El nom dels pares de la Verge Maria ens ha arribat a través d'un text molt antic, concretament l'anomenat Llibre de Jaume, datat cap a l'any 150 de l'Era Cristiana, en els que s'especifica que es deien Joaquim i Anna i se'ns donen alguns fets de la seva vida. La dada nova més coneguda que aporta és precisament la del nom dels pares de Maria, mare de Jesucrist, tot i que n'hi ha d'altres d'acceptades per la tradició i que sostè també conceptes teològics correctes, algun dels quals apareix documentat per primera vegada en aquest llibre, que tot i ser apòcrif, és a dir no canònic i per tant no inclòs a la Bíblia, és ortodox en el seu contingut.
Per ell és pel que sabem alguna cosa de St. Joaquím i Sta. Anna, avis materns de Jesús i els únics avis del seu llinatge biològic (1) que es remuntava al rei David. Per aquest motiu avui és el Dia dels Avis i el Papa Francesc ha declarat el quart diumenge de juliol, sempre proper al 26 de juliol, festa dels Sts. Joaquím i Anna, com el Diumenge dels Avis i de la Gent Gran. Amb això és vol homenatjar als avis i les persones d'edat pel seu paper a la societat amb el seu treball al llarg de la seva vida, la seva valuosa experiència i consells i per la seva funció d'avis amb els nets, especialment en allò referent a ensenyar-los sobre la religió, evangelitzant-los i catequitzant-los, però també en donar-los educació i valors cristians, feina que comparteixen amb els pares i mestres.
El cert és que els vells i ancians han sigut valorats en molt alt grau en gairebé totes les cultures humanes al llarg de la Història i han tingut sempre un paper determinant en el govern (2), l'ensenyament i l'educació en totes elles i això ha sigut notori en el Cristianisme, on "prevere" vol dir "el més ancià" i aquesta arrel etimològica era una realitat literal en els primers segles (3). És només en la nostra societat occidental actual on el paper de la gent d'edat avançada ha estat devaluat, arribant tristament en alguns casos fins a gairebé la marginació i irrellevància, i això encara només en èpoques força recents (4).
És a dir que aquesta desconsideració i menysteniment dels vells i ancians cap el que porta l'anomenat "progrès social" és un fenomen únic i d'ara mateix, i que encara s'ha agreujat últimament, quan s'ha arribat als inconcebibles i inhumans extrems de que algunes ideologies els considerin "consumidors inútils", "càrregues econòmiques" (5) i políticament s'hagi legalitzat el que se'n diu eufemísticament "eutanàsia" (6). Tot i que com a societat ens hi hem anat acostumant progressivament quasi sense adonar-nos-en pel seu caràcter paulatí i insidiós, és un fet molt greu i totalment contrari a l'amor filial i fratern i a la voluntat de Déu, clarament expressada en el 4t manament, "Honraràs pare i mare" (7).
Prendre consciència d'això, que la societat actual que hem construit no té la deguda consideració i respecte per les persones d'edat avançada, i que aquest fet està en contradicció amb la voluntat de Déu, és el primer pas per començar a corregir-ho en un mateix i en el propi ambient. La gent gran mereix, i necessita, atenció, valoració i afecte, més encara, amor i tendresa. Un dels grans problemes de la maduresa vital és la soledat, que cal tenir molt present procurant evitar-los-la en la seva vessant humana, a base de companyia, conversa, activitats i molta atenció, valorant-los com persones, agraïnt el seu treball i consells i tenint present que tenen tots un ric tresor d'experiència vital i saviesa que senten la necessitat de compartir i que als nens, joves i adults pot ser molt útil, perquè l'ésser humà és sempre el mateix tot i que les circumstàncies vagin canviant, i això sí que ha passat sempre. Les relacions humanes són bàsiques en totes les etapes de la vida i cal no sols que existeixin sinó també que siguin bones, sentir-se apreciat, compartir, intercanviar pensaments i sentiments...
