundaris, els 2 primers i els 2 últims són
no emotius i els 4 del mig emotius; finalment el primer, quart,
quint i octau de la llista són no-actius i el segon, tercer, sisè i 
setè actius, combinacions que donen lloc als 8 caràcters que per
motius històrics ell anomena amorf, sanguini, colèric, nerviós,
sentimental, apassionat, flegmàtic i apàtic, ja que aquests venen
de. desdoblar els 4 temperaments d'Hipòcrates i Galè, però els
noms són històrics, antics i ja una mica desfasats avui dia.

La classificació adaptada per mi és: 

1 David, St. Pere, Sta. Joana d'Arc, St. Ignasi de Loyola 

2 St. Francesc d'Assís, Sta. Teresa de Jesús, St. Joan XXIII, St. Pau VI 

3 St. Joan Baptista, St. Simeó Estilita, St. Joan Maria Vianney 

4 Abraham, Moisès, St. Pau, St. Agustí, St. Joan de Capistrano 

5 Sta. Caterina de Siena, St. Joan Fisher, St. Joan Bpta. de La Salle

6 Josep (2), St. Josep, St. Josep de Cupertino, St. Joan Bosco 

7 St. Benet, St. Domènec, St. Francesc de Paula, St. Benet Josep Labre, St. Antoni Maria Claret, St. Joan Pau II

8 Salomó, St. Tomàs apòstol, St. Bernardí de Siena, St. Tomàs More, St. Francesc Xavier 

En primer lloc cal dir que aquests 8 caràcters surten de la combinació de tres factors personals (3) segons la caracterologia de René Le Senne (1882 - 1954) filòsof i professor de la Sorbona, exposada principalment en el seu Traité de Caractérologie (Presses Universitaires de France, 1945) i precedida i seguida per altres autors (4), usant una altre nomenclatura,  i que els tipus fan com una roda, de forma que l'1 i el 8 són veïns. Cadascun d'ells té semblances amb el anterior i posterior amb el que comparteixen dos dels tres factors, igual que passa amb un tercer que per l'1 és el 4, pel 2 és el 7, pel 3 és el 6 i pel 5 és el 8, i naturalment a la recíproca. Els caràcters que no comparteixen cap factor i per tant els més oposats en el seu estil són els parells 1 - 6; 2 - 5; 3 - 8 i 4 - 7. 

He preferit nomenar-los amb nombres però l'1 podria ser el lluitador o el líder natural; el 2 el renovador; el 3 la veu que clama en el desert i atrau multituds; el 4 la conversió, la grandesa i l'autoritat personal; el 5 l'educador o el mestre; el 6 el silenci i els somnis; el 7 el pelegrí,  i el 8 el savi, l'estudiós, mundà i missioner. El caràcter més extravertit és el 8, seguit de l'1. I el caràcter més introvertit és el 3, seguit del 6. 

I com una nota a observar, els caràcters femenins poden diferir una mica dels masculins, per això tot i que aqui en surten alguns exemples i que bàsicament en això homes i dones si no del tot iguals, perquè hi ha diferències psicològiques tant com físiques, són semblants i equiparables en general, pot ser convenient fer-ne una altre d'especial per al caràcter femení, començant també per les santes, perquè en la santedat és on s'expressa més bé allò que l'ésser humà realment és, és a dir allò que està cridat per Déu a ser, la seva vocació i realització, missió en la vida i personalitat més autèntica.  

Cal no oblidar que això és molt esquemàtic, que hi ha molts matissos i que cada persona és diferent i única, però com diu el mateix Le Senne, "tothom és en part igual a tots, en part igual a alguns i en part original i irrepetible" i aquí s'investiga la segona de les igualtats i encara molt per sobre, perquè Le Senne a més d'afirmar que el temperament i el caràcter formen junts la personalitat, també diu "el caràcter és com l'esquelet mental d'una persona, moltes coses depenen de molts altres factors (5)" i és la combinació de tot el que fa a cadascú distintiu i reconeixible. Però essent conscient de les seves limitacions i ben usat, pot donar pistes útils per ajudar a apropar-nos al misteri de cada persona. 

