dimecres, 11 de desembre del 2024

Veus de dones del segle XX

Un recull de dones del segle XX (1) de tot tipus, amb l'únic requisit de ser veus autèntiques, no dependents de polítiques ni ideologies alienes a elles, per tant d'opinions i pensaments propis,  en alguns casos citant llibres seus (2) però forces d'elles parlen sobretot amb les seves opcions i la seva vida: 

Elizabeth Cady Stanton (1815 – 1902)

Susan B. Anthony (1820- 1906)

Elizabeth Balckwell (1821 – 1910)

Sarah F. Norton (c. 1838 – 1910)

Victoria Woodhul (1838- 1927)

Anne Sullivan (1866 - 1936) 

Concha Espina (1869 - 1955) 

Maria de Echarri (1878 - 1955) 

Helen Keller (1880 - 1968) 

Sigrid Undset (1882 - 1949) 

Alice S. Paul (1885 - 1977) 

Gesty Cori (1896 - 1957) 












Dorothy Day (1897 - 1980) 

Teresa Neumann (1898 - 1962) 

Caryll Houselander (1901 - 1954) 

Marthe Robin (1902 - 1981) 

Clare Boothe Luce (1903 – 1987)

Irena Sendler (1910 - 2008)

Mary Kenneth Keller (1913 - 1985)  

Shams Pahlavi (1917 - 1996) 

Muriel Spark (1918 - 2006) 

Eva Perón (1919 - 1952) 

Elizabeth Anscombe (1919 - 2001) 

Chiara Lubich (1920 - 2008) 

Alice von Hildebrand (1923 – 2022), The privilege of being a woman (2002),  Man and  women: a divine invention (2002)

Nellie Gray (1924 - 2012) 










Phyllis Schafly (1924 – 2016)

Flannery O'Connor (1925 - 1964) 

Mildred Jefferson (1926 - 2010) 

Svetlana Alliluyeva (1926 - 2011) 

Grace Kelly (1929 - 1982) 

Soraya Esfandiary (1932 - 2001) 

Esther Vilar (1935) – El varón domado (1971)

Karen De Crow (1937 – 2014)

Erin Pizzey (1939)

Wilma Rudolph 

Wangari Maathai (1940 - 2011) 

Elizabeth Fox-Genovese (1941 – 2007),  Feminism without illusions (1991), Feminism is not the story of my life (1996)

Nora Ephron (1941 – 2012), Crazy salad (1975)

Erica Jong (1942) – Fear of flyinig (1973)

Daphne Patai (1943) – Heterophobia: sexual harassment and the future of feminism (1998)











Mairead Maguire (1944) 

Norma McCorvey (1947 – 2017)

Camille Paglia (1947) – Sexual Personae (1990),  Vamps and Tramps (1994)

Chantal Delsol (1947) - La fin de la Chrétienté (2021) 

Claire Séverac (1948 – 2016) – La guerre secrète contre les peuples (2015)

Bettina Arndt (1949) – What men want (2010), # Men Too (2018)

Christina Hoff Sommers (1950) – Who stole feminism? (1994), The war against boys    (2000)

Louann Brizendine (1952) – The Female Brain (2006)

Mary Karr (1955) - Lit: A memoir (2009) 

Luzia Premoli (1955) 

Teresa Giménez Barbat (1955) – Contra el feminismo (2023)

Eva Herman (1958) -  Das Eva-Prinzip (2006)

Roxana Kreimer (1959) – El patriarcado no existe mas (2020)

Carmen Russo (1959) 

Alicia V. Rubio (1962) -  Cuando nos prohibieron ser mujeres y os castigaron por ser  hombres (2016), Feminismo sin complejos (2021)

Naomi Wolf (1962)

Maria Vallejo-Nágera (1964) 

Tatjana Festerling (1964) 

Norah Vincent (1968 – 2022), Self-made man (2006)

Katie Rophie (1968) – The morning after  (1993)

Marine Le Pen (1968)

Jeana DelRosso (1970) 

Mandy Smith (1970) 

Ana Cristina Villa (1971) 

Maria del Himalaya (1973) 

Cari Goyanes (1977 - 2024)

Giorgia Meloni (1977)

Gianna Jessen (1977) – film October baby (2011)

Carla Toscano (1977) 

Claudia Koll (1977) 

Monica Marangoni (1978) 

Abigail Shrier (1978) – Irreversible damage (2020)

Kim Tae-hee (1980) 

Abby Johnson (1980) – Unplanned (2011), film del 2019

Elisabetta Gregoracci (1980) 

Peggy Sastre (1981) – La domination masculine n’existe pas (2015)

Patricia Sandoval (1981)

Tamara Falcó (1981) 

Clara Crockett (1982 - 2016) 

Sílvia Orriols (1984) 

Alena Kate Pettitt (1985)

Lila Rose (1988)  

Candace Owens (1989)

Rocío de Meer (1989) 

Ana Iris Simón (1991) 

Jessica Doty-Whitaker (1996 – 2020), assassinada d’un tret per uns activistes BLM, desprès que aquests cridessin “Black lives matter!” i ella potser volent solidaritzar-se amb ells va respondre “All lives matter!”, cosa que en va enfurismar algun i li va disparar un tret que la va matar. Era mare d`’un nen de 3 anys.

Eva Vlaardingerbroek (1996)

Ludovica Nasti (2006) 

 

I un afegit d'unes quantes de les que no he trobat gaires dades biogràfiques: 

Helen Smith: Men on strike: why mena re boycotting marriage, fatherhood and the American Dream – and why it matters (2013)

Fiorella Nash – The abolition of woman: how radical feminism is betraying women (2018)

Sonia Maria Crespo

Isabel Vaughan-Spruce, arrestada per resar mentalment, en silenci, a Anglaterra l'any 2023 a l'altre cantó del carrer i no massa a prop d'un abortori (3). I no és l'únic cas d'una aberració jurídica semblant.. 

Caroline Farrow

Estee C. Williams 

Katie Rose Geer 

Un senyal clar de que són opinions pròpies i reals és que van contra corrent, com contra corrent anaven les primeres feministes i eren perseguides i detingudes per les autoritats per expressar veus dissidents de la narrativa oficial d'aleshores. Per tant cal escoltar-les. 

