divendres, 11 de març del 2022

Catòlics de l'Europa oriental

Una relació cronològica dels catòlics de l'est d'Europa:

313 Edicte de Milà de Constantí, llibertat per als cristians a l'Imperi Romà. 

330 La nova capital Constantinoble, la Nova Roma cristiana. 

380 Decret de Teodosi fent del Cristianisme catòlic la religió oficial de l'Imperi Romà. 

395 Separació dels Imperis Romans d'Occident i Orient. 

476 Final de l'Imperi Romà d'Occident. El Papa de Roma va adquirint una dimensió governant, mentre que els altres patriarcats, Constantinoble, Antioquía, Alexandria i Jerusalem, estan regits secularment per l'emperador de Constantinoble, on hi ha també el principal patriarca. 

s. VII L'expansió territorial àrab per conquestes militars sotmet Antioquia, Jerusalem i Alexandria i només Constantinoble, que resisteix dos grans setges àrabs el 673-77 i 717-18, en resta lliure. Queden així en zones de govern cristià només els patriarcats de Roma i Constantinoble. 

755 St. Modest evangelitza els eslovens de Carintia, els primers eslaus en convertir-se. 

756 - 1806 Els Estats Pontificis, donació inicialment del rei franc Pepí. 

800 El rei franc Carlemany (768 - 814) coronat Emperador romà pel Papa a Roma a la Missa de la Nit de Nadal, restablint l'Imperi Romà d'Occident. L'Imperi carolingi franc dura fins al segle X.

858 Cisma de Foci, patriarca de Constantinoble, que és temporal. 

860s St. Ciril i St. Metodi,  grecs però enviats pel Papa, evangelitzen Pannònia i la Gran Moràvia. Alfabet glagolític i eslau eclesiàstic antic per la seva traducció de la Bíblia al llenguatge popular. 

864 Borís I de Bulgària es converteix amb el seu poble. 

s. IX Cristianització de Croàcia que porta al reconeixement per part del Papa del nou 'Estat  de Croàcia a Dalmàcia l'any 879.

893 Alfabet ciríl·lic antic, desenvolupat pels deixebles de St. Ciril i St. Metodi a l'escola de Preslav a Bulgària, sota el patrocini de Boris I. 

925 La cancelleria papal li atorga a Timoslav el títol de rei. 

962 El Papa corona Emperador al rei germànic Otó I. 

962 - 1806 El Sacre Imperi Romà Germànic. 

965 Bateig de St. Olga de Kiev a Constantinoble. 

969 Polònia es fa catòlica amb el duc Mieszko. 

988 El príncep St. Vladimir es converteix i es bateja amb tot el seu poble de la Rus de Kiev, que al segle XI serà lEstat territorialment més gran d'Europa.

1001 Hongria es fa catòlica amb St. Esteve que és batejat i a quí el Papa atorga el títol de rei. 

s. XI Reforma eclesiàstica gregoriana. 

         Catedral de Santa Sofia de Kiev, seguint la Santa Sofia (Saviesa Divina) de Bizanci. 

1054 Trencament i excomunions mútues entre catòlics romans i ortodoxos grecs. 

1095- 1291 Croades a Terra Santa. 

1102 - 1918 Unió personal dels regnes d'Hongria i Croàcia. 

1147 Fundació de Moscou. 

s. XII Es divideixen les llengües eslaves. Eslau eclesiàstic encara usat actualment en la litúrgia. 

1204 Els croats prenen Constantinoble. 

1204 - 1261 Regne Llatí de Constantinoble. 

1240 Els mongols saquegen Kiev i destrueixen la Rus de Kiev. 

         Aleksandr Nevsky de Novgorod derrota als suecs al riu Neva.

1242 Aleksandr Nevsky derrota als Cavallers Teutònics al llac Peipus en l'anomenada Batalla del Gel. Es frustra així la possible occidentalització. 

1274 Concili de Lió, unió temporal de catòlics i ortodoxos. 

1305 - 1378 El Papat a Avinyó. 

1378 - 1417 Cisma d'Occident, amb dos Papes rivals a Roma i Avinyó, que acaba arreglant-se mitjançant un Concili. 

1385 Unió personal de Polònia i Lituània

1397 Conversió al Catolicisme dels lituans, els últims pagans europeus. 

1439 Concili de Ferrara, unió temporal de catòlics i ortodoxos, contestada pel príncep de Moscòvia. 

1453 Caiguda de Constantinoble, seu del patriarcat ortodox, en mans dels turcs otomans. 

1469 El Papa proposa el casament d'Ivan III de Moscou amb Sofia Paleòloga, neboda de l'últim emperador bizantí i criada a Itàlia, per intentar unir les Esglésies. 

1472 Té lloc el casament d'Ivan III amb Sofia Paleòloga, però el llegat papal Basili Bessarion no aconsegueix la unió eclesiàstica. 

1480 Independència de Moscòvia del vassallatge tàrtar, que havia durat dos segles i mig. 

1527 - 1918 Hongria i Croàcia integrades en la monarquia Habsburg austríaca. 

1569 Unió de Polònia i Lituània, fins els tres progressius repartiments de Polònia entre Àustria, Prússia i Rússia del 1772, 1793 i el total de 1795. 

