Continuant amb el tema de l'entrada del 17-08-2021, els 4 elements següents, tan per ordre lògic com cronològic de la seva aparició a partir de l'experiència fundadora (1):
5. La interiorització. A partir d'aquí hi ha un canvi i dels elements comuns i viscuts comunitàriament es passa a elements més individuals i personals, començant per aquest, que significa la reflexió, meditació, l'oració privada, la contemplació i l'adoració feta de tu a Tu, tot i que sigui en un grup. És la vida interior, molt desenvolupada especialment en el Cristianisme, que alguns estudiosos defineixen com la religió de la interioritat. Es tracta de que tots els elements externs responguin a una acceptació pròpia, és a dir que siguin manifestació d'una autenticitat i sinceritat convençudes i que impliquin tota la vida, no sols una part o durant un temps. La presència de l'Esperit ja no és sols col·lectiva, en l'Església, ni reservada a un determinat grup de persones, sants, sacerdots, religiosos, sinó que és també individual i present en els batejats, refermada en els confirmats, augmentada pels sacraments i en general actuant en tothom que viu en estat de gràcia.
|
Grans obres religioses. En aquest mosaic bizantí del 944 de la basílica de Hagia Sophia a Constantinoble, ell mateix una gran obra d'art, l'emperador romà Constantí a la dreta i l'emperador romà oriental Justinià a l'esquerra ofereixen a la Verge Maria i el Nen Jesús la Nova Roma cristiana, Constantinoble, el primer,i la basílica de Hagia Sophia l'altre, com a ofrenes seves a Déu
|
6. Les grans obres. De la integració de la religió en la pròpia personalitat es passa a la manifestació, ja sigui individual però més freqüentment en col·laboració, de les obres que la santificació de cadascú i per tant de la societat cristiana, produeix externament com a fruits d'estar empeltats en Jesucrist i guiats per l'Esperit Sant, oferint-les a Déu Pare. Aquí hi ha sobretot les obres de caritat, les vocacions heroiques de l'amor al proïsme i sobretot en els més necessitats, com ancians, malalts, empresonats, pobres, famolencs i indefensos, però també les grans obres culturals que es fan per amor a Déu i per edificació del proïsme. Així en arquitectura, les basíliques i catedrals, les esglésies, ermites i capelles, els hospitals, els centres d'acollida de pelegrins, els monestirs i convents, les escoles i universitats i moltes més. En art, tots els estils de l'art religiós, des del paleocristià, bizantí, cèltic i preromànic als grans arts romànic i gòtic, però també el renaixentista, barroc, neoclàssic, romàntic... i això tan en arquitectura com en pintura, escultura i demés. En la música, el cant gregorià, la polifonia, la música sacra i religiosa. En literatura les obres apologètiques, edificants, d'inspiració religiosa o senzillament realitzades per escritors molt creients encara que parlin d'altres temàtiques. I avui dia també el cinema amb pel·lícules d'índole religiosa cristiana. D'aquesta manera el món s'evangelitza i es santifica.
7. L'estudi i l'ensenyament. Aquest punt, té el seu cim en la Teologia, que com a tal és un fet força cristià tot i que per analogia es podria dir que està també present en altres tradicions religioses, implicant el pensament sobre qui és Déu, amb les seves característiques, i què és l'home i la relació col·lectiva i individual d'aquest amb Déu. En el Cristianisme arriba a la interioritat divina amb el misteri de la Trinitat, conegut per la Revelació, i tot el coneixement ens arriba per l'Escriptura, la tradició i el magisteri de l'Església. Però en general comprèn des de l'evangelització, el catecumenat i la catequesi fins a l'aprofundiment en la pròpia fe, la Filosofia i l'Antropologia cristianes, la Història eclesiàstica i de les religions, els Estudis Bíblics i les relacions entre Religió i Ciència, entre molts més camps. Uns experts estudien la fe des de molts punts de vista, fenomenològic, sociològic, històric, arqueològic... i fan també una labor d'exègesi i hermenèutica. Fins i tot especulen, més encertadament o menys, sobre les realitats, vivències i exigències de la fe, l'espiritualitat i la religió. Però sobretot transmeten i ensenyen, amb classes, llibres, conferències, articles, etc.
8. La mort i el més enllà. L'últim dels 8 punts és el que té que veure amb el final de la vida i amb els novíssims: mort, judici, infern o glòria, i en aquest últim cas directament o passant pel purgatori purificador. Implica una reflexió sobre la voluntat de Déu, el sentit i el significat de la vida, la salvació, el destí etern en la vida futura després de la mort. Aquest punt torna a ser comú a moltes religions, la creença en una vida ultraterrena, o en algun cas la negació de la mateixa, ja que les creences d'ultratomba ja es troben en les manifestacions religioses inicials de la Prehistòria i després es troba en moltes religions de l'Antiguitat, en algunes d'elles molt desenvolupada i ja lligada a la moralitat en aquesta vida. Implica també el món sobrenatural, la justícia i la misericòrdia divina és a dir la retribució per la vida portada i el perdó concedit als penedits. Aquest punt està essencialment relacionat amb la immortalitat de l'ànima i/o la resurrecció dels morts, amb l'altre món i el judici particular i el Judici Final. Per tant també la fi dels temps, la fi del món.
(1) En aquests 4 elements em referiré especialment al Cristianisme, perquè no totes les religions els tenen tots o no els tenen del tot desenvolupats, especialment el punt 5è que és el crucial i que encara que no és exclusiu és molt propi del Cristianisme.