Ja fa molts uns anys un professor ens va dir als seus alumnes: "A partir de la vinguda de Jesucrist al món, s'ha accelerat la Història". I ens va fer notar que en els últims dos mil anys hem progressat incomparablement més que per exemple entre el 2000 aC i el naixement de Crist. I si anem més endarrera, a la Prehistòria, el progrés de tota mena encara estava molt més estancat, en ocasions havien de passar centenars de milers d'anys per tal que hi hagués un avenç significatiu. I per tant la vida llavors era una repetició il·limitada. I amb l'estada de Crist al món no sols s'havia accelerat el ritme i les novetats, sinó que a més era una acceleració no constant, sinó cada cop més ràpida.
|
La Humanitat ha començat a progressar molt des que Crist s'hi va fer present |
La seva frase em va quedar i en ocasions hi he pensat. L'Antiguitat portava ja més de tres mil anys, i a partir de l'esdeveniment més important i central de la Història, l'aparició de Déu fet home al món amb tot el que va suposar, d'efectes permanents, amb mig mil·lenni més ja va donar lloc a una època nova, diferent, l'Edat Mitjana (1), una època molt rica en fets i ben variada, que va durar menys d'un mil·lenni abans de donar pas a l'Edat Moderna, la dels descobriments geogràfics i d'altres cultures, la qual en menys de mig mil·lenni va canviar a una situació nova, l'Edat Contemporània, en la que estem fa uns dos segles i mig. I els noms diferents de les Edats reflecteixen situacions i mentalitats noves, bastant sincròniques a tot el món, i per això tenen la seva raó de ser.
Reflexionant-hi, es pot fer un paral·lelisme entre l'evolució de la Humanitat i la de l'ésser humà, un tema ja insinuat per Pascal quan va afirmar "La Humanitat és com un ésser humà que perdura en el temps i sempre aprèn" (2). D'això se'n poden treure algunes analogies bastant evidents.
Així a la Prehistòria l'ésser humà és com un nen petit, que va ampliant el seu món i que comença a dibuixar, com en les pintures rupestres. A l'Antiguitat vindria a ser com el nen ja en edat escolar que aprèn a llegir i escriure, i així per exemple els Diàlegs Socràtics de Plató i l'obra d'Aristòtil venen a ser com uns alumnes molt intel·ligents que descobreixen i discuteixen els conceptes. Més tard ja a la següent època, St. Agustí i St. Tomàs d'Aquino, equivaldrien als mateixos, ara ja nois, que troben vitalment el sagrat, la religió i Déu, i la importància decisiva que tenen en la vida humana, ho valoren i hi reflexionen profundament. I així podríem seguir amb els pensadors més destacats, el triomf dels quals es deu no sols a la seva originalitat sinó també a que reflecteixen molt bé l'evolució de la mentalitat, així Descartes amb el dubte metòdic, Kant amb la crítica, Hegel amb les grans síntesis... però també amb la ciència, basada en l'observació, l'experimentació, la contrastació d'hipòtesis i teories, i les matemàtiques com a gran eina funcional (3) de comprensió i domini del món (4).
En aquest sentit ara vindriem a estar en una època, humanament parlant, bastant de confusió i perplexitat, on es torna un i altre cop a replantejar-ho i dicutir-ho tot, pensant que així s'avançarà, però després no s'avança, sinó que se segueix revisant i repassant totes les bases un i altre cop, però això no porta a un desenvolupament posterior, sinó a un major refinament en aquests punts i poca cosa més (5).
Aquesta rapidesa creixent de la Història en canvis, novetats i transformacions, a partir de l'esdeveniment fonamental i decisiu d'ella, l'Encarnació del Fill de Déu en la condició humana i la Redempció, és un fet a considerar i a tenir molt en compte.
(1) Que almenys a Europa estaria molt millor definida com la Cristiandat, la Ciutat de Déu o, encara, la Societat de Déu.
(2) Altres autors també van fer observacions semblants, com Kant quan va dir que a la 2ª meitat del s. XVIII la Humanitat entrava en l'edat adulta.
(3) En això és un cert tornar a Pitàgores i la seva idea de que les relacions numèriques són l'essència de la realitat. I ja Plató posava a la seva Acadèmia el distintiu "Que no entri aquí ningú que no sàpiga geometria", potser per un cert pitagorisme en el que l'1 seria la perfecció, pels nombres com idees, o per la seva teoria dels sòlids, perquè la gran majoria dels ensenyaments de Sòcrates i seus poc hi tenien a veure.
(4) Pel contrari, el gran matemàtic, físic, filòsof, bon escritor i molt religiós Pascal distingia entre "l'esperit de finor i l'esperit geomètric", asegurava que "el cor té raons que la raó no entén" i observava "l'home, que tanta tendència té a fer-se servidor dels seus servidors mecànics", i havent-se intentat distreure's d'un fort mal de queixal concentrant-se en un problema de resolució difícil, va fer la seva afirmació més curiosa quan va afirmar "els càlculs matemàtics venen a ser com una variant de la sexualitat".
(5) Algú ha fer notar que en comparació amb els grans pensadors anteriors, els filòsofs actuals s'assemblen a un atleta que s'entreten cordant-se i descordant-se i tornant-se a cordar els cordons de les sabatilles d'esport, sempre dubtant de si ho ha fet prou bé, si ha comès algún error o si ho pot fer millor, cap cop satisfet del resultat, mentre que els filòsofs medievals i els més grans dels antics serien com el corredor que, sense preocupar-se gaire de tot això, se les corda bonament i comença a córrer i avançar per la pista, fins arribar lluny.