1596 Unió de Brest, l'Església uniata rutena en comunió amb Roma, origen de l'Església greco-catòlica ucraïnesa. Ucraïna i Bielorrúsia seran més catòliques i Rússia l'ortodoxa. 

s. XX Josyf Slypij (1892 - 1984), cap de l'Església ucraïnesa en comunió amb el Papa, en els temps durs i difícils de les guerres mundials, dels bolxevics, de la Revolució soviètica i de la U.R.S.S.

Les diferències entre catòlics i ortodoxos només tenen un punt teològic, el Filioque, ja que els catòlics afirmen que l'Esperit Sant prové del Pare i del Fill mentre que els ortodoxos sostenen que prové només del Pare. Tenen un aspecte organitzatiu, ja que l'Església catòlica és jeràrquica, presidida i governada pel Papa de Roma, mentre que l'Església ortodoxa és descentralitzada, composada per Esglésies autònomes i/o subordinades, essent el patriarca ecumènic de Constantinoble només un "primus inter pares" i amb una certa primacia i autoritat espiritual. En la santedat els catòlics destaquen sobretot la vida santa,  les virtuts heroiques i els miracles, necessaris per a la canonització, mentre que els ortodoxos consideren sant sobretot el qui deixa actuar a Déu a través seu i viu inspirat divinament, aspectes aquests que totes dues confessions comparteixen però en les que uns i altres posen més èmfasi en una d'elles, tenint en comú també els màrtirs per la fe i les relíquies. 

Gairebé totes les altres distincions són culturals i històriques. Així els catòlics accepten les pintures, escultures, música instrumental digna i cants religiosos, fetes tan per religiosos i eclesiàstics com per laics si són ben fetes, mentre que els ortodoxos només accepten les pintures, que ells consideren icones i finestres des de les que el món sobrenatural ens mira directament i nosaltres podem mirar-lo, i els pintors han de seguir unes pautes tradicionals i són normalment monjos o sacerdots, que miren de fer-ho en estat de gràcia i després d'una purificació de dejuni, abstinència i privació de coses lícites, però no tenen estàtues, i en principi no usen instruments musicals en general sinó només cants. En les Missa catòlica s'espera que els feligressos hi assisteixin durant tota ella, de principi a final, mentre que en la ortodoxa la gent pot entrar i sortir. Hi ha diferències de ritus litúrgics, essent principalment el romà en el Catolicisme, però estant-ne acceptats altres com el mossàrab, ambrosià, bizantí grec i eslau i diversos orientals, mentre que a l'Ortodòxia hi ha els ritus bizantins com el de St. Basili i el de St. Joan Crisòstom, grecs i eslaus i orientals, però no el romà. Els sagraments de la iniciació cristiana els catòlics els donen espaiadament, el baptisme en el naixement per la fe i petició dels pares o en edat adulta per petició pròpia fent catequesi, la primera comunió normalment a l'inici de l'anomenada edat de la raó, a partir dels 7 anys, la confirmació uns anys després, en cada cas després d'una catequesi, mentre que els ortodoxos donen els 3 sagraments, baptisme, comunió i confirmació, al nadó, que després ja farà la segona comunió més o menys a l'edat que fan la primera els nens catòlics. Els catòlics combreguen normalment amb la Sagrada Forma consagrada a l'altar durant la Missa o reservada al sagrari, i excepte el/s sacerdot/s consagrant/s, que ho fa/n sempre, el poble ho fa en ocasions especials amb el Cos i la Sang donada en diverses formes però principalment per intinció, mentre que els ortodoxos combreguen sempre en un calze on es barregen el pa i el vi consagrats i amb una cullereta, i els feligresos només a petició abans de la Missa i generalment havent confessat immediatament abans d'aquesta, ja que la comunió és molt menys freqüent que la pràctica catòlica des de la implantació de la comunió freqüent. Els catòlics tant en la forma tradicional del sacerdot d'esquenes a la gent com en la nova després del Concili Vaticà II de cara al poble, consagren sempre a la vista, mentre que la forma tradicional ortodoxa és de forma amagada, en el santuari, separat de la nau per l'iconostasi, un mur o pantalla cobert d'icones i que té 3 portes. 

Els sacerdots i religiosos catòlics no poden ser casats, excepte en els de ritus orientals acceptats, mentre que els ortodoxos sí que ho poden ser, però s'han de casar abans de ser ordenats, perquè els casats poden ser ordenats sacerdots, però els sacerdots no poden casar-se posteriorment a la seva ordenació. A més els monjos i monges són sempre solters i els bisbes s'elegeixen entre els sacerdots solters i els monjos, ja que l'episcopat suposa la plenitut de l'Orde sacerdotal.