(1) Amb la única condició d'estar vives l'1 de gener de 1901, per això moltes de les primeres, feministes de veritat, de les anomenades 1ª i 2ª onada, quan encara no havien estat manipulades o corrompudes, van viure la major part o quasi tota la seva vida al segle XIX. 
(2) Com sempre els títols en anglès no els poso tot en majúscules com ho solen fer en aquest idioma, sinó tal com ho escriurien en una frase normal. 
(3) La delirant denúncia, desprès retirada per sentit comú, una resta de vergonya i temor al ridícul,, deia que això condicionava les dones que anaven a abortar, senyal que encara que no ho volguessin reconèixer, aquestes autoritats i policies creuen molt en l'eficàcia de l'oració, fins i tot no expressada: li van tenir que preguntar que feia allà parada i si potser estava resant interiorment, abans d'arrestar-la. Ella va dir la veritat i la van detenir, si hagués estat maleïnt, insultant sense verbalitzar, burlant-se o llençant conjurs amb el pensament, o només hagués dit que feia això, no li haguessin dit res, amb les dements lleis actuals fora totalment legal.   

divendres, 6 de desembre del 2024

Parlant d'un passat recent

Parlant d'un passat recent per entendre el present 

Veient la situació del món avui dia, ens podem preguntar quan va començar el daltabaix que ens ha portat a una crisi a tots els nivells, crisi internacional, política, econòmica, social, cultural, ideològica, de valors i sobretot religiosa i educativa. Una resposta clara és que els molts i molt greus pecats que la societat tolera i accepta, essent-ne còmplice amb el seu vot electoral un cop convenientment manipulada i dirigida pels veritables poders ocults del món actual, i que governants, polítics i ideòlegs de moda promouen obertament per motius no relacionats amb els que diuen, estan en la base de la falta de pau interna i externa de les nacions i grups de nacions actuals, fins arribar a una situació realment crítica. Estem en un final de cicle en el que s'acaba tot un període que com a mínim havia dominat en el món tot el segle XX i el que portem del XXI i que, vista la situació, no pot durar més de quatre anys, ja que la crisi total actual és insostenible i una clara mostra del final d'una època. 

Però ens podem preguntar quan, com i perquè va començar, i la resposta és a curt, mitjà i llarg termini en la Història. A un terme relativament llarg, humanament parlant que no històricament, el que patim avui va començar al segle XVIII amb uns canvis de tota mena iniciats a Europa i les seves extensions mundials, l'Occident, es va expandir molt a tot el món el segle XIX i va provocar grans guerres com mai al segle XX arribant a un XXI que se'ns prometia meravellós, tecnocientífic, racional i de benestar i pau, i ha esdevingut justament tot al contrari de l'anunciat. El perquè també és investigable, però dona per tot un altre tema, igual que qui i quines forces poden estar al darrera de la debacle, tot i que ja se'n pot avançar una de fonamental per ser al més alt nivell, la descristianització de la societat, un fet més proogramat i preparat que no pas espontani, ja que ningú normalment abandona i fins rebutja un gran bé si no se'l enganya i perjudica com en una mena d'estafa social global, més possible ara que hi ha mitjans de comunicació, poder econòmic i tècniques de manipulació de masses i enginyeria social força efectives per a la publicitat, propaganda, ideologia i política, cosa a la que uns han contribuit amb els seus estudis cada cop més acurats, sabent-ho o no, i altres, que ho han vist a venir i no hi han estat d'acord, ho han denunciat des de fa un segle o dos i tot sense que se'ls hi fes gaire cas per part d'una opinió pública cada cop menys lliure i més manipulada (1). 

A mitjà terme, sempre a nivell de la vida humana i familiar comuna de tres o quatre generacions, podriem dir que la fita inicial fou el 1901, l'inici d'un segle XX que es preveia bó i va començar amb bones aparences, però que amagava moltes coses dolentes sota les idees, polítiques, il·lusions, aspiracions i utopies, i que va resultar un segle dels pitjors de la Història quan a guerres, genocidis, totalitarismes ideològics i polítics sota el signe del canvi,, el progrès i la millora, que van portar a unes matances i una esclavitud com mai s'havia vist, contra els propis conciudatans i contra la pròpia naturalesa humana, en molts llocs en ambients desvirtuadors de tot, i presentant-ho com avenços, avantatges i llibertats; la propaganda, començant per la de guerra, mai que se'n tingui constància va ser tan maligne, presentant a l'enemic com inhumà i brutal a base de mentides i falsedats (2) inventades i en alguns casos fins i tot pròpies projectades en el contrari, com qui volia la guerra, qui la volia allargar, motius ocults, etc. cosa que no és d'estranyar del tot ja que si els humans es considera que no som més que animals evolucionats, poden ser tractats com això i la societat com una granja, i el món com una mena d'economia amb les seves carnisseries i escorxadors per motius sociopolítics de plans i objectius dels realment poderosos (3). 

Però en un període curt, d'una vida humana individual, ens hauríem de remuntar al final de la Segona Guerra Mundial (4) però avui dia encara més a prop, als anys 1960s, quan eren nens, nois, adolescents i fins joves adults molts que encara viuen avui dia, nascuts a partir dels anys 1920s i, sobretot, a partir dels 30s i 50s cap aquí, generacions a les que els sociòlegs han donat diverses denominacions establint-ne uns límits aproximats d'edat. I hauríem d'anar als anys 60s, els anomenats "feliços anys 60s" en paral·lelisme als "feliços anys 20" - que no ho van ser per a tots ni molt menys i que ja sabem d'on venien i on van acabar a partir de 1929 - en els dos casos tant ingenuament com amb cinisme, perquè malgrat totes les tensions, conflictes i perills, els anys 50s del segle XX van ser força bons a Occident, especialment a Europa Occidental i països similars al món, però fins i tot als Estats Units, sempre una mica al seu estil i ritme, molt preprogramats, anticipadors i influents, i amb característiques i problemes molt propis i profundament arrelats (5) sota la pantalla de país lliure i de les oportunitats, una dècada de recuperació, progrès, reconciliació (6) i creixent riquesa i optimisme (7)... que es va perllongar als primers anys 60s amb una societat que arreu estava unida i funcionava bé, no com ara, i que en part mantenia i en part va recuperar temporalment la cosmovisió i els valors cristians en general i catòlics en concret (8), que en molts eren autèntica fe en Jesucrist i en l'Església, viscudes, recuperades o acceptades (9) amb un consens social que es translluïa en els lideratges (10). 

