El Papa Francesc va parlar fa uns dies contra la rigidesa. I cal entendre a que es referia, i té raó.
Així com hi ha un rigor mortis poc després de la mort, també hi ha en les institucions humanes una rigidesa desacostumada que indica no sols que aquelles estan en decadència, sinó que sobretot quan és una cosa obligatòria, mal rebuda pels seus efectes i acompanyada de mal ambient, molt sovint és un senyal clar que estan properes al seu final.
|
Les branques flexibles no es trenquen amb el pes, les rígides si |
Dos exemples ho poden il·lustrar, un polític i l'altre empresarial.
En el primer cas la pena de mort a Espanya, ja molt rara des de 1963 o abans, va tenir el seu últim cas civil el 1966, als judicis de Burgos de 1970 es van commutar finalment totes les penes imposades per assassinats terroristes, i l'últim cas militar en condicions normals va ser el gener de 1972, després de molts anys de no haver-n'hi, aplicada a un soldat que havia matat dues dones, mare i filla, per robar-les. Per això va sorprendre que el març de 1974 s'apliquessin dues penes de mort, a Salvador Puig Antich i a un alemany oriental a qui llavors es creia polonès i no se'l coneixia pel seu veritable nom, acusats d'assassinat de policies; aquesta duresa i severitat va estranyar molt al seu temps, tot i que poc abans hi havia hagut el magnicidi del president del govern espanyol, almirall Luis Carrero Blanco junt amb el seu xòfer i un escolta el 20 de desembre de 1973, al esclatar una bomba subterrània al pas del seu cotxe, i un dels executats va arribar a dir, preveient les conseqüències, que això l'havia matat a ell també. Encara va sorprendre més que a finals de setembre del 1975 fossin afusellatdes 5 persones, acusades de pertinença a bandes terroristes i assassinats. Vista la mentalitat de l'època, i que als Estats Units després de molts anys de suspensió de les execucions, les penes de mort no es reanudessin fins el gener de 1977, va deixar una impressió general molt negativa i xocant a Espanya i a molts països europeus i occidentals. Un insòlit i inusitat rigor, que va precedir gairebé immediatament a la caiguda i canvi del règim polític governant al país. No es van aplicar més penes de mort a Espanya i finalment la pena de mort fou abolida oficialment el 1978.
En un altre cas molt menys tràgic però igualment demostratiu i molt més recent, un conegut meu va fer treballs ocasionals en una empresa durant 6 anys, contractat a períodes. Al principi tenia una gran llibertat d'acció, gaudia de tota confiança i ell se sentia molt a gust i l'empresa també n'estava contenta i per això cada cert temps el tornava a contractar temporalment. Però segons diu, l'últim any. en el que hi va fer dos períodes de servei, va notar una creixent exigència, més treball i un major control, quan el seu treball sempre havia sigut considerat satisfactori; especialment en el temps del seu últim contracte, va veure estranyat com se li demanava que fes més, se li pautaven més les activitats i hi havia més vigilància, més normes i un pitjor tracte envers ell, que no s'explicava que havia canviat perquè s'hagués passat d'un bon ambient i molt agradable a un altre encara acceptable però molt més marcat i gairebé tens. Ho va entendre quan l'any següent, només uns mesos després de la seva última presència allà, aquella empresa primer va suspendre activitats temporalment i, per a sorpresa de tothom,ja que sempre havia funcionat aparentment molt bé, pocs mesos després va plegar definitivament. Aquest conegut ho va trobar incomprensible però amb la perspectiva que donen els anys se'n va adonar i això ho explica, que aquella inesperada creixent duresa, severitat, exigència i rigor immotivats que havia experimentat en els seus últims contractes era un símptoma que les coses no anaven tan bé com semblava i que aquell negoci tenia seriosos problemes que no es veien exteriorment, excepte per això.
Un politòleg, crec que de l'anglosfera, deia que "quan més proper està un sistema polític del seu final, més dements són les seves lleis". I això s'aplica no sols en política sinó també a tota mena d'organitzacions de tot tipus. Molt probablement era això al que es referia el Papa Francesc, la vida és adaptable, flexible i oberta, la mort és dura, inflexible i tancada.