313 Edicte de Milà de Constantí, llibertat per als cristians a l'Imperi Romà.
330 La nova capital Constantinoble, la Nova Roma cristiana.
380 Decret de Teodosi fent del Cristianisme catòlic la religió oficial de l'Imperi Romà.
395 Separació dels Imperis Romans d'Occident i Orient.
476 Final de l'Imperi Romà d'Occident. El Papa de Roma va adquirint una dimensió governant, mentre que els altres patriarcats, Constantinoble, Antioquía, Alexandria i Jerusalem, estan regits secularment per l'emperador de Constantinoble, on hi ha també el principal patriarca.
s. VII L'expansió territorial àrab per conquestes militars sotmet Antioquia, Jerusalem i Alexandria i només Constantinoble, que resisteix dos grans setges àrabs el 673-77 i 717-18, en resta lliure. Queden així en zones de govern cristià només els patriarcats de Roma i Constantinoble.
755 St. Modest evangelitza els eslovens de Carintia, els primers eslaus en convertir-se.
756 - 1806 Els Estats Pontificis, donació inicialment del rei franc Pepí.
800 El rei franc Carlemany (768 - 814) coronat Emperador romà pel Papa a Roma a la Missa de la Nit de Nadal, restablint l'Imperi Romà d'Occident. L'Imperi carolingi franc dura fins al segle X.
858 Cisma de Foci, patriarca de Constantinoble, que és temporal.
860s St. Ciril i St. Metodi, grecs però enviats pel Papa, evangelitzen Pannònia i la Gran Moràvia. Alfabet glagolític i eslau eclesiàstic antic per la seva traducció de la Bíblia al llenguatge popular.
864 Borís I de Bulgària es converteix amb el seu poble.
s. IX Cristianització de Croàcia que porta al reconeixement per part del Papa del nou 'Estat de Croàcia a Dalmàcia l'any 879.
893 Alfabet ciríl·lic antic, desenvolupat pels deixebles de St. Ciril i St. Metodi a l'escola de Preslav a Bulgària, sota el patrocini de Boris I.
925 La cancelleria papal li atorga a Timoslav el títol de rei.
962 El Papa corona Emperador al rei germànic Otó I.
962 - 1806 El Sacre Imperi Romà Germànic.
965 Bateig de St. Olga de Kiev a Constantinoble.
969 Polònia es fa catòlica amb el duc Mieszko.
988 El príncep St. Vladimir es converteix i es bateja amb tot el seu poble de la Rus de Kiev, que al segle XI serà lEstat territorialment més gran d'Europa.
1001 Hongria es fa catòlica amb St. Esteve que és batejat i a quí el Papa atorga el títol de rei.
s. XI Reforma eclesiàstica gregoriana.
Catedral de Santa Sofia de Kiev, seguint la Santa Sofia (Saviesa Divina) de Bizanci.
1054 Trencament i excomunions mútues entre catòlics romans i ortodoxos grecs.
1095- 1291 Croades a Terra Santa.
1102 - 1918 Unió personal dels regnes d'Hongria i Croàcia.
1147 Fundació de Moscou.
s. XII Es divideixen les llengües eslaves. Eslau eclesiàstic encara usat actualment en la litúrgia.
1204 Els croats prenen Constantinoble.
1204 - 1261 Regne Llatí de Constantinoble.
1240 Els mongols saquegen Kiev i destrueixen la Rus de Kiev.
Aleksandr Nevsky de Novgorod derrota als suecs al riu Neva.
1242 Aleksandr Nevsky derrota als Cavallers Teutònics al llac Peipus en l'anomenada Batalla del Gel. Es frustra així la possible occidentalització.
1274 Concili de Lió, unió temporal de catòlics i ortodoxos.
1305 - 1378 El Papat a Avinyó.
1378 - 1417 Cisma d'Occident, amb dos Papes rivals a Roma i Avinyó, que acaba arreglant-se mitjançant un Concili.
1385 Unió personal de Polònia i Lituània
1397 Conversió al Catolicisme dels lituans, els últims pagans europeus.
1439 Concili de Ferrara, unió temporal de catòlics i ortodoxos, contestada pel príncep de Moscòvia.
1453 Caiguda de Constantinoble, seu del patriarcat ortodox, en mans dels turcs otomans.
1469 El Papa proposa el casament d'Ivan III de Moscou amb Sofia Paleòloga, neboda de l'últim emperador bizantí i criada a Itàlia, per intentar unir les Esglésies.
1472 Té lloc el casament d'Ivan III amb Sofia Paleòloga, però el llegat papal Basili Bessarion no aconsegueix la unió eclesiàstica.