En aquest context el primer toc d'alarma va ser l'any 1963 (11), el de la mort del Papa Joan XXIII, el cop d'Estat a Vietnam del Sud (12) contra Ngo Dinh Diem, i molt especialment l'assassinat del president Kennedy, el 22 de novembre d'aquell any. Malgrat els seus errors i fracassos, Kennedy, el primer president catòlic dels Estats Units i potser l'únic autèntic (13), significava la novetat, la joventut, la il·lusió (14), un progrès real i un intent de política intel·ligent i informada, raonable i benevolent, un futur obert i positiu, un avançar-se al temps i preparar l'any 2000 i el segle XXI somniat, per la gent, no el dels grans poders a l'ombra (15). Però 1963 va ser també un any de canvi de mentalitat social sobretot entre el jovent, en gustos aficions i altres temes, i va ser, potser i només potser, l'any en l'inici, molt lent però desprès accelerat i cada cop més ràpid i estès, de la pèrdua de la fe i la pràctica religiosa.

Una segona fita va ser el 1966, l'any en que les principals multinacionals nord-americanes reunides van decidir promoure arreu del món l'orientalisme, l'irracionalisme, l'ocultisme i tota mena d'esoterismes (16), en part sumant-se a un molt incipient fenòmen social, el hippy, que va resultar ser una moda molt passatgera, però sobretot i per iniciativa pròpiafomentant de forma deliberada en la societat occidental  alternatives al Cristianisme en general i al Catolicisme, el grup cristià més nombrós, més difícil de dominar (17) i més influent al món per la seva doctrina clara, segura i coherent (18), fent conegudes i aparentment acceptables i fins desitjables coses com l'astrologia, les religions orientals, i fins el satanisme, el neopaganisme, la bruixeria i màgia negra, ja no punible per llei i reconegudes legalment com opcions religioses. I tot que no tocava tant de prop, fou l'any de la Revolució Cultural xinesa, la fase més activa de la qual arribaria fins a finals de 1969 i  afluixaria més a partir de 1972 (19), però que en realitat duraria fins la mort de Mao Zedong el setembre de 1976 i el fracàs de l'intent radical de continuar-la per part de l'anomenada Banda dels Quatre. 

Un tercer any, perquè n'hi va haver uns quants i seguits en el temps, va ser el 1968, quan un moviment orquestrat de contestació juvenil va esclatar simultàniament a tot el planeta, de forma tan sospitosa com delatadora. I que va tenir el seu emblema en el Maig francès del 68 quan un grup d'universitaris francesos es van aixecar contra un estat de coses que només uns pocs anys més tard  recordarien com idíl·liques en comparació amb tot el que va venir desprès,en una evolució desencadenada pel moviment  iniciat  per ells i per la direcció que l'imprimien els seus autoproclamats líders revolucionaris trotskistes i maoistes (20), en un ambient fregant el terrorisme de grups propers (21) i llençant consignes absurdes, irracionals, inaplicables i en ocasions falses, ridícules i bufes, que ben mirat semblarien fetes per desacreditar el moviment, però que en aquella època sonaven molt trencadores tot i que la majoria de la gent si no tota, era conscient de que eran falses tan literalment com metafòricament, promovent bestiesses que semblaven molt atrevides i contestataries,com si la combinació de joventut i voluntat humana ho volguès i ho poguès tot, fins l'impossible i irreal, cosa que fins i tot s'afirmava descaradament, però que servia per seduir els descontents. Va ser l'any també que a l'abril va ser assassinat Martin Luther King i a primers de juny Robert Kennedy, "la gran esperança blanca", segur guanyador de la nominació demòcrata i molt probable futur president dels Estats Units, hereu de la manera de fer i de la il·lusió social del seu germà John i la penúltima oportunitat d'una successió de presidents Kennedy catòlics als Estats Units, que va acabar definitivament un any desprès amb l'estrany accident que va desqualificar ja a l'última opció, el germà petit Edward (22). I fou l'any també del naixement del rock satànic, del disc dels Beatles amb Aleister Crowley a la portada, i del film "Rosemary's baby" (aquí titulada La semilla del diablo) de Polansky, i altres fenòmens demoníacs similars, però d'efecte només sobre petits grups o bé més general però només molt temporal, desprès de la qual la societat es recuperava i fins reaccionava fent coses bones o molt bones (23) i retornava a la normalitat ja recuperada del ensurt, potser en ocasions més forta i tot (24). 

Encara el 1970 va ser un any negatiu, amb alguns precedents el 1969, que encara en conjunt va ser un any bo, però que junt amb grans èxits i un ambient en general bo, també va mostrar alguns símptomes alarmants. El 13 d'abril de 1970 l'(in)oportú accident de l'Apollo 13, en un país com els Estats Units on la superstició del 13 fa que molts edificis no tinguin el pis 13 (passen del 12 al 14) o la fila de butaques 13 en una sala auditori, va ser un fracàs en tota regla de la racionalitat, la ciència i la intel·ligència, representada per la NASA, que no havia volgut cedir a aquesta superstició, i tan emblemàtica a favor del negativisme, l'irracional i les pors, que caldria preguntar-se si no fou intencional per part d'alguns amb prou poder per preparar-ho i passar desapercebuts o ignorats. Encara no un mes desprès, el tiroteiig de la Guàrdia Nacional matant estudiants que protestaven pacíficament contra la guerra del Vietnam al campus de la Kent State University d'Ohio va ser una forta conmoció no sols pel fet en sí, ja molt greu, sinó per la reacció dels poders polítics i de grups d'opinió dels grans mitjans de comunicació que de forma més o menys dissimulada, en alguns casos implícita i en altres ben explícita, donaven suport a aquesta mà dura, tant assassina i tan indiscriminada que fins van morir alumnes que ni tan sols protestaven sinó que anaven d'una aula a una altre entre classes. Una fotografia dels fets es va fer icònica i el jove mort que s'hi veu és un estudiant sense cap participació política coneguda. I com es va arribar a dir llavors, va ser una brutal advertència: "L'esbarjo s'ha acabat!", com va dir un columnista aquells dies. 