Les altres distincions són purament culturals: els sacerdots catòlics solen anar afaitats, encara que poden portar barba (molt rarament només bigoti), mentre que els sacerdots i monjos ortodoxos sempre solen portar barba, per assemblar-se més a Jesucrist. Els vestits també són diferents, encara que tenen un aire semblant, sobretot els litúrgics. El senyal de la creu catòlic es fa d'esquerra a dreta i l'ortodox de dreta a esquerra i els catòlics ho fan amb tota la mà i els ortodoxos amb tres dits o per alguns vells creients amb dos. Els catòlics usen el calendari gregorià des del 1582 mentre que els ortodoxos usen el julià, i per tant les dates de la Pasqua d'uns i altres només coincideixen ocasionalment, els catòlics donen una gran importància al Nadal el 25 de desembre i els ortodoxos a l'Epifania el 6 de gener i coses similars, i si les diferències en algunes coses s'han accentuat més des del Nou Ordre de la Missa catòlic del 1969, les creences bàsiques són comunes i les mateixes, i les Esglésies gregues i orientals unides a Roma i en comunió amb el Papa comparteixen trets d'uns i altres, per concessió especial, per exemple els sacerdots poden ser casats en les mateixes condicions de ser-ho abans de la consagració sacerdotal o en el seu cas de l'admissió a l'Església catòlica.  

Un sacerdot catòlic expert en el món ortodox ens deia un dia "les diferències no són insalvables", així els ortodoxos estarien disposats a acceptar que l'Esperit Sant procedeix del Pare a través del Fill, fórmula que coneixen i usen, que no es diferencia gaire de la processió del Pare i del Fill catòlica, i a més com s'ha dit en trobades ecumèniques, tant per part d'uns com dels altres, "vosaltres teniu sants, nosaltres també... potser es que es pot dir de les dues maneres". I encara, per evidència bíblica, els ortodoxos estarien disposats a acceptar la primacia espiritual del Papa com bisbe de Roma i successor de St. Pere, sempre que això no signifiqués un govern eclesiàstic central, com un "primus inter pares" i al que es podria recórrer com a última i més alta instància a iniciativa de les parts, però no acceptant que amb ells actués a iniciativa pròpia seva, ja que en el seu cas els patriarcats no ho fan i les Esglésies autocèfales i encara les subordinades tenen una ample autonomia i llibertat. El patriarca ecumènic Bartomeu I, que va assistir a la Missa exequial del Papa Joan Pau II el 2005 i es considerava amic seu, té una actitud molt oberta cap el Catolicisme igual que els darrers papes l'han tingut amb l'Ortodòxia, sobretot des de la trobada de Pau VI i Atenàgores el 1965 i l'aixecament mutu de les excomunions de 1054, així com des de les Comissions de Diàleg actives sobretot des de 1979. Només l'Església Anglicana i potser alguna protestant, com la del P. Roger Schulz de Taizé, estan més properes a l'Església Catòlica que l'Ortodoxa, però precisament la descentralització d'aquesta, que pot arribar, i ho ha fet històricament, a la divisió en qüestions importants, és a l'igual que el gran nombre de confessions i denominacions protestants en el cas d'aquests, la que fa molt difícil consensuar una unió.  

Però tots els cristians, els qui creiem que Nostre Senyor Jesucrist és vertader Déu i vertader home i que és Déu Fill vingut al món per salvar i redimir la Humanitat, i que l'Esperit Sant actua en la seva Església pels sacraments, la litúrgia, l'oració, l'evangelització i la caritat, hem de pregar molt a la Santíssima Trinitat i millor per la intercessió de la Immaculada Verge Maria, Mare de Déu, i dels sants i àngels, que ens vagi concedint totes les gràcies necessàries per posar remei al que els éssers humans, el pecat i el diable han anat separant, i ens acostem cada cop més els uns als altres i fem realitat la predicció i desig del mateix Jesucrist: "Que siguin u, com el Pare i Jo sóm U" i "Hi haurà un sol ramat i un sol Pastor". Que així sigui, perquè la fe mou muntanyes i el que ens sembla impossible als homes és possible per a Déu, i que si Déu vol que sigui més aviat que no pas tard! 

dimecres, 9 de març del 2022

Una mica d'història cronològica del món eslau oriental

Traducció de l'obra original alemanya
Das heilige Russland (1959) de l'autor
eslau Dmitri Chizhevsky (1894 - 1977) 


És conegut que en rus món i pau és diuen igual: мир (mir). I també cal tenir en compte que la història és originalment religiosa, ja que s'intenta que tingui un sentit, un significat i fins un progrès, cosa que només té si comporta un contingut espiritual. Ja fa molts anys, quan era jove, vaig llegir l'obra Historia del espíritu ruso I: la Santa Rúsia de l'intel·lectual exiliat Dmitri Chizhevsky (1894 - 1977), d'orifen rus i polonès, nascut a Ucraïna, especialista en estudis eslaus i defensor de la seva cultura ucraïnesa natal, en la que ho vaig copsar sense necessitat de que ho expressés explícitament. I sempre m'ha agradat la Història i m'he interessat per la de tots els països del món i també he notat en totes que prenen sentit quan es refereixen sobretot a la cultura, la literatura, l'art, la ciència, les idees i mentalitats, les cosmovisions de cada lloc i època, les filosofies dominants i especialment a la religió i el món espiritual. Així tot agafa sentit, s'explica i resulta lògic i té com un fil conductor o una orientació, com vaig comprovar en un altre llibre que vaig llegir molt jove, gairebé al mateix temps que l'anterior, la Historia de Hungria de l'hongarès Miguel de Ferdinandy (1912 - 1993) en la que destacava la profunda religiositat cristiana i sobretot catòlica des que el rei St. Esteve es va convertir junt amb el seu poble i va ser coronat rei pel Papa l'any 1001, el sacrifici abnegat i molt sovint les derrotes acceptades amb resignació i resiliència i alhora la nostàgica vocació erudita i diletant de tipus orientalista de la seva nació per motius geogràfics (1) i històrics (2) des dels seus orígens.