1480 Independència de Moscòvia del vassallatge tàrtar, que havia durat dos segles i mig.
1527 - 1918 Hongria i Croàcia integrades en la monarquia Habsburg austríaca.
1569 Unió de Polònia i Lituània, fins els tres progressius repartiments de Polònia entre Àustria, Prússia i Rússia del 1772, 1793 i el total de 1795.
1596 Unió de Brest, l'Església uniata rutena en comunió amb Roma, origen de l'Església greco-catòlica ucraïnesa. Ucraïna i Bielorrúsia seran més catòliques i Rússia l'ortodoxa.
s. XX Josyf Slypij (1892 - 1984), cap de l'Església ucraïnesa en comunió amb el Papa, en els temps durs i difícils de les guerres mundials, dels bolxevics, de la Revolució soviètica i de la U.R.S.S.
Les diferències entre catòlics i ortodoxos només tenen un punt teològic, el Filioque, ja que els catòlics afirmen que l'Esperit Sant prové del Pare i del Fill mentre que els ortodoxos sostenen que prové només del Pare. Tenen un aspecte organitzatiu, ja que l'Església catòlica és jeràrquica, presidida i governada pel Papa de Roma, mentre que l'Església ortodoxa és descentralitzada, composada per Esglésies autònomes i/o subordinades, essent el patriarca ecumènic de Constantinoble només un "primus inter pares" i amb una certa primacia i autoritat espiritual. En la santedat els catòlics destaquen sobretot la vida santa, les virtuts heroiques i els miracles, necessaris per a la canonització, mentre que els ortodoxos consideren sant sobretot el qui deixa actuar a Déu a través seu i viu inspirat divinament, aspectes aquests que totes dues confessions comparteixen però en les que uns i altres posen més èmfasi en una d'elles, tenint en comú també els màrtirs per la fe i les relíquies.
Gairebé totes les altres distincions són culturals i històriques. Així els catòlics accepten les pintures, escultures, música instrumental digna i cants religiosos, fetes tan per religiosos i eclesiàstics com per laics si són ben fetes, mentre que els ortodoxos només accepten les pintures, que ells consideren icones i finestres des de les que el món sobrenatural ens mira directament i nosaltres podem mirar-lo, i els pintors han de seguir unes pautes tradicionals i són normalment monjos o sacerdots, que miren de fer-ho en estat de gràcia i després d'una purificació de dejuni, abstinència i privació de coses lícites, però no tenen estàtues, i en principi no usen instruments musicals en general sinó només cants. En les Missa catòlica s'espera que els feligressos hi assisteixin durant tota ella, de principi a final, mentre que en la ortodoxa la gent pot entrar i sortir. Hi ha diferències de ritus litúrgics, essent principalment el romà en el Catolicisme, però estant-ne acceptats altres com el mossàrab, ambrosià, bizantí grec i eslau i diversos orientals, mentre que a l'Ortodòxia hi ha els ritus bizantins com el de St. Basili i el de St. Joan Crisòstom, grecs i eslaus i orientals, però no el romà. Els sagraments de la iniciació cristiana els catòlics els donen espaiadament, el baptisme en el naixement per la fe i petició dels pares o en edat adulta per petició pròpia fent catequesi, la primera comunió normalment a l'inici de l'anomenada edat de la raó, a partir dels 7 anys, la confirmació uns anys després, en cada cas després d'una catequesi, mentre que els ortodoxos donen els 3 sagraments, baptisme, comunió i confirmació, al nadó, que després ja farà la segona comunió més o menys a l'edat que fan la primera els nens catòlics. Els catòlics combreguen normalment amb la Sagrada Forma consagrada a l'altar durant la Missa o reservada al sagrari, i excepte el/s sacerdot/s consagrant/s, que ho fa/n sempre, el poble ho fa en ocasions especials amb el Cos i la Sang donada en diverses formes però principalment per intinció, mentre que els ortodoxos combreguen sempre en un calze on es barregen el pa i el vi consagrats i amb una cullereta, i els feligresos només a petició abans de la Missa i generalment havent confessat immediatament abans d'aquesta, ja que la comunió és molt menys freqüent que la pràctica catòlica des de la implantació de la comunió freqüent. Els catòlics tant en la forma tradicional del sacerdot d'esquenes a la gent com en la nova després del Concili Vaticà II de cara al poble, consagren sempre a la vista, mentre que la forma tradicional ortodoxa és de forma amagada, en el santuari, separat de la nau per l'iconostasi, un mur o pantalla cobert d'icones i que té 3 portes.