I no parlo dels països de l'Est, de la URSS, Xina i demès, perquè primerament no ens afectaven tan directament, en segon lloc la majoria ja ho sabia i criticava i en tercer terme perquè l'enfonsament total entre 1989 - 1991 va fer que les coses d'aquell estil canviessin allà, mentre aquí a Occident una minoria de poderosos, governants, polítics i ideòlegs devien rabiar interiorment i van decidir venjar-se, si no formava part d'un pla d'unilateralitat, que tot és possible, i invertir-ho, exportant d'allà a la resta del món la ideologia i la política que allà havien fracassat del tot i en tot, en forma de marxisme cultural, el freudomarxisme o marxofreudisme, iniciat per W. Reich i propugnat i propagat per l'escola de Frankfurt de W. Benjamin, Horkheimer, Marcuse, Fromm, Adorno, Habermas (amb concordàncies amb altres, com Trotsky, Lukacs i Gramsci), ells mateixos (pro)moguts pel milionari Félix Weil, corrent ideològica més influent del que sembla i es diu que amb connexions i actuacions ocultes, que formarien part d'aquells cervells grissos que a la rereescena amagats darrera les bambalines mouen els fils dels qui apareixen en públic per dictar no el que vol ni necessita la gent, ni tant sols el que creuen ells que es bo, sinó les consignes que els hi ordenen que apliquin, pels interessos i objectius d'aquesta èlite a l'ombra. Així va el món avui dia.   

dijous, 5 de desembre del 2024

Els contemporanis de Jesucrist

Una breu relació de gent que va viure en el temps de Jesucrist (6/4 aC - 30/33). 
S'ha calculat que cap a l'any 30 vivien al món uns 245 milions de persones.  

Estàtua d'August (27 aC - 14), feta c. 15-20
























Estrabó (c. 64 aC - c. 24), geògraf 

Octavi August (63 aC - 14), emperador romà en temps de Crist, 27  aC - 14 

Tit Livi  (59 aC - 17), historiador 

Livia (57 aC - 29), emperadriu romana esposa d'August 

Juba II (c. 50 aC - 23), rei de Mauritània 25 aC - 23 

Yohanan ben Zakkai (47 aC - 73), fundador del judaisme rabínic 

Publi Quintili Var (46 aC - 9), militar romà 

Wang Mang (45 aC - 23), emperador xinès 9 - 23, en temps de Crist 

Ovidi (43 aC - 17), escriptor 

Tiberi (42 aC - 37), emperador romà en temps de Crist, 14 - 37 

Tiberi (14 - 37), estàtua a Capri on es va retirar 




















Antònia la Jove (36 aC - 37), filla i mare d'emperadors romans

Marbod (30 aC - 37), rei dels marcomans 

Celsus (29 aC - 37) 

Artabà II (c. 27 aC - c. 40), rei part 12 - 40 

Abgar V d'Edessa (s. I aC - 50), rei d'Osrhoene  

Sejà (20 aC - 31), militar i prefecte 

Filó d'Alexandria (c. 20 aC - c. 50), filòsof jueu

Vel·lei Patèrcul (19 aC - 31), historiador 

Armini (17 aC - 21), líder germànic   

Germànic (15 aC - 19), militar romà

Fedre (c. 15 aC - c. 50s), faulista 

Agripina la Vella (14 aC - 33), membre de la família imperial romana 

Ma Yuan (14 aC - 49), general xinès vencedor de les germanes Trung 

Ponç Pilat (12 aC - 38), procurador romà a Judea (26 - 36), procés de Crist 

Claudi (10 aC - 54), emperador romà 41 - 54 

Han Guangwu (5 aC - 57), emperador xinès 25 - 57, en temps de Crist 

Sèneca (4 aC - 65), filòsof  

Galba (3 aC - 69), emperador romà 68 - 69 

Columela (4 - 70), agrònom 

Asconi (9 - 76), gramàtic 

Vespasià (9 - 79), emperador romà 69 - 79 

Heró d'Alexandria (c. 10 - c. 70), enginyer i inventor 

Calígula (12 - 41), emperador romà 37 - 41 

Germanes Trung Trac i Trung Nhi (c. 12 i 14 - 43), aixecament vietnamita (40 - 43) 

Agripina la Jove (15 - 59), emperadriu 49 - 54

Vitel·li (15 - 69), emperador romà l'any 69 

Apol·loni de Tiana (15 - 100), neopitagòric 

Mesalina (20 - 48), emperadriu 41 - 48 

Petroni (c. 20 - 66), arbiter elegantiarum, autor del "Satiricó" 

Plini el Vell (23 - 79), 

Tots aquests estaven vius, essent des d'un vell a un nen, en algun temps de quan Nostre Senyor va ser al món, ja fos en la seva vida discreta o bé en la seva vida pública, i alguns pocs visqueren des d'abans que vingués fins desprès de la seva mort, resurrecció i ascensió i donació de l'Esperit Sant.  Excepte en alguns molt pocs casos, com el de Ponç Pilat, és possible i molt probable que ni el coneixessin i ni tan sols n'haguessin sentit a parlar, sobretot en el cas dels de la seva vida inicial, o els que visqueren lluny. No obstant, i això és el destacable, compartiren part del temps d'existència de la seva vida terrenal.   

dilluns, 2 de desembre del 2024

Aforismes

1. Sense cita d'autor (no recordat, anònimes, comuns o pròpies): 

Sobre la petjada d'algú del passat també s'hi pot passar i deixar-hi la  pròpia petjada (1). 

 La frivolitat és un estat tràgic de vida (2)

Tingues fe en la teva fe, dubta dels teus dubtes (3). 

Crec perquè ho visc, ho visc perquè ho crec 

La prova de l'existència de l'ànima: sóm els mateixos des de la vida prenatal en el si de la mare fins a l'ancianitat i la mort, tot i que físicament i psicològicament som ben diferents en cada fase de la vida, és a dir hi ha una essència que perdura i ens identifica (4)

La llibertat és la capacitat de discernir el bé del mal i de poder evitar el mal i fer el bé 

La guerra és l'infern a la Terra

No som responsables del joc de cartes que ens ha tocat, però sí de com el juguem (5) 

El materialisme és absurd, la matèria sense res que l'animi és inert, inconscient i en molts casos morta

Ningú pot obligarte a fer allò que tu ja vols fer 

Les dones no volen ser estimades per ser belles, ni per ser bones, ni per ser amables i simpàtiques, ni per ser intel·ligents o alguna altra característica o circumstància seva bona o dolenta, sinó per ser qui són. 