863 - 869 St. Ciril i St. Metodi, els apòstols dels eslaus, evangelitzen la Gran Moràvia i tradueixen parts de la Bíblia a l'antic eslau eclesiàstic. St. Ciril crea l'alfabet glagolític, predecessor del ciríl·lic.

864 Boris I de Bulgària es converteix al Cristianisme i es fa batejar junt amb tot el seu poble

890s A Bulgària deixebles dels sants Ciril i Metodi creen l'alfabet cirílic antic

965 Bateig de Santa Olga a Constantinoble 

969 Conversió del duc Mieszko de Polònia i el seu poble al Cristianisme. 

988 Bateig de Sant Vladimir el Gran i de tot el poble de Kiev 

1015 Assassinat dels sants Boris i Gleb, màrtirs de la pau i la no-violència, per no voler lluitar en una guerra fratricida. Són els primers canonitzats de la Rus de Kiev.   

c. 1044 Sant Hilarió de Kiev (c. 990 - c. 1055), Sermó sobre la llei i la gràcia (3)

1054 Separació de les Esglésies catòlica romana i ortodoxa grega

1131 Icona de la Verge de Vladimir, considerada la Mare de Rússia i patrona del país junt amb St. Jordi

1147 Document fundacional de la ciutat de Moscou 

1150 - 1293 Tres croades sueques contra els finesos pagans ocupen i cristianitzen Finlàndia 

1156 Construcció del Kremlin de Moscou, inicialment de fusta 

1204 - 1261 Amb l'assalt croat a Constantinoble i el consegüent Regne Llatí allà, s'agreuja la separació de catòlics i ortodoxos. 

1236 - 1569 Gran Ducat de Lituània, formalment existent fins 1795, que al segle XV és l'Estat més gran d'Europa 

1240 Saqueig de Kiev pels mongols

s. XIII Aleksandr Nevsky de Novgorod derrota als suecs (1240) i als Cavallers Teutònics (1242), impedint així la unió de les esglésies cristianes.  

1274 Intent d'Unió de catòlics i ortodoxos al Concili de Lió, que acaba fracassant  

1299 Per la destrucció causada pels mongols, el patriarca rus trasllada la seva seu de Kiev a la ciutat de Vladimir

1325 El patriarca de Kiev i tota Rússia trasllada definitivament la seva seu a Moscou

1354 - 1378 El metropolita Aleksiy de Kiev i tota la Rus governa Moscòvia. 

s. XIV Sant Sergi de Radonezh (1314/1322 - 1392), la Laura de la Trinitat de Sant Sergi (1345). És un sant reconegut també com a tal per l'Església catòlica. 

1380 Victòria de Dmitri Donskoi (1350 - 1389) a la batalla de Kulikovo 

1397 Conversió al Cristianisme dels lituans, els últims europeus pagans.  

c. 1400? Andrei Rublev (c. 1365 - c. 1428), icona de la Trinitat 

1439 Al Concili de Florència un grup de líders ortodoxos accepten la Unió amb l'Església catòlica,  però el príncep Vassili II no ho accepta, prohibeix que es proclami la reunificació i deposa i                empresona  al  metropolita de Kiev (1433 - 1448/1458)  Isidor (1385 - 1463), qualificant-lo d'apòstata, per haver-ho acceptat i signat, però aquest es manté fidel a la unió fins la seva mort..  

1448 L'Església russa es fa autònoma, autocèfala, perquè no accepta la no aprovació pel patriarca de  Constantinoble de l'elecció feta per ells com a cap i la mantenen. 

1453 Caiguda de Constantinoble, la Segona Roma, en poder dels turcs otomans

1461 El metropolita de Kiev i tota Rússia passa a ser el metropolità de Moscou i tota Rússia. 

1472 Per una iniciativa del Papa Pau II, que buscava la unió, Ivan III de Moscou es casa amb Sofia  Paleòloga, neboda de l'últim emperador bizantí, però el llegat papal Basili Bessarion no va tenir éxit en que això signifiqués la unió religiosa. 

1480 Moscòvia es fa independent de la Horda d'Or 

c. 1510 Filofei de Pskov (1465 - 1542), la Tercera Roma 

mitjan s. XVI Maksim Grek (1475 - 1556) cita la Santa Rússia, concepte ja dels s. X o XI.