Els sacerdots i religiosos catòlics no poden ser casats, excepte en els de ritus orientals acceptats, mentre que els ortodoxos sí que ho poden ser, però s'han de casar abans de ser ordenats, perquè els casats poden ser ordenats sacerdots, però els sacerdots no poden casar-se posteriorment a la seva ordenació. A més els monjos i monges són sempre solters i els bisbes s'elegeixen entre els sacerdots solters i els monjos, ja que l'episcopat suposa la plenitut de l'Orde sacerdotal.
Les altres distincions són purament culturals: els sacerdots catòlics solen anar afaitats, encara que poden portar barba (molt rarament només bigoti), mentre que els sacerdots i monjos ortodoxos sempre solen portar barba, per assemblar-se més a Jesucrist. Els vestits també són diferents, encara que tenen un aire semblant, sobretot els litúrgics. El senyal de la creu catòlic es fa d'esquerra a dreta i l'ortodox de dreta a esquerra i els catòlics ho fan amb tota la mà i els ortodoxos amb tres dits o per alguns vells creients amb dos. Els catòlics usen el calendari gregorià des del 1582 mentre que els ortodoxos usen el julià, i per tant les dates de la Pasqua d'uns i altres només coincideixen ocasionalment, els catòlics donen una gran importància al Nadal el 25 de desembre i els ortodoxos a l'Epifania el 6 de gener i coses similars, i si les diferències en algunes coses s'han accentuat més des del Nou Ordre de la Missa catòlic del 1969, les creences bàsiques són comunes i les mateixes, i les Esglésies gregues i orientals unides a Roma i en comunió amb el Papa comparteixen trets d'uns i altres, per concessió especial, per exemple els sacerdots poden ser casats en les mateixes condicions de ser-ho abans de la consagració sacerdotal o en el seu cas de l'admissió a l'Església catòlica.
Un sacerdot catòlic expert en el món ortodox ens deia un dia "les diferències no són insalvables", així els ortodoxos estarien disposats a acceptar que l'Esperit Sant procedeix del Pare a través del Fill, fórmula que coneixen i usen, que no es diferencia gaire de la processió del Pare i del Fill catòlica, i a més com s'ha dit en trobades ecumèniques, tant per part d'uns com dels altres, "vosaltres teniu sants, nosaltres també... potser es que es pot dir de les dues maneres". I encara, per evidència bíblica, els ortodoxos estarien disposats a acceptar la primacia espiritual del Papa com bisbe de Roma i successor de St. Pere, sempre que això no signifiqués un govern eclesiàstic central, com un "primus inter pares" i al que es podria recórrer com a última i més alta instància a iniciativa de les parts, però no acceptant que amb ells actués a iniciativa pròpia seva, ja que en el seu cas els patriarcats no ho fan i les Esglésies autocèfales i encara les subordinades tenen una ample autonomia i llibertat. El patriarca ecumènic Bartomeu I, que va assistir a la Missa exequial del Papa Joan Pau II el 2005 i es considerava amic seu, té una actitud molt oberta cap el Catolicisme igual que els darrers papes l'han tingut amb l'Ortodòxia, sobretot des de la trobada de Pau VI i Atenàgores el 1965 i l'aixecament mutu de les excomunions de 1054, així com des de les Comissions de Diàleg actives sobretot des de 1979. Només l'Església Anglicana i potser alguna protestant, com la del P. Roger Schulz de Taizé, estan més properes a l'Església Catòlica que l'Ortodoxa, però precisament la descentralització d'aquesta, que pot arribar, i ho ha fet històricament, a la divisió en qüestions importants, és a l'igual que el gran nombre de confessions i denominacions protestants en el cas d'aquests, la que fa molt difícil consensuar una unió.
Però tots els cristians, els qui creiem que Nostre Senyor Jesucrist és vertader Déu i vertader home i que és Déu Fill vingut al món per salvar i redimir la Humanitat, i que l'Esperit Sant actua en la seva Església pels sacraments, la litúrgia, l'oració, l'evangelització i la caritat, hem de pregar molt a la Santíssima Trinitat i millor per la intercessió de la Immaculada Verge Maria, Mare de Déu, i dels sants i àngels, que ens vagi concedint totes les gràcies necessàries per posar remei al que els éssers humans, el pecat i el diable han anat separant, i ens acostem cada cop més els uns als altres i fem realitat la predicció i desig del mateix Jesucrist: "Que siguin u, com el Pare i Jo sóm U" i "Hi haurà un sol ramat i un sol Pastor". Que així sigui, perquè la fe mou muntanyes i el que ens sembla impossible als homes és possible per a Déu, i que si Déu vol que sigui més aviat que no pas tard!