Prendre la pròpia creu i seguir Jesús
Isaïes, als cants del Servent de Jahvè, ja profetitza sobre un Messies que ha de sofrir, ser incomprès, marginat i menyspreat, pagar per les culpes dels altres i salvar-nos amb el seu sofriment. Això va ser escrit uns quants segles abans de Crist. Però sembla com que els qui ho van llegir no ho van entendre o no van copsar la implicació que això tenia. Perquè la Bíblia té una propietat essencial i única: més que llegir nosaltres la Bíblia, és ella la que ens llegeix a nosaltres, mostrant-nos qui som i l'estat de les nostres ànimes. I almenys en temps de Jesús ni els experts i mestres de la Llei ni les altes autoritats religioses no estaven capacitats per reconèixer en el Servent a Jesús, i això els retratava en el seu estat interior.
Sant Jaume insisteix en que la fe sense obres és morta, pura teoria sense efectes en la vida i per tant estèril i ineficaç. Si ens compadim d'algú sense ajudar-lo, podent fer-ho, el més benevolent que podem dir d'aquesta actitud és que és un bon desig i prou, sense cap conseqüència, però el que més sembla és una insensibilitat, una irresponsabilitat i una burla. Si un realment té fe, això el porta a fer naturalment i quasi espontàniament accions bones i caritatives, i si un fa aquestes accions ja de per sí la fe la té i si no és explícita, almenys implícita. Perquè si ens empaltem en Jesús donem bons fruits i per aquests fruits es coneix en qui creiem i confiem, en qui estem arrelats.
A l'Evangeli Jesús pregunta als apòstols per qui diu la gent que és Ell, i ells li diuen el que han sentit dir, algun dels grans profetes. I llavors pregunta qui pensen ells que és i St. Pere, inspirat, dona la resposta encertada en nom de tots: el Messies, el Fill de Déu viu. Jesús els hi prohibeix que ho diguin, perquè la gent tenen una idea equivocada sobre aquesta figura i no ho entendrien, en realitat no ho entendran fins que hagi patit, mort a la creu i ressuscitat i encara quan després de la seva ascensió al Cel, el do de l'Esperit Sant els hi ho faci comprendre clarament el dia de la Pentecosta. I tot seguit els hi passa a anunciar el programa de la Redempció per a la salvació de la Humanitat segons la voluntat de Déu: Jesús ha de patir i sofrir molt, morir crucificat i ressuscitar als tres dies.
Portar la pròpia creu seguint Jesús: els cristians som seguidors del Fill de Déu crucificat per salvar-nos |
St. Pere, que ha donat la resposta correcta a qui és Jesús, se n'escandalitza i humanament afectat intenta fer-li un favor dient que ells no ho permetran, que això no li pot succeïr. I Jesús s'indigna perquè St. Pere ho veu de forma humana i no segons la voluntat de Déu. "Tu, darrera meu" li ve a dir amb paraules molt fortes i enèrgiques que responen a la importància de la qüestió. St. Pere no se'n dona compta de que l'està temptant i per això Jesús el qualifica de diable, per tal que se n'adoni. La teoria correcta no ha fet efecte, a la primera St. Pere i els apòstols han reaccionat de forma humana, amb la lògica i la manera de fer d'aquest món. Gairebé com ho hagués fet un no creient, un pagà.
Jesús ens diu en un altre lloc, si un pare li diu a dos fills seus "Vull que vagis a treballar a l'hort" i un li contesta "Sí, pare" però no hi va, i l'altre li diu "No ho vull fer" però després penedit hi va, qui ha fet el que el seu pare volia? I també en un altre moment "No entrarà tothom qui diu Senyor, Senyor!... sinó qui fa la voluntat del meu Pare". La pràctica, allò que es fa i que es viu, és el realment important, més que tenir la idea correcta, si es queda merament en això i res més.
Per això, davant la pregunta de Jesús, hagués sigut millor que diguessin "Ets tan gran, Senyor! Diguen-s'ho tu, qui ets, que no ho sabem" o alguna resposta per l'estil i que quan Jesús els hi va explicar el programa per fer la voluntat de Déu haguessin dit per boca de St. Pere "Senyor, et seguirem a on vagis. Compta amb nosaltres. Què vols que fem?".
Com ens diu el propi Jesús, hem de prendre les nostres pròpies creus i seguir-lo a Ell amb la Creu.