1547 Ivan IV el Terrible pren el títol de Tsar (Cèsar) i es passa així del Principat de Moscou al Tsarat  rus

1552 Conquesta russa de Kazan 

1556 Conquesta russa d'Astrakan 

1569 - 1795 La Confederació de Polònia i Lituània, iniciada amb la Unió de Lublin, que fa oficial la unitat de monarca vigent ja des de 1386 

1583 El cossac Yermak conquesta el khanat de Sibir per a Moscou 

1589 Patriarcat rus a Moscou, reconegut pel patriarca ecumènic de Constantinoble.

1592 - 1599 Segimon III Vasa, rei de Polònia (1587 - 1632) es també rei catòlic de Suècia. 

1596 Unió de Brest, plena comunió de l'Església greco-catòlica ucraïnesa amb el Papa de Roma. 

1608 - 1610 Guerra russo - polonesa. 

1652 Inici de les reformes del patriarca Nikon, per adecuar la litúrgia a l'ortodoxa grega de Constantinoble. Separació dels Vells creients. 

1666 El Concili d'aquest any marca la supremacia definitiva de l'Estat rus sobre l'Església russa 

1675 La líder dels vells creients Feodosia Morozova mor de fam presonera en un sòtan 

1682 El protopope Avvakum, després d'haver estat exiliat a Sibèria el 1667, es cremat a la foguera per oposar-se a les reformes, però els Vells creients (dits starovieri o bé raskolniki) continuen.  

1686 L'Església ortodoxa russa s'annexa la ucraniana. 

1689 Tractat de Nerchinsk entre Rússia i Xina per delimitar les fronteres de Sibèria. Amb l'ajut de dos jesuïtes a l'Imperi Xinès que feren de traductors i intèrprets i un alemany que savia llatí per part dels russos , aquest primer tractat del Celest Imperi amb una potència europea es tramita i redacta en llatí i es fan unes versions en rus i manxú, i estarà en vigor fins les grans ampliacions  territorials russes a l'Extrem Orient de 1858 i 1860.   

1696 - 1725 Reformes del tsar Pere I el Gran 

1700 A la mort del patriarca, Pere I deixa el càrrec sense cobrir. 

1703 Construcció de la nova capital Sant Petersburg que substitueix a la tradicional Moscou el 1712.

1721 Pere I canvia el títol de tsar, tot i que se segueix usant, pel d'emperador, ja que es considera                     successor dels emperadors bizantins. 

1721 - 1921 Per ordre de Pere I, continuada pels seus successors, l'Església Russa no té patriarca, i el seu govern l'exerceix un Sant Sínode format per governants eclesiàstics escollits pels tsars però també amb alguns membres civils i funcionaris de l'Estat.  

s. XVIII - XIX Sant Serafí de Sarov (1759 -  1833), un dels més grans sants russos. 

1772, 1793, 1795 Els 3 repartiments de Polònia entre Rússia, Prússia i Àustria. 

1783 Conquesta russa de Crimea als tàrtars vassalls de l'Imperi otomà.

1809 - 1917 Finlàndia deixa de ser de Suècia i es unida per unió de monarca amb l'Imperi Rus 

1812 Desastrosa derrota i retirada de Napoleó després d'envair Rússia i prendre Moscou, cremada per les forces del mariscal Kutuzov que l'abandonaren i utilitzaren la tècnica de la terra arrassada. És l'inici de la seva derrota total (4). 

1815 Congrés de Viena i la Santa Aliança. 

1853 - 1856 Guerra de Crimea, dels britànics, francesos, turcs otomans i alguns aliats més contra els russos, per mantenir a l'Imperi otomà i impedir l'accés de Rússia al Mar Mediterrani. 

1914 - 1918 Gran Guerra Europea, després dita Primera Guerra Mundial. Els aliats prometen a Rússia la possessió de Constantinoble després de la victòria i desmembrament de l'Imperi Otomà, però  la  revolució de novembre de 1917 i la retirada de Rússia de la guerra poc després ho impedeix. 

1915 - 1917 Gran genocidi d'armenis cristians a l'Imperi otomà, obra sobretot dels Joves Turcs. Ja hi  havia hagut matances anteriors d'armenis allà el 1894-96 i el 1909 i encara hi van haver víctimes  armènies fins tan tard com 1923 com a mínim. Però en el genocidi van ser assassinats 1'5 milions i només en van sobreviure mig milió, la majoria fugint, emigrant o amagant-se. Rússia, que era la protectora dels cristians a l'Imperi Otomà, en aquell moment ja està en guerra amb aquest però  sobretot amb els Imperis Alemany i Austro-Hongarès i això l'impedeix intervenir eficaçment.  

1917 La revolució de febrer que deposa al tsar, aboleix el Sínode i restableix el patriarcat amb Tikhon.

1917 - 1923  Aleksandr Kolchak (1874 - 1920) i els militars russos blancs a la guerra civil russa (5) originada per la presa del poder pels bolxevics al novembre de 1917. 

1918 Assassinat del tsar Nicolau II (1868 - 1918), de la tsarina i de tots els seus fills, així com del seu metge i assistent a Yekaterinburg. 