(1) Nascut a Nàpols el 1897, després de la 1ª Guerra Mundial on va participar com oficial, va entrar als Oblats de Maria Immaculada i va ser ordenat sacerdot, exercint de professor, mestre de novicis i director espiritual, entre d'altres. Interessat pel tema va escriure diversos llibres de Caracterologia sobretot pel motiu pràctic de conèixer-se un mateix i els altres, de facilitar les relacions humanes i la convivència en la família i en el treball, per discernir vocacions i per la pastoral; per això és molt concret, descriptiu i cercant allò aplicable i útil. Hi ha poca informació sobre ell a Internet, limitada gairebé als seus llibres, i no he trobat quan va morir. 
(2) El Josep d'Egipte.
(3) Són l'emotivitat, alta (E) o baixa (nE); l'activitat alta (A) o baixa (nA) i el tipus de resonància, primària (P) o secundària (S). L'emotivitat és la commoció psíquica i fins i tot física que provoquen els estímuls externs o interns, que pot ser intensa o dèbil. L'activitat de caràcter és diferent de l'activitat aparent, una persona no-activa pot ser molt treballadora i una de tranquil·la i parsimoniosa pot ser activa, una persona emotiva pot treballar molt per motiu de l'emoció que l'emporta tot i ser inactiva, i una persona activa si és no-emotiva, i més si a sobre és secundària, perquè la secundarietat és com un frè, pot semblar que no ho és; del que es tracta és que l'activitat en el sentit lesennià és la disposició a actuar sobre el món transformant-lo, per això els grans actius són extravertits, i més encara és un impuls interior que dona la força de voluntat per fer treballs avorrits, pesats, que desagraden, repetitius i continuats, sense cansar-se, i acabar allò que s'ha començat sense distreure's ni abandonar la feina per altres estímuls: la manera com es detecta l'activitat caracterial d'una persona és veient si els obstacles, les dificultats, oposicions i fracassos els desanimen i el porten a afluixar, cedir i fins desistir (nA) o bé si l'estimulen i reforcen la seva determinació i fan que augmenti el seu esforç (A), també es pot dir que la persona nA prefereix la vida interior i la contemplació, i és més observador que participant, i tot el contrari passa amb l'A que té una inclinació innata a participar, i quan s'és molt actiu les dificultats i els perills són el que atrauen i el motiu de fer precisament allò, com en el cas dels alpinistes i escaladors. Finalment la resonància divideix les persones en les que solen reaccionar amb immediatesa i vivacitat i de forma superfícial i efímera (P), oblidant ràpidament, i les que reaccionen de forma retardada, lenta, profunda i persistent (S), així mentre que en les primàries les coses són momentànies i fins "depenent del moment", amb certa frivolitat i tot, en les secundàries les reaccions són sovint no visibles exteriorment però tenen conseqüències serioses i duradores, poden portar al rancor i el ressentiment, i fins acumular-se en la memòria, rumiar-se, i explotar desproporcionadament en un moment inesperat davant un estímul poc important:  els P viuen en el present i els S en el passat i/o en el futur.
(4) Le Senne es va basar en els estudis del psicòleg Gerard Heymans (1857 - 1930) i el metge psiquiatra Erno Dirk Wiersma (1858 - 1940), tots dos professors a la Universitat de Groningen, fets l'any 1908 a Holanda, que van detectar 3 factors permanennts del caràcter humà: emotivitat alta o baixa, activitat alta i baixa i resonància (o tipus de resposta als estímuls) primària, és a dir ràpida, superficial i efímera, o bé secundaria, és a dir lenta, profunda i persistent. 
Le Senne va desenvolupar el sistema amb les seves observacions i estudis, i el van continuar d'altres com Gaston Berger (1896 - 1960), filòsof, professor universitari, alt càrrec de l'administració, industrial, diplomàtic i iniciador de la prospectiva de futur, i fervent catòlic, que fou molt amic del sacerdot carmelita Marie-Eugène de l'Enfant Jésus O.C.D. (1894 - 1967).  En el camp de l'estudi del caràcter, va ser autor de dos grans llibres continuadors del de Le Senne: Traité pratique d'analyse du caractère (P.U.F. 1950) i Caractère et personnalité (P.U.F. 1954), en els que introdueix un altre factor, basat en Malebranche, el camp de consciència, que pot ser ample, panoràmic i general, o bé estret, és a dir focalitzat i detallista, és a dir l'esperit de finessa i l'esperit geomètric de Pascal, o bé el divulgador i l'investigador, i que porta el nombre de caràcters bàsics a 16, ja que cadascun dels 8 té les variants ample i estret, ja que aquesta divisió no els arriba a fer d'un altre tipus, però sí que els matissa i poden ser bastant diferents.  
Uns altres desenvolupadors van ser el psicòleg, professor i filòsof Dr. André Le Gall (1904 - 1954) amb l'impotant Caractérologie des enfants et adolescents à l'usage des parents et educateurs (P.U.F. 1950) i Les Caractères et le bonheur conjugal: analyses et conseills (1965) i Les Caractères et la vie des couples (1977), aquests dos darrers en col.laboració amb la doctora belga Suzanne Simon (1901 - 1989) per la visió femenina de la vida en parella, autora també en solitari de Le caractère des femmes (1967) i el psicòleg, sociòleg i pedagog Roger Mucchielli (1919 - 1981), amb Caractères et visages (1954), Psychologie pratique des élèves de 7 à 12 ans (1958) i La Caractérologie à l'âge scientifique (1961). 
Aquesta escola, anomenada de Heymans - Le Senne, va estar molt de moda a Europa Occidental  i a Amèrica Llatina als anys 1950s, 1960s i 1970s i en molts països, ja que els llibres foren ràpidament traduïts  a diversos idiomes, fins i tot a la primera meitat dels 1980s, sobretot gràcies a Édouard Morot-Sir (1910 - 1993), editor de la col·lecció "Caractères" a la editorial universitària parisenca P.U.F.on foren publicats molts dels llibres sobre el tema, i divulgadors com Jean Brun-Ros (1886 - 1975), autor de llibres de butxaca de popularització de les nocions, que van tenir molt èxit com llibres d'autodescobriment i autoajuda, i algunes intervencions puntuals d'autors coneguts en altres camps com Emmanuel Mounier (1905 - 1950) amb Traité du caractère I com que es faria molt llarg fer una descripció completa, basti en citar alguns autors que hi van col·laborar amb les seves aportacions, com Paul Griéger, Roger Gaillat, Maurice Gex, Willem August Pannenborg, Pierre Mesnard, René Resten, Robert Maistriaux... 
(5) Com el sexe, home o dona; l'edat, nen, jove, adult o gran; l'època i el lloc , la mentalitat ambiental i el moment hisòric, el país, la religió, l'ètnia,l a família, l'idioma i la cultura,; la complexió física, la salut, intel·ligència, l'educació, els estudis, la professió, si s'és casat, solter o s'està en la vida sacerdotal o religiosa,  els viatges, interessos intel.lectuals i hobbis...tot això ens construeix i ens modifica, i les combinacions són pràcticament il·limitades.