Perquè el que realment importa  no és el que fas, ni encara menys el que tens, sinó el que ets.

No tenim a vegades la sensació estranya que ens hem oblidat d'alguna cosa important i que no sabem el que ès? No serà que estem oblidant que Déu és el més important a la vida i ha de ser el primer de tot sempre i arreu?   















2. Amb autor: 

Quan estem desperts vivim en un món comú, quan dormim cadascú està al seu món particular - Heràclit d'Èfes (c. 535 - c. 475 aC)

Ens governen ignorants i infames - Aristòfanes (444 - 385 aC) 

On regna l'amor, sobren les lleis - Plató (427 - 347 aC) 

Començar ja és més de la meitat de tot - Aristòtil (384 - 322 aC) 

El món va ser creat amb el temps, no en el temps - St. Agustí (354 - 430)

Dur la justícia al màxim és la màxima injustícia - St. Tomàs d'Aquino (1225 - 1274)

No hi ha injustícia més gran que tractar desigual als iguals i igual als desiguals - St. Tomàs d'Aquino

El cor té raons que la raó no comprèn - Blaise Pascal (1623 - 1662)

L'esperit de finesa i l'esperit geomètric - B. Pascal

L'ésser humà, que tanta tendència té a convertir-se en servent dels seus servents mecànics - B. Pascal 

La Humanitat és com un ésser humà que no mor i sempre aprèn - B. Pascal 

Ja és hora de que me'n vagi,  perquè començo a veure les coses tal com són - Fontenelle (1657 - 1757) als 99 anys i mig

Déu és la Veritat. Estimar Déu i estimar la veritat és el mateix - Silvio Pellico (1789 - 1854)

Ningú és més esclau que el qui no sap que ho és - Johann Wolfgang von Goethe (1749 - 1832) 

Llum, més llum! - J.W. von Goethe en el moment de la seva agonia.

Sofrir i ser infeliç no és sempre el mateix, igual que gaudir no és identic a la felicitat - Senancour (1770 - 1846) 

Ah, comprovo que la vida allarga bastant - Hokusai (1760 - 1849)

Dius que ets dèbil? Saps perquè és, perquè has caigut més de deu mil vegades. Així has arribat a ser joguina de les circumstàncies. Tu has arribat a donar-lis força sense que elles hagin sigut la causa de la teva debilitat - Henri-Frédéric Amiel (1821 - 1881) 

Tothom és el que arriba a ser, això és una veritat profunda. Tothom arriba a ser el que és, aquesta és una veritat encara més profunda - H F. Amiel 

La música ens fa sentir emocions que ens provoquen i que no sé que ens motiven fer - Lev Tolstoi (1828 - 1910), "Sonata a Kreutzer"

L'Univers ens està resultant estar fet de la mateixa matèria dels somnis - Arthur Eddington (1882 - 1944)

La violència és l'últim recurs de l'incompetent - Isaac Asimov (1920 - 1992) 

Obres els ulls i, estiguis on estiguis, estàs a Occident. Tanques els ulls i, estiguis on estiguis, estàs a Orient - Vicenç Ferrer (1920 - 2009) 

El meu pare em va dir que l'11 de novembre de 1918 per primera vegada des de feia 4 anys van cessar a les trinxeres el so de les bombes, dels trets i  dels crits de dolor. I que en aquell sobtat silenci solemne que portava la pau ell hi va reconèixer la veu de Déu - Kurt Vonnegut (1922 - 2007) 

Encara som pioners - Alan Shepard (1923- 1998), desprès del desastre del Challenger el gener de 1986

Mai més una guerra; passi el que passi i haguem de suportar el que sigui, mai més una guerra! - Ricard Lázaro Sanromà (1923 - 2008), que va viure de nen la Guerra Civil i va ser contemporani de jove de la Segona Guerra Mundial.

Tot s'arreglarà - R. Lázaro Sr, el meu pare   

La ciència crea problemes que necessiten més ciència per solucionar-los - Michio Kaku (1947) 


(1) Alguns pensen que aquesta frase és una humorada, però d'altres la consideren vàlida i fins profunda
(2) Perquè aquesta és temporal i passa, i - no sols els cristians - si posem la nostra esperança en aquest mon som els més desgraciats dels homes.  
(3) Molta gent fa justament a l'inrevès: dubta de la seva fe i té fe en els seus dubtes.
(4) I que no és sols la genètica perquè també ens formen l'experiència, l'educació i l'ambient, i perquè la genètica és la mateixa mentre el nostre físic, personalitat, vida intel·lectual i social, gustos i altres va canviant amb el temps
(5) Hi ha qui amb un joc de cartes ben bo ho juguen molt malament i perden, altres amb un de dolent ho juguen excel·lent i fins guanyen.  En tot cas cal defensar i treure el màxim profit a allò que ens ha tocat a la vida.

dissabte, 30 de novembre del 2024

Cançons entranyables de joventut

Aprofitant que fa poc va ser Sta. Cecília, patrona de la música, aprofito per recordar algunes cançons entranyables de la meva pubertat, adolescència i joventut: 


