O bé al 2030 o sinó al 2033 es compliran els 2 000 anys de la Passió, Crucifixió i mort a la creu, enterrament, Resurrecció pasqual, aparicions i Ascensió al Cel de Nostre Senyor Jesucrist així com del do de la vinguda de l'Esperit Sant i el naixement de l'Església.
Avui dia, en l'estat actual de la cronologia històrica, la data més probable i acceptada és el 7 d'abril de l'any 30, però encara resta una petita possibilitat de que fos el 3 d'abril del 33 (1). Potser en els anys que van de 2023 fins a que se'n compleixin els dos mil·lennis, ja s'hagi decidit del tot i hi hagi un ple consens acadèmic històric, cosa que facilitaria molt la celebració oficial (2)
Aprofitem aquests dos mil anys de la Salvació i acollim-nos-hi per a participar d'ella!
(1) Són els dos únics divendres 14 de Nisan abans del dissabte de Pasqua que hi ha entre els anys 26 i 36, les dates en que Ponci Pilat era el llegat romà a Judea. Diverses consideracions fan preferir l'any 30 com molt més probable, perquè Joan Baptista va iniciar la seva missió profètica l'any 15 de l'emperador Tiberi, és a dir en algun moment entre el 27 i el 29 i si va ser així l'any 30 és l'indicat perquè el 33 allargaria molt la vida pública de Jesucrist, i també els 46 anys de la construcció del Temple apunten cap a l'any 30. Però a favor de la hipòtesi que fou el 33 està que just el dia 3 d'abril la Lluna va sortir aquell vespre sobre l'horitzó a Jerusalem parcialment eclipsada i per tant rogenca. En canvi les tenebres de la crucifixió no corresponen a cap eclipsi de Sol, que a més només es total durant uns minuts i no pas tres hores, sinó a una tormenta de pols que va enfosquir l'atmosfera i que podria haver ocorregut tant al 30 com al 33, si bé en aquest últim any la visibilitat de l'eclipsi de Lluna seria encara més enfosquit. Una data que també s'ha usat és que el prefecte romà Sejà va caure en desgràcia de l'emperador Tiberi i va ser executat l'octubre de l'any 31, i alguns argumenten que la inseguretat de Pilat davant del judici podria reflectir que aquest fet ja havia tingut lloc, però tampoc això permet treure'n una conclusió. En resum que l'any més probable és el 30, però que hi ha alguns motius per suposar el 33, que no es pot descartar.
(2) Cal recordar que els dos mil anys del Naixement de Nostre Senyor Jesucrist, el Nadal, no es van celebrar gaire, perquè les dates cronològiques del fet varien entre el 6 aC, i alguns proposen encara el 7 aC o fins i tot el 8 aC, i el 2 aC o l'1 aC, essent la data més acceptada pels historiadors la del 4 o 5 aC. Per tant el bimil·lenari del Nadal va tenir lloc en algun moment entre el 1992 i el 1999, molt probablement més concretament entre el 1994 i el 1996, per això no hi va haver una celebració religiosa ben especial en la data exacta, si bé se n'era conscient de l'efemèrides i convencionalment va tenir lloc l'any 2000, segons el calendari de l'Era Cristiana, establert l'any 525 pel monjo Dionís l'Exigu i en ús avui dia a tot el món.