1922 - 1991 La URSS

1941 Invasió alemanya de la Unió Soviètica. Tot i el gran èxit inicial Hitler decideix renunciar a lluitar una gran batalla per Moscou i no sols per l'arribada de l'hivern, encara que en la primera batalla per Moscou els Panzer del general Guderian, l'inventor i practicant de la blitzkrieg o guerra llampec, havien arribat gairebé fins les  afores de la capital soviètica. Segons es diu va manifestar "No cometeré el mateix error que Napoleó volent prendre Moscou" i la invasió es va dirigir després cap al Sudest, fins a la derrota decisiva de Stalingrad el 1942 - 43 i la derrota total de 1945. Els russos la consideren la Gran Guerra patriòtica, durantt la qual Stalin va cessar en les persecucions antireligioses i la propaganda    ateïsta militant i va donar suport temporalment a l'Església ortodoxa russa. 

1946 Stalin elimina per decret l'Església catòlica a la URSS, molt implantada a Ucraïna i Bielorrúsia, que continua en la clandestinitat. Les seves basíliques i esglésies passen a l'Església ortodoxa russa que tot i que perseguida per moltes campanyes antireligioses, anticristianes i d'ateïsme militant, si que té reconeixement oficial i legal soviètic 

1949 - 1990 Divisió d'Alemanya en dues 

1955 - 1991 El Pacte de Varsòvia 

1961 - 1989 El Mur de Berlín 

1962 - 1965 Pel desig i la insistència del Papa Joan XXIII, una delegació de l'Església ortodoxa russa asisteix com observadora al Concili Ecumènic Vaticà II. 

1965 Trobada del Papa Pau VI i del patriarca Atenàgores. Aixecament de les excomunions mútues del 1054. 

1978 El metropolita Nikodim de Novgorod i Leningrad mor al Vaticà (5 setembre) mentre està en una audiència amb el recent elegit Papa Joan Pau I  que moriria poc després (28 setembre), tots dos aparentment d'un atac de cor. 

1978 - 2005 El Papa Joan Pau II, el polonès Karol Wojtyla, fa grans esforços ecumènics, com la creació efectiva d'una Comissió de diàleg catòlic - ortodox (1979) que ja havia sigut intentada            anys abans, però no s'havia concretat. 

1980 Solidarnosc a Polònia i cop d'Estat a l'any següent per evitar el seu govern. Boicot d'Estats Units i altres països occidentals als Jocs Olímpics de Moscou per la invasió soviètica d'Afganistan (1979 - 1989) 

1981 El Papa Joan Pau II ferit en un atemptat a Roma per trets del turc Ali Agca, però darrera seu hi ha una trama búlgara i potser ordenada des del poder soviètic 

1984 El Papa Joan Pau II consagra Rússia a la Verge Maria, tal com ella ho havia demanat a la seva aparició a Fàtima l'any 1917.  Boicot de la Unió Soviètica i alguns països de l'Est als Jocs Olímpics de Los Angeles en represalia pel boicot anterior. 

1985 El reformista Mikhail Gorbachov arriba al poder a la URSS (març). 

1986 Comencen les reformes de la perestroika (reestructuració) i al cap de poc també la glasnost (transparència). Accident a la central nuclear de Chernobyl. 

1988 Celebració oficial a l'encara Unió Soviètica del mil·lenari de la conversió i bateig de la Rus de Kiev

1989 El reformista Gorbatxov convida al Papa Joan Pau II a visitar la Unió Soviètica, però no hi podrà anar mai pel veto que posa el patriarca Aleksei II a la seva visita. Caiguda del Mur de Berlín i del comunisme als països de l'Est d'Europa

1991 Dissolució de la KGB, el COMECON, el Pacte de Varsòvia i finalment la pròpia URSS, substituïda per Rússia i la Comunitat d'Estats Independents. Leningrad torna dir-se Sant Petersburg  com s'havia dit des de la seva fundació fins 1914. Inici de les guerres de dissolució de Iugoslàvia (1991 - 1999)

2014 Cop d'Estat contra el president pro-rus Yanukovich a Ucraïna. Amb el triomf d'aquesta revolució Rússia reclama, ocupa, fa un referendum i s'annexiona Crimea, que havia sigut russa des de 1783 a 1954, en que Khruixtxov la va donar a Ucraïna (6). També comença el conflicte a les zones ucraïneses pro-russes de Lugansk i Donetsk.  

2022 Invasió d'Ucraïna per Rússia, que veu una amenaça inassumible la possibilitat d'entrada del seu país veí i culturalment germà a l'OTAN. 