Tu serás mi baby (1964) - Les Surfs 

https://youtu.be/4u1SttulqaY?t=3


Dowtown (1964) - Petula Clark 

https://youtu.be/Zx06XNfDvk0



Norwegian Wood (1965) - The Beatles 

https://youtu.be/Y_V6y1ZCg_8



Penny Lane (1967) - The Beatles

https://youtu.be/u4a357burgA


You don't have to say you love me (1967) - Dusty Springfield 

https://youtu.be/QR4vE9xL3yk


Quiero abrazarte tanto (1970) - Victor Manuel 

https://youtu.be/cvGLfBB0Na4?t=1



Close to you (1970) - Carpenters 

https://youtu.be/iFx-5PGLgb4



Rose Garden (1970)  de Lynn Anderson 

https://youtu.be/KXHsWBKKNbI?t=3



Another day (1971) - Paul McCartney 

https://youtu.be/hFzEA7ZAfZQ



Top of the World (1972)

https://youtu.be/M1u6628Rdqs?t=2



Butterfly (1971) de Danyel Gerard 

https://youtu.be/A15traUGsbo?t=2



Mamy Blue (1971) dels Pop Tops 

https://youtu.be/nwVfci-YtMM?t=2



Pop Corn (1972) de Hot Butter 

https://youtu.be/uS3_SgILyy8



Whitout you (1973) - Harry Nilsson 

https://youtu.be/8dnUv3DUP4E?t=4



Killing me softly with his song (1973) - Roberta Flack
 
https://youtu.be/d6ErPsOC_Pk



Tie a yellow ribbon around the ole oak tree (1973) - Tony Orlando and the Dawn 

https://youtu.be/3Gu8GLJo3UE?t=8



Yesterday once more (1974) - Carpenters 

https://youtu.be/wIPcVkxDb0Y



Crocodile Rock (1974) d'Elton John 

https://youtu.be/75r0nQu-hMs?t=4



Kodachrome (1974) - Paul Simon 

https://youtu.be/N4ltLp30KVs?t=6


Ding-a-dong (1975) de Teach Inn 

https://youtu.be/XlFKtpghG3g?t=2

Són sols una mostra, però poden servir per conèixer com era l'ambient d'aquells anys i que em va influir en aquell meu temps formatiu. 

divendres, 29 de novembre del 2024

De la vida humana en general

I en particular sobre l'amor, les parelles, el matrimoni i la formació d'una nova família 



     Les parelles unides en l'amor han de mirar juntes i fer camí de la mà en la mateixa direcció transcendent 

Hi ha persones que, havent estat enamorades en la seva joventut, encara que no hagués arribat a res la seva relació, han establert amb aquella possible parella de vida, per algun motiu enigmàtic, una mena de com entrellaçament quàntic mental indestructible tant per la distància com per el temps així com per totes les altres circumstàncies de la vida. És un misteri, però és així. I això ens parla de la grandesa de l'atracció amorosa, fins i tot en les seves primeres etapes.

Els enamorats experimenten com un brillar diví en la mirada amorosa de l'altre quan es miren intensament als ulls, perquè Déu és Amor i qui viu en l'amor viu en Déu i per això no és estrany intuïr com una guspira de la Divinitat en el fons de la pupil·la de l'amant i l'amat quan hi resplandeix l'amor, que sempre és d'origen diví. Però també hi ha qui, fins i tot havent-ho experimentat personalment, prefereix a partir d'aquesta vivència commovedora, decidir-se a buscar directament el Déu que hi ha darrera i no quedar-se simplement en el seu reflex en la intimitat de l'altre que, com ell mateix, en viu i participa. És una decisió potser arriscada per no tenir llavors aquest suport de l'intermediari humà que n'és finestra, per això cal prendre-la en tot cas humilment, pregant, buscant si és aquesta la voluntat de Déu i acceptant l'acompanyament, els consells i la guia. D'aquesta manera l'amor envers que n'ha sigut instrument no es perd sinó que encara s'enlaira molt més, a alçades místiques i celestials, com l'amor molt cast i pur de Sant Francesc i Santa Clara. I és que cal estar agraïts no sols a Déu sinó també a aquell que Ell ha volgut usar com instrument per ajudar-nos a trobar-lo o, si ja l'havíem trobat, a profunditzar encara més en la radicalitat de l'amor crisrià de caritat. I en el Cel els dos estaran molt feliços de retrobar-se ja en el goig de la visió beatífica i sense els perills i temptacions d'aquest món, igual que amb tots els salvats, perquè com inspiradament Sant Pau, aleshores l'amor serà molt més gran que mai.  

Quan un home i una dona se senten atrets sexualment és, com havia sentit a dir quan encara era petit, perquè algún nen vol néixer, ha de venir a aquest món. Per això l'home i la dona deixen les seves famílies d'origen i formen la seva pròpia família per donar-li acollida, seguretat i vida. Déu els fa copartíceps de la capacitat de crear vida, i no senzillament vida sinó vida humana com la seva pròpia, essent un esglaó més en la cadena de transmissió d'aquest do tan gran que és la vida, amb l'afegit del seu dret i deure de tenir-ne cura i escollir-ho tot per ells, com es diran, on viuran, què menjaran, on estudiaran i quina educació rebran, començant per la més important, la dels primers anys en el propi ambient familiar. I així quan és concebut el primer fill, neixen també un pare i una mare. I el seu primer deure és mirar de deixar salvar-se ells, el cònjugue, els fills i els altres familiars passats i futurs, d'avis a nets i més. I per això és fonamental pregar per ells i encara millor pregar junts i ensenyar a fer-ho així, cosa que té beneficis no sols espirituals i pel més enllà sinó també per aquesta vida: "La família que resa unida roman unida" proclamava sempre públicament, probablement tant per inspiració com per experiència, el P. Patrick Peyton (1909 - 1992), el de la Croada de l'Oració que patrocinava el res del rosari en família, al qui vaig conèixer de lluny anant amb el meu col·legi, l'Acadèmia Lepanto, dirigida per una mestra molt catòlica, la Mercè Boronat, a la Missa multitudinària que va fer a Barcelona, a la Avinguda Diagonal, el 28 de febrer de 1965, quan jo tenia 10 anys, i en la que recordo haver resat el rosari amb els assistents, i que va ser per mi tota una experiència de fe i pregària. 

Sant Pau recomana no buscar parella matrimonial a no ser  que la vida - en el fons Déu - te la porti i ho reconeguis com la vocació a la que estàs cridat. I tot i que és lícit fer-ho, i fins avisa que és millor casar-se que cremar-se en el foc de la luxúria satisfeta o insatisfeta, diu que és millor no fer-ho per no tenir el cor dividit entre agradar a Déu i agradar a l'espòs o esposa, cosa més difícil de portar bé que no pas una entrega total a l'amor diví. I aquest consell és molt pràctic, fins i tot humanament parlant, perquè la vida de solteria, sobretot la laical, sense la sobrecompensació sobrenatural de les vocacions sacerdotal, religiosa o missionera, és com un purgatori,  però la vida matrimonial pot ser un paradís o un infern en aquest món, per això cal pregar molt per escollir bé la parella i esbrinar si és realment aquesta la vocació a la que estem destinats divinament per a la nostra realització i felicitat en aquest món i l'altre. Llavors, la crida a formar famílies verament cristianes, és equiparable a les altres tres vocacions, més encara tenint en compte que és d'aquestes famílies d'on surten totes quatre. 