Això sí, pels creixents, la soledat pot ser humana (8) però mai és essencial, ontològica, perquè sempre estem en la presència de Déu, en la seva companyia, "Jo estaré amb vosaltres dia rera dia fins a la fi dels temps" com ens ha dit Nostre Senyor Jesucrist i com ens ha recordat el Papa fent-la el lema en aquesta jornada de la gent gran de 2021, i sempre podem parlar amb Ell resant, sempre podem escoltar-lo en el silenci però també en les inspiracions i en els fets de la vida tan propis com generals, sempre podem comptar amb la seva protecció i ajuda, la Providència, i si tenim molta fe podem esperar legítimament miracles, tot i que no sempre siguin com els voldriem, però Déu sap més bé que nosaltres què ens convé i quan i com donar-nos-ho. Déu no ens deixa mai sols, ni tan sols, i menys que mai, a l'hora de la mort. Per l'Amor que Déu ens té, el tenim sempre al nostre abast, al nostre costat i si estem en gràcia, sense pecat, tenim l'Esperit Sant en la nostra ànima. Tenim sempre a la nostra disposició a Jesucrist, a la Mare de Déu, als sants i els àngels, ells sempre i arreu ens acompanyen. Cal reconèixer-ho, agraïr-ho i aprofitar-ho.
Tornant a la festa d'avui, de St. Joaquim i Sta. Anna només sabem que existien i que eren els pares de la Verge Maria. Però quina importància que tingueren i quina funció més gran que exerciren, de forma discreta. Ells junt a St. Josep, Zacaries, Sta. Isabel i sobretot i d'una manera excepcional Maria, amb la seva fe i vida feren possible l'Encarnació del Fill de Déu. I tots ells junt amb altres, com els pastors de Betlem, Simeó i Anna i els mags de l'Orient foren la seva primera recepció en aquest món.
Felicitats a les Anna i als Joaquím i als devots d'aquest sants i que ells mateixos preguin per nosaltres per tal que anem configurant les nostres famílies a la Sagrada Família de Jesús, María i Josep, i també dels seus parents propers.
(1) Dels pares de St. Josep ho desconeixem tot i a més al ser aquest el pare adoptiu de Jesús, la seva ascendència és de tipus legal, però no menys important perquè entre els jueus d'aquell temps era la que determinava la pertinença familiar, essent també St. Josep descendent de David. Alguns biblistes han proposat que aquesta doble descendencia davídica per pare i mare és el motiu de la doble genealogia de Jesús als Evangelis.
(2) Com en els Consells d'Ancians o en el Senat.
(3) El Cristianisme a més sempre ha tingut una especial consideració, delicadesa, apreci i atenció per la vellesa, igual que pels malalts, els pobres, els dèbils, els rebutjats, i en general per totes les persones en situacions difícils, complint així el manament diví de mantenir-los, i en certs casos retornar-los, la dignitat humana de totes les persones com a imatge i semblança de Déu, i en el cas dels batejats encara més per la filiació divina.
(4) Ja que encara que amb un inici remuntable al segle XVIII, no ha sigut un fet general fins al segle XX i encara en molts casos concretament a partir de la 2ª meitat d'aquest.
(5) Per als Estats degut a les pensions de jubilació, que no obstant moltes vegades són el principal sostè de moltes famílies especialment on hi ha joves en atur i adults sense feina, i on no existeixen aquests ingressos i avancen les idees deshumanitzadores, per als parents i així és conegut que unes poques societats primitives en situacions al límit de la supervivència abandonaven als seus grans, deixant-los sols, per intentar sobreviure ells, però aquesta com altres situacions extremes terribles que s'han arribat a donar en casos de guerres i fams no eren la norma i ni tan sols una actitud que es pogués dir humana.
(6) Amb la intenció poc dissimulada d'afavorir-la i promoure-la més endavant i que, com ha ocorregut amb l'avortament, arribi a convertir-se en un fenòmen massiu, tot volent-ho justificar amb "l'excés de gent al món", "el consum excessiu que duu al canvi climàtic" i altres motius polítics, com el que s'ha arribat a plantejar alguns cops de "les idees retrògrades" i "vot inadequat" (!), i ecològics.
(7) Tan importants que són els únics que tenen unes promeses explícites: "honra al pare i tindràs llarga vida sobre la terra", "qui té afecte i tendressa pels seus pares grans, Déu s'ho tindrà en compte i li perdonarà els seus pecats", "qui honora la mare tindrà un tresor a la vida".
(8) I encara com es veu en anglès hi ha una soledat no volguda i desagradable ("loneliness") però també hi ha una soledat volguda i agradable ("solitude"), més encara quan aquesta és per estar a soles amb Déu.