(1) Notòriament les grans planes que des de Manxúria arriben gairebé sense solucio de continuïtat fins a Hongria, passant per Mongòlia, el Turquestan, Rússia i Ucraïna. Una altra branca passa per Rússia, Polònia i Alemanya fins el nord i oest de França, però per algun motiu no és tan clara i directa i no ha sigut tan freqüentada pels pobles nòmades.
(2) Com els pobles iranis, escites i sàrmates, els huns, àvars, cumans, petxenegues, mongols, tàrtars i turcs otomans i especialment des de finals del segle IX els magiars, avantpassats ètnics i culturals dels hongaresos moderns, com també la important presència de jueus i de gitanos, els zíngars, que ha fet que Hongria com Rússia i Espanya hagi assimilat i fet pròpies moltes coses culturals d'aquest poble d'origen indostànic. Hongria, com Rússia, de la que es diu que "tots els russos porten una gota de sang mongola" ha estat sempre oberta i exposada a les influències de l'Est i fins i tot del Llunyà Orient. Però és curiós que també Itàlia a partir dels temps de Marco Polo digui que "Cina è vicina". Molt més exagerat era un antropòleg basc, Julio Caro Baroja (1914 - 1995), que deia que Europa consistia principalment en els Pirineus i els Alps i que més al sud ja es notava la influència d'Àfrica i  més al nord la influència de Xina. 
(3) Primera obra de la literatura russa conservada 
(4)Napoleó hauria demostrat ser un molt bon tàctic però un mal estratega, obviant la molt més propera Sant Petersburg, la capital de l'Imperi Rus i residència oficial dels tsars, que a més era accessible per mar i estava no lluny de la seva aliada Polònia, anant a atacar la llunyana Moscou, que feia més d'un segle que no era la capital. A no ser que ho fes pel simbolisme de Moscou com el centre tradicional de la Santa Rússia i Tercera Roma, perquè sinó no és gaire comprensible la seva decisió. 
(5)  Com Nikolai Yudenich (1862 - 1933), Yevgueni Miller (1867 - 1939), Lavr Kornilov (1870 - 1918), Anton Denikin (1872 - 1947), Mikhail Diterikhs (1874 - 1937), Sergei Markov (1878 - 1918), Piotr Vrangel (1878 - 1928)... La bandera actual de Rússia és la utilitzada pels russos blancs, la tricolor imperial, i igualment passa amb l'escut, l'àguila bicèfala bizantina usada pels tsars i emperadors, que també va ser la dels russos blancs i s'ha recuperat com escut de la Rússia postsoviètica. Per això es pot dir que si van perdre la guerra civil, van guanyar, junt amb el moviment blanc emigrat, el futur. 
(6) I que havia sigut el terreny de batalla de la terrible Guerra de Crimea de 1853 en la que britànics i francesos van atacar l'Imperi Rus en defensa del decadent Imperi Turc otomà ja que Rússia estava a punt de derrotar-lo decisivament i aspirava de sempre a la possessió de Constantinoble, l'antiga Nova Roma cristiana i la seu del Patriarcat ortodox. 

dimarts, 8 de març del 2022

Un llibre d'espiritualitat cristiana molt recomanable

Es tracta de Relats sincers d'un pelegrí al seu pare espiritual (1), que Sebastià Janeras (n. 1931), gran expert en les Esglésies ortodoxes i orientals (2), va publicar l'any 1988 traduït al català com al 2n de la Col·lecció Clàssics del Cristianisme, que va tenir 100 llibres en total, i que sovint es coneix com Cartes del pelegrí rus o fins i tot El pelegrí rus


L'edició catalana de 1988

És d'autor anònim (3), però ja que esmenta la guerra de Crimea, que va començar el 1853, i narra l'ambient de Rússia abans de l'alliberament dels serfs l'any 1861 pel tsar Alexandre II (4), sembla escrit entre aquestes dues dates, i concretament l'any 1859. S'ha especulat que el seu autor va ser un monjo rus del Mont Athos a Grècia, que havia viscut aquesta experiència de pelegrí itinerant pel sud i l'est d'Ucraïna, per Rússia i per Sibèria, alhora que fa un viatge espiritual interior de progrès religiós, fins a la seva arribada a la ciutat siberiana d'Irkutsk on troba l'starets o pare espiritual, persona gran experimentada en temes religiosos i espirituals (5), que anava buscant per tal que li ensenyés com complir amb el manament de Jesús de pregar sense parar, i aquest li ensenya l'oració dita de Jesús o pregària del cor, com "Jesús Fill de Déu Senyor, tingues misericòrdia de mi, pecador" o variants similars,  i la pràctica de la mística hesicasta. També remet constantment al llibre de la Filocàlia, editat al segle XVIII al Mt. Athos, amb pensaments i consells de monjos ortodoxos del corrent hesicasta dels segles XII, XIII, XIV i XV. Aquesta i la Bíblia són els llibres del pelegrí.

És notable l'autenticitat i profundidat de tot el que es diu en aquest llibre, que conmou i enganxa, remet a experièncias pròpies o més altes i és un gran mestre de sinceritat i oració, instruint també en com voler viure sempre en la presència de Déu de forma conscient i profitosa pel camí de perfecció cap a Ell. Però també ha fet notar algun destacat membre de l'Ortodòxia, com Feofan Zatvornik (1815 - 1894), considerat sant, que no és un llibre per tothom, o almenys algunes parts del llibre no ho són o no s'han de prendre literalment, com les d'acompassar la respiració a les pregàries o repetir l'oració milers de vegades al dia, destinades a uns pocs molt experts en ascetisme i misticisme, particularment monjos eremites ja molt avançats, i encara de forma temporal, el mateix Feofan va suprimir alguns paràgrafs del text que li semblaven que en persones inexpertes podien portar a una espiritualitat il·lusòria, orgullosa o falsa, per l'estil d'algunes pràctiques de religions orientals no cristianes, amb les que poden tenir alguna semblança de forma però no de fons. I que en tot cas sempre es tenia que consultar a un confessor o director espiritual, com el mateix llibre diu que és absolutament necessari per intentar posar-ho en pràctica. Però llegir el llibre de forma modesta i humil i fins seguir alguns consells amb seny i molta moderació sempre és una experiència il·luminadora i transformadora, i això sí que ho pot fer tothom. 

El manuscrit en rus, que es trobava al monestir del Mt. Athos, va ser publicat per primera vegada el 1865 en una edició poc acurada, però és per aquesta que el coneix el gran escriptor Fiodor Dostoievsky (1821 - 1881) i el cita a Els germans Karamazov (1880), una novel·la també de contingut religiós. Edicions ja més completes i ben fetes i amb molts més exemplars es va publicar a Kazan els anys 1881, 1882 i sobretot 1884 i a partir d'aquesta s'han fet traduccions a diversos idiomes, començant per l'alemany (1925) i l'anglès (1931), francès, italià i altres, entre els quals també, com queda dit, el català. 


(1) En rus Откровенные рассказы странника духовному своему отцу (Otkrovennyye rasskazy strannika dukhovnomu svoyemu ottsu)
(2) Va ser ell qui va aconseguir que els membres de l'Institut Superior de Ciències Religioses de Vic tinguessim una audiència privada amb el patriarca Bartomeu I al Fanar, el centre espiritual de l'Ortodòxia, en el viatge d'una setmana que vam fer a Istanbul.
(3) S'ha especulat que va ser l'arximandrita Mikhail Kozlov del Mt. Athos l'autor de la major part del text, amb alguns afegits posteriors, d'un altre monjo del mateix monestir, tots dos havien fet anteriorment experiències de pelegrinatges. És possible i fins probable, però no és segur.
(4) Va ser emperador de 1855 a 1881 i va morir assassinat per uns revolucionaris, que li ho van pagar així, i al lloc del magnicidi es va construir la gran església de Crist Salvador sobre la sang derramada a St. Petersburg.
(5) Normalment un monjo i/o un sacerdot, però no necessàriament, l'starets pot ser una persona laica però ja gran i molt experimentada en les lluites i esforços del seguiment de Crist, en alguns casos han sigut també dones d'edat, monges o laiques, perquè la condició s'obté per reconeixement popular de la direcció encertada i/o fama de santedat.

dilluns, 7 de març del 2022

Preguem a Déu amb humil confiança

Hem de pregar molt a Déu amb fe, esperança i caritat, perquè som fills seus. 


Govorit' ditiam pro Boga!
























I també hem d'ensenyar a fer-ho, sempre amb bon cor, amor i bondat, com els nens que se senten segurs estant amb la mare o el pare, i encara més amb tots dos. 

Ara, més que mai, parlem als nens sobre Déu i demanem a Déu pels nens! 

diumenge, 6 de març del 2022

Valents per servir a Déu


Sant Vladimir (c. 956 - 1015), gran príncep de la Rus de Kiev del 980 fins a la seva mort, que es va convertir i fer batejar junt amb tot el seu poble, l'any 988. 

Kiev és com el gran centre espiritual de totes les Rússies: Rússia, Ucraïna i Bielorrúsia. Ara fa 34 anys es va celebrar, quan encara existia la U.R.S.S., el mil·lenari de la conversió dels eslaus orientals, que malgrat els 70 anys de comunisme que han patit, són molt religiosos i molt cristians. 

Que ho segueixin essent sempre i que Déu els beneeixi! 

dissabte, 5 de març del 2022

La bellesa de la religió

La religió cristiana és la vida veritable i com a tal, per posar-nos en el millor de la Creació i en relació amistosa i amorosa amb Déu, és d'una gran bellesa.
 

El tast del Cel ja pot començar en aquest món per mitjà de la gràcia santificant





















Ens cal escollir entre la vera religió, que ens dona la vida d'aquest món i l'eterna, i el pecat que porta a la mort en tots dos móns. 

Fins en els temps de foscor podem contemplar la llum i la bellesa que venen de Déu






















I tenim tota l'ajuda divina per escollir bé!. 

divendres, 4 de març del 2022

La nostra Mare del Cel que ens protegeix a la Terra


Una icona ucraïnesa de la Mare de Déu amb el Nen Jesús.

Missa amb el bisbe de Vic i Mn. Volodymyr



Regal de fa bastants anys de Mn. Volodymyr Kalabishka, sacerdot greco-catòlic ucraïnès a les diòcesis de Vic i Barcelona, que atén la nombrosa colònia ucraïnesa d'aquests dos bisbats. Celebra pel ritus litúrgic greco-catòlic, en plena comunió amb el Papa de Roma. Des que me la va obsequiar, aquesta imatge, la Verge amb el Nen de Pochayiv, una Eleusa o Mare de Déu de la tendressa, i probablement una variant de la Verge de Vladimir, l'he tinguda sempre a la meva habitació i normalment en un lloc destacat.

És una advocació de la Mare de Déu força estimada i venerada a Ucraïna, Polònia, Bielorrúsia i Rússia. 

Demanem a la Verge Maria que, ella que és la nostra Mare del Cel, ens guï, protegeixi, ajudi i consoli.