Una dita popular catalana ben encertada diu "matrimoni i mortalla, del Cel davalla". I en un pla més encertat encara, en les amonestacions catòliques es proclama "mitjançant la gràcia de l'Esperit Sant han decidit contraure matrimoni...". I el matrimoni és de per vida fins a la mort d'un dels dos cònjugues perquè el que Déu ha unit l'home no ho pot separar. A diferència de l'ordenació sacerdotal i la consagració religiosa, el sacrament matrimonial és només per a la vida terrena, i a la mort d'un d'ells, tots dos en queden deslligats. És una vocació funcional perquè la família ha de ser com una petita església d'igual manera com l'Església és una gran família. I com Sant Pau ens recorda, l'amor matrimonial d'home i dona és com un reflex en aquest món de l'amor de Jesucrist per la seva Església. I en la Sagrada Família de Natzaret, amb Jesús, Maria i Josep, tenim la imatge més semblant en aquesta Terra de la Trinitat celest. 

Els que aspiren a grans coses poden també tenir fracassos igualment grans. Les advertències de que més dura seria la caiguda com més alt hagis arribat i de que allò millor si es corromp es converteix en el pitjor, "corruptio optimi pessima" és l'adagi llatí que s'atribueix a  St. Gregori Magne, no val sols per les excel·lències de la vida sacerdotal, religiosa i missionera, sinó que també s'aplica en totes les circumstàncies de la vida: qui cau de poca alçada es fa poc mal, al contrari del qui cau des d'una gran altura, però això no ens ha de fer desistir de pujar i d'intentar arribar als cims de l'experiència humana, només ens ha de fer molt prudents i encara més com més amunt estiguem. 

Alguns experts pensen que la castedat matrimonial no és tan fàcil com semblaria, més encara que en ocasions pot ser la castedat més difícil per l'equilibri, la sintonia i l'harmonia que requereix dels dos cònjugues, per tal que les relacions sexuals siguin no sols legals i beneïdes per Déu sinó també obertes a la vida i realitzades en l'amor mutu i en la vivència compartida.

I això sense considerar els horrorosos pecats de la fornicació, la falta o pèrdua d'amor que pot arribar a l'odi, l'adulteri, l'avortament, el divorci i l'eutanàsia, tant greus i tant perjudicials per a elsqui els cometen i per a tots. Sant Pius de Pietrelcina deia que el divorci era el passaport a l'Infern, perquè era trencar el compromís del sagrament. I l'adulteri és un antisigne molt fort per a la vida humana i per a la imatge de Déu en nosaltres. I com s'ha fet notar l'avortament és allò més diametralment oposat a la sagrada comunió, ja que Jesucrist en l'Eucaristia diu "Això és el meu Cos entregat per vosaltres per tal que tingueu la vida eterna" i l'avortament, matar un fill encara nonat just allà on hauria d'estar més protegit i per decisió d'aquells que l'haurien de protegir, estimar i portar a viure, no sols és un fet terrorífic, la intervenció assassina des de la vida postnatal en la vida prenatal, sinó que és la inversió total de la donació amorosa de si mateix de Crist lliurant-se Ell a la mort per salvar-nos i per tal que nosaltres visquem. La dona, un cop embarassada, sempre pareix, pot escollir parir vida o parir mort. Però fins i tot aquests pecats tant inconcebibles tenen perdó si els autors se'n penedeixen del que han fet i recorren amb sinceritat al perdó diví, i en aquest cas desprès de purificar-se en el Purgatori moltes mares coneixeran els seus fills nonats en el Cel. Perquè és Déu qui decideix quan i on vindrem al món, quins seran els nostres pares i germans, i si abans es considerava que en aquests casos les ànimes nonates anaven a uns Llimbs sense penes, ara es tendeix a pensar que haven sigut matats complint el designi de Déu de venir a existir al món, igual que els Sants Innocents morts per causa de Jesús, tenen el baptisme de sang, i per tant l'entrada al Cel.  I també l'eutanàsia és un suïcidi i en moltes ocasions també un parricidi, d'aquí la seva extrema gravetat, pecar en el moment de morir o fer morir un pare o mare, sempre que sigui activa i volguda i no merament paliativa i passiva, cosa que és natural. 

Sempre hi ha hagut pecats i pecadors, però el més greu de la situació actual és que abans qui pecava sabia que estava fent mal i això era bo - i ja Plató li feia dir a Sòcrates en un dels seus Diàlegs que el qui fa mal sense saber-ho és pitjor encara que el qui fa mal sabent-ho, cosa que en principi podria sorprendre, sobretot per allò de "no ho sabia, no ho volia fer" però que és raonable - primer perquè estaven en la veritat i segon perquè essent-ne conscients sempre es podien penedir i demanar perdó a Déu, ni que fos a l'hora de la mort, al veure's en l'umbral de l'eternitat i del judici diví i considerar el seu futur definitiu. Però com es podrà penedir aquell que, en contra de la seva consciència i de la tendència natural, se l'ha convençut per part de la societat que el seu pecat no és tal, que és normal, un estil de vida, que és decisió seva i la seva voluntat és norma absoluta, el demoníac "fes el que vulguis", que ara és legal i per tant permès, tot i que fos un delicte des de sempre per a la llei divina, natural i humana, que ningú n'ha de fer res, que no se n'ha de sentir culpable, que és socialment acceptat actualment i fins i tot "un dret humà" (!) i encara més un "orgull" (sic), a part de que per altre banda l'orgull en si mateix ja és el pitjor dels pecats. A aquest que s'ho creu tot això, perquè ha crescut així, perquè se li ha inculcat aquesta mentalitat i perquè ho ha vist així en el govern, les lleis, la propaganda i els mitjans de comunicació i en el seu ambient, se li nega l'accès a la veritat, se'l fa viure en la mentida i en una vida falsa, i se li tanquen les portes del penediment i de la salvació, a no ser que per sort seva Déu li doni gràcies extraordinàries com un profund remordiment per a ell d'entrada incomprensible, un dolor de consciència, una angoixa inexplicable davant del futur, potser una depressió o un pànic a la mort, i que per si mateix o amb l'ajut d'algú que el vulgui bé, trobi el camí a la penitència, la confessió i la reconciliació, i no ha de desesperar igual que abans no hauria d'haver presumit de que tot anava bé i en tot cas de salvar-se de totes maneres, sense cap esforç i seguint pecant fins el final. I això ja abans de l'extrem d'arribar a dir-li mal al bé i bé al mal, el pecat imperdonable contra l'Esperit Sant, imperdonable no perquè no pugui ser perdonat divinament sinó perquè no buscarà i fins rebutjarà el perdó, qui pensa així, i s'obstina en la impenitència final. L'Infern no és pels pecadors, perquè tots ho som en major o menor grau de pecadors, sinó pels obstinats que fan del pecat una part fonamental de la seva pròpia personalitat, no es deixen salvar per Crist, i refusen convertir-se, és a dir pels que trien lliurement, voluntàriament i conscientment aquest allunyament del Déu que a tothom proposa, però no imposa a ningú contra la seva voluntat personal, la salvació, la vida i la felicitat per sempre. "Déu que t'ha creat sense tu, perquè no podia demanar-te si ho volies quan no eres res i no existies encara, no et salvarà sense el teu sí, ara que existeixes i t'ha dotat de coneixement, personalitat, voluntat pròpia i llibertat" deia Sant Agustí. 

Hi ha un agnosticisme intel·ligent i prudent, que encara no és la veritable fe però que sí que és un progrès respecte a l'ateisme, l'agnosticisme, les idolatries i la indiferència i està en camí cap a ella com un pas intermedi, que consisteix en plantejar-se "no sé si és així, però per si de cas millor tenir aquest tema bé", és a dir estar ben coberts i preparats per si és veritat. I hi ha molts motius per pensar que ho pot ser, tants que quasi indicarien la certesa. Però l'home no es pot quedar estancat en aquesta posició, que indica una fe real però dèbil. Cal fer el pas, que alguns qualifquen de salt en el buit, cap a la fe forta, basada en l'amor a Jesucrist i en la constatació agraïda de que ens ha creat, ens estima i ens salva, per arribar a la fe forta, la fe que mou muntanyes, la dels màrtirs, dels sants i dels miracles a la vida.

Un dia una senyora em deia que el moment de la mort el veia així: unes portes obertes i Jesucrist amb els braços oberts abraçant-te amb molt amor i fent-te entrar en el seu Regne. Altres ho veuen com Jesucrist mirant-te somrient i dient-te "Fill/a com t'has esforçat a la vida! Entra ara al goig del premi etern!". O variants similars del mateix. Tant de bo que per a tothom fos així! 

dijous, 28 de novembre del 2024

El sacerdoci, cara i creu


El sacerdoci és un gran do de Déu tant pels que Ell escull per ser-ho com per la gent a qui els hi dona. Però portem aquest immens tresor en atuells de terrissa. 

Sonrianos padre, sonria (2009), Misioneros de Guadalupe, Mèxic  

https://youtu.be/8n2uZ5KOF3Y

Sant Francesc d'Assís (1181 - 1226), que va preferir ser sols diaca, deia que si anant per un camí veia a un cantó un sacerdot i a l'altre un àngel, primer s'agenollaria davant el sacerdot i desprès davant l'àngel, perquè l'àngel és un missatger de Déu però el sacerdot porta a Déu amb ell.  I Sant Joan Bpta. Maria Vianney, el sant Rector d'Ars (1786 - 1859) afirmava que el sacerdoci és l'Amor del Cor de Jesús. I altres han dit que desprès de l'Encarnació del Fill de Déu en Jesucrist i de la Immaculada Verge Maria, el major regal que Déu ha fet a la Humanitat és el del sacerdoci, ministres dels sagraments i molt especialment de la consagració de l'Eucaristia i del perdó diví amb la reconciliació i la unció, facultats reservades a ells pel do de l'Esperit Sant que han rebut, i que - junt amb els altres sagraments del baptisme i del matrimoni, també administrats per ells però oberts als diaques i en el cas del baptisme excepcionalment en algun cas límit als laics, mentre que l'ordenació sacerdotal pel seu caràcter està reservada únicament al bisbe, que té la plenitud del sacerdoci, igual que la confirmació però que en aquest cas el bisbe pot delegar en un sacerdot com a ministre extraordinari - fan possible la salvació i santificació dels fidels, perquè són instruments de Nostre Senyor Jesucrist, que actua mitjançant les seves paraules i els seus gests. És un do immensament gran, indeleble i que no acaba en aquest món, i que implica una gran responsabilitat per a la qual tenim de la Santíssima Trinitat tota l'ajuda que sigui necessària. 

Ara bé, com molts sants també han fet notar, cosa que s'ha atribuit des de St. Ignasi de Loyola (1491 - 1556) a St. Antoni Maria Claret (1807 - 1870) i St. Joan Bosco (1815 - 1888), i que va afirmar públicament el P. Emiliano Tardif  (1928 - 1999) de la Renovació Carismàtica, el sacerdot és com el burret que porta a Jesús en l'entrada a Jerusalem el Diumenge de Rams, i això cal no oblidar-ho mai, perquè Jesús l'ha escollit per la seva humil condició, senzilla i pacífica, i  representant de l'instint terrenal humà que Jesús el Senyor condueix cap a la salvació i amb ell els qui els segueixen. Personalment he pensat en ocasions que Crist em va cridar al sacerdoci perquè compadit de mi em volia tenir ben a prop seu per tal de que no em perdés si fora d'aquesta proximitat m'anès allunyant i anés fent de les meves, i així, com un do per a la meva debilitat, d'aquesta manera Ell estaria sempre amb mi, guiant-me i protegint-me; desprès vaig descobrir que si no igual alguna cosa semblant ja la va expressar Sant Felip Neri (1515 - 1595): "Senyor queda't sempre amb mi i no em deixis, que sinó aquest teu servent en faria una de grossa".  I és que la humilitat, junt amb l'amor, és la base de tota la relació amb Déu i el veritable sentit de la vida. Cal tenir-ho sempre present, no oblidar